Mannerheimin johdolla Suomi kyllä yritti pitää yllä ja kehittää puolustusvalmiutta vaatimattomilla resursseillaan.
Vierailut olivat osa suhteiden ylläpitoa. Ne olivat rutiiniluontoisia lähinnä "asevelihenkisiä".
1.Mannerheimin ainoa strateginen linjaus oli puolustussuunitelma "Venäjän keskitys 2", johon Talvisodan alun puolustusryhmityskin perustui.
Mannerheimin erouhkaus liittyi siihen, että Puolustusneuvoston suositukset ohitettiin jatkuvasti. Suomen sotavarustuksen tilanne ja sen mukana sotavalmius oli surkea.
2.Suomi oli Mannerheiminkin tuella liittynyt 1935 Pohjoismaiseen yhteistyöhön ja puolueettomuuspolitiikkaan.
Kirke oli 1920-luvulla johtanut Suomessa brittiläistä sotilasvaltuuskuntaa, joka yritti neuvoa Suomea puolustujärjestelyissä.
Saksalla ei ollut mitään hyökkäyssuunnitelmia NL:oon. Meneillään oli lähentyminen, joka aikanaan ilmeni MR-sopimuksessa.
3. Halderin vierailu oli vastavierailu kenrali Östermanin Saksan vierailuun -38. Saksaan oli hyvät asevelisuhteet. Halder tuli Suomeen Baltian kautta.
4. Elokuun -39 sotaharjoitukset olivat tosiaan siihen asti suurimmat. Jokainen asiantunteva tarkkailija totesi kuitenkin, että sinänsä reippailla joukoilla ei ollut lainkaan moottorointia, ajanmukaista raskasta aseistusta, panssarivaunuja tai hävittäjiä. Varustus oli lähinnä 1. MS:n tasoa.Liikkuvuus perustui hevosiin ja polkupyöriin.
"Hitler oli luvannut, että Ruotsi saa antaa sotilaallista apua Suomelle."
Ja misssähän tällainen lupaus on kerrottu? Suomi oli juuri kevääällä -39 torjunut Ruotsin kanssa Saksan esityksen hyökkäämättömyysopimuksesta.
4. Pohjoimaiden valtionpäämiesten kokous oli yhteisen solidaarisuuden julistus sotaan luisuneessa Euroopassa.Se ei johtanut mihinkään käytännön toimiin.
Daily Maililla ei ollut mitään sananvaltaa Pohjoismaiden politiikassa.
5. Erkko oli rajannut Suomen valtuuskunnan myönnytykset niihin, jotka valtioneuvosto oli yksimielisesti hyväksynyt.
6. "Syksyllä 1939, talvisodan alkaessa, Suomen kansa ja suuri osa eduskuntaa olivat täysin tietämättömiä kulisseissa tapahtuneista sotavalmisteluista."
Tämä on totta vain NL:n osalta.Suomen YH oli varsin julkinen ja siitä kerrottiin sanmomalehdissä. Jokainen kansalainen tiesi, mitä oli tapahtumassa.
Suomi oli länsimainen demokratia,jossa oli sananvapaus.
Totuuksia ajasta ennen Talvisotaa
2
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Ainkin minä olen lukuisista yhteyksistä lukenut kaikista noista tapahtumista.
Niistä on perusteelliset selvitykset lukuisissa historioissa ja elämäkerroissa.
Mannerheimin toiminta on erityisen hyvin kuvattu Kari Selenin väitöskirjassa "Mannerheim ja hänen puolustusneuvostonsa". - Anonyymi
Hyvä selvitys suomalaisten yhtetyksistä Saksaaan1933-1944 on mm. kirjassa Markku Jokisipilä-Janne Könönen:" Kolmannen valtakunnan vieraat".
Yhteistoiminta sotilasasioissa alkoi vasta elokuussa -40.
Jääkärit kyllä pitivät aseveliyhteyksiä koko ajan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 165273
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2212741- 342080
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella382010Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon331966Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731717Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme81324- 1641282
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o651247- 371223