Valtavasti on mielipiteitä kuin aloittelija etsii vastauksia!, niin lisätään nyt sitten vielä vähän niitä mielipiteitä.
Suomessa PAL = kameraan laitetaan 25 tai 50 fps. Ok!.
Jos nyt sitten päätän että ottaa tuo 50 fps, niin mikä asetus editointiohjelmaan 25p? / 30p? / 50p? fps?. Luultavasti vastataan että 50p fps, mutta miksi?.
Mikä on konvertointi asetus kuin video on valmis? , on vissiin eri asetukset jos netti tai telkkari.
Mitä arvoja kannattaa ottaa huomioon kuin olen ostamassa uutta näyttöä video editointia varten tietokoneeseen?.
ONKO NYT SITTEN NÄIN?
11
1824
Vastaukset
Eipä paleilla ja ntsc:illä ole enää merkitystä. Perinteisesti Euroopassa yleiset kuvanopeudet ovat 25 ja 50 fps ja Amerikoissa 30 ja 60, mutta välikös noilla oikeastaan on.
- Anonyymi
Merkitystä vain jos tekee tuotantoja televisiolle, silloin PAL 25k/sek. Kotona ja netissä asialla ei todellakaan ole enää mitään merkitystä, paitsi että samaan videoon kannattaa tietysti kuvata vain yhdellä kuvataajuudella.
Ainakin tämän kämpän kaapelitelevisio vastaanottaa kanavasta ja mediasta riippuen 25 tai 50 kuvaa sekunnissa, mutta kuten sanottu PAL on joka tapauksessa historiaa. PAL on analogisen television standardi.
- Anonyymi
Kuvataajuuden oikea valinta on edelleen tärkeää, jos kuvataan sähköverkon taajuudella välkkyvässä keinovalossa. Joissakin kameroissa on myös automatiikka, joka synkronoi videon (tai valokuvan) niin, että kuva tallentuu aina valaistuksen kirkkauden ollessa korkeimmillaan.
Toisinaan voi olla jopa Suomessakin fiksumpaa käyttää 30 tai 60 Hz taajuutta, koska perusmalliset LCD-näytöt toimivat ainoastaan 60 Hz taajuudella. Sama koskee joitakin televisioita, joita ei ole tehty PAL-alueelle. Kuvaputkiaikaan ongelmaa ei ollut, koska näytöissä pyrittiin vähintään 75-85 Hz taajuuteen, televisioissa 100 tai 120 Hz.
Aloittajan kysymykseen vielä, että kuvataajuus valitaan tietysti heti alusta lähtien sopivaksi, ettei tarvitse konvertoida missään vaiheessa. Edellä kerrottujen asioiden lisäksi vielä korkeampi taajuus on tietenkin laadultaan parempi. Eli jos vaikea päättää, niin valitse korkeampi. Mutta huomaa kuitenkin, että progressiivinen eli lomittamaton 50 Hz on ehdottomasti parempi kuin lomitettu 60 Hz. Eikä lomitus muutenkaan kuulu nykyaikaan.- Anonyymi
Itse kuvaan 50 fps, mutta moni (varsinkin USA:ssa koulunsa käynyt) vannoo 24 fps (tai 12 fps animaatioissa) nimeen. Kysehän on siitä, miltä haluat kuvan näyttävän.
- Anonyymi
> Toisinaan voi olla jopa Suomessakin fiksumpaa käyttää 30 tai 60 Hz taajuutta, koska perusmalliset LCD-näytöt toimivat ainoastaan 60 Hz taajuudella.
Tämäkin vähän katoavaa kansanperinnettä, koska nestekidenäytöissä ei enää ole samalla lailla kiveen hakattua virkistystaajuutta kuin kuvaputkitelkkareissa. Tietokoneiden pelinäytöt saattavat pyöriä kovemmillakin taajuuksilla, vaikka 60 fps se tavallisin tapaus onkin. Littutelkkarit osaavat yleensä synkata 60/30 fps (lomiteltu/lomittelematon), 50/25 ja 24 fps (leffat) taajuuksiin, mutta ruudun päivitys voi pyöriä kovemmillakin hetzeillä.
Minusta oleellisempi kysymys on, että kuvataanko lomiteltua suttupaskaa vai lomittelematonta kuvaa? Lomittelu on jäänne 40-luvulta, jolloin kuvaputkitelevisioita kehiteltiin. 25 lomittelematonta kuvaa välkkyisi ikävästi kuvaputkitelkun näytöllä, mikä ratkaistiin päivittämällä kuvaa 50 kertaa sekunnissa, mutta vain joka toinen juova kerrallaan.
Kuvaputkitelkkarit ovat siis luonnostaa lomiteltuja, mutta tietokonemonitorit (myös mallia kuvaputki) ei. LCD näytöissä toiminta ei muutoinkaan perustu mihinkään elektronisuihkulla (lyhyt pulssi) kutitellun fosforipisteen jälkihehkuun, joten lomittelulle ei ole tarvetta välkynnän poistamiseksi.
Kaikkien muiden laitteiden kuin kuvaputkitelkkujen kannalta lomittelu on hemmetin iso ongelma. Koska nykyiset LCD näytöt eivät itsessään ole lomiteltuja ja niitä saatetaan ajaa paljon suuremmilla virkistystaajuuksilla, kuvasta pitää poistaa lomittelu ohjelmallisesti. Mikä on helpommin sanottu kuin tehty. Esityslaitteen pitää mm. osata päätellä, onko esitettävä kuva lomiteltua vai lomittelematonta. Tätä jälkimmäistäkin lajia on aina ollut tarjolla - silloin, kun televisiossa on esitetty filmille kuvattua materiaalia.
Lomittelusta olisi pitänyt luopua jo aikaa sitten, samalla, kun siirryttiin digilähetyksiin.
Joten... jos materiaalia on tarkoitus katsella muillakin laitteilla, niin kuvataan mieluummin lomittelematonta/progressiivista kamaa. Tietokonemonitorien/nettilevityksen kannalta 30 fps olisi parempi, mutta vähän kannattaa varoa em. valaistuksen ja kuvataajuuden yhteensopimattomuudesta tulevia ongelmia. Keinovalossa 25 hz on turvallisempi valinta.
Huom. jotkin vehkeet pystyvät kuvaamaan lomittelematontakin materiaalia 50/60 Hz kuvataajuudella. Useimmiten nämä hertsit tarkoittavat videokuvauksen yhteydessä kuitenkin lomiteltua materiaalia. Jos kamera kuvaa lomittelematonta kuvaa 50/60 fps, niin siitähän pitäisi olla leivottavissa sekä lomittelematon 25/30 fps versio nettilevitykseen että lomiteltu kuva (jossa puolikuva päivittyy perinteisten videokameroiden tapaan 50/60 kertaa sekunnissa) telkkarilta katseltavaksi.
24 on ikiajat käytetty elokuvien kuvataajuus. Se käyttö videokuvauksessa on perusteltavissa lähinnä nostalgialla (samaa sarjaa kuin filmin roskia yms. jäljittelevät suodattimet).
Animaatioiden teko on työlästä, joten kuvanopeus tingitään näissä mahd. alas senkin kustannuksella, että liikkeistä tulee nykiviä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Toisinaan voi olla jopa Suomessakin fiksumpaa käyttää 30 tai 60 Hz taajuutta, koska perusmalliset LCD-näytöt toimivat ainoastaan 60 Hz taajuudella.
Tämäkin vähän katoavaa kansanperinnettä, koska nestekidenäytöissä ei enää ole samalla lailla kiveen hakattua virkistystaajuutta kuin kuvaputkitelkkareissa. Tietokoneiden pelinäytöt saattavat pyöriä kovemmillakin taajuuksilla, vaikka 60 fps se tavallisin tapaus onkin. Littutelkkarit osaavat yleensä synkata 60/30 fps (lomiteltu/lomittelematon), 50/25 ja 24 fps (leffat) taajuuksiin, mutta ruudun päivitys voi pyöriä kovemmillakin hetzeillä.
Minusta oleellisempi kysymys on, että kuvataanko lomiteltua suttupaskaa vai lomittelematonta kuvaa? Lomittelu on jäänne 40-luvulta, jolloin kuvaputkitelevisioita kehiteltiin. 25 lomittelematonta kuvaa välkkyisi ikävästi kuvaputkitelkun näytöllä, mikä ratkaistiin päivittämällä kuvaa 50 kertaa sekunnissa, mutta vain joka toinen juova kerrallaan.
Kuvaputkitelkkarit ovat siis luonnostaa lomiteltuja, mutta tietokonemonitorit (myös mallia kuvaputki) ei. LCD näytöissä toiminta ei muutoinkaan perustu mihinkään elektronisuihkulla (lyhyt pulssi) kutitellun fosforipisteen jälkihehkuun, joten lomittelulle ei ole tarvetta välkynnän poistamiseksi.
Kaikkien muiden laitteiden kuin kuvaputkitelkkujen kannalta lomittelu on hemmetin iso ongelma. Koska nykyiset LCD näytöt eivät itsessään ole lomiteltuja ja niitä saatetaan ajaa paljon suuremmilla virkistystaajuuksilla, kuvasta pitää poistaa lomittelu ohjelmallisesti. Mikä on helpommin sanottu kuin tehty. Esityslaitteen pitää mm. osata päätellä, onko esitettävä kuva lomiteltua vai lomittelematonta. Tätä jälkimmäistäkin lajia on aina ollut tarjolla - silloin, kun televisiossa on esitetty filmille kuvattua materiaalia.
Lomittelusta olisi pitänyt luopua jo aikaa sitten, samalla, kun siirryttiin digilähetyksiin.
Joten... jos materiaalia on tarkoitus katsella muillakin laitteilla, niin kuvataan mieluummin lomittelematonta/progressiivista kamaa. Tietokonemonitorien/nettilevityksen kannalta 30 fps olisi parempi, mutta vähän kannattaa varoa em. valaistuksen ja kuvataajuuden yhteensopimattomuudesta tulevia ongelmia. Keinovalossa 25 hz on turvallisempi valinta.
Huom. jotkin vehkeet pystyvät kuvaamaan lomittelematontakin materiaalia 50/60 Hz kuvataajuudella. Useimmiten nämä hertsit tarkoittavat videokuvauksen yhteydessä kuitenkin lomiteltua materiaalia. Jos kamera kuvaa lomittelematonta kuvaa 50/60 fps, niin siitähän pitäisi olla leivottavissa sekä lomittelematon 25/30 fps versio nettilevitykseen että lomiteltu kuva (jossa puolikuva päivittyy perinteisten videokameroiden tapaan 50/60 kertaa sekunnissa) telkkarilta katseltavaksi.
24 on ikiajat käytetty elokuvien kuvataajuus. Se käyttö videokuvauksessa on perusteltavissa lähinnä nostalgialla (samaa sarjaa kuin filmin roskia yms. jäljittelevät suodattimet).
Animaatioiden teko on työlästä, joten kuvanopeus tingitään näissä mahd. alas senkin kustannuksella, että liikkeistä tulee nykiviä.Vielä yksi vaikuttava tekijä: jotkut kamerat ovat taipuvaisia moireilmiöön 50/60 fps nopeuksilla. Riski pienenee 25/30 fps.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse kuvaan 50 fps, mutta moni (varsinkin USA:ssa koulunsa käynyt) vannoo 24 fps (tai 12 fps animaatioissa) nimeen. Kysehän on siitä, miltä haluat kuvan näyttävän.
24 fps on digiaikana historiallista humpuukia. Kompromissi sen välillä, mitä silmä vielä hyväksyy "liikkuvaksi kuvaksi" ja filmikelojen painavuuden.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
24 fps on digiaikana historiallista humpuukia. Kompromissi sen välillä, mitä silmä vielä hyväksyy "liikkuvaksi kuvaksi" ja filmikelojen painavuuden.
Kyllä, mutta kyse on juurisiitä, miltä haluat kuvan näyttävän ja toisaalta, mikä on jakelukanavasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, mutta kyse on juurisiitä, miltä haluat kuvan näyttävän ja toisaalta, mikä on jakelukanavasi.
Jakelukanavasi ovat varmaankin maamme elokuvateatterit? Näin on varmaankin monenkin henkilön kohdalla Aku Louhimiehen lisäksi? Eikö?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, mutta kyse on juurisiitä, miltä haluat kuvan näyttävän ja toisaalta, mikä on jakelukanavasi.
Jos siitä elokuvamaisuudesta kovin tiukasti tahtoo pitää kiinni, niin äänetkin tulisi tietenkin tallentaa analoogisesti, vaikkapa kelanauhurilla, ja äänen ja kuvan synkronointia varten kameran eteen klaffimies kalauttelemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä181016Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071010Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk299908- 42899
- 72875