Motonet kusettaa Redline ACEA-luokituksissa

Anonyymi

Redlinen 0W-20 Motonetin sivuilla ACEA-luokitus öljylle ACEA A5/B5, purkin kyljessä C2/C3.

Olkaapa tarkkoina Motonetistä öljyjä hankkiessa. Motonetissä nämä erehdykset sattuvat aina niin päin, että kaupitaan paremmilla spekseillä huonompaa tuotetta.

12

548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Faktoja pojalle viisaamilta:

      Jos täyttää C2, täyttää myös A5/B5

      Jos täyttää C2, täyttää myös C3

      Redlinen omilla sivuilla sonataan että tuo on A5/B5 öljy joten Motonetin kuvauksessa ei vikaa.

      Etiketin teksti voi olla väärin jos siinä väitetään C2/C3, mutta vaikka onkin C2/C3 ei ole mitenkään väärin sanoa että A5/B5 koska C2 sisältää tuon luokan. C2 siis laajin näistä.

      • Anonyymi

        Vai pitääkö tämänkin poistaa "sääntöjenvastaisena" koska siinä osoitetaan aloittajan olevan väärässä? :) Motonet ei siis kuseta.


      • Anonyymi

        Ettäkö USA:ssa valmistetun öljyn etiketissä olisi virhe, joka huomattaisiin ensimmäisen kerran vasta Suomessa useita vuosia purkin valmistamisen jälkeen? Arvailu etikettivirheestä on hylätty ei-uskottavana.

        Perustele väitteesi että C2/C3 on yleisesti ottaen parempi kuin A5/B5.

        Liqui Molyn oppaassa todetaan C2-luokasta myös, että "Alennettu HTHS = näitä öljyjä saa käyttää vain moottoreissa, jotka on valmisteltu tähän tarkoitukseen. Valmistajan määräyksiä on ehdottomasti noudatettava."

        Minun kotteron ohjekirjassa suositukseksi mainitaan A5/B5, mutta ei C2/C3. Kyllä näillä luokilla jotain eroa täytyy olla, sillä jos ei olisi, miksi ACEA-luokitusta ei ilmoitettaisi tyyliin A5/B5/C2/C3?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ettäkö USA:ssa valmistetun öljyn etiketissä olisi virhe, joka huomattaisiin ensimmäisen kerran vasta Suomessa useita vuosia purkin valmistamisen jälkeen? Arvailu etikettivirheestä on hylätty ei-uskottavana.

        Perustele väitteesi että C2/C3 on yleisesti ottaen parempi kuin A5/B5.

        Liqui Molyn oppaassa todetaan C2-luokasta myös, että "Alennettu HTHS = näitä öljyjä saa käyttää vain moottoreissa, jotka on valmisteltu tähän tarkoitukseen. Valmistajan määräyksiä on ehdottomasti noudatettava."

        Minun kotteron ohjekirjassa suositukseksi mainitaan A5/B5, mutta ei C2/C3. Kyllä näillä luokilla jotain eroa täytyy olla, sillä jos ei olisi, miksi ACEA-luokitusta ei ilmoitettaisi tyyliin A5/B5/C2/C3?

        Laita googleen Lubrizol Relative Performance Tool ja valitse henkilöauto, sieltä näet vaatimukset kaikille eri luokille. Ei voi linkata kun heti poistetaan täältä.

        Myös A5 öljyssä on alennettu HTHS. Ainoa ero A5 ja C2 välillä on ettei A5 tarvi sopia yhteen hiukkasloukkujen ja uusimpien kattien kanssa.

        Ainoa ero C2 ja C3 välillä taas on ettei C3 tarvi säästää polttoainetta yhtä paljon, muut vaatimukset samat C2 ja C3 öljyille, esim kulumisenesto.


      • Anonyymi

        Kiitos hyvästä tiedon lähteestä.
        Valokuvasin keskenään samanlaista ja peräkkäisinä päivinä (eri) Motoneteistä ostamani purkit, joissa oli ihan erilaiset luokitukset. S24 moderaattori katsoi kuitenkin että kuviin linkkejä sisältynyt viesti oli tavatonta keskustelupalstan väärinkäyttöä ja poisti kirjoitukseni.


      • Anonyymi

        Anonyymi
        14.6.2019 8:38
        "Jos täyttää C2, täyttää myös C3"
        Heiteteääns faktaa myös takaisinpäin ;)

        Ensiksi, ACEA C2 ja C3 ovat omat luokituksensa.

        Suurin erotus niissä on HTHS-viskositeetti:
        C2 =>2,9 cP
        C3 =>3,5 cP.

        Eli jos sinulla on puhtaasti C2-öljy, sillä on HTHS-viskositeetti luokkaa 2,9 cP, eli se ei täytä C3-luokkaa. C3-öljy edellyttää minimissään 3,5 cP HTHS-viskositeetin ja se täyttääkin myös C2-vaatimuksen. Siksi öljyt jotka täyttävät molemmat ACEA C2 ja C3 luokat ovat usein HTHS 3,5 cP, eli juuri C3-öljyn raja arvot täyttävänä muttei kuitenkaan liian paksua C2-vaativiin koneisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymi
        14.6.2019 8:38
        "Jos täyttää C2, täyttää myös C3"
        Heiteteääns faktaa myös takaisinpäin ;)

        Ensiksi, ACEA C2 ja C3 ovat omat luokituksensa.

        Suurin erotus niissä on HTHS-viskositeetti:
        C2 =>2,9 cP
        C3 =>3,5 cP.

        Eli jos sinulla on puhtaasti C2-öljy, sillä on HTHS-viskositeetti luokkaa 2,9 cP, eli se ei täytä C3-luokkaa. C3-öljy edellyttää minimissään 3,5 cP HTHS-viskositeetin ja se täyttääkin myös C2-vaatimuksen. Siksi öljyt jotka täyttävät molemmat ACEA C2 ja C3 luokat ovat usein HTHS 3,5 cP, eli juuri C3-öljyn raja arvot täyttävänä muttei kuitenkaan liian paksua C2-vaativiin koneisiin.

        Vaatimus kulumisenestolle kuitenkin sama, mitä käytännön haittaa siis alemmasta HTHS arvosta?

        Huollossa laittoivat meidän autoon viimeksi alhaisen HTHS arvon A5 öljyä vaikka vaatimus A3. Eipä ole kone hajonnut ja yhtä hyvin toimii.


      • Anonyymi

        "Vaatimus kulumisenestolle kuitenkin sama, mitä käytännön haittaa siis alemmasta HTHS arvosta?"

        Käytännössä haitta voi ilmetä öljykalvon pettämisenä korkean moottorin kuormituksen tilanteissa, esim jos vedät traileria tms. HTHS tarkoittaa suurta lämpötilaa (150 C) ja -leikkausvoimaa, eli se on öljykalvon kestävyys suuressa moottorin (ja öljyn) rasituksessa.

        Toki omalla vastuulla voi käyttää laatuluokitukset täyttämätöntäkin öljyä (A5 ei sovi A3 tilalle...), luulisi myös autohuoltojen tietävän tämän? Kevyessä ajossa tuskin alemmasta HTHS:tä olisikaan haittaa, mutta kovalla ja pitkäkestoisella kuormituksella voi olla jo lähempänä riskialuetta. Onko tuloksena sitten a) ei mitään, b) naarmuja laakeripinnoilla ja nopeutunut kuluminen, vai c) totaalinen laakerivaurio - sitä ei pysty sanomaan kuin kokeilemalla sillä joka moottori on erilailla suunniteltu.


    • Anonyymi

      "Motonetissä nämä erehdykset sattuvat aina niin päin, että kaupitaan paremmilla spekseillä huonompaa tuotetta."

      Tässä tapauksessahan kaupataan huonommilla spekseillä parempaa tuotetta. C2 täyttää samat vaatimukset kuin A5 mutta sen lisäksi on vielä pakokaasunkäsittelylle turvallinen.

      • Anonyymi

        Edullista öljyä käy muuten uuteen toitsukkaan ja vain ainoastaan!


      • Anonyymi

        Käy moneen muuhunkin ja sitä paitsi uuteen toitsukkaan (hybriidi) pitää olla vielä parempaa öljyä; 0W-16.


    • Anonyymi

      Motox on parempi öljy, mutta kaupataan huonomman hinnalla.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7455
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3967
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3510
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      235
      2793
    5. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2652
    6. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      43
      2465
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      132
      2391
    8. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2279
    9. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      20
      2218
    10. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1962
    Aihe