nasta renkaat

kitka

Kuinka kauan täällä hölmölässä nimeltä suomi sallitaan nastarenkaitten melkein ympärivuotinen käyttö.Marraskuusta maaliskuun alkuun ja tietysti kelien mukaan ,mutta kun sitä stanan rapinaa alkaa kuulumaan jo hyvä ettei syyskuussa ja se jatkuu toukokuun alkuun ja syyksi kerrotaan ,jotta jos vaikka onkin aamulla vähä liukasta.Parinkymmenen vuoden päästä ,jos ilmaston lämpeneminen jatkuu ja pakkasta ei ole suomessa kuin aivan käsivarressa ,niin kyllä täällä hölmölässä varmaan vieläkin nastat rapisee ja asfaltti miehille riittää töitä ,kun uutta pintaa saa vetää joka toinen vuosi
samalle tielle, jottein nasta urat aivan tiestä läpi menisi. On se kumma paikka nämä urat ,kun 99% autoista ajaa tätä samaa linjaa ,niin ei se ihme ole jos uraa tulee.HÖLMÖLÄN touhua koko suomalainen liikenne.

32

2353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakentamaan teitä

      Olen samaa mieltä nastarenkaiden käytöstä, että hölmöläisten touhua on.
      Kanadassa olen ajellut samoissa olosuhteissa ja siellä käytetään kitkarenkaita. Sen näkee siellä teiden kunnostakin ei tule uria asfalttiin kuten täällä.
      Hölmöä täällä on paljon muussakin touhussa. Esimerkiksi kiihdytyskaistojen puute valtateillä ei pääse vauhdissa mukaan eikä poistumaan niin että ei jarruta muuta liikennettä.
      Risteyksissä oikealle kääntyminen pitäisi sallia muuta liikennettä vaarantamatta. Tämä tekisi monessa paikassa liikenteen paljon sujuvammaksi.
      Ainakin ulkomailla se pelaa ja ihme kyllä olen siellä osannut tämän säännön mukaan ajaa tähän asti vahinkoa aiheuttamatta. Tosin monta kertaa jään risteykseen seisomaan kuin Suomessa kunnes muistan että saankin mennä siitä muita häiritsemättä. Muutaman päivän jälkeen homma menee jo vanhasta muistista enkä jää risteykseen muita jarruttamaan.
      Ruotsissa pitäisi jokaisen käydä hieman harjoittelemassa joustavaa liikennettä. Samalla voisi katsella kuinka väylät siellä on tehty ainakin teiden suunnittelijat voisivat sinne mennä tutustumaan.
      Ehkä täälläkin joskus opitaan teitä rakentamaan.

      • Suomessa kaikkialla ilman nastarenkaita. Pääteillä kyllä enimmäkseen, mutta sivutiet ovat usein/joskus paksussa, kirkkaassa jäässä ja (keväällä) vielä vesi pinnassa. Miten siinä kitkarenkailla pärjäät, kun toiselle pikkutielle pitää kääntyä 90 astetta? Vauhtia ei voi ottaa. Ja sitten heti risteyksen jälkeen on yhtä jäinen ja märkä vastamäki.

        Tasamaalla ja vain isoja teitä ajamalla saattaa pärjätäkin kitkarenkailla. Jollain tavalla.


      • kitka
        sitroen kirjoitti:

        Suomessa kaikkialla ilman nastarenkaita. Pääteillä kyllä enimmäkseen, mutta sivutiet ovat usein/joskus paksussa, kirkkaassa jäässä ja (keväällä) vielä vesi pinnassa. Miten siinä kitkarenkailla pärjäät, kun toiselle pikkutielle pitää kääntyä 90 astetta? Vauhtia ei voi ottaa. Ja sitten heti risteyksen jälkeen on yhtä jäinen ja märkä vastamäki.

        Tasamaalla ja vain isoja teitä ajamalla saattaa pärjätäkin kitkarenkailla. Jollain tavalla.

        Varmaan pärjää jos tiet sannoitetaan ja risteysalueille laitetaan suolaakin lisäksi.
        Asenteesta se on yleensä kaikki kiinni.


      • A.II
        kitka kirjoitti:

        Varmaan pärjää jos tiet sannoitetaan ja risteysalueille laitetaan suolaakin lisäksi.
        Asenteesta se on yleensä kaikki kiinni.

        Tajuatko että vaadittaisiin kymmenen kertaa nykyistä enemmän hiekoitus ja suolausautoja mikäli jokainen pikkutie pitäisi pitää sulana kitkarenkaiden takia?


      • kitka
        A.II kirjoitti:

        Tajuatko että vaadittaisiin kymmenen kertaa nykyistä enemmän hiekoitus ja suolausautoja mikäli jokainen pikkutie pitäisi pitää sulana kitkarenkaiden takia?

        taitaa sitten olla se, että ajelemme todella huonolla asfaltilla kesällä jatkossakin.
        Vain niiden takia jotka ei osaa ajaa varoen.
        Eli tässä hölmölässä ei koskaan ole rahaa niin paljon että pystyisimme tiet kunnostamaan nastarenkaiden jäljiltä.
        Kannattaisi hieman matkailla ja pitää silmät avoimina.
        Olosuhteen monin paikoin samat kuin meillä välillä pahemmatkin.


      • just ei....
        A.II kirjoitti:

        Tajuatko että vaadittaisiin kymmenen kertaa nykyistä enemmän hiekoitus ja suolausautoja mikäli jokainen pikkutie pitäisi pitää sulana kitkarenkaiden takia?

        Miten niin 10* kun kerran kesärenkailla pärjäävät kesät ja talvet niin linja- autot kuin kuorma- autotkin.


      • fysiikan lait!!!
        A.II kirjoitti:

        Tajuatko että vaadittaisiin kymmenen kertaa nykyistä enemmän hiekoitus ja suolausautoja mikäli jokainen pikkutie pitäisi pitää sulana kitkarenkaiden takia?

        No joka tapauksessa linja- ja kuorma- autot pärjäävät kesärenkailla kaikilla Suomen tiellä. Jos jo nyt käytetään suolausta sen verran, että toiset ajavat kesärenkailla niin luulisi heikoimmankin tytön pärjäävän edes kitkarenkailla. Vai olenko muka väärässä?


      • Aattele loppuun asti
        just ei.... kirjoitti:

        Miten niin 10* kun kerran kesärenkailla pärjäävät kesät ja talvet niin linja- autot kuin kuorma- autotkin.

        Jos hieman fysiikan lakeihin perehtyisit, ymmärtäisit sinäkin että massa tuo kuorma- ja linja-autojen tapauksessa lisää kitkaa. Näillä ei myöskään tavata ajella pikkuisia jääteitä niin täpinöissä kuin autoilla.

        Jos kevyen auton renkaalle kohdistuu 300kg massa, pitää se kirkkaalla jäällä yhtä hyvin kuin kumisaappaasi. Samat käyttäjälle "Fysiikan lait!!!" ,jonka nimimerkin tulkitsin intona tutustua kyseiseen aiheeseen.


    • jepulis

      kuinka kauan täällä hölmölässä nimeltä suomi sallitaan teiden suolausta. on se kumma kun ei hölmölän eteläosassa osata ajaa talvikelissä?????????????????

      • +0980989080

        Jatkuva märkä suolaliuos ja nastarenkaat aiheuttavat tiestön tuhon.
        Jos jäteään se suola pois, ei tietkään kuluisi.
        Tai sitten suolataan ja ajetaan kitkoilla.
        Muuta järkevää vaihtoehtoa ei ole.


      • kitka
        +0980989080 kirjoitti:

        Jatkuva märkä suolaliuos ja nastarenkaat aiheuttavat tiestön tuhon.
        Jos jäteään se suola pois, ei tietkään kuluisi.
        Tai sitten suolataan ja ajetaan kitkoilla.
        Muuta järkevää vaihtoehtoa ei ole.

        Millaista suolaa ne muualla käyttää kun siellä tiet ei mene huonoon kuntoon.
        Tietääkseni sksassa käytetään huomattavasti enemmän suolaa neliölle kuin meillä samoin USA ja kanada.
        Tiet näissä maissa paljon paremmassa kunnossa kuin meillä saksa tosin leudommassa ilmastossa.
        Vai olisiko sittenkin syynä ne nastarenkaat????


      • turhat nastat
        +0980989080 kirjoitti:

        Jatkuva märkä suolaliuos ja nastarenkaat aiheuttavat tiestön tuhon.
        Jos jäteään se suola pois, ei tietkään kuluisi.
        Tai sitten suolataan ja ajetaan kitkoilla.
        Muuta järkevää vaihtoehtoa ei ole.

        Suola on passiivinen aine joka on muodustunut mineraalien suoloiksi, ei ole emäs, ei ole happo. Sitä tarvitaan raskaan liikenteen kulun varmistamiseksi, jolloin samalla saadaan kaikille muillekin kumirenkaille tarvittava kitkakerroin. Nastat ovat täysin turhat ja kuormittavat pahasti ympäristöä.


    • Sunnuntaiautoilija

      Meilläpäin rakennettiin tai perusparannettiin tie, 30 km. Se päällystettiin kesän alussa ja syksyllä siinä oli hirveät urat. Meni syksy, tuli talvi ja seuraavana keväänä alkoivat nastarengasvihaajaat kirjoitella lehtiin että katsokaa nyt kuinka tie menee nopeasti pilalle kun ajetaan nastoilla.

      Täällä on myös tie, joka poistettiin käytöstä lähes kokonaan kymmenen kilometrin matkalta kun vieressä menee uusi tie. Ajelin sitä vanhaa tässä äsken. Tie oli hirveä, kuoppia, murtumia ja sortumia. Päällyste ole aivan loppu, vaikka se ehti olla siinä vain neljä vuotta. Samanlainen tie oli loppuosaltaankin, vaikka se on normaalissa käytössä. Tiepiiri valittaa että kalliiksi tulee kun ajetaan nastoilla.

      Eiköhän se tien kulumisen syy useimmiten ole heikosti rakennettu tie, eikä nastat. Nyt kun routa liikutteli alkutalven kerroksia ja välillä tuli vettä niin pinta repeili, sisään päässyt vesi repi maamassoja ja pakkanen taas välillä hajotti lisää pintaa. Liikenteellä ei näyttänyt olevan suurtakaan vaikutusta tien kuntoon, minkä havaitsi siltä osalta tietä millä oli muutama hassu ajoneuvo päivässä.

      • kitka

        Uskon ilman tutkimustakin, että nasta kuluttaa enemmän kuin kumi.
        Tosin nämä ohuet jyrsimällä paikatut tiet menevät rikki veden ja pakkasen takia helposti. Johtuu siitä että asfaltti ei ole mennyt kunnolla yhteen sen huomaa liitoskohdista. Valtatie 9 ainakin on
        moottoritiellä kuin tilkkutäkki paikka paikan vieressä. liikenteeltä kerätyt varat menevätkin vallan muuhun tarkoitukseen kuin teiden hoitoon....


      • bussi
        kitka kirjoitti:

        Uskon ilman tutkimustakin, että nasta kuluttaa enemmän kuin kumi.
        Tosin nämä ohuet jyrsimällä paikatut tiet menevät rikki veden ja pakkasen takia helposti. Johtuu siitä että asfaltti ei ole mennyt kunnolla yhteen sen huomaa liitoskohdista. Valtatie 9 ainakin on
        moottoritiellä kuin tilkkutäkki paikka paikan vieressä. liikenteeltä kerätyt varat menevätkin vallan muuhun tarkoitukseen kuin teiden hoitoon....

        Eiköhän vilkasliikenteisillä seuduilla kannata joukkoliikenne. menkää bussilla niin jää monta nastaa puremasta uria tiehen


      • kitka
        bussi kirjoitti:

        Eiköhän vilkasliikenteisillä seuduilla kannata joukkoliikenne. menkää bussilla niin jää monta nastaa puremasta uria tiehen

        Tietenkin kannattaa mutta bussi menee tuosta 50m päästä ja oma auto on pihalla. Arvaappa kummalla mennään........


    • hmm...

      veikkaan ettei täällä nastoista mussuttavat aja kuitenkaan itse nastarenkailla.. kun heilläkin voi olla liukasta välillä. Tuo narina on aivan turhaa, jos kerran laki sallii nastarenkaat niin niitä saa käyttää, valtio hoitaa tiestön. Jos ei rahat riitä se nostaa veroja tai ottaa lainaa. Mutta uskokaas huviksenne, nykyyän on hittin liikennekuolemien minimointi (varmaan joku eu:n laajuinen skaba) ja sitä ajattellen ei todellakaan kukaan anna lupaa kieltää nastoja.

      Joten..toi ininä on aivan turhaa. Ymmärrän kyllä pointin, mutta.. ei se kanna hedelmää joten turha siihen on päätä vaivata. Olkaa valmiita joka toinen kesä vaihtamaan tuulilasi, nastoja tulee edelleen.

      • mussuttajalle

        katso edellinen..........................


    • Nastoilla paanalle

      Oulun ja lapinläänin rajoilla tarvitaan kunnon renkaat kun täällä ei ole esimerkiksi yleisiä kulkuvälineitä. Paanalle pitää mennä kelillä kuin kelillä ja silloin paras vaihtoehto on kunnon nastarenkaat Nastat alle lokakuun alussa ja pois joskus vapun jälkeen (vappuna onkin parhaat pilkkiilmat).

      • kitka

        Koskaan ei ole kelin vuoksi tarvinnut ajoja jättää tekemättä. Tosin turvaväli pitää kitkoilla olla pitempi. Huolellisuutta vaatii myös se että nastoilla ajavat kiilaavat turvaväliin lähes etupuskuria hipoen.

        Yhteispelillä se kuitenkin onnistuu. Olen myös poroja käynyt katsomassa eikä ongelmaa ole sielläkään ollut.

        Toisaalta Oulun pohjoispuolella voisi ajaa nastoilla siellähän liikennetiheys on pientä ei tiet kulu niin paljon. Lisäksi tiet ovat jäisiä ei kulu asfaltti kuten täällä etelässä jossa tiet ovat lähes koko vuoden sulia.

        Lisäksi ajonopeuksiakin talvella noudatettaisiin paremmin kun ei tuudittauduta siihen nastan hyvään pitoon. Kannattaa kokeilla jos taidot riittää.


      • Kitkat alla
        kitka kirjoitti:

        Koskaan ei ole kelin vuoksi tarvinnut ajoja jättää tekemättä. Tosin turvaväli pitää kitkoilla olla pitempi. Huolellisuutta vaatii myös se että nastoilla ajavat kiilaavat turvaväliin lähes etupuskuria hipoen.

        Yhteispelillä se kuitenkin onnistuu. Olen myös poroja käynyt katsomassa eikä ongelmaa ole sielläkään ollut.

        Toisaalta Oulun pohjoispuolella voisi ajaa nastoilla siellähän liikennetiheys on pientä ei tiet kulu niin paljon. Lisäksi tiet ovat jäisiä ei kulu asfaltti kuten täällä etelässä jossa tiet ovat lähes koko vuoden sulia.

        Lisäksi ajonopeuksiakin talvella noudatettaisiin paremmin kun ei tuudittauduta siihen nastan hyvään pitoon. Kannattaa kokeilla jos taidot riittää.

        Porot ovat vaan niin tyhmiä etteivät tiedä onko autossa kitkat vai nastat kun pökäsevät etteen.


      • kitka
        Kitkat alla kirjoitti:

        Porot ovat vaan niin tyhmiä etteivät tiedä onko autossa kitkat vai nastat kun pökäsevät etteen.

        Oliko oikein aito poro vai se "paperiporo" joista oli puhetta Hannu Karpon ohjelmassa?


      • Uusi juttu?

        Taitavat olla melko huonoja autoilijoita siellä Oulun seudulla? Eikö siellä ole kuultu mitään kitkarenkaista, joita käytetään kaikissa maissa missä teillä esiintyy normaalisti liukkautta. Oulun seudulla on jo tiet jouduttu päällystämään myrkkypinnoitteilla, että edes lyhyt kestävyys niille saataisiin - tosin autot ja ihmiset eivät sitä näytä kestävän.


    • tyhmää on

      Kahdeksan vuotta on kulunut ja aina vaan teitä saa tuhota nastarenkailla. Valtio korjaa teitä velkarahalla ja veroja tullaan nostamaan huomattavasti.

    • tuningtero?

      Ääliö kirjoittaa hölmöistä eikä osaa edes yhdyssanoja, ne ovat NASTARENKAAT.
      Jopa Amerikassa käytetään nastarenkaita osavaltioissa joissa on talvi.

    • ajakaa nyt pirusti

      Rikkokaa nyt ne tiet niillä kovametallipaloillanne aivan loppuun, niin sitten saadaan nastakielto, tai ainakin nastavero aikaiseksi nopeammin. Joka tapauksessa nastojen käyttöä joudutaan lähitulevaisuudessa rajoittamaan kestämättömien kustnnusten ja haittojen vuoksi.

    • Säämies

      Näin keväällä olisi jarrupölyä entistä enemmän jos kaikki ajaisivat kitkoilla.

    • telaketjut

      Muutos tapahtuu kun tiestö menee sellaiseen kuntoon jossa muilla vehkeillä kuin telaketjupeleillä ei enää pärjätä. Katsos kun tiemäärärahoja jatkuvasti leikataan. Ruvetkaa nyt vaan säästämään jotta pystytte ostamaan sen telaketjuajoneuvon.

    • Tieraukka

      Järkevästi ajateltuna kovametallinastoitettu kumirengas kuluttaa bitumin lisäksi kiviainesta enemmän kuin pelkkä kumista tehty rengas. Ulkomailla kovametallia käytetään kiveä poraavan terän kärkiosassa ja Suomessa autonrenkaan pinnassa tiepinnoitteen rikkomiseen.

    • Viis Ari

      Anus.

      • KorvaTuppelo

        Sinänsä ihan asiallinen kommentti, mutta ei liity liikenteeseen millään tavalla.


    • Tie auton kyljessä

      Uudetkin tiet olemme jo rikkoneet pölyksi ja nastaliejuksi. Auton kyljestä näkee minne tie on siirtynyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2701
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1321
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1155
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1018
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      990
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      956
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      889
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      885
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe