Avioliitto ei ole sakramentti

Anonyymi

Näin Aamenesta öylättiin:

"Luterilaisen kirkon uskon mukaan armonvälineet ovat välttämättömiä, jotta ihminen pelastuisi. Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi. Luterilaisen kirkon sakramentteja ovat kaste ja ehtoollinen.

Avioliitto ei ole sakramentti eikä heteroseksuaalinen avioliitto ole sakramentti kirkossa. Avioliitto on maallinen ja juridisesti säädetty sopimus. ei hengellinen. Jos tämä ymmärrettäisiin, loppuisi turha jankkaaminen. Jeesus ei käskenyt vihkiä ketään avioliittoon.

70

272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

samaa mieltä: avioliitto on Yhteiskunnan järjestämä liitto.

siis vain ja ainoastaan Yhteiskuntaa varten. . . .

• Anonyymi

Hyvä lääke avioliittovouhotukseen olisi paluu luterilaisuuteen ja Lutherin regimenttioppiin. Viidesläishihhulit voisivat liittyä vapaakirkkoihin.

• Roomalais- ja Kreikkalaiskatolisessa kirkossa avioliitto on sakramentti. Ortodokseilla on jopa niin, että papin pitää mennä ensin naimisiin, sillä papisvihkimisen sakramentin jälkeen avioliittosakramentti ei enää ole pyhänä toimituksena mahdollinen.

Itse olen luterilainen, mutta tunnustan näiden kahden kirkon sakramenttiopit jokseenkin oikeaksi. Luterilaisen kirkon kaksi sakramenttia on väärässä, sillä ehtoollsen ja kasteen lisäksi on myös avioliittosakramentti minusta. Katolisessa kirkossa on seitsemän sakramenttia: kaste, vahvistus (konfirmaatio), palveluvirka (papiksi vihkiminen), avioliitto, eukaristia (ehtoollinen), parannuksen sakramentti (rippi) ja sairaiden voitelu.

• Et sitten oikeasti taida olla lueterilainen koska pidät luterilaisuuden oppia vääränä.

• YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

Et sitten oikeasti taida olla lueterilainen koska pidät luterilaisuuden oppia vääränä.

Erosin luterilaisesta kirkossa vuoden 2017 lopussa. Sitten meinasin liittyä katoliseen kirkkoon tammikuun alussa 2018, mutta totesin, että olen kasvanut luterilaisuuteen kiinni, vaikka en kaikkea heidän opissaan hyväksy. Liityin takaisin luterilaiseen kirkoon tammikuun 2018 puolen välin jälkeen. Luterialisuussa sitten neljä kovaa P:tä on paremmin. Product - kunnossa tällä hetkellä, vaikka olisin jostain sakramenteista eri mieltä. Place - saatavuus ja jakeluverkosto on ylivoimainen Suomessa. Lähin luterilainen kirkko on naapurikorttelissa, kun katolisilla ei ole Joensuussa edes kirkkoa ja jumikset on heillä vain kahdesti kuussa. Price - verotuksen kautta kirkollisvero, joka on vähemmän kuin vapaitten suuntien kymmenys. Promotion - mainonta ja tiedottaminen on hyvää. Olen lukenut "Kirkko ja kaupunki" ja "Kirkkotie" lehtiä ja saanut myös netin kautta tietoa hyvin kirkon palveluista sekä tapahtumista.

Kokonaispaketti on siis Suomessa hyvällä tasolla, miksi olen kirkon jäsen, vaikka en kaikin osin kaikkia kirkon opin pilkunviilauksia hyväksykkään.

• kiva.nähdä kirjoitti:

Erosin luterilaisesta kirkossa vuoden 2017 lopussa. Sitten meinasin liittyä katoliseen kirkkoon tammikuun alussa 2018, mutta totesin, että olen kasvanut luterilaisuuteen kiinni, vaikka en kaikkea heidän opissaan hyväksy. Liityin takaisin luterilaiseen kirkoon tammikuun 2018 puolen välin jälkeen. Luterialisuussa sitten neljä kovaa P:tä on paremmin. Product - kunnossa tällä hetkellä, vaikka olisin jostain sakramenteista eri mieltä. Place - saatavuus ja jakeluverkosto on ylivoimainen Suomessa. Lähin luterilainen kirkko on naapurikorttelissa, kun katolisilla ei ole Joensuussa edes kirkkoa ja jumikset on heillä vain kahdesti kuussa. Price - verotuksen kautta kirkollisvero, joka on vähemmän kuin vapaitten suuntien kymmenys. Promotion - mainonta ja tiedottaminen on hyvää. Olen lukenut "Kirkko ja kaupunki" ja "Kirkkotie" lehtiä ja saanut myös netin kautta tietoa hyvin kirkon palveluista sekä tapahtumista.

Kokonaispaketti on siis Suomessa hyvällä tasolla, miksi olen kirkon jäsen, vaikka en kaikin osin kaikkia kirkon opin pilkunviilauksia hyväksykkään.

Tuossa olikin paljon hyviä puolia.

Kirkossa on monia,joilla ei ole kirkon virallisen linjan mukaisia näkemyksiä. Etenkin eri herätysliikkeillä on eri painotuksia. On myös libeeralimpia näkemyksiä. Siksi pidän luterilaisessa kirkosta.

• mummomuori kirjoitti:

Tuossa olikin paljon hyviä puolia.

Kirkossa on monia,joilla ei ole kirkon virallisen linjan mukaisia näkemyksiä. Etenkin eri herätysliikkeillä on eri painotuksia. On myös libeeralimpia näkemyksiä. Siksi pidän luterilaisessa kirkosta.

Joo, luterilaisilla on katto korkealla ja seinät levällä. Eronneita saattaa tulla, jos homoja vihitään kirkossa?

Hyvää juhannusviikonloppua!

• Anonyymi
        kiva.nähdä kirjoitti:

Joo, luterilaisilla on katto korkealla ja seinät levällä. Eronneita saattaa tulla, jos homoja vihitään kirkossa?

Hyvää juhannusviikonloppua!

tele-tappi- auringolle :) tuo logosi oli sarjassa aikoinaan.
        Joo - kyllä, kiva kun sovitaan vaikka ollaan eri mieltäkin.

(kui2)

• Anonyymi
        kiva.nähdä kirjoitti:

"Liityin takaisin luterilaiseen kirkoon tammikuun 2018 puolen välin jälkeen. "

11,5 kk vapaajäsenyys. :)

-?

• Anonyymi kirjoitti:

"Liityin takaisin luterilaiseen kirkoon tammikuun 2018 puolen välin jälkeen. "

11,5 kk vapaajäsenyys. :)

-?

"11,5 kk vapaajäsenyys. :)"

Mutta sain äänestää kirkollisvaaleissa. Se oli tärkeää. Tietääkseni en myöskään ensivuonna maksa ehkä opiskelijan tuloilla kirkollisveroa. Jos kustantajalle lähetystä tulevasta kirjasta tulee tuloa niin sitten saatan olla kirkollisveron maksaja joskus tulevaisuudessa? Kenties joskus maksan kirkollisveroa, jota olen joinakin vuosina maksanut.

• ” Jeesus ei käskenyt vihkiä ketään avioliittoon.”

Ei tosiaan. Eikä muutenkaan tainnut kannustaa avioliittoon?

Matt.
      19:10 Opetuslapset sanoivat hänelle: "Jos miehen on näin laita vaimoonsa nähden, niin ei ole hyvä naida."
      19:11 Mutta hän sanoi heille: "Ei tämä sana kaikkiin sovellu, vaan ainoastaan niihin, joille se on suotu.
      19:12 Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, ovat avioon kelpaamattomia, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi. Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon."

• Avioliitto oli olemassa jo ennen Jeesusta eikä Hänen tarvinnut kuin vahvistaa se. ”Sillä ettekö te tiedä, että jo alussa Luoja a joi heidät mieheksi ja naiseksi .... Matteus 19

• Anonyymi

Mitä armoa ehtoollinen muka toimittaa kellekään. Valehtelijat ja teeskentelijät.

• Anonyymi

Sakramentit kirkossa ovat sanan kanssa juuri armonvälineitä. Jeesus on asettanut kasteen ja ehtoollisen sakramentit. Avioliittoon vihkimisiä Jeesus ei ole tehnyt eikä käskenyt muidenkaan tehdä. Kirkko on myöhemmin saanut yhteiskunnalta sen tehtävän samalla tavalla kuin hautuumaiden hoidonkin. Kristillinen kirkko voisi yhtä hyvin luopua vihkimisistä.

• Anonyymi

<<Jeesus on asettanut kasteen ja ehtoollisen sakramentit.<<

Tämä on silkkaa valhetta, koska Paavali sanoo Raamatussa antaneensa itse ehtoollisen asetussanat. Samoin Pyhän hengen kaste tulee Paavalilta noin 25 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen - ei Jeesukselta. Lukee myös Raamatussa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

<<Jeesus on asettanut kasteen ja ehtoollisen sakramentit.<<

Tämä on silkkaa valhetta, koska Paavali sanoo Raamatussa antaneensa itse ehtoollisen asetussanat. Samoin Pyhän hengen kaste tulee Paavalilta noin 25 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen - ei Jeesukselta. Lukee myös Raamatussa.

Jos olisit lukenut Jeesuksen puheita tietäisit että hän itse käskee kastaa ja opettaa. Samoin hän käskee nauttimaan Herran ehtoollista hänen muistokseen.

• Anonyymi kirjoitti:

Sakramentit kirkossa ovat sanan kanssa juuri armonvälineitä. Jeesus on asettanut kasteen ja ehtoollisen sakramentit. Avioliittoon vihkimisiä Jeesus ei ole tehnyt eikä käskenyt muidenkaan tehdä. Kirkko on myöhemmin saanut yhteiskunnalta sen tehtävän samalla tavalla kuin hautuumaiden hoidonkin. Kristillinen kirkko voisi yhtä hyvin luopua vihkimisistä.

”Kirkko on myöhemmin saanut yhteiskunnalta sen tehtävän samalla tavalla kuin hautuumaiden hoidonkin.”

Itse asiassa kirkko alkoi vihkimään ja maallinen valtio otti sen sitten haltuunsa. ¨Mutta aina ei sitä pappia tarvittu. Siksi valtio antaa luvan niille, jotka saavat vihkiä.

• Anonyymi

Nimeomaan muistoksi ehtoollista. Mitäs tekemistä sillä on armon kanssa. Mistä nimitys "armonväline"? Miksi ehtoollista on nimitetty "armonvälineeksi"? Mitä armoa siinä toimitetaan?

Ehtoollisaterialla oli myös Juudas Iskariot. Millä tavalla hän oli Jumalan armosta osallinen, osaatteko selittää? Toimitettiinko ehtoollisen "armonvälineellä" Juudaalle sellainen armoitus, että hän sitten lensi taivaaseen saman tien? Eikö teidän Raamattunne kerro jotain aivan muuta Juudaasta? Joten, mistä nimitys "armonväline"?

Väitän, että kaste ja ehtoollinen eivät pelasta kumpikaan ketään - sinällään. Siinä mielessä aivan sama, jos vaikka liikennemerkkejä nimitettäisiin "armonvälineiksi". Tai soppakauhaa.

• Anonyymi

Katolisessa kirkossa avioliitto oli sakramentti. Täytyy muistaa, että Luther ei koskaan eronnut sieltä. Luterilainen kirkko on perustettu vasta jälkeen päin ja perustajat ovat jättäneet sen pois Luterilaisesta kirkosta. Luther itse ei perustanut nimelleen omaa seurakuntaa.

• Anonyymi

Siksipä katolisessa kirkossa ei saa avioeroa nettilomakkeen täyttämisellä eikä katolinen pappi vihi urheilusankaria mukisematta seitsemättä kertaa pyhään ja ikuiseen avioliittoon "tämän seurakunnan, yksinoikeuden ostaneen juoruleden toimittajien ja Jumalan silmien edessä. Aamen."

• Anonyymi

Tuntuu että homojen syrjiminen on joidenkin mielestä se pyhin sakramentti.

• Anonyymi

Eikös katolilaisilla avioliitto ole sakramenttien joukossa? Ja eikös Paavali ole tämän asian erinomainen asiantuntija?

1.Timoteuksen kirje:
      4:1 Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja
      4:2 valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty
      4:3 ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan.
      4:4 Sillä kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan;
      4:5 sillä se pyhitetään Jumalan sanalla ja rukouksella.

1.Korinttolaiskirje:
      7:1 Mutta mitä siihen tulee, mistä kirjoititte, niin hyvä on miehelle olla naiseen ryhtymättä;

7:8 Naimattomille ja leskille minä taas sanon: heille on hyvä, jos pysyvät sellaisina kuin minäkin;
      7:9 mutta jos eivät voi itseään hillitä, niin menkööt naimisiin; sillä parempi on naida kuin palaa.

- Eikö tuosta voi saada väärinkäsityksen, että avioliitto oli jokin paha, josta haluttiin varjella, mutta toisaalta myönnytys tarkoittaa kuin armoa?

• Anonyymi

Pidän itseäni kristittynä. Lapsesta asti sen kummempia kertomatta. Olen jo vanha , en naimisissa mutta olen ollut seksuaalisesti aktiivinen hetero ja kumppaneita ollut enemmän kuin muistan. En avioidu ja seksi jatkuu niin että molemmat ovat aina tyytyväisiä. Avioliittoon en näe syytä. Eihän tämä kaikille sovi mutta olen tyytyväinen enkä pahantekijä. Varmaankin viidesläisten mukaan matkalla helvettiin koska nautin au seksistä.

• Anonyymi

Jeesus käski kastaa ja viettää ehtoollista, mutta avioliittoon hän ei käskenyt vihkiä. Suurissa kirkkokunnissa kaste ja ehtoollinen ovat armonvälineitä sanan kanssa.

• Jeesus puhui aina avioliiton puolesta ja oli itsekin häävieraana 🤓

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Jeesus puhui aina avioliiton puolesta ja oli itsekin häävieraana 🤓

Raamatussa Jeesus sanoi ettei se sovi kaikille ja Paavali piti sitä vain välttämättömänä pahana.

• Anonyymi kirjoitti:

Raamatussa Jeesus sanoi ettei se sovi kaikille ja Paavali piti sitä vain välttämättömänä pahana.

Ei kai ketään avioon pakotetakaan 🤓

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Ei kai ketään avioon pakotetakaan 🤓

Hihhulipiireissä kyllä pakotetaan. Erotetaan seurakunnasta jos harrastaa seksiä ennen avioliittoa. Ja kun seksi on niin kivaa, pitää mennä avioliittoon maksoi mitä maksoi. Heh, heh!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hihhulipiireissä kyllä pakotetaan. Erotetaan seurakunnasta jos harrastaa seksiä ennen avioliittoa. Ja kun seksi on niin kivaa, pitää mennä avioliittoon maksoi mitä maksoi. Heh, heh!

Tuosta seuraa että monet menevät liian nuorina avioliittoon ja sitten erotaan kun ei sovitakaan yhteen. Hihhulien syytä sekin hölmöys.

• Anonyymi kirjoitti:

Ehkä sinun hihhulipiireissäsi niin tapahtuu 😃

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Ehkä sinun hihhulipiireissäsi niin tapahtuu 😃

Kokemukseni on viidesläis-hihhulipiireistä (Vivamo). En käy siellä enää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kokemukseni on viidesläis-hihhulipiireistä (Vivamo). En käy siellä enää.

Valehtelet evl !

• Homot vituun jokapaikasta petkele.

• Anonyymi

Ei raamattu ole vain Jeesuksen käskyjä kyllä siinä on paljon muutakin

• Anonyymi

Me kristityt emme usko Raamattuun vaan Jeesukseen. Viidesläishihhulit uskovat Raamattuun ja kieltävät Kristuksen.

• Anonyymi kirjoitti:

Me kristityt emme usko Raamattuun vaan Jeesukseen. Viidesläishihhulit uskovat Raamattuun ja kieltävät Kristuksen.

Mistä olet saanut tietosi Jeesuksesta 🤔❓

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Mistä olet saanut tietosi Jeesuksesta 🤔❓

Oletko koskaan kuullut Pyhästä Hengestä? Vain Hän ilmoittaa Totuuden - ei kirjallinen painotuote.

• Anonyymi kirjoitti:

Oletko koskaan kuullut Pyhästä Hengestä? Vain Hän ilmoittaa Totuuden - ei kirjallinen painotuote.

Olen kuullut koska Hän asuu minussa😃 mutta kerro sinä miten olet saanut tiedon Jeesuksesta jos et Raamatusta.

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Olen kuullut koska Hän asuu minussa😃 mutta kerro sinä miten olet saanut tiedon Jeesuksesta jos et Raamatusta.

Sinulla on ilmeisiä vaikeuksia ymmärtää lukemasi. Toistan. Vain Pyhä Henki ilmoittaa Totuuden - ei kirjallinen painotuote Raamattu.

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

ÄLÄ PILKKAA PYHÄÄ HENKEÄ. Pyhä Henki EI ASU SINUSSA, koska olet syntinen ihminen.

• Anonyymi kirjoitti:

Sinulla on ilmeisiä vaikeuksia ymmärtää lukemasi. Toistan. Vain Pyhä Henki ilmoittaa Totuuden - ei kirjallinen painotuote Raamattu.

Yritä nyt hyvä ihminen saada kerrottua MITEN PH on sinulle ilmoittanut 🤓

• Anonyymi kirjoitti:

ÄLÄ PILKKAA PYHÄÄ HENKEÄ. Pyhä Henki EI ASU SINUSSA, koska olet syntinen ihminen.

Eikö PH ole ilmoittanut sitä sinulle minkä Hän on Raamatussa itsestään ilmoittanut 🤔❓

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Yritä nyt hyvä ihminen saada kerrottua MITEN PH on sinulle ilmoittanut 🤓

Johannes3:8
        "Tuuli puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita."

• Anonyymi kirjoitti:

Johannes3:8
        "Tuuli puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita."

Vai on tuuli sinulle kertonut 🤔 puhuiko vai❓

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Vai on tuuli sinulle kertonut 🤔 puhuiko vai❓

Sinä et ymmärrä, koska et ole uudestisyntynyt.

• Anonyymi kirjoitti:

Sinä et ymmärrä, koska et ole uudestisyntynyt.

Selitä sinä sitten minulle tarkemmin 🤓 miten se tuuli sinulle kertoi Jeesuksesta.

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Selitä sinä sitten minulle tarkemmin 🤓 miten se tuuli sinulle kertoi Jeesuksesta.

Uudestisyntyminen Hengestä on aina Jumalan teko. Ei edes maallista syntymistään ihminen voi itse päättää tai suorittaa, saatikka sitten taivaallista uudestisyntymää.

• Anonyymi kirjoitti:

Uudestisyntyminen Hengestä on aina Jumalan teko. Ei edes maallista syntymistään ihminen voi itse päättää tai suorittaa, saatikka sitten taivaallista uudestisyntymää.

Se on totta. Mutta Jeesus sanoi, että jos ette tunne kirjoituksia te eksytte🤓

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Alkutekstin sana "Tuuli" merkitsee sekä tuulta että henkeä.

• Anonyymi kirjoitti:

Alkutekstin sana "Tuuli" merkitsee sekä tuulta että henkeä.

Niin? Mutta miten se ilmoitti sinulle Jeesuksesta🤓❓

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Se on totta. Mutta Jeesus sanoi, että jos ette tunne kirjoituksia te eksytte🤓

Kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

• usko.vainen
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

Et edelleenkään vastaa siihen mitä kysyn 😃

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Niin? Mutta miten se ilmoitti sinulle Jeesuksesta🤓❓

Uudestisyntyminen Hengestä on aina ihme. Jos sen pystyisi selittamään, se ei olisikaan ihme. Uudestisyntyminen taisi jäädä kirjanoppineelta Nikodeemukseltakin ymmärtämättä. SE ON KUIN TUULI JONKA HUMINAN KUULET, MUTTA ET TIEDÄ MISTÄ SE TULEE JA MINNE SE MENEE.

• Anonyymi kirjoitti:

Uudestisyntyminen Hengestä on aina ihme. Jos sen pystyisi selittamään, se ei olisikaan ihme. Uudestisyntyminen taisi jäädä kirjanoppineelta Nikodeemukseltakin ymmärtämättä. SE ON KUIN TUULI JONKA HUMINAN KUULET, MUTTA ET TIEDÄ MISTÄ SE TULEE JA MINNE SE MENEE.

Nikodemus tunsi kirjoitukset ja Jeesuksen 🤓

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Nikodemus tunsi kirjoitukset ja Jeesuksen 🤓

Nikodeemus ei ollut uudestisyntynyt

• Anonyymi kirjoitti:

Nikodeemus ei ollut uudestisyntynyt

Ei vielä silloin. Ensin pitää tuntea Kirjoitukset ja Jeesus 🤓

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Ei vielä silloin. Ensin pitää tuntea Kirjoitukset ja Jeesus 🤓

Nikodeemushan tunsi kirjoitukset hyvin. Jeesushan sanoi häntä myös Israelin opettajaksi. Hän tunsi myös Jeesuksen aivan elävänä ja puhui hänen kanssaan ja puolusti Jeesusta myöhemmin. Uudestisyntynyt Nikodeemus ei kuitenkaan ollut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nikodeemushan tunsi kirjoitukset hyvin. Jeesushan sanoi häntä myös Israelin opettajaksi. Hän tunsi myös Jeesuksen aivan elävänä ja puhui hänen kanssaan ja puolusti Jeesusta myöhemmin. Uudestisyntynyt Nikodeemus ei kuitenkaan ollut.

Nikodeemus oli älykkö, ehkä Tuomaksen kaltainen epäilijä. Hän tunsi kirjoitukset mutta ei kuitenkaan uskonut Jeesukseen.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei ollut vielä silloin uudestisyntynyt kun Jeesukselta asiaa kysyi 🤓

• Anonyymi

Heteroavioliiton pitäminen jonakin sakramenttina on maallistumista. Kun kristillinen sanoma, evankeliumi on kadoksissa, monenlaiset temput alkavat.

• Anonyymi

Jos heteroavioliittoa pidetään sakramenttina, harmittaahan se, jos homotkin saavat armon.

• Avioliitto on sakramentti, sakramentteja on seitsemän, Wikipedian mukaan.
      kaste, vahvistus (konfirmaatio), palveluvirka ( papiksi vihkiminen), avioliitto, eukaristia ( ehtoollinen) , rippi, ja sairaiden voitelu .

Sakramentti tulee sanskritin sanasta Cakram, pyörä. Niitäkin on seitsemän, ja ne ovat ihmiskehossa olevia energiakeskuksia. Ei siis Krisnan ruumiissa olevia rituaaleja.

Kirkon sakramentit ovat rituaaleja, ( toistuva tapa) , eli kirkon tapakulttuuriin liittyviä toimituksia, jotka se on itse kehittänyt ilmeisesti siltä pohjalta, että Kristuksen ruumis on yksi keho.

• Anonyymi

Ota asioista selvää ennen kuin kirjoitat tänne palstalle. Luterilaisen kirkon sakramentteja ovat kaste ja ehtoollinen.

• Katolisuus ne kuitenkin on perustanut.

• Anonyymi
        fari.g kirjoitti:

Katolisuus ne kuitenkin on perustanut.

Jeesus käski kastaa ja viettää ehtoollista. Avioliittoon vihkimistä ei.

• Johannes kastoi, mutta mihin, koska kristinuskoa ei ollut. Ilmeisesti juutalaisuuteen koska minun lukemani mukaan kasteen otti käyttöön rabbi Hillel, jo silloin, kun ihmiset palasivat Babyloniasta.

Ehtoollinen on hyvin outo rituaali, jossa lammas muuttuu juutalaiseksi mieheksi, jota syödään ja juodaan maljasta, jonka viini muuttuu vereksi, aivan kuin se olisi se kuuluisa Vihan malja.

• Anonyymi
        fari.g kirjoitti:

Johannes kastoi, mutta mihin, koska kristinuskoa ei ollut. Ilmeisesti juutalaisuuteen koska minun lukemani mukaan kasteen otti käyttöön rabbi Hillel, jo silloin, kun ihmiset palasivat Babyloniasta.

Ehtoollinen on hyvin outo rituaali, jossa lammas muuttuu juutalaiseksi mieheksi, jota syödään ja juodaan maljasta, jonka viini muuttuu vereksi, aivan kuin se olisi se kuuluisa Vihan malja.

Johannes kastoi parannuksen kasteella kun tulijat tunnustivat syntinsä. Kaste Jeesuksen nimeen tuli vasta Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen.

• Anonyymi

Kyllähän se suurimmassa osassa kristikuntaa on sakramentti. Luterilainen kirkko on siinä suhteessa vetänyt hieman mutkia suoraksi.

• Anonyymi

Roomalaiskatolisessa kirkossa avioliitto ei kuulu alkuperäisiin sakramentteihin, ja kukaan aito katolinen ei pidä sitä sakramenttina.

Vasta 1184 Veronan kirkolliskokouksessa päätettiin että avioliitto olisi sakramentti. Samassa kokouksessa päätettiin myös muitakin asioita mm. ristiretkestä Jerusalemiin. Se joka uskoo avioliiton olevan sakramentti, uskoo myös että Jumalan mielestä sodan aloittaminen on aina hyvä asia.

• Anonyymi kirjoitti:

Roomalaiskatolisessa kirkossa avioliitto ei kuulu alkuperäisiin sakramentteihin, ja kukaan aito katolinen ei pidä sitä sakramenttina.

Vasta 1184 Veronan kirkolliskokouksessa päätettiin että avioliitto olisi sakramentti. Samassa kokouksessa päätettiin myös muitakin asioita mm. ristiretkestä Jerusalemiin. Se joka uskoo avioliiton olevan sakramentti, uskoo myös että Jumalan mielestä sodan aloittaminen on aina hyvä asia.

”…ja kukaan aito katolinen ei pidä sitä sakramenttina.”

Kyllä jokainen katolilainen pitää sitä sakramenttina, toki joitakin harvinaisia voi olla, jotka eivät hyväksy kirkkonsa oppeja.
        Samoin vasta neljäsataa vuotta myöhemmin 1563Trenton kirkolliskokouksessa säädetiin avioliitto elinikäiseksi.

Alkukirkon aikana ei ollut erillistä vihkimistä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      2815
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      93
      1067
    3. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      921
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      885
    5. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      857
    6. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      857
    7. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      814
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      810
    9. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      136
      739
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      734
    Aihe