Nämä näyttäisivät tukevan teoriaa litteästä maasta.
Uskon että palloteoreetikoilta tulee kuitenkin toivottuja vastaväitteitä. Onko kyse väärennetystä ja manipuloidusta videosta vai onko Maamme sittenkin litteä?
https://www.youtube.com/watch?v=-cY4d_WUoNo
Kaunista kuvaa Maamme yltä !
10
111
Vastaukset
Tuo 16 mailia maapallon mittasuhteissa vastaa 2,8 milliä metrin läpimittaisella pallolla. Mitäpä siltä korkeudelta kokonaisuudesta näkee näkee.
- Anonyymi
Horisontin kaareutumattomuus pitäisi näkyä jo heti kun nousemme muutaman kilometrin korkeuteen josta on esteetön näkyvyys. Video todistaa selvästi että maa on litteä.
Anonyymi kirjoitti:
Horisontin kaareutumattomuus pitäisi näkyä jo heti kun nousemme muutaman kilometrin korkeuteen josta on esteetön näkyvyys. Video todistaa selvästi että maa on litteä.
Kun noustaan tason (esim. liitteän Maan) yläpuolelle, horisontin on näyttävä kaareutuneena joka tapauksessa. Muutenhan taso on nelikulmio tai sitten reuna jatkuu äärettömiin kummallakin puolella. Tämän voi todistaa vaikkapa leikkaamalla litteän Maan mallin pahvista ja katsomalla sitä viistosti yläpuolelta. Ihmettelen, miksi tätä ilmiselvää seikkaa ei huomata.
Anonyymi kirjoitti:
Horisontin kaareutumattomuus pitäisi näkyä jo heti kun nousemme muutaman kilometrin korkeuteen josta on esteetön näkyvyys. Video todistaa selvästi että maa on litteä.
Älkääs nyt taas sotkeko ääriviivaa, taivaanrantaa ja horisonttia keskenään.
Horisontti itsessään todistaa, että maa on pallo.
Litteässä maassa ei ole horisonttia. Tasainen vaakasuora pinta ei estä näkemästä sillä olevaa pistettä kuinka kaukaa hyvänsä.
Horisontti on vain pallolla. Ei voi nähdä pisteitä, jotka ovat katsojan korkeudelta katsoen pinnan kaarevuuden takana. Sen estää pallon kaarevuus. Horisontti on niiden pisteiden ura, joissa näkösäde sivuaa pallon pintaa.
Horisontti on tietenkin aina vaakasuora. Horisontilla olevat pisteet ovat kaikki samalla korkeudella, joten siinä ei voi olla pystykaarevuutta.
Horisontti ei kaareudu, eikä sen pidäkään kaareutua. Kaikki kuvissa näkyvät kaarevat horisontit ovat linssin muodostaman perspektiivin aiheuttamia vääristymiä. Luonnossa horisontti on aina vaakasuora suora viiva - joka suunnassa. Ellei näkyvyyden raja ole vaakasuora suora viiva, se ei ole horisontti. Silloin se on jonkin näköesteen ääriviiva.
Kokonaan eri asia on ääriviiva. Kun mennään tarpeeksi korkealle, voidaan nähdä maapallon kaareva ääriviiva. Mutta se ei ole horisontti, koska näemme myös sen ääriviivan YLI.
Jos maa olisi litteä, näkisimme tarpeeksi korkealta myöskin kaarevan ääriviivan, nimittäin pyöreän maalevyn ulkoreunan. Ja silloin näkisimme - riittävältä etäisyydeltä - myös kaikki mantereet yhdellä kertaa.
.Fat_Earth kirjoitti:
Älkääs nyt taas sotkeko ääriviivaa, taivaanrantaa ja horisonttia keskenään.
Horisontti itsessään todistaa, että maa on pallo.
Litteässä maassa ei ole horisonttia. Tasainen vaakasuora pinta ei estä näkemästä sillä olevaa pistettä kuinka kaukaa hyvänsä.
Horisontti on vain pallolla. Ei voi nähdä pisteitä, jotka ovat katsojan korkeudelta katsoen pinnan kaarevuuden takana. Sen estää pallon kaarevuus. Horisontti on niiden pisteiden ura, joissa näkösäde sivuaa pallon pintaa.
Horisontti on tietenkin aina vaakasuora. Horisontilla olevat pisteet ovat kaikki samalla korkeudella, joten siinä ei voi olla pystykaarevuutta.
Horisontti ei kaareudu, eikä sen pidäkään kaareutua. Kaikki kuvissa näkyvät kaarevat horisontit ovat linssin muodostaman perspektiivin aiheuttamia vääristymiä. Luonnossa horisontti on aina vaakasuora suora viiva - joka suunnassa. Ellei näkyvyyden raja ole vaakasuora suora viiva, se ei ole horisontti. Silloin se on jonkin näköesteen ääriviiva.
Kokonaan eri asia on ääriviiva. Kun mennään tarpeeksi korkealle, voidaan nähdä maapallon kaareva ääriviiva. Mutta se ei ole horisontti, koska näemme myös sen ääriviivan YLI.
Jos maa olisi litteä, näkisimme tarpeeksi korkealta myöskin kaarevan ääriviivan, nimittäin pyöreän maalevyn ulkoreunan. Ja silloin näkisimme - riittävältä etäisyydeltä - myös kaikki mantereet yhdellä kertaa.
.Kuten nähdään, täällä on horisontti eli taivaan ja maan raja. Siten teidän väittämänne mukaan litteälläkin maalla on horisontti. Mutta teidän on pakko väännellä termien merkitystä. Siitä on hyvänä esimerkkinä perspektiivi.
pähkäilijä kirjoitti:
Kuten nähdään, täällä on horisontti eli taivaan ja maan raja. Siten teidän väittämänne mukaan litteälläkin maalla on horisontti. Mutta teidän on pakko väännellä termien merkitystä. Siitä on hyvänä esimerkkinä perspektiivi.
"taivaan ja maan t. taivaan ja veden näennäinen rajaviiva, taivaanranta. Aurinko on horisontissa. Kadota horisonttiin.
Täht. havainnoijan kautta kulkeva luotiviivaa vastaan kohtisuora taso t. sen ja taivaanpallon leikkausympyrä. Helsingin horisontti."
Horisontilla tarkoitamme siis joko kulloinkin näkyvää taivaanrantaa tai todellista vaakatasoa (painovoiman suhteen kohtisuoraa tasoa).pähkäilijä kirjoitti:
"taivaan ja maan t. taivaan ja veden näennäinen rajaviiva, taivaanranta. Aurinko on horisontissa. Kadota horisonttiin.
Täht. havainnoijan kautta kulkeva luotiviivaa vastaan kohtisuora taso t. sen ja taivaanpallon leikkausympyrä. Helsingin horisontti."
Horisontilla tarkoitamme siis joko kulloinkin näkyvää taivaanrantaa tai todellista vaakatasoa (painovoiman suhteen kohtisuoraa tasoa).Unohtui lähdeviite: https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80.
- Anonyymi
Mitäpä jos natai pyytäisi kuussa asuvilta virkaveljiltä kuvan, missä näkyy kerralla kaikki mantereet, sillä päästäisiin tästäkin väittelystä.
- Anonyymi
Siis natsi.
- Anonyymi
En saanut videosta mitään selvää. mitä sille oli tehty, että oli muuttunut noin suttuiseksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä742170- 1331442
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1331420- 1431102
- 105977
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten366902Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673
