Kovasti täällä on juttua esim. Gripenistä joten vilkaistaan menneisyyttä.
Tälläkin kertaa eli HX hankkeessa on mukana Gripen prototyyppi joten vilkaistaanpa miten edellisella kerralla kävi. Asiakirjat olivat salattuja 25 vuotta.
Samoja yhtäläisyyksiä näyttäisi olevan: Prototyyppi ja paljon lupauksia. Scandinaavinen puolustusyhteistyö, halpa kone, edullinen huoltaa jne..jne.
Gripen ja erityisesti osa sen tärkeistä järjestelmistä olivat prototyyppiasteella.
Lisäksi projektin toteutumisaikatauluun sisältyi ilmavoimien mukaan merkittäviä riskejä.
Käytännössä Saab olisi halunnut Suomen mukaan jakamaan kanssaan keskeneräisen koneen suuria kehittämiskustannuksia sekä näin rahoittamaan koneen vientiponnisteluita muihin maihin.
JAS Gripen oli lukuisten ongelmien kyllästämä prototyyppi.
Ilmavoimien arvio oli, että Ruotsille tuottaisi suuria vaikeuksia selättää koneen viat ja puutteet. Myyjillä oli paljon puheita ja lupauksia mutta ilman katetta.
Ruotsalaisten tapa tuottaa ja tukea koneita elinkaaren aikana oli erittäin kallis. Suomelle esitetty tarjous oli tyly. Suomi olisi sitoutunut avoimeen vekseliin. Suomen olisi pitänyt maksaa osansa koneen kehittämiskustannuksista, olivatpa ne kuinka korkeita tahansa.
Kaikki epäilyt JAS Gripenin osalta osoittautuivat sittemmin oikeiksi. Suomelle tarjottu malli oli käytännössä susi.
Suomelle kaupiteltu B-tyypin kone ei valmistunut koskaan. Siihen ei saatu aseistusta eikä muutakaan vaadittua varustusta.
Ruotsi on poistanut koneet operatiivisesta käytöstä vain noin 30 prosenttia luvatusta tuntimäärästä lentäneinä. Tämän on suomalaisille vahvistanut Ruotsin puolustusministeri Peter Hultqvist viime syksynä.
Versio oli epäonnistunut eikä sitä edes kannattanut modifioida uudemmaksi. Suomella ei olisi tällä hetkellä uskottavaa ilmapuolustusta, jos valinta olisi osunut Gripeniin.
Hyvä juttu asioista mitä emme tienneet mutta ilmavoimien Hornet ratkaisu oli se ainoa oikea kun jälkeenpäin katsoo. Joten luotan että valitsevat oikean ehdokkaan tälläkin kertaa.
ps. En väitä mitään hx-hankkeesta mutta tuo kertoi aika hyvin edelliset kiemurat.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201707022200238131
DX hävittäjähankinnat JAS Gripenin tarina
62
110
Vastaukset
- Anonyymi
Kannatan 1000kpl F-35 hävittäjää 1500kpl ydinohjusta.
- Anonyymi
No mutta kun tuo F35 on susi. Se ei lennä niinkuin on vaadittu. Se ei kykene niihin tehtäviin joihin se on suunniteltu. Siinä on melkein 200 vikaa edelleen. Niitä ei voida korjata, koska ne ovat pitkälle toisistaan riippuvaisia, eli niitä ei voi korjata.
F-35 ei tule toimimaan hyvin koskaan.
Siitä tuli Lockheed Martinin ikioma katastrofi! :D
Mutta älkää vaipuko synkkyyteen. Kaksi konetta on tulossa Turkuun erikoistoimituksena fanaattisimpia kannattajia varten
https://www.youtube.com/watch?v=J9n-PbE8DeE. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mutta kun tuo F35 on susi. Se ei lennä niinkuin on vaadittu. Se ei kykene niihin tehtäviin joihin se on suunniteltu. Siinä on melkein 200 vikaa edelleen. Niitä ei voida korjata, koska ne ovat pitkälle toisistaan riippuvaisia, eli niitä ei voi korjata.
F-35 ei tule toimimaan hyvin koskaan.
Siitä tuli Lockheed Martinin ikioma katastrofi! :D
Mutta älkää vaipuko synkkyyteen. Kaksi konetta on tulossa Turkuun erikoistoimituksena fanaattisimpia kannattajia varten
https://www.youtube.com/watch?v=J9n-PbE8DeE.Kerropa tarkemmin, miten ei lennä kuten on tarkoitettu? Laita samalla vikalista näkyviin, niin katsotaan sitä. Muutenhan sinua saatetaan luulla valehtelijaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerropa tarkemmin, miten ei lennä kuten on tarkoitettu? Laita samalla vikalista näkyviin, niin katsotaan sitä. Muutenhan sinua saatetaan luulla valehtelijaksi.
Etsi itse tietosi jos osaat. Kaikki on luettavissa jos osaa etsiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etsi itse tietosi jos osaat. Kaikki on luettavissa jos osaa etsiä.
Ai jaa, minunko pitäisi keksiä perusteet sinun valheillesi. Tiltu parka, ei tuollainen onnistu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerropa tarkemmin, miten ei lennä kuten on tarkoitettu? Laita samalla vikalista näkyviin, niin katsotaan sitä. Muutenhan sinua saatetaan luulla valehtelijaksi.
Vikalistaa löydyy uudesta aloituksesta ☝️
Anonyymi kirjoitti:
Vikalistaa löydyy uudesta aloituksesta ☝️
Jostakin syystä se aloitus poistettiin. Mutta täältä löytyy video, jossa kerotaan kuinka nuo 13 vikaa aiotaan korjata:
https://www.defensenews.com/video/2019/06/12/here-are-the-problems-faced-by-the-f-35-and-how-some-can-be-fixed-2/
Silloin kun me nuo koneet mahdollisesti saamme, kaikki listan viat on jo korjattu.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mutta kun tuo F35 on susi. Se ei lennä niinkuin on vaadittu. Se ei kykene niihin tehtäviin joihin se on suunniteltu. Siinä on melkein 200 vikaa edelleen. Niitä ei voida korjata, koska ne ovat pitkälle toisistaan riippuvaisia, eli niitä ei voi korjata.
F-35 ei tule toimimaan hyvin koskaan.
Siitä tuli Lockheed Martinin ikioma katastrofi! :D
Mutta älkää vaipuko synkkyyteen. Kaksi konetta on tulossa Turkuun erikoistoimituksena fanaattisimpia kannattajia varten
https://www.youtube.com/watch?v=J9n-PbE8DeE.Kummasti se F-35 vaan on OPERATIIVISESSA KÄYTÖSSÄ usean maan ilmavoimissa ja erittäin hyvällä menestyksellä. :)
TYHMÄ tiltu!
- Anonyymi
Kaikki meni kuten aloittaja sanoi, taitaa olla NATO MAN
En ole NATO MAN mutta en voi mitään forumin ylläpidolle. Ja virheille mitä siellä tapahtuu. Olen tavallinen suomalainen.
Jos ennustukseni osuvat joskus oikeaan olen silloin tehnyt jotain oikein.
ps. taisi olla joku virhe forumilla myös kun ei nimimerkit ilmestyneet.
- Anonyymi
Saabin Gripen-hävittäjä putosi yllättäen pois Sveitsin hävittäjäkisasta, kone ehdolla myös Suomeen
Suomeenkin ehdolla oleva Gripen on liian keskeneräinen sveitsiläisten testilentoihin.
RUOTSALAINEN Saab Gripen E -hävittäjä putoaa pois Sveitsin ilmavoimien tulevan hävittäjän tarjouskilpailusta. Syynä on koneen keskeneräisyys. Gripen-hävittäjän uusin versio ei ehtinyt valmistua Sveitsin järjestämiin koelentoihin.
Saab tiedotti tänään, ettei Gripen osallistu koelentoihin, jotka piti järjestää tämän kuun 24.–28. päivä. Sveitsi vaatii kilpailutuksessaan, että koelentoihin osallistuu vain täysin valmiita koneita. Gripenin uusin versio on vielä prototyyppivaiheessa.
Sveitsiläiset olivat jo kerran valinneet Gripenin uudeksi hävittäjäkseen, mutta hanke ei tuolloin läpäissyt kansanäänestystä.
Sveitsin hävittäjähankinta muistuttaa jonkin verran Suomen vastaavaa hanketta. Sveitsi on ostamassa vanhentuneiden koneidensa tilalle 30–40 uutta hävittäjää. Tarjouskilpailun hävittäjäkandidaatit ovat samat kuin Suomessa.
Suomen ilmavoimien tarkoitus on järjestää kilpailutuksessa mukana oleville konetyypeille koelennot Suomessa ensi vuonna. Suomeen rakennetaan koneita varten testirata, jossa hävittäjäehdokkaat voivat osoittaa kykyjään kahden viikon ajan.
STRATEGISTEN hankkeiden ohjelmajohtaja Lauri Puranen puolustusministeriöstä sanoi torstaina HS:lle, että Suomella ja Sveitsillä on erilainen politiikka testien suhteen.
”Sveitsiläiset sanoivat, että koneen pitää olla valmis testeihin, mutta ruotsalaiset eivät pystynyt sitä tarjoamaan. Meillä ei ole tällaista vaatimusta.”
Purasen mukaan Suomen kilpailutuksessa katsotaan erikseen, mitä koneiden ominaisuuksia testeissä pystytään todentamaan ja mitkä ovat niin kutsuttuja tulevaisuuden kykyjä.
”Me katsomme, mitä suorituskykyjä luvataan ja missä vaiheessa. Me arvioimme sitten, että onko se uskottavaa”, Puranen sanoo.
”Meillä ei ole missään vaiheessa asetettu sellaista ehtoa, että jo koelentovaiheessa pitää olla valmis kone.”
PURANEN uskoo, että Saab kykenee lähettämään uuden Gripen-hävittäjänsä suomalaisiin testeihin ensi keväänä.
”Kyllä varmaan Gripen tulee, muttei se pysty tarjoamaan kaikkia niitä suorituskykyjä, mitä me tarvitsemme silloin kun meillä on koelentovaihe. Toki meitäkin kiinnostaa, missä vaiheessa niitä suorituskykyjä tulee.”
Saabilla on uudesta Gripenistä valmiina kolme prototyyppikonetta. Purasen mukaan niihin ei ole vielä asennettu edes asejärjestelmiä.
”Ne kehittää sitä koko ajan pikku hiljaa.”
Suomen ilmavoimien Hornet-hävittäjät poistuvat käytöstä vuoteen 2030 mennessä. Suomen hallitus päättää niiden seuraajan valinnasta vuonna 2021.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006141310.html - Anonyymi
Gripen vaikuttaa luotettavalta ruotsalaiselta. Sinne perse.
Volvo mies, Saab mies.
Kiina....- Anonyymi
USA pelkää Kiinan teknologista ylivaltaa. ;)
- Anonyymi
Suomen kokeneimman sotilaslentäjän arvio:
"Ruotsalainen Gripen on vahvoilla Ilmavoimien uudeksi hävittäjäksi"
Sopivuuden lisäksi "konevalinnassa ratkaiseekin neljä muuta tekijää: hankintahinta, käyttökustannukset, huoltovarmuus ja teollinen yhteistyö. "
"Laukkanen muistuttaa, että F-35 on oikeastaan häiverynnäkkökone. Siinä on hyvät tiedusteluominaisuudet, minkä vuoksi koneen on ajateltu lentävän ensimmäisenä taistelupaikalle selvittämään uhkia. Vasta sen perässä tulevat muut hävittäjät, joissa ovat asekuormat.
– Tämän vuoksi minä en näe sitä meille sopivaksi.
F-35 on stealth-kone eli tutkassa näkymätön. Ominaisuus kuitenkin maksaa ja vaatii omaa henkilökuntaansa joka lennon jälkeen, Laukkanen sanoo."- Anonyymi
Ei sitä häivepinnoitetta tarvita kuin sota-ajan tehtävissä.
Muuten niillä lennätään aina luneburgin linssien kanssa ja näkyvät tutkassa kauaksi.
Tuo Iltalehden artikkeli edellisestä hävittäjähankinnastamme on kyllä erinomainen yhteenveto. Laiskimuksia varten esittelen siitä muutamia pääkohtia, joilla on merkitystä tulevaakin hävittäjähankintaamme ajatellen:
”Hornetit loivat ensimmäisen kerran suoran sotilaallisen yhteyden Naton ohitse Suomen ja Yhdysvaltain välille. Niiden turvallisuuspoliittinen merkitys oli niin itsestään selvä, ettei sitä tarvinnut lausua ääneen”, ministeri Max Jakobson tulkitsi.
Kun koneen käyttöikä on yli 30 vuotta, oli selvää, ettei sellaista konetyyppiä kannata eikä tule hankkia, jonka elinkaari sekä ennen kaikkea kehittämismahdollisuudet ja teknologiataso eivät kata koko pitkää käyttökautta.
Ilmavoimat on yleensä hankkinut vain käytössä olevaa kalustoa. Ilmailussa ei köyhän kannata tarttua prototyyppivaiheen koneisiin, sillä lastentautien kitkeminen vie noin kymmenen vuotta.
Esittelymuistion mukaan amerikkalaisen laivaston käyttämän koneen valitsemista puolsi muun muassa se, että kone oli jatkuvassa sarjatuotannossa, joten riski toimitusaikaviiveestä oli pieni.
Yhdysvaltain hallituksen ollessa sopijapuoli se takasi suuren ostajan tuen ja neuvotteluaseman amerikkalaisen teollisuuden kanssa. Konetyypin suuri valmistusmäärä ja laaja käyttäjäkunta turvasivat edulliset varaosahinnat ja tuotetuen koko ajatellun 30 vuoden käyttöiän ajan.
Ilmavoimat piti konetta modernina ja sen kehittämispotentiaalia suurena. Hävittäjän käytön aikana tapahtuvan kehittämisen kustannukset jakaantuivat usean käyttäjämaan kesken.
Gripen ja erityisesti osa sen tärkeistä järjestelmistä olivat prototyyppiasteella. Lisäksi projektin toteutumisaikatauluun sisältyi ilmavoimien mukaan merkittäviä riskejä.
Ruotsalaisten tapa tuottaa ja tukea koneita elinkaaren aikana oli erittäin kallis. Suomelle esitetty tarjous oli tyly. Suomi olisi sitoutunut avoimeen vekseliin. Suomen olisi pitänyt maksaa osansa koneen kehittämiskustannuksista, olivatpa ne kuinka korkeita tahansa.
Kaikki epäilyt JAS Gripenin osalta osoittautuivat sittemmin oikeiksi. Suomelle tarjottu malli oli käytännössä susi.
Todellisuudessa vain valittu F/A-18 jäi elämään silloisista tarjokkaista. Hornet on täyttänyt kaikki operatiiviset ja tekniset vaatimukset sekä lupaukset, jopa ylittäen ne.
Suomella on ollut yli 20 vuotta Euroopan paras ja uskottavin hävittäjäkalusto ja nyttemmin myös monitoimihävittäjä aseistuksineen.
Koneen kustannukset ovat pysyneet ennakoiduissa raameissaan ilman ikäviä yllätyksiä. Koko konelaivaston lentovalmius on ollut erinomainen, parempi kuin millään muulla maalla hävittäjäkalustoissaan.- Anonyymi
Molokki ei näemmä ymmärrä tekniikasta mitään.
"Suomen kokeneimman sotilaslentäjän arvio:
Ruotsalainen Gripen on vahvoilla Ilmavoimien uudeksi hävittäjäksi"
Lockgeed Martin ei ota valmistuakseen. Eikä varmasti koskaan valmistu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Molokki ei näemmä ymmärrä tekniikasta mitään.
"Suomen kokeneimman sotilaslentäjän arvio:
Ruotsalainen Gripen on vahvoilla Ilmavoimien uudeksi hävittäjäksi"
Lockgeed Martin ei ota valmistuakseen. Eikä varmasti koskaan valmistu.Laukkasen asiantuntemusta koelentäjänä tuskin epäilee kukaan, mutta Laukkanen on ollut aktiivikuivioista jo pitkään pois. Koneen hankintaan vaikuttavat useat eri asiat, joista kauppa- ja turvallisuuspolitiikka ei ole vähäisin.
Keskeneräisten koneiden hankinnasta saatiin NH-90 projektissa karvasta opetusta. Koneet olivat myöhässä ja sakot olleet pitkään tapissa. Lopulta Suomi otti vastaan keskeneräisen varustamattoman koneen, joskin sai kuulemma kovaa kompensaatiota siksi, että oli vaara muidenkin tilaajien puihin menosta, jos Suomi peruisi kaupat. Vaikka Kaukinen ei enää olekaan hankintaosaston johtajana, niin muistot elävät aivan varmasti.
Gripen on erinomainen kone, mutta sitä se on vasta paperilla. Näyttö luotettavuudesta puuttuu vielä pitkään. Anonyymi kirjoitti:
Molokki ei näemmä ymmärrä tekniikasta mitään.
"Suomen kokeneimman sotilaslentäjän arvio:
Ruotsalainen Gripen on vahvoilla Ilmavoimien uudeksi hävittäjäksi"
Lockgeed Martin ei ota valmistuakseen. Eikä varmasti koskaan valmistu.Ja silti niitä on valmiina 400 kappaletta, koulutus ja OPERATIIVISESSA KÄYTÖSSÄ, useillla asiakasmailla.
Kaksi lensi jo näytille EFTU:n kv. lentonäytökseen ja ihan omin voimin.
Tuleeko Gripen E/F taas näytökseen vain mittakaavan 1:1 makettina?.
TIRSK!.Anonyymi kirjoitti:
Molokki ei näemmä ymmärrä tekniikasta mitään.
"Suomen kokeneimman sotilaslentäjän arvio:
Ruotsalainen Gripen on vahvoilla Ilmavoimien uudeksi hävittäjäksi"
Lockgeed Martin ei ota valmistuakseen. Eikä varmasti koskaan valmistu."Molokki ei näemmä ymmärrä tekniikasta mitään."
En olekaan koskaan väittänyt olevani tekniikan asiantuntija. Siksi lainaankin asiantuntijoiden arvioita, joihin sinulla näemmä ei ollut perusteita puuttua.
""Suomen kokeneimman sotilaslentäjän arvio:
Ruotsalainen Gripen on vahvoilla Ilmavoimien uudeksi hävittäjäksi""
Se on hänen mielipiteensä. Tätä hänen käsitystään en kuitenkaan purematta niele:
"Laukkanen muistuttaa, että F-35 on oikeastaan häiverynnäkkökone. Siinä on hyvät tiedusteluominaisuudet, minkä vuoksi koneen on ajateltu lentävän ensimmäisenä taistelupaikalle selvittämään uhkia. Vasta sen perässä tulevat muut hävittäjät, joissa ovat asekuormat.
– Tämän vuoksi minä en näe sitä meille sopivaksi."
Häivehävittäjä, jossa on hyvät tiedusteluominaisuudet on juuri se, mitä tarvitsemme.
"Lockgeed Martin ei ota valmistuakseen. Eikä varmasti koskaan valmistu."
Mitä ihmettä sinä sekoilet? F-35:ttä on valmistettu jo yli 400 kappaletta ja niitä on operatiivisessa käytössä lukuisilla mailla.
- Anonyymi
Se on muuten erittäin hieno sekä normaali asia että hävittäjä ei valmistu koskaan.
Jos se olisi valmis niin turha sitä on ostaa 30-40 vuodeksi.
Venäjän trollit eivät tosin ymmärrä ajatusta.- Anonyymi
Kyllä sen pitäisi kuitenkin valmistua suunnitelluilla ja vaadituilla ominaisuuksilla.
Nyt lockheedMartin tuottaa vain osittain toimivaa romua.
Uutta päivitystä toki voi tulla. Mutta kyllä uuden koneen pitää olla edes perusominaisuuksiltaan toimiva,
Ostaisitko itse esim. uuden auton, jossa moottorinohjaus ei toimi kunnolla ja se sammahtelisi vähän väliä, jos sinulle taattaisiin että 30 vuodessa siihen keksitään melko varmasti jokin ratkaisu että se saadaan täysin toimivaksi? - Anonyymi
"Ostaisitko itse esim. uuden auton, jossa "
Edullisella huolenpitosopimuksella, 5v takuulla max 5vuodeksi, ostin.
-sp
- Anonyymi
Gripen yritti kusettaa Sveitsiä todella pahasti. Lentotesteihin meinattiin dumpata vanhan mallin kone. Onneksi sveitsiläiset ovat kellontarkkoja ja Swiskasiwat
ruotsalaiset niska-perse otteella takaisin kotimaahansa. - Anonyymi
"Näistä tarjotuista jokainen täyttää suorituskyvyltään Ilmavoimien vaatimukset.
Laukkanen arvioi, että konevalinnassa ratkaiseekin neljä muuta tekijää: hankintahinta, käyttökustannukset, huoltovarmuus ja teollinen yhteistyö.
Teollinen yhteistyö tuo kokoonpanon kautta työpaikkoja Suomeen, ja koneiden toimintavarmuus paranee, jos ne osataan huoltaa täällä, Laukkanen arvioi.
Hän muistuttaa, että kokoonpano ja teollinen yhteistyö on ollut tärkeää ennenkin, Saabilta on odotettavissa todella suuri osavalmistuksen ja kokoonpanon paketti Suomeen."
Työllisyysvaikutukset ovat tärkeässä asemassa ja nostavat GRIPENin parrasvaloihin kun Rinteen hallitus päättää niiden hankinnasta. :) - Anonyymi
Tälläkin kertaa eli HX hankkeessa on mukana Gripen prototyyppi joten vilkaistaanpa miten edellisella kerralla kävi. Asiakirjat olivat salattuja 25 vuotta.
Samoja yhtäläisyyksiä näyttäisi olevan: Prototyyppi ja paljon lupauksia. Scandinaavinen puolustusyhteistyö, halpa kone, edullinen huoltaa jne..jne.
Gripen ja erityisesti osa sen tärkeistä järjestelmistä olivat prototyyppiasteella.
Lisäksi projektin toteutumisaikatauluun sisältyi ilmavoimien mukaan merkittäviä riskejä.
Käytännössä Saab olisi halunnut Suomen mukaan jakamaan kanssaan keskeneräisen koneen suuria kehittämiskustannuksia sekä näin rahoittamaan koneen vientiponnisteluita muihin maihin.
JAS Gripen oli lukuisten ongelmien kyllästämä prototyyppi.
Ilmavoimien arvio oli, että Ruotsille tuottaisi suuria vaikeuksia selättää koneen viat ja puutteet. Myyjillä oli paljon puheita ja lupauksia mutta ilman katetta.
Ruotsalaisten tapa tuottaa ja tukea koneita elinkaaren aikana oli erittäin kallis. Suomelle esitetty tarjous oli tyly. Suomi olisi sitoutunut avoimeen vekseliin. Suomen olisi pitänyt maksaa osansa koneen kehittämiskustannuksista, olivatpa ne kuinka korkeita tahansa.
Kaikki epäilyt JAS Gripenin osalta osoittautuivat sittemmin oikeiksi. Suomelle tarjottu malli oli käytännössä susi.
Suomelle kaupiteltu B-tyypin kone ei valmistunut koskaan. Siihen ei saatu aseistusta eikä muutakaan vaadittua varustusta.
Ruotsi on poistanut koneet operatiivisesta käytöstä vain noin 30 prosenttia luvatusta tuntimäärästä lentäneinä. Tämän on suomalaisille vahvistanut Ruotsin puolustusministeri Peter Hultqvist viime syksynä.
Versio oli epäonnistunut eikä sitä edes kannattanut modifioida uudemmaksi. Suomella ei olisi tällä hetkellä uskottavaa ilmapuolustusta, jos valinta olisi osunut Gripeniin.
Hyvä juttu asioista mitä emme tienneet mutta ilmavoimien Hornet ratkaisu oli se ainoa oikea kun jälkeenpäin katsoo. Joten luotan että valitsevat oikean ehdokkaan tälläkin kertaa.
ps. En väitä mitään hx-hankkeesta mutta tuo kertoi aika hyvin edelliset kiemurat.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201707022200238131
Näistä tarjotuista jokainen täyttää suorituskyvyltään Ilmavoimien vaatimukset.Paitsi Gripen.
Laukkinen arvioi, että konevalinnassa ratkaiseekin neljä muuta tekijää: hankintahinta, käyttökustannukset, huoltovarmuus ja teollinen yhteistyö.
Teollinen yhteistyö USA:n kanssa tuo kokoonpanon kautta työpaikkoja Suomeen, ja koneiden toimintavarmuus paranee, jos ne osataan huoltaa täällä, Laukkinen arvioi.
Hän muistuttaa, että kokoonpano ja teollinen yhteistyö on ollut tärkeää ennenkin Suomen ja USA:n välillä Hornetin kanssa, Saabilta on odotettavissa todella suuri myöhästyminen projektissa."
Työllisyysvaikutukset ovat tärkeässä asemassa ja ne sulkevat GRIPENin kilpailusta. - Anonyymi
"Työllisyysvaikutukset ovat tärkeässä asemassa ja nostavat GRIPENin parrasvaloihin kun Rinteen hallitus päättää niiden hankinnasta. :) "
Talousnäkymien heikkeneminen puoltaa Gripenin hankintaa, koska se on hinnaltaan edullisin. Ja kyllä. Myös työllisyys asiat ovat tärkeässä ja keskeisessä asemassa kun Gripenit päätetään hankkia.- Anonyymi
Valinnat tehdään sotilaallisin perustein. Suorituskyky edellä.
Ei siinä mietitä ruotsalaisten työllisyyttä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valinnat tehdään sotilaallisin perustein. Suorituskyky edellä.
Ei siinä mietitä ruotsalaisten työllisyyttä.Siinä mietitään yhteispohjoismaista puolustusyhteistyötä, kun Suomi hankkii Gripenit.
"Suomen ja Nato Tiltujen välinen sota käy kuumana.
Suomen torjuntataistelu tuottaa tulosta ja Nato Tiltujen luopio armeija saadaan kerta toisensa jälkeen torjuttua.
Tärkeintä ei ole gallupit, vaan reilu selkävoitto Nato Tiltuista ja Natosta ilman sensuuria.
Tervetuloa Europuolustus. --- Farewell elikkästen Hyvästi Nato!" - Anonyymi
Venäjän lapsitrollilla on muokattu mielikuvitus.
Anonyymi kirjoitti:
Venäjän lapsitrollilla on muokattu mielikuvitus.
Piakkoin on muutakin "muokattu" ...........
- Anonyymi
SAAB JAS Gripeniä mainostetaan Suomalaisille Hornetin korvaajana.
"MYYNTIVIDEOLLA EI TIETENKÄÄN kaikkia ole kerrottu JAS Gripenin kehitys- eikä myynti-historiasta - kuten esimerkiksi että Ruotsi käytti tilaisuutta hyväkseen Venäjän levottomuuksien aikaan varastaen sotilaallista teknologiaa Venäjältä jonka avulla JAS Gripeniä kehitettiin. Asiasta raportoi Ruotsissa muunmuassa Ruotsalainen Aftonbladet -lehti 22.01.2003 otsikolla "Ruotsalaiset vakoilijat". "
http://www.mielipiteemme.fi/cgi-bin/Uutisia/index.pl?sivu=JAS_Gripen_likainen_historia- Anonyymi
Kopiointi kannattaa tehdä niin, että omasta tuotteestaan tulee parempi kuin kopion kohteena olevasta. Näin on JAS:n osalta asia, jos siinä nyt jotain kopioitua yleensä on.
Jenkit ja Venäläiset eivät sitä osaa, mutta Ruotsalaiset, Japanilaiset ja Saksalaiset osaavat.
- Anonyymi
Amerikkalaisvalmisteisissa koneissa vakavia ongelmia edelleen.
Ohjaamon paineistus katosi korkealla Lapin lennoston Hornetista, Samanlaisia paineistusvikoja on raportoitu useiden vuosien ajan.
Hornet oli ongelman ilmaantuessa erittäin korkealla, noin 13-14 kilometrissä
Paineistuksen katoaminen johti tehtävän keskeytykseen ja onnettomuuteen varautumiseen Rovaniemen lentoasemalle.
Vastaavia ongelmia on esintynyt myös F-35 hävittäjissä.
Sen ongelmia ovat suuret vaihtelut ohjaamon ilmanpaineessa, puutteet lentäjän kypärän näytössä sekä pimeänäkökamerassa. Lisäksi suuri nopeus voi vahingoittaa lentokoneen häiveominaisuuksia eli sitä, että lentokone olisi tutkalla vaikeasti havaittava.
Paineistuksen menetys tuottaa jatkuessaan lentäjälle hapenpuutteen tai alipainetaudin eli sukeltajantaudin oireita, tajunnan menetyksen ja kuoleman."Paineistuksen menetys tuottaa jatkuessaan lentäjälle hapenpuutteen tai alipainetaudin eli sukeltajantaudin oireita, tajunnan menetyksen ja kuoleman."
Ei aiheuta hapenpuutetta ... sitä varten koneessa (ja heittoistuimessa) on happilaitteet.
Sukeltajantauti ei ole mikään "alipainetauti", stnan toistaitoinen. Sekin piti VALEHDELLA. Sullahan on 25 mielikuvitusvuoden kokemus, mielikuvitustaistelusukeltajana ... etkä VALEHTELIJANA kykene edes kertomaan, palveluksessa käyttämäs sukelluslaitteen merkkiä ja mallia ... jonka minä sattumoisin sukeltajana kyllä tiedän. :-)
TIRSK!.- Anonyymi
44.Div kirjoitti:
"Paineistuksen menetys tuottaa jatkuessaan lentäjälle hapenpuutteen tai alipainetaudin eli sukeltajantaudin oireita, tajunnan menetyksen ja kuoleman."
Ei aiheuta hapenpuutetta ... sitä varten koneessa (ja heittoistuimessa) on happilaitteet.
Sukeltajantauti ei ole mikään "alipainetauti", stnan toistaitoinen. Sekin piti VALEHDELLA. Sullahan on 25 mielikuvitusvuoden kokemus, mielikuvitustaistelusukeltajana ... etkä VALEHTELIJANA kykene edes kertomaan, palveluksessa käyttämäs sukelluslaitteen merkkiä ja mallia ... jonka minä sattumoisin sukeltajana kyllä tiedän. :-)
TIRSK!.Paineistusongelmat sisältävät molemmat, sekä yli- että alipaine ongelmat ja lisähappilaitteet toimivat - jos toimivat amerikalais romuissa.
Mutta kiitos taas vänkäämisestä ja disinformaatiostasi. :) - Anonyymi
Vastaan haittaeläimen puolesta, koska se ei nyt taida ehtiä. Taisi olla moottoritien pientareella lepäämässä?
Mutta se paineistetaan siksi että ojaamo pysyisi kutakuinkin NTP tilassa. Anonyymi kirjoitti:
Vastaan haittaeläimen puolesta, koska se ei nyt taida ehtiä. Taisi olla moottoritien pientareella lepäämässä?
Mutta se paineistetaan siksi että ojaamo pysyisi kutakuinkin NTP tilassa.Juuh .... Ei jatkoon.
Se siitä osaamista ... taas.
IMHO.
- Anonyymi
"Valinnat tehdään sotilaallisin perustein. Suorituskyky edellä.
Ei siinä mietitä ruotsalaisten työllisyyttä."
Totta. Kyllä siinä on Suomen opportunismi päällimmäisenä ajatuksena, kun Gripenin valmistus tulee Saabilta Suomeen. Mutta Gripenin suorituskyky on kyllä maailman huipputasoa, joten sekin vaatimus täytyy. Varaosa omavaraisuus, vaikka vain osittainenkin on merkittävä etu kiriisiaikoja silmällä pitäen. Norja pelkää jäävänsä huoltomottiin ja vaille varaosia (JOT), kun ne pitäisi saada atlantin yli sinne kriisiaikanakin.Norja ja Suomi ovat ostaneet F-35:n hävittäjien huollon AIM Norwayn. Varaosia on siis taatusti tarpeeksi. Ja tuo tarkoittaa myös sitä, että Suomen seuraava hävittäjä on jo päätetty, se on F-35, mikä toki onkin loistava valinta ainoana viidennen sukupolven hävittäjänä.
- Anonyymi
Patrialla on vain liiketoiminta osuus kyseiseen Norjalais firmaan. Se ei Suomea hetkauta millään tavalla. Toiminta säilyy Norjassa. Tai sielä missä se on nytkin. Osia se ei valmista, joten Norja saa varaosat rapakon takaa, jos saa. Vero euroja ei sieltä tule Suomeen ainoatakaan. Bisnes on bisnes. Siinnä ei ole mitään ideologista.
Mutta Saabilta tulee Suomeen Gripenin osavalmistusta ja huolto kokonaisuudessaan."Patrialla on vain liiketoiminta osuus kyseiseen Norjalais firmaan. Se ei Suomea hetkauta millään tavalla. Toiminta säilyy Norjassa. Tai sielä missä se on nytkin. Osia se ei valmista, joten Norja saa varaosat rapakon takaa, jos saa. Vero euroja ei sieltä tule Suomeen ainoatakaan. Bisnes on bisnes. Siinnä ei ole mitään ideologista."
Kyse ei olekaan ideologiasta eikä edes pelkästään liiketoiminnasta, vaan käytännöstä. Myös Suomeen tulee F-35:n huolto.
"Mutta Saabilta tulee Suomeen Gripenin osavalmistusta ja huolto kokonaisuudessaan."
Siis tulisi, jos valitsisimme Gripenin, mutta emme voi valita sitä, koska sitä ei päivitetä niin pitkään kuin koneidemme elinkaareksi tarvitaan. Suomi on jo käytännössä valinnut F-35:t hankkimalla niiden huollon Suomeen.- Anonyymi
moloch_horridus kirjoitti:
"Patrialla on vain liiketoiminta osuus kyseiseen Norjalais firmaan. Se ei Suomea hetkauta millään tavalla. Toiminta säilyy Norjassa. Tai sielä missä se on nytkin. Osia se ei valmista, joten Norja saa varaosat rapakon takaa, jos saa. Vero euroja ei sieltä tule Suomeen ainoatakaan. Bisnes on bisnes. Siinnä ei ole mitään ideologista."
Kyse ei olekaan ideologiasta eikä edes pelkästään liiketoiminnasta, vaan käytännöstä. Myös Suomeen tulee F-35:n huolto.
"Mutta Saabilta tulee Suomeen Gripenin osavalmistusta ja huolto kokonaisuudessaan."
Siis tulisi, jos valitsisimme Gripenin, mutta emme voi valita sitä, koska sitä ei päivitetä niin pitkään kuin koneidemme elinkaareksi tarvitaan. Suomi on jo käytännössä valinnut F-35:t hankkimalla niiden huollon Suomeen.Eiköhän tuo "elinkaari" ole hihasta ravistettu muutenkin. Sotilasilmailu on kehittymässä hävittäjien osalta DRONE suuntaan ja niitä Suomenkin on hankittava. Olisi aivan järjetöntä sitoutua ylikallisiin hävittäjäprojekteihin jotka ovat jo hankintavaiheessa vanhanaikaista kalustoa.
Hankintamäärä tarkistettava ja hinta/laatu suhteeltaan paras, eli GRIPEN hävittäjä käyttöön, kunnes DRONET syrjäyttävät lopulllisesti konventionaaliset hävitäjät. Isoja kalustouinvestointeja on nyt ehdottomasti vältetävä. Sotilasilmailu ja torjunta-ase teknologia uudistuu radikaalisti.
PS. Katsokaapa kun Jemenin Huthit kyykyttävät halpis droneillaan jenkki-Saudi koalition kalustoa tullen mennen. ;) - Anonyymi
moloch_horridus kirjoitti:
"Patrialla on vain liiketoiminta osuus kyseiseen Norjalais firmaan. Se ei Suomea hetkauta millään tavalla. Toiminta säilyy Norjassa. Tai sielä missä se on nytkin. Osia se ei valmista, joten Norja saa varaosat rapakon takaa, jos saa. Vero euroja ei sieltä tule Suomeen ainoatakaan. Bisnes on bisnes. Siinnä ei ole mitään ideologista."
Kyse ei olekaan ideologiasta eikä edes pelkästään liiketoiminnasta, vaan käytännöstä. Myös Suomeen tulee F-35:n huolto.
"Mutta Saabilta tulee Suomeen Gripenin osavalmistusta ja huolto kokonaisuudessaan."
Siis tulisi, jos valitsisimme Gripenin, mutta emme voi valita sitä, koska sitä ei päivitetä niin pitkään kuin koneidemme elinkaareksi tarvitaan. Suomi on jo käytännössä valinnut F-35:t hankkimalla niiden huollon Suomeen.Norjalaisille tuo on ehkä hyvä asia että Patria tuli heidän firmaansa osaomistajaksi, mutta ei sillä ole mitään käytännön merkitystä toimintoihin. Homma jatkuu kuten ennenkin ja Suomi on edelleen ulkona kuin fennoskandian lumiukko aina. Patria kierrättää mahdolliset voitot veroparatiisien ja anonyymien hallintarekistereiden takaa ja. Suomi ei saa edes verorahoja Norjasta.
Mutta Norjalla on ihan aiheellinen pelko siitä, että se jää kriisiaikana huoltomotiin valtameren taa. Se huoli on hyvin korkealta taholta julkaistu. Norjalla ei omavaraisuus ole riittävä. Norjankin olisi kannattanut ryhtyä Ruotsin kanssa kuten Suomi nyt tekee. Hävittäjien osiakin saisi paikallisesti. Ruotsilta on tulossa dronet pian. Kannattaa katsella nyt sillä PITKÄLLÄ TÄHTÄIMELLÄ. :D Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän tuo "elinkaari" ole hihasta ravistettu muutenkin. Sotilasilmailu on kehittymässä hävittäjien osalta DRONE suuntaan ja niitä Suomenkin on hankittava. Olisi aivan järjetöntä sitoutua ylikallisiin hävittäjäprojekteihin jotka ovat jo hankintavaiheessa vanhanaikaista kalustoa.
Hankintamäärä tarkistettava ja hinta/laatu suhteeltaan paras, eli GRIPEN hävittäjä käyttöön, kunnes DRONET syrjäyttävät lopulllisesti konventionaaliset hävitäjät. Isoja kalustouinvestointeja on nyt ehdottomasti vältetävä. Sotilasilmailu ja torjunta-ase teknologia uudistuu radikaalisti.
PS. Katsokaapa kun Jemenin Huthit kyykyttävät halpis droneillaan jenkki-Saudi koalition kalustoa tullen mennen. ;)"Eiköhän tuo "elinkaari" ole hihasta ravistettu muutenkin. Sotilasilmailu on kehittymässä hävittäjien osalta DRONE suuntaan ja niitä Suomenkin on hankittava."
Toki niitäkin hankitaan. Dronet eivät kuitenkaan voi korvata hävittäjiä kymmeniin vuosiin. Tulevien hävittäjiemme elinkaareksi on arvioitu ainakin 30 vuotta.
"Hankintamäärä tarkistettava ja hinta/laatu suhteeltaan paras, eli GRIPEN hävittäjä käyttöön, kunnes DRONET syrjäyttävät lopulllisesti konventionaaliset hävitäjät. Isoja kalustouinvestointeja on nyt ehdottomasti vältetävä. Sotilasilmailu ja torjunta-ase teknologia uudistuu radikaalisti."
Gripenit ovat jo ulkona juuri päivitysten puuttumisen vuoksi. Ja sotilasilmailu teknologiamme uudistuu rajusti juuri parhaan hävittäjävaihtoehdon, F-35:n hankinnalla.
"PS. Katsokaapa kun Jemenin Huthit kyykyttävät halpis droneillaan jenkki-Saudi koalition kalustoa tullen mennen. ;)"
Valehtelet taas tietoisesti. USA:n torjuntakalustoa ei ollut lainkaan puolustamassa noita öljyjalostamoja, joihin ilmeisesti Iran iski. ja sinä tiedät jo sen, mutta tiltu vain ei mitenkään kykene pysymään totuudessa.Anonyymi kirjoitti:
Norjalaisille tuo on ehkä hyvä asia että Patria tuli heidän firmaansa osaomistajaksi, mutta ei sillä ole mitään käytännön merkitystä toimintoihin. Homma jatkuu kuten ennenkin ja Suomi on edelleen ulkona kuin fennoskandian lumiukko aina. Patria kierrättää mahdolliset voitot veroparatiisien ja anonyymien hallintarekistereiden takaa ja. Suomi ei saa edes verorahoja Norjasta.
Mutta Norjalla on ihan aiheellinen pelko siitä, että se jää kriisiaikana huoltomotiin valtameren taa. Se huoli on hyvin korkealta taholta julkaistu. Norjalla ei omavaraisuus ole riittävä. Norjankin olisi kannattanut ryhtyä Ruotsin kanssa kuten Suomi nyt tekee. Hävittäjien osiakin saisi paikallisesti. Ruotsilta on tulossa dronet pian. Kannattaa katsella nyt sillä PITKÄLLÄ TÄHTÄIMELLÄ. :D"Norjalaisille tuo on ehkä hyvä asia että Patria tuli heidän firmaansa osaomistajaksi, mutta ei sillä ole mitään käytännön merkitystä toimintoihin. Homma jatkuu kuten ennenkin ja Suomi on edelleen ulkona kuin fennoskandian lumiukko aina. Patria kierrättää mahdolliset voitot veroparatiisien ja anonyymien hallintarekistereiden takaa ja. Suomi ei saa edes verorahoja Norjasta."
Patria hankki osuuden tuosta yhtiöstä juuri siksi, että F-35:t tullaan huoltamaan Suomessa. Kyse ei nyt iole liiketoiminnoista ja niiden kannatuvuudesta, vaan strategisesta valinnasta. Suomalaiset päättäjät ovat olleet kaukokatseisia.
"Mutta Norjalla on ihan aiheellinen pelko siitä, että se jää kriisiaikana huoltomotiin valtameren taa. Se huoli on hyvin korkealta taholta julkaistu. Norjalla ei omavaraisuus ole riittävä. Norjankin olisi kannattanut ryhtyä Ruotsin kanssa kuten Suomi nyt tekee."
Katso karttaa ja huomaa, että jos Norja olisi motissa, niin Ruotsi oli paljon suuremmassa motissa.
"Hävittäjien osiakin saisi paikallisesti. Ruotsilta on tulossa dronet pian. Kannattaa katsella nyt sillä PITKÄLLÄ TÄHTÄIMELLÄ. :D"
Niin kannattaa ja ostamme varmasti droneja F-35;n lisäksi.- Anonyymi
moloch_horridus kirjoitti:
"Norjalaisille tuo on ehkä hyvä asia että Patria tuli heidän firmaansa osaomistajaksi, mutta ei sillä ole mitään käytännön merkitystä toimintoihin. Homma jatkuu kuten ennenkin ja Suomi on edelleen ulkona kuin fennoskandian lumiukko aina. Patria kierrättää mahdolliset voitot veroparatiisien ja anonyymien hallintarekistereiden takaa ja. Suomi ei saa edes verorahoja Norjasta."
Patria hankki osuuden tuosta yhtiöstä juuri siksi, että F-35:t tullaan huoltamaan Suomessa. Kyse ei nyt iole liiketoiminnoista ja niiden kannatuvuudesta, vaan strategisesta valinnasta. Suomalaiset päättäjät ovat olleet kaukokatseisia.
"Mutta Norjalla on ihan aiheellinen pelko siitä, että se jää kriisiaikana huoltomotiin valtameren taa. Se huoli on hyvin korkealta taholta julkaistu. Norjalla ei omavaraisuus ole riittävä. Norjankin olisi kannattanut ryhtyä Ruotsin kanssa kuten Suomi nyt tekee."
Katso karttaa ja huomaa, että jos Norja olisi motissa, niin Ruotsi oli paljon suuremmassa motissa.
"Hävittäjien osiakin saisi paikallisesti. Ruotsilta on tulossa dronet pian. Kannattaa katsella nyt sillä PITKÄLLÄ TÄHTÄIMELLÄ. :D"
Niin kannattaa ja ostamme varmasti droneja F-35;n lisäksi."Katso karttaa ja huomaa, että jos Norja olisi motissa, niin Ruotsi oli paljon suuremmassa motissa."
Katsoin karttaa ja huomasin että Eurooppa eroaa Natosta ja Suomi ja Ruotsi eivät kuulu Natoon, joten homma pelittää täällä niinkuin ennenkin. Vain Natomaa Norja ja Islanti saaretaan sodassa, jossa Venäjä tai Kiina on Naton (USA ja Britannia, Norja ja Islanti) vastapuolena. Anonyymi kirjoitti:
"Katso karttaa ja huomaa, että jos Norja olisi motissa, niin Ruotsi oli paljon suuremmassa motissa."
Katsoin karttaa ja huomasin että Eurooppa eroaa Natosta ja Suomi ja Ruotsi eivät kuulu Natoon, joten homma pelittää täällä niinkuin ennenkin. Vain Natomaa Norja ja Islanti saaretaan sodassa, jossa Venäjä tai Kiina on Naton (USA ja Britannia, Norja ja Islanti) vastapuolena."Katsoin karttaa ja huomasin että Eurooppa eroaa Natosta ja Suomi ja Ruotsi eivät kuulu Natoon, joten homma pelittää täällä niinkuin ennenkin. Vain Natomaa Norja ja Islanti saaretaan sodassa, jossa Venäjä tai Kiina on Naton (USA ja Britannia, Norja ja Islanti) vastapuolena."
Kuvitelmasi ovat naurettavia. Jos Venäj aloittaa sodan NATO:a vastaan, slillä on kaksi vaihtoehtoa: joko se häviää sodan tai se häviää ydinsodan."Mutta Saabilta tulee Suomeen Gripenin osavalmistusta ja huolto kokonaisuudessaan."
Ei tule ......
Se on täysin aukoton FAK-TA.
IMHO.
- Anonyymi
"Jemenin Huthit kyykyttävät halpis droneillaan jenkki-Saudi koalition kalustoa tullen mennen. ;)"
On aivan se ja sama kuka Hutheille aseita ja materiaalia tomittaa. Jenkit sekoittaisivat Iranin mielellään tapahtumiin, mutta Huthit ovat nyt kyykyttäneet suurvaltaa ja sen liittolaista kiinalais kalustolla.
Sotilasilmailu on kehittymässä hävittäjien osalta huimaa vauhtia DRONE suuntaan ja niitä Suomenkin on hankittava, ei ylihinnoiteltua ja JO tällä hetkellä kehityksen jalkoihin jäänyttä USA kalustoa. :D
Gripeneitä hankitaan riittävästi nyt ja muutaman vuoden päästä sotilaslentokentillä tai sellaisten tapaisilla pörrää aivan erilainen uuden sukupolven kalusto.Tiltu ei ymmärrä lukemaansa: Gripenit ovat jo ulkona hävittäjävalinnoista kahdesta syystä: ensinnäkin koska valinta on käytännössä tehty Suomen hankittua F-35:n huollot itselleen ja toisekseen siksi, että Gripeneille ei ole luvassa päivityksiä siihen asti, kun koneidemme elinkaaren täytyy kestää.
- Anonyymi
moloch_horridus kirjoitti:
Tiltu ei ymmärrä lukemaansa: Gripenit ovat jo ulkona hävittäjävalinnoista kahdesta syystä: ensinnäkin koska valinta on käytännössä tehty Suomen hankittua F-35:n huollot itselleen ja toisekseen siksi, että Gripeneille ei ole luvassa päivityksiä siihen asti, kun koneidemme elinkaaren täytyy kestää.
Tiltu voi päivitellä Gripen hankintaa itse tykönään, ei haittaa meitä.
Mutta Tiltu ei ymmärrä lukemaansa. F-35 on liian kallis Suomen budjetille kaikilta osin. Patrian liiketoimintoihin kuuluvia F-35:n huoltoja ei olla siirtämässä Suomeen, vaan ne huolletaan entiseen tapaan nykyisissä asemapaikoissa.
Suomen tulevat koneet sensijaan huolletaan ja korjataan Suomessa. Saab tuo tänne Gripenin osien valmistusta ja huollon, joten se on sitten siinä. ;)
Tukehtukaapa nyt vitutukseenne Tiltut. :D Anonyymi kirjoitti:
Tiltu voi päivitellä Gripen hankintaa itse tykönään, ei haittaa meitä.
Mutta Tiltu ei ymmärrä lukemaansa. F-35 on liian kallis Suomen budjetille kaikilta osin. Patrian liiketoimintoihin kuuluvia F-35:n huoltoja ei olla siirtämässä Suomeen, vaan ne huolletaan entiseen tapaan nykyisissä asemapaikoissa.
Suomen tulevat koneet sensijaan huolletaan ja korjataan Suomessa. Saab tuo tänne Gripenin osien valmistusta ja huollon, joten se on sitten siinä. ;)
Tukehtukaapa nyt vitutukseenne Tiltut. :DTiltut ovat Neuvostoliiton/Venäjän valheproapgandan levittäjiä, kuten tiedät, joten viestisi pitää ymmärtää siitä lähtökohdasta. Lisäksi siinä oli runsaasti valheita. F-35:n hinta on meille täysin sopiva ja suomi on jo hankkinut Suomeen niiden huollot.
- Anonyymi
moloch_horridus kirjoitti:
Tiltut ovat Neuvostoliiton/Venäjän valheproapgandan levittäjiä, kuten tiedät, joten viestisi pitää ymmärtää siitä lähtökohdasta. Lisäksi siinä oli runsaasti valheita. F-35:n hinta on meille täysin sopiva ja suomi on jo hankkinut Suomeen niiden huollot.
Kuten tuossa edellä totesit, te Tiltut olette N-liitto - USAn, eli (liittoutuneiden) valheproapgandan levittäjiä.
Patria on yritys, joka on ostanut ulkomaalaiselta yhtiöltä liiketoiminnot, eli salkullisen paperia ja löysiä lupauksia, sekä unelmia. F-35 huollot Patria on edelleen luvannut tehdä siellä missä huollot sijaitsevat nykyisinkin. Suomea asia ei kosketa alueelllisesti eikä rahallisesti millään tavalla.
Patrian nykyisellä johdolla kiiltää bonukset silmissä. Saas nähdä tuleeko vesiperä? ;) Anonyymi kirjoitti:
Kuten tuossa edellä totesit, te Tiltut olette N-liitto - USAn, eli (liittoutuneiden) valheproapgandan levittäjiä.
Patria on yritys, joka on ostanut ulkomaalaiselta yhtiöltä liiketoiminnot, eli salkullisen paperia ja löysiä lupauksia, sekä unelmia. F-35 huollot Patria on edelleen luvannut tehdä siellä missä huollot sijaitsevat nykyisinkin. Suomea asia ei kosketa alueelllisesti eikä rahallisesti millään tavalla.
Patrian nykyisellä johdolla kiiltää bonukset silmissä. Saas nähdä tuleeko vesiperä? ;)"Kuten tuossa edellä totesit, te Tiltut olette N-liitto - USAn, eli (liittoutuneiden) valheproapgandan levittäjiä."
Minä en levitä Neuvostoliiton/Venäjän valhepropagandaa, joten en ole tiltu.
"Patria on yritys, joka on ostanut ulkomaalaiselta yhtiöltä liiketoiminnot, eli salkullisen paperia ja löysiä lupauksia, sekä unelmia. F-35 huollot Patria on edelleen luvannut tehdä siellä missä huollot sijaitsevat nykyisinkin. Suomea asia ei kosketa alueelllisesti eikä rahallisesti millään tavalla."
Ari Pseonen: "Suomi teki viisaasti, kun läksi yhteistyöhön Norjan kanssa ja kun yritysjärjestelyin on varmistettu F-35-hävittäjien huolto-, korjaus- ja kunnossapitopalvelut vastaavasti kuin aikanaan 1990-luvulla varmistettiin Hornet-hävittäjien huolto-, korjaus ja kunnossapitopalvelut Patrialle ja Suomessa tapahtuvaksi."
"Patrian nykyisellä johdolla kiiltää bonukset silmissä. Saas nähdä tuleeko vesiperä? ;)"
Pesonen: "Sama suomalaisnorjalainen yhtiö tulee ylläpitämään F-35-hävittäjiä niin Norjan Ørlandissa ja Bodøssa kuin myös Suomen Rovaniemellä, Rissalassa ja Pirkkalassa. Tämän varmisti jo edellinen Sipilän hallitus viisaasti toimillaan."
- Anonyymi
Tuo on teidän Tiltujen välistä tilapäistä kinastelua vaan. Teillä Tiltuilla on vahvat perinteet toisen maailmansodan ajoilta, kun N-liiton ja USAn Tiltut lähettivät suomivastaista propagandansa samoista studioista. USA valmisteisia lähettimiä käyttivät molemmat.
Mutta ei siitä sen enempää.
Tähän hävittäjä aiheesee.
Patria on toki ainakin osittain suomalainen firma, mutta se ei ole Suomi, eikä päätä Suomen puolustusvoimien hankinnoista.
Patria tekee sopimuksensa ja urakoi yrityksenä varmaankin niille jotka sen mielestä hyvin maksavat ja se on ihan ok. mutta se on vain yritystoimintaa.
Patrioita tulee ja patrioita menee.
Suomi sen sijaan on vasta tekemässä päätöstä siitä, kuinka monta Gripeniä tarvittaisiin ja kuinka monta niitä tullaan hankkimaanja onko "pitkä tähtäin" jo nyt drone-ilmavoimissa. Edelleen pitää päättää siitä, huoltaako ja kysyä haluaako Patria yleensäkään huolta Suomen Gripenit vai tuleeko joku uusi yritys hoitamaan tarvittavat toiminnot. Saab on tottakai luonnollinen osa tätä mahdollista uutta yhtiötä ainakin osaomistajana.
Patrialta vapautuu osaavaa henkilökuntaa ja toimitiloja kun Patria keskittyy ulkomaan toimintoihinsa. Uusia toimitiloja toki tarvitaan myös kun Saabilta tulee Gripenin osavalmistusta Suomeen.
Mutta jääkääme mielenkiinnolla seuraamaan tilanteen kehitystä ja varsinkin sitä, kuinka komeasti roiskahtaen Nato Tiltujen päät halkeavat silkasta vitutuksesta.- Anonyymi
Taidat olla aika huolissasi, koska sinun pitää valehdella. Luuletko oikeasti, että valinta olisi jo tehty tai että pitkäkään tähtäin olisi missään "drone-ilmavoimissa"? Uskotko ihan oikeasti siihen?
"Suomi-vastaiset USAn Tiltut" - salli minun nauraa älyttömyydellesi.
- Anonyymi
Riippen tulloo ja piä halakijjoo!
DEPIS. - Anonyymi
Riippen juna män jo.
- Anonyymi
Gripen tippuu tonttiin nopeammin kuin Olof P Sveavägenillä.
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk336701Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin203314Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.521440Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_201362Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.281326PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht1791300- 1401171
Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport461100- 39956
- 145850