Kaunista kuvaa Maamme yltä !

Nämä näyttäisivät tukevan teoriaa litteästä maasta.
Uskon että palloteoreetikoilta tulee kuitenkin toivottuja vastaväitteitä. Onko kyse väärennetystä ja manipuloidusta videosta vai onko Maamme sittenkin litteä?

https://www.youtube.com/watch?v=-cY4d_WUoNo

10

111

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo 16 mailia maapallon mittasuhteissa vastaa 2,8 milliä metrin läpimittaisella pallolla. Mitäpä siltä korkeudelta kokonaisuudesta näkee näkee.

      • Anonyymi

        Horisontin kaareutumattomuus pitäisi näkyä jo heti kun nousemme muutaman kilometrin korkeuteen josta on esteetön näkyvyys. Video todistaa selvästi että maa on litteä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Horisontin kaareutumattomuus pitäisi näkyä jo heti kun nousemme muutaman kilometrin korkeuteen josta on esteetön näkyvyys. Video todistaa selvästi että maa on litteä.

        Kun noustaan tason (esim. liitteän Maan) yläpuolelle, horisontin on näyttävä kaareutuneena joka tapauksessa. Muutenhan taso on nelikulmio tai sitten reuna jatkuu äärettömiin kummallakin puolella. Tämän voi todistaa vaikkapa leikkaamalla litteän Maan mallin pahvista ja katsomalla sitä viistosti yläpuolelta. Ihmettelen, miksi tätä ilmiselvää seikkaa ei huomata.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Horisontin kaareutumattomuus pitäisi näkyä jo heti kun nousemme muutaman kilometrin korkeuteen josta on esteetön näkyvyys. Video todistaa selvästi että maa on litteä.

        Älkääs nyt taas sotkeko ääriviivaa, taivaanrantaa ja horisonttia keskenään.

        Horisontti itsessään todistaa, että maa on pallo.

        Litteässä maassa ei ole horisonttia. Tasainen vaakasuora pinta ei estä näkemästä sillä olevaa pistettä kuinka kaukaa hyvänsä.

        Horisontti on vain pallolla. Ei voi nähdä pisteitä, jotka ovat katsojan korkeudelta katsoen pinnan kaarevuuden takana. Sen estää pallon kaarevuus. Horisontti on niiden pisteiden ura, joissa näkösäde sivuaa pallon pintaa.
        Horisontti on tietenkin aina vaakasuora. Horisontilla olevat pisteet ovat kaikki samalla korkeudella, joten siinä ei voi olla pystykaarevuutta.

        Horisontti ei kaareudu, eikä sen pidäkään kaareutua. Kaikki kuvissa näkyvät kaarevat horisontit ovat linssin muodostaman perspektiivin aiheuttamia vääristymiä. Luonnossa horisontti on aina vaakasuora suora viiva - joka suunnassa. Ellei näkyvyyden raja ole vaakasuora suora viiva, se ei ole horisontti. Silloin se on jonkin näköesteen ääriviiva.

        Kokonaan eri asia on ääriviiva. Kun mennään tarpeeksi korkealle, voidaan nähdä maapallon kaareva ääriviiva. Mutta se ei ole horisontti, koska näemme myös sen ääriviivan YLI.

        Jos maa olisi litteä, näkisimme tarpeeksi korkealta myöskin kaarevan ääriviivan, nimittäin pyöreän maalevyn ulkoreunan. Ja silloin näkisimme - riittävältä etäisyydeltä - myös kaikki mantereet yhdellä kertaa.
        .


      • Fat_Earth kirjoitti:

        Älkääs nyt taas sotkeko ääriviivaa, taivaanrantaa ja horisonttia keskenään.

        Horisontti itsessään todistaa, että maa on pallo.

        Litteässä maassa ei ole horisonttia. Tasainen vaakasuora pinta ei estä näkemästä sillä olevaa pistettä kuinka kaukaa hyvänsä.

        Horisontti on vain pallolla. Ei voi nähdä pisteitä, jotka ovat katsojan korkeudelta katsoen pinnan kaarevuuden takana. Sen estää pallon kaarevuus. Horisontti on niiden pisteiden ura, joissa näkösäde sivuaa pallon pintaa.
        Horisontti on tietenkin aina vaakasuora. Horisontilla olevat pisteet ovat kaikki samalla korkeudella, joten siinä ei voi olla pystykaarevuutta.

        Horisontti ei kaareudu, eikä sen pidäkään kaareutua. Kaikki kuvissa näkyvät kaarevat horisontit ovat linssin muodostaman perspektiivin aiheuttamia vääristymiä. Luonnossa horisontti on aina vaakasuora suora viiva - joka suunnassa. Ellei näkyvyyden raja ole vaakasuora suora viiva, se ei ole horisontti. Silloin se on jonkin näköesteen ääriviiva.

        Kokonaan eri asia on ääriviiva. Kun mennään tarpeeksi korkealle, voidaan nähdä maapallon kaareva ääriviiva. Mutta se ei ole horisontti, koska näemme myös sen ääriviivan YLI.

        Jos maa olisi litteä, näkisimme tarpeeksi korkealta myöskin kaarevan ääriviivan, nimittäin pyöreän maalevyn ulkoreunan. Ja silloin näkisimme - riittävältä etäisyydeltä - myös kaikki mantereet yhdellä kertaa.
        .

        Kuten nähdään, täällä on horisontti eli taivaan ja maan raja. Siten teidän väittämänne mukaan litteälläkin maalla on horisontti. Mutta teidän on pakko väännellä termien merkitystä. Siitä on hyvänä esimerkkinä perspektiivi.


      • pähkäilijä kirjoitti:

        Kuten nähdään, täällä on horisontti eli taivaan ja maan raja. Siten teidän väittämänne mukaan litteälläkin maalla on horisontti. Mutta teidän on pakko väännellä termien merkitystä. Siitä on hyvänä esimerkkinä perspektiivi.

        "taivaan ja maan t. taivaan ja veden näennäinen rajaviiva, taivaanranta. Aurinko on horisontissa. Kadota horisonttiin.
        Täht. havainnoijan kautta kulkeva luotiviivaa vastaan kohtisuora taso t. sen ja taivaanpallon leikkausympyrä. Helsingin horisontti."

        Horisontilla tarkoitamme siis joko kulloinkin näkyvää taivaanrantaa tai todellista vaakatasoa (painovoiman suhteen kohtisuoraa tasoa).


      • pähkäilijä kirjoitti:

        "taivaan ja maan t. taivaan ja veden näennäinen rajaviiva, taivaanranta. Aurinko on horisontissa. Kadota horisonttiin.
        Täht. havainnoijan kautta kulkeva luotiviivaa vastaan kohtisuora taso t. sen ja taivaanpallon leikkausympyrä. Helsingin horisontti."

        Horisontilla tarkoitamme siis joko kulloinkin näkyvää taivaanrantaa tai todellista vaakatasoa (painovoiman suhteen kohtisuoraa tasoa).

        Unohtui lähdeviite: https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80.


    • Anonyymi

      Mitäpä jos natai pyytäisi kuussa asuvilta virkaveljiltä kuvan, missä näkyy kerralla kaikki mantereet, sillä päästäisiin tästäkin väittelystä.

      • Anonyymi

        Siis natsi.


    • Anonyymi

      En saanut videosta mitään selvää. mitä sille oli tehty, että oli muuttunut noin suttuiseksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      74
      2170
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      133
      1420
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1102
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe