betonipäällyste

keios

betonipäällyste on mielestäni mitä mainion rakennusmateriaali tiepäällysteenä. Ainakin Hyvinkään kohdalla moottoritiellä kyseisellä osuudella ei huomaa yhtään nastojen tai ylipainojen aiheuttamia uria tai kulumista. Lisäksi päällyste on todella hiljainen, tasainen sekä sileä, myös nastoilla ajaessa.

Miksei ei Suomessa päällystetä enemmänkin moottoriteitä betonilla? Eikö se sovi Suomen ilmastoon, eikö se kestä suolaamista vai mikä on syynä sen vähyyteen? Vai yllyttääkö tasainen ja hyvä meno nopeuden kasvattamiseen?

8

5863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • albino

      se betonipäällyste ei ole hyvinkään kohdalla ja toisekseen, kyllä se aika surkea esitys on.
      Viime syksynäkin sitä toista kuukautta hiottiin ja raspattiin tasaiseksi. Saumojen välistä ovat ne "kumitiivisteet" lennelleet huit hittoon.

    • Runttaaja

      ...Oulun lähellä Kempeleessä ennen sen tien muuttamista moottoritieksi. Se oli tehty lyhyistä laatoista ja joku saksalaisfirma kävi sen saumaamassa. No, ne saumat eivät tahtoneet pysyä siellä laattojen välissä ja oli se betonipintakin joillain keleillä asfalttipintaa liukkaampi. Betoni korvattiin asfaltilla jo ennen tien muuttamista motariksi.

      Jostain muistelen kuulleeni, että se betonilaattatekniikka oli sillä tieosuudella jotain vanhaa, jota ei käytetty enää saksassakaan. Tuosta en kuitenkaan osaa sanoa oliko noin.

      • manse

        myös Tampereen läntisellä ohikulkutiellä ja kait se vähän paremmin kesti kuin asfaltti, mutta tasainen se ei koskaan ollut. Ja hinta taitaa olla n. 10 kertainen asfalttiin verrattuna.


      • Seppo Räty
        manse kirjoitti:

        myös Tampereen läntisellä ohikulkutiellä ja kait se vähän paremmin kesti kuin asfaltti, mutta tasainen se ei koskaan ollut. Ja hinta taitaa olla n. 10 kertainen asfalttiin verrattuna.

        Saksalaisetha sen kävi siihen tekemässä ja piti kestää parikymmentä vuotta. Nyt siinä on on jo urapaikkausten urapaikkauksia jotka on tehty asfaltilla.

        Hiljainen se oli vain uutena mutta nyt kun nastat ovat sen rouhineet niin äänekkäämpää pätkää saa hakea.

        Pakkasilla siinä ilmenee voimakas pomppumaisuus eli auto pomppii koko ajan.

        Kyllä saksa on paska maa.


      • siitä saa

        kun yrittää saada halvalla hyvää.

        Saksassa ei ole enää vuosiin tehty betoniteitä "laatoista", puhumattakaan, että saumat olisi tiivistetty "kumitiivisteillä".

        Nykyiset betonitiet tehdään uuden tekniikan liukuvalutekniikalla. Ei saumoja, ei "nystyröitä" jne.
        Jokainen, joka on oikeasti ajanut näitä uusia teitä (Saksassa) huomaa sen.

        Hommassa on vain se suuri ero, että Saksassa maaperä ei roudi.
        En osaa sanoa, vaikuttaisiko routiminen, mikäli pohjatyöt olisi oikein tehty. Valun paksuutena Saksassa käytetään 40 - 70 cm.


      • Runttaaja
        siitä saa kirjoitti:

        kun yrittää saada halvalla hyvää.

        Saksassa ei ole enää vuosiin tehty betoniteitä "laatoista", puhumattakaan, että saumat olisi tiivistetty "kumitiivisteillä".

        Nykyiset betonitiet tehdään uuden tekniikan liukuvalutekniikalla. Ei saumoja, ei "nystyröitä" jne.
        Jokainen, joka on oikeasti ajanut näitä uusia teitä (Saksassa) huomaa sen.

        Hommassa on vain se suuri ero, että Saksassa maaperä ei roudi.
        En osaa sanoa, vaikuttaisiko routiminen, mikäli pohjatyöt olisi oikein tehty. Valun paksuutena Saksassa käytetään 40 - 70 cm.

        Suomessa on se routimisongelma. Täällä pitäisi tehdä routarajan alapuolelle poikittaiset, tietä leveämmät laatat ja niistä pilarit varsinaiseen tielaattaan, jonka pitäisi olla tosi pitkä, mielellään yli 100 m. Laattojen väliin ei sitten mitään kumitiivisteitä.
        Noin siis, jos ei routimisongelmaan ole muuta ratkaisua. Jäisi tuossa ainakin mittava maamassojen vaihto pois.


      • keios
        Runttaaja kirjoitti:

        Suomessa on se routimisongelma. Täällä pitäisi tehdä routarajan alapuolelle poikittaiset, tietä leveämmät laatat ja niistä pilarit varsinaiseen tielaattaan, jonka pitäisi olla tosi pitkä, mielellään yli 100 m. Laattojen väliin ei sitten mitään kumitiivisteitä.
        Noin siis, jos ei routimisongelmaan ole muuta ratkaisua. Jäisi tuossa ainakin mittava maamassojen vaihto pois.

        noinhan niitä suurnopeusrautateitä (>300 km/H) euroopassakin rakennetaan. En ole tietenkään mikään expertti asiassa mutta siellä olen nähnyt ainakin pohjustuksia valettavan kokonaisuudessaan pitkiä pätkiä betonista. Sen päälle sitten ilmeisesti rakennetaan itse ratapenkka tai rata-taso.
        Miksi ei noin tosiaan voisi teitäkin rakentaa. Kyllähän se vähän aataminaikuista on tuo nykyinen tyyli mittavine maamassojen liikutteluineen ja sitten lopputulos ainakin suomessa on paska, epätasainen ja valtavine pomppuineen.


      • tepo

        Ainakin Tampereen kohdalla tuo betonipäällysteinen moottoritie on surkeassa kunnossa kun siihen on pikkuhiljaa tullut urat, kulumalla aivan kuten normaaliin asfalttiinkin. Nyt niihin on tehty urapaikkaukset asfaltilla eli siinä missä ennen oli kaksi uraa on nyt neljä uraa. Uran pohjalle mätettiin asfalttia niin uraan kumpaankin reunaan jäi kaksi pienempää uraa. Nämä vetelevät ainakin yhdistelmää ihan miten tahtovat. Urat ovat varmaan myös moottoripyörille ilkeät, kun ne ovat todella teräväreunaiset.

        Vesikelillä tuo samainen betonipäällyste tuntuu välillä yhtä liukkaalta kuin jääkeli. Ratissa tuntee selvästi että varsinkaan rampeissa ei ole sitten minkäänlaista pitoa, siis kesällä vesikeleissä. Tämä tullee kai siitä kun betoni on ajan myötä "kiillottunut" aivan liukkaaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe