betonipäällyste

keios

betonipäällyste on mielestäni mitä mainion rakennusmateriaali tiepäällysteenä. Ainakin Hyvinkään kohdalla moottoritiellä kyseisellä osuudella ei huomaa yhtään nastojen tai ylipainojen aiheuttamia uria tai kulumista. Lisäksi päällyste on todella hiljainen, tasainen sekä sileä, myös nastoilla ajaessa.

Miksei ei Suomessa päällystetä enemmänkin moottoriteitä betonilla? Eikö se sovi Suomen ilmastoon, eikö se kestä suolaamista vai mikä on syynä sen vähyyteen? Vai yllyttääkö tasainen ja hyvä meno nopeuden kasvattamiseen?

8

5886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • albino

      se betonipäällyste ei ole hyvinkään kohdalla ja toisekseen, kyllä se aika surkea esitys on.
      Viime syksynäkin sitä toista kuukautta hiottiin ja raspattiin tasaiseksi. Saumojen välistä ovat ne "kumitiivisteet" lennelleet huit hittoon.

    • Runttaaja

      ...Oulun lähellä Kempeleessä ennen sen tien muuttamista moottoritieksi. Se oli tehty lyhyistä laatoista ja joku saksalaisfirma kävi sen saumaamassa. No, ne saumat eivät tahtoneet pysyä siellä laattojen välissä ja oli se betonipintakin joillain keleillä asfalttipintaa liukkaampi. Betoni korvattiin asfaltilla jo ennen tien muuttamista motariksi.

      Jostain muistelen kuulleeni, että se betonilaattatekniikka oli sillä tieosuudella jotain vanhaa, jota ei käytetty enää saksassakaan. Tuosta en kuitenkaan osaa sanoa oliko noin.

      • manse

        myös Tampereen läntisellä ohikulkutiellä ja kait se vähän paremmin kesti kuin asfaltti, mutta tasainen se ei koskaan ollut. Ja hinta taitaa olla n. 10 kertainen asfalttiin verrattuna.


      • Seppo Räty
        manse kirjoitti:

        myös Tampereen läntisellä ohikulkutiellä ja kait se vähän paremmin kesti kuin asfaltti, mutta tasainen se ei koskaan ollut. Ja hinta taitaa olla n. 10 kertainen asfalttiin verrattuna.

        Saksalaisetha sen kävi siihen tekemässä ja piti kestää parikymmentä vuotta. Nyt siinä on on jo urapaikkausten urapaikkauksia jotka on tehty asfaltilla.

        Hiljainen se oli vain uutena mutta nyt kun nastat ovat sen rouhineet niin äänekkäämpää pätkää saa hakea.

        Pakkasilla siinä ilmenee voimakas pomppumaisuus eli auto pomppii koko ajan.

        Kyllä saksa on paska maa.


      • siitä saa

        kun yrittää saada halvalla hyvää.

        Saksassa ei ole enää vuosiin tehty betoniteitä "laatoista", puhumattakaan, että saumat olisi tiivistetty "kumitiivisteillä".

        Nykyiset betonitiet tehdään uuden tekniikan liukuvalutekniikalla. Ei saumoja, ei "nystyröitä" jne.
        Jokainen, joka on oikeasti ajanut näitä uusia teitä (Saksassa) huomaa sen.

        Hommassa on vain se suuri ero, että Saksassa maaperä ei roudi.
        En osaa sanoa, vaikuttaisiko routiminen, mikäli pohjatyöt olisi oikein tehty. Valun paksuutena Saksassa käytetään 40 - 70 cm.


      • Runttaaja
        siitä saa kirjoitti:

        kun yrittää saada halvalla hyvää.

        Saksassa ei ole enää vuosiin tehty betoniteitä "laatoista", puhumattakaan, että saumat olisi tiivistetty "kumitiivisteillä".

        Nykyiset betonitiet tehdään uuden tekniikan liukuvalutekniikalla. Ei saumoja, ei "nystyröitä" jne.
        Jokainen, joka on oikeasti ajanut näitä uusia teitä (Saksassa) huomaa sen.

        Hommassa on vain se suuri ero, että Saksassa maaperä ei roudi.
        En osaa sanoa, vaikuttaisiko routiminen, mikäli pohjatyöt olisi oikein tehty. Valun paksuutena Saksassa käytetään 40 - 70 cm.

        Suomessa on se routimisongelma. Täällä pitäisi tehdä routarajan alapuolelle poikittaiset, tietä leveämmät laatat ja niistä pilarit varsinaiseen tielaattaan, jonka pitäisi olla tosi pitkä, mielellään yli 100 m. Laattojen väliin ei sitten mitään kumitiivisteitä.
        Noin siis, jos ei routimisongelmaan ole muuta ratkaisua. Jäisi tuossa ainakin mittava maamassojen vaihto pois.


      • keios
        Runttaaja kirjoitti:

        Suomessa on se routimisongelma. Täällä pitäisi tehdä routarajan alapuolelle poikittaiset, tietä leveämmät laatat ja niistä pilarit varsinaiseen tielaattaan, jonka pitäisi olla tosi pitkä, mielellään yli 100 m. Laattojen väliin ei sitten mitään kumitiivisteitä.
        Noin siis, jos ei routimisongelmaan ole muuta ratkaisua. Jäisi tuossa ainakin mittava maamassojen vaihto pois.

        noinhan niitä suurnopeusrautateitä (>300 km/H) euroopassakin rakennetaan. En ole tietenkään mikään expertti asiassa mutta siellä olen nähnyt ainakin pohjustuksia valettavan kokonaisuudessaan pitkiä pätkiä betonista. Sen päälle sitten ilmeisesti rakennetaan itse ratapenkka tai rata-taso.
        Miksi ei noin tosiaan voisi teitäkin rakentaa. Kyllähän se vähän aataminaikuista on tuo nykyinen tyyli mittavine maamassojen liikutteluineen ja sitten lopputulos ainakin suomessa on paska, epätasainen ja valtavine pomppuineen.


      • tepo

        Ainakin Tampereen kohdalla tuo betonipäällysteinen moottoritie on surkeassa kunnossa kun siihen on pikkuhiljaa tullut urat, kulumalla aivan kuten normaaliin asfalttiinkin. Nyt niihin on tehty urapaikkaukset asfaltilla eli siinä missä ennen oli kaksi uraa on nyt neljä uraa. Uran pohjalle mätettiin asfalttia niin uraan kumpaankin reunaan jäi kaksi pienempää uraa. Nämä vetelevät ainakin yhdistelmää ihan miten tahtovat. Urat ovat varmaan myös moottoripyörille ilkeät, kun ne ovat todella teräväreunaiset.

        Vesikelillä tuo samainen betonipäällyste tuntuu välillä yhtä liukkaalta kuin jääkeli. Ratissa tuntee selvästi että varsinkaan rampeissa ei ole sitten minkäänlaista pitoa, siis kesällä vesikeleissä. Tämä tullee kai siitä kun betoni on ajan myötä "kiillottunut" aivan liukkaaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      163
      3056
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      372
      2087
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1861
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1836
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      985
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      113
      968
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe