Pelkkää Uberia ajamalla ei tule toimeen

Anonyymi

Kun taksiliikenne vuosi sitten heinäkuussa vapautui, palasi myös kyytivälityspalvelua sovelluksen kautta tarjoava Uber Suomen markkinoille.

Eläkkeelle jäänyt xxx xxxxx kertoi Tekniikan Maailmalle vuosi sitten aloittavansa Uber-kuljettajana (TM 12/2018). Hän oli jättänyt taksirenginhommat, ostanut paljon tietä nähneen VW Passatin ja ryhtynyt yrittäjäksi.

Miten on mennyt?

”Minulla ei ole taloudellista pakkoa tehdä tätä, koska olen eläkkeellä. Silloin kun lähtee sovelluksilla ajamaan, ei niitä yksi riitä. Ajan Uberin lisäksi Yangoa ja Voltia, jotka ovat minulla kaiken aikaa päällä. Kun ensimmäinen niistä kilahtaa, suljen muut. Jotkut ajavat keikkoja viidellekin sovellukselle”, kertoo xxxxx.

Uber veloittaa kyytimaksun asiakkaan luottokortilta. Hollantiin rekisteröity yhtiö tilittää summasta 75 prosenttia kuljettajalle. Yrittäjän pitää maksaa itse Suomeen 10 prosentin arvonlisävero asiakkaan maksamasta koko palkkiosta. Ei siis vain kuljettajan saamasta osuudesta.

Alle 10 000 euron vuosituloista arvonlisäveroa ei Suomessa tällä hetkellä tarvitse maksaa.

Lisäksi kun kuljettaja käyttää välitysalustaa, hänen katsotaan ostavan alustalta sähköistä palvelua. Siitä kuljettajan on suoritettava arvonlisävero niin kutsutun käännetyn verovelvollisuuden perusteella.

”Olen ajanut Uberille yli 600 kyytiä. Työajoa Passatiin on kertynyt yhteensä yli 30 000 kilometriä. Minulle vapaus on tärkeää, ettei tarvitse mennä tolpalle”, xxxx kuvailee.

xxxsen yrityksen liikevaihto oli viime vuoden elokuun alusta toukokuun 2019 loppuun noin 16 600 euroa. Se kaikki on tullut henkilökuljetuksesta. Uberin osuudeksi hän arvioi noin 65 prosenttia. Kun xxxxsta haastattelee, kyydittäminen vaikuttaa olevan hänelle enemmän harrastus, ”kun on tarve päästä tien päälle”.

”Asiakkaat ovat nuoria. Harvoin on yli 50-vuotiaita kyydissä. Sain juuri Uberilta raportin, jonka mukaan olen kuljettanut 47 eri maan kansalaista. Uberilta tulee hyvät raportit ja nopeudesta on kirjanpitäjänikin kiitellyt”, xxxn kertoo.

Uberin toiminta-alue on Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen. Uberin Pohjoismaiden maajohtajalta Joel Järviseltä ei irtoa tarkkoja lukuja sen pääkaupunkiseudulta saavuttamasta taksimarkkinasiivusta. Yhtiö tiedotti torstaina, että sillä on yli 500 aktiivista kuljettajaa.

”Kuljettajien aktiivisuudessa on runsaasti hajontaa: jotkut tekevät joka päivä keikkaa, toiset vain satunnaisesti. Keskiansioita meillä ei ole antaa”, Järvinen kertoo Tekniikan Maailmalle.

Valtaosa on Järvisen mukaan alalla uusia yrittäjiä. Traficom poisti taksikuljettajan ajoluvan vaatimuksista huhtikuun alussa paikallistuntemuskoneen. Järvinen uskoo tämän houkuttelevan vielä uusia kuljettajia alalle.

Maajohtaja ei kommentoi, voiko ajamalla Uberia elää. Myöskään kilpailijaa taksialalta Järvinen ei halua nimetä.

”Suurin kilpailija on yksityisautoilu. Moni käyttää taksia vain pikkujouluaikaan. Isoin haaste on saada kyytipalvelujen käytöstä entistä arkipäiväisempää. Kuluttajamuutos vie aikaa”, Järvinen summaa.

Uberin torstaina julkistamien niukkojen tietojen mukaan kyydityspalvelua käytettiin pääkaupunkiseudulla paljon viikonloppuisin keskiyön tuntumassa ja pikkujouluaikaan.

Hinnat on Uberissa Järvisen mukaan pidetty tasolla, jolla yhtiö aloitti vuosi sitten. Yhtiössä on käytössä dynaaminen hinnoittelu, eli se muuttuu kysynnän mukaan. Ruuhkahintojen kertoimet ovat tulleet joillekin asiakkaille yllätyksinä.

”Teknologia toimii niin, että asiakas näkee ennen tilaamista hinnan, joka on sillä hetkellä voimassa asiakkaan määränpäähän”, vakuutti Järvinen tiedotustilaisuudessa

Maajohtaja ei kommentoi, voiko ajamalla Uberia elää. Myöskään kilpailijaa taksialalta Järvinen ei halua nimetä.

Uber listautui New Yorkin pörssiin toukokuussa alussa. Ensimmäisen kolmen kuukauden tulos oli miljardi dollaria tappiollinen. Kokonaistulosta Järvinen ei uskalla kommentoida.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Maajohtaja ei kommentoi, voiko ajamalla Uberia elää."

      Miksiköhän? Buuuuuaaaaah

      • Anonyymi

        Jos olisi vastannut niin ei sen vastauksen jälkeen olisi yhtään uunotettua Uber kuskia.


    • Anonyymi

      Eihän tuon ajamisessa ole järjen hiventä, kauheen iso siivu menee välittäjälle ja alvikin maksetaan koko summasta.
      Lisäksi keikat useimmiten alihinnoiteltuja.

    • Anonyymi

      Näinhän se on. Ei kannata.

      Timppa

      • Anonyymi

        Onko sulla vieläkin se Korean letukka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sulla vieläkin se Korean letukka?

        On joo, tai eihän se oo mun nimissä mutta sillä ajelen.

        Timppa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On joo, tai eihän se oo mun nimissä mutta sillä ajelen.

        Timppa

        Paljonko sulle tuli maksuja laittoman taksiliikenteen harjoittamisesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko sulle tuli maksuja laittoman taksiliikenteen harjoittamisesta?

        Paljon.

        Timppa


    • Anonyymi

      Paska juttu, koska ei kerrottu tehtyjä tunteja. Mutta jos nyt on liikevaihtoa 16600e ja työajoa yli 30tkm, niin eipä tuosta taida kannattavaa saada mitenkään. Ja tämä Helsingissä, missä kilometrit tulevat hitaasti.
      Jos kenties hieman tai reilustikin yläkanttiin arvioi keskinopeudeksi työvuorojen ajalta 30km/h, niin tuo tarkoittaa tuhatta työtuntia, mistä saataisiin 16e/h, mistä siis alv ja Uber vievät 35%, jää 10,4e/h, mistä pitää vielä maksaa auton kulut. Jos auton kulut 0,20c/km, niin per tunti niihin menee 6e, eli nyt jää enää 4,4e/h. Ja tästä vielä jotain saattaa mennä maksupäätteisiin ja korttimaksuihin.

      Eläkkeen päälle toki voi olla kannattavampaa kuin puuhastella mökillään, mutta ei tuossa elannosta voi puhua.
      Kätevää kyllä Uberilta, kun pääsevät hyväksikäyttämään eläkeläisiä ja ihmisiä, joilla ei muuta vaihtoehtoa. Ja Helsingin kaupunki oikein kouluttaa mamuista lisää Uber-kuskeja.

      • Anonyymi

        Ilman muuta se on Uberin kannalta kätevää: Jokainen kyyti tuo firman kassaan rahaa ilman että tarvii tehdä yhtään mitään. Parasta kaikessa on, että nää kuljettajapartnerit pärjää mukavasti kun sinänsä kehnoa ajotuloa voi paikata toimeentulotuella, ja yöaikaanhan ei tarvii kuin muutama känniääliö joilta saa rahastettua 150 viidenkympin keikasta ( pankikortikone kaputt, sinä käteine) niin pinkka on kunnossa. Siinä suomipoika ei osaa kuin tyhmänä hymyillä kun kukkarolla käydään kahta kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman muuta se on Uberin kannalta kätevää: Jokainen kyyti tuo firman kassaan rahaa ilman että tarvii tehdä yhtään mitään. Parasta kaikessa on, että nää kuljettajapartnerit pärjää mukavasti kun sinänsä kehnoa ajotuloa voi paikata toimeentulotuella, ja yöaikaanhan ei tarvii kuin muutama känniääliö joilta saa rahastettua 150 viidenkympin keikasta ( pankikortikone kaputt, sinä käteine) niin pinkka on kunnossa. Siinä suomipoika ei osaa kuin tyhmänä hymyillä kun kukkarolla käydään kahta kautta.

        Juuri noin. On aina ollut Uberin ollessa Suomessa laittomana tai laillisena.


    • Anonyymi

      Hyvä että tämä asia tuli julkisuuteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      41
      7894
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4646
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3321
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2176
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1719
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      17
      1546
    8. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      358
      1518
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1199
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      279
      1108
    Aihe