Mahdollinen asperger/autismi.

Anonyymi

Itse olen hieman päälle kolmekymppinen mies. Minulla on todettu lapsena dysfasia, johon sain mm. puheterapiaa. Aloin puhumaan vasta viisivuotiaana. Olin erityisluokalla, josta oli suuri apu minulle luokan koon ja opettajan osaamisen vuoksi.

Olen kokenut kuitenkin erinäisiä oireita, jotka eivät suoraan dysfasian oireisiin viittaisi. Esim. lapsena minun oli välillä todella suuria vaikeuksia keskittyä luokassa jos ei ollut täysin hiljaista. Mm. matematiikan tunnilla minut piti laittaa nurkkaan ja kirjahylly äänivalliksi/näköesteeksi, joka auttoi jonkin verran. Äitini sanoi minun huutaneeni pienenä rattaissa (kenties äänet?). Kerran piti perheen kesken jutella englanniksi, mutta sitten kun oli sen aika jotenkin järkytyin vaikka ei pitäisi olla mitään syytä. Menin vessaan itkemään ja itsekin mietin, että minkä takia edes tein moista. Olin silloin aika pieni.

En tykkää yleensä kovista äänistä ja joskus liikennevaloissa odottaminen voi olla haastavaa autojen tuottamien äänien takia (joskus tulee stimmausoireita kuten keinumista). En pysty seuraamaan monen ihmisen keskustelua yhtäaikaa ja pippaloissa minun pää yleensä lyö tyhjää jos on liian monta ihmistä kerralla samassa tilassa kanssani (alan keskittymään johonkin pieneen yksityiskohtaan monesti kuten jonkun henkilön koruun, vaatekappaleeseen tai mihin tahansa esineeseen (joskus myös ikkunasta rakennuksia tai puita tms.) ja silloin on ihan kuin jossain sumussa, jossa on kiikari tarkasti yhdessä kohteessa. Siinä tilassa mietin jos on esine, niin mistä on tehty, kuka tehnyt jne.

Harvakseltaan raivoan, mutta kerran olen hajottanut tuulettimen ihan totaalisesti ollessani raivon vallassa.

Nautin paljon yksinolosta ja nuorena tykkäsin soittaa kitaraa yksikseni. Koulussa olin aika hyvä, mutta liikunnasta en tykännyt ollenkaan. En ole koskaan niinkään tykännyt joukkuelajeista. Myöhemmällä iällä kyllä käynyt salilla ja tykkään, koska siinä saa tehdä täysin oman pillin mukaan miten haluaa.

Olen yleensä aika rauhallinen ja "normaali". Työelämässä olen ollut tarkka ja kommunikoin sekä osaan esitellä itseni, kätellä, katsoa silmiin. Olen ihmisille lähtökohtaisesti kunnioittava ja ystävällinen.

Ymmärrän aika monenlaista huumoria eikä minulla ole suuria ongelmia ymmärtää sarkasmia. Small talkia osaan ehkä hiukan, mutta pidän sitä vaivaalloisena eikä tule minulta kovinkaan luonnollisesti.

Työelämässä olen ollut elämäni aikana melkein vuosikymmenen verran, mutta olen kokenut haasteelliseksi oman arjen pyörittämisen. Jos töihin ja saliin panostan niin kaikki muu on todella vaivalloista eikä tule luonnostaan (toki roskat vien). Arjen pyörittäminen tasapainosesti on ollut aina vähän haasteellista. Pitäisi keretä tekemään kaikki siivoukset ja työt sekä vielä harrastuksiakin. Ilman harrastuksia varmaan masentuisin totaalisesti. Nyt toki työllisyystilanne on se, että olen työttömänä ja arki on sen takia helpompaa. Joskus työpäivän jälkeen olen ollut ahdistunut kun menen esim. bussipysäkille odottamaan bussia kotiin. Joskus harvemmin olen saanut jopa paniikkikohtauksia. Joskus kotona iltaisin sydän tykyttää ja stressaa. Lähivuosina nuo iltakohtaukset ovat helpottuneet. Välillä varsinkin työpäivän jälkeen olen tarvinnut aikaa itselleni pimeässä ja hiljaisessa huoneessa.

Asperger/autismi testeissä olen saanut joko ns. raja-arvoja (mahdollisesti asperger/autismi) tai sitten selkeää asperger/autismi tulosta. AQ testi mitä netissäkin on englanniksi olen kokenut hankalaksi, koska niitä kysymyksiä tulkitsen niin tarkasti ja mietin eri tilanteita missä olen ollut. Riippuu myös tilanteista miten käyttäydyn, joten sen AQ testin koen siinä mielessä vähän hölmönä. Eräs kattavampi ja mielestäni parempi testi antoi minulle selkeämmän asperger "tuomion".

Olisi kiva tietää, että onko minulla nyt varmasti joku asperger tai muu autismi tms. Diagnoosi antaisi kyllä mielenrauhaa ja siitä voisi päästä eteenpäin saamaan apua eri haasteisiini, mutta samalla mietin miten se vaikuttaisi tulevaisuudessa ja mitä jos olen töissä ja sitten pitäisi samalla jotain asperger diagnoosia varten käydä lekureilla, terapeuteilla yms.? Voikohan sitten olla työnantajalle kertomatta siitä asiasta? Jotenkin mietityttää muutenkin asian kertominen töissä, että jos kuitenkin pidetään jotenkin täysin työkyvyttömänä ja totaalisen aivovammaisena tapauksena ja sitten annetaankin lähtöpassit "pitää purkaa tämä sopimus, koska et terve" tai jotain muuta vastaavaa.

Noh tässä nyt aika pitkä viesti. Olen vähän kahden vailla. En haluaisi olla tällaisessa välitilassa miettimässä, että onko mulla varmasti jotain vai eikö. Toistaalta olisi hyvä jos saisin jotain apua omiin haasteisiini.

10

176

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minulla on myös paljon erilaisia mielenkiinnon kohteita, jotka välillä vaihtelevat. Jotkut ovat sitten muodostuneet jonkinlaisiksi pakkomielteiksi. Näihin olen välillä uppoutunut sen verta syvästi, että aika tuntuu menevän kuin siivillä. Toki tuota voi varmaan tapahtua muillekin kuin pelkästään asseilla, mutta tuo voi olla sellainen piirre minussa mikä voisi olla mahdollinen asperger piirre.

Pidän myös siitä, että minulle annetaan tarkkoja ohjeita liittyen tehtäviin. Monesti töissä olen kysynyt tarkentavia kysymyksiä ihan sen tähden, että varmasti teen asiat täsmälleen oikein eikä vähän sinne päin. Myös työelämän ulkopuolella olen hyvinkin tarkka asioista, mutta osaan myös olla rento jossain määrin.

Minulla on myös tapana halu hallita tilanteita. Jos en täysin hallitse tilannetta voin ahdistua. Toki tämäkin riippuu tilanteesta.

• Anonyymi

Minulla on myös jotain haasteita liittyen joihinkin aktiviteetteihin. Esim. pyörällä ajaminen on ollut minun elämässäni haasteellista, mutta muistan myös kerran ajaneeni pyörällä leikkipuistossa ilman mitään ongelmia. Motoriikassa on joskus ollut ongelmia ja lievää kömpelyyttä olen havainnut.

• Anonyymi

Minusta hyvä ellei paras keino on opiskella asiaa itse. Sopeuttaa sitten elämänsä mahdollisuuksien mukaan niin että pärjää NT maailmassa. NTihmiset samoin kuin hoitohenkilöstö harvoin tulevat vastaan tietämättömyytensä vuoksi. Vaikka ei se paljon kompromisseja vaatisi puolin ja toisin.
      Kurkkaapa adlibris hakusanalla asperger. Tulee n 950 vastausta eri kielillä. Itse vasta lukenut vajaa parikymmentä mutta kyllä auttaa.

• Anonyymi

Ps. Koen samoin testikysymykset liian monitulkintaisina. Niihin on aika mahdoton vastata. Samoin haastattelut. Kukahan on mielestään pätevä näitä diagnosoimaan. Lisäksi nykyiset testit ym tehty pojille kaiketi kun ovat vanhempia..Naisten oltava vielä oma-aloitteisempia taistelussaan olla oma itsensä.

• Anonyymi

Kiitos, olen jo kuunnellut ja katsellut eri videoita aiheeseen liittyen mm. Temple Grandinilla (menestynyt autisti) on erittäin hyviä juttuja ollut. Netti nähtävästi on pullollaan kaikenlaista informaatio asiaan liittyen. Kumppanini on selkeä kirjoon kuuluva ja minulla on myös pari kirjoon kuuluvaa kaveria, joten en sinällään tuntuu etten ole yksin haasteiden kanssa :)

• En ole lääkäri mutta minusta ketjun aloittaja vaikuttaa todella monessa mielessä asperger-ihmiseltä.

Moni itsellään aspergeria epäilevä kyselee usein ensimmäisenä, miten voi saada AS-diagnoosin. Ja sitten ihmettelee, kun juuri kukaan ei vastaa. Nykyään ymmärretään, että aspergeri eli AS ei ole sairaus, siis se ei ole jotain sellaista mikä ilman muuta pitää diagnosoida. Diagnosointi kuuluu sairauksien maailmaan. AS on synnynnäistä aivotoiminnan erilaisuutta, johon kuuluu usein myös poikkeuksellisia vahvuuksia. Lääkärit osaavat diagnosoida sairauksia, ei vahvuuksia.

Joku täällä kirjoitti: "Minusta hyvä ellei paras keino on opiskella asiaa itse."

Olen täysin samaa mieltä. On toiminut loistavasti ainakin minun kohdallani! Jos todella on aspergeri niin itseopiskelu kiinnostaa. Hyviä kirjoja on suomeksikin todella paljon. Netin wikipediasta voi aloittaa. Keskeisimpiä kirjoja on esim. Tony Attwood: Aspergerin oireyhtymä lapsuudesta aikuisuuteen.

Jokaiselle AS-ihmiselle elämän ydinkysymys on: kuinka hyvin tunnen itseni? Jokainen AS-ihminen on yksilöllisesti erilainen kuin muut AS-ihmiset. On syytä löytää juuri omat AS-ominaisuutensa. Itsetutkiskelu hyvien AS-teosten parissa on äärettömän suositeltavaa. Suuren itsetuntemuksen kautta AS-ihmisestä (henkilökohtaisine vahvuuksineen) voi tulla monessa tapauksessa jopa ... suuri ihminen!

• Anonyymi

Kiitoksia ehdotuksista.

Olen jo kohtuullisesti perillä omista vahvuuksistani ja heikkouksistani. Tutkimista olen tehnytkin ja tutkiminen jatkuu. Olen peilannut omia ominaisuuksiani muihin vahvistettuihin asseihin (diagnosoituja) ja olen samaistunut moniin piirteisiin, mutta toki sitten niitäkin on mitä minulla ei ole.

• Anonyymi

Oman elämäntilanteeni takia olen joutunut miettimään paljon myös tätä asperger-asiaa. Jossain vaiheessa tunnistin itsessäni paljon asperger-piirteitä. Sitten, terveyden reistaillessa jouduin viimeisenä keinona poistattamaan hampaistani amalgaamit (!), siitä alkoi paraneminen, ja selvästi myös asperger-piirteeni ovat lievittyneet. Ikää on yli 50, ja kaikilla tämänikäisillä hampaat "hoidettiin" amalgaamilla. Valitettavasti paraneminen on kovin hidasta, ja voi olla että jotkin vauriot (esim silmähermon vaurio) ovat jääneet pysyviksi.

Vaihtoehtolääketieteen puolella on jo havaittu, että ympäristömyrkyt (erityisesti hammaspaikoista liukeneva elohopea) vaikuttavat meihin monin tavoin ja esim. aiheuttavat lapsissa autismia. Kun oma myrkytykseni oli pahimmillaan, huomasin itsessäni jopa monet neurologiset oireet, muistin heikkouden ja hahmotushäiriöt.
      Amerikassa vaihtoehtoihmiset hoitavat autismia yrittämällä poistaa kropasta myrkkyjä (kelaatio).

• Anonyymi

Hammaslääkärissä kun kysyin amalgaamiaten paikkojen postamisesta, niin sanoi, että enemmän altistuu irrotuksessa myrkyille kuin siinä, että ovat siististi suussa. Jos eivät siis oireile tai ole korjauksen tarpeessa. Sitten samaan konkurssiin voi ne kai poistaakin.

• Anonyymi

Olen lukenut aika paljon aspergerista. Missään ei mainita amagaamista joten se ei varmaankaan ole syy. En mene poistattamaan amalgaamejani vaikka suu täynnä niitä. Kannattaa suhtautua kriittisesti yhden asian mielipiteisiin. Jos pätee yhdelle ei välttämättä toiselle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe