Suomalaisten pakolaisuus Ruotsiin

Anonyymi

Tuntematta sisältöä mutta luottaen siihen, ettei totuutta vääristellä liikaa, aion katsoa tänään TV1:n ohjelman klo 15.45 ensimmäisen osan sarjasta "kova työ" joka käsittelee suomalaisten "pakolaisuutta" Ruotsiin 1950 - 70 välillä.
Ruotsi kutsui minut paikkaamaan työvoimapulaansa 1964 ja palasin Suomeen opiskelemaan 1967 syksyllä. Pääsin Scanian insinöörikoulutukseen mutta se olisi ollut hyvin kapea-alaista.

Suosittelen kaikille kyseisestä "pakolaisuudesta" vouhottaneille.

25

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kokoelma sekavia haastetteluja. Olisi saanut selvittää paremmin sveduihin menemisen vaiheet ja alkupäivät siellä. Suurella osallahan oli siellä jo tuttavia mutta oli myös minun kaltaisia umpimähkään menijöitä.
      Onneksi se tuosta selvisi, että heti töihin.
      Naisten palkat olivat todella heikot rätti- ja jalkineteollisuudessa.

      Saa nähdä miten jatko-osat ovat rakentuneet.
      60-luvull svedujen valimot ja terrästehtaat pyörivät hyvin pitkälle suomalaisella tyävoimalla. Scania oman valomon päällikkökin oli suomalainen.
      Svedut eivät menneet paskaduuneihin.

      Päästyäni parakista poikamiesasuntolaan oli huonekaverinani nuori sveduheppu joka tilanteen tullen opasti minua lukion jälkeisen ruotsin käytännön harrastamisessa.
      Yhdessä vaiheessa minut ohjattiin sveduperheen rivitaloon alivuokralaiseksi.
      Oleellista on, että maksoin aina kaiken itse!!!!!!!!!!

    • Anonyymi

      Tiedotan.

      Ruotsi suorastaan kerjäsi suomalaisia eli maailman parasta työvoimaa suureen tarpeeeseensa. Muuten Ruotsin talous olisi sakannut pahasti.

      Ruotsalaistahoilla oli jopa värväystoimistoja Suomen suurissa kaupungeissa tuohon aikaan.

      Eli suomalaisia siirtotyöläisiä ei voi mitenkään verrata näihin tänne tuleviin juhlapaikanhakojoihin!!!

      • Anonyymi

        Voi niitä verrata.
        Erona on, ettei kaikille ole järjestää töitä. Suomen kielen taito vaaditaan useimmissa töissä.

        Joka tapaukseessa tarvitaan aina vaan enemmään maahanmuuttajia, että taloutemme toimii.


      • Anonyymi

        Niinpä, näinkin voi toki päätellä. Mutta käsitykseni kuitenkin ihan päinvastainen. Nimenomaan Suomen talous oli kuralla ja siksi täältä meitä naapuriimme pakkomuutti about 400.000. Se että siellä tarjota työtä tälle jopa kymmenesosalle väestöstämme, jolle ei täällä elinmahdollisuuksia ollut. Eli voi hyvinkin verrata tänne tuleviin "juhlapaikanhakijoihin". Juhlapaikkaa mekin haimme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, näinkin voi toki päätellä. Mutta käsitykseni kuitenkin ihan päinvastainen. Nimenomaan Suomen talous oli kuralla ja siksi täältä meitä naapuriimme pakkomuutti about 400.000. Se että siellä tarjota työtä tälle jopa kymmenesosalle väestöstämme, jolle ei täällä elinmahdollisuuksia ollut. Eli voi hyvinkin verrata tänne tuleviin "juhlapaikanhakijoihin". Juhlapaikkaa mekin haimme.

        Käsityksesi on väärä. Juhlapaikkaa ei kukaan meistä Ruotsissa töissä olleista hakenut. Olin itse siellä. Sinä et ollut syntynytkään silloin. Miksi piti poistattaa viestini?


    • Anonyymi

      Suomalaisia on muuttanut esim, jenkkeihinkin mutta ovat sentään sopeutuneet paikkallisiin oloihin ja tehneet työtä elntonsa eteen eivätkö ole notkuneet jenkien vasrodollareilla. Suomesta muutti myös ruotsiin sotalapsia minkä ymmärtää tosin sitä ei ole jäkeä verrata muslimiukkoihin joita tunkeutuu maahamme ilman perusteita.

    • Anonyymi

      Pakolaisina suomalaiset ovat meneet Ruotsiin vain 1940 luvulla. Toiset olivat ns. Munsalan soutajia ja toiset jatkosodan jälkeen kommunisteja pakenevia sotilaita.

      • Anonyymi

        Munsalan soutajia lienee ollut noin 800.
        Kommareita pakoon lähteneet jatkoivat heti sodan jälkeen Venezuelaan ja jenkkeihin. Jokunen asettui Francon Espanjaan mutta näitä sotapakolaisia oli hyvin vähän.

        Ruotsi haki työvoimaa sieltä mistä sai. Eniten Suomesta mutta, kuten mainitsin niin minulla oli saksalaisia, tanskalaisia ja norjalaisia työkavereita sekä joitakin harvoja muita.

        Emme saaneet mittän ilmaiseksi! Lukuun ottamatta ensimmäistä yötä.
        Jäähdytintehtaalla ei mitään mutta Scanialla sai ensimmäisenä aamupäivänä aamupuuron, Sen jälkeen maksoi jokainen ruuan muren.
        Ei mitään tukiaisia, sotiaisia tai muutakaan.
        Työpäivät olivat 9 tuntisia.
        Kun mainitsin Suomen 8 tunnin työajasta niin syyläritehtaan pomo sanoi, että jos ei tyydytä niin mene takaisin sinne suomees.

        Ainoastaan joku mielenhäiriöinen tai pahasti asennevammainen voi löytää mitään yhtäläisyyttä suomalaisten Ruotsiin menosta ja matutulvastamme.

        Se on sanottava, että työpaikkaa oli helppo vaihtaa. Samoin tehdä kahta työtä rinnakkain. Ruotsissa oli tavaraa joka Suomesta puuttui.
        Miesten urakkapalkat olivat hyvät ja kustannustaso alhainen. Useiden hyödykkeiden, kuten esimerkiksi bensan kohdalla suomen bansa maksoi markan ( 100 ) litra ja sveduissa kruunun = 0,60mk ( 60mk).
        Käytetyt autot olivat halpoja yms. yms.

        Mutta kaikki oli TIENATTAVA ITSE!


    • Anonyymi

      Se oli hyvä ohjelma.Siinä kiinitettiin siihen huomiota että suomalaiset vain omissa piireissään pyöri ja ei tarvinnut oppia ruotsia.Itäkeskuksessa on sama kotoutumista haittaava ilmapiiri,kaikki palvelut saa omalla kielellään,ei tarvii suomea opetella. lehtitietojen mukaan sossunliiat rahat saa lähetettyä äidinkielelläätoiivan rahanvaihtopisteen kautta kotimmahan,ei tarvii pankkitiliä..Ja nytKELA suuressa viisaudessaan pahentaa kotoutimisprosessia kun tarjoaa palvelu äidinkielellään.Ei kuulemma Natziman isäkään ole oppinut vielä suomea?,lehtitietojenmukaan.PerFinn

    • Anonyymi

      Niinpähän. Mutta ettekö tajua että meiltäkin lähti 60- ja 70- luvulla 400.000 evakkoa töihin Ruotsiin mamuna , vaikken silloin ollut edes syntynytkään.(Olen lukenut ajasta kommarilehdestä)
      En finne igen ja silleen, olimme oudossa maassa ja päläpäläpläplää?

    • Anonyymi

      Se oli työperäistä maahanmuuttoa jota vastaan persut eivät ole. Kuitenkaan emme siinäkään tapauksessa koko maailmaa tänne työhön ottaa.

      • Anonyymi

        Persut vastustavat KAIKKEA maahanmuuttoa. Turha valehdella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persut vastustavat KAIKKEA maahanmuuttoa. Turha valehdella.

        Äläpä viherhemppo mäkätä omiasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläpä viherhemppo mäkätä omiasi.

        Viherpipertäjät vastustavat kaikkea jopa itseään.


    • Anonyymi

      "Niinpä, näinkin voi toki päätellä. Mutta käsitykseni kuitenkin ihan päinvastainen. Nimenomaan Suomen talous oli kuralla ja siksi täältä meitä naapuriimme pakkomuutti about 400.000. Se että siellä tarjota työtä tälle jopa kymmenesosalle väestöstämme, jolle ei täällä elinmahdollisuuksia ollut. Eli voi hyvinkin verrata tänne tuleviin "juhlapaikanhakijoihin". Juhlapaikkaa mekin haimme."

      Tuota samaa on tuo jauhanut satoja kertoja.Ja niin valhetta vain kuin voi olla.

      • Anonyymi

        Siis juhlapaikan osalta varsinkin.


      • Anonyymi

        Sinulla on pakkomielle! Viimeinen lauseesi on niin valetta kuin voi olla.

        Olen kilkuttanut omista ja Ruotsissa tapaamieni suoomalaisten kokemuksista.
        Itse olin Suomessa töissä muttasilloin ei ollut mitään asumis- tai muitakaan tukia, niin häivyin vanhempieni riitaisesta talosta.

        Miten sinun on noin vaikea uskoa tosiasioita? Sairasta!

        Suomeen tuli 70-luvulla lomaltapaluu raha. Työnantajien tavoitteena oli pitää työntekijät kirjoillaan kesälonkin jälkeen. Työvoimapula!
        Eräs ilmiö oli se, kun suomalaiset duunarit menivät Ruotsiin moikkaamaan tuttaviaan, niin svedut saivat houkuteltua ne jäämään, töihin.
        Useammin ruotsin suomalaiset tulivat lomallaan Suomeen sen "pakkovolvon" kanssa.

        Sveduissa oli tosiaan 60-luvullakin paremmat palkat ja tavaraa toisella tavalla kuin Suomessa.
        "Juhlapaikan" hakijat eivät saaneet mitään ilmaiseksi. Poikkeuksena kohdallani oli junalittera työpaikkakunnalle.

        Tämän tosiasian voi muutama satatuhatta suomalaista vahvistaa. Mutta sehän ei sinulle merkitse mitään koska olet päättänyt kirjoittaa historia omalla tavallasi.


      • Unohdin kysyä milloin itse muutit Ruotsiin?
        Mille paikkakunnalle?
        Menitkö umpimähkään tuntemattomaan kuten minä vai oliko sinulla siellä tauttavia?

        Jos väitteissäsi olisi totuuden hiventäkään niin, omakohtaisesti kokemasi onnela on ainutlaatuinen rRuotsiin muuttajan kohdalla.
        Jos sinulla ei ole omaa kokemusta niin harkitsisit hieman älyttömyyksiäsi!


    • Anonyymi

      Oliko tämä tokumentti edes totuuven mukainen ?

      Vaikka kuinka katsoin , en nähnyt yhtään VOK :sta , en nähnyt yhden yhtäkään SPR vapaaehtoista - wolunteerish - kertomassa tulijoille mitä kaikkea heille kuuluu saada ruotsalaisilta ilmaiseksi.

      En nähnyt lehtileikkeitä , joissa mainittaisiin suomalaismiesten muodostavan turvallisuusuhkaa paikallisille naisille tai jopa alaikäisille tyttärille.

      En nähnyt yhtään mielenosoitusta , jossa suomalaiset olisivat vaatineet parempaa puuroa .

      Yksikään ruotsalainen varusmies ei vaivautunut kantamaan tulijoiden laukkuja .

      Mitäs tämä tämmöinen maahanmuutto voi olla ???

    • Anonyymi

      Itse muutin Ruotsiin pian Palmen murhan jälkeen -86, siellä meni sitten lähes parikymmentävuotta kunnes sain tarpeekseni. Ruotsin holtiton pakolaispolitiikka jonka seurauksia itsekkin niissä Tukholman lähiöissä katselin, oli se toinen suuri syy miksi lähdin takaisin Suomeen. En ole katunut.

      En minäkään ruotsia osanut mutta tavallisia perushommia sieltä sai heti, en elänyt sossulla yhtään.

      Näiden suvakkien jutut Slussenin sisseistä on vedetty pahasti överiksi, olivat jo kadonneet kun minä Ruotsiin muutin - siis Tukholmaan. Aikoinaanhan siellä Ruotsin media teki aina näyttävän jutun, jos "finne" oli jossain riehunut, siitä sitä mainetta tuli. Minultakin kysyttiin monta kertaa, että missä sun puukko on jne. Mutta suomalaisten kovasta maineesta ja kirosanoista oli hyötyä minullekkin, kun joskus joutui näiden musliminuorten kanssa ongelmiin. Kerrankin yöllä näytti siltä että mamujengi koittaa ryöstää minut, no minä kirosin äänekkäästi suomeksi ja höpötin vielä jotain päälle. Tyypit meni epävarmoiksi ja minä jatkoin nopeasti matkaa, se oli siinä.

      • Noita "sissejä" oli muutama kymmenen.
        Ainakin 60-luvulla, jolloin minä olin siellä, suomalaiset olivat lehdistön suurennuslasin alla. Pienestäkin häiriöstä repäistiin se vakio herja.

        Työpaikan vaihtaminen oli helppoa. Töitä sai mutta suoritustasosta ja tekemisen laadusta ei tingitty.


      • Anonyymi
        flegu kirjoitti:

        Noita "sissejä" oli muutama kymmenen.
        Ainakin 60-luvulla, jolloin minä olin siellä, suomalaiset olivat lehdistön suurennuslasin alla. Pienestäkin häiriöstä repäistiin se vakio herja.

        Työpaikan vaihtaminen oli helppoa. Töitä sai mutta suoritustasosta ja tekemisen laadusta ei tingitty.

        niinpä.


    • Anonyymi

      Noina aikoina lehdissä puhuttiin jopa "valkoisesta orjakaupasta". Pikkukylät tyhjenivät nuorista, terveistä vahvoista maatyöläisistä, kun ruotsalaiset värvääjät kiertelivät ja kolusivat jopa syrjäkylät. Maalaiskylät autioituivat.
      Kaikenkarvaiset värvääjät turvautuivat jopa likaisiin temppuihin, eli viinaan. Poikia kutsuttiin "lasilliselle" ja aamulla he heräsivät karmeassa krapulassa laivalla työsoppari takataskussa.
      Kyllä ruotsalaisilla riitti ihmettelyä suomalaisissa. Ahkeria, jopa tyhmyyteen asti umpirehellisiä työhulluja. Sota-ajan lapsuuden ja rintamalla mielenterveytensä kadottaneiden isien kasvattamia ja traumatisoimia piruparkoja, jotka oireilevat paitsi paiskimalla hullunlailla töitä, myös ryyppäämällä ja tappelemalla rankasti. Välillä käytiin kalterien takana pahnoilla rauhottumassa ja sen jälkeen pomo toivotti pullakahvien kanssa takaisin töihin. Ei sen takia, että hän olisi ollut yliymmärtäväinen suvakki vaan koska hyvästä työmiehestä ei niin vaan luovuttu.
      Eräs suomenruotsalainen tutkijaystäväni kertoi esim. Että kun hän oli 80- luvulla työmatkalla Ruotsissa ja poikennut pubissa, niin eräs ruotsalainen oli kiilannut hänen eteensä baaritiskillä. Ystäväni oli päräyttänyt että " perkele", niin kiilaaja oli pompannut suurinpiirtein kattoon, ja ohjannut tämän anteeksipyydellen eteensä baaritiskillä.
      Ystäväni sanoi, että vaikka hän edustaakin akateemista sivistystä ja inhoaa väkivaltaa, niin kyllä hän tietyssä mielessä nauttii siitä "kovan jätkän" maineesta, mikä suomalaisilla on Ruotsissa.

    • Anonyymi

      Ei suomalaiset lähteneet Ruotsiin elämään sosiaalituella vaan lähtivät töihin.

      Nykyisin nuoret miehet Afrikasta ja Lähi-idästä tulevat vain loisimaan ja tp-hakijoista on suurin osa vain niitä.

      Joten ei voi mitenkään verrata suomalaisia näihin sotilaspakolaisiin/elintasopummeihin.

      Jos suvakkiakat ja suvakkihintit pahoittavat mielensä niin ottakoon OMILLA rahoilla perseenpanijan, siis huomatkaa että nämät panee vain perseeseen.

    • Anonyymi

      Joidenkin hörhöjen mielestä jopa Karjalan evakotkin olivat vieraita pakolaisia.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      192
      4622
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2883
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      137
      2294
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      332
      2290
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1536
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1451
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      32
      1370
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1200
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe