Elän 1200e eläkkeellä ja yksin, vuokralla. Hyvin riittää. Se on paska puhetta , et köyhä. kun on kaisi autoa pihassa ja 2 etelän matkaa tilattu, niin eihän sitä 500 000 e talolainaan riitä. Ihmisillä on !"arvot" aivan hukassa. ja kuka mulle keroisi mitä ne arvot on? Minä en tiedä ensimmäistäkään, en vasemmiston en porvarien. Mistä ne poliitikot oikein jauhaa?
Tuntematon käsite
29
120
Vastaukset
- Anonyymi
Olen osittain samaa mieltä. Paljon on turhaa purnausta ja kyse on tosiaankin enemmän elintasoköyhyydestä. Sanoisin, että terve ihminen pärjää hyvin tuolla rahalla, eikä tarvi välttämättä autoa. Minunkin tuloni ovat tuota luokkaa, mutta tarvin kyllä auton käytännössä liikkumiseen. Tietysti tarviiko sen olla oma vai voisiko pärjätä taksilla, kimppa-autolla...?
Auto on minulla puhtaasti kulkuväline eli jos kävely ja pyöräily sekä tavaroiden kuskaus sujusivat muuten ongelmitta ongelmitta kelillä kuin kelillä, niin tuskin omistaisin autoa. Turha rahareikä kaupungissa. Joltain saa aina tarvittaessa kyytiä, taksilla pääsee, on bussia, junaa, lentsikkaa.
Ei ne etelänmatkat välttämättä ole kalliita ja kyllä köyhälläkin on mahdollisuus yhteen matkaan jossei vuosittain niin joka toinen vuosi. Pitää miettiä tosi tarkkaan miten käyttää rahat.
Lajijasuris- Anonyymi
Jos asuu böndellä, niin vuokra varmaan 500 yksiöstä. sitten riittää.
- Anonyymi
Mutta kun eläke on alle kahdeksansataa, niin mistä otat vuokrarahat?
- Anonyymi
Saat vuokraan asumistukea. Kaverilla eläke 780€/kk ja asumistuki 130€/kk. Kaveri kertoi pärjäävänsä ihan hyvin. Autokin hänellä on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saat vuokraan asumistukea. Kaverilla eläke 780€/kk ja asumistuki 130€/kk. Kaveri kertoi pärjäävänsä ihan hyvin. Autokin hänellä on.
Jo on helkkarin pieni vuokra, tai sitten ei ole tajunnut hakea eläkkeensaajan asumistukea kun noin pieni asumistuki on. :P
- Anonyymi
Kuukauden kuluni:
340 asuminen (sis. vuokra, sähkö, netti, vesi ja sauna)
200 laskut, lahjat ja matkakulut
500 ruoka, hygienia, terveys, huvit ja hankinnat
Yhteensä 1040 /kk
Loput palkasta menee säästöön eli 1110€/kk.
Elän mielestäni mukavasti ja olen onnellinen. Vähempi on todella parempi. Voi keskittyä oleelliseen.
Olin kerran todella ylivelkainen, köyhääkin köyhempi ja ahdistunut. Tulot olivat silloin lähes 4000€ kuussa nettona. Elämä opetti ensin maksamaan velat ja sitten sopeuttamaan elämäntavat tuloihin sekä etsimään ammatin, josta nautin, vaikka palkka onkin jonkun mielestä huono. - Anonyymi
Kädenvääntöä siitä millä rahalla pärjää niin suomessa yksinasuva saa 500eur kuukaudessa toimeentulotukea niin kyllä raitis ihminen tuolla pärjää. Purnaajat taas prkl hakevat jotain elintasoa.
Jankkaa ja jankkaa että tuli lasku niiih pikavippi. - Anonyymi
On tämä jännää!! Kaikki kisaavat siitä ja kehuvat kuinkavähällä rahalla tulee toimeen, ja ihmettelevät miskei kaikki tule samalla rahalla???? Miksi pitäisi? Ei oel ylpeyden aihe se kuka vähemmällä pärjää. Jokaisella on erilaiset menot.
Jos joku präjää 200 e kk niin toinen ei pärjää!!!
Mikä hemmetin kilpailu on tullut siitä väällä pärjäämisestä???? Haukutaan muut että miski et sinä????? On niin omituista. Kaikki asiat vaikuttaa kaikkeen, hyvänen aika. Ei ole ylpeyden aihe huutaa miten minä pärjään!
Minulla menee kuussa rahaa se mikä menee oli sitten tonni tai kaksi sataa!!! Ketään en sorsia siksi ettei tee kuin minä eikä pärjää kuin minä.
Halveksi heitä jotka kehuu omalla rahan käytöllä, pitäkööt suunsa kiinni ja tehkööt niin mutta ei kaikkien tarvi.- Anonyymi
Niin vaikka ruoka kun joku kehuu että pärjää 1 eur päivä kun toinen voi kirjoittaa että 250eur kk ruokaan ja syö terveellisesti niin heti tulee kommenttia miten noin paljon heh.
- Anonyymi
Olen samaa mieltä tästä vertailusta ja halveksinnasta. Ei kaikki voi päättää tai tehdä kaikkea sitä mitä joku toinen. Mutta olen aloittajankin kanssa samaa mieltä nykyajan köyhyydestä. Lisäksi liian monella menee aivan liikaa rahaa shoppailuun, pelaamiseen tai päihteisiin. Ei tällöinkaan rahojen vähyys ole kuitenkaan automaattisesti köyhyyttä. Niitä ei hokkuspokkus muuteta, mutta kyllä niistä voi päästä. Täytyy vain oivaltaa se tarvittava alkusysäys omassa päässä. Kolmanneksi, kukaan ei Suomessa elä muutamalla satasella kuussa, paitsi jos pimeitä tuloja tai säästöjä.. Jos taloudessa ei muita tuloja, saa ainakin asumistukea ja/tai tt:a.
Lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin vaikka ruoka kun joku kehuu että pärjää 1 eur päivä kun toinen voi kirjoittaa että 250eur kk ruokaan ja syö terveellisesti niin heti tulee kommenttia miten noin paljon heh.
On tosiaan uskomattomia eroja, että miten saa rahaa menemään. Naapurissa työtön, joka peri vanhempansa ja sai satojen tuhansien perinnön. Perintö on nyt hurahtanut alle kahdessa vuodessa. Rahat ovat menneet ylelliseen elämään ja rahapeleihin. Joutuu lähtemään vuokralle, kun oma asuntokin on nyt pakko myydä.
Toiset elävät tosiaan pienillä eläkkeillä , alle 800€ kuukaudessa ja pärjäävät omakotitalossaan ja ajavat vielä autollakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On tosiaan uskomattomia eroja, että miten saa rahaa menemään. Naapurissa työtön, joka peri vanhempansa ja sai satojen tuhansien perinnön. Perintö on nyt hurahtanut alle kahdessa vuodessa. Rahat ovat menneet ylelliseen elämään ja rahapeleihin. Joutuu lähtemään vuokralle, kun oma asuntokin on nyt pakko myydä.
Toiset elävät tosiaan pienillä eläkkeillä , alle 800€ kuukaudessa ja pärjäävät omakotitalossaan ja ajavat vielä autollakin.Nyt oli kyse tuloista, palkkatuloista ja/tai korvuksista ja etuuksista. Ei mistään sadoista tuhansista perinnöistä.
Se on jokaisen oma asia mihin ne sadat tuhannet rahat laittaa, älä sinä siitä sure, ei se kuulu sulle.
Kyllä ihminen pärjäisi vaikka ilman rahaa jos niinkseen tulee, mutta mitä järkee???
Tää on niin kummallinen asia, että kytätään ja kehtutaan miten tullaan toimeen.
Ihan kuin se olisi ylepyden aihe että tulee toimeen vähällä rahalla. Ei se ole, se on tosi typerää.
Minäkin tulen toimeen ilman vaatteita, en tarvi kun sukat ja myssyn. Eikö ole typerää????? Ihan sama se on rahan kanssa, typerää mainostaa millä rahalla tulee toimeen, Jos tulet, niin sinä sitten tulet. Mutta älä ylepeile sillä, teet itsestäsi pellen. - Anonyymi
Jospa ihmiset täällä kirjoittelevatkin juuri vaihtaakseen kokemuksiaan, määritelläkseen oma niukkuuttaan, avartaakseen näkemystään siitä, mikä on riittävää? Kokeakseen turvallisuuden tunteen siksi että selviävät omillaan, elävät riittävän hyvää elämää?
Annetaan heidän jutustaa, vertailla ja arvostaa toistensa pyrkimyksiä, ei se ole keltään poissa. Sama oikeus sinullakin on! Mutta ketä sinun yksipuolinen julistuksesi kiinnostaa?
Onpa rahaa paljon tai vähän, se oleellisin asia lienee, että sillä tulee "omillaan toimeen" ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jospa ihmiset täällä kirjoittelevatkin juuri vaihtaakseen kokemuksiaan, määritelläkseen oma niukkuuttaan, avartaakseen näkemystään siitä, mikä on riittävää? Kokeakseen turvallisuuden tunteen siksi että selviävät omillaan, elävät riittävän hyvää elämää?
Annetaan heidän jutustaa, vertailla ja arvostaa toistensa pyrkimyksiä, ei se ole keltään poissa. Sama oikeus sinullakin on! Mutta ketä sinun yksipuolinen julistuksesi kiinnostaa?
Onpa rahaa paljon tai vähän, se oleellisin asia lienee, että sillä tulee "omillaan toimeen" ?Periaatteessa siitä on kyse ettäkehutaan että minä tulen toimeen 800 e, ja esitetään mitä mikin maksaa ja mitä menee siihen ja tähän!!!! Sitten ihmetellään kun joku toinen ei tule samalla rahalla toimeen kuin itse! Siitäon kyse, ei ymmärretä että jokaisella on erilaiset kulut, asuminen maksaa toisaalla enempi kuin toisallla, joku ei tarvi lääkkeitä ja joku tarvii, joku joutuu käymään sairaalassa usein joku ei, sitä ei ymmärretä ollenkaan!
Kehutaan vaan että minä tule toimeen tällä rahalla, mihin sun rahat menee, kaljaan ja tupakkaan vai??????
Jos toiselle riittää se 800 niin toiselle 1200 tekee tiukkaa.
Kuin tämä aloittaja ihmettelee että heillä jotka ei tule toimeen samalla summalla kuin hän itse, niin heillä on arvot hukassa!!!!!!!!
Siitä on kyse, että ei osata miettiä sitä että on erilaiset tarpeet, erilaiset hinnat eri kaupungeissa, jne.... sairuaksia, hoitoa tarvitsevia....Oma itse on vaan se mittari, ja se joka osaa käsitellä rahaa, muut sitten tuhlaa tai juopottelee rahansa.
- Anonyymi
Mulla menee kuussa 3000 e. Se riittää hyvin mulle. Mulla on kaikki mitä tarviin ja jos ei, ostan. Joskus menee vähemmän joskus enemmän. En koskaanl aske rahan kulutusta, koska se on turhaa, mihin se auttaa?
Eilen kävin ostoksilla meni noin 700 e. On oma auto ja oma talo, velkaa ei yhtään.
En koskaan shoppaile vaan menen kauppaan kun tarvii ja ostan sitä mitä tarviin.
Ens viikosta en tiiä mitä menee ja paljonko menee. Miksi pitäisi?
En laske rahojani koskaan, tiedänmitä on tilillä ja pitä raha pussissa, se riittää. En tuhlaa tuhlaamisen vuoksi vaan ostan aina mitä tarvin,jos en tarvi en osta, en ole mainosten uhri.
Rahaa tulee ja menee, ja kun tulee käytän, ja kun ei tule ei ole ongelma. Koskan raha ei lopu, aina sitä tulee kuitenkin.- Anonyymi
maalaisliiton tukipummi,
pullistelee... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
maalaisliiton tukipummi,
pullistelee...Täysin totta. Niin olenkin. Mitä väärää siinä on, ei mitään. Kaikki suomessa saa tukia kun palkkaa ei enää pahemmin makseta eikä sillä pärjää.
Sinäkin saat tukia. Ei niitä ole pakko hakea jos ei halua. Ei me tule automaattisesti.
Oletko jo ilmoittanut luopuvasi tuista? Et varmaan ole etkä edes aio.
Älä sitten huutele muita tukipummeiksi, olet itse ihan samanlainen pummi kuin mitä muita haukut.
Itse ainakin käytän hyväkseni kaikki tuet, sitä varten ne ovat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin totta. Niin olenkin. Mitä väärää siinä on, ei mitään. Kaikki suomessa saa tukia kun palkkaa ei enää pahemmin makseta eikä sillä pärjää.
Sinäkin saat tukia. Ei niitä ole pakko hakea jos ei halua. Ei me tule automaattisesti.
Oletko jo ilmoittanut luopuvasi tuista? Et varmaan ole etkä edes aio.
Älä sitten huutele muita tukipummeiksi, olet itse ihan samanlainen pummi kuin mitä muita haukut.
Itse ainakin käytän hyväkseni kaikki tuet, sitä varten ne ovat."Kaikki Suomessa saa tukia..."
En minä ainakaan saa mitään tukia.
Palkka on pieni, mutta asunto on oma.
- Anonyymi
Olen yksinelävä naisihminen.
Itsekin pärjäsin kohtuullisen hyvin 1100 euron eläkkeellä, johon lisäksi pieni asumistuki siihen asti, kun aloin sairastella!
Sairastuminen vei minut perikatoon. Jatkuva sairastaminen pakotti käyttämään säästöt ja myymään vähäisen omaisuuden. Pitkään sairastamiseen ei vaan mikään riitä.
Enää ei ole elämässä mitään mieltä. Ei ole, mistä säästää pahan päivän varalle, paha päivä tuli. Jokapäiväinen huoli perustoimeentulosta rassaa päätä niin, että masennuskin on tullut ja vain pahentaa tilannetta.
Enää en pääse kotoa lähtemään mihinkään. Melko yksinäistä ja ankeata on.
Itsellä ollut sellainen ajatus, että pienilläkin tuloilla pärjää, jos vaan terveyttä riittää. Ja niin se omalla kohdallani olikin.
Parempaan vakuutukseen sairauksien varalta olisin sijoittanut, vaikka kuinka pienistä tuloista, jos vain olisin ymmärtänyt.
Suomi ei omista sairaista ja vanhuksista enää välitä. Eikä pidä huolta.- Anonyymi
Se johtuu siitä, että sairaat ja vanhat eivät ole tuottavia. Ei täällä kukaan välitä tuottamattomista yhteiskunnan riesoista. Ei edes antti rinne.
- Anonyymi
Sairaat ja vanhat tuottavat palvelutarvetta niille ammattialoille, joille se kuuluu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se johtuu siitä, että sairaat ja vanhat eivät ole tuottavia. Ei täällä kukaan välitä tuottamattomista yhteiskunnan riesoista. Ei edes antti rinne.
Hei, he ovat aikanaan tuottaneet omalta osaltaan. ihminen ei ole kone joka jaksaa ja jaksaa tauotta. Eikä ihmisestä puhuta kuin tuotantoelämisestä.
Onko niin, että ei muisteta sitä, mitä on tehty, vaan se on mielessä mitä nyt ja tässä ja tulevaisuudessa. On kylmiä ihmisiä semmoiset, jotka ei ajattele sitä mitä on saatu aikaseksi.
Ihminen kun vanhenee, häntä ei laiteta roskiin kuin konetta. Koneen tilalle otetaan uusi, aivan kuin ihmisenkin tilalle, mutta sillä erolla, että ihmisestä pidetään tai pitäisi pitää huolta senkin jälkeen, kun hän ei enää jaksa eikä pysty!
Mikä opetus? Se että raha se on tässäkin tärkeää, ennemmin heitettäisiin ihminenkin roskiin samoin kuin koneet, ennenkuin ihmisestä pidetään huolta. Jo on raaka ajattelutapa joillakin.
Siksi ei työtä pidä ottaa vakavasti, kun et ole enää sen jälkeen mitään etkä kukaan, kun olet eläkkeellä ja sairas ja väsynyt.
- Anonyymi
Elintavat monenkin sairauden syy mutta kaikki vanhenee.
- Anonyymi
Niin totta. Otappa tarkasteluun tuosta kadulta ihminen. Näyttää tavalliselta reiska-annelilta ja ihan mukavalta silmään. Mutta kun tarkastelee tarkemmin lääkärilinssien läpi huomaa hetkessä merkkejä jo syntyneistä tai tulossa olevista elintapasairauksista. Väitän, että käsitys siitä mikä on tervettä ja normaalia on hämärtynyt/muuttunut. Ruoka- ja lääketeollisuus suoltaa omaa myrkkyään tätä kehitystä villiten. Ihminen herkästi vieraantuu hyvin kauaksi siitä mitä keho ja mieli tarvitsevat ollakseen terveitä.
- Anonyymi
Aloittajalle! Minä elän 3900 e eläkkeellä kuussa, mulla on pienet kulut ja säästöön jää aina yli puolet eläkkeestä. Tulen siis hyvin toimeen. Minustakin on paskapuhetta ettei kaikki tule eläkkeellä toimeen, kyll pitäisi kun minäkin tulen eikä kaikki edes mene. Ihan elintavoissa on vikaa ellei pärjää.
Käyn ulkomailla kuusikertaa vuodessa, ihmettelen miksi ei kaikki matkustele kun ovat eläkkeellä. Mulla in joka toinen vuosi ostettu uusi auto, ja ylensä syön ravintolassa, kotona en kokkaa ollenkaan. Kahvia ja välipalaa onmutta ruokaa en osta. Suosittelen kaikille että menkää ravintolaan syömään, niin ei tarvi kokata kotona.
Kyllä arvot ovat hukassa jos tuhlaa eikä pärjää eläkkeellänsä. Kyllä pitäisi kun minäkin pärjään.
Matkustelkaa, syökää hyvin, ostelkaa uusia vaatteita ja sisutakaa kotia usein, ja vaihtakaa autoa, se kannattaa.
On itsestään kiinni ellei eläkkeellä pärjää, pitäisi pärjätä, minäkin pärjään!
Nytkin saavat 50 e lisää eläkkeitä, hurja korotus, joten rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Tosta noin vaan. Paskapuhetta etteivät pärjää. Ruoka on halpaa. Eilenkin ostin 120 e/kg olevaa lihaa, ei hinta eikä mikään.
Turhaa narinaa että on tiukilla! Hui hai. - Anonyymi
Ostanut vain ruokaa enkä tuhlaillut rahaa turhaan niin kyllä tällä nykyisellä toimeentulotuellakin pärjää ihan mukavasti.
Tässä kuussa mennyt ruokaan 20,71 euroa.- Anonyymi
Mie oon eläny tän alku vuoden 1,50 e! Vielä olisi nipisettävää. Pitäs päästä vuosi 1,50 e! Jos jättää muutaman makaroonipussin vielä ostamatta.
- Anonyymi
Mulle jää vuokran jälkeen 550 e/kk
Ei ole hääviä!
Ruuat, vaatteet ym. tarjouksesta.Onneksi en tupakoi, sairastele,juopottele, autoile ja pelaile.Ne olisivat Tuhoni! - Anonyymi
Eläke/asumistuki nyt kun tulee 50€.Se on 1172/kk
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417999Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432071Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252010- 911673
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811607Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51970
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850- 34832