Hur känner ni er finlandssvenskar?

Tua

Känner ni er som jag? Att man är gäst i sitt eget land?Man betalar samma skatt, samma televisionslicens ja allt precis samma som finnarna. Ändå får man nöja sej med smulorna av allt.Ändå är det ens hemland. Inte känner jag mej hemma i Sverige heller.Vill du tex köpa böcker, så nog finns det minimaliskt litet att välja på emot vad finnarna har. Plus att priset är mycket högre. Samma om du skall ha ett gratulationskort åt någon. Nåja, listan kunde göras oändligt lång.De talar om sin pakkoruotsi, men har de kommit att tänka på att vi har måsta lära oss deras omöjliga språk, bara för att kunna diskutera med dem.
Inte för att vi behöver det någon annanstans.

23

4574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tua

      har inte fått ett enda svar på frågan jag ställde? Istället fortsätter det på samma vis, vad man än frågar eller tycker.
      Finnarna håller på och tjatar om en och samma sak. Man tröttnar!Man börjar kunna det, som det heter!

      • hahhhaa

        Kaikki lapselliset valitukset lähetetään suoraan tänne:

        PER POST:
        Hufvudstadsbladet
        Annonsavdelningen
        PB 217
        00101 Helsingfors


        Suurin osa ruotsalaisista maassamme ei kuitenkaan kaikeksi onneksi ole sellaisia kuin sinä, vaikka se kuva välittyykin hbl:n palstalta.
        "Puolueeton" HBl julkaisee varmasti itkusi, mutta täällä et saa kuin halveksintaa enemmistöltä, mikä nyt on viimeinen asia, jota ruotsalaiset kaipaavat.

        Now a brief summary to make sure you understand:

        We'll continue until the forced swedish studies are completely over whether you'll accept or not.
        You'll find happiness in this country if you just get used to the fact that the majority speaks Finnish, and never swedish and if you truely realise that you cannot avoid the majority language. There is no other minority in this world that is so spoilt and pampered as you people are. Now just pull yourself together!


      • Nanny
        hahhhaa kirjoitti:

        Kaikki lapselliset valitukset lähetetään suoraan tänne:

        PER POST:
        Hufvudstadsbladet
        Annonsavdelningen
        PB 217
        00101 Helsingfors


        Suurin osa ruotsalaisista maassamme ei kuitenkaan kaikeksi onneksi ole sellaisia kuin sinä, vaikka se kuva välittyykin hbl:n palstalta.
        "Puolueeton" HBl julkaisee varmasti itkusi, mutta täällä et saa kuin halveksintaa enemmistöltä, mikä nyt on viimeinen asia, jota ruotsalaiset kaipaavat.

        Now a brief summary to make sure you understand:

        We'll continue until the forced swedish studies are completely over whether you'll accept or not.
        You'll find happiness in this country if you just get used to the fact that the majority speaks Finnish, and never swedish and if you truely realise that you cannot avoid the majority language. There is no other minority in this world that is so spoilt and pampered as you people are. Now just pull yourself together!

        Jag måste säga att jag den här gången håller med
        "hahhhaa". Det är framför allt ofruktbart att gnälla. Vi har det bra, åtminstone jag tycker det :)


      • Tua
        Nanny kirjoitti:

        Jag måste säga att jag den här gången håller med
        "hahhhaa". Det är framför allt ofruktbart att gnälla. Vi har det bra, åtminstone jag tycker det :)

        vi skall vara snälla och glada och foga oss i allt. Det är bara finnarna som får gnälla tycker du??
        Förresten var det inte meningen att gnälla!


      • hahhhaa
        Tua kirjoitti:

        vi skall vara snälla och glada och foga oss i allt. Det är bara finnarna som får gnälla tycker du??
        Förresten var det inte meningen att gnälla!

        "vi skall vara snälla och glada och foga oss i allt"

        Mitä pahaa sinulle, ruotsalainen kaunosielu, ugrimöröt ovat tehneet? Miksi Suomessa asuminen on niin vaikeaa, vaikka kaikki on kannettu pöytään? On kielilait, FST, koulut, teatterit,
        enemmistön pakkoruotsit, kiintiöt,ei helvetti!
        Ja silti julkeat valittaa. Suomessa suomen -ja ruotsinkieliset ovat ihmisinä tasa-arvoisia, mutta eivät mitenkään voi olla sitä kansanryhminä!

        Nyt suunta on muuttunut svenskhetenille negatiiviseen suuntaan ja se viestii siitä, että
        suomenruotsalaisuus asettuu ennen pitkää oikeaan asemaansa, ei sorrettuna (kuten suomalaiset ruotsissa) eikä etuoikeutettuna.

        Vähemmistö ei voi olla tasa-arvoinen enemmistön kanssa, tämä sinun pitää hyväksyä.


      • Tua
        hahhhaa kirjoitti:

        "vi skall vara snälla och glada och foga oss i allt"

        Mitä pahaa sinulle, ruotsalainen kaunosielu, ugrimöröt ovat tehneet? Miksi Suomessa asuminen on niin vaikeaa, vaikka kaikki on kannettu pöytään? On kielilait, FST, koulut, teatterit,
        enemmistön pakkoruotsit, kiintiöt,ei helvetti!
        Ja silti julkeat valittaa. Suomessa suomen -ja ruotsinkieliset ovat ihmisinä tasa-arvoisia, mutta eivät mitenkään voi olla sitä kansanryhminä!

        Nyt suunta on muuttunut svenskhetenille negatiiviseen suuntaan ja se viestii siitä, että
        suomenruotsalaisuus asettuu ennen pitkää oikeaan asemaansa, ei sorrettuna (kuten suomalaiset ruotsissa) eikä etuoikeutettuna.

        Vähemmistö ei voi olla tasa-arvoinen enemmistön kanssa, tämä sinun pitää hyväksyä.

        tässä sitä nyt ollaan. Haluaisin sanoa sinulle suorat sanat, mutta suomenkielitaitoni ei riitä siihen. Olen koko ikäni asunut Suomessa enkä vieläkään osa suomea niin hyvin että voisin ilmaista itseeni niinkuin haluan. Sitä minä olen täällä yrittänyt tuoda esille.
        Minulla on paljon suomenkielisiä ystäviä, ja joka päivä puhun suomea, mutta silti tuntee itseensä jotenkin ulkopuoliseksi.Sellainen olo että vaikka Suomi on kotimaa, niin tuntee itsensä vieraaksi täällä.


      • mmhh

        Det blir ingen riktig debatt på det här forumet så länge det kommer en massa skit. Därför orkar jag inte svara på originalfrågan. Men håller med dig till en del.


      • Tua
        mmhh kirjoitti:

        Det blir ingen riktig debatt på det här forumet så länge det kommer en massa skit. Därför orkar jag inte svara på originalfrågan. Men håller med dig till en del.

        det kom ju genast skit när du skrev.
        Lönlöst förstås att tala om de här sakerna här.
        Tidigare om jag någongång skrev på kielipolitiikka spalten, sa de att vad gör du här med din dåliga finska. Ni har en egen spalt. Men inte tycks man ju få skriva ifred här heller.
        De är som man sku ha en massa gamar över sej.


      • Aamulla anivarhain
        Tua kirjoitti:

        det kom ju genast skit när du skrev.
        Lönlöst förstås att tala om de här sakerna här.
        Tidigare om jag någongång skrev på kielipolitiikka spalten, sa de att vad gör du här med din dåliga finska. Ni har en egen spalt. Men inte tycks man ju få skriva ifred här heller.
        De är som man sku ha en massa gamar över sej.

        Olen luullut, että suomalaiset kirjoittavat virheellisesti 'tvångsvenska' (p.o. 'tvångssvenska') , 'riksvenska' (p.o. 'rikssvenska') ja 'finlandsvenska' (p.o. 'finlandssvenska') siksi etteivät tiedä miten ne kuuluu kirjoittaa. Tämä, että väitetään ja uhotaan että ne ovat OIKEIN, on kyllä kaiken huippu. Herraisä mitä typeryksiä. Virheiden tekeminen ei minua hetkauta, mutta että ruvetaan oikein taittamaan peistä siitä että se virhe on oikein, ei ole ihan tästä maailmasta.

        Sääli, että kielipolitiikassa minun on pakko tunnustaa olevani samalla puolella aitaa kuin nuo hämmästyttävät kielivirheiden oikeiksi väittäjät.


      • tualle
        Tua kirjoitti:

        vi skall vara snälla och glada och foga oss i allt. Det är bara finnarna som får gnälla tycker du??
        Förresten var det inte meningen att gnälla!

        det var ett sånt jädra sjat på finlandssvenskar,innan jag flyttade till sverge,så var de inte något fel på att prata svenska i lovisa.om finnarna inte tycker om svenska språket,nu talar jag om sverge här skall dom ha tolk till allt ,jag bodde i finland i 13 år men lärde mig finska flytande,vi blir aldrig nöjda med någonting.m.v.h kurt bärlund


      • hahhhaa
        hahhhaa kirjoitti:

        "vi skall vara snälla och glada och foga oss i allt"

        Mitä pahaa sinulle, ruotsalainen kaunosielu, ugrimöröt ovat tehneet? Miksi Suomessa asuminen on niin vaikeaa, vaikka kaikki on kannettu pöytään? On kielilait, FST, koulut, teatterit,
        enemmistön pakkoruotsit, kiintiöt,ei helvetti!
        Ja silti julkeat valittaa. Suomessa suomen -ja ruotsinkieliset ovat ihmisinä tasa-arvoisia, mutta eivät mitenkään voi olla sitä kansanryhminä!

        Nyt suunta on muuttunut svenskhetenille negatiiviseen suuntaan ja se viestii siitä, että
        suomenruotsalaisuus asettuu ennen pitkää oikeaan asemaansa, ei sorrettuna (kuten suomalaiset ruotsissa) eikä etuoikeutettuna.

        Vähemmistö ei voi olla tasa-arvoinen enemmistön kanssa, tämä sinun pitää hyväksyä.

        mikä vähenmistö me suomen ruotsinkieliset ollan,kyllä faija oli tuola jossakin,ollaan tytyväisiä ettei tartte puhua venäjänkieltä.t.v kurre


      • 228bb
        hahhhaa kirjoitti:

        "vi skall vara snälla och glada och foga oss i allt"

        Mitä pahaa sinulle, ruotsalainen kaunosielu, ugrimöröt ovat tehneet? Miksi Suomessa asuminen on niin vaikeaa, vaikka kaikki on kannettu pöytään? On kielilait, FST, koulut, teatterit,
        enemmistön pakkoruotsit, kiintiöt,ei helvetti!
        Ja silti julkeat valittaa. Suomessa suomen -ja ruotsinkieliset ovat ihmisinä tasa-arvoisia, mutta eivät mitenkään voi olla sitä kansanryhminä!

        Nyt suunta on muuttunut svenskhetenille negatiiviseen suuntaan ja se viestii siitä, että
        suomenruotsalaisuus asettuu ennen pitkää oikeaan asemaansa, ei sorrettuna (kuten suomalaiset ruotsissa) eikä etuoikeutettuna.

        Vähemmistö ei voi olla tasa-arvoinen enemmistön kanssa, tämä sinun pitää hyväksyä.

        Så du tycker att då när man är svenskspråkig då skall man bara vara nöjd och ta emot vilken skit som helst.Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad de här förmånerna är som vi svenskspråkiga har.Jag har jobbat över 40 år och betalat skatt, nu får jag arbetspension och betalar skatt.Vad är det som jag får mer av än min fd. finskspråkiga kollega..


    • Eugen

      Nackdelarna är säkert det som du säger, man passar på att handla böcker då man åker till Sverige o.d.

      Finlandssvenskarna har betydligt större socialt nätverk och därmed också mindre sociala problem.
      Samhörigheten finlandsvenskarna emellan är ganska stark även om det förekommer relevanta kulturskillnader mellan österbotten och nyland.
      Svenskan i Finland håller nog på att bli ett "hemspråk" jag orkar inte som tvåspråkig tjata om service på svenska, jag vill ha mitt ärende uträtt på möjligast smidaga sätt. Det är bara finlandssvenskar som kräver service på svenska. Rikssvenska turister talar engelska i Finland för som jag konstaterade, man vill lösa sina problem, inte först disputera om på vilket språk man ska lösa problemet på. Dethär är just t.ex. SFP:s dilemma.

      • Carola

        och fodrar inte service på svenska. Talar nog tyvärr alltid finska i butiker, hos läkaren och var som helst som jag märker att jag talar bättre finska än personen jag har att göra med talar svenska.Det är kanske inte så bra för finnar som vill öva opp sin svenska. Men jag säger som du att jag vill ha mitt ärende gjort så fort och smidigt som möjligt. Men OM man mot förmodan skulle få tala svenska hos läkaren eller i butiken tex... oj vad det känns härligt. Nog känns allt så mycket lättare då. På tal om engelska så är det ju löjligt om vi finlandssvenskar sku tala engelska med finnarna. Finnarna kan ju inte ens engelska.


      • sfdsds
        Carola kirjoitti:

        och fodrar inte service på svenska. Talar nog tyvärr alltid finska i butiker, hos läkaren och var som helst som jag märker att jag talar bättre finska än personen jag har att göra med talar svenska.Det är kanske inte så bra för finnar som vill öva opp sin svenska. Men jag säger som du att jag vill ha mitt ärende gjort så fort och smidigt som möjligt. Men OM man mot förmodan skulle få tala svenska hos läkaren eller i butiken tex... oj vad det känns härligt. Nog känns allt så mycket lättare då. På tal om engelska så är det ju löjligt om vi finlandssvenskar sku tala engelska med finnarna. Finnarna kan ju inte ens engelska.

        Oikea asenne sinulla tämän suhteen, Carola. Suomalaisille puhutaan Suomessa Suomea. Englantia suomalaiset osaavat paremmin kuin ennen, mutta eivät tarpeeksi hyvin ja syy on resursseja vievässä pakkoruotsissa.


      • finnen
        sfdsds kirjoitti:

        Oikea asenne sinulla tämän suhteen, Carola. Suomalaisille puhutaan Suomessa Suomea. Englantia suomalaiset osaavat paremmin kuin ennen, mutta eivät tarpeeksi hyvin ja syy on resursseja vievässä pakkoruotsissa.

        där har du så fel så fel finland är två språkig


    • studerat5år

      Jag talar inte så bra svenska men eftersom svenska är Finlands nationalspråk kan jag försöka säga min åsikt på svenska.
      Jag kan inte förstå varför så många hatar svenska. Det är inte så svårt att lära sig några ord på svenska. Jag tror att många finnar vet inte att svenska är Finlands nationalspråk och därför de protesterar mot svenska. Och några är kanske avundsjuk på finlandssvenskar eftersom de kan både finska och svenska. Jag kan medge att jag är lite avundsjuk på er :) men jag hatar inte finlandssvenkar. tvärtom

      • WBB 56

        Det finns nog många fler som hatar oss och vill utrota oss.Bort med tvångssvenskan,nästa steg Finland enspråkigt sedan förbjudet att tala svenska offentligt.Vänta bara det här är bara början.W


    • 22876

      Jag mår dåligt,det talas om att tvångssvenskan skall bort,men enligt de värsta fennomanerna skall både svenskan och finlandssvenskarna bort.Jag åtminstone drar mig för att prata svenska på offentliga platser.Har flere gånger fått höra,hurrit vittuun,Suomessa puhutaan suomea,osv.

      • 2254q

        Den som tittade på demonstrationen mot PAKKORUOTSI märkte nog att det inte är frågan om ett läroämne.Där skrek gamla tanter sig hesa att dom vill ha enspråkigt Finland.


      • ormen i paradiset
        2254q kirjoitti:

        Den som tittade på demonstrationen mot PAKKORUOTSI märkte nog att det inte är frågan om ett läroämne.Där skrek gamla tanter sig hesa att dom vill ha enspråkigt Finland.

        Det blir bara värre,nu när persut vann .Nu är det riktigt oficiellt tillåtet att försöka utrota allt som är svenskt.Det är inte mera fråga om pakkoruotsi,som egentligen väl alltid har varit en förevändning.


    • dddddd

      jag är finnlands svensk o kommer alltig att vara det jag pratar svenska
      o kommer att göra det det gjorde min mormor o hennes mormor mor jag är
      stollt att vara finnlands svensk jag bryr mej inte om att persut vann
      glad påsk till er alla finnlands svenskar huvudet högt

    • soft.values

      Som det nu ser ut så försvann persut - inte vann, de blev inga ministrar.

      Nu när internet möjliggör att man kan lyssna på radio och dvd-filmerna har svensk text, så har det blivit bättre. Resten beror på vår egen slapphet, det är få företag som annonserar svenskt - för det behövs inte.

    Ketjusta on poistettu 50 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe