Pelkkää Uberia ajamalla ei tule toimeen

Anonyymi

Kun taksiliikenne vuosi sitten heinäkuussa vapautui, palasi myös kyytivälityspalvelua sovelluksen kautta tarjoava Uber Suomen markkinoille.

Eläkkeelle jäänyt xxx xxxxx kertoi Tekniikan Maailmalle vuosi sitten aloittavansa Uber-kuljettajana (TM 12/2018). Hän oli jättänyt taksirenginhommat, ostanut paljon tietä nähneen VW Passatin ja ryhtynyt yrittäjäksi.

Miten on mennyt?

”Minulla ei ole taloudellista pakkoa tehdä tätä, koska olen eläkkeellä. Silloin kun lähtee sovelluksilla ajamaan, ei niitä yksi riitä. Ajan Uberin lisäksi Yangoa ja Voltia, jotka ovat minulla kaiken aikaa päällä. Kun ensimmäinen niistä kilahtaa, suljen muut. Jotkut ajavat keikkoja viidellekin sovellukselle”, kertoo xxxxx.

Uber veloittaa kyytimaksun asiakkaan luottokortilta. Hollantiin rekisteröity yhtiö tilittää summasta 75 prosenttia kuljettajalle. Yrittäjän pitää maksaa itse Suomeen 10 prosentin arvonlisävero asiakkaan maksamasta koko palkkiosta. Ei siis vain kuljettajan saamasta osuudesta.

Alle 10 000 euron vuosituloista arvonlisäveroa ei Suomessa tällä hetkellä tarvitse maksaa.

Lisäksi kun kuljettaja käyttää välitysalustaa, hänen katsotaan ostavan alustalta sähköistä palvelua. Siitä kuljettajan on suoritettava arvonlisävero niin kutsutun käännetyn verovelvollisuuden perusteella.

”Olen ajanut Uberille yli 600 kyytiä. Työajoa Passatiin on kertynyt yhteensä yli 30 000 kilometriä. Minulle vapaus on tärkeää, ettei tarvitse mennä tolpalle”, xxxx kuvailee.

xxxsen yrityksen liikevaihto oli viime vuoden elokuun alusta toukokuun 2019 loppuun noin 16 600 euroa. Se kaikki on tullut henkilökuljetuksesta. Uberin osuudeksi hän arvioi noin 65 prosenttia. Kun xxxxsta haastattelee, kyydittäminen vaikuttaa olevan hänelle enemmän harrastus, ”kun on tarve päästä tien päälle”.

”Asiakkaat ovat nuoria. Harvoin on yli 50-vuotiaita kyydissä. Sain juuri Uberilta raportin, jonka mukaan olen kuljettanut 47 eri maan kansalaista. Uberilta tulee hyvät raportit ja nopeudesta on kirjanpitäjänikin kiitellyt”, xxxn kertoo.

Uberin toiminta-alue on Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen. Uberin Pohjoismaiden maajohtajalta Joel Järviseltä ei irtoa tarkkoja lukuja sen pääkaupunkiseudulta saavuttamasta taksimarkkinasiivusta. Yhtiö tiedotti torstaina, että sillä on yli 500 aktiivista kuljettajaa.

”Kuljettajien aktiivisuudessa on runsaasti hajontaa: jotkut tekevät joka päivä keikkaa, toiset vain satunnaisesti. Keskiansioita meillä ei ole antaa”, Järvinen kertoo Tekniikan Maailmalle.

Valtaosa on Järvisen mukaan alalla uusia yrittäjiä. Traficom poisti taksikuljettajan ajoluvan vaatimuksista huhtikuun alussa paikallistuntemuskoneen. Järvinen uskoo tämän houkuttelevan vielä uusia kuljettajia alalle.

Maajohtaja ei kommentoi, voiko ajamalla Uberia elää. Myöskään kilpailijaa taksialalta Järvinen ei halua nimetä.

”Suurin kilpailija on yksityisautoilu. Moni käyttää taksia vain pikkujouluaikaan. Isoin haaste on saada kyytipalvelujen käytöstä entistä arkipäiväisempää. Kuluttajamuutos vie aikaa”, Järvinen summaa.

Uberin torstaina julkistamien niukkojen tietojen mukaan kyydityspalvelua käytettiin pääkaupunkiseudulla paljon viikonloppuisin keskiyön tuntumassa ja pikkujouluaikaan.

Hinnat on Uberissa Järvisen mukaan pidetty tasolla, jolla yhtiö aloitti vuosi sitten. Yhtiössä on käytössä dynaaminen hinnoittelu, eli se muuttuu kysynnän mukaan. Ruuhkahintojen kertoimet ovat tulleet joillekin asiakkaille yllätyksinä.

”Teknologia toimii niin, että asiakas näkee ennen tilaamista hinnan, joka on sillä hetkellä voimassa asiakkaan määränpäähän”, vakuutti Järvinen tiedotustilaisuudessa

Maajohtaja ei kommentoi, voiko ajamalla Uberia elää. Myöskään kilpailijaa taksialalta Järvinen ei halua nimetä.

Uber listautui New Yorkin pörssiin toukokuussa alussa. Ensimmäisen kolmen kuukauden tulos oli miljardi dollaria tappiollinen. Kokonaistulosta Järvinen ei uskalla kommentoida.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Maajohtaja ei kommentoi, voiko ajamalla Uberia elää."

      Miksiköhän? Buuuuuaaaaah

      • Anonyymi

        Jos olisi vastannut niin ei sen vastauksen jälkeen olisi yhtään uunotettua Uber kuskia.


    • Anonyymi

      Eihän tuon ajamisessa ole järjen hiventä, kauheen iso siivu menee välittäjälle ja alvikin maksetaan koko summasta.
      Lisäksi keikat useimmiten alihinnoiteltuja.

    • Anonyymi

      Näinhän se on. Ei kannata.

      Timppa

      • Anonyymi

        Onko sulla vieläkin se Korean letukka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sulla vieläkin se Korean letukka?

        On joo, tai eihän se oo mun nimissä mutta sillä ajelen.

        Timppa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On joo, tai eihän se oo mun nimissä mutta sillä ajelen.

        Timppa

        Paljonko sulle tuli maksuja laittoman taksiliikenteen harjoittamisesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko sulle tuli maksuja laittoman taksiliikenteen harjoittamisesta?

        Paljon.

        Timppa


    • Anonyymi

      Paska juttu, koska ei kerrottu tehtyjä tunteja. Mutta jos nyt on liikevaihtoa 16600e ja työajoa yli 30tkm, niin eipä tuosta taida kannattavaa saada mitenkään. Ja tämä Helsingissä, missä kilometrit tulevat hitaasti.
      Jos kenties hieman tai reilustikin yläkanttiin arvioi keskinopeudeksi työvuorojen ajalta 30km/h, niin tuo tarkoittaa tuhatta työtuntia, mistä saataisiin 16e/h, mistä siis alv ja Uber vievät 35%, jää 10,4e/h, mistä pitää vielä maksaa auton kulut. Jos auton kulut 0,20c/km, niin per tunti niihin menee 6e, eli nyt jää enää 4,4e/h. Ja tästä vielä jotain saattaa mennä maksupäätteisiin ja korttimaksuihin.

      Eläkkeen päälle toki voi olla kannattavampaa kuin puuhastella mökillään, mutta ei tuossa elannosta voi puhua.
      Kätevää kyllä Uberilta, kun pääsevät hyväksikäyttämään eläkeläisiä ja ihmisiä, joilla ei muuta vaihtoehtoa. Ja Helsingin kaupunki oikein kouluttaa mamuista lisää Uber-kuskeja.

      • Anonyymi

        Ilman muuta se on Uberin kannalta kätevää: Jokainen kyyti tuo firman kassaan rahaa ilman että tarvii tehdä yhtään mitään. Parasta kaikessa on, että nää kuljettajapartnerit pärjää mukavasti kun sinänsä kehnoa ajotuloa voi paikata toimeentulotuella, ja yöaikaanhan ei tarvii kuin muutama känniääliö joilta saa rahastettua 150 viidenkympin keikasta ( pankikortikone kaputt, sinä käteine) niin pinkka on kunnossa. Siinä suomipoika ei osaa kuin tyhmänä hymyillä kun kukkarolla käydään kahta kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman muuta se on Uberin kannalta kätevää: Jokainen kyyti tuo firman kassaan rahaa ilman että tarvii tehdä yhtään mitään. Parasta kaikessa on, että nää kuljettajapartnerit pärjää mukavasti kun sinänsä kehnoa ajotuloa voi paikata toimeentulotuella, ja yöaikaanhan ei tarvii kuin muutama känniääliö joilta saa rahastettua 150 viidenkympin keikasta ( pankikortikone kaputt, sinä käteine) niin pinkka on kunnossa. Siinä suomipoika ei osaa kuin tyhmänä hymyillä kun kukkarolla käydään kahta kautta.

        Juuri noin. On aina ollut Uberin ollessa Suomessa laittomana tai laillisena.


    • Anonyymi

      Hyvä että tämä asia tuli julkisuuteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3056
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1451
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1189
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1157
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1147
    Aihe