Masturbointi, itsetyydytys: synti vai ei? Syntiä.

Anonyymi

Hei, kirjoitan tähän oikaisuni, koska olen opettanut sellaista käsitystä, ettei Raamattu käsittelisi aihetta. Monet muutkin arvovaltaisina pidetyt tahot tällä tavalla netissä ovat opastaneet. Tätä olen ihmetellyt, sillä kysymystä joutuu jokainen ihminen joka sukupolvessa pähkäilemään. Olen rukoillutkin asian puolesta, että Herra yksiselitteisesti kertoisi asian Raamatusta.

Katsotaan paria kohtaa Raamatusta. Raamattu on Jumalan antamaa Sanaa, joka on tarkoitettu otettavaksi vastaan.

Matteus 5:27-32 (RK)
”Te olette kuulleet sanottavan: ’Älä tee huorin.’ Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten, on sydämessään jo tehnyt huorin hänen kanssaan. Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Sinulle on parempi, että yksi osa ruumiistasi tuhoutuu, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin. Jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Sinulle on parempi, että yksi osa ruumiistasi tuhoutuu, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. On sanottu: ’Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan.’ Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden, saattaa hänet tekemään aviorikoksen, ja joka nai hylätyn, tekee aviorikoksen.”

Eikö me olla nähty metsää puilta - eikö tämä kohta, joka käsittelee seksuaalista moraalittomuutta, muka osoita viettelevästä silmästä ja kädestä puhuessaan itsetyydytystä. Näin asiaa kelaten, ei tule mitään muutakaan tähän teemaan liittyvää relevanttia asiaa mieleen, mitä Jeesus Kristus käden viettelevyydellä voisi tarkoittaa.

* *

Seuraavaksi paikka 1. Kor 6:18-20, Lainaan Translation for translators -käännöksestä, asia ilmenee siitä selkeämmin. Paavali ottaa puheeksi seksuaalisten siveettömyyksien harjoittamisen. Haureudenharjoittamisen

1. Korinttolaiskirje 6:18-20 (Translation for translators)
" Always ◄run away from/avoid► committing sexually immoral acts. Other sins that people commit do not affect their bodies, but those who commit sexually immoral acts sin against their own bodies. ◄Keep in mind that your bodies are like [MET] temples of the Holy Spirit./Do you not know that your bodies are like [MET] temples of the Holy Spirit?► [RHQ] The Spirit, whom God gave you, lives within you. You do not belong to yourselves. You belong to God, because when his Son died for you it was as though [MET] God paid a price for you. So honor God by how you use your bodies! "

Apostoli Paavali siis käsittelee tässä kohtaa sellaista aihetta kuin "sellaiset seksuaaliset siveettömyydet, joita ihminen toteuttaa omaa ruumistaan kohtaan". Paavali nimen omaan eriyttää seksuaaliset siveettömyydet, haureudenharjoittamisen ainoiksi sellaisiksi synneiksi, joita ihminen tekee omaa ruumistaan kohtaan.

Tässä nimenomaisessa raamatunpaikassa Paavali ei käsittele niinkään huorintekoa, kuten esiaviollista seksiä, jolloin ihminen tekee syntiä (varsinkin Paavalin aikaan aivan kirkkaasti ymmärrettiin) monia muitakin ihmisiä vastaan kuin omaa itseään. Paavali ei siis tässä paikkaa selvästikään ole puhunut vaikkapa esiaviollisen seksin kaltaisesta huorinteosta, vaan jostain ihmeen toisenlaisesta asiasta seksuaalisesta siveettömyydestä, haureudenharjoittamisesta synnistä omaa ruumistaan kohtaan.

"- Mitä Paavali mahtaa tarkoittaa, ehkä Paavali ei tarkoitakkaan tuolla kohdalla mitään spesifiä, kun on niin vaikeaselkoisesti esitetty asia...."

* *

Kyllä näiden kohtien perusteella nimenomaisesti itsetyydytystä, masturbaatiota on Raamatussakin käsitelty. Ja on muuten aika jyrkkäsanaisesti käsitelty, Jeesus Kristuskin uskomattoman jyrkästi on opettanut asiasta. Ei olla nähty metsää puilta. Raamatun loppupuolella, Heprealaiskirjeen jälkeisissä apostolien kirjeissä aihetta käsitellään lisääkin, joskaan ei muistaakseni näin suorin sanoin kuin mitä Jeesus ja Paavali ovat käsitelleet. Olen pahoillani, että olen aikanaan opettanut väärin.

Terv.
'kerettiläinen' yms.

Ps. Ihminenhän toisaalta on "pehmeä" ja sortuu/lankeaa/kaatuu syntiä tekemään, mutta ei sen tähden ole Jumalan sinulle suunnitteleman palvelustehtäväsi mukaista katkoa käsiään potentiaalisten synninuhkien/tapahtuneiden lankeemusten takia, vaan Jeesus tahtoo voida antaa anteeksi syntisi, sinua Hän Tahtoo käyttää pelastustyössään, eikä kivittää. Se on kuitenkin tärkeä sinun tietää ja ymmärtää, että mikä on syntiä. Mikä on Jumalaa vastaan toimimista, joista asioista sinun sen tähden kuuluu pyrkiä poispäin, pääsemään eroon.

8

<50

Vastaukset

• > eikö tämä kohta, joka käsittelee seksuaalista moraalittomuutta, muka osoita viettelevästä silmästä ja kädestä puhuessaan itsetyydytystä.

Mielestäni Matteus 5:27-32 viittaa siihen, jos joku ruumiin osa viettelee tekemään aviorikoksen. Myös 1. Kor 6:18-20 käsittelee haureutta. Mutta on tietenkin mahdollista tehdä haureutta tyydyttäessään itseään.

• Tämä on kieltämättä meidän nykykulttuuristamme käsin vaikea asia jäsennellä oikealle paikalleen Elävän Jumalan edessä, koska sitä ei suoraan sanota. Toisaalta taas, vaikka jotkut asiat kuten homoseksuaalisuuden harjoittaminen sanottaisiinkin suoraan synniksi, ei siitä siltikään välitetä. Itsehän aikanaan suhtauduin myös homoseksuaalisuuteen varovaisen myönteisesti, mitä olen siitä lähtien katunut.

Seksuaalisuuteen liittyvät synnit ovat, ymmärrettävistä syistä, kautta ihmiskunnan menneisyyden olleet hyvin vaikeita ja vakavia, kuten Raamattukin seksuaalisisiin synteihin palaa palaamistaan.

Suhtautumisesta omaan seksuaalisuuteensa ihmisen henkilökohtainen parannus Jumalan edessä kuitenkin käytännössä aika lailla fokusoituu. Monelle nuorelle ja vanhalle tytölle ja pojalle avaksi tullut mastirbointi on yksi itsetutkiskelun aihe.

Kolossalaiskirje 3:5
      "Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta. "

• >> Mutta on tietenkin mahdollista tehdä haureutta tyydyttäessään itseään.

Vuosikausien kokemuksella todeten, itsensä seksuaalinen stimulointi ajattelematta seksuaalisia ajatuksia tekee vahinkoa mieleen. Jumala ei ole tarkoittanut seksuaalisuutta irrotettavaksi viitekehyksestään.

No miten ois morsiamen/avioliiton sisäisen kanssakäymisen ajatteleminen, entä masturbointi avioliitossa? No itse tulkitsen tällaisenkin Raamatun Sanalla kikkailuksi sikäli kuin motiivina on vain päästä masturboimaan.

Joskus voi kylläkin tulla eteen sellaisia poikkeuksellisia tilanteita, joissa masturboimalla voi estää talon tuhopolton sekä pelastaa ihmishenkiä. Mutta mitä paremmin petaa sänkynsä, toivottavasti sitä harvemmin tuollaisiin tilanteisiin ihminen ajautuu:

Efesolaiskirje 4:27 (rk)
      "Älkää antako tilaa Paholaiselle. "

1. Johanneksen kirje 5:18 (rk)
      "Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä. Hän, joka on syntynyt Jumalasta, pitää huolen itsestään, eikä Paha pääse häneen käsiksi. "

Jaakobin kirje 4:3-8 (rk)
      "Te anotte mutta ette saa, koska anotte kelvottomasti, kuluttaaksenne kaiken himoissanne. Te avionrikkojat! Ettekö tiedä, että maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan. Joka siis tahtoo olla maailman ystävä, hänestä tulee Jumalan vihollinen. Vai luuletteko, että Raamattu turhaan sanoo: ”Kateuteen asti hän halajaa henkeä, jonka on pannut meihin asumaan”? Mutta vielä suurempi on armo, jonka hän antaa. Siksi Raamattu sanoo: ”Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon.” Olkaa siis Jumalalle alamaisia mutta vastustakaa Paholaista, niin hän pakenee luotanne. Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, te syntiset, puhdistakaa sydämenne, te kahtaalle häilyvät. "

• Anonyymi kirjoitti:

>> Mutta on tietenkin mahdollista tehdä haureutta tyydyttäessään itseään.

Vuosikausien kokemuksella todeten, itsensä seksuaalinen stimulointi ajattelematta seksuaalisia ajatuksia tekee vahinkoa mieleen. Jumala ei ole tarkoittanut seksuaalisuutta irrotettavaksi viitekehyksestään.

No miten ois morsiamen/avioliiton sisäisen kanssakäymisen ajatteleminen, entä masturbointi avioliitossa? No itse tulkitsen tällaisenkin Raamatun Sanalla kikkailuksi sikäli kuin motiivina on vain päästä masturboimaan.

Joskus voi kylläkin tulla eteen sellaisia poikkeuksellisia tilanteita, joissa masturboimalla voi estää talon tuhopolton sekä pelastaa ihmishenkiä. Mutta mitä paremmin petaa sänkynsä, toivottavasti sitä harvemmin tuollaisiin tilanteisiin ihminen ajautuu:

Efesolaiskirje 4:27 (rk)
      "Älkää antako tilaa Paholaiselle. "

1. Johanneksen kirje 5:18 (rk)
      "Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä. Hän, joka on syntynyt Jumalasta, pitää huolen itsestään, eikä Paha pääse häneen käsiksi. "

Jaakobin kirje 4:3-8 (rk)
      "Te anotte mutta ette saa, koska anotte kelvottomasti, kuluttaaksenne kaiken himoissanne. Te avionrikkojat! Ettekö tiedä, että maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan. Joka siis tahtoo olla maailman ystävä, hänestä tulee Jumalan vihollinen. Vai luuletteko, että Raamattu turhaan sanoo: ”Kateuteen asti hän halajaa henkeä, jonka on pannut meihin asumaan”? Mutta vielä suurempi on armo, jonka hän antaa. Siksi Raamattu sanoo: ”Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon.” Olkaa siis Jumalalle alamaisia mutta vastustakaa Paholaista, niin hän pakenee luotanne. Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, te syntiset, puhdistakaa sydämenne, te kahtaalle häilyvät. "

> No miten ois morsiamen/avioliiton sisäisen kanssakäymisen ajatteleminen, entä masturbointi avioliitossa? No itse tulkitsen tällaisenkin Raamatun Sanalla kikkailuksi sikäli kuin motiivina on vain päästä masturboimaan.

Itse olen ymmärtänyt niin, että kaikki mikä saa ihmisen hylkäämään Jumalan, on syntiä. Jos ei hylkää Jumalaa, ei ole syntiä. Ja silloin asioita voi arvioida ihan vain tällä periaatteella:

"Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita".
      Ensimmäinen kirje korinttilaisille 6:12

"Kaikki on luvallista", mutta ei kaikki ole hyödyksi; "kaikki on luvallista", mutta ei kaikki rakenna.
      Ensimmäinen kirje korinttilaisille 10:23

• Synti on selkosuomeksi "Jumalan mielestä väärä teko/asia".

Apostolien teot 24:24-25
      "Muutamien päivien kuluttua Feeliks tuli vaimonsa Drusillan kanssa, joka oli juutalainen, haetti Paavalin ja kuunteli hänen puhettaan uskosta Kristukseen Jeesukseen. Mutta kun Paavali puhui vanhurskaudesta ja itsensähillitsemisestä ja tulevasta tuomiosta, peljästyi Feeliks ja sanoi: "Mene tällä haavaa pois, mutta kun minulle sopii, kutsutan sinut taas"

• Ruumiinsä häpäiseminen.itsetyydeyttyt synnit.

• On teillä murheet ;)

• 1. Korinttolaiskirje 6:18-20

Ei tuota englannikielistä lainausta voi ymmärtää täysin, jos ei usko Pyhään Kolminaisuuteen eli siihen, että myös Pyhä Henki on Kaikkivaltias Jumala.
    Siksi ei tule olla saastaisuutta minkäänlaista yhteydessä pyhään henkeen.
    Mun mielestä apostoli Paavali on tässä melko paljon lakihenkinen ja kääntynyt
    Mooseksen lain puoleen.

Raamattu sinänsä ei ehkä käytä kuin parissa kohdassa itsetyydytykseen viittaavaa termiä??? Muistelisin kerran törmääneeni yhteen sellaiseen kohtaan. Mutta varsinainen kielto ITSESAASTUTUKSELTA löytyy Joosefin heimon pyhästä kirjasta eli Mormonin kirjasta. Mormoneilla on vielä sellainenkin oppi, että Amerikassa on Kristuksen Ilmestyminen ja läsnäolo ainaista. Oppi jatkuvasta ilmestymisestä Amerikassa. Se viittaa myös Kolminaisuuteen, että Kristusta pidetään Kaikkivaltiaana Jumalana.

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.