Keskieläke Suomessa 1680 euroa kuukaudessa

Anonyymi

Ihme kitinää eläkeläisillä eläkkeistään. Jos minä saisin kuukaudessa noin paljon rahaa olisin tyytyväinen. Olisin hiljaa ja tyytyväinen.

187

1532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen 40-kymppinen kaveri ja saan nettona palkkatukea asumistukea soviteltua päivärahaa 1467e / kk. Asunnosta joka on pieni loukko maksan vuokraa 375e/kk.

      Ihme kitinää tosiaan vanhuksilta jotka vain harrastavat eivätkä paljon kuluta!

      • Anonyymi

        Miksi lisäsit keskelle ketjua? Suomessa ei luvuissa käytetä pistettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi lisäsit keskelle ketjua? Suomessa ei luvuissa käytetä pistettä.

        Jallittajat näyttävät poistaneen tästä viestin, jossa kerrottiin eläkkeistä USA:ssa ja ne olivat luokkaa 1400 dollaria kuussa. Taisi muuten samassa vitjassa olla suomalaisten muhkeita eläkkeitä - se jallittajia taisikin vituttaa - tähän tapaan:

        Outokumpu, Juha Rantanen, eläkkeelle 60 v., 530.000 € eläke vuodessa
        Kemira, Harri kerminen, eläkkeelle 62 v., 460.000 € eläke vuodessa
        Rautaruukki, Sakari Tamminen 60 v., 430.000 € eläke vuodessa
        Gasum, Antero Jännes, eläkkeelle 60 v., 250.000 € eläke vuodessa
        Itella, Jukka Alho, eläkkeelle 60 v., 250.000 € eläke vuodessa
        Veikkaus, Risto Nieminen, eläkkeelle 63 v., 220.000 € eläke vuodessa
        Kemijoki, Aimo Takala, eläkkeelle 60 v., 160.000 € eläke vuodessa
        Kemira, Harri kerminen, eläkkeelle 62 v., 460.000 € eläke vuodessa
        Rautaruukki, Sakari Tamminen 60 v., 430.000 € eläke vuodessa
        Mikael Lilius tuleva eläke 540 000€ tämä tulee vain fortumista


      • Anonyymi

        Ei taida työ sinuakaan kiinnostaa, kyllä eläkkeet ovat jo ansaittu työn teolla joista maksetaan eläke maksu.
        Ja en ole eläkeläinen, olen yrittäjä joka ei ole euronlatia nostanut ikinä mitään tukija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida työ sinuakaan kiinnostaa, kyllä eläkkeet ovat jo ansaittu työn teolla joista maksetaan eläke maksu.
        Ja en ole eläkeläinen, olen yrittäjä joka ei ole euronlatia nostanut ikinä mitään tukija.

        Valitettavasti näin ei ole, niistä on maksettu vain osa , loppuosan rekisteröidyistä lisäeläkkeistä kustantaa kaikki muut eläkemaksujen maksajat.


      • Anonyymi

        Tämä onkin uusi tyyli nillittää eläkkeistä,tehkää vaan työtä 40-45 vuotta niin kyllä sitä eläkettä kertyy ja kyllä on maksettu on maksettu myös korkeita veroja ja osa meistä ei saanut eläkettä ollenkaan ennenkuin 21 vuoden jälkeen.Kyllä me kulutetaan miten ei kuluteta? mistä tämmöinen luulo.Nykyistä verotusta ei voi verrata silloiseen verotukseen, niilä on kustannettu aika paljon sitä mistä nyt nautitte.Mitä ihmeen rekisteröityjä lisäeläkkeita? Ei taida olla kovinkaan monta ja tiedoksi vaan sekin että joillakin firmoilla kuulemma oli eläkekassat ja totta niistä saa lisäeläkettä joka maksettiin verotettavasta tulosta ja nyt maksetaan uudestaan veroa siitäkin-niinhän Teidänkin eläkkeet aikanaan maksetaan ette te sen enempää maksa.Juuri sitä varten eläkevakuutusyhtiöillä on sijoitettavaa omaisuutta. tiedoksi myös että mitään tukia ei saatu nykymallin mukaan.Opintovelat on maksettu ja kakarat koulutettu.Ja toivottavasti sinulle 40 v tiedoksi toivottavasti kukaan vanhus ei säästä ja ole kuluttamatta sen vuoksi että jäisi lapsille.Hyvin on mennyt tämä aivopesu näköjään perille ja ei sillä 1600 nyt kovin leveästi elä kun siitä maksetaan verot siis se ei ole nettokeskieläke verot n. 350-400€/kk.Ei muuta kuin TYÖNILOA VAAN SEURAAVAT 28 VUOTTA SINULLE 40- KYMPPINEN.
        TERV aika hyvä veronmaksaja eikä myöskään mitään tukia saanut ei oman lapsen hoidosta rahaa ei päivähoitopaikkaa apulainen piti palkata jos halusit töihin mennä!!!NS 'Revi siitä!!!


      • Anonyymi

        40-kymppinen eli 400-vuotias?


      • Anonyymi

        Aloitus johtaa harhaan. Keskimääräinen eläke on aritmeettinen keskiarvo, jota nostaa jättieläkkeet. Naisten keskieläke on reilut 1400 e/kk, miesten lähemmäs 1900e/kk.
        Yli puolet eläkeläisistä saa alle 1500 e/kk brutto, ja näistä enemmistö on naisia. Kymmenisen prosenttia saa yli 3000 e/kk, mutta se vie puolet eläkerahasta. Sen toisen puolikkaan jakaa 90% eläkeläisistä.
        Kun huomioidaan verotus, HKI kunnallisvero% 18%, saadaan
        - eläke 1500 e/kk, vero 14,5%, palkkavero samasta tulosta 4%
        - eläke 1680 e/kk, vero 17,5%, palkkavero 6%.
        Palkkatyöstä joutuu maksamaan veron lisäksi työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksua yhteensä 8,25% 1,50% (yht. 9,75%), jonka saa vähentää verotuksessa.
        Palkkatulo 1680 e/kk - vero 6% - vak.maksut 9,75 % = -15,75%. Vielä tällöinkin eläkevero on korkeampi, em. 17,5%. Käteen jää 1386 e/kk.
        Kun palkkatulon verovähennykset huomioidaan, erotus on vielä paljon suurempi eläkeläisten tappioksi.
        Korkea eläkeverotus vie jo 1500-1600 euron eläkkeellä köyhyysrajan tuntumaan.
        Lisäksi monessa kunnassa kunnallisvero% on yli 20%, jolloin tilanne on todella surkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti näin ei ole, niistä on maksettu vain osa , loppuosan rekisteröidyistä lisäeläkkeistä kustantaa kaikki muut eläkemaksujen maksajat.

        Väärin, ei pidä paikkaansa. Yritys voi maksaa erillisiä eläkkeitä, mutta eivät ne valtion tai kelan pussista mene, ellei ole Persu ja usko ihan mitä tahansa satuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jallittajat näyttävät poistaneen tästä viestin, jossa kerrottiin eläkkeistä USA:ssa ja ne olivat luokkaa 1400 dollaria kuussa. Taisi muuten samassa vitjassa olla suomalaisten muhkeita eläkkeitä - se jallittajia taisikin vituttaa - tähän tapaan:

        Outokumpu, Juha Rantanen, eläkkeelle 60 v., 530.000 € eläke vuodessa
        Kemira, Harri kerminen, eläkkeelle 62 v., 460.000 € eläke vuodessa
        Rautaruukki, Sakari Tamminen 60 v., 430.000 € eläke vuodessa
        Gasum, Antero Jännes, eläkkeelle 60 v., 250.000 € eläke vuodessa
        Itella, Jukka Alho, eläkkeelle 60 v., 250.000 € eläke vuodessa
        Veikkaus, Risto Nieminen, eläkkeelle 63 v., 220.000 € eläke vuodessa
        Kemijoki, Aimo Takala, eläkkeelle 60 v., 160.000 € eläke vuodessa
        Kemira, Harri kerminen, eläkkeelle 62 v., 460.000 € eläke vuodessa
        Rautaruukki, Sakari Tamminen 60 v., 430.000 € eläke vuodessa
        Mikael Lilius tuleva eläke 540 000€ tämä tulee vain fortumista

        Aloitus on hieman harhaanjohtava ja eläkeläisiä syyllistävä. Jos otetaan esimerkiksi edellisen viestin Juha Rantanen (viestin mukaan eläke 530.000 € vuodessa, eli 44.166,57 €/kk), tarvitaan vastapainoksi vähän yli 54 eläkeläistä, jotka saavat eläkettä kuukaudessa 900 euroa, jotta näiden yhteensä 55 eläkeläisen keskieläke olisi kuukaudessa tuo aloittajan mainitsema 1.680 euroa. Voidaanko tämän perusteella sanoa, että eläkeläiset "kitisevät", kun joku viestiketjussa kertoo saavansa itse nettona käteen kuussa 1.467 euroa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jallittajat näyttävät poistaneen tästä viestin, jossa kerrottiin eläkkeistä USA:ssa ja ne olivat luokkaa 1400 dollaria kuussa. Taisi muuten samassa vitjassa olla suomalaisten muhkeita eläkkeitä - se jallittajia taisikin vituttaa - tähän tapaan:

        Outokumpu, Juha Rantanen, eläkkeelle 60 v., 530.000 € eläke vuodessa
        Kemira, Harri kerminen, eläkkeelle 62 v., 460.000 € eläke vuodessa
        Rautaruukki, Sakari Tamminen 60 v., 430.000 € eläke vuodessa
        Gasum, Antero Jännes, eläkkeelle 60 v., 250.000 € eläke vuodessa
        Itella, Jukka Alho, eläkkeelle 60 v., 250.000 € eläke vuodessa
        Veikkaus, Risto Nieminen, eläkkeelle 63 v., 220.000 € eläke vuodessa
        Kemijoki, Aimo Takala, eläkkeelle 60 v., 160.000 € eläke vuodessa
        Kemira, Harri kerminen, eläkkeelle 62 v., 460.000 € eläke vuodessa
        Rautaruukki, Sakari Tamminen 60 v., 430.000 € eläke vuodessa
        Mikael Lilius tuleva eläke 540 000€ tämä tulee vain fortumista

        Minusta pitäisi olla eläkkeellä "katto", ne hyväpalkkaiset ostivat työtä tehdessä jo osakkeita, autoja, mökkejä, kultaa yms. Joku tehdastyöläinen on myös tehnyt kovaa työtä, mutta ihan eri rahamäärä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta pitäisi olla eläkkeellä "katto", ne hyväpalkkaiset ostivat työtä tehdessä jo osakkeita, autoja, mökkejä, kultaa yms. Joku tehdastyöläinen on myös tehnyt kovaa työtä, mutta ihan eri rahamäärä.

        Kuulkaahan... Me eläkeläiset olemme maksaneet eläkettämme varten vuosikymmeniä eläkeyhtiöihin ja eläkkeemme määrä kuukaudessa määräytyy sen mukaan kuinka paljon olemme eläkeyhtiöille maksaneet... voitte lopettaa tuon huulten heilutuksen ja mennä vaikka töihin maksaaksenne eläkerahoja itsellenne ja omaa vanhuuttanne varten..... Ei eläke ole mikää lahja valtiolta....vaan se on itse maksettua rahaa joka on kasvanut kulloisenkin vuotuisen indeksin. myötä...


      • Anonyymi

        Olemme opiskelleet lainalla (opintorahaa ei ollut), hoitaneet lapset (subjektiivinen päivähoito-oikeus vasta 1990-luvun alussa), työeläkettä karttui vasta 23-vuoden iästä ja varsinkin vain harva äiti tai pitkälle koulutettu ehti saada 40 työeläkettä kartuttavaa vuotta täyteen. Sittemmin Lipposen-Halosen-Sailaksen indeksileikkuri alkoi syödä työeläkkeiden ostovoimaa. Lisäksi eläkevetotus on pslkkaverotudta korkeampi kaikissa tuloluokissa. Ero on suurin noin 1500-1700 euron eläkkeiden kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulkaahan... Me eläkeläiset olemme maksaneet eläkettämme varten vuosikymmeniä eläkeyhtiöihin ja eläkkeemme määrä kuukaudessa määräytyy sen mukaan kuinka paljon olemme eläkeyhtiöille maksaneet... voitte lopettaa tuon huulten heilutuksen ja mennä vaikka töihin maksaaksenne eläkerahoja itsellenne ja omaa vanhuuttanne varten..... Ei eläke ole mikää lahja valtiolta....vaan se on itse maksettua rahaa joka on kasvanut kulloisenkin vuotuisen indeksin. myötä...

        On noin ja ei, eläkettä olet maksanut (ja työnantajasi) 23% (noin) bruttotuloistasi, 40 vuoden työuralla saat noin 60% palkastasi eläkettä. Jos maksat 40 vuotta 23%, on se sama kuin 20 vuotta 46%. Joten olet maksanut noin 15vuoden eläkkeesi. Nyt eläkemaksun riittävyys riippuu siitä kuinka monta vuotta olet eläkkeellä. Tutkimusten mukaan hyvätuloiset elävät 12 vuotta kauemmin kuin pienituloiset ja siis kuluttavat leijonan osan eläkevaroista, eikä heidän työuransa aina ole edes lähellekään 40 vuotta.
        Näistä syistä olisi järkevää maksaa korkeintaan se määrä isoja eläkkeitä mitä ovat aikoinaan maksaneet, siis 15 vuotta ja sen jälkeen eläkekatto, esim 3000 kuussa. Jos jää eläkkeelle 65 vuotiaana, saisi eläkkeen kaavan mukaisesti 80 vuotiaaksi ja sen jälkeen max 3000, silläkin hyvätuloinen 90 vuotiaaksi elävä syö rutkasti kuormasta.

        Mikään yhteiskunta ei kestä sellaista että ollaan yli 30 vuotta isoilla eläkkeillä.

        Yhtenä esimerkkinä joskus täälläkin mainittu Kalle Isokallio, on kova arvostelemaan muita, mutta jäi itse Nokialta eläkkeelle nelikymppisenä, työura jotain 15 vuotta ja eläke on sieltä isommasta päästä. Hänellekin saatetaan maksaa sitä yli 40 vuotta.


      • Anonyymi

        "Keskieläke Suomessa 1680 euroa kuukaudessa

        Ihme kitinää eläkeläisillä eläkkeistään. Jos minä saisin kuukaudessa noin paljon rahaa olisin tyytyväinen. Olisin hiljaa ja tyytyväinen."

        Keskipalkkakin joku 3 000 euroa kuukaudessa. Se on sitten ihan eri asia kuka 3 000 euroa palkkaa kuussa tienaa.


    • Anonyymi

      Eläkeläiset voisi pikku hiljaa päättää onko se Rinteen viiskymppinen huono vai hyvä asia. Parempi olisi varmaan ottaa eläkkeistä pari sataa pois, koska se nostaisi jonkun älykön mukaan sitten asumistukea?

      • Anonyymi

        Kiitos huumorista! Minä olen tehnyt töitä koko ikäni, eli jos haluaa töitä, niin hakeva saa, ja jopa palkkaakin/liksaa... 824€ kk, kun jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle. Meni selkä, ja liikuntarajoitteet tuli tutuiksi. Eipä KELA auta, kuin asumistuessa. Lääkkeet, vuokran omavastuun. sähkön, ja netti, luurimaksut joudun, tai saan maksaa ihan itse, koska KELAN normit laskee asumistuen tuloihini, niin ylitän normit noin 49,30€ päätösten, kieltävien mukaan, eli hauskaa elämää kaikille terveille, ja korotetaan täällä rööki, ja alkoholiveroa. Taitaa Tallinna kutsua, kun siellä alennetaan veroja. Kunhan saan säästetyksi passirahat...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos huumorista! Minä olen tehnyt töitä koko ikäni, eli jos haluaa töitä, niin hakeva saa, ja jopa palkkaakin/liksaa... 824€ kk, kun jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle. Meni selkä, ja liikuntarajoitteet tuli tutuiksi. Eipä KELA auta, kuin asumistuessa. Lääkkeet, vuokran omavastuun. sähkön, ja netti, luurimaksut joudun, tai saan maksaa ihan itse, koska KELAN normit laskee asumistuen tuloihini, niin ylitän normit noin 49,30€ päätösten, kieltävien mukaan, eli hauskaa elämää kaikille terveille, ja korotetaan täällä rööki, ja alkoholiveroa. Taitaa Tallinna kutsua, kun siellä alennetaan veroja. Kunhan saan säästetyksi passirahat...

        Viinaa ja tupakkaa ei tarvi, joten turha märmättää niiden hinnoista.


      • Anonyymi

        Kysymys on brutto eläkkeestä. Netto on eri juttu. Olin lähes 45 vuotta työelämässä. Käteen jäävä eläke on 1400 euroa. Se on ollut sama vuodesta 2016.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos huumorista! Minä olen tehnyt töitä koko ikäni, eli jos haluaa töitä, niin hakeva saa, ja jopa palkkaakin/liksaa... 824€ kk, kun jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle. Meni selkä, ja liikuntarajoitteet tuli tutuiksi. Eipä KELA auta, kuin asumistuessa. Lääkkeet, vuokran omavastuun. sähkön, ja netti, luurimaksut joudun, tai saan maksaa ihan itse, koska KELAN normit laskee asumistuen tuloihini, niin ylitän normit noin 49,30€ päätösten, kieltävien mukaan, eli hauskaa elämää kaikille terveille, ja korotetaan täällä rööki, ja alkoholiveroa. Taitaa Tallinna kutsua, kun siellä alennetaan veroja. Kunhan saan säästetyksi passirahat...

        Ei sulla asiat ole ollenkaan huonosti jos viinaan ja tupakkaan rahaa riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys on brutto eläkkeestä. Netto on eri juttu. Olin lähes 45 vuotta työelämässä. Käteen jäävä eläke on 1400 euroa. Se on ollut sama vuodesta 2016.

        50€/kk on jo 600€ vuodessa, lähes kuukauden ylimääräinen eläke verrattuna matalimpiin eläkkeisiin. Kiitos Rinne!


    • Anonyymi

      Kansaneläkkeen täysi määrä on kyllä 628,85 € kuukaudessa. Tuo mainitsemasi summa on koko eläke, jossa siis kansaneläkkeen päälle tulee työeläke. Ja tuota keskiarvoa nostaa suurituloisten korkeat eläkkeet. Eli suomessa on paljon eläkeläisiä noin 1000€ kuukausituloilla ja jopa alle.

      Ihmetyttävät nuo kommentit "saisin rahaa". Ihan kuin tarkoitus olisi saada rahaa tekemättä mitään, tekemättä edes normaalia työelämää, jonka jälkeen voisi päästä eläkkeelle, noille "suurille" tuloille.

      • Keskieläkkeestähän tuo kyse olikin :D. Mutta, silti, paljon on eläkeläisiä 1000 ja alle tuloilla.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Kansaneläkettä ei saa, jos työeläke on reilut 1100 €/kk. Niinkin pienestä työeläkkeestä menee veroa seitsemisen prosenttia.


      • Kuumieli kirjoitti:

        Keskieläkkeestähän tuo kyse olikin :D. Mutta, silti, paljon on eläkeläisiä 1000 ja alle tuloilla.

        308 000 eläkeläistä saa kuulemma 50 euron korotuksen nettona, koska ovat alle tonnin eläkkeensaajia.


      • Anonyymi

        Takuueläke on n. 150€/kk eli n. 780 euroa on vähimmäiseläke.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yli viiden tonnin eläkettä saa pari prosenttia miehistä.

        https://www.aamuset.fi/static/content/pic_6_4528583_k4091163_1200.jpg

        Tilasto Suomen eläkkeensaajista 31.12.2018

        20,7% eläkeläisistä saa alle tonnin kuussa eli 307 869

        https://www.etk.fi/wp-content/uploads/kokonaiselakejakauma-taulukko-2018.pdf

        1250 euroa eläkettä saavan veroprosentti on 10,4% ja 1250:stä jää käteen 1120 euroa. 1000-1250 euroa br eläkettä saavia on neljännesmiljoona. Lähes 38% eläkeläisistä saa siis alle 1250/kk.

        560 212 eläkeläistä 1 484 634:sta saa alle 1250 euroa kuussa - bruttona.

        https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Elakkeensaajan-veroprosentit/


      • Anonyymi

        Olen aloittanut työt 14 vuotiaana ja tehnyt kymmeniä vuosia töitä nyt kun olen päässyt eläkeikään eläkkeestäni vero % on 26,5 % pienempää työtuloa saavan vero on vain 19 %. Näin valtio rankaisee vuosikymmeniä töitä tehneitä eläkeläisiä. Minun ikäluokkani on hoitanut lapsensa itse, ei saatu ilmaisia päiväkoteja.Ei ollut äitiyspäivä rahoja eikä kodinhoitotukia niinkuin nyt on. Olen syntynyt -40 luvun alussa ja lapseni v-60 ja -62. Hekin hoitivat itse lapsensa. Nyt tämän hetken nuoret vanhemmat vievät vapaa päivinäänkin lapsensa ilmaseen päiväkotiin. Ihmettelen. Mielestäni lasten tulisi saada joskus nukkua kotonaan pitempään ja leikkiä myös kotonaan. Omat lapseni ja lastenlapseni ovat olleet hyvin älykkäitä ja edenneet hyviin ammatteihin, vaikka eivät ole sitä "muka" laadukasta päivähoitoa saaneetkaan. Päiväkodit ovat ruuhkauteet ja "laadukas" esiopetus ei toteudu. Työeläke tulee tehtyjen työvuosien mukaan suhtautettuna palkkatuloon. Alle 1000 euron eläkeläiset ovat hoitaneet lapsiaan ja olleet kotoäitejä ja isiä ja saavat vain Kelan eläkettä. Eivät ole koskaan saaneet äitiyspäivä-ja kodinhoito rahoja. Nyt elävät köyhyydessä. Kyllä hekin ansaitsisivat parempaa. Ovat kasvattaneet Suomeen ison joukon veronmaksajia.
        Nimim. Rentukka


      • Anonyymi
        persusussu kirjoitti:

        Tilasto Suomen eläkkeensaajista 31.12.2018

        20,7% eläkeläisistä saa alle tonnin kuussa eli 307 869

        https://www.etk.fi/wp-content/uploads/kokonaiselakejakauma-taulukko-2018.pdf

        1250 euroa eläkettä saavan veroprosentti on 10,4% ja 1250:stä jää käteen 1120 euroa. 1000-1250 euroa br eläkettä saavia on neljännesmiljoona. Lähes 38% eläkeläisistä saa siis alle 1250/kk.

        560 212 eläkeläistä 1 484 634:sta saa alle 1250 euroa kuussa - bruttona.

        https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Elakkeensaajan-veroprosentit/

        ELÄKKEISTÄ VOI PÄÄTELLÄ, että oikeisto-YLEn laulut liki 4 tonnin "keskipalkoista" oli täyttä kusetusta !

        https://www.aamuset.fi/static/content/pic_6_4528583_k4091163_1200.jpg

        Terv Haans.seA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aloittanut työt 14 vuotiaana ja tehnyt kymmeniä vuosia töitä nyt kun olen päässyt eläkeikään eläkkeestäni vero % on 26,5 % pienempää työtuloa saavan vero on vain 19 %. Näin valtio rankaisee vuosikymmeniä töitä tehneitä eläkeläisiä. Minun ikäluokkani on hoitanut lapsensa itse, ei saatu ilmaisia päiväkoteja.Ei ollut äitiyspäivä rahoja eikä kodinhoitotukia niinkuin nyt on. Olen syntynyt -40 luvun alussa ja lapseni v-60 ja -62. Hekin hoitivat itse lapsensa. Nyt tämän hetken nuoret vanhemmat vievät vapaa päivinäänkin lapsensa ilmaseen päiväkotiin. Ihmettelen. Mielestäni lasten tulisi saada joskus nukkua kotonaan pitempään ja leikkiä myös kotonaan. Omat lapseni ja lastenlapseni ovat olleet hyvin älykkäitä ja edenneet hyviin ammatteihin, vaikka eivät ole sitä "muka" laadukasta päivähoitoa saaneetkaan. Päiväkodit ovat ruuhkauteet ja "laadukas" esiopetus ei toteudu. Työeläke tulee tehtyjen työvuosien mukaan suhtautettuna palkkatuloon. Alle 1000 euron eläkeläiset ovat hoitaneet lapsiaan ja olleet kotoäitejä ja isiä ja saavat vain Kelan eläkettä. Eivät ole koskaan saaneet äitiyspäivä-ja kodinhoito rahoja. Nyt elävät köyhyydessä. Kyllä hekin ansaitsisivat parempaa. Ovat kasvattaneet Suomeen ison joukon veronmaksajia.
        Nimim. Rentukka

        Nykyäideiltä suhde omaan lapseen on päässyt hämärtymään. Siis kiintymyssuhde. Tämän korjaamiseksi tarvitaan paljon asenteellista muutosta. Lapsesta on tullut tavaraan rinnastettava heittopussi, josta poliittiset päättäjät kisaavat.

        Omasta lapsestaan vastuunottavia pidetään taloudesta mitään ymmärtämättöminä, tyhminä. Jotta lapsestaan voisi taloudellisesti hyötyä hänet on jo varhain luovutettava muiden hoteisiin. Vanhempia kiusataan elleivät he mukaudu toimimaan siten kuin heidän oletetaan. Päiväkodeissa, kouluissa ja työpaikoilla jo lapsuudesta kytenyt paha olo sitten kostetaan. Poliitikot kertovat, että kaikki voisivat paremmin, jos viimeisetkin äidit saataisiin kodeistaan työelämään, pois pienten lastensa luota. Niinpä poliitikot tekevät kaikkensa junaillakseen olosuhteet sellaisiksi, etteivät vanhemmat taloudellisten syiden vuoksi kykene tutustumaan pieniin lapsiinsa ennen kuin se on jo liian myöhäistä.

        Yhteiskunta ei ole paras mahdollinen äiti, joten syntyvyys laskee ja ongelmaksi tulee jälleen raha. Huostaanototkin lisääntyvät. Milläs ne tulevat eläkkeet aiotaan maksaa?


    • Anonyymi

      VALEALOITUS.

      Tuollaisia eläkkeitä, ei ole keskieläkkeinä Suomessa.

      40% eläkeläisistä, on syvässä köyhyydessä, täysin köyhyysrajan alapuolella.

      Viidesosa Suomen kansalaisista, sinnittelee köyhyysrajan alapuolella.

      Veroparatiisisijoittajien ahneudella, ei ole mitään rajoja. Oppositio ja uusi hallitus yhtä äärioikeistolaisia - eli FASISMI TULI SUOMEEN.

      • Anonyymi

        Mulla edelleen se noin reilu 2400€/kk, enkä tosiaan ole ainoa laatuaan ja tunnen ihmisiä joilla korkeampikin


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Samoin työmarkkinajohtajat sekä ay-pamput (Häkämies Aalto) laillistettuja rosvopäälliköitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla edelleen se noin reilu 2400€/kk, enkä tosiaan ole ainoa laatuaan ja tunnen ihmisiä joilla korkeampikin

        Sulla eläke parempi kuin minulla palkka. Olenkin miettinyt että eläkkeeni tulee jäämään niin pieneksi eli ihan sama teenkö töitä vai makaanko kotona tekemättä mitään ja nostan kaikki mahdolliset almut niin tulen paremmin toimeen. O n se tämä suomenmaa ihmeellinen paikka kun täällä pärjää lusmuilemalla paremmin kuin työtä tehden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla eläke parempi kuin minulla palkka. Olenkin miettinyt että eläkkeeni tulee jäämään niin pieneksi eli ihan sama teenkö töitä vai makaanko kotona tekemättä mitään ja nostan kaikki mahdolliset almut niin tulen paremmin toimeen. O n se tämä suomenmaa ihmeellinen paikka kun täällä pärjää lusmuilemalla paremmin kuin työtä tehden.

        Olisi sinun (ja muittenkin) siis aika herätä todellisuuteen, Suomessa maksetaan aivan liian pieniä palkkoja, Tanskassakin palkat ovat 30% korkeammat. Tämä on se oikea johtopäätös, ei se että täällä maksetaan liikaa tukia.


    • Anonyymi

      http://puheenvuoro.uusisuomi.fi/puheenaihe/Eläkeläisköyhyys

      Siinä kylmää ja karua todellisuutta, eläkeläisten surkeasta tilanteesta Suomessa.

      Ruotsin köyhimmätkin sairaus- ja kansaneläkeläiset, ovat upporikkaita, Suomen eläkeläisköyhiin verrattuna. Ruotsin eläkkeet, ovat ihan toista luokkaa, kuin äärioikeistoFASISTISESSA SUOMESSA.

      • Anonyymi

        Ei pidä paikkaansa! Ruotsin alimmat kansaneläkkeet jäävät suomalaista alemmaksi ! Ja veroprosentti korkeampi.


      • Anonyymi

        Fasismissa ei ole mitään vikaa, jos se on hoidettu oikein.


      • Anonyymi

        Ruotsilla, maailman sosialistisimmalla maalla, on nykyään pienemmät tulonsiirrot rikkailta köyhille kuin mitä on Suomessa. Suomi lieneekin tässä lajissa maailman ykkönen eli rikkaiden verottamisessa. Eli toisin sanottuna Suomi lienee maailman vähiten fasistinen maa maailmassa. Mutta se ei toki estä näitä valittajia esittämästä vakiosaarnaansa.


    • Anonyymi

      "Keski-eläkkeetkin" saadaan näyttämään isommilta, kuin ne todellisuudessa ovatkaan, kun tulkitaan brutot nettoina ja fasistit veroparatiiseista tulkitsemassa.

      http://yle.fi/uutiset/3-9385580

      Eläkeyhtiöiden veroparatiiseihin varastamat rahat, on perittävä Suomeen takaisin ja niillä, toteutettava:

      2000€/kk Sairaus- ja kansaneläkkeiksi, 1500€/kk Kansalaituloksi =

      Aito perusturva, aito työllistyminen, aidot opiskelumahdollisuudet, aitojen julkistenkaan terveyden- ja hammashoidon edellytykset, aidot ihmis-kansalais-potilaiden-itsemääräämisoikeudet, aidot mahdollisuudet, puolustautua, äärioikeiston järjestäytyneiden veroparatiisirikollisten, raakaa taloudellista, fyysistä, seksuaalista ja henkistä väkivaltaa vastaan, Suomessa 2019.

      • Anonyymi

        mitä oikein sekoilet siellä??

        Mitäkä ihmeen "eläkeyhtiöiden veroparatiiseihin varastamat rahat,"
        kerro ihmeessä kuka on varastanut ja mitä, minne, koska??


        Ei ole tasaeläkettä, kun ei ole tasaveroja, eikä tasapalkkaa,
        määräytyy jokaisen omien tulojen mukaan


    • Anonyymi

      Korotus tulee vain alle tuhannen eläkkeisiin, eli tarkoittaa vain kansanelekkeellä olevia ja takuueläkeläisiä. Muutenhan on niin, että pieni työeläke korotetaan jo nyt hieman yli tuhannen kansaeläkkeellä. Ovat laskeneet juuri niin kuin keskusta vaati, että vain takuueläkkeisiin tulee tuo korotus, ei muihin, muut pienet eläkkeet ylittävät juuri bruttona tuon tuhannen.

      • Anonyymi

        Mitäs jos eläke nouseekin 999 eurosta 1049:ään euroon?
        Eikös siihen käy jo verokarhu kiinni?


    • Anonyymi

      Pitääkö eläkeläisen tehdä erillinen hakemus tuosta Rinteen satasesta, vai tuleeko se automaattisesti alle 1400 € :n eläkkeisiin.

      • Anonyymi

        No ei tule satasta. Vain pienimpiin eläkkeisiin, eikä koske 1400 saavia muutenkaan. Muuten tullut korotus on hyvä verottomana. Milloin viimeksi hallitus on myöntänyt noin ison korotuksen? Olkoonkin, että on voinut tulla ulkomailta painetta korotuksiin, mutta Sipiläpersukokkarit sitä ei olisi myöntänyt.


      • Anonyymi

        Hait tai et, lopputulos on sama, et tule saamaan ainakaan niin kaun kun Sipilä määrää hallituksessa.


    • Anonyymi

      Itse olet oman elämäsi ryssinyt. Olisit hankkinut hyvän koulutuksen kun sen olisi muut sulle maksaneet, niin olisit päässyt kunnon töihin ja saisit kunnon palkkaa. Eläkettäkin kertyisi mukavasti, eikä tarvitsisi täällä palstalla ruikuttaa kateuttaan. Sitä sait mitä itse tilasit.

      • Anonyymi

        Kaikki ei ole aina noin yksinkertaista, aina ei kaikki mene niinkuin olet suunnitellut vaan elämä voi yllättää myös negatiivisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ei ole aina noin yksinkertaista, aina ei kaikki mene niinkuin olet suunnitellut vaan elämä voi yllättää myös negatiivisesti.

        Juuri näin. Esim rokotteista tai muista lääkeaineista voi menettää terveytensä, eikä näitä hoitovirheiksi juuri koskaan myönnetä. Ymmärrystä erittäin vaikea saada ja se terveys mikä jäljelle jää säilyy vain, jos vanhemmilta, puolisolta tai muulta ystävältä on mahdollista saada tukea. Taloudellisesti jää tyhjän päälle. Jos eläkettä on ehtinyt kerryttämään, sen aikanaan saa pitää. Toki epäoikeudenmukaisuuksiin saa nykyisin takuueläkkeestä pientä turvaa.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mitä?1680€?
      Mää saa vaa 1100€.

    • Anonyymi

      Keskiarvoeläkkeen määrää nostavat isot eläkkeet, selvästi yli puolet jäänee tuon 1 680:n euron alle.

      • Anonyymi

        Mediaanieläke on noin 1450 €/kk eli puolet eläkeläisistä saa sen alla ja puolet yli


    • Anonyymi

      Antti Rinteen "hallitus" antaa satkun myös ns.takuueläkkeeseen eli n.900 e /kk sellaisillekin, jotka ei yhtään päivää ole tehneet töitä tämän maan eteen saati maksaneet työstään veroja !
      Kun koko ikänsä rankkaa fyysistä siivoustyötä tehnyt pienipalkkainen nainen nettoaa just sen hikisen tonnin eläkettä, jotakin on tosi hullusti tässä maassa, että ilmaiseläkkeeseen pannaan satku, työssään rapautuneelle ei !

      • Entä ne nuoret, joilla on jokin sairaus tai vamma, joka estää heidän työllistymisensä vapaille markkinoille. He ovat tuomittuja loppuikäiseen köyhyyteen. Heille ei anneta edes mahdollisuutta.

        Julkishallinto ei enää palkkaa heitä, nyt palkataan maahanmuuttajia.


      • Anonyymi
        persusussu kirjoitti:

        Entä ne nuoret, joilla on jokin sairaus tai vamma, joka estää heidän työllistymisensä vapaille markkinoille. He ovat tuomittuja loppuikäiseen köyhyyteen. Heille ei anneta edes mahdollisuutta.

        Julkishallinto ei enää palkkaa heitä, nyt palkataan maahanmuuttajia.

        Totta maar SDP:lle laittomasti maassa lorviville pitää puheenjohtajan suulla ilmaistuna järjestää kielikoulut ja sitten patistella heidät töihin ohi jonon.
        Sossuille, kuten Sanna Marin eilen A-studiossa kertoi, on työllistämistoimi lisätä kaikenmoista avustamista ulkomaille ja täällä luvatta olevan palauttamisessa ilmenee ongelmia niin tähän kyllä panostetaan ohi suomalaisen.
        Sossu pyllistelee mielellään maahanmuuttajien edessä, vaikka velkarahalla, jotta antaa itsestään kuvan maailman pelastajana.


      • Anonyymi

        Niin se voi olla takuueläkeläisten kanssa, mutta toisaalta on sellaisia virkojakin paljon, jotka eivät tuota mitään lisäarvoa, mutta laskennallisesti maksavat veroja.


    • Anonyymi

      Noh eläkehän on vanhoille vain perustoimeentuloa. Toinen puolikas muista lähteistä. Osa käy vielä töissäkin....

    • Anonyymi

      faktaa:

      Keskimääräinen kokonaiseläke oli viime vuonna 1 680 euroa kuukaudessa, Mediaanieläke oli 1 459 euroa kuukaudessa

      puolet eläkeläisistä saa alle 1 500 euron kuukausieläkettä. Yli 3 000 euron eläkkeensaajia on seitsemän prosenttia

    • Anonyymi

      Eläkkeen suuruus tai pienuus määräytyy ennen eläkeikää tehdyistä omista valinnoista. Tämä pitää muistaa aina! Harva asia menee niin omien valintojen mukaan kuin eläke.

      • Anonyymi

        Onko oma valinta syntyä köyhään perheeseen, jolla ei ole varaa tukea lasten opintoja ?

        Onko oma valinta syntyä alkoholistiperheeseen, jolla ei ole varaa tukea lasten opintoja, eikä kykyä millään tavoin kasvattaa lapsia pärjäämään yhteiskunnassa?

        Onko oma valinta syntyä perheeseen, jossa toinen vanhemmista kuolee äkillisesti lasten ollessa murrosiässä ?

        Pistäpä sinä syntymäkokoomuslainen perhepoju tai -tyttö pääsi ulos sieltä tynnyristä, missä olet kasvanut. Vai onko oma valintasi elää siellä hyvinvoivassa malliperheessä suojassa elämältä ja sen kolhuilta? Kyllä teitä umpiotampioita vieläkin riittää kokoomusta äänestämään, kun isi ja äitikin....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko oma valinta syntyä köyhään perheeseen, jolla ei ole varaa tukea lasten opintoja ?

        Onko oma valinta syntyä alkoholistiperheeseen, jolla ei ole varaa tukea lasten opintoja, eikä kykyä millään tavoin kasvattaa lapsia pärjäämään yhteiskunnassa?

        Onko oma valinta syntyä perheeseen, jossa toinen vanhemmista kuolee äkillisesti lasten ollessa murrosiässä ?

        Pistäpä sinä syntymäkokoomuslainen perhepoju tai -tyttö pääsi ulos sieltä tynnyristä, missä olet kasvanut. Vai onko oma valintasi elää siellä hyvinvoivassa malliperheessä suojassa elämältä ja sen kolhuilta? Kyllä teitä umpiotampioita vieläkin riittää kokoomusta äänestämään, kun isi ja äitikin....

        Mä olen elänyt kyllä elämäni alkutaipaleen siihen asti, kun omilleni muutin elämän jota kenellekkään ei toivoisi

        Olen kuitenkin pystynyt hankkimaan itselleni ammatin (jonka rahoitin opintotuella ja työtä tekemällä), olen myös olut työelämässä kauan, sillä eläkkeeni on kohtalainen 2380€/kk
        Toki osuuden sairauden puhkeamiseen on ollut elinolosuhteilla, osa taas perinnöllisyydellä ja osa täysin itsestä johtuvia syitä

        Yleensä vaan ihmisillä on tapana syytellä kaikkea muuta, kuin vastuuta itsestään
        Jokainen voi ja pystyy muuttamaan asioiden suuntaa, jos niin haluaa ja tahtoo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko oma valinta syntyä köyhään perheeseen, jolla ei ole varaa tukea lasten opintoja ?

        Onko oma valinta syntyä alkoholistiperheeseen, jolla ei ole varaa tukea lasten opintoja, eikä kykyä millään tavoin kasvattaa lapsia pärjäämään yhteiskunnassa?

        Onko oma valinta syntyä perheeseen, jossa toinen vanhemmista kuolee äkillisesti lasten ollessa murrosiässä ?

        Pistäpä sinä syntymäkokoomuslainen perhepoju tai -tyttö pääsi ulos sieltä tynnyristä, missä olet kasvanut. Vai onko oma valintasi elää siellä hyvinvoivassa malliperheessä suojassa elämältä ja sen kolhuilta? Kyllä teitä umpiotampioita vieläkin riittää kokoomusta äänestämään, kun isi ja äitikin....

        Kaikkia ei ole elämä kolhinut vaan kaikki suunnitelmat on menneet nappiin.
        Ihan kaikkeen ei itse aina voi vaikuttaa ja pitäisi ymmärtää myös niitä joita elämä ei ole silkkihansikkain kohdellut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko oma valinta syntyä köyhään perheeseen, jolla ei ole varaa tukea lasten opintoja ?

        Onko oma valinta syntyä alkoholistiperheeseen, jolla ei ole varaa tukea lasten opintoja, eikä kykyä millään tavoin kasvattaa lapsia pärjäämään yhteiskunnassa?

        Onko oma valinta syntyä perheeseen, jossa toinen vanhemmista kuolee äkillisesti lasten ollessa murrosiässä ?

        Pistäpä sinä syntymäkokoomuslainen perhepoju tai -tyttö pääsi ulos sieltä tynnyristä, missä olet kasvanut. Vai onko oma valintasi elää siellä hyvinvoivassa malliperheessä suojassa elämältä ja sen kolhuilta? Kyllä teitä umpiotampioita vieläkin riittää kokoomusta äänestämään, kun isi ja äitikin....

        Liian usein syytetään lapsuudenaikaisia olosuhteita. Aikuisena ihminen voi tehdä omat ratkaisunsa ja valintansa riippumatta siitä, onko vanhempi alkoholisti, kuollut tai köyhä. Jokaisella on mahdollisuus aikuisena opiskella, on vain omasta sinnikkyydestä ja sisusta kiinni tekeekö niin. Laiskat ressukat vain menevät aina vanhempiensa taakse vikoja elämästään etsimään, itsessä kun ei nähdä mitään vikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko oma valinta syntyä köyhään perheeseen, jolla ei ole varaa tukea lasten opintoja ?

        Onko oma valinta syntyä alkoholistiperheeseen, jolla ei ole varaa tukea lasten opintoja, eikä kykyä millään tavoin kasvattaa lapsia pärjäämään yhteiskunnassa?

        Onko oma valinta syntyä perheeseen, jossa toinen vanhemmista kuolee äkillisesti lasten ollessa murrosiässä ?

        Pistäpä sinä syntymäkokoomuslainen perhepoju tai -tyttö pääsi ulos sieltä tynnyristä, missä olet kasvanut. Vai onko oma valintasi elää siellä hyvinvoivassa malliperheessä suojassa elämältä ja sen kolhuilta? Kyllä teitä umpiotampioita vieläkin riittää kokoomusta äänestämään, kun isi ja äitikin....

        Aina on ollut mahdollisuus aikuisena nousta lapsuuden surkeastakin suosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä olen elänyt kyllä elämäni alkutaipaleen siihen asti, kun omilleni muutin elämän jota kenellekkään ei toivoisi

        Olen kuitenkin pystynyt hankkimaan itselleni ammatin (jonka rahoitin opintotuella ja työtä tekemällä), olen myös olut työelämässä kauan, sillä eläkkeeni on kohtalainen 2380€/kk
        Toki osuuden sairauden puhkeamiseen on ollut elinolosuhteilla, osa taas perinnöllisyydellä ja osa täysin itsestä johtuvia syitä

        Yleensä vaan ihmisillä on tapana syytellä kaikkea muuta, kuin vastuuta itsestään
        Jokainen voi ja pystyy muuttamaan asioiden suuntaa, jos niin haluaa ja tahtoo

        Uskotko todella, että kaikki on itsestä kiinni. Minä en. Silti uskon, että kaikki tapahtuu juuri niin kuin on tarkoitettu, eikä mitään tapahdu sattumalta.


    • Anonyymi

      Suomi on täynnä minimi eläkkeellä eläjiä. Raskaan työn raatajia, jotka nuorena aloittivat työn teon. Toista se on nykyajan nuoriso jotka hengailee kännyköittensä kanssa.

      • Anonyymi

        eläke ei määräydy siitä kuin nuorena on työt aloitettu tai kuin "rankkoja"
        ne on olleet, vaan OMASTA PALKASTA"

        on järjen köyhyyttä koko elämä raataa surkealla palkalla ja sitten tulla
        itkemään pienestä eläkkeestä. OMA VIKA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eläke ei määräydy siitä kuin nuorena on työt aloitettu tai kuin "rankkoja"
        ne on olleet, vaan OMASTA PALKASTA"

        on järjen köyhyyttä koko elämä raataa surkealla palkalla ja sitten tulla
        itkemään pienestä eläkkeestä. OMA VIKA

        Jaa sinunko mielestäsi palkan voi vapaasti valita,,,,hmmm,..mä ottaisin 4000 €/kk,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa sinunko mielestäsi palkan voi vapaasti valita,,,,hmmm,..mä ottaisin 4000 €/kk,,,

        Tämä asia valitaan jo peruskoulussa. Peruskoulu on kaikille sama ja ilmainen. Itse valitset, kuinka mahdollisuutesi käytät. Hyvä käytös, opinhalu ja ahkeruus ovat mahdollisia kaikille koulussa ja työssä. Aikanaan tulee palkintona hyvä eläke, ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa.

        Perseilijä on persaukinen eläkeläisenä.


    • Anonyymi

      Antti antaa köyhälle 50€.
      Kelan sen sitten ottaa pois.

    • Anonyymi

      786€ takuueläke ei Muita tukia, ei edez asumistukea ei toimeentulo tukea.... Siinä kaikki, nuori kundi ja tapaturman takia eläkkeellä.

    • Anonyymi

      Riippunee totutuista elintavoista?

      Nettoleläkkeeni on 984,21€ josta on KELAn täydennystä 178,37€. En saa mitään tukiaisia. Asun omassa osakeasunnossani.

      Heti kansakoulun jälkeen menin töihin päivittäistavarakauppaan.
      Olen aina työskennellyt vähittäiskaupan alalla, Sekä osa-aikaisena, että tehden täyttä työaikaa.

      Pienestäkin palkasta jäi aina jotain säästöön vaikka en varsinaisesti säästänytkään.
      Tätä taustaa vasten lienee ymmärrettävää, että savuttomana ja alkotomana olen täysin tyytyväinen eläkkeeseeni jonka reaalinen ostovoima lienee hieman leikkaantunut 18 eläkeläisvuoteni aikana.

    • Anonyymi

      Vanhana rahaa ei enää edes ajattele. Mihinkään sitä ei tarvitse sen kummemmin. On vain kuin silakka. Täysin turhaan hommaa itselleen Masseja.

      • Anonyymi

        Noinhan se on. Nuorena sitä haaveili että voi kun saisi miljoonan kokoon. Mutta kun se sitten ylittyi niin ei se enää niin isolta jutulta tuntunutkaan.


      • Anonyymi

        Vanhuksetko ei muka ajattele rahaa ovat vaan. VÄÄRIN. Harva vanhus tai eläkeläinen on terve. On monet sairaudet jotka tarvitsee lääkitystä. Esim. 2-tyypin diabethes, Sipilä laski kela korvauksia raskaalla tavalla.
        Pudotus 100%-sta 65 %-tiin. Ja monet diabetheslääkkeet on kalliita esim. Januvian hinta 146 euroa. Vuoden alkuun on Sipilän laittama 50 euron omavastuu ennenkuin saa mitään Kelan alennusta. Eläkeläisillä ja vanhukksilla on asumiskustannukset niinkuin muillakin ihmisillä. Kulkeminen lääkäriin ja tutkimuksiin kuten labra ja kuvantaminen maksaa. Jos on liikkumistaito talella voi mennä busseilla. Mutta jos tarvitsee esim. rollaattoria apuna on taksi ainoa kulkuväline. Kelan määräämä omavastuu matkoihin on 25 e/suunta. Joten kaupungin alueilla ei korvauksia saa. Maaseudulla on paljon pitäjiä joissa on hyvin vähän julkisia kulkuyhteyksiä tai ei ollenkaan. Sisareni asuu maalla ja jokainen lääkäri-tai tutkimus reissun matkakulut on 50 euroa. Maalla asuu suurin osa noista pieneläkeläisistä. Hoitivat lapsiaan,kotiaan ja pientä maatilkkuaan. Eivät ole kuluttaneet yhteiskunnan varoja,kuten päivähoito. Äitiyspäivärahakin tuli vasta noin -64 luvulla ja oli aluksi pieni. Ei ollut kodinhoitotukia. Eivät ole syöneet yhteikunnan rahoja. Ovat kasvattaneet ison joukon veronmaksajia Suomelle. Nyt on vain Kelan eläke. Te nuoret tukkikaan suunne kun ette mitään ymmärrä millaiseen maailmaan tuolloin äidit olivat syntyneet. Isät oli sodassa vuosikausia. Nälkä oli joka päiväinen vieras. aikuisina sitten perustivat perheen ilman etuisuuksia. Ahkeroivat pitkät päivät pientä maatilkkua ja paria tai kolmea lehmää hoitaen. Perunat tuli pellosta ja maito lehmistä rahaa ei tullut. Isät kävi töissä jos oli töitä, talvet oli huonoja, oli vähän metsätöitä jos oli. Työttömyys korvauksia ei ollut olemassa eikä toimeentulo tukea. Olen s.-40 kouluun kuljin jalkaisin 6km suuntaansa kumikengillä läpi talven 8 vuotta. Kotona syötiin pelkkää perunaa,maitoa ja leipää. on ihme ettei tullut puutostautia. En nähnyt leikkeitä kun rikkaamman perheen lapsen eväissä, näen vain mutta en maistaa. Ei ollut tv-eetä eikä edes radiota. Ne jotka sodan aikana tai jälkeen syntyivät maalle ja jäivät sinne pientilalliseksi , synnyttivät useita lapsia. Hoitivat ja kasvattivat ilman yhteiskunnan etuisuuksia. Ovat nyt niitä köyhiä alle 1000 euron eläkeläisiä. Palvelut ovat kadonneet ja välimatkat pitkiä. Siellä ei enää ole omia lehmiä . Sellaiset parin lehmän navetat on kielletty. Eikä nuo vanhukset enää jaksaisi hoitaa maatilkkuja . Kylän ainoa kauppa on ollut lopetusuhan alla kannattamattomana. Siellä on kalliit hinnat. ja jos se lopettaa lähin kauppa olisi yli 20 km. päässä, eikä julkisia bussi vuoroja kulje.
        Käykö nuoret kateeksi? Kehtaatteko vielä jankuttaa että jos nuo alle 1000 euron eläkeläiset saisi 50 euroa lisää? Hävetkää. Monet heistä asuvat pienissä huonokuntoisissa mökeissään, on kiinteistöverot,sähkö kulut ja lämmitys. Kyllä tuo pieni eläke nopeasti kuluu. Ei vanhukset voi olla ajattelematta rahaa, kun joka euroa on venytettävä...ja loppukuusta jääkaapissa on pelkkä valo ei ruokaa. Lääkkeiden ostoakin joutuu siirtämän. Kunnioittakaa noita pieneläkeläisiä älkääkö pilkkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhuksetko ei muka ajattele rahaa ovat vaan. VÄÄRIN. Harva vanhus tai eläkeläinen on terve. On monet sairaudet jotka tarvitsee lääkitystä. Esim. 2-tyypin diabethes, Sipilä laski kela korvauksia raskaalla tavalla.
        Pudotus 100%-sta 65 %-tiin. Ja monet diabetheslääkkeet on kalliita esim. Januvian hinta 146 euroa. Vuoden alkuun on Sipilän laittama 50 euron omavastuu ennenkuin saa mitään Kelan alennusta. Eläkeläisillä ja vanhukksilla on asumiskustannukset niinkuin muillakin ihmisillä. Kulkeminen lääkäriin ja tutkimuksiin kuten labra ja kuvantaminen maksaa. Jos on liikkumistaito talella voi mennä busseilla. Mutta jos tarvitsee esim. rollaattoria apuna on taksi ainoa kulkuväline. Kelan määräämä omavastuu matkoihin on 25 e/suunta. Joten kaupungin alueilla ei korvauksia saa. Maaseudulla on paljon pitäjiä joissa on hyvin vähän julkisia kulkuyhteyksiä tai ei ollenkaan. Sisareni asuu maalla ja jokainen lääkäri-tai tutkimus reissun matkakulut on 50 euroa. Maalla asuu suurin osa noista pieneläkeläisistä. Hoitivat lapsiaan,kotiaan ja pientä maatilkkuaan. Eivät ole kuluttaneet yhteiskunnan varoja,kuten päivähoito. Äitiyspäivärahakin tuli vasta noin -64 luvulla ja oli aluksi pieni. Ei ollut kodinhoitotukia. Eivät ole syöneet yhteikunnan rahoja. Ovat kasvattaneet ison joukon veronmaksajia Suomelle. Nyt on vain Kelan eläke. Te nuoret tukkikaan suunne kun ette mitään ymmärrä millaiseen maailmaan tuolloin äidit olivat syntyneet. Isät oli sodassa vuosikausia. Nälkä oli joka päiväinen vieras. aikuisina sitten perustivat perheen ilman etuisuuksia. Ahkeroivat pitkät päivät pientä maatilkkua ja paria tai kolmea lehmää hoitaen. Perunat tuli pellosta ja maito lehmistä rahaa ei tullut. Isät kävi töissä jos oli töitä, talvet oli huonoja, oli vähän metsätöitä jos oli. Työttömyys korvauksia ei ollut olemassa eikä toimeentulo tukea. Olen s.-40 kouluun kuljin jalkaisin 6km suuntaansa kumikengillä läpi talven 8 vuotta. Kotona syötiin pelkkää perunaa,maitoa ja leipää. on ihme ettei tullut puutostautia. En nähnyt leikkeitä kun rikkaamman perheen lapsen eväissä, näen vain mutta en maistaa. Ei ollut tv-eetä eikä edes radiota. Ne jotka sodan aikana tai jälkeen syntyivät maalle ja jäivät sinne pientilalliseksi , synnyttivät useita lapsia. Hoitivat ja kasvattivat ilman yhteiskunnan etuisuuksia. Ovat nyt niitä köyhiä alle 1000 euron eläkeläisiä. Palvelut ovat kadonneet ja välimatkat pitkiä. Siellä ei enää ole omia lehmiä . Sellaiset parin lehmän navetat on kielletty. Eikä nuo vanhukset enää jaksaisi hoitaa maatilkkuja . Kylän ainoa kauppa on ollut lopetusuhan alla kannattamattomana. Siellä on kalliit hinnat. ja jos se lopettaa lähin kauppa olisi yli 20 km. päässä, eikä julkisia bussi vuoroja kulje.
        Käykö nuoret kateeksi? Kehtaatteko vielä jankuttaa että jos nuo alle 1000 euron eläkeläiset saisi 50 euroa lisää? Hävetkää. Monet heistä asuvat pienissä huonokuntoisissa mökeissään, on kiinteistöverot,sähkö kulut ja lämmitys. Kyllä tuo pieni eläke nopeasti kuluu. Ei vanhukset voi olla ajattelematta rahaa, kun joka euroa on venytettävä...ja loppukuusta jääkaapissa on pelkkä valo ei ruokaa. Lääkkeiden ostoakin joutuu siirtämän. Kunnioittakaa noita pieneläkeläisiä älkääkö pilkkaa.

        Mitähän ne poliitikot oikein päässään pähkäilevät, kun nyt ovat päätyneet verotuksen tiivistämisajatuksiin eli suomentaen verojen korottamisiin. Huomiotta on poliitikoiltamme jäänyt, että syrjäseutujen vanhukset eivät nykyisinkään kykene kiinteistöveroistaan selviytymään ja siksi heitä on kehotettu myymään talonsa ja muuttamaan kaupunkeihin. Ongelmana on vain se, ettei kukaan suostu ostamaan heidän talojaan. Jumissa ovat siellä takahikiällä vanhuksemme niin kiinteistöveroineen kuin taloineenkin.

        Mielenkiintoiset ajat edessä, sillä kiinteistöverojen nousua vakavissaan kaavaillaan, eikä jätevesisotkukaan ole selvenemään päin. Siispä otetaan lainaa ja edelleen tiivistetään veroja. Ehdotuksia?


    • Anonyymi

      Jotakin varaosia ja toimistovehkeitä harava lapio systeemejä.

      Muutenkin turha ihminen.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Minun pitää sitten saada 660€ korotus eläkkeeseen että se oli tuo 1680€

    • Anonyymi

      Paljonko on yhden arapin keski"tulo" kuukaudessa kun asunto, auto, terveydenhoito ja ihan kaikki muukin otetaan mukaan laskuihin?

      • Anonyymi

        Men exän ansiotulot on reilu 4000€, en oo kysellyt paljonko veroja niistä makselee (asunut täällä 18-vuotta, tukia, edes asumistuki ei ole penniäkään saanut ikinä, toisinsanoen tarvinut), en oo kyllä kuullut koskaan sen valittavan siitä kuinka hänen maksamillaan veroilla on rahoitettu työtävieroksuvien elämää, tai kuinka paljon hänen maksamistaan verorahoista menee Suomessa alkoholin suurkulutuksesta johtuviin terveyskustannuksiin suoraan, sekä välillisesti jne


    • Anonyymi

      Laskekaapa hyvät ihmiset eläkertymäänne,vuodessahan kertyy ns.pienipalkkaisella joku n 20 euroa vuodessa eläkekertymää.

      Pätkä,nykynuoret ei taida edes koskaan saada eläkettä,niin pinet on tulot palka kun Sipilä ajaa vain pätkätöitä pakottamalla yrittäjille nuoria jne ilmaispalkalla, josta yrittäjät saavat erilaisia tukia.

      Tup keksieläke on vain rikkaiden, isopalkkaisten ns. keskieläke ja ns.isot herrat ovat neuvotelleet itselleen ns. kultaisella kädenpuristuksella mahtieläkkeensä joita Sipilä ja Orpo heille tayrkyttävät.

      Ei tavallinenduunari saa kun korkeintaan sen tonnin kuussaeläkettä, se on tosi ja siitä vielä verot pois, laskekaa mitä siitä jää käteen!!!!!!

      • Anonyymi

        Kiitos hyvin kirjoitettu. Tavallisen tallaajan eläke on juuri kuten sanoit 900-1000e kuussa. Ja sitten on suuri joukko herroja jotka miettii mitä tekisivät sillä isolla rahatukolla.
        Nuoret joutuu tekeentöitä ns. nollasopimuksilla, eivät koskaan tule edes näkeen eläke rahoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos hyvin kirjoitettu. Tavallisen tallaajan eläke on juuri kuten sanoit 900-1000e kuussa. Ja sitten on suuri joukko herroja jotka miettii mitä tekisivät sillä isolla rahatukolla.
        Nuoret joutuu tekeentöitä ns. nollasopimuksilla, eivät koskaan tule edes näkeen eläke rahoja.

        jos tarkoitat, että nollasopimuksella ei saa palkkaa, niin ei silloin töitäkään tee. jos nollasopimuksella tekee töitä ja saa palkkaa, kuten yleensä asia on, siitä kertyy eläkettäkin ihan normaalisti. ei pidä vääristellä asioita jos ei ymmärrä.


    • Anonyymi

      Vapusatasesta puolet menee matuille.

      Mitäpä eivät köyhät eläkeläiset tekisi kunniavieraiden ja kulttuurin rikastumisen hyväksi ?

      • Anonyymi

        Niin menee, toisen puolen saajasta vielä neuvottelevat, mutta tuskinpa sitäkään eläkeläiset saa.


    • Anonyymi

      Minun edesmennyt äidinäitini oli aikoinaan melko pienipalkkainen merkantti, eläkkeelle jäätyään pärjäili aika OK. Harrasti aika paljon jopa kotimaan matkailua. Hirmuliskojen 70-luvulla... Kaksi faktaa: 1) 20:ssä vuodessa eläkkeet ovat NOUSSEET tasaisesti 2) Jos eläke on pieni saa asumistukea ja toimeentulotukea.

    • Anonyymi

      Täällä yksi eläkeläinen joka voi vain haaveilla tuollaisista summista. Minua rangastaan koska olin kotiäitinä kasvattamassa veronmaksajia. Eläkkeeni on 860 €/ kk. Että kadehdi sitä :)

      • Anonyymi

        Jokaisen lapsen kotona hoitanut kouluikään,pitäisi saada joku satanen ,sillä hän on säästänyt valtion varoja.


    • Anonyymi

      Täällä: https://www.etk.fi/tiedote/keskielake-1-680-euroa-kuukaudessa/ sanotaan että keskimääräinen kokonaiseläke oli viime vuonna 1680 euroa ja mediaanieläke oli 1459 euroa kuukaudessa.

      Keskimääräinen tarkoittanee keskiarvoa.
      Mediaanieläke tarkoittanee mediaanikokonaiseläkettä.
      Mediaani tarkoittaa lukuarvojoukon keskimmäistä arvoa.
      Ilmeisesti summat ovat leikkirahaa eikä sitä joka oikeasti jää käytettäväksi.

      Tässä keskustelussa täytynee ottaa huomioon se että suurempien eläkkeiden saajat eivät ehkä roiku niin suuressa määrin näillä palstoilla kuin pienempien eläkkeiden saajat.

      • Anonyymi

        tiedoksesi: tilastoissa puhutaan bruttoeläkkeistä, nettoeläkkeitä vaikea tilastoida, koska samasta brutosta saadaan kovin erimäärä nettoa, se kun riippuu aina verosta, joka taas riippuu mm. asuinkunnan veroäyristä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tiedoksesi: tilastoissa puhutaan bruttoeläkkeistä, nettoeläkkeitä vaikea tilastoida, koska samasta brutosta saadaan kovin erimäärä nettoa, se kun riippuu aina verosta, joka taas riippuu mm. asuinkunnan veroäyristä.

        pitää puhua aina vain NETOSTA, kaikki muu vain sotkee asiaa.

        madiaani, mikä se on? merilevän rakkoko? tuollaisilla nimikkeillä ei kukaan hlö tee mitään, on täysin tarpeetonta utopiaa toden kanssa.


    • Anonyymi

      Mää se vast köyhä olenkin.
      Psyyke-eläke ja asumistuki se o 1120€/kk.

      • Anonyymi

        Jääkö näppiin vai meneekö vielä vero?


      • Anonyymi

        Netto.


    • Anonyymi

      Koska se Antti alkaa jakaa niitä 50€ seteleitä?

      • Anonyymi

        Painokone on rikki,selvittävät saako sitä korjattua.


    • Anonyymi

      Ei tuostakaan 1680 eurosta paljoa näppiin jää joten turha lesoilla.

      • Anonyymi

        Minulle jää 1684€ eläkkeestä näppiin 1401€
        sillä pärjää jos elää säästeliäästi.
        Kirppikseltä ostan vaatteet ja Lidlistä safkat ja vähän jää
        säästöönkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle jää 1684€ eläkkeestä näppiin 1401€
        sillä pärjää jos elää säästeliäästi.
        Kirppikseltä ostan vaatteet ja Lidlistä safkat ja vähän jää
        säästöönkin.

        Osuuskaupasta ja H-H:sta saa ihan yhtä edullisesti kuin fritzikaupasta, kun vähän katsoo mitä ostaa.
        Jos joku menee muutaman sentin maitopurkin halvemmuuden takia Lidliin , niin ei voi kuin nauraa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osuuskaupasta ja H-H:sta saa ihan yhtä edullisesti kuin fritzikaupasta, kun vähän katsoo mitä ostaa.
        Jos joku menee muutaman sentin maitopurkin halvemmuuden takia Lidliin , niin ei voi kuin nauraa..

        Naura pois vaan jos naurattaa.

        En mene muutaman sentin halvemmuuden takia ostamaan maitopurkkia Lidlistä sillä ostan myös muutakin kuin maitoa.

        Tarvittaessa teen ostoksia myös muistakin kaupoista.


    • Anonyymi

      Yksikin ns rikas soitti eilen ja kehui omaisuuksillaan.

    • Anonyymi

      Vappusatanen muuttu 50€. Ja alle 1000€ eläkkeisiin!!!!!🙄! Ensin et 100€. Alle 1400€. Jep näinne muuttuu!!!😐. Mut matalapalkka alat ja tavallista työtä tehneiden palkat ei ole nousseet vaan aina laahanneet!!!!😞. Sen mukainen on eläke!!!. Minäkin saan kansaneläkket 12€65sent. Työeläkkeen päälle! Ei sitä hurrata!!!. Ja eläkkeest maksetaan hyvä vero🙃! Soinikin puhu aikanaan et kaikki alle 1500 €. Eläkkeet pitäs olla verovapaat. Mut asiat unohtuu mukavasti kun saa salkun🤔.

    • Anonyymi

      puniikki hallitus kavalsi suomen kansan.

    • Anonyymi

      Saan päivärahaa nyt leikattuna 463e ja as tuki 316e , vuokra 460e sähkö , 55v ja selkä kerran leikattu ja toinen olkapää , rurha hakea töitä ku ikä jo sellainen että isot firmat ei ota töihin , ainakin pohjoisessa Lassila&Tikanoja ei ota yli 50v töihin kun kielto oli tullut aikoinaan ylemmältä taholta.

    • Anonyymi

      Olen eläkkellä ja saan hieman yli 1100 euroa kuukaudessa jossa asumistuki mukana. Siitä kun ottaa vuokran jää noin 650 euroa. Siitä kun ottaa netin, sähkön, ruoan jne. ei paljoa jää käteen. Sitten kun tarvitsee ostaa uusi tietokone, niin ei tiedä mistä ottaa.

    • Anonyymi

      Testamenttaan perintöni Unkarin Vapaus puolueelle lähetystön vastaanotolla.

    • Anonyymi

      Jos joutuisin nyt jäämään 49v ennenaikaiselle sairauseläkkeelle olisi eläkkeeni 2850€/kk brutto laskurin mukaan, joten ei mitään hurraamista

      • Anonyymi

        Vai ei hurraamista! Tuohan olisi hyvä eläke. Minä saan pari sataa enempi brutto ja pidän sitä ylellisenä. Ei tarvitse laskea joka senttiä, vaikka asumiskulut reilu 700 €/kk. Ja veroihin menee noin 800 €/kk. Muihin menoihin jää 700 €.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai ei hurraamista! Tuohan olisi hyvä eläke. Minä saan pari sataa enempi brutto ja pidän sitä ylellisenä. Ei tarvitse laskea joka senttiä, vaikka asumiskulut reilu 700 €/kk. Ja veroihin menee noin 800 €/kk. Muihin menoihin jää 700 €.

        Niin, eli ei tuossa yli kolmen tonnin eläkkeessä lopulta isoa eroa ole minimieläkkeeseen, kun minimieläkkeen saajan asumiskulutkin maksetaan asumistuella, jota taas tämä ylellisen 3000 euron eläkeläinen ei saa.


    • Anonyymi

      MIKÄ ON ASUMISTUKI ???

      Meidän elämiseen se ei ole kuulunut koskaan.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      40% Suomen sairaus- ja kansaneläkeläisistä, elää syvällä köyhyysrajan alapuolella.

      VIIDESOSA SUOMEN KANSALAISISTA, SINNITTELEE KÖYHYYSRAJAN ALAPUOLELLA, ilman perustuslaillisia oikeuksiaan, aitoon perusturvaan, eli kunnolliseen toimeentuloon ja eläkkeisiin.

      UUSFASISMIN nimi on nyt Suomessa "hyvinvointipalvelut", eli jo ennen eduskuntavaaleja, läpi viety veroparatiisisote, jonka panttivankeina köyhyyseläkeläisiä ja työttömiä simputetaan, kela-hoitaja-sossu-virkamies-veroparatiisi"palvelujentarjoaja" ARMEIJOITTEN PAHOINPIDELTÄVINÄ.

      1000€/KK MINIMIELÄKE, ei sekään vielä olisi köyhyysrajan yläpuolella, mutta siitäkin moni lopen uupunut, nälkäinen köyhä, olisi osannut kiittää, toisin kuin ne ahneet veroparatiisikäenpojat, jotka syövät toistenkin ruoat.

    • Anonyymi

      Dalai Lama sanoi joskus häntä hämmästyttävän kun ihminen uhraa terveytensä, jotta saisi paljon rahaa. Sitten ihminen uhraa paljon rahaa saadakseen takaisin terveytensä. Ja sitten se ihminen on niin huolissaan tulevaisuudesta, ettei nauti tästä hetkestä, josta taas seuraa se, että hän ei elä tässä hetkessä eikä tulevaisuudessa; vaan elää kuin ei koskaan kuolisi, ja sitten hän kuolee, eikä ole oikeastaan koskaan edes elänyt.

    • Anonyymi

      Dalai Laman opeilla itsekin vähennän työmajan 20%:iin ja työtulot tippuvat myös ,käärinliinoissa ei ole taskuja.

    • Anonyymi

      Aloitin työnteon keskikoulusta päästyäni ja kävin siinä ohessa ammattikoulun parin työpaikan jälkeen sitten "eläkevirkaan" eli siihen viimeiseen työpaikkaan, josta sain työnjohtajan paikan ja jäin eläkkeelle. Yli neljänkymmenen työvuoden jälkeen eläkettä on 3650€ miinus verot.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Omasta syystään köyhät natisee kun eivät viitsineet käydä töissä silloin kun
      vielä töitä olisi voinut tehdä.
      Minulle tuli 47 työvuotta täyteen ennen eläköitymistä ja koen ansainneeni eläkkeeni.

      • Anonyymi

        Nämä uusSuomalaiset taitavat saada enemmän, toki he tarvitsevatkin enemmän kun ovat vielä nuoria ihmisiä, jotka kuluttavatkin enemmän.


    • Anonyymi

      1350e tulla pätkähtää tilille joka kuukausi , joka jää kun bruttoeläkkeestä on verotettu yli 20%. Kyllä kannatti tehdä täydet työvuodet ja menettää terveytensä tuosta summasta

      • Anonyymi

        Sama täällä, nyt tällä järjellä tekisin toisen valinnan, kyllä tuossa meni ihmisen terveys ja paras aika hukkaan.


    • Anonyymi

      Mun eläke on 628e ja takuu eläke 150e.

      Muita tuloja ei ole, enkä saa edes asumistukea, toimeentulo tuesta puhumattakaan.. Velkaa on tällä hetkellä 1000e opintolainaa ja 1000e muuta lainaa.. näitä joudun lyhentämään kuukausittain..

      • Anonyymi

        Äänestettinköhän me taas väärin, huonolta näyttää, kaikki maksut nousevat?


      • Anonyymi

        Ongelma ei ole minussa tai siinä etteikö eläke riittäisi, vaan siinä että toisesta päästä raha valskaa holtittomasti esimerkiksi ylimitoitettuihin kehitysapu paketteihin, kreikan roskalainoihin.. kalliisiin hävittäjä yms hankintoihin.. Eli mun säästäminen on muutenki turhaa koska joku tohelo tuhlailee isolla kädellä pienen maan rahoja..


    • Anonyymi

      Hallitus iskee edullisiin Rainbow- ja Pirkka-tuotteisiin - päivittäistavarakaupat ihmeissään?

    • Anonyymi

      Eläke 855€/kk.Asumistuki 255€/kk.
      Korotus 50€.Antti antaa.
      Asumistuesta pois 50€.Kela ottaa.
      Ei tämä auta köyhää millään tavalla.

    • Anonyymi

      Kansaneläkkeen täysi määrä on kyllä 6 2 8 , 8 5 € kuukaudessa.
      Ei yhtään enempää.
      Joten eikö tässä ole syytä kitistä jo kovastikin???

    • Anonyymi

      Järjen vastaista suuri eläkeverotus.
      Ei eläkeläisiä enää pitäisi verottaa, nyt teidän rahat menevät matuille ja muille eläteille.

      • Anonyymi

        Keski eläke on tuo mutta 40% eläkeläisistä saa eläkettä alle 1200€. Ja iso joukko heistä elää takuueläkkeellä joka on n. 800€. Keskieläkkeen summaa nostaa se, että aina ne jotka jäävät eläkkeelle saavat suurempaa eläkettä. Tähän syynä on se leikattu indeksi.


    • Anonyymi

      Kellä eläke niin hyvä joku on tehnyt maataloudessa 40 vuotta töitä ja nyt eläke 670€ ottakaa siitä

    • Anonyymi

      Minä saan 1590 kuussa, vuokra on 1100. lääkkeisiin , puhelimeen, bussilippuun, sähköön menee 250 kuussa. Ruokaan jää siis 240. Ja mitään yllättävää menoa ei saa tulla! Mutta en kitise, älä siis sinäkään!
      Terv. Mummo 75v.

    • Töitä tekemällä eläke kertyy, ei osssun luukulla elämällä..
      Toki meillä on kohtuuttomia eläkkeitä yritys sektorilta..

    • Anonyymi

      siis miksi et olre töissä vaan elät tuilla??? siis loisit!!!!! no joka tapauksessa ei pidä puhua "kaeskimääräisistä eläkkeistä" on eläkkeitä 1200€ ja on eläkkeitä 200.000€ joten koita kirjoittaa todellista asiaa miksi pienen eläkkeen saajat esim. joutuvat maksamaan sun kaltaisten 40 v tökykyisyen tukia vero rahoilla vai oletko fyysisesti tai henkisesti työkyvytön

    • Kateellisia katseita tuntuu pitkäaikaistyöttömänä saavan autosta, tietokoneesta ja vaikka mistä. 450€ nettotulolla kaik hommattu ja vielä ollaan henkis. Auto on mukamas joku synti työttömällä tänä päivänä. Bussit tulee kalliimmaksi! Laskettu ja kalkuloitu! On tässä opettelemista tosin ollut. Kaikki pitää kokata itse ja kaikkiin harrastuksiin jne. menoihin pitää sanoa jyrkkä ei niin riittää hyvin ylläpitämään autoa ja tietokonekin on varaa ostaa ihan uusi kolmen vuoden välein. Tosin pitää kasata itse, että saa sellasen että tekeekin jotain. Joku uuvatti kun kovapalkkaisesta työstä laitetaan tälle rahalle niin eihän se edes partavesiään.

    • Anonyymi

      Niin olisin minäkin tyytyväinen jos saisin noin suuren eläkkeen, mutta kun en saa kuten ei moni muukaan. Oma eläke nettona 1097e/kk, siihen on tyytyminen ja monella vielä pienempi eikä auta kitiseminen.

    • Anonyymi

      Suomessa on n. 1.600 000 eläkeläistä!
      Heistä vanhimmat saavat käteen .600€/kk, nyt siihen on tulossa jopa 50€/kk korotus. Tuolla rahalla täytyy maksaa vuokra, ostaa ruuan ja lääkkeet. Se vain, että rahat eivät riitä sekä ruokaan, että lääkkeisiin. Jompi kumpi on jätettävä pois ???
      Tätä menoa pieneläkeläisiä ei enää ole!
      KETÄ SINÄ SEN JÄLKEEN KAREHDIT ???

      • Tässä se ero on juuri nähtävissä, eläkeläiset ovat vapaata riistaa ja elätit nostetaan kunniapaikalle, joiden elämä maksetaan riemumielin ja tappiin.
        Ja tässä on nähtävissää myös tämä tasa-arvo ja ihmioikeushymistelyn ruma käätöpuoli, kuinka läpinäkyvää ja teennästä se on.
        Ainoa huono puoli asiassa on, etteivät nämä hymistelijät omaa tippaakkaan itsekritiikkiä eivätkä näe sitä omaa kaksinaamaisuuttaan näitä julistuksia kailottaessaan.
        Tyhmyyttä ei tarvitse kyntää eikä kylvää näkyy sikiävän ja lisääntyvän ihan ittekseen.


    • Anonyymi

      No johan on taas... miksi toiset ovat kateellisia eläkkeen saajille???? He ovat tämän maan rakentaneet verellä ja hiellä että tämän päivän nelikymppisillä ei pitäisi olla valittamista. Kyllä tämä kansa on kummallista kun pitää 50 vuotta niska limassa töitä tehneitä nyt haukkua kun saavat eläkettä!!!!! En jaksa ymmärtää en....

    • Anonyymi

      Höpö höpö ei ole eläkeläiset aikanaan eläkemaksuja maksaneet tai ympäristön suojelukin ollut lastenkengissä, helppo suomea rakentaa hieman eri säännöt silloin kuin nyt. 80luvulla oli normaalia lyödä lasta että kiitos vitusti suomen rakentamisesta, mitenkäs naisten oikeudet tai vähemmistöjen hyväksyntä ennen vanhaan ylpeä olen eläkeläisistämme. Jne itse olen Di ja töitä tehnyt alle kaksi vuotta. Omistan velattoman asunnon rantatontilla ja matkustelen kaksi kertaa vuodessa, työn iloa sille joka niitä kaipaa! Itse elän tuilla Kiitos!!

    • Anonyymi

      Kekkonen

    • Anonyymi

      Minä saan 900ekk tulen toimeen sillä aivan hyvin, silti on autot,pari isoa venettä,kesämökkiä,omakotitaloa ym.Pitää vaan katsoa ettei laita rahaa turhuuksiin niin pienikin tulo riittää hyvään elämiseen.Sanotaanko näin et en kykenisi n.s jouten olosta enempää rahaa ottamaankaan,siksi en koskaan lottoa etten vaan voittaisi koska sellaisia rahoja ei kukaan oikeasti tarvitse.

      • Anonyymi

        älä valehtele!
        900e edes nettotuloilla ei todellakaan pidetä yllä tuollaista määrää asioita!

        tai sitten et maksa vakuutuksia etkä käytä niistä mitään, etkä huolla tai pidä niitä kunnossa lainkaan - ja samaan aikaan syö sekä elä muuta elämää!
        Vai on tilillä sattumalta vain muuta löysää rahaa paljon!

        En usko


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        älä valehtele!
        900e edes nettotuloilla ei todellakaan pidetä yllä tuollaista määrää asioita!

        tai sitten et maksa vakuutuksia etkä käytä niistä mitään, etkä huolla tai pidä niitä kunnossa lainkaan - ja samaan aikaan syö sekä elä muuta elämää!
        Vai on tilillä sattumalta vain muuta löysää rahaa paljon!

        En usko

        Älä syyttele valehteliaksi.En todellakaan käytä noista mitään,sielä seisovat laiturissa vakuuttamatta.Ja jos on huollettava teen sen itse,en ole pariin kymmeneen vuoteen käynyt baareissa,en liiku oikeastaan missään vaatteita löytää kirppikseltä ym tarpeellista.Siinä olet oikeassa että muutamalla tilillä on kyllä riittävästi löysää rahaa vaan niihin en koske.


    • Anonyymi

      Haloo! Et ilmeisesti ymmärrä, mitä tarkoittaa "keskieläke".

    • Anonyymi

      41 vuoden vuorotyörupeaman jälkeen eläkkeeni on nettona 1240 euroa, mistä maksan asumiskulut, terveyden- ja sairaanhoidon, lääkekulut, minimaaliset vaatehankinnat ym.
      Toisin kuin korskeat, hyvinsyöneen näköiset huntupää"vanhukset" ruokailevat veroeuroillamme Kinaporin vanhusten palvelukeskuksessa. Itse maksan kaiken omasta lompsastani.
      Tämä ei ole oikein millään mittareilla luettuna! Sanoo vassarit ja viheriipertäjät Suvakkikuorojen hymistellessä vääryyksiä puolustellen!!

      • Anonyymi

        Pitäähän sitä kutsutuille vieraille olla vieraanvarainen, vai eikö kuulu persujen arvomaailmaan pitää huolta omista vieraistaan?


    • Anonyymi

      "Jos minäkin saisin noin paljon....... " Mutta jos sinäkin saisit saman verran kuin 500000 ihmistä saa kuukaudessa eli 1000 ja sen alle niin ihmettelisit miten eläisit kuukaudesta toiseen. Monilla on vielä eläkkeestä suurin osa kansaneläkettä, jota säädellään monin tavoin, vähennetään tai poistetaan. Et voi asua ulkomailla vaikka olet Eu-kansalainen, menet naimisiin, muutat yhteen asumaan jne. Kansaneläkkeet elävät kulloistenkin hallitusten päätäntävallassa, se on eri kuin työeläkkeet. On tässä monta kurjuutta.
      Ehdotankin tässä, että kansaneläkettä kohdeltaisiin kuin työeläkettäkin ja rajoitukset pois! Kansaneläkeläiset vaputettava!!!!

    • Onko tuo 1680 € puhtaana käteen.
      Itselläni on isompi eläke kuin veljelläni, silti saan vähemmän käteen kun maksan enemmän veroa.

    • Anonyymi

      Pitää muistaa, että tuo 1680€ on keskiarvo, keskiarvot ovat siitä ikäviä lukuja, etteivät ne yksinään kerro yhtään mitään.

      Eläkkeiden mediaani kertoisi ehkä enemmän eläkeläisten tyypillisestä tulotasosta.


      esimerkiksi kolme erilaista joukkoa joissa kaikissa keskiarvo on tuo 1680:
      1)
      1 keskikokeisen firman eläkkeelle jäänyt tj, eläke 5000€/kk
      9 tavallista pulliaista eläke 1311€/kk
      keskiarvo (1680€, mediaani 1311€)

      2)
      Fortumin ex tj Ihamuotila eläke 20 000e/kk
      19 pienituloista eläke 715€/kk
      keskiarvo 1680€, mediaani 715€/kk

      3)
      20 identtiset eläkkeet omaavaa heppua eläke 1680€/kk
      keskiarvo 1680€ mediaani 1680€

      Se mikä tuo jakauma todellisuudessa on, sen kertomiseksi tarvitaan muutakin kuin pelkkä keskiarvo ja se kaikki muu kertoo siitä valittavatko eläkeläiset tulojensa pienuutta ahneuttaa vaiko ihan perustellusta syystä

    • Anonyymi

      Ihme jupinaa eläkkeistä. Luuleeko ap. että jokaisen eläke on tuota luokkaa mitä kerroit? Hyvin monet pieneläkeläiset saa alle 1000 euroa kk, jolla hädin tuskin tulee toimeen! Joidenkin on vain pakko käydä vielä eläkkeellä ollessaan töissä jos työhön huolitaan tai sitä voi edes saada, jotkut vaivaisinakin.

      • Anonyymi

        3152 €/kk, tiukkaa tekee.


    • Anonyymi

      En tiedä ketkä vanhukset ovat kitisseet. Tuskinpa monikaan, joka saa tuon 1600 ja rapiat tai jopa enemmän eläkettä. Mutta ne alimmat eläkkeet...

    • Anonyymi

      Alle 800 kuussa saan.

    • Anonyymi

      tuo eläke1680e kk lienee brutto,josta verot n. 330e,joten käteen n.1 350e, se riittää saajille ja kitinät pois.
      on paljon pien eläkeläisiä, saa n. 760e kk käteen. nuo on pääasiassa ihan kusessa jos ei saa tukia, joista asuminen ja lääkkeet voi viedä kaiken..

      huom. ! myös MILJONÄÄRIT ja heidän puolisot saa tuon 760e. tämä on ruminta rosvousta,mitä olla voi.
      pitää EHDOTTOMASTI huomoida omaisuudet, ennen kuin mitään TUKIA maksetaan.

      on myös mamuja, jotka muuttaneet tänne ja ovat kotimaissaan myös eläkeläisinä ja silti saa tukineen jopa 1300e kk käteen. miten tämä on mahdollista ? totta se kuitenkin on.

    • Anonyymi

      Itsellä kertymä jo 2200 ja 10 vuotta eläkkeeseen. Jos jaksan tehdä siihen asti, eläkkeeni olisi 2900 euroa.

    • Anonyymi

      Aina joku saa enemmän, ja toinen vähemmän.
      Ei siinä ole mitään uutta eikä yllättävää, näin se menee aina joka asiassa.

      Faktaa kuitenkin on:

      Keskimääräinen kokonaiseläke oli viime vuonna 1 680e/kk brutto
      Mediaanieläke oli 1 459 e kuukaudessa brutto

      Noin puolet eläkeläisistä saa alle 1 500 e kuukausieläkettä.
      Yli 3 000 euron eläkkeensaajia on noin 7%.

      • Anonyymi

        brutto vai netto ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        brutto vai netto ?

        brutto, niinhän tuossa lukee


    • Anonyymi

      Minäkin, nyt eläkeläisenä, olisin kiitollinen, jos saisin noin paljon. Eläkkeeni on huomattavasti pienempi.

      Kun puhutaan eläkeläisistä, unohdetaan (ei kai tahallaan), että eläkkeitä on monen suuruisia.

    • Anonyymi

      1890 e/kk on eläke, onneksi saa vuokra- ja pääomatuloja n. 2500 e/kk netto,
      kun laittaa tavallinenkin pulliainenkin sivuun palkastaan sijoituksiin, eikä ryyppää ja polta, niin sitä elelee mukavasti eläkkeelläkin

      • Anonyymi

        Itse teen samoin, mutta myös ryyppään, näin hauskempaa


    • Anonyymi

      Et mokoma viittis rutkuttaa ! tana ! jos eläkkees on alle 1100 e pöngität lastenlapsias !kun vanhemmat on eronneet, ja ovat liemessä sen takia ! omat menot maaseudulla kun haet elintarvikkees kilometrien päästä ! On murto-osa eläkkeensaajista kuka saa tuonki verran eläkettä ! Häpeä jos osaat !

    • Anonyymi

      Jos nyt Antti antaa sen 50€.
      Tulot olisi silloin 1172€/kk.(Eläke/asumistuki).

    • Anonyymi

      Suomessa myös eläkeläiset maksavat veroa. Monissa muissa maissa, kuten esimerkiksi Italiassa ei. Lisäksi kaikki on Suomessa paljon kalliimpaa kuin muissa maissa, ja myös eläkeläinen maksaa.
      Ja he jotka ovat nyt eläkkeellä ovat Suomen hyvinvoinnin rakentaneet ja he ovat eläkkeensä ansainneet.
      Monet nuoret puolestaan eivät tee yhtään mitään, vaan nauttivat toisten kustannuksella.

    • Anonyymi

      1680 €/kk tarkoittaa, että 40 vuoden työuralla on tienattu keskimäärin 2800 €/kk, mikä ei mitenkään voi pitää paikkansa. Lisäksi elinnikäkerroin leikkaa eläkettä heti alkuunsa kymmenisen prosenttia.
      Kaikkien suomalaisten keskiansio on paljon 2800 €/kk pienempi ja sen myötä myös keskimääräinen eläke. Miten keskieläke 1680 €/kk on laskettu? Suuria eläkkeitäkään ei saa niin moni, että se nostaisi keskieläkkeen noin suureksi.

      • Anonyymi

        miksei voi pitää paikkaansa?

        Suomalaiset keskipalkka on 3000, ja toiseksi miksi ihmeessä valtio valhtelisi
        tai joku väärentäisi tilastoja?

        Kyse ei ole mielipiteestä, vaan faktoista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miksei voi pitää paikkaansa?

        Suomalaiset keskipalkka on 3000, ja toiseksi miksi ihmeessä valtio valhtelisi
        tai joku väärentäisi tilastoja?

        Kyse ei ole mielipiteestä, vaan faktoista

        Miten keskieläke on laskettu? Jos suomalaisten keskiansio on nyt 3000 €/kk, niin nykyeläkeläisten kohdalla puhutaan menneiden 40 vuoden keskiansiosta.

        Sitä paitsi keskiansiotilasto ei kerro koko totuutta. Keskiansion yhteydessä puhutaan mm. täyttä työaikaa vastaavasta palkasta. Keskiansio saattaa pitää paikkansa reilun miljoonan vakituisessa työsuhteessa olevan kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten keskieläke on laskettu? Jos suomalaisten keskiansio on nyt 3000 €/kk, niin nykyeläkeläisten kohdalla puhutaan menneiden 40 vuoden keskiansiosta.

        Sitä paitsi keskiansiotilasto ei kerro koko totuutta. Keskiansion yhteydessä puhutaan mm. täyttä työaikaa vastaavasta palkasta. Keskiansio saattaa pitää paikkansa reilun miljoonan vakituisessa työsuhteessa olevan kohdalla.

        Eläkettä kertyy 1,5 % vuodessa
        1,7 % vuodessa 53–62-vuotiaille siirtymäaikana vuosina 2017–2025.

        vuosiansiot x 1.5% / 12 = eläke/kk

        tutki tuolta lisää jos niin paljon kiinnostaa

        https://www.etk.fi/
        https://www.tyoelake.fi/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkettä kertyy 1,5 % vuodessa
        1,7 % vuodessa 53–62-vuotiaille siirtymäaikana vuosina 2017–2025.

        vuosiansiot x 1.5% / 12 = eläke/kk

        tutki tuolta lisää jos niin paljon kiinnostaa

        https://www.etk.fi/
        https://www.tyoelake.fi/

        Tuosta ei ilmene, miten keskieläke 1680 euroa kuukaudessa on laskettu.


    • Anonyymi

      Onhan keskipalkkakin suomessa varmaan ainakin 3000. Mitä ne kitisee sadattuhannet ketkä tienaa vain sen pari tonnia.

    • Anonyymi

      Toisille Suomessa syydetään rahhoo ja toiset sen kun vaan kärsii vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen ihan liian pienillä ja mitättömillä kovauksilla oikeutetusta olemassaolostaan huolimatta.

    • MÄ saan paljon vähemmän, just vähän yli 1000 €/kk. Saisimpa noin paljon.....epäreilua, et joku saa noinkin paljon, ja joku ei saa sitäkään, mitä mä saan. Ja olen palkattomassa pakkotyössä ma-pe.

    • Anonyymi

      Ja varmaan haluaisit tämän rahan ilmaiseksi ilman työtä. Mutta tuöeläkettä maksetaan vain niille, jotka ovat tehneet tuötä.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuosta päästään keskiansioon n. 2500 euroa kuukaudessa 40 vuoden työuralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta päästään keskiansioon n. 2500 euroa kuukaudessa 40 vuoden työuralla.

        Yo. tilastoista selviää, että työeläke oli keskimäärin n. 1500 €/kk vuonna 2018. Työeläkettä sai noin 1 500 000 henkilöä.


    • Anonyymi

      Nykymenolla Suomesta loppuu kyky maksaa eläkkeitä rajat ja takkiauki kaikille?

    • Anonyymi

      Mää ole köyhä eläkeläinen.
      Tääl mää ny orotan koska se Antti alkaa jakaa niit 50€ seteleitä.
      Mää saan sit 1172€/kk jos se korotus tulee.

    • Siksi eivät ole säästäneet, kun tälle yhteiskunnalle on rakennettu sitä hyvinvointia joka näyttää hyvin kelpaavan sekä omille erilaisina tuki- ja apulisinä sekä jaettavaksi vielä sen lisäksi kaikille tänne ottamaan ehtiville.
      Mutta ei hätää, jos me eläkeläiset emme ole vielä sortuneet sinne jätteiden huoltolaitoksen loppukäsittelyyn jonnekin veroja kiertävälle töttendöille, niin me jatkamme työntekoa, sillä meille ei siitä kerätystä hyvinvoinnista ole tähänkään saakka lohjennut yhtään mitään.
      Kaikki on kustannetava silti ihan itse, mutta senhän me olemme elämän varrella jo hyvin saaneet oppia, joten ei ole vierasta tuo TYÖN teko.

    • Siksi eivät ole säästäneet, kun tälle yhteiskunnalle on rakennettu sitä hyvinvointia joka näyttää hyvin kelpaavan sekä omille erilaisina tuki- ja apulisinä sekä jaettavaksi vielä sen lisäksi kaikille tänne ottamaan ehtiville.
      Mutta ei hätää, jos me eläkeläiset emme ole vielä sortuneet sinne jätteiden huoltolaitoksen loppukäsittelyyn jonnekin veroja kiertävälle töttendöille, niin me jatkamme työntekoa, sillä meille ei siitä kerätystä hyvinvoinnista ole tähänkään saakka lohjennut yhtään mitään.
      Kaikki on kustannetava silti ihan itse, mutta senhän me olemme elämän varrella jo hyvin saaneet oppia, joten ei ole vierasta tuo TYÖN teko.

    • Anonyymi

      Lassila ja tikanoja joutui minulle maksamaan ison eläkeen tuplasti kun antoi minulle lopputilin sairaslomalla ne meinas saavuttavan jotakin mutta todelisuudessa ne ei saavuttaneet mitään he oli luovuttajia ja maksaja. Olin sairaslomalla 7 vuotta ja ne joutui tillalle hoitamaan nuoren uuden miehen ja setuli kalliiksi ja ne kuvitteli säästää sillä jotakin mutta totuus oli toista. Lopputili oli hyvä asia koska sain heti työkyvyttömyys eläkkee ja lassila ja tikanoja on eläkkeen maksaja. jos en olisi saanut lopputiliä lassila ja tikanoja ei olisi tarvinnut maksaa eläkettä mutta jos ne ottaa töihin takaisin ilmarinen maksaa lassila ja tikanojalle eläke palautuksena.

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe