Kirjat, ennen kaikkea pergamentit.

Anonyymi

2. Tim. 4:13
13 Tuo tullessasi päällysvaippa, jonka jätin Trooaaseen Karpuksen luo, ja kirjat, ennen kaikkea pergamentit.
14 Aleksander, vaskiseppä, on tehnyt minulle paljon pahaa; Herra on maksava hänelle hänen tekojensa mukaan.
15 Kavahda sinäkin häntä, sillä hän on kovin vastustanut meidän sanojamme.
16 Ensi kertaa puolustautuessani ei kukaan tullut avukseni, vaan kaikki jättivät minut; älköön sitä heille syyksi luettako.

Ap. t. 19:19
19 Ja useat niistä, jotka olivat taikuutta harjoittaneet, kantoivat kirjansa kokoon ja polttivat ne kaikkien nähden; ja kun niiden arvo laskettiin yhteen, huomattiin sen olevan viisikymmentä tuhatta hopearahaa.

24 Sillä eräs hopeaseppä, nimeltä Demetrius, joka valmisti hopeaisia Artemiin temppeleitä, hankki sillä ammattilaisille melkoisia tuloja.
25 Hän kutsui kokoon nämä sekä muut, jotka sellaista työtä tekivät, ja sanoi: "Miehet, te tiedätte, että meillä on hyvä toimeentulomme tästä työstä;

Mikä SAATTOI olla ennen vanhaan kirja ahi kirjeen hinta?

Kuinka moni esim Apostoleista osasi lukea ja kirjoittaa?

8

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ennen Kirjapainoa:

Johannes Gutenberg
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Johannes_Gutenberg

https://historianet.fi/tekniikka/keksinnot/kirjapainotaito-toi-tiedon-yha-useampien-ulottuville

Uskonpuhdistus, valis­tusaika, edistysaskeleet luonnontieteessä sekä teollinen vallankumous olisivat hyvinkin saattaneet jäädä ­toteutumatta ilman ­Johannes Gutenbergin keksi­mää painokonetta.

Kirkon valta väheni

Gutenbergin painokoneen ansiosta kirjoja voitiin alkaa valmistaa sarjatuotantona.

Jo 1500-luvun alussa noin 40  000:ta eri teosta oli painettu yhteensä noin 10 miljoonaa kappaletta, kun aikaisemmin yhden ainoan kirjan kopioiminen käsin saattoi viedä jopa kolme vuotta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Painaminen

Kirjapainotaito teki tiedon monistamisesta nopeaa ja ennen kaikkea halpaa. Kirjapainotaitoa on sanottu yhdeksi maailman suurimmista keksinnöistä. Kirjapainotaito mahdollisti ihmisen käsityksen muokkaamisen itsestään ja maailmasta ympärillään. Lukutaito ja kirjapainotaito kehittyivät yhdessä. Ilman kirjapainotaitoa eivät yliopistotkaan olisi kehittyneet. Niinpä kirjapainoja nousi sinne missä oli yliopistoja.

Esimerkiksi uskonpuhdistusta olisi tuskin koskaan tapahtunut, mikäli kirjapainotaito ei olisi mahdol­listanut Martti Lutherin ajatusten levittämistä nopeasti ja laajalle.

Joten KIRKKO eli valtaeliitti, ei tahtonut että Jumalan Tahto, kirja kaikille ja sen myötä TOTUUS esille, ei ollut heille mieleen.
      viittaus, nykypäivän, sananvapauteen ja sensuuriin, eli taas kirkko ja esivalta, hallitsijat eivät tahdo että kansa tietää.

muistelen lukeneeni, että, pieni Paavali kirje, esim Efesolaisille, maksoi nyky rahassa, 8000 euroa!
      ja "posti" ei ollut nopea!

Joten, mikä merkitys oli, Uskolle ja uskoville, lukemisen ja kirjoittamisen sekä sitten OMAN Raamatun saaminen?

Paavali, OLI RIKAS, eli Varaska, joten hänellä oli etu-oikeus, ostaa Raamattu!

oli Pietarilla tahi Luukkaalla, taho tavallisella uskovalla OMA RAAMATTU?

• Anonyymi

Tanak (hepr. ‏תנ״ך‎) on juutalaisuuden Raamatun kaanon eli ohjeellinen tekstikokoelma

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tanak

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirja
      Kirjakääröjäkin käytettiin keskiajalla bysanttilaisessa kulttuuripiirissä liturgisissa yhteyksissä. Juutalaiset lukevat Tooraansa edelleen kääröltä.[

Juutalaiset lukevat Tooraansa edelleen kääröltä.
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Toora#/media/File:Torah.jpg

https://fi.wikipedia.org/wiki/Papyrus
      Papyrusta käytettiin Egyptissä jo 3000 eaa. ja n. 1000 eaa. sen käyttö oli levinnyt myös muiden Vähän-Aasian kansojen käyttöön. Papyrus oli antiikin yleisin kirjoitusmateriaali. Papyruksen etuja olivat sen keveys ja joustavuus. Viimeiset papyrukset kirjoitettiin vuoden 1000 jaa. tienoilla.[6]

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pergamentti
      Pergamentti on käsiteltyä nahkaa, jolle aikoinaan kirjoitettiin käsin kirjoja ja muistiinpanoja. Sen nimi juontuu Pergamonin kaupungista, jossa pergamentti keksittiin.

Pergamentti korvasi 300-luvulla papyruksen käytön käsikirjoituksissa.[1] Kuninkaalliset alkoivat suosia sitä, ja luostareissa kirjurit kopioivat Raamatun sille. Arvokkaimmat pergamentit olivat purppurapergamentteja: purppuralla värjätyille sivuille teksti kirjoitettiin kullalla ja hopealla.

Nyt, oli HARVINAISTA omistaa edes pientä osaa Raamatusta!
      ja se oli todella arvokas, sillä sen tekeminen kesti kauan.

Nyt, meillä on pilvin pimein, raamattuja sekä sitten muuta kirjallisuutta.
      se että tämä, nämä kirjat mahdollistavat tiedon levittämisen ja tuottamisen, on hyvä.

se että joku taho alkaa taaas poltaa kirjoja ja sitten ihmisiä, ei ole hyvä.

Joten,
      ILOITKAA JA RIEMUITKAA, jokainen, ekä uskova että pakana, Jumalan palvelijat että ateisit.
      luku ja kirjoitus ja kirja on Jumalan LAHJA, ihmisille.

ja vieläkin sanon teille, iloitkaa ja riemuitkaa.

Ps. 40:
      7 (40:8) Silloin minä sanoin: "Katso, minä tulen; kirjakääröön on kirjoitettu, mitä minun on tehtävä.

16 (40:17) Iloitkoot ja riemuitkoot sinussa kaikki, jotka sinua etsivät; ne, jotka sinun autuuttasi rakastavat, sanokoot aina: "Ylistetty olkoon Herra!"
      17 (40:18) Minä olen kurja ja köyhä, mutta Herra pitää minusta huolen. Sinä olet minun apuni ja pelastajani; minun Jumalani, älä viivy.

• Anonyymi

Mikael Agricola
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Mikael_Agricola
      (Mikael = Enkeli, Suuri Jumalan sotapäälikkö!)

Mikael Agricola (n. 1510 Pernaja – 9. huhtikuuta 1557 Uusikirkko) oli Turun piispa ja uskonpuhdistaja, joka raamatunsuomennoksellaan loi suomen kirjakielen pohjan sekä kirjoitti ja käänsi ensimmäiset suomenkieliset painetut kirjat. Häntä pidetäänkin siksi suomen kirjakielen ja suomenkielisen kirjallisuuden isänä.[4] Yhdeksän kirjaa, yhteensä noin 2 400 sivua, vain kymmenessä vuodessa julkaissut Agricola kustansi käännöstyönsä paljolti itse.[5]

Agricola aloitti Uuden testamentin suomentamisen jo opiskellessaan Wittenbergissä. Hän käytti lähteinään kreikankielistä alkuteosta ja Lutherin saksannosta. Agricolan käännös julkaistiin vuonna 1548 nimellä Se Wsi Testamenti. Ensimmäinen Agricolan ilmestynyt työ oli kuitenkin lukemisen ja kristinopin perusteet sisältänyt aapinen Abckiria (1543).

Aluksi oli AAPINEN :)
      ja sitten Uusi Testametti ja sitten paljon muuta.

eli SUOMEN kielen juuret ovat SUORAAN Jumalan Sanasta!
      eli meidän kieli:

SUOMENKIELI on paras ja puhtain kieli koko maailmassa.

Joten lukekaa ahkerasti, itse.

Matt. 22:29
      Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.

Kol. 3:16

Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.

Joten:

Lukekaa itse: Omasta Raamatusta!

Tämä ei ole itsestään selvyys että voimme lukea Raamattua!

Joten, RUNSAASTI, ja Jumalan SANA tekee mitä varten Jumala sen on meille antanut!

Joh. 1:1
      1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
      2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
      3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
      4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.

Jes. 55:11
      niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin.

8 Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra.
      9 Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne.
      10 Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän,
      11 niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin.

eli Ajatus eli Jumalan tieto ja ilmoitus on meille annettu:

ja kuten kaikki tietävät ,vesi on kuten Jumalan Sana, se tekee.

ET SINÄ.
      Jumala sen tekee että tämä SANA vaikuttaa!

1. Piet. 2:2
      ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,

ja PUHDASTA maitoa saat kun itse LUET!

2. Moos. 16:4
      Niin Herra sanoi Moosekselle: "Katso, minä annan sataa teille leipää taivaasta. Ja kansa menköön ja kootkoon kunakin päivänä sen päivän tarpeen. Näin minä koettelen heitä, vaeltavatko he minun lakini mukaan vai eivät.

MANNAA taivaalta! (mannavelliä vauvoille :) ja maitoa tissistä)

eli Jumalan NIMI on, El'Saddain:

ÄIDIN rinta joka on täynnä maitoa!
      Jumalan NIMI!

joten leipä on:
      Joh. 6:35
      Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.

Joh. 6:41
      Niin juutalaiset nurisivat häntä vastaan, koska hän sanoi: "Minä olen se leipä, joka on tullut alas taivaasta";

Jumalan Sana on, vesi, vettä, maitoa, hunaja sekä vilja että leipä!

Joten, Ravitkaa itsenne!

Syökää ja juokaa, ilman rahaa ilman hintaa!

Lue RAAMATTUA

• Anonyymi

Jos tahdot, SAAT Jumalalta SIUNAUKSEN, menestyksen ja kaikka hyvää!

Miten, jokainen, jopa pakana, ateisti, muslimi ja hindu,
      sekä luopio ja uskova, saa siunauksen vaikka olisi, tahi vihaisi Jumalaa, ei tahto tahi jopa on vihamies Jumalaa kohtaa?

yleensä, Jumala ei anna menstystä, siis SIUNAUSTA, pahoille, vaan niille jotka ovat "hyviä" ja pitävät sekä noudattavat Jumalan Sanan käskyjä!

NYT, kaikesta huolimatta:

JOKAINEN JOKA TAHTOO SIUNAUKSEN JUMALALTA SAA SEN!

Miten, kysyy joku:

Jeesuksen ILMESTYS,
      1 Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle, näyttääkseen palvelijoillensa, mitä pian tapahtuman pitää; ja sen hän lähettämänsä enkelin kautta antoi tiedoksi palvelijalleen Johannekselle,

3 Autuas se, joka lukee, ja autuaat ne, jotka kuulevat tämän profetian sanat ja ottavat vaarin siitä, mitä siihen kirjoitettu on; sillä aika on lähellä!

Autuas = SIUNATTU, ikionnellinen:

SE JOKA LUKEE!

ja sitten näsäviisaille:
      ja
      ja autuaat ne, jotka kuulevat tämän profetian sanat ja ottavat vaarin siitä,
      eli tottelevat:
      ottavat vaarin eli tekevät sen mukaan.

Nyt JO se että LUKEE, ilmestyskirjaa:

TAKAA sen että saat jotain HYVÄÄ Jumalalta.

EI tarvitse ymmärtää, uskoa tahi tehdä sitä:

VAAN LUKEA SE!

Tämä on Jumalan, Pojan saama ENNUSTUS eli ilmoitus, KAIKILLE:

Joten, ota siunaus vastaan ja LUE, Jumalan Sanaa ja erikoisti tätä.

Tämä sana ei mene hukkaan vaan tekee sen mitä varten Jumala sen antoi!
      Ps. 40:
      "Katso, minä tulen; kirjakääröön on kirjoitettu, mitä minun on tehtävä.

no sma se.
      ja nyt uutta kahvia sillä aamulla maito oli loppu :(

mutta nyt on taas kahvia maidon kanssa, en laita siihen hunajaa, se on teen sekaa laitettava.

• Anonyymi

EI tarvitse ymmärtää, uskoa tahi tehdä sitä:

Mutta JOS ymmärrät, senkin Jumala TEKEE, ja
        Jos uskot, eskin on Jumalan TEKO ja
        Jos teet, tulet NÄKEMÄÄN että kaikki mitä Jumala Sanoo, on niin ja aamen.

joten, kuitenkaan ei tarvitse ,edellä olevaa, mutta suosittelen erittäin paljon tätä.

oli niin tahi näin.

Lue mitä Ilmestyskirja sanoo!

se ei ole pelottava, vaan se on ILO JA RIEMU!

• Anonyymi

Alkuseurakunnan aikaan kristityt olivat suurimmaksiosaksi oikeaoppisempia kuin nykyisin. Miten se oli mahdollista? Pyhä Henki mahdollisti tämän. Häntä ei vieroksuttu ja pelätty kuten nykyisin. Silloin vaellettiin Pyhässä Hengessä ja hänen ohjauksessaan ja opetuksessaan.

• Anonyymi

Totta, Jeesus otti omastaan ja Pyhä Henki ottaa myös.

JOKAINEN Sanan joka on lähtenyt JUMALAN Suusta on elävä.

Joten Pyhä Henki, voi ja ottaa Jumalan puheet eli Sanat, aina alusta lähien.
        "Tulkoon Valkeus"

nyt, alussa, eli alkuseurakunta, kuuli Jumalan Sanat, Pyhän Hengen kautta ja vaikuksesta ja tottelivat.

NYt on hyvä totella ja MYÖS lukea, niin että se Sana on "sydämen varastosssa"

Hyvä lukea ja vielä parempi on totella.

Nyt se että Luemme, Jumalan Sanaa, voimme saada ja saamme SUOJAN, vääriltä opetuksilta ja jopa siitä että jos joku henki meille puhuu, voimme TARKISTAA onko se Jumalan Sanan mukaista.

ei kaikki sanat, henget ole Jumalasta.

ja jos ja kun Luemme, voimme havaita mikä ei ole Jumalasta.

se että lainaa eli käyttää Jumalan omia sanoja, ei ole merkki tahi tae että se on Jumalan tahto.

Kuten :
        Luuk. 4:1

1 Sitten Jeesus täynnä Pyhää Henkeä palasi Jordanilta; ja Henki kuljetti häntä erämaassa,

Jumalan HENKI, vei Jeesuksen erämaahan kiusattavaksi, eli koettemukseen.

ei perkele viennyt vaan ISÄ!

Matt. 6:
        13 Äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta, sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.

saata, johdata, vie, pakota.

2 ja perkele kiusasi häntä neljäkymmentä päivää. Eikä hän syönyt mitään niinä päivinä, mutta kun ne olivat päättyneet, tuli hänen nälkä.

9 Niin hän vei hänet Jerusalemiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas;
        10 sillä kirjoitettu on: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta, että he varjelevat sinua',
        11 ja: 'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi'."
        12 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sanottu on: 'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi'."
        13 Ja kun oli kaiken kiusattavansa kiusannut, poistui perkele hänen luotaan ajaksi.

Joten nyt paha käyttää JUMALAAN SANAA, mutta Jeesus ei mene ansaan:

Joten on hyvä LUKEA!

• Anonyymi

2Tim.4:13 Biblia (1776) Se hame, jonka minä Troadassa Karpuksen tykö jätin, tuo tullessas ja kirjat, mutta liiatenkin pärmäkirjat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      352
      4491
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      146
      2538
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2146
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      145
      1690
    5. Eikö me voitais

Vaan harrastaa seksiä kun muusta ei tule mitään
      Ikävä
      26
      1227
    6. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      44
      1222
    7. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      35
      1178
    8. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      79
      1101
    9. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      345
      1045
    10. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      143
      1029
    Aihe