Sinä Herra sanot:
"Vanhurskaus ja oikeus on sinun valtaistuimesi perustus, armo ja totuus käy sinun kasvojesi edellä."
"armosta te olette pelastetut"
Herra, mistä sinä minut olet pelastanut ja 'minne'.
Kyllä sinä kehut itseäsi:
"Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi. "
"Muistuta sinä minua, käykäämme oikeutta keskenämme; puhu sinä ja näytä, että olet oikeassa. "
"Avaa suusi, tuomitse oikein, hanki kurjalle ja köyhälle oikeus."
"Oppikaa tekemään hyvää; harrastakaa oikeutta,"
"Sinä, Herra, olet vanhurskas; voisinko minä riidellä sinua vastaan? Kuitenkin minä kysyn sinulta, mikä oikeus on. Miksi jumalattomain tie menestyy? Miksi kaikki uskottomat saavat elää rauhassa? "
"Näin sanoo Herra: Tehkää oikeus ja vanhurskaus ja pelastakaa ryöstetty sortajan kädestä; muukalaiselle, orvolle ja leskelle älkää tehkö vääryyttä ja väkivaltaa älkääkä vuodattako viatonta verta tässä paikassa. "
Näin Herra, sinä kehut itseäsi, mutta et uskalla oikeutta käydä kanssani, on siinä oikein Oikeuden mukainen ja vanhurska sekä totuutta ja armoa julistava Tuomari!
"Katso, olen ryhtynyt käymään oikeutta; minä tiedän, että olen oikeassa. "
Katso, Jumala JOS uskallat, olen ryhtynyt oikeutta käymään, mutta sinä:
Jumala Kaikkivaltias, Herran Sebaot ja Herrani, Sinun Poikasi, ei uskalla sitten tätä oikeutta käydä kanssani!
PELKÄÄTKÖ JUMALA MINUA!
Taidat pelätä, sillä:
"minä tiedän, että olen oikeassa. "
ja sinä olet väärässä!
Sinä lymyät taivaassa piilossa, etkä uskalla käydä oikeutta.
Puheesi, ylväät ja korkeat, ovat turhuutta ja petosta, olet pelkuri ja pelkäät minua!
Jospa itse oppisit tekemään ja käymään Oikeutta, etkä vain puhu ja puhu.
Uskallatko laittaa, eteeni, valinnan, elämän ja kuoleman?
Uskallatko laittaa, Jumala, Herra Jeesus, oman rakkautesi puntariin maailmaan vastaan niin että saan valita, VAPAASTI!
Jos et edes itse usko omaan rakkautteesi, miksi pakotat minua uskomaan!
Toivokaa ja iloitkaa, ahdingossa olkaa kestäviä, rukoilkaa hellittämättä. Room. 12:12.
"Jumalan valtakunnan myllyt jauhavat tunnetusti hitaasti mutta varmasti ja tekevät aina tehtävänsä. Jumala toteuttaa tahtonsa, tekee työnsä ja tuo apunsa, ihmisen osa on luottaa ja olla kärsivällinen."
Joopa joo, totisesti hitaasti sinä toimit, mutta en ole yhtään varma että, tahdot, minulle tahi ihmisille hyvää tahi että tahtosi on hyvä KAIKILLE ihmisille.
Näyttää ja on, että sinä siunaat niitä jotka ovat pahoja tässä maailmassa, maailman ja omien sanojesi mukaa!
Tuo apunsa? ja pelastuksen, koska ja missä asiassa?
Enkö ole LUOTTANUT sinuun Herra Jeesus?
enkö ole ollut kärsivällinen ja odottanut, turhaa, jos tämä on turhaa ollut, jo lähes 50 vuotta, ja kaiken sinä, ei saatana, olet tuhonut.
Joten etkö uskalla, Jumala Kaikkivaltias, Herra Sebaot, oikeutta käydä!
"Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra."
"Muistuta sinä minua, käykäämme oikeutta keskenämme; puhu sinä ja näytä, että olet oikeassa. "
Kyllä, puhun ja kekenen TOTEEN näyttämään että olen oikeassa, mutta sinä pelkuri olet piilossa taivaassa ja lymyät siellä piilossa!
Minä Muistutan sinua, jos nyt edes omista sanoistasi, kykenet ja tahdot kiinni pitää!
Kyllä tulen heti käymään oikeutta, jos uskallat, mutta uskallatko sinä, Jumala!
Herra, Oikeutta tahdon ja pyydän.
8
84
Vastaukset
- Anonyymi
Mikä on Testamentti?
1. Moos. 12:1
1 Ja Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan.
2 Niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva siunaukseksi.
3 Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä."
4 Niin Abram lähti, niinkuin Herra oli hänelle puhunut, ja Loot meni hänen kanssansa. Abram oli Harranista lähtiessänsä seitsemänkymmenen viiden vuoden vanha.
Mikä osa minulla on, "tähän, tässä":
- Lähde maastasi
- maahan, jonka minä sinulle osoitan.
- Niin Abram lähti, niinkuin Herra oli hänelle puhunut,
Pelastus, kutsu, tarjous, ja mainos,
ja sitten omasta puolestani, sen kutsun vastaan ottaminen.
eli uskoon tulo, ja uudesti syntyminen, (ja näistä en voi olla edes varma :( ! )
sekä sitten luvattuun maahan vaeltaminen.
Nyt, Abramille annettu "ensimmäine" lupaus.
1. Moos. 13:
14 Ja Herra sanoi Abramille, sen jälkeen kuin Loot oli hänestä eronnut: "Nosta silmäsi ja katso siitä paikasta, missä olet, pohjoiseen, etelään, itään ja länteen.
15 Sillä kaiken maan, jonka näet, minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi ikuisiksi ajoiksi.
16 Ja minä teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin maan tomun. Jos voidaan lukea maan tomu, niin voidaan lukea myöskin sinun jälkeläisesi.
17 Nouse ja vaella maata pitkin ja poikin, sillä sinulle minä sen annan."
18 Ja Abram siirtyi siirtymistään telttoineen ja tuli ja asettui Mamren tammistoon, joka on Hebronin luona, ja rakensi sinne alttarin Herralle.
Toinen vielä isompi Lupaus.
1. Moos. 15:1
1 Näiden tapausten jälkeen tuli Abramille näyssä tämä Herran sana: "Älä pelkää, Abram! Minä olen sinun kilpesi; sinun palkkasi on oleva sangen suuri."
18 Sinä päivänä Herra teki Abramin kanssa liiton, sanoen: "Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan,
KOKO luku on yhtä isoa LUPAUSTA.
(Nyt otan tuoretta kahvia ja jatkan)
Nyt, MITEN Jumala teki LIITON ,eli SOPIMUKSEN Jumalan kanssa.
9 Ja hän sanoi hänelle: "Tuo minulle kolmivuotias hieho, kolmivuotias vuohi ja kolmivuotias oinas sekä metsäkyyhkynen ja nuori kyyhkynen".
17 Ja kun aurinko oli laskenut ja oli tullut pilkkopimeä, näkyi suitsuava pätsi ja liekehtivä tuli, joka liikkui uhrikappaleiden välissä.
Miten, ennen vanhaan ihmiset tekivät liiton eli sitovan SOPIMUKSEN
Jer. 34:18,19
18 Ja minä annan ne miehet, jotka ovat rikkoneet minun liittoni, jotka eivät ole pitäneet sen liiton sanoja, jonka he tekivät minun edessäni halkaisten kahtia uhrivasikan ja käyden sen puolikkaiden välitse, nämä miehet-
19 Juudan ruhtinaat ja Jerusalemin ruhtinaat, hoviherrat ja papit sekä kaiken maan kansan, jotka kävivät vasikan puolikkaiden välitse-
- liiton sanoja, jonka he tekivät minun edessäni
11 Niin laskeutui petolintuja ruumiiden päälle, mutta Abram karkoitti ne pois.
12 Kun aurinko oli laskemaisillaan, valtasi raskas uni Abramin, ja katso, kauhu ja suuri pimeys valtasi hänet.
Nyt Abram NÄKI, mitä Jumala teki ja Jumala kulki, ja teki liiton!
"näkyi suitsuava pätsi ja liekehtivä tuli, joka liikkui uhrikappaleiden välissä."
Jumala teki liiton ihmisten ymmärtävällä ja samalla tavalla!
nyt Suomessa ja muualla tulisi, liitto tehdä ja tehdään, sopimuksia jossa joku, (asian-ajaja) antaa ison nioun paperia missä on sopimus.
Jos SOPIMUS on Testamentti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Testamentti
"Testamentti (lat. testamentum, sanasta testari ’todistaa’) eli jälkisäädös on tahdonilmaisu, jolla henkilö ilmoittaa tahtonsa omaisuutensa kohtalosta kuolemansa jälkeen. "
Muinainen Egypti.
"Vanhimmaksi säilyneeksi testamentiksi on väitetty faarao Khafren pojan Nekuren testamenttia, joka on kirjoitettu hänen hautakammionsa seinään vuonna 2061 eaa"
ja Abramin aikana (?)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Abraham
Syntynyt n. 1996 eaa.
Kuollut n. 1821 eaa.
Abram oli siellä "kylässä":
1. Moos. 12:
10 Niin tuli nälänhätä maahan, ja Abram meni Egyptiin, asuakseen siellä jonkun aikaa, sillä nälänhätä maassa oli kova.
Nyt Jumala tiesi, tottakai, ja Abram tiesi, mikä on testamentti ja miten se tehdään.
Joten, mikä on Testamentti:
Eikö LUPAUSTEN luettelo?
"Testamentti (lat. testamentum, sanasta testari ’todistaa’) eli jälkisäädös on tahdonilmaisu, jolla henkilö ilmoittaa tahtonsa omaisuutensa kohtalosta kuolemansa jälkeen. "
- henkilö ilmoittaa tahtonsa omaisuutensa kohtalosta kuolemansa jälkeen.
Nyt, tiedän ja uskon että Jeesus, testamentin tekijä, antoi Lupauksia aina Aatamista lähtien ja sitten tuli EHDOLLISET lupaukset, juutalaisille lain muodossa.
Kuintekin:
Gal. 3:17
Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
Koko Galatalaiskirje puhuu PERINNÖSTÄ ja siis LUPAUKSISTA eli Testamentista.
jatkuu.. - Anonyymi
Gal. 3:17 (väännös -92)
15 Veljet, otan esimerkin tavallisesta elämästä. Ihmisenkään laatimaa vahvistettua testamenttia ei kukaan voi tehdä mitättömäksi, eikä siihen voi lisätä mitään. [Hepr. 9:16]
16 Nyt on lupaukset annettu Abrahamille ja hänen jälkeläiselleen. -- Tässä kohdassa ei sanota "jälkeläisille", mikä tarkoittaisi monia, vaan siinä puhutaan yhdestä: "sinun jälkeläisellesi", ja tämä on Kristus. --
17 Tarkoitan sitä, että neljäsataakolmekymmentä vuotta myöhempi laki ei voi kumota Jumalan aikoinaan vahvistamaa testamenttia ja tehdä hänen lupaustaan tyhjäksi. [1. Moos. 15:13,16; 2. Moos. 12:40,41; Ap. t. 7:6]
18 Jos perinnön saaminen perustuisi lakiin, se ei enää perustuisikaan lupaukseen. Jumala on kuitenkin juuri lupauksellaan lahjoittanut perinnön Abrahamille.
Oikea Käännös 33/38
15 Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.
16 Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus.
17 Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
18 Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
ja vielä Aramea:
15 Veljeni, kuin perhekunnan ihmisille minä sanon, että sellainen ihmisten liitto, joka on vahvistettu, sitä ei kukaan hylkää, tai siitä mitään vaihda pois.
16 Mutta se on lupaus, joka luvattiin Abrahamille ja hänen siemenelleen, eikä hänelle sanottu ”siemenillesi”, niin kuin monille, vaan ”siemenellesi”, niin kuin yhdelle – hän, joka on Messias.
(Luvattu lupaus, on aramean erittäin voimallinen sanonta lupauksesta, joka viittaa myös kuninkaaseen – molemmissa sanoissa kuningas mukana, מלך)
17 Sillä tämän minä sanon; että se liitto, jonka Jumala alusta vahvisti Messiaan kautta – se sana, joka tuli, neljäsataa kolmekymmentä vuotta myöhemmin, ei voi sitä poistaa, eikä sitä lupausta mitätöidä.
18 Mutta jos se perintöosa onkin sanasta, eikä Abrahamin lupauksesta? Mutta Jumala antoi sen hänelle lupauksessa.
Nyt, koska monet sukulaiseni, ovat kuolleet ja sitten useat tehneet testamentin, niin minäkin olin sitten osallinen PERINTÖÖN!
nyt jos oli kyseessä esim, talo, niin siihen ei kaikki isäni jälkeläiset olisi mahtuneet, niin talo laitettiin rahaksi ja se jaettiin Perinnön eli lupausten saajein kesken.
ja sitten sain monta euroa.
Nyt se, että esim eräs siskoni on maailman ja toivottavasti Jumalan silmissä, oikeamielinen ja "hyvä" ja kunniallinen ja jne jne, niin hän ei saanut isompaa osaa ja minä joka olen aikalailla paha "vastakohta" siskolleni, niin.
Me molemmat saimme PERINNÖN:
ei tekojen tahi hyvyyden takia vaan koska me olimme siihen oikeuttettuja!
Nyt, LAKI joka sanoo että olen paha ja syntinen ei poista minulta tätä oikeutta.
Gal. 1:1
1 Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt,
Nyt Paavalin, avaaman ja opettaman ja helposti ymmärretävän sanan mukaan JONKA ON SAANUT JUMALALTA, niin
Minä olen, Perillinen ja kaiken herra!
(Olenko uskossa ja uudesti syntynyt, en tiedä, ja Jumala ei suostu, puhumaan!)
Mutta Jos olen, olen oikeassa!
29 Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.
Nyt koska olen Perillinen niin minulla on OIKEUS saada mitä on luvattu, olin sitten paha mruhaaja tahi joukkomurhaaja tahi kiltti kuin taivaan enkeli,
niin LAKI eli omat tekoni ei tee tyhjäksi Testamentti, Lupausta, ja tekijä eli Jeesus on kuollut, joten kukaan ei voi sitä muuttaa!
Nyt, minulla ja Jumalalla, joka on tämän testamentin, voimaanpanija, valvoja, kuitenkin pantaaa tätä?
Nyt jos testametin toimeenpanija ei sitä anna mikä minulle kuuluu, mitä sanoo Jeesus:
Luuk. 18:
5 niin kuitenkin, koska tämä leski tuottaa minulle vaivaa, minä autan hänet oikeuteensa, ettei hän lopulta tulisi ja kävisi minun silmilleni'."
6 Niin Herra sanoi: "Kuulkaa, mitä tuo väärä tuomari sanoo!
Nyt, jos testamentti sanoo että saan 10 autoa ja 10 taloa, ja NYT niistä on jo monet, ruostuneet pilalle ja monet talot hajoneet, niin
onko se oikein että Jumala panttaa minun omaani?
jatkan sillä, en voi hyväksyä että Jumala ei anna minulle mitä OIKEUDEN ja TESTAMENTIN mukaan minulle kuuluu! - Anonyymi
1. Moos. 18:25
Pois se, että sinä näin tekisit: surmaisit vanhurskaan yhdessä jumalattoman kanssa, niin että vanhurskaan kävisi samoin kuin jumalattoman! Pois se sinusta! Eikö kaiken maan tuomari tekisi oikeutta?"
Nyt Abraham, Kysyy ja Jumala vastaa, omalla tavallaan.
Joten, olen varma ettei Jumala voi olla paha ja väärämielinen eli -ei-oikeuden mukainen!
sillä Jumala on JUMALA!
Nyt, miksi Jumala ei kuule?
Miksi Herra pantaa tätä ?
Siis, tahdon käydä oikeutta Jumalan kanssa.
Minulla on OIKEUS ja OLEN OIKEASSA!
se että olen voinnut ymmärtää jotain väärin ja tulkintani on väärä,
niin
se on JUURI eräs OIKEUDEN "istunnon" osa!
Jos minä ja Jumala tulkitaan ja ymmärretään toisin, niin sitten OIKEUS, tutkii asian ja sanoo miten asia on!
Joten, "Vaadin" että tapaus, "minä" alias Vastavoima, tutkitaan ja OIKEUS sitten sanoo mtien asia on!
Ja Jumala SANOO:
Enkö sitten tässäkin ole osoittanut että olen OIKEASSA!
ja sitten koska harmittaa enemmän kuin sata muuta, mitä voin tehdä, jos Jumala vielä viivyttelee ja ei suostu laittamaan, antamaan mikä on minulle luvattu Testamentissa!
Kuka laitaa käden meidän eli Jumalan päälle ja vaatii oikeutta, itkee Job!
Job 19:7
Katso, minä huudan: 'Väkivaltaa!' enkä saa vastausta; huudan apua, mutta ei ole mitään oikeutta.
Job 27:2
"Niin totta kuin Jumala elää, joka on ottanut minulta oikeuteni, ja Kaikkivaltias, joka on sieluni murehuttanut:
Joten, en voi mitään tehdä, olin oikeassa tahi väärässä.
Mutta TIEDÄN että olen OIKEASSA!
Oikea ja alkuperäinen, Voittamaton, Vastustamaton, Vastavoima. Jes 54 - Anonyymi
Täällä sitä oikeaa, alkuun osoitetta, jossa voitte alkaa aloituksen aiheesta, asiallisesti ja rakentavasti kesksutelemaan, mitä kenelläkin sanottavaa tai kysyttävää.
Mahdollisuus myös rekisteröimattömä kirjoittamisiin ja keskusteluun, siihen on oma osastonsa
Vain jonkinlaisen käyttäjätunnusen kun laittaa, ja sitten se koodin minkä se siinä käyttäjä tunnuksen alapuolella esittää.
Siellä jo oleva.- Anonyymi
Siis täältä sitä Oikeaa osoitetta... http://www.suomenkristityt.foorumimme.com
Jossa on mahdollisuus asialliseen ja rakentavaan, ilman mainosten ym. epäasiallisuuksien HÄIRINTÄÄ, kaikille hyväksi Raamatun UT mukaisesta ja prustuvasta Kristillisyydestä, keskustelemiseen.
- Anonyymi
"asiallisesti ja rakentavasti kesksutelemaan,"
Olet, mahdollisesti ymmärtänyt väärin.
Tämä on KESKUSTELUA, Jumalan kanssa eli rukouksta johon jokainen voi olla osallinen ja sitten edistää, jouduttaa ja auttamaan saamaan se mitä aloittaja, eli minä olen Jumalan kanssa, keskustellut, eli rukoillut.
Se että tässä näyttää olevan keskustelun aineksia johtuu tästä, mitä Jumala sanoo:
- Muistuta sinä minua,
- puhu sinä ja näytä, että olet oikeassa.
Eli, tässä MUISTUTAN Jumalaa mitä Jumala on luvannut sekä itse asiasta sanonut ja tehnyt.
se ole puhunut, sekä omasta mielestäni, OSOITANUT, että olen oikeassa.
Nyt, en 'tahdo', en toivo, tähän ketjuun keskustelua, mitä saan tahi en saa Jumalan kanssa keskustella, RUKOILLA.
Se että ylipäänsä, joku sanoo mitä saan pyytää Jumalalta on merkillistä.
En pyydä, että kuka lie on ja hyväksy mitä pyydän, mutta en missään kohden hyväksy että joku sanoo että en saan näin ja tätä pyytää Jumalalta.
Se, jos on jollekin epäselvää, olen HAASTANUT Jumalan, en ihmistä.
ja en ole tehnyt sitä kevyesti, vaa sydän vapisten, sillä, Jumala ei ole ihminen vaan:
Jumala Kaikkivaltias, Herra Sebaot, ja Herrani Jeesus.
se että sanon tämän Jumalalle, on vaarallista!
"käykäämme oikeutta keskenämme"
sillä, tässä on sileuni panoksena, ja Jeesuksesta ja sovinto verestä huolimatta, Jumala voi löydä ja tuhota minut, silmäräpäykesssä!
Nyt, toivon ettei tästä KESKUSTELLA eikä tähän vastata, vaan
Jos joku tahtoo, voi kantaa minut ja minua Jumalan eteen ja Jumala sitten itse päättää mitä minulle tekee vai tekeekö mitään.
Tämä on RUKOUS (osio)
ja tämä on ESIRUKOUS pyyntö,
ei keskustelun avaus.
Joten, jso tahdot muista minau jos et, niin sitä en tahdo tietää.
Oikea ja alkuperäinen, Voittamaton, Vastustamaton, Vastavoima. Jes 54 - Anonyymi
Pissin vastatuuleen, siten Jumala kuulee
Oikea ja alkuperäinen, Voittamaton, Vastustamaton, Vastavoima. Jes 54
Valitse kaikki ruudut, joissa on
liikennevaloja
materiaa perkeeleeene - Anonyymi
Isä, kirkasta minut ja minä kirkastan sinut ihmisten edessä.
Oikea ja alkuperäinen, Voittamaton, Vastustamaton, Vastavoima. Jes 54
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076992Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652089- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71176RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288992