Ei ollut kovin ystävällistä sikoja kohtaan panna pahat henget niihin ja laittaa ne syöksymään mäkeä alas mereen. Kaikkivaltias olisi saanut pahat henget yksinkertaisesti menemään pois. (Bertrand Russell 1927)
Jeesus ja siat
90
933
Vastaukset
- Anonyymi
Eipä ollut kovin kiltti ihmisäkään kohtaan. "Toisessa tulemisessaan" hän aikoo erottaa lampaat vuohista - ja sanoa vuohille: ”Lähtekää luotani, te kirotut, iankaikkiseen tuleen.”
- Anonyymi
Siat lienevät vapaa-ajattelijoiden parhaita ystäviä, koskapa ovat heistä hyvin huolissaan.
Ihmisiin, ainakin vanhoihin ja perussairaisiin, vaparien suhtautuminen on vähintäänkin epäilyttää, eräiden vaparien esittämien mielipiteiden valossa.
- Anonyymi
"Siveysopillisesti kristityn moraalisessa luonteessa on vakava virhe, ja se on
usko helvettiin. Kukaan, joka on todella inhimillinen, ei voi uskoa ikuisesti kestävään rangaistukseen. Kristus kuitenkin tähän uskoi. Huomaamme kostonhimoista raivoa niitä kohtaan jotka eivät kuunnelleet häntä.
Emme löydä Sokrateessa tuota asennetta. Huomaamme hänet lempeäksi ja
kohteliaaksi niitä ihmisiä kohtaan, joilla ei ollut tapana kuunnella häntä. Se on
viisaan arvolle paljon sopivampi kuin raivostuminen."- Anonyymi
Ja miten Sokrateen kävi?
Kirkko sen sijaan on edelleen olemassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja miten Sokrateen kävi?
Kirkko sen sijaan on edelleen olemassa.Tässä tosiaan loistava kommentti. Sokrates oli yksin. Muita vspaa-ajattelijiita on nyt jo paljon.
- Anonyymi
Voisivatko eläinsuojelujärjestöt jotenkin puuttua asiaan?
- Anonyymi
Nooh, tuo on vaan satua, höpöhöpö-juttua. Ei tarvi ottaa tosissaan.
- Anonyymi
Onneksi on fiat, sekin petojen sukua.
- Anonyymi
Todella sikamainen temppu Jeesukselta.
No saihan se lopulta ansaitsemansa tolppatuomion. - Anonyymi
Ihmisen ja eläimen suhdetta on viime aikoina tarkasteltu filosossfisesti ja muutenkin aikaisempaa enemmän. Eläimiä on tietysti hyvin monelaisia. Onko käsite eläin liian laaja-alainen?
- Anonyymi
Minkälainen olisi se joka haudassa eleli ja pelotteli ihmisiä, ei pysynyt edes raudoissa.
Jeesus armahti ja teki "eläimestä" jälleen ihmisen, kun oli vaipunut sille asteelle.
Täällä on varmaan Markiisi de Saden kaverit asialla. Sadekin edustaa emansipaation äärimmäistä huipentumaa, neuvoo ulosteen käyttöä seksuaalisessa kanssakäymisessä. Lisätään samaa ainesta lisää, käyttäkää hyväksi. Mitä tarkoitusta varten juutalaiset paimensivat muinoin sikoja?
Englantilainen pastori ja juutalaisten historiallista maantietoa tutkinut David Pawson on sanonut, että ko. siat olivat juutalaisen alueen ulkopuolella, koska juutalaisella maaperällä ei ikinä näkisi sikalaumaa.
---------------------
Siat saattoivat olla alueella, jonka Jumala oli antanut juutalaisille, mutta "manasselaiset eivät kyenneet ottamaan haltuunsa näitä kaupunkeja".
.
*****Isaskarista ja Asserista joutui Manasselle Beet-Sean ja sen tytärkaupungit, Jibleam ja sen tytärkaupungit, Doorin asukkaat ja sen tytärkaupungit, Een-Doorin asukkaat ja sen tytärkaupungit, Taanakin asukkaat ja sen tytärkaupungit, Megiddon asukkaat ja sen tytärkaupungit, kolme kukkulaa.
Mutta manasselaiset eivät kyenneet ottamaan haltuunsa näitä kaupunkeja, vaan kanaanilaisten onnistui jäädä asumaan siihen maahan.
Kun israelilaiset sitten voimistuivat, saattoivat he kanaanilaiset työveron alaisiksi, mutta eivät karkoittaneet heitä. *****(Joosua 17:11-13)- Anonyymi
FriTänkkare kirjoitti:
Englantilainen pastori ja juutalaisten historiallista maantietoa tutkinut David Pawson on sanonut, että ko. siat olivat juutalaisen alueen ulkopuolella, koska juutalaisella maaperällä ei ikinä näkisi sikalaumaa.
---------------------
Siat saattoivat olla alueella, jonka Jumala oli antanut juutalaisille, mutta "manasselaiset eivät kyenneet ottamaan haltuunsa näitä kaupunkeja".
.
*****Isaskarista ja Asserista joutui Manasselle Beet-Sean ja sen tytärkaupungit, Jibleam ja sen tytärkaupungit, Doorin asukkaat ja sen tytärkaupungit, Een-Doorin asukkaat ja sen tytärkaupungit, Taanakin asukkaat ja sen tytärkaupungit, Megiddon asukkaat ja sen tytärkaupungit, kolme kukkulaa.
Mutta manasselaiset eivät kyenneet ottamaan haltuunsa näitä kaupunkeja, vaan kanaanilaisten onnistui jäädä asumaan siihen maahan.
Kun israelilaiset sitten voimistuivat, saattoivat he kanaanilaiset työveron alaisiksi, mutta eivät karkoittaneet heitä. *****(Joosua 17:11-13)Jumala ei ole antanut juutalaisille maata eikä aluetta. Vain brutaalin luonteen maan valtaamiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumala ei ole antanut juutalaisille maata eikä aluetta. Vain brutaalin luonteen maan valtaamiseksi.
Mutta kansainvälinen yhteisö on antanut juutalaisille maan. YK teki 1947 jakosuunnitelman arabien ja juutalaisten kesken. Jako kelpasi juutalaisille mutta arabeille ei. Ja siitähän se sitten lähti. Arabit sotivat juutalaisia vastaan ja sodat päättyivät arabien tappioon.
- Anonyymi
Vuoden 38 ja vuoden 92 suomennoksissa on eroa.
- Anonyymi
Fudut ja kretut suosivat kuitenkin enemmän 33/38 käännöstä ja nakkaisivat mielellään 92 väännöksen roskiin.
- Anonyymi
Kuka pyytäisi anteeksi eläinsuojelurikoksesta??
- Anonyymi
Misä vaiheessa ihminen kehittyi eläimestä jumalan kuvaksi?
- Anonyymi
Voiko ihmisten pelottelu ikuisella piinalla vetin pätsissä olla sikailua?
- Anonyymi
Ainakaan se ei ole kovin kilttiä, ei.
- Anonyymi
Vastuulliset sikalanpitäjät eivät tykkää tuommoisesta hahmosta. Hahmo.
- Anonyymi
J-hahmolla oli tarinassa hyvin esineellinen suhtautuminen eläimiin. Hyvin dualistinen suhtautuminen.
- Anonyymi
Evankeliumin hahmolla oli monia todella, todella ilkeitä luonteenpiirteitä. Siitä jessukasta on monella vääriä, olennaisen puutteellisia tietoja. Kuin tuntisi vain tohtori Jekyllin...
- Anonyymi
Mitä mielät Animalia ja OIkeutta elämille ry mahtavat olla tämmöisestä? Kysyn vaan!
- Anonyymi
Ei kai Jeeus-hahmolta voi vaatia kaikkia nykyajan asioita, kun se on duunattu jo niin kauan aikaa sitten!?
- Anonyymi
Eläisten oikeudet ovat nousseet tapetille 1900-luvun lopulta alkaen. Sikäli sopii myös J-hahmun kritiikkiin. Vaatiko tarinan retoriikka tuollaiasta väkivaltaa?
- Anonyymi
Mikäs tässä Raamatun kertomuksessa jumalattomia kiinnostaa?
Eikös se ole niin että ateisti-vapaa-ajattelijat eivät usko Jeesukseen ja pitävät Raamattua satukirjana.- Anonyymi
Kiinnostaa se, miksi turhan monet ihmiset ottavat noita satuja todesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiinnostaa se, miksi turhan monet ihmiset ottavat noita satuja todesta.
Eikös sulle riitä että itse et ota niitä todesta.
Etkös sinä ole sujut kristinuskon kanssa.
Muutama vuosikymmen/vuosi elämää, sitten kuolema ja ruumiisi lasketaan arkussa hautaan tai tuhkataan. Ja se oli sitten siinä. Näinkö se menee sinun kohdalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiinnostaa se, miksi turhan monet ihmiset ottavat noita satuja todesta.
Kannattaakohan sinun näitä sika-juttuja pähkäillä. Etkös sinä ole vapaa-ajattelija - fri tänkkare. Eikös sinun pitäisi ajatella miten koulujen kevätjuhlasta saataisiin deletoitua Suvivirsi.
- Anonyymi
Kyseessä oli pahat henget,jotka pyysi tulla karkoitetuiksi sikoihin.
- Anonyymi
>>>Kaikkivaltias olisi saanut pahat henget yksinkertaisesti menemään pois.
(Bertrand Russell 1927)<<<
======
Jeesuksella Kristuksella, Jumalan Pojalla, on valta ajaa ulos riivaajat sinne minne Jumala tahtoo.
(Bertrand Russell vain vajavaisesti aivoittelee, esittää omia järjen päätelmiään.)
***
Markuksen evankeliumin kertomuksessa saastainen henki lähtee pojasta Jeesuksen käskystä, ja Jeesus kieltää sitä: " äläkä enää häneen mene."
Markuksen evankeliumi
9:25 Mutta kun Jeesus näki, että kansaa riensi sinne, nuhteli hän saastaista henkeä ja sanoi sille: "Sinä mykkä ja kuuro henki, minä käsken sinua: lähde ulos hänestä, äläkä enää häneen mene."
9:26 Niin se huusi ja kouristi häntä kovasti ja lähti ulos. Ja hän kävi ikäänkuin kuolleeksi, niin että monet sanoivat: "Hän kuoli."
9:27 Mutta Jeesus tarttui hänen käteensä ja nosti hänet ylös. Ja hän nousi.
***
Jeesus vapauttaa riivatun tytön Sanallaan - ei ehkä edes nähnyt häntä.
Matteuksen evankeliumi
15:22 Ja katso, kanaanilainen vaimo tuli niiltä seuduilta ja huusi sanoen: "Herra, Daavidin poika, armahda minua. Riivaaja vaivaa kauheasti minun tytärtäni."
15:23 Mutta hän ei vastannut hänelle sanaakaan. Niin hänen opetuslapsensa tulivat ja rukoilivat häntä sanoen: "Päästä hänet menemään, sillä hän huutaa meidän jälkeemme."
15:24 Hän vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö."
15:25 Mutta vaimo tuli ja kumarsi häntä ja sanoi: "Herra, auta minua."
15:26 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Ei ole soveliasta ottaa lasten leipää ja heittää penikoille."
15:27 Mutta vaimo sanoi: "Niin, Herra; mutta syöväthän penikatkin niitä muruja, jotka heidän herrainsa pöydältä putoavat."
15:28 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Oi vaimo, suuri on sinun uskosi, tapahtukoon sinulle, niinkuin tahdot." Ja hänen tyttärensä oli siitä hetkestä terve.
***
Jeesus sanoo opetuslapsille, että:
"Älkää kuitenkaan siitä iloitko, että henget ovat teille alamaiset, vaan iloitkaa siitä, että teidän nimenne ovat kirjoitettuina taivaissa."
Luukkaan evankeliumi:
10:17 Niin ne seitsemänkymmentä palasivat iloiten ja sanoivat: "Herra, riivaajatkin ovat meille alamaiset sinun nimesi tähden."
10:18 Silloin hän sanoi heille: "Minä näin saatanan lankeavan taivaasta niinkuin salaman.
10:19 Katso, minä olen antanut teille vallan tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä mikään ole teitä vahingoittava.
10:20 Älkää kuitenkaan siitä iloitko, että henget ovat teille alamaiset, vaan iloitkaa siitä, että teidän nimenne ovat kirjoitettuina taivaissa."
***
Jaakob kirjoittaa, että riivaajatkin uskovat, että Jumala on yksi
- ja vapisevat.
Jaakobin kirje:
2:19 Sinä uskot, että Jumala on yksi.
Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat - Anonyymi
Ei ollut sikojen vika, jos joku kuvitteli pahoista hengistä jotain. Inhaa eläinräälkkäystä.
Kyseessä oli harvinainen riivaustila (ei mielisairaus).
Raamattu kertoo, että:
- Riivatulla oli yliluonnolliset voimat:
*****Hän asusti haudoissa, eikä kukaan enää voinut häntä kahleillakaan sitoa;
sillä hän oli monta kertaa ollut sidottuna jalkanuoriin ja kahleisiin, mutta oli särkenyt kahleet ja katkonut jalkanuorat, eikä kukaan kyennyt häntä hillitsemään.
Ja hän oleskeli aina, yötä ja päivää, haudoissa ja vuorilla, huutaen ja runnellen itseään kivillä.*****
(Mark. 5:3-5)
- Riivatulla oli selvännäkijän kyky:
*****Kun hän kaukaa näki Jeesuksen, juoksi hän ja kumartui maahan hänen eteensä
ja huutaen suurella äänellä sanoi: "Mitä sinulla on minun kanssani tekemistä, Jeesus, Jumalan, Korkeimman, Poika? Minä vannotan sinua Jumalan kautta, älä vaivaa minua."***** (Mark. 5:6,7)
- Riivaajia oli monta; sikalauman vauhkoontuminen osoittaa riivaajien voiman ja sen kuinka vaivattu ja kärsinyt riivattu mies oli riivaajien mellastaessa hänessä:
*****Ja Jeesus kysyi siltä: "Mikä on nimesi?" Niin se sanoi hänelle: "Legio on minun nimeni, sillä meitä on monta." *****(Mark.5:8)
Juutalaisille sika oli saastainen eläin.Mooseksen laki luetteloi sian saastaiseksi eläimeksi, jota ei pitänyt syödä:
*****sikaa, jolla tosin on kokonansa halkinaiset sorkat, mutta joka ei märehdi: se olkoon teille saastainen.***** (3. Moos.11:7).
Englantilainen pastori ja juutalaisten historiallista maantietoa tutkinut David Pawson on sanonut, että ko. siat olivat juutalaisen alueen ulkopuolella, koska juutalaisella maaperällä ei ikinä näkisi sikalaumaa.
---------------------
Siat saattoivat olla alueella, jonka Jumala oli antanut juutalaisille, mutta "manasselaiset eivät kyenneet ottamaan haltuunsa näitä kaupunkeja".
.
*****Isaskarista ja Asserista joutui Manasselle Beet-Sean ja sen tytärkaupungit, Jibleam ja sen tytärkaupungit, Doorin asukkaat ja sen tytärkaupungit, Een-Doorin asukkaat ja sen tytärkaupungit, Taanakin asukkaat ja sen tytärkaupungit, Megiddon asukkaat ja sen tytärkaupungit, kolme kukkulaa.
Mutta manasselaiset eivät kyenneet ottamaan haltuunsa näitä kaupunkeja, vaan kanaanilaisten onnistui jäädä asumaan siihen maahan.
Kun israelilaiset sitten voimistuivat, saattoivat he kanaanilaiset työveron alaisiksi, mutta eivät karkoittaneet heitä. *****(Joosua 17:11-13)
Jeesusta pyydetään poistumaan alueelta:
*****Ja niiden paimentajat pakenivat ja kertoivat siitä kaupungissa ja maataloissa. Ja kansa lähti katsomaan, mitä oli tapahtunut.
Ja he tulivat Jeesuksen luo ja näkivät riivatun, jossa legio oli ollut, istuvan puettuna ja täydessä ymmärryksessään; ja he peljästyivät.Näille kertoivat näkijät, mitä oli tapahtunut riivatulle ja kuinka sikojen oli käynyt.
Ja he alkoivat pyytää häntä poistumaan heidän alueeltaan***** (Mark. 5:14-17)
Varmaan sinuakin harmittaisi, jos omistaisit 2000 sikaa, ja sinulle tuotaisiin sanoma, että paikkakunnalle tullut hengellinen johtaja on ajanut ne läheiseen järveen.
Olipa sikakuoleman aiheuttaja mielestäsi mikä tahansa, niin varmuuden vuoksi toivoisit, että moinen johtaja nostaisi äkkiä kytkintä ja lähtisi toiselle puolelle Suomea.
Sehän haittaa liiketoimintaa.
Mutta Raamatun kertomuksessa saattaa olla vielä jotain syvällisempää.
Sikafarmin omistajien pelko.
Jotain yliluonnollista oli tapahtunut.
Yliluonnollinen herättää pelkoa.Kertomuksessa on eräs pointti, joka on monille itsestäänselvyys, mutta ei välttämättä kaikille ateisteille.
Nimittäin että ihminen on ihminen, ja eläin on eläin.
Jeesus vapauttaa yhden ihmisen hirvittävästä piinasta. Se kertoo siitä, että Jeesus antaa enemmän arvoa ihmiselle kuin laumalle eläimiä.
Joku EläintenVapausRintaman (EVR) aktivisti säälisi sikoja, mutta turhalle tunteilulle ei tässä kertomuksessa ole tilaa.
Jeesuksen, Jumalan Pojan, arvomaailma tulee hyvin esiin: ihminen on luotu Jumalan kuvaksi, sikoja ei.- Anonyymi
FriTänkkare kirjoitti:
Kertomuksessa on eräs pointti, joka on monille itsestäänselvyys, mutta ei välttämättä kaikille ateisteille.
Nimittäin että ihminen on ihminen, ja eläin on eläin.
Jeesus vapauttaa yhden ihmisen hirvittävästä piinasta. Se kertoo siitä, että Jeesus antaa enemmän arvoa ihmiselle kuin laumalle eläimiä.
Joku EläintenVapausRintaman (EVR) aktivisti säälisi sikoja, mutta turhalle tunteilulle ei tässä kertomuksessa ole tilaa.
Jeesuksen, Jumalan Pojan, arvomaailma tulee hyvin esiin: ihminen on luotu Jumalan kuvaksi, sikoja ei.Riivatun riivaajat pyysivät päästä sikoihin. Jeesus vapautti heidät ja he siirtyivät riivaamaan sikoja. Joten riivaajat ovat syyllisiä sikojen taposta. Ehkä sinussakin on joku näistä riivaajista täällä pilkkaamassa Jeesusta.
- Anonyymi
Siellä ne on Raamatussa uhkailu iankaikkisesta vaivasta sekä tulesta ja tulikivestä. Samoin viimeisestä tuomiosta, jolla kukaan ei vielä ole ollut.
- Anonyymi
Relatorstaita vaan kaikille!
- Anonyymi
Russell kirjoitgtaa sarkastisen kauniisti kiltteyden puutteesta. Eläinten ystävät eivät välttä,mättä tykkää Jeesuksen näytösluonteisista tempuista. Vaikka fiktiota ovatkin.
- Anonyymi
Tästä tarvitaan Animalian ja OIkeutta eläimille -järjestäjien kannaottoa.
- Anonyymi
Mitä mieltä antivapari on tästä Jeesus-hahmon vallan väärinkäytöstä?
- Anonyymi
Minähän voi tehdä mitä vaan, ja perusteluksi riittää: Koska minä voin. Ja sama englanniksi.
- Anonyymi
Kristinuskon Jumala ja Jeesus ovat kummallisen valmiita julmiin surmatöihin.
- Anonyymi
Aikamoinen eläinsuojelurikos. Sen tekijä pitää ottaa kiinni, jos tavataan. On uhannut tulla tuomitsemaan muun muassa kaikkia kuolleita, siis vainajia... Ei ole kuitenkaan pariin tuhanteen vuoteen näkynyt.
- Anonyymi
Uskookohan palstan antivapari Jessukseen ihan tosiassaan? J. ei ollut kiltti..
- Anonyymi
"Pappi, teologian tohtori ja tietokirjailija Kari Kuula sanoo Kirkko ja kaupunki -lehden blogissaan, että eläinten teollinen käyttö muistuttaa Saatanan tuhotekoja
– Jeesuksen seuraaja ei voi osallistua, Kuula linjaa."
Ja niin eteenpäin. Lisää Iltalehden jutusta.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1b8d414a-bf5c-4c56-923d-9e5f1850c7d6
Ei ole tainnut pappi Kari Kuula tutustua kristittyjen pyhään kirjaan Raamattuun ja siihen mitä Jeesus teki sioille (Mark. 5:1–20).- Anonyymi
Hyvä huomio, Jeesuksen ikävä suhtautuminen toisinajattelijoita kohtaan on myös noloa. Hvetin tuleen vaan.
- Anonyymi
Antivaparin vastaveto tähän on, että jotkut tiedemiehet ovat tukkinen kokeissa lepakkojen korvat, jolloin lepakot ovat törmäilleet, kun selvisi, että lepakot suunnistavat käyttäen myös korviaan "kaikuluotaamiseen".
- Anonyymi
Voisko tässä asiassa kääntyä Animalian puoleen. Ei ole sopiva ""esikuva" tuommoinen.
- Anonyymi
Kaikkivaltiaathan lisäksi antavat kaiken pahan tapahtua eläimille, myös tukkia lepakkojen korvat.
- Anonyymi
Raamatun sanotaan edustavan "ikiaikaista totuutta". Uskotko todella?
- Anonyymi
Ei eläimiä saa noin kohdella. Sikamaista demonstraatiota omasta "vallastaan" - tarinassa.
- Anonyymi
Dogmaattistako kuuluisalta filosofilta
- Anonyymi
Tunnettu filosofi nostaa eläinnäkökulman pöydälle.
- Anonyymi
Siin se ulisee ku pien tuuletin
- Anonyymi
Dramaturgia ennen kaikkea! Äksoniä ja väkivaltaa.
- Anonyymi
Ajatus ei kulkenut
https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/politiikka/hallitus-vain-lomailee-ministeri-”taisi-olla-57-käyttämätöntä-lomapäivää”/ar-AAMTtei?li=BBr5KbI - Anonyymi
Onko sikamaista! loukkaava ilmaus sikoja kohtaan?
- Anonyymi
Animalialta odotetaan kannanottoa moisesta käyttäytymisestä.
- Anonyymi
> Ei ollut kovin ystävällistä sikoja kohtaan panna pahat henget niihin ja laittaa ne syöksymään mäkeä alas mereen.
Yksi syy, miksi ateismia on vaikea ottaa vakavasti on se, että sen argumentit yleensä ovat valheellisia, kuten tuo yllä oleva. Ei Jeesus laittanut sikoja syöksymään mihinkään.
Raamattu kertoo, että pahat henget pyysivät Jeesusta lähettmään heidät sikoihin, eikä syvyyteen. Jeesus hyväksyi asian, ja kun pahat henget siirtyivät sikoihin, siat päättivät syöksyä syvyyteen.
"Ja ne pyysivät häntä, ettei hän käskisi heidän mennä syvyyteen. Niin siellä oli vuorella suuri sikalauma laitumella; ja ne pyysivät häntä, että hän antaisi heille luvan mennä sikoihin. Ja hän antoi niille luvan. Niin riivaajat lähtivät ulos miehestä ja menivät sikoihin. Silloin lauma syöksyi jyrkännettä alas järveen ja hukkui."
Luuk. 8:31-33 - Anonyymi
Hyvä lisä ihmisten uhkailun kritiikin päälle.
- Anonyymi
Tekikö Jeesus Kristus tässä poikkeuksen ja poistui Israelin alueelta vaikka muulloin hänen toimintansa oli vain Israelin alue?
Mutta voi olla myös että tämä sikojen alue kuului Israelille vaikka oli sikafarmareiden hallussa. Tämän vuoksi näiden sikojen ei olisi pitänytkään tallustella tällä alueella. Siitä(kin) johtui sikojen "Sudden Death".
Juutalaisille sika oli ja on edelleen saastainen eläin.
3. Mooseksen kirja 11:7:
"...sikaa, jolla tosin on kokonansa halkinaiset sorkat, mutta joka ei märehdi: se olkoon teille saastainen."
Sianliha voi olla epäterveellistä. Erään tuttavani arveltiin saaneen sianlihassa olevan Yersina-bakteerin kautta reuman.
Wikipedia:
Yersinia enterocolitica -bakteeria voivat kantaa oireettomasti siat, muut tuotantoeläimet ja lemmikkieläimet. Yersinia pseudotuberculosis -bakteeri voi levitä myös jyrsijöiden, lintujen ja jopa vihannesten välityksellä.[2] Yersinia ei yleensä tartu ihmisestä toiseen.[3] Molemmat bakteerit voivat aiheuttaa suolistotulehduksen eli yersinioosin, ripulin ja jälkitauteina niveltulehduksia. Oireena on usein myös mahan oikealla puolella oleva voimakas kipu, jolloin diagnoosissa voidaan erehtyä luulemaan kipua umpilisäkkeen tulehdukseksi.[4] Y. enterocolitica -bakteerista on myös ihmiselle haitattomia apatogeenisiä kantoja.[3] - Anonyymi
Pätkiikö kaikkivaltiaalla, kun tuossakin taas töppäsi?
- Anonyymi
Aikamoista tuhlaamista parituhatta sikaa hukuttaa tuolla tavoin. Ja varmaan vielä toisten porsaita.
Toisaalta, nettiä kun lukee, niin sellaistakin on esitetty, että kyseessä viittaus roomalaiseen legioonaan, joiden tunnuksista yksi oli villisika: legio X fretensis. Vuosina 66-73 fretensis osallistui taisteluun juutalaiskapinallisia vastaan. - Anonyymi
Onpas lystikästä, putoilivat hassusti.
- Anonyymi
Onko tästä kukaan ilmoittanut Animalialle? Oikeutta leimalle?
- Anonyymi
Nykyaikaisesta eläinoikwusajattelusta ek kaikkivaltiaalla ollut vielä käsitystä.
- Anonyymi
Aikaansa edellä oli BR.
- Anonyymi
Proffa on lukenut Uutta testamenttia.
- Anonyymi
Luontokappaleita niin saat kuin ihmisetkin. Viatto uudesta en tiedä
- Anonyymi
Surmataahan ihmisiäkin.
- Anonyymi
Sen ajan väkivaltavideoita. Kuulijat ovat pska jäykkänä.
- Anonyymi
Jeesus kunnioitti kaikkia luontokappaleita. Siat näin palvelivat Jumalaa ottamalla vastaan pahat henget, jotka riivatussa ihmisessä ennen olivat. Siat olivat tarpeeksi vahvoja ottaakseen päälleen tämän raskaan taakan. Eikä ne kovin kauaa kärsineetkään, vaan pääsivät hukuttuaan pian rauhan olotilaan. Ne pääsivät näin ollen myös pahoista hengistä pian eroon. Eihän pahat hengetkään kuolleessa sianruhossa viihdy. Kertoo aika paljon myös ihmisen ja sian monista yhtäläisyyksistä. Sika on älykäs ja sosiaalinen eläin, joka kiintyy helposti myös ihmiseen samalla tavalla kuin koirat tai kissat. Kaikkea Hyvää!
- Anonyymi
Ei olo eläinystävien mielestä kiva hahmo tuo. Miksi siitä kerrotaan satuja lapsille?
- Anonyymi
Ikävä kertomus. Erityisesti näin joulun lähestyessä.
- Anonyymi
Näin on vaikka joulu on jo ohi. Kinkut syöksyi jyrkänteeltä mereen :(
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin on vaikka joulu on jo ohi. Kinkut syöksyi jyrkänteeltä mereen :(
MItä tuhlausta!
- Anonyymi
Mitä sanoisi uusi eläintensuojelulaki tuommoisesta toiminnasta?
- Anonyymi
Haloo, eläinoikeusjuristit!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Haloo, eläinoikeusjuristit!
Juttu lienee vanhentunut että sikäli. Mutta lienee mahdollista konsultoida asiasta esim. eläinoikeusjuristi Kurki entinen protunuori ja protulehden päätoimittaja v. 2010 ennen Lamppua.
https://www.elaintenvuoro.fi/suomen-elainoikeusjuristit/
- Anonyymi
Halal halal halal
- Anonyymi
Takautuvuus ei kuulu länsimaiseen oikeusjärjestelmään. Myös potentiaalinen vaikeus saada haastetta perille.
- Anonyymi
Ei sentään ikuista kidutusta.
- Anonyymi
nöh-nöh. Röh-röh. sot sot.
- Anonyymi
Maineteko?
- Anonyymi
Elä rääkkääystä? Sanonp.
- Anonyymi
Eläinrääkkääjäkin vielä. Ihmisten kidutuksella ja pinnalla uhkailija.
- Anonyymi
Tästä ei eläinsuojeluväki tykkää. Ollaan ihan hys hys.
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692693
- 632634
- 681782
- 241607
- 201540
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91470- 151382
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197- 251106