Saako udella?

luterilainen09

Tervehdys.

Sattumalta eksyin tälle palstalle, kun löysin jostain linkin tuohon Timo Soini-keskusteluun. Täytyy tunnustaa, että hieman yllätyin huomatessani, että Suomessa on katolilaisia kristittyjä. Tämänhän ei mikään yllästys siis sinänsä ole, onhan maamme monikulttuurinen ja -uskontoinen. En vaan ole tullut ajatelleeksi, että katolilaisiakin maastamme löytyy. Yleensä olen yhdistänyt ne "katolisiin maihin", lähinnä Etelä-Eurooppaan ja latin. Amerikkaan.
Olisin ihan mielenkiinnosta kysynyt muutaman kysymyksen, jos sallitte.

Kuinka paljon katolilaisia on Suomessa, noin niin kuin lukumäärällisesti?
Näissä keskusteluissa mainitaan Henrikin ja Marian seurakunnat. Voisiko joku ystävällisesti selittää, mitä ne ovat?
Kuinka aktiivisia suomalaiset katoliset ovat? Itse olen melko tavallinen tapakristitty luterilainen, joka käy kirkossa valitettavan harvoin jos silloinkaan.
Mitkä ovat katolilaisuutenne juuret? Ilmeisesti se siirtyy "isältä pojalle". Onko tavanomaista, että siihen katolilaisuuteen "käännytään"?

Asiallisista vastauksista olen kiitollinen.

9

948

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AmerikanKeisari

Hei,

Kannattaa tutustua Kirkon virallisiin kotisivuihin osoitteessa http://www.catholic.fi/

Katolilaisia taitaa olla Suomessa muutama tuhat, enemmän kuin juutalaisia mutta vähemmän kuin muslimeja, joten sellainen keskisuuri uskonnollinen pienyhteisö olemme (tai he ovat siellä Suomessa).

Henrik ja Maria ovat kaksi Helsingin seudun seurakuntaa, Henrik idyllisellä paikalla Kaivopuiston liepeillä.

Suomen kirkko elää kriisivaihetta opille ja traditiolle uskollisen puolalaispiispan "orjuuttaessa" luterilais-henkistä seurakuntaa (tai ainakin sen marsilaishaaraa). Älä usko ihan kaikkea huttua mitä tältä palstalta saa lukea vaan mene itse katsomaan mistä on kysymys.

Itse olin myös kaltaisesi luterilainen joka ei juuri kirkon penkkiä kuluttanut, mutta asia muuttui Katoliseen kirkkoon tutustuttuani. Se rikas traditio jota luterilaisella kirkolla ei ole imaisi mukaansa, ja mitä enemmän myös luin Raamattua, sen selvemmäksi kävi että Katolinen kirkko on minua varten. :)

• Antikristus

silleen siinä poikani Little Devil viatonta kyselijää retkuttaa. Toihan oli jopa melkeen hauska vedätys, Poju! Alatsä muka vihdoin kehittyä, vai?

• AmerikanKeisari
        Antikristus kirjoitti:

silleen siinä poikani Little Devil viatonta kyselijää retkuttaa. Toihan oli jopa melkeen hauska vedätys, Poju! Alatsä muka vihdoin kehittyä, vai?

...meillä on Kirkossa myös tuollaisia Antikristuksia ja muita vapaita syntyperäisiä sakkeuksia ja toppoja junakissoja. Kiva pumppu.

• Antikristus
        AmerikanKeisari kirjoitti:

...meillä on Kirkossa myös tuollaisia Antikristuksia ja muita vapaita syntyperäisiä sakkeuksia ja toppoja junakissoja. Kiva pumppu.

Kuyllähän sinä nyt faijasi tunnet. Satan rules, siinä kuule pellekirkot vaikenee. On vain yksi tosi kirkko ja se on isäukkosi pumppu: The Church of Satan!
        Sinä ja minä, me nauramme yhdessä kristityille pelleille ja kusemme niiden paavien kuvien päälle. Muistatko, Poju, sehän oli sinun suosikkihommaasi pienenä? Otetaanpa uusinnat! Ensin kaljaa kunnolla ja sitten leikitään, Pojuli!

• 3nity
        Antikristus kirjoitti:

Kuyllähän sinä nyt faijasi tunnet. Satan rules, siinä kuule pellekirkot vaikenee. On vain yksi tosi kirkko ja se on isäukkosi pumppu: The Church of Satan!
        Sinä ja minä, me nauramme yhdessä kristityille pelleille ja kusemme niiden paavien kuvien päälle. Muistatko, Poju, sehän oli sinun suosikkihommaasi pienenä? Otetaanpa uusinnat! Ensin kaljaa kunnolla ja sitten leikitään, Pojuli!

Muista aina että se nauraa parhaiten joka nauraa viimeiseksi :)

• Sakkeus
        3nity kirjoitti:

Muista aina että se nauraa parhaiten joka nauraa viimeiseksi :)

Vanhan kansan tietämyksen mukaan kaikkein parhaiten nauraa se, joka toiselle kuoppaa kaivaa - näin kuuluu vanha sanontamuodeostelma. ;-)

• 3nity

Melko lailla tietoa seurakunnista saat osoitteesta http://www.catholic.fi , josta näkee seurakuntien alueet. Nämä mainitut Marian ja Henrikin seurakunnat ovat Helsingin alueen katolisia seurakuntia, Marian seurakunnan alue tosin käsittää laajemminkin uuttamaata.

Suomessa on katolilaisia käsittääkseni noin 8000, noin puolet syntyperältään muualta kuin Suomesta. Koska Suomi on hyvinkin ei-katolinen maa niin näissä oloissa pieni katolinen kirkko kuitenkin toimii ymmärtääkseni varsin aktiivisesti. Ja ymmärtääkseni melko monelle suomalaiselle katoliselle katolinen kirkko on "valinta" eli aikuisena siihen käännytty, syystä tai toisesta. Itse olen "aikuikäännynnäinen". Messujen aikaan kyllä kirkoissa on väkeä paljon eli aktiivisia seurakuntalaisia on.

• vanha katolilainen

Suomessa on noin 8500-9000 (10000) katolilaista. Tarkkaan en osaa sanoa. Henrikin srk on Helsingissä Pyhän Henrikin aukiolla Tehtaankadulla (Kaivopuiston kupeessa), Marian srk on Helsingissä Meilahdessa (Mäntytie 2). Lisäksi meillä on seurakuntia Oulussa, Jyväskylässä, Tampereella, Turussa ja Kouvolassa.

Osa meistä on ns. aktiivisia osa ei. Suomea äidinkielenään puhuvia on nykyään alle 50 %. Siis yli 50 % kirkon jäsenistä on tullut Suomeen ympäri maailmaa joko pakolaisina tai muuten muuttaneet tänne. Eri kansallisuuksia on n. 80-90.

Osa on ns. syntymäkatolilaisia ja ehkä suurin osa "suomalaisista" on käännynnäisiä (korjatkoon joku, jos olen väärässä).

Luostareita meillä on esim. Turussa Birgittalaiset, Espoossa Karmeliitat, Helsingissä Ursuliinit etc.

Palaan uudelleen tarvittaessa asiaan.

• luterilainen09

kiitoksia informatiivisista vastauksista.

catholic.fi:ssä käytyäni huomasin, että aika moni henkilökunnan jäsen on ulkomalaainen, puolalaisia nimiä nyt lähinnä tunnistin, mutta myös etelämpää taisi ihmisiä olla. nimitetäänkö suomeesa toimivat papit paavin toimesta? onko suomalaisilla seurakunnilla kuinka paljon kanssakäymistä vatikaanin kanssa? ja miten on, käydäänkö suomesta kuinka paljon joulumessussa vatikaanissa?
      suomessahan ei valtion kirkkoa ole, vaan luterilaisella kirkolla on erityisasema. silti luter. kirkkohan hyvin pitkälsit on valtion laitos. miten katol. kirkon kanssa on? saatteko valtiolta "avustuksia" vai toimitteko pelkästään seurakuntalaisten lahjoitusten tms. voimalla?
      katol. maissa on paljon yleisiä vapaapäiviä erilaisten pyhimysten kunniaksi. kuinka tämä käytäntö toimii suomessa? ymmärtääkö työnantaja katol. työntekijäänsä, jos hän haluaa näitä pyhäpäiviä kunnioittaa?

pahoittelen kysymysten ehkä tungettelevaa sävyä. parempi olisi, jos pääsisi oikein keskustelemaan näistä asioista. netin kautta on se aina hieman hankalaa. kiitoksia mielenkiinnostanne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      64
      3202
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      24
      2978
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2872
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2678
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2568
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2311
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2198
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2088
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    Aihe