Osa Raamatusta on käännösvirheitä ja kulttuurisia tulkintoja

Osa Raamatusta on käännösvirheitä ja kulttuurisia tulkintoja, mikä ei tietenkään hämmästytä ketään joka vähänkin tuntee historiaa.

– Ei ole koskaan ollut yhtä ainoaa Raamatun tekstiä, vaan liikkeellä on ollut useampia erilaisia käsikirjoituksia, [professori] Martti Nissinen toteaa.

Linkki kommentissa.

41

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Anonyymi

        Nisse tekee yhden tavanomisista virheistään valehtelemalla ihan suoraan.

        Nimittäin hänellä on ennakkokäsitys siitä että ei kukaan osaa ennustaa tulevaisuutta joten Raamatun sisältämät tarkasti toteutuneet ennustukset ova HÄNEN MIELESTÄÄN toteutuneiden tapahtumien jälkeen kirjoitettuja näennäisennustuksia eli valheellisia.

        Tosiasiassas hänellä ei ole mitään todellista tieteellistä tukea näille hölmöille väitteilleen.

        Jos Nisse olisi rehellinen tutkija niin hänen kuuluisi sanoa että hänen uskomuksensa mukaan nuo ennustukset voivat olla jälkeenpäin kirjoitettuja, eikä niin että ne ovat varmasti jälkeenpäin kirjoitettuja.

        Nisse on siis vain kovapalkkainen valehteleva lurjus eikä mikään tiedeihminen. Fudut tuolle ja heti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nisse tekee yhden tavanomisista virheistään valehtelemalla ihan suoraan.

        Nimittäin hänellä on ennakkokäsitys siitä että ei kukaan osaa ennustaa tulevaisuutta joten Raamatun sisältämät tarkasti toteutuneet ennustukset ova HÄNEN MIELESTÄÄN toteutuneiden tapahtumien jälkeen kirjoitettuja näennäisennustuksia eli valheellisia.

        Tosiasiassas hänellä ei ole mitään todellista tieteellistä tukea näille hölmöille väitteilleen.

        Jos Nisse olisi rehellinen tutkija niin hänen kuuluisi sanoa että hänen uskomuksensa mukaan nuo ennustukset voivat olla jälkeenpäin kirjoitettuja, eikä niin että ne ovat varmasti jälkeenpäin kirjoitettuja.

        Nisse on siis vain kovapalkkainen valehteleva lurjus eikä mikään tiedeihminen. Fudut tuolle ja heti.

        Tietenkään Raamatussa ei ole yhtäkään tarkasti toteutunutta ennustusta.


      • Anonyymi
        kekek-kekek kirjoitti:

        Tietenkään Raamatussa ei ole yhtäkään tarkasti toteutunutta ennustusta.

        Eikö muka? Luehan tämä: Ja Jeesus lähti ulos pyhäköstä ja meni pois; ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä näyttämään hänelle pyhäkön rakennuksia.
        2 Niin hän vastasi ja sanoi heille: "Ettekö näe näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta."
        3 Ja kun hän istui Öljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?"
        4 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
        5 Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta.
        6 Ja te saatte kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista; katsokaa, ettette peljästy. Sillä näin täytyy tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu.
        7 Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin.
        8 Mutta kaikki tämä on synnytystuskien alkua.
        9 Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden.
        10 Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan.
        11 Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.
        12 Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.
        13 Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
        14 Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.
        15 Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa-joka tämän lukee, se tarkatkoon-
        16 silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;
        17 joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on,
        18 ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa.
        19 Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä!
        20 Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina.
        21 Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.
        22 Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään.
        23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
        24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
        25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
        26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko.
        27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
        28 Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.
        29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
        30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
        31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.
        32 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
        33 Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
        34 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.
        35 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.
        36 Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin.
        37 Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva.
        38 Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin,
        39 eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.


        Sopii evokkeihin kuin nenä päähän, heheh!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö muka? Luehan tämä: Ja Jeesus lähti ulos pyhäköstä ja meni pois; ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä näyttämään hänelle pyhäkön rakennuksia.
        2 Niin hän vastasi ja sanoi heille: "Ettekö näe näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta."
        3 Ja kun hän istui Öljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?"
        4 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
        5 Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta.
        6 Ja te saatte kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista; katsokaa, ettette peljästy. Sillä näin täytyy tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu.
        7 Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin.
        8 Mutta kaikki tämä on synnytystuskien alkua.
        9 Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden.
        10 Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan.
        11 Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.
        12 Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.
        13 Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
        14 Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.
        15 Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa-joka tämän lukee, se tarkatkoon-
        16 silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;
        17 joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on,
        18 ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa.
        19 Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä!
        20 Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina.
        21 Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.
        22 Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään.
        23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
        24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
        25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
        26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko.
        27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
        28 Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.
        29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
        30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
        31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.
        32 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
        33 Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
        34 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.
        35 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.
        36 Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin.
        37 Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva.
        38 Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin,
        39 eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.


        Sopii evokkeihin kuin nenä päähän, heheh!

        Siinähän on eräskin pieleen mennyt ennustus.

        >>Ja Jeesus lähti ulos pyhäköstä ja meni pois; ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä näyttämään hänelle pyhäkön rakennuksia.
        2 Niin hän vastasi ja sanoi heille: "Ettekö näe näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta."<<

        Jerusalemin temppelin perustukset on edelleen pystyssä.

        >>34 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.<<

        Niin se maailmanloppu ehti tapahtua eikä kukaan huomannu mitään...


      • Anonyymi
        kekek-kekek kirjoitti:

        Tietenkään Raamatussa ei ole yhtäkään tarkasti toteutunutta ennustusta.

        Paitsi ehkä tämä:Siis Jumala ennusti Kooreksen jopa nimelt mainiten tulevan tekemään sen minkä sitten myöhemmin teki.

        Jes 44 oleva ennustus tapahtui kymmeniä vuosia ennenkuin se toteutui .

        joka sanon Koorekselle: "Minun paimeneni!" Hän täyttää kaiken minun tahtoni, hän sanoo Jerusalemille: "Sinut rakennettakoon!" ja temppelille: "Sinut perustettakoon!"







        "Näin sanoo Koores, Persian kuningas: Kaikki maan valtakunnat on Herra, taivaan Jumala, antanut minulle, ja hän on käskenyt minun rakentaa itsellensä temppelin Jerusalemiin, joka on Juudassa. Kuka vain teidän joukossanne on hänen kansaansa, sen kanssa olkoon Herra, hänen Jumalansa, ja hän menköön sinne."
        Esra 1:2

        "Näin sanoo Koores, Persian kuningas: Kaikki maan valtakunnat on Herra, taivaan Jumala, antanut minulle, ja hän on käskenyt minun rakentaa itsellensä temppelin Jerusalemiin, joka on Juudassa.

        Ja niin temppeli jälleenrakennettiin.

        Kas tässäpä sinulle oivallinen esimerkki pilkuntarkasti toteutuneesta ennustuksesta eikä sinulla ole mitään todellista syytä väittää vastaan, vai mitä? Sinun täytyy vain sokeasti uskoa että tuo ennustus on muka kirjoitettu jälkeenpäin, eli valehdeltu, vai mitä'?
        Olet sinää aika rohkea kun väität Jumalaa valehtelijaksi. No, pahat hävitetään sanoo Raamattu niin että heippa vaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi ehkä tämä:Siis Jumala ennusti Kooreksen jopa nimelt mainiten tulevan tekemään sen minkä sitten myöhemmin teki.

        Jes 44 oleva ennustus tapahtui kymmeniä vuosia ennenkuin se toteutui .

        joka sanon Koorekselle: "Minun paimeneni!" Hän täyttää kaiken minun tahtoni, hän sanoo Jerusalemille: "Sinut rakennettakoon!" ja temppelille: "Sinut perustettakoon!"







        "Näin sanoo Koores, Persian kuningas: Kaikki maan valtakunnat on Herra, taivaan Jumala, antanut minulle, ja hän on käskenyt minun rakentaa itsellensä temppelin Jerusalemiin, joka on Juudassa. Kuka vain teidän joukossanne on hänen kansaansa, sen kanssa olkoon Herra, hänen Jumalansa, ja hän menköön sinne."
        Esra 1:2

        "Näin sanoo Koores, Persian kuningas: Kaikki maan valtakunnat on Herra, taivaan Jumala, antanut minulle, ja hän on käskenyt minun rakentaa itsellensä temppelin Jerusalemiin, joka on Juudassa.

        Ja niin temppeli jälleenrakennettiin.

        Kas tässäpä sinulle oivallinen esimerkki pilkuntarkasti toteutuneesta ennustuksesta eikä sinulla ole mitään todellista syytä väittää vastaan, vai mitä? Sinun täytyy vain sokeasti uskoa että tuo ennustus on muka kirjoitettu jälkeenpäin, eli valehdeltu, vai mitä'?
        Olet sinää aika rohkea kun väität Jumalaa valehtelijaksi. No, pahat hävitetään sanoo Raamattu niin että heippa vaan.

        Heippa ja ennen kaikkea onnea matkaan! Sen osuushan korostuu, kun järki puuttuu.


      • Anonyymi

        Helppo ennustaa nälänhätää sotaa, ja maanjäristyksiä. Ei ne olleet mitenkään harvinaisia sillonkaan, ennustan saman jatkuvan, olenko Jumala?


      • Anonyymi
        kekek-kekek kirjoitti:

        Siinähän on eräskin pieleen mennyt ennustus.

        >>Ja Jeesus lähti ulos pyhäköstä ja meni pois; ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä näyttämään hänelle pyhäkön rakennuksia.
        2 Niin hän vastasi ja sanoi heille: "Ettekö näe näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta."<<

        Jerusalemin temppelin perustukset on edelleen pystyssä.

        >>34 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.<<

        Niin se maailmanloppu ehti tapahtua eikä kukaan huomannu mitään...

        Jerusalemin temppeli purettiin roomalaisten toimesta vuonna 70 eikä siihen jäänyt silloin kiveä kiven päälle, mutta tosiaankin se on sen jälkeen rakennettu ja purettu lukuisia kertoja ja tuo itkumuuri mikä siitä on nyt jäljellä on rakennettu satoja vuosia ajan jälkeen.

        Sopii googlata hiukan ennekuin alkaa pälättää tyhmiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi ehkä tämä:Siis Jumala ennusti Kooreksen jopa nimelt mainiten tulevan tekemään sen minkä sitten myöhemmin teki.

        Jes 44 oleva ennustus tapahtui kymmeniä vuosia ennenkuin se toteutui .

        joka sanon Koorekselle: "Minun paimeneni!" Hän täyttää kaiken minun tahtoni, hän sanoo Jerusalemille: "Sinut rakennettakoon!" ja temppelille: "Sinut perustettakoon!"







        "Näin sanoo Koores, Persian kuningas: Kaikki maan valtakunnat on Herra, taivaan Jumala, antanut minulle, ja hän on käskenyt minun rakentaa itsellensä temppelin Jerusalemiin, joka on Juudassa. Kuka vain teidän joukossanne on hänen kansaansa, sen kanssa olkoon Herra, hänen Jumalansa, ja hän menköön sinne."
        Esra 1:2

        "Näin sanoo Koores, Persian kuningas: Kaikki maan valtakunnat on Herra, taivaan Jumala, antanut minulle, ja hän on käskenyt minun rakentaa itsellensä temppelin Jerusalemiin, joka on Juudassa.

        Ja niin temppeli jälleenrakennettiin.

        Kas tässäpä sinulle oivallinen esimerkki pilkuntarkasti toteutuneesta ennustuksesta eikä sinulla ole mitään todellista syytä väittää vastaan, vai mitä? Sinun täytyy vain sokeasti uskoa että tuo ennustus on muka kirjoitettu jälkeenpäin, eli valehdeltu, vai mitä'?
        Olet sinää aika rohkea kun väität Jumalaa valehtelijaksi. No, pahat hävitetään sanoo Raamattu niin että heippa vaan.

        Kyllä Itkumuuri osittain kuuluu Herodeksen temppelin perustuksiin.

        >>Sinun täytyy vain sokeasti uskoa että tuo ennustus on muka kirjoitettu jälkeenpäin, eli valehdeltu, vai mitä'?<<

        Näinhän se VT:n ennustusten kohdalla useinkin on, että ovat jälkikäteen kirjoitettuja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö muka? Luehan tämä: Ja Jeesus lähti ulos pyhäköstä ja meni pois; ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä näyttämään hänelle pyhäkön rakennuksia.
        2 Niin hän vastasi ja sanoi heille: "Ettekö näe näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta."
        3 Ja kun hän istui Öljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?"
        4 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
        5 Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta.
        6 Ja te saatte kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista; katsokaa, ettette peljästy. Sillä näin täytyy tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu.
        7 Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin.
        8 Mutta kaikki tämä on synnytystuskien alkua.
        9 Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden.
        10 Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan.
        11 Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.
        12 Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.
        13 Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
        14 Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.
        15 Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa-joka tämän lukee, se tarkatkoon-
        16 silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;
        17 joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on,
        18 ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa.
        19 Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä!
        20 Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina.
        21 Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.
        22 Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään.
        23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
        24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
        25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
        26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko.
        27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
        28 Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.
        29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
        30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
        31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.
        32 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
        33 Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
        34 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.
        35 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.
        36 Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin.
        37 Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva.
        38 Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin,
        39 eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.


        Sopii evokkeihin kuin nenä päähän, heheh!

        Kaikki evankeliumit on tiettävästi kirjoitettu 60-l. lopun juutalaissodan jälkeen, yhtään ei ennen, joten kaikki "ennustukset" evankeliumeissa Jerusalemin tuhosta ovat verrattavissa sunnuntaina arvattuihin edellisillan oikeisiin lottonumeroihin.


      • Anonyymi
        kekek-kekek kirjoitti:

        Kyllä Itkumuuri osittain kuuluu Herodeksen temppelin perustuksiin.

        >>Sinun täytyy vain sokeasti uskoa että tuo ennustus on muka kirjoitettu jälkeenpäin, eli valehdeltu, vai mitä'?<<

        Näinhän se VT:n ennustusten kohdalla useinkin on, että ovat jälkikäteen kirjoitettuja.

        Itse asiassa itkumuuri ei ollut osa temppeliä vaan osa Herodeksen palatsia. Jokainen paikan päällä käynyt huomaa tämän helposti jos vain viitsii mennä tallustelemaan sinne Herodeksen palatsin tasanteelle.

        Juutalaiset eivät ikinä olisi sallineet Herodeksen rakentaa palatsiaan kiinni temppeliin.

        On se vain jotenkin irvokasta että itkumuurin itkut onkin itketty Herodekselle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa itkumuuri ei ollut osa temppeliä vaan osa Herodeksen palatsia. Jokainen paikan päällä käynyt huomaa tämän helposti jos vain viitsii mennä tallustelemaan sinne Herodeksen palatsin tasanteelle.

        Juutalaiset eivät ikinä olisi sallineet Herodeksen rakentaa palatsiaan kiinni temppeliin.

        On se vain jotenkin irvokasta että itkumuurin itkut onkin itketty Herodekselle.

        https://fi.maps-jerusalem.com/kartta-jerusalem-jeesuksen-aikaan

        Kartasta näet helposti, että Herodeksen palatsi oli suhteellisen etäällä temppelistä. Itkumuuri ei ole osa Herodeksen palatsia.


    • Anonyymi

      > Osa Raamatusta on käännösvirheitä ja kulttuurisia tulkintoja

      Esim? Mistä tiedetään, ettei tuo väite perustu kulttuuriseen tulkintaan ja virheelliseen ajatteluun?

      • Lue nyt aluksi koko uutinen ja kysy lisää vaikkapa siinä haastatelluilta professoreilta. Otsikko on Ylen laatima uutisotsikko, ei minun.


    • Anonyymi

      Onko professorin lause "Ei ole koskaan ollut yhtä ainoaa Raamatun tekstiä, vaan liikkeellä on ollut useampia erilaisia käsikirjoituksia" liian kova pala kovan linjan kreationisteille, kun edes Mark5 ei ole kommentoinut? Tai toisaalta G4G heittäytynyt viisastelemaan?

      • Anonyymi

        Professori huikan liioittelee, sillä vanhoja käsikirjoituksia on sadoittain ja niitä' vertailemalla joihinkin niistä pujahtaneet virheet on saatu eliminoitua täysin, ja tässä tietenkin on ollut avuksi hyvä antiikin kielten tuntemus.

        Eräs hyvä esimerkki jonka löytää helposti googlaamalla nyt nettiaikana kuka tahansa on termi ristiinnaulita joka omaksuttiin kirkkoon pakanakeisari Konsatntinuksen käskystä 300 luvulla, ja se toteutettiin niin että kreikan kielen sanat stauros ja xylon joihin Raamatun mukaan Jeesus naulittiin muutettiin uusiin käännöksiin ristiksi vaikka todellisuudessa ne tuon ajan kreikan kielessä tarkoittivat tolppaa.

        Välillä tuo sana on paalu meidänkin raamatuissamme. Tässä ote 1992 käännöksestä.

        Gal 3:13
        Kristus on lunastanut meidät vapaiksi lain kirouksesta tulemalla itse kirotuksi meidän sijastamme, niin kuin on kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka on ripustettu paaluun." [Room. 8:3; 2. Kor. 5:21 | 5. Moos. 21:22,23]

        Χριστὸς ἡμᾶς ἐξηγόρασεν ἐκ τῆς κατάρας τοῦ νόμου γενόμενος ὑπὲρ ἡμῶν κατάρα, ὅτι γέγραπται · Ἐπικατάρατος πᾶς ὁ κρεμάμενος ἐπὶ ξύλου,

        Ja kas, siinä se xylon eli tolppa eli paalu, ei risti, on lainauksen viimeisenä sanana kreikassa.

        Minksi Nisse ei puhunut tästä mitään? No koska hän ei ole mikää rehellinen tutkija vaan epärehellinen huijari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Professori huikan liioittelee, sillä vanhoja käsikirjoituksia on sadoittain ja niitä' vertailemalla joihinkin niistä pujahtaneet virheet on saatu eliminoitua täysin, ja tässä tietenkin on ollut avuksi hyvä antiikin kielten tuntemus.

        Eräs hyvä esimerkki jonka löytää helposti googlaamalla nyt nettiaikana kuka tahansa on termi ristiinnaulita joka omaksuttiin kirkkoon pakanakeisari Konsatntinuksen käskystä 300 luvulla, ja se toteutettiin niin että kreikan kielen sanat stauros ja xylon joihin Raamatun mukaan Jeesus naulittiin muutettiin uusiin käännöksiin ristiksi vaikka todellisuudessa ne tuon ajan kreikan kielessä tarkoittivat tolppaa.

        Välillä tuo sana on paalu meidänkin raamatuissamme. Tässä ote 1992 käännöksestä.

        Gal 3:13
        Kristus on lunastanut meidät vapaiksi lain kirouksesta tulemalla itse kirotuksi meidän sijastamme, niin kuin on kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka on ripustettu paaluun." [Room. 8:3; 2. Kor. 5:21 | 5. Moos. 21:22,23]

        Χριστὸς ἡμᾶς ἐξηγόρασεν ἐκ τῆς κατάρας τοῦ νόμου γενόμενος ὑπὲρ ἡμῶν κατάρα, ὅτι γέγραπται · Ἐπικατάρατος πᾶς ὁ κρεμάμενος ἐπὶ ξύλου,

        Ja kas, siinä se xylon eli tolppa eli paalu, ei risti, on lainauksen viimeisenä sanana kreikassa.

        Minksi Nisse ei puhunut tästä mitään? No koska hän ei ole mikää rehellinen tutkija vaan epärehellinen huijari.

        Olet varmaan jo esittänyt tulkintasi "Nisselle" itselleenkin? Erityisesti tuon viimeisen lauseen?

        Jaa että et ole, no sitähän minäkin, hehehhee.


      • Anonyymi

        Eivätkö tiukan linjan kretut ole yleensä sitä mieltä, että vuoden 1992 käännös on väärennös? (Yurki1000js taisi luottaa vuoden 1776 laitokseen ja useampi kuin yksi tuntuu luulevan että King James -englanninnos on se oikein ja aidoin...)


      • Anonyymi

        Toki on ollut erikielisiä ja eriaikaisia toisistaan hiukan poikkavia Raamattuja kautta aikain, mutta sen keskeisin sanoma on ja pysyy ihan samana ja on helposti luettavissa, siis evokkien suosima homous tuomitaan kuusi kertaa noissa kaikissa.


        Ja mites on tämän kanssa? Ja Jeesus lähti ulos pyhäköstä ja meni pois; ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä näyttämään hänelle pyhäkön rakennuksia.
        2 Niin hän vastasi ja sanoi heille: "Ettekö näe näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta."
        3 Ja kun hän istui Öljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?"
        4 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
        5 Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta.
        6 Ja te saatte kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista; katsokaa, ettette peljästy. Sillä näin täytyy tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu.
        7 Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin.
        8 Mutta kaikki tämä on synnytystuskien alkua.
        9 Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden.
        10 Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan.
        11 Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.
        12 Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.
        13 Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
        14 Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.
        15 Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa-joka tämän lukee, se tarkatkoon-
        16 silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;
        17 joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on,
        18 ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa.
        19 Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä!
        20 Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina.
        21 Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.
        22 Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään.
        23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
        24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
        25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
        26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko.
        27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
        28 Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.
        29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
        30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
        31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.
        32 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
        33 Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
        34 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.
        35 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.
        36 Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin.
        37 Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva.
        38 Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin,
        39 eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet varmaan jo esittänyt tulkintasi "Nisselle" itselleenkin? Erityisesti tuon viimeisen lauseen?

        Jaa että et ole, no sitähän minäkin, hehehhee.

        Mitä taas hölmöilet. Katso nyt googlesta mitä tuo viimeinen sana tarkoittaa suomeksi. Se on tolppa eikä risti, vaikka raamatuissa se on satoja vuosia 300- luvulta alkaen käännetty väärin ristiksi.

        Siis miten PAALU voi olla RISTI?

        Eikä' haittaisi vaikka googlaisit hieman t-kirjaimen syntyhistoriaa, voisit yllättyä.


    • 1700-l. Bibliassa Herra Jumala järjestää uskovaisille kekkerit joissa nautitaan yllin kyllin "kirkasta viinaa".

      Myöhemmissä suomenkielisissä raamatunkäännöksissä juhlajuoma saattaa olla hieman erilaista sorttimenttia.

      Jostain syystä.

      Näin esimerkkinä Raamatun alkuperäistekstin tulkinnasta muuttuvassa kulttuuri-ilmapiirissä.

      • ”1700-l. Bibliassa Herra Jumala järjestää uskovaisille kekkerit joissa nautitaan yllin kyllin "kirkasta viinaa".”

        Se on viinaa (vin), ei kirkasta viinaa eli paloviinaa (brännvin).


      • Kampelatutkija kirjoitti:

        ”1700-l. Bibliassa Herra Jumala järjestää uskovaisille kekkerit joissa nautitaan yllin kyllin "kirkasta viinaa".”

        Se on viinaa (vin), ei kirkasta viinaa eli paloviinaa (brännvin).

        1700-l. Biblia näyttää tursuavan viinaa muutenkin, Nooakin särpii.


      • Anonyymi

        Kieli se muuttuu ja siksi uusiutuvia käännöksiä tarvitaan ajoittain.

        Toki kulttuurikin muuttuu ja siksi 1938 Raamatun esiaaviolliset eli avosuhteet ja avoliitot kieltävät kohdat väärennettiin hyväksymään avoparit sekä jopa abortit tuossa 1992 Raamatussa, siis ev. lut väärennöksessä joka on vähänkin kreikkaa osaavalle ilmiselvää tahallista väärrentämistä, ja juuri nyt on se hetki että kirkon sisällä on valtavia paineita kääntää uusi Raamattu joka hyväksyisi homouden niissä kuudessa kohdassa joissa se kieltää ne mitä ankarimmin.
        Niin että kyllähän niitä tahallisiakin väärentämisiä löytyy ja eritoten ev.lut.kirkon tuoreista käännöksistä. Meidän papistomme on aina nuoleskellut kansan enemmistön pepp.... ei kun siis mielipidettä säilyttääkseen jäsenmääränsä suurempana kuin se todellisuudessa ansaitsisi.

        Paitsi että tämä politiikka osui omaan nilkkaan koska vastoin odotuksia tämä mielistely karkoitti jäseniä kirkosta enemmän kuin toi. Tékisi mielu sanoa että hehe!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kieli se muuttuu ja siksi uusiutuvia käännöksiä tarvitaan ajoittain.

        Toki kulttuurikin muuttuu ja siksi 1938 Raamatun esiaaviolliset eli avosuhteet ja avoliitot kieltävät kohdat väärennettiin hyväksymään avoparit sekä jopa abortit tuossa 1992 Raamatussa, siis ev. lut väärennöksessä joka on vähänkin kreikkaa osaavalle ilmiselvää tahallista väärrentämistä, ja juuri nyt on se hetki että kirkon sisällä on valtavia paineita kääntää uusi Raamattu joka hyväksyisi homouden niissä kuudessa kohdassa joissa se kieltää ne mitä ankarimmin.
        Niin että kyllähän niitä tahallisiakin väärentämisiä löytyy ja eritoten ev.lut.kirkon tuoreista käännöksistä. Meidän papistomme on aina nuoleskellut kansan enemmistön pepp.... ei kun siis mielipidettä säilyttääkseen jäsenmääränsä suurempana kuin se todellisuudessa ansaitsisi.

        Paitsi että tämä politiikka osui omaan nilkkaan koska vastoin odotuksia tämä mielistely karkoitti jäseniä kirkosta enemmän kuin toi. Tékisi mielu sanoa että hehe!

        Tässäpä "väärentämätöntä" 1938 käännöstä:

        Luuk. 17

        34 Minä sanon teille: sinä yönä on kaksi miestä yhdellä vuoteella; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.

        Näin siis 50% homoista ylöstempaistaan eikä uskovaisuudesta siinä vaiheessa edes kysellä...


    • Viina takaisin Raamattuun kiitos.

    • Anonyymi

      Kunpa joku vielä joskus uskaltaisi sanoa Koraanista, että se on aikansa kulttuurin, moraalin ja ihmiskäsityksen tuote, jota ei pidä nykyaikana ottaa kirjaimellisesti. Taitaa olla turha toive. Joitakin islamin reformisteja toki on, he ovat lähes kaikki lännessä asuvia tutkijoita, älykköjä ja vastaavia, islamin valtavirran kannattajat pitävät heitä vääräoppisina ja haluaisivat tappaa heidät.

      • Koraani on aikansa kulttuurin, moraalin ja ihmiskäsityksen tuote, jota ei pidä koskaan ottaa kirjaimellisesti.

        Minä uskalsin! Ja uskallan vielä enemmänkin:

        Koraani on tysin koskaan ja ikinä lukemani kirja. Itse asiassa niin tylsä että on lukukelvoton.


      • kekek-kekek kirjoitti:

        Koraani on aikansa kulttuurin, moraalin ja ihmiskäsityksen tuote, jota ei pidä koskaan ottaa kirjaimellisesti.

        Minä uskalsin! Ja uskallan vielä enemmänkin:

        Koraani on tysin koskaan ja ikinä lukemani kirja. Itse asiassa niin tylsä että on lukukelvoton.

        Tuo pitäisi kai mennä lausumaan saudiarabialaisessa moskeijassa, jotta Ano olisi tyytyväinen. Vaikka tuskinpa ne siellä suomea ymmärtää...


    • Anonyymi

      Jeesus paransi sairaita ja herätti jopa kuolleita ja teki muutaman sata litraa viiniä vedestä satojen silminnäkijöiden seuratessa tapahtumia ja jotkut heistä kirjasivat noita tapahtumia muistiin jälkipolvia varten.

      Niin että missäs kohtaa nuo muistiinpanot muuttuivatkaan saduiksi?

      Useimmat sanovat että niiden täytyy olla satuja koska ihmeitä ei HEIDÄN mielestään kukaan voi tehdä, ei edes maapallon luoja!

      • Näin siis eräissä uskonnollisissa teksteissä VÄITETÄÄN. Eihän väittäminen tee mitään todeksi.

        Kukas muuten oli kirjaamassa erämaassa Jeesuksen ja pirun välistä sananvaihtoa, kun Jeesus oli siellä "yksin"?


      • Anonyymi

        Kuka selittäisi miksei Jeesus tai Jumala enää tee samanlaisia ihmeitä satojen ihmisten nähden?

        Ai niin, syntiinlankeemus.

        Ei kun... Jeesushan teki ihmeet vasta syntiinlankeemuksen *jälkeen*.

        Niin että mistä se sitten on kiinni?


      • Olet sä Jyrbä kyllä kaheli. Ei voi muuta sanoa. 💩


      • Anonyymi
        kekek-kekek kirjoitti:

        Näin siis eräissä uskonnollisissa teksteissä VÄITETÄÄN. Eihän väittäminen tee mitään todeksi.

        Kukas muuten oli kirjaamassa erämaassa Jeesuksen ja pirun välistä sananvaihtoa, kun Jeesus oli siellä "yksin"?

        Vitsin pelle, jos sinulle taphtuisi jotain vastaavaa niin etkö muka kertoisi siitä kavereillesi????


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vitsin pelle, jos sinulle taphtuisi jotain vastaavaa niin etkö muka kertoisi siitä kavereillesi????

        Kaikki mitä kaverisi VÄITTÄVÄT on siis ehdottomasti totta?


    • Kyllä Jeesus teki viintä vedestä.

      • Anonyymi

        Niih... ja aika monien todistajien toimesta joten mormonien totaalinen alkoholikielto on virheellinen ja osoittaa koko tuon uskonnnon evolutioteorian veroisesksi huijaukseksi jolla ei ole ainoatakaan todistetta.

        Sinänsä on hauskaa että siinä missä Muhammed hyväksyi moniavioisuuden ihastuttuaan naimisissa ollessaan naapurin likkaan niin mormonien Smith teki saman, heheheh!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niih... ja aika monien todistajien toimesta joten mormonien totaalinen alkoholikielto on virheellinen ja osoittaa koko tuon uskonnnon evolutioteorian veroisesksi huijaukseksi jolla ei ole ainoatakaan todistetta.

        Sinänsä on hauskaa että siinä missä Muhammed hyväksyi moniavioisuuden ihastuttuaan naimisissa ollessaan naapurin likkaan niin mormonien Smith teki saman, heheheh!

        Niinpä, kundit teki saman jipon mutta morret joutuvat perumaan sen pikaisesti muun kansan moittiessa mutta lähes koiran veroiseksi kumppaniksi säädetyt muslimien vaimot kärsivät yhä tästä joka näkyy hyvin uutisissa siinä että naimisissa olevat isisläiset kävivät innolla jesidinaisia raiskaammaan.

        On tämä maailma evohomoineen niin sairas niin sairas että.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, kundit teki saman jipon mutta morret joutuvat perumaan sen pikaisesti muun kansan moittiessa mutta lähes koiran veroiseksi kumppaniksi säädetyt muslimien vaimot kärsivät yhä tästä joka näkyy hyvin uutisissa siinä että naimisissa olevat isisläiset kävivät innolla jesidinaisia raiskaammaan.

        On tämä maailma evohomoineen niin sairas niin sairas että.

        Miksi seta ei tee mitään musliminaisten oikeuksien puolesta?

        No, kas kun heillä on vain ainoana intressinä nykyään sateenkaari joka on maailmalla jäämässä selkeästi pois muodista.
        Joten eiköhän kohta meidänkin telkkusarjoista homppelit kohta häivy.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi seta ei tee mitään musliminaisten oikeuksien puolesta?

        No, kas kun heillä on vain ainoana intressinä nykyään sateenkaari joka on maailmalla jäämässä selkeästi pois muodista.
        Joten eiköhän kohta meidänkin telkkusarjoista homppelit kohta häivy.

        Mediahomoudessa ja -"etnisyydessä" on kyllä suurelta osin muodista kysymys. Eipä juuri kotimaista TV-ohjelmaa nykyään ilman vakiohomoa ja vakio"etnistä".


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1852
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1377
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1228
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      63
      1112
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      974
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      959
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe