KAHVIPIRTTI 157 / 2019

Juhannuksen jälkeistä maanantaiaamua, niin on keskikesän kohokohta ohitettu.
Kaunis oli juhannuksen aika ja tuuli pelasti suuremmilta itikoiden tuhoilta.
Pirtin oven käynti on ollut niin vilkasta, että ei paremmasta väliä, pitkäksi jo venyi matka pirttiin.

Tuulettamiseen tyydyn, ei ole voimia suurempia muutoksia tehdä, mutta kukkakedon terveiset pöytiin laitan, päivänkakkaroita, leinikkejä, ruohoja ym. kesäistä, sinisen puutteeseen iiriksiä kukkapenkistä taitoin.
Kahvipöytään juuri aukeavia pioneita, kestävät hetken maljakossakin, niitä toin kotiinkin.
Kaikki maljakkoni melkein kukilla täytin, pieni hetki ja kohta saan roskiin laittaa, mutta silmän iloa kuitenkin, harjaneilikka kestää vähän kauemmin, nekin kauniin tummanpunaisia.
Ruusu pensaat kukkivat komeina, nekin niin vähän aikaa kukkiaan pitää ja nyt tuuli riepotti ja joudutti karisemista..
Kyllä kesä näytti parhaat puolensa, oli lämmintä, väliin liian kanssa, mutta saunassa sen rasitukset katosi.

Jätän tähän terveiseni, pirtin jatkosta pääsette helpommin jatkamaan, kun on lyhyt matka.
Kiitokseni pirtin hoidosta ja jatkoja samaan tapaan, tervetulleita olette entiset ja uudet ystävät.

205

205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huomenta koleasta Korvesta@

      En voi kehua hyvillä keleillä, kylmää on ollut ja tuulista vaan puuhaa on tekevälle löytynyt.

      Auringon ilmestyessä vein minimaailman asukkaat ulos puutarhapicnikille. Osa lähti mökille venereissulle 😊 Hauskasti aika kului videoita ja valokuvia editoidessa, syödessä ja välillä maatessa.

      Esikoinen piti minulle oppitunnin videoiden teossa, mutta tänne en voi otoksiani liittää. Faceen laitoin videonpätkiä ja instan ja fasen tarinoihin. Tietty jahka päivitän blogin laitan sinne kuva ja videomateriaslia.

      Mitäs tänään, no katsotaan.

    • Eilen jo ajattelin kirjoittaa vihannesruuista, joita itsekin kevyempinä suosin. Nyt onkin tuoreiden vihannesten parasta aikaa, mutta silti käytän silloin tällöin Wokki ja pakastevihanneksia keittoihin.

      Nuo Thai-inspiroidut keitot, kirkkaine liemineen, jalostuvat muutamista herkku/ tai siitakesienistä, Mama nuudeleista, mausteista ja palmuöljystä! Vihreä parsa ja punainen paprika sopii pätkittynä myös vihanneskeittoon.

      Jos käytän jauhelihaa (broileri) tai choritsomakkaraa, laitan muutaman perunan ja valkosipulia vihannesten lisäksi ,..heippa!

    • Anonyymi

      Aurinkoista juhannuksen jälkeistä huomenta!
      Onhan sitä taas uuteen pirttiin pistäydyttävä, jotta nuo ulkopuolella roikkuvat ihmettelijät saavat vettä myllyynsä.
      Onneksi olen niin uusi täällä pirtin asiakaskunnassa, että minua ei ulkopuoliset kommentit pääse puremaan!
      Eipäi edes punkit, hyttyset, kusiaiset eikä ampparitkaan päässeet puremaan, vaikka niitä siellä maaseudun rauhassa on välillä ihan riesaksi asti.
      Ihana oli ilma, ihania myös sukulaiset, joiden seurasta sain taas nauttia.
      On tämä eläkeläismummon elämä onnekasta, kun hyvin pidetään huolta, ei tunnu olevan murhetta tulevaisuudesta, kun taasen sain tuta, että mummosta välitetään.😙
      Arkipäivää tässä aloittelen, on kohta aikomus lähteä mattopyykille tuonne kunnan matonpesupaikalle. Avukseni ja seurakseni saan reippaan 15-vuotiaan pojanpoikani. Voimia tarvitaankin raskaitten mattojen pesuun ja mankelointiin, omat voimani jo ovat vähän rapistuneet. Tästä se päivä lähtee hyvin käyntiin, joten nyt menoksi!
      Km.

      • Anonyymi

        Onnellisia te, joilla on lapsenlapsia . Meidän lapset on niin meneviä ja urakeskeisiä, etteivät ole lapsia tehneet, vaikka on jo talous kunnossa ja on jo hankittuna asunnot ja autot. Miniätkin reilusti yli 30 , ei se muutaman vuoden päästä lasten teko onnistukkaan. Hienoa että saat tuon teini ikäisen mummon hupulaiseksi ja avuksi. Mukavaa jutusteluahan täällä kahvilassa, on niin nätit kukatkin. Haittaako jos en nikkiä ole keksinyt vielä ?


      • Anonyymi

        Nykynuoret , ovatko niin valveutuneita, etteivät halua lapsia tähän epävarmaan maailmaan, mene ja tiedä.... Toista se oli meidän nuoruudessa, lapsia tehtiin eikä pahasta maailmasta mitään tiedetty, samoin edellinen sukupolvemme. Minunkin nuoruudenystävillä oli siskoja ja veljiä toistakymmentä, onnellisia olivat suurista perheistään.
        Minäkin olen saanut aikaiseksi melko suuren perheen, josta nyt suvun jatkajat osaltaan jälkeläisiä aikaansaavat, taidetaan olla sikiävää sukua.....🤣
        No, matot tuli pestyä, kiitos kuuluu pojanpojalle, mummo tässä suu virneessä hymyilee, kun paikat ei särje työnteosta!😄 Matonpesuterveisin, kissamummo.


    • Daljoen alajuoksulta, hereillä ollaan. Saimme eilen kesävieraita, tyttärenpojan, nuoremman niistä. Illalla grillattiin hampurilaisia ja hän taisi syödä vatsansa kipeäksi . Nyt nukkuu vielä ja antaa mormorille omaa aikaa komean uuden näyttöni edessä. Eilen käytiin ostamassa 27 tuumainen ja ainakin leveyttä riittää. Lego oli sitä mieltä että tarvin isomman skärmin tai sitten lasit…
      Kivaa säätä, ei kuuma eikä kylmäkään, tuulista, aurinkoista, mutta sataa saisi enmmän. Taidankin mennä katselemaan tästä mitä mattopyykkiä olisi ennen kuin viritän grillipaikan tuolit ja pöydän oleskelupaikaksi. Se kun on aina "keväällä" ensin mun matonpesupaikka, vaikka nyt kyllä "kevät" on vierähtänyt keskikesäksi. Joten eikun hihat ylös etsimään likaantuneet matot esille!

    • Päivää pirttiin. Kovastihan pirtti taas tuntuu puhuttavan täällä..))
      Ei kai se uutta ole ? Aina löytyy näitä opettajia, jotka kertovat, miten pitäisi olla, keskustella ja kirjoittaa.
      "Koirat haukkuvat, karavaani kulkee" vai miten se oli ?

      Runsasta tapahtumista täällä on ollut, viesteistä päätellen. Emäntäkin on piipahdellut matkoilla, mutta pärjätty on silti..))

      Minun alkukesäni on ollut niin vilkas, etten ole pirttiin ehtinyt, eikä jatko lupaa sen enempää. Pikku matkoja, lastenlasten kanssa oleilua, ystävien tapaamista, pihan hoitoa, eipä tässä muuta..))
      Olen hidas kirjoittaja ja kun kirjoittaminen vaatii aikaa ja tietyn virityksen se ei aina onnistu, vaikka se minua voimaannuttaakin.

      Mitähän sitä nyt kertoilisi ? Vietimme yhden viikon minun lapsuuden maisemissa. Siellä tuli tavattua sukua ja paria lapsuuden ystävää. Ollaan ikäännytty, kaikki serkkuni isän ja äidin puoleta ovat yli kahdeksankymppisiä ja tietysti tapaamiset ovat erityisiä kun tietää, ettei niitä ole enää paljon jäljellä.

      Ajelimme myös nuoremman veljen lesken luokse Pohjanmaalle. Olin aina ihmetellyt, missä niitä suurtiloja, meidän vilja- ja liha-aittoja oikein on, mutta kyllä ne taitavat olla Pohjanmaalla: viljapeltoja ja suuria navettoja riitti pitkin matkaa.
      Ikäänkuin elävää maaseutua olisi vielä jäljellä. Muutenkin ilmapiiri henki erilaista yrittämistä ja periksiantamattomuutta. Taajamissa ei ollut pelkkiä kirpputoreja tai alennusmyyntejä vaan vilkkaantuntuinen meininki.

      Veljen kuolemasta on vasta vuosi ja vahvasti hän oli läsnä ystävien, oppilaidenkin mielissä. Hän oli opettajana ammattioppilaitoksessa ja teki lisäksi paljon suunnittelutöitä ja sitä kautta tuttuja tuli lisää. Käly oli vuosia asiakaspalvelutehtävissä ja myös hänen verkostonsa on laaja. Paljon se auttaa, kun tuttu rakenne murtuu.

      Täällä kotona tutut pihatyöt eivät ole loppuakseen. Makriina on kirjoittanut tuosta trimmeristä. Samaa ihmettelen kuin joku toinenkin kirjoittaja: voimia sen kanssa pitää olla. Sain tutulta akkukäyttöisen trimmerin lahjaksi, käytin sitä puolisen tuntia ja sain käsivarteni ihan kipsiin. Särkivät vielä seuraavana päivänä.
      Kyllä viikate taitaa olla minulle sopivampi työkalu..))

      Olen yrittänyt hävittää pihalta näitä vieraslajeja: kurtturuusua ja lupiinia. Lupiinia hävitin jo viime syksynä ja tuntuu, ettei se ihan kaikkia tilaa vie pihaniityltäni. En siis ole puutarhuri. Yritän vain pitää "luonnollisen" tonttini jotenkin siistinä.

      Ystävät tässä lähellä ovat kovasti sairastelleet. Kaikennäköistä kesäflunssaa on ollut tarjolla, pikkuisetkin ovat poteneet. Ilmojen jyrkkä vaihteluko vaikuttaa vai mikä ? Tuulista on nytkin, vaan eipä ole hyttysiä..))

      Hyvää kesänjatkoa kaikille...

      • Anonyymi

        En muista sen komean kukan nimeä, joka on kotoisin Himalajalta. Näin niiden kuvia paikallisista laaksoista. Vaimo toi kerran 3 sellaista tainta ja istutti ne puutarhaan.
        Kun pörriäisetkin niistä tykkäsisivät, niiden annettiin levitä. Pian, muutaman vuoden päästä ne olivat vallannet koko pihan.
        Sitä noitumisen, sanoo sadattelun määrää, jota niiden remiseen on mennyt. Viimeinen turvapaikka niillä oli kunnan ja meitin tontin välisen rajaojan kallaat, ojan vierukset.

        Ai niin, SkillaN on palannut. Hän ei pidä lukemani mukaan läppäriä mukanaan, tai älylaitetta, jolla voisi seurata netin tapahtumia.

        Mukavan vilpoisena tän päivän kelit olivat. Auringossa ohutkin villapaita hupparitakin alla tuntui ylimääräiseltä. Toki raappahousut ovat jo hurskaisellakin tuulettumassa. Valon väheneminenkään ei vielä paljoo näy.

        Helevetin solidaarisena, olen hyvilläni että eteläisen napapiirin tuntumassa kaamos jatkuu, mutta heillä valoisan päivän osuus on lisääntymässä. Sitä auringon tarjoomaa lottoa sano.


      • Anonyymi

        Tulihan ainakin tärkein sanottua, että puhuttaakin tuo Pirtti?


    • Kyllä kahvipirtti on aina vaan yhtä herkullinen ja hehkeä, on melkein 10 vuotta kun olen vieraillut täällä. Mutta ihana asia kun löysin sen täältä. En tajuu mistä olen sitä etsinyt kun ei ole osunut näkösälle. Kaikille pirtissä vieraileville oikein mukavaa juhannuksen jälkeistä kesää. Vielä on kesää jäljellä, nautitaan siitä täysin rinnoin.. Nyt nautimme kahvikupposesta ja hyvästä seurasta. isosti KIITOS.

    • Anonyymi

      Tervetuloa takaisin SkillaN, sinua on odotettu!

      Parvekkeenikin vihdoin juhlakunnossa, perustellisen imuroinnin maanantaina viime viikolla ensin teki siivousapu, joka muutenkin koko hushållin kävi imurin kanssa tarkoin läpi, siitä sitten jatkoin.

      Ranteeni on jo kuntoutunut , ei enää tunnu paljoa kipua. - Joskus jossain työssä hiukan.
      Parvekkeen myös pesin ja annoin kylpyhyuoneen ja parvekkeen välisen vedon kuivattaa sen yötä-päivää, puuritilät nostettuina, ja raikkaus ja puhtaus sekä näkyy että tuntuu.
      Kun se oli täysin kuiva, hain pehmusteet tuolikehikkoihinsa ja sohvaan, ja lopuksi vielä maalari korjasi parvekkeen päädyn seinän maalin , sillä maalissa ylhäällä oli pientä hilseilyä.

      Juhannus on nyt ohi, mutta vielä on kesää jäljellä!
      Hyvää vointia kaikille! Miaelina.

    • Laitan kiitoksen katiskaohjeistuksista palstan miehille. Otun selvää luvusta, saan kalastaa vapaasti aluemme vesillä, ilman erillisiä kustannuksia.

      Siispä haastoin itseni eilen ostamani
      katiskan kasaajaksi. Olenhan toki aikoinaan katiskaa käsitellyt ja siitä mm. Mandin katiska tarinan Sankkoniemen tarinoihin kirjoittanut, mutta nyt sain aikaseksi katiskan ensin äimisteltyäni kananhäkkihärkylää.

      Arvatkaa on ölövee olo.

      Vielä nimilappu katiskaan ja heitto kaislikkoon.

    • Anonyymi

      Huomenta kauniina alkavaan päivään, sadetta on kyllä lupailtu, jää nähtäväksi.
      Palstalla saamme taas huomiota, no näin käy aika ajoin, miksihän?

      Olipa mukava kuulla sinusta bellaviitta, olenkin miettinyt mihin olet kadonnut, myös Facebookista.
      Tuota vanhaa kahvipirttiä lueskelin ja siellähän oli monta entistä matkakumppaniakin.
      Vähän hassulta viestit näyttivät, mutta silloin vastattiin oksapuuhun.
      Kun löysit tien, varmaan pistäydyt useammin.

      Hurskainen, aikoinaan kuljetin konetta mukana, mutta nyt tuntuu hyvältä unohtaa tämä edes pieneksi hetkeksi.
      Tulihan tuolla palstalla paheksunta myös siitä, että käyn vain aamuisin palstalla, , hyvä ei ole mikään;)
      Kiva kun huomasit maisemiin palaamiseni;)

      Kalaonnea korpikirjailijalle katiskan kanssa, usein sitä kalaa niihin eksyy.

      Kelpaa Miaelinan parvekkeella oleilla, sama minulla, aika usein joudun imuroimaan, kun kukat roskaa.
      Kiitos tervetulo toivotuksista;)

      Vilkasta on kesä ollut demeter1 sinullakin, kyllä se sukulaisissa kiertely kesään liittyy.
      Suru vielä hyvin muistissa, kun veljesi kuolemasta vain vuosi, omalta kohdaltani muistan reilut kaksi vuotta kipeintä aikaa olleen ja melkein joka päivä mieleen tulee, jonkun asian yhteydessä.
      Toivottomalta tuntuu noiden lubiinien hävitys, on niitä niin kovasti levinnyt, kauniitahan ne on tien varsilla.

      Sini-sirkku kesä herkkuja laittelee, aina jotakin koetan minä matkien tehdä, en kyllä Thai ruokiin ole suuresti ihastunut.

      Mattoja on pesty, mietin juuri, että aika harvoin sitä hommaa teen, pölyjä sitä enemmän tuulettelen, ei ne matot pesuun asti usein likaannu, kun sukkasillaan tepsuttaa.
      Kivaa se on maton pesu rannoilla, muistelen perheen isompana ollessa mökillä niitä pestiin, ei järvessä vaan maan päällä , vesiletkun avulla.

      Lapsenlapset myös ollut keskustelussa, onhan heidän elämää mukava seurata, sen olen saanut minä myös osakseni, tosin ei niin kovin isoksi ole perhe kasvanut, kaksi on minun lapsia ja heillä kummallakin kaksi, sitten seuraavat on nostaneet lukua kolmella kumpikin.
      Tyttären lapset vähän sukua lisäsi.
      Poikani tytöt eivät ole kiirettä pitäneet, nyt vanhin heinäkuussa aloittaa perheen lisäyksen ja ikää jo kolmekymmentä, ehkä viisautta sekin, maailma ei kovin innostavaa ole lapsien lisäämiseen, tai sitten haluavat olla huolettomia nuoria ikänsä;)

      Kissamummon kanssa samaa mieltä, kyllä eläkeläismummojen elämä kivaa on, jos vielä terveyttä riittää.
      Minulla hyvin pieni sukulaisten määrä, joskus lapsena toivoin, että olisi sisaruksia enemmän, mutta yksin sitä olin lapsuuteni, veljeni ja siskoni kymmenen vuotta vanhempia, ei heistä kaveriksi ollut.

      Tänään ajattelin piipahtaa torille, tänä kesänä eka kerran, mansikan hintoja menen katselemaan ja ehkä ostankin herkutteluun.
      Käykää kertomassa päivänne kulusta, ei välitetä kenenkään harmittavista mieli piteistä;)
      Voi tuota kenkkuilua, olin kirjautunut, mutta eipä kelvannut, milloinkahan tämäkin juttu saadaan toimivaksi, ihmettelee skillan;(

      • Ai, että minäkin innostuin tuosta Korppiksen katiska harrastuksesta ja minullakin on venepaikka tuohon läheiseen järvelle, niin mikä olisi mukavampaa laittaa nyt katiska sinne?

        Tietenkin jolla ja katiska täytyisi hankkia ensin, niin olisi kiva saada jokunen pullea punasilmäinen särki ja tumma eväinen ahven.

        Särki on minusta, no melkein paras suolakalana, siis se selkä osa ja lopusta voi jauhaa pihvi tarpeet, tai heittää lokeille. Ahven olisi ihanaa savustettuna, tai vaikka vain nuotiolla paistettuna, jolloin niitä ei tarvitse suomustaa, mutta jos sen vaivan näkee, niin onhan voilla paistettu ahven vertaansa vailla.

        Kyllähän sitä kala ruokaa tuli syötyä jos´jonkinlaisessa muodossa aina aikuis ikään, koska kotitilani oli järven rannalla, mutta joskus leikin vielläkin rantakala meininkiä ostaen muikkuja, jotka kuumennan suolan ja sipulin kanssa ja sitten voin nokare voita.

        Täällähän sitä nyt haikailen, kun tyttäreni vei autonkin, koska omansa vei korjaamolle ja töihinkin hänen täytyy päästä. Mahdottoman tylsää ruokaa on kotona, mutta riittävästi onneksi.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        Ai, että minäkin innostuin tuosta Korppiksen katiska harrastuksesta ja minullakin on venepaikka tuohon läheiseen järvelle, niin mikä olisi mukavampaa laittaa nyt katiska sinne?

        Tietenkin jolla ja katiska täytyisi hankkia ensin, niin olisi kiva saada jokunen pullea punasilmäinen särki ja tumma eväinen ahven.

        Särki on minusta, no melkein paras suolakalana, siis se selkä osa ja lopusta voi jauhaa pihvi tarpeet, tai heittää lokeille. Ahven olisi ihanaa savustettuna, tai vaikka vain nuotiolla paistettuna, jolloin niitä ei tarvitse suomustaa, mutta jos sen vaivan näkee, niin onhan voilla paistettu ahven vertaansa vailla.

        Kyllähän sitä kala ruokaa tuli syötyä jos´jonkinlaisessa muodossa aina aikuis ikään, koska kotitilani oli järven rannalla, mutta joskus leikin vielläkin rantakala meininkiä ostaen muikkuja, jotka kuumennan suolan ja sipulin kanssa ja sitten voin nokare voita.

        Täällähän sitä nyt haikailen, kun tyttäreni vei autonkin, koska omansa vei korjaamolle ja töihinkin hänen täytyy päästä. Mahdottoman tylsää ruokaa on kotona, mutta riittävästi onneksi.

        Aamulla heräsin rapisteluun ikkunan takana, vedin kaihtimen ylös, mikä suloinen näky, tuijotimme ruudun läpi toisiamme minä ja orava.

        Tänään lähden taas viettämään mökkielämää kun nuo ilmatkin alkaa kirkastumaan. Teen nimimerkkilappusen katiskaan täällä kirkolla ja heitän sen kaislikkoon.

        Onhan se jännittävää odottaa mitä sieltä nousee.

        Pikkukalat ajattelin halstrata kuten äitini teki. Minulla on äidin käyttämä halstrausrauta mökillä.

        Hauki olisi keittokalana tervetullut. Sanovat, että näin juhannuksen molemmin puolin hauki käy pyydyksiin, toivotaan.

        Ruoan valmistus varsinkin nyt ruokavaliolla ollessani on aika haasteellista. Tuore keräkaali ei ollutkaan hyvää vatsalleni, joten pitää laistaa. Olen laihtunut noin neljä kiloa ihan kuin itsestään kun jätin pois tarpeettomat mässäilyt. Vähemmällä pärjää se on nyt todistettu.
        Kevyt ja hyvä olo on mieluinen olotila.

        Perjantaina tulee kaksi viikkoa punkin puremasta. Luin, että jos punainen renkula kasvaa yli viis senttiseksi on syytä hakea lääkekuuri. Aluksi oli punoitusta joka hävisi, mutta nyt pari päivää punotus on palannut, tosin läpimitta on noin kolme senttiä. Tarkkailen tilannetta.


      • korppis kirjoitti:

        Aamulla heräsin rapisteluun ikkunan takana, vedin kaihtimen ylös, mikä suloinen näky, tuijotimme ruudun läpi toisiamme minä ja orava.

        Tänään lähden taas viettämään mökkielämää kun nuo ilmatkin alkaa kirkastumaan. Teen nimimerkkilappusen katiskaan täällä kirkolla ja heitän sen kaislikkoon.

        Onhan se jännittävää odottaa mitä sieltä nousee.

        Pikkukalat ajattelin halstrata kuten äitini teki. Minulla on äidin käyttämä halstrausrauta mökillä.

        Hauki olisi keittokalana tervetullut. Sanovat, että näin juhannuksen molemmin puolin hauki käy pyydyksiin, toivotaan.

        Ruoan valmistus varsinkin nyt ruokavaliolla ollessani on aika haasteellista. Tuore keräkaali ei ollutkaan hyvää vatsalleni, joten pitää laistaa. Olen laihtunut noin neljä kiloa ihan kuin itsestään kun jätin pois tarpeettomat mässäilyt. Vähemmällä pärjää se on nyt todistettu.
        Kevyt ja hyvä olo on mieluinen olotila.

        Perjantaina tulee kaksi viikkoa punkin puremasta. Luin, että jos punainen renkula kasvaa yli viis senttiseksi on syytä hakea lääkekuuri. Aluksi oli punoitusta joka hävisi, mutta nyt pari päivää punotus on palannut, tosin läpimitta on noin kolme senttiä. Tarkkailen tilannetta.

        "Tarkkailen tilannetta."

        Älä huolestu, ainakaan viellä, sillä kai jokainen hyttysen pistokin voi aiheuttaa monelle viikonkin punoituksen ja kutinan.

        Minä odotan sinun kalansaalista täällä vesikielellä, kuten myös niitä kuvia sinun nukkekodin asukkailta, missä ne nyt mahtaa taas luurailla?

        Oletko koskaan joutunut hirvikärpästen hyökkäkyseen, kuten minä lapseni kanssa, kun olimme tuolla jossain rannikolla. Se oli kamala kokemuus, koska niitä oli jokapaikassa ja me vain husimme ja kiermultelimme vaatteista ulos ja kumpikin yritti löytää, missä niitä oli ja niitä oli joka paikassa.

        Onhan tuo toinen kammotus nuo punkit, joten tuskin minä enää metsään lähden marjojen, tai sienten poimintaan, vaikka joskus hyttysiä uhmaten keräsinkin mustikkani tuolta Salon seudulta Madliidenistä, vai mikä lieneekään paikka ollut.

        Kovasti on saanut Kahvipirtti arvosteluja, kuinka hienosti toisaalla keskustellan ja täällä vain jaaritellaan samoja arkisia asioita, mutta väliäkö hällä, koska onhan meitä, joille nämä arkisten asioiden kertomiset tuovat kivan piristyksen.k


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Aamulla heräsin rapisteluun ikkunan takana, vedin kaihtimen ylös, mikä suloinen näky, tuijotimme ruudun läpi toisiamme minä ja orava.

        Tänään lähden taas viettämään mökkielämää kun nuo ilmatkin alkaa kirkastumaan. Teen nimimerkkilappusen katiskaan täällä kirkolla ja heitän sen kaislikkoon.

        Onhan se jännittävää odottaa mitä sieltä nousee.

        Pikkukalat ajattelin halstrata kuten äitini teki. Minulla on äidin käyttämä halstrausrauta mökillä.

        Hauki olisi keittokalana tervetullut. Sanovat, että näin juhannuksen molemmin puolin hauki käy pyydyksiin, toivotaan.

        Ruoan valmistus varsinkin nyt ruokavaliolla ollessani on aika haasteellista. Tuore keräkaali ei ollutkaan hyvää vatsalleni, joten pitää laistaa. Olen laihtunut noin neljä kiloa ihan kuin itsestään kun jätin pois tarpeettomat mässäilyt. Vähemmällä pärjää se on nyt todistettu.
        Kevyt ja hyvä olo on mieluinen olotila.

        Perjantaina tulee kaksi viikkoa punkin puremasta. Luin, että jos punainen renkula kasvaa yli viis senttiseksi on syytä hakea lääkekuuri. Aluksi oli punoitusta joka hävisi, mutta nyt pari päivää punotus on palannut, tosin läpimitta on noin kolme senttiä. Tarkkailen tilannetta.

        sata varmasti tulee hauki, hauven kannattaa perata
        sanomaleden päällä, aina kun sivu likaanttu, niin käännä uusi
        lehti, hauvessa oleva lima pitää saada pois niin ettei se koske lihaa,
        silloin hauki ei maistu hauvelta, vaan raikkaalta kalalta,
        hyvä tuuri jos on on katiskassa rängen kokoisia ahvenia
        njjjj https://www.youtube.com/watch?v=ssZ0mQcgx_w


    • Juhannuksen aika vietettiin pääosin vesillä, koska sää oli mitä mainioin purjehdukseen, länteen päin oli mukavaa luovia sopivassa vastatuulessa. Tammisaaren saaristossa kiinnityimme tyttären appivanhempien mökkilaituriin, tavattiin siellä myös tyttären perhe . Kokkoja ei saanut polttaa, mutta kyllä loimukalan nuotio asian ajoi, ja kun ostolohi loppui, poikien virvelisaalis, iso hauki fileinä loimutettiin myös. Hiukan kuivaa tuli, mutta hyvänmakuista. Teinit yrittivät minuakin houkutella suppailemaan, kun joskus aikaisempina vuosina olen uskaltautunut laudalle melomaan. Nyt en enää luota polvieni joustavuuteen, ja haluan säilyttää arvokkuuteni enkä mulahtaa veteen. Saunasta uitiin vilpoisessa merivedessä, tuuli sitä oli sekoittanut viileämmäksi. Tullessa testasimme saaristoravintolan antimia, runsas kalapöytä oli sielläkin tarjolla, lisäksi haitarimusiikkia. Sunnuntaina saatiin vielä kotipihalle mökiltä tulijat lettukesteihin, eli juhannusperinteistä tärkeimmät saatiin kokea.

      Kasvisruokia kesällä laitan paljon, en ihan vegaanisti, sillä munia ja maitotuotteita käytän, juustolla saa kasvikset aateloitua. Ihanan kesäsalaatin saa leipäjuustosta, melonista ja mansikoista, kirpeähkö rucola sopii siihen hyvin, balsamico-oliiviöljy- kastike kuin piste i:n päälle. Monesti tulee salaatteihin lisättyä granaattiomenan meheviä siemeniä, saa ihanan punaisen värin lisäksi. Juustokastikkeella grillivastuksen alla tai kuumassa uunissa gratinoitu kukkakaali on herkkua, ja muistakin kasviksista tulee hyvää, vaikkapa kesäkurpitsasta ja uusista sipuleista. Viimeiset kanttarellit pakasteesta voi sujauttaa mukaan, toivottavasti uuttakin satoa saa.


      Sää on viilenemässä ja sateita ennustetaan torstaiksi, mutta tervetuloa vaan luonnon kastelu ! Lehdessä näin Cittarin mainoksen 5 kilon mansikkalaatikosta 28 euroa, eli ei paha. Haen kuitenkin mansikat läheiseltä mansikkatilalta , josta saa myös varhaisvihanneksia ja - perunaa. Pitääkin pääpakastin tyhjätä pieneen sivupakastimeen, sesonki alkaa ! Mustikoita tulee kai metsiin huonosti, omat pensasmustikkani lupaavat hyvää satoa. Ai niin , matonpesu on unohtunut, ihan puhtailta näyttävät, eikähän minulla montaa riepumattoa olekaan.

      Iloista kesätunnelmaa arkeenkin !

    • Anonyymi

      Tuossa joku kirjoitti ” katiskassa rängen kokoisia ahvenia” . Kysyn vaan, että minkä kokoisia ne on. Minun katiskassa on n parikymmentäsenntisiä.

    • Anonyymi

      lltaa!
      Nämä pyhät meni hujahtamalla ohi. Oli vierailujakin ja muutakin
      puuhailua. En tarvinnnut "ajan tappamista", jos nyt ei sellaiseksi
      lueta päivänokosiani joista en vähällä luovu.
      Vilkaisin kyllä jossain välissä pirttiäkin. Meno oli sellaista, että
      vetäydyin pois. Olihan siinä ronskia räävistelyä ja muka opetusta
      Pirttiin kirjoittajille. Eihän tämä eka kerta ollut. En vain ymmärrä,
      miksi helkutissa Pirtti niin vaivaa. Onhan se vain yksi lähes 30 :nestä
      sivun aloitteista. Täytyykö kaiken olla täydellistä:))
      Niin...en nyt jatka tästä enempää, puhumatta paras lienee paras.
      Koetetaan pärjäillä, vaikka kaikkien kanssa se väliin tiukkaa tekee:)
      Terv. ynnämuu

      • Anonyymi

        Hei vaan kahvipirttiin!
        Upeat, vaihtelevat kesäsäät meillä. Kaunista luontoa ja linnunlaulua ympärillä. Kiitos kaikkien varhaisten esi-isiemme, että saamme nauttia tästä kauneudesta. Hyvää, rauhallista kesää teille kaikille! T. Ande2


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei vaan kahvipirttiin!
        Upeat, vaihtelevat kesäsäät meillä. Kaunista luontoa ja linnunlaulua ympärillä. Kiitos kaikkien varhaisten esi-isiemme, että saamme nauttia tästä kauneudesta. Hyvää, rauhallista kesää teille kaikille! T. Ande2

        Niinpä kuten Ande2 sanot. Vaikka ollaan kaukana napapiiristä, niin kesäöiden valoisuus ihmetyttää. Ehkä satakunta vuorokautta vielä hyviä päiviä ennen syksyä. Kaakkois-Viron puolella ei ihan näin valoisia päiviä nähdä. Myimme huvilamme pois. Jäätiin reilusti tappion puolelle huvilakaupoissa. Mäkiin.Sysmä


    • Anonyymi

      Niin laiskotti makeasti, että pidin 16 tän päivän ensimmäistä tuntia enemmän lomailuna, sano. Jonkun mieliharmina näyttää olevan Pirtin kirjoittajien taso.
      Täytyyhän sen olla iso harmi, että Pirtti vaan muuttaa numeroaan, mutta pysyy sitkeästi pystyssä.

      Onnen pekkoja ja pirjoja saadaan olla siintä ettei hirmuhelteet meille asti ulotu. Ainakin laitoshuollon vanhukset ovat 40 asteen helteissä menettää sen viimeisenkin oljenkorren.

      Just niin tätä, niin tätä; kun viimein sijoitin kolikoitani mansikkaroven ostamiseen, ei niissä ainakaan kotimaisen mansikka maistunut.
      Mut kermafiilissä oli se hyvä vanha hyvä makunsa. Vinkin hullaannuttamana voitelin fiilin jollakin suklaajuomalla. En muista sen nimeä, mutta kelpasi kyllä. Niin ja kävelkööt ohi edellenkin ne tuikitärkeän "keskustelun" kaipaajat. Nauroin rämäkästi kun tuolla isommalla puolella siintä kannettiin murhaavan syvää huolta.
      Pidetään Pirtin lippu liehumassa edelleenkin, meinaa hurskainenkin.

    • Anonyymi

      Huomenta keskelle viikkoa ja kauniina päivä alkaa, mutta sadetta on luvassa, lämpöä tänään parikymmentä astetta, eilenkin iltapäivän satoi.
      Kävin torilla ja ostin kurkkusalaatti tarpeet ja tuolla odottaa purkitusta.
      Euron kilo oli toisen luokan kurkut, mitkä mainiosti käy salaatin tekoon.
      Mansikat vielä kovin kalliit 45 euroa viiden kilon laatikko, no pari viikkoa ja hinta pitäisi pudota.

      Ande2 nähdä sinun viestisi pitkästä aikaa, samaa mieltä Suomen luonnon ihanuudesta olen sinun ja Anonyymin kanssa tämä valoisuus on koettava, ennen kuin sen uskoo.

      Hurskaisella herkuista ja herkuttelusta puhe, on se viili hyvää, vaikka useimmin rahkaa syön ja marjoja sekaan laitan, pakkasessa vielä reilusti mustikkaa ja kohta uusi sato pakkaseen kerätään tai ehkä kuitenkin ostetaan.
      Niin on käynyt, että muistoissa on mansikan maku, ei enää samalta maistu, vaikka kotimaan pelloilta onkin, ikä maku aistimuksetkin muuttaa.

      Kalasaaliit on myös puhetta antaneet, kyllähän se useinkin vähän isommaksi tulee mainittua kuin mitä totuudessa on, ne kalasaaliit.
      Hyvä kalamies nämä koon mittaukset hallitsee;)

      Ramoona ihanasti taas kertoili juhannuksen vietostaan ja herkkujen laitosta, vesi kielelle tuli, kun niitä luin.
      Vihanneksia ja salaatteja minä myös yritän joka päivälle kehitellä, silti paino ei putoa, taitaa tuo kilpirauhanen estoja laittaa, tai myös vähä liikkuminen sen tekee.
      Eipä ole paha hinta siellä mansikka laatikolle.

      Tuota voi ihmetellä ynnämuun tapaan, mikä kumma ihmisiä vaivaa, kun jaksavat pirtin olemassa oloa vaikeuttaa, vaikka eipä taida mitään vaikutusta kumminkaan olla.
      Paras tapa on huomioimatta jättäminen.
      Todettiin siellä minunkin olevan vajaa taitoinen rauhanrakentajaksi, en muista väittäneeni, että olisin, yritystä kuitenkin jatkuvasti.

      Hauki ei ole minun mielikalani, vaikka olen kuullut, että jos nylkee nahkan pois maku paranee.
      Särkeä en myöskään ole oppinut ruokana käyttämään, kissoille ne on jaettu.
      Varmaan hyvä lihainen on ja suolakalana voi olla hyväkin, kuten Kristiina mainitsit, nuo vanhat tavat vaan pysyy sinnikkäästi mielessä, kun ei ennen, ei nytkään.

      Toivottavasti ei punkin purema pahaksi äidy, sillä on ikäviäkin seurauksia.
      Hirvikärpäset myös on kauhistus, oikein kananlihalle iho menee kun ajattelenkin.
      Kyllä pitkävartisilla kengillä ja housun varret sisälle työnnettynä heinikkoon menin minäkin, niin kova inhon tunne on punkkeja kohtaan, vaikka en muista edes nähneeni koko otusta.

      Nyt pullan tekoon, pakkaseen pitää jotain vierasvaraa laittaa, vaikka ylen harvoin vieraita käy.
      Kurkkusalaatti myös purkkeihin ja uusia säilykkeitä suunnittelemaan, onhan vaivaa vähän tekemisessä, mutta kiva on talven mittaan oma tekemiä syödä, tietäen tuotteen sisällön.
      Oikein kaunista ja lämmintä kesäpäivää teille pirttiin kurkkaaville;)
      Miksi kirjautuu ollenkaan, kun aina vaan väitetään, että et ole kirjautunut, taatusti taas olin, kiukkua nostatteleva skillan;(

    • Kaunista päivää korvesta@

      Eilen rantasauna lämpeni. Kävin uimassa ja istuin ilta-auringossa.

      Aamiainen nautin keskipihan pöydän ääressä, josta näkymä tumman siniselle pienien aallokkojen järvelle.

      Auringon säteiden kimallus järvenpinnalla oli kuin keijujen ilottelua vedessä ja kutsui mukaan..

      Vedin veneen vesille ja soudin katiskan viereen. Tyhjä oli ansani, liekö ollut liian rannassa. Nostin sen veneeseen ja siirsin kauemmaksi, kaislikon ja avoveden rajamaille.

      Auringon lämmittäessä innostuin soutelemaan rannan tuntumassa, maisemia kuvaten ja naapurien tiluksia järveltä tiiraillen.

      Tunsin olevani voimissani kun soutelin ja ohjailin venettäni saati kun vedin sen ensin vesille ja palatessani takaisin rannalle omalle paikalleen.

      Nautin täysillä nyt tästä aurinkoisesta päivästä täällä luonnon helmassa. Yöksi jo lupasivat saderintaman saapuvan ja pilvien peittävän auringon.

      Iloa päiväänne😊

    • Anonyymi

      Hurskainen on pettynyt mansikoihin. Luin juuri uutisen, että niiden alkuperä voidaan nyt aukottomasti todistaa, oliko se nyt isotooppien, vai minkä kummien viiruksien avulla! Mansikoiden kauppaketjut kun ovat niin pitkät, että alkuperä voidaan häivyttää ostajalta. Kyllä ikäihminen ulkomuodostakin pystyy torjumaan vieraslajit, mutta jos kotimaista tuttua marjaa kasvatetaan Virossa, niin onko maksu erilainen? Mansikka vaatii valoa ja aurinkoa vuorokaudet ympäri.
      Tuleekohan vielä aika, jolloin ostajalla on tutkintalaite käpälässä, kun hän menee ostamaan aitoja kotimaisia tuotteita! Tutkailulaiteella hipaisemalla saisi tiedon tuotteen alkuperämaasta.
      Kummallista, että yleinen asenne on muuttunut epäilemään kaikkia myyjiä ja tuottajia salakavaliksi ja petollisiksi ulkomailta tuotettujen epämääräisten tuotteiden kauppaajiksi.
      Pitääkö unohtaa entinen rehellinen suomalainen?
      Minä en vielä ole mansikkaa ostanut. Hidas sytytys.
      Viime vuonnakin taisi jäädä yhteen litraan, kun mansikka-aika menikin niin äkkiä ohi, että jäin hitaana ilman marjoja.
      makriina, ei kirj.

    • Oishan tuo Makriinan tunnistin sormessa melkoinen editysaskel,..ha haa, silläkö voisi nuoretkin hipaista sulhasehdokastakin, jos vaikka geenit takaisi hyvät jälkeläiset!
      Taisi hyvä nenä vaan riittää itselläni, kun laps'lykky elämääni on seurannut.

      Pienen laatikollisen sain äitienpäiväksi niin priima mansikoita, etten ole nähnyt rivissä niin virheettömiä ja makeita-
      Kahvikupposelle tulin, samalla vilkaisemaan 'pirtti kuulumisia'. Aamulla oli niin hyvä nälkä, ettei vieläkään ole ollut tarvetta aterioimaan, mutta onhan se lämminruoka pinaattikeitto lusikoitava suuhunsa. Aamulla pistelin 3 tuoretta ananasviipaletta jälkkäriksi, taisivat olla aika kaloripitoisia makeudessaan.

      Huomenna meinaan tehdä länsirannikon salaattia, harmi vain kun ei simpukoita ollut saatavilla, pelkät katkapyrstöt ei minusta ihan riitä, pitääkin vielä soittaa yks puhelu,..heippa taas 😊

    • Anonyymi

      Tervehdys pirttiläiset! Tulin juuri uimasta ja olen aivan ventti, etten jaksa enempää täälläkertaa, mukavaa oli uida!
      Nautitaan keskikesästä,
      Neeasa

      • Ihanaa on korppiksen pihalla nauttia aamukahvia ja nauttia kesäisistä aamuista, vaikka sinulla se taitaa mennä jo brunssin puolelle, koska itse herään aina 4-5 välillä!D

        Apropoo!.Kuinka sinä vedät veneen vesille ja sitten sen työnnät rantaan, koska minä olen aina työntänyt, siis rannasta poispäin veneen vesille ja sitten kotirannassa vetänyt sen kuiville teleille. No, vitsi, vitsi, ehkä Kainuussa tehdään se toisin päin.

        Sitäpaitsi, muista laittaa se/ne katiskat aina veden peittoon, siis ei se yläosa veden pinnalla, sillä muuten saat koko sinun sorsapoikueen sinne pyydykseesi ja jos rannalle nostat, niin kaikki rastaat ja harakat on siellä siivottavana.

        On nimittäin kokemattoman vävypoikani kokemuksia ja isäni oppejakin.

        Mansikoita en ole vielä ostanut ja luulen, oletan, että menemme johonkin mansikkatilalle niitä itse poimimaan, koska täällä niitä on paljon ja olen silloin "vuorenvarma, että kotimaisa ovat. Ei tarvitse sitä Makriina "sormitunnistetta"josta itsekkin luin.

        Uimaan tuskin uskallan, koska on tuota ikää ja peloiteena on, että siellä voi tulla joku "kohtaus", mutta koskaan ei kerrota, että kaatuiko uimari kännissä, eikä pääsyt ylös, koska se on jo iäkkäillä aika vaikeaa!DD

        Olenhan minä uinut paljon nuoruudessa ja vesisuksilakin olen tehnyt aika monta kiemuraa, mutta koskaan en onneksi kaatunut, kuten kavereiden kanssa Buster veneellä . No, tämänhän olen jo ilmeisesti moneen kertan kertonut, joten olkoon nyt.


    • Tänään oli vilpoisampi päivä. Ei kuitenkaan kylmä. Oikein hyvä
      kävellä asioilla vähän pitemmälläkin.
      Satuin minäkin lukemaan tiedon, kuinka mansikoiden alkuperä
      selvitetään. Marjojen suhteen olen kyllä ronkeli. Johtuu siitä,
      että viime kesä ensimmäinen, kun marjani jäi luonnosta poimimatta.
      Kun olen ehtinyt nähdä, että esim. puolukoita poimitaan kovasti
      liikennöidyn hiekkatien penkasta, ihan ajoväylän reunasta, tulee
      ostoissakin "valikoivammaksi."
      Mansikoita oli myynnissä 29 e/5kg. Ostin vain litran, kyllä niitä
      mansikoita vielä on. Hyviähän mansikat olivat. Ehkä makuaistini
      ei ole tarkka. Kaikkein parhain on mielestäni luonnon mukaisesti
      kasvanyt mansikka, vaikka onkin pienikokoista.
      Nyt sataa ropsuttelee vettä. Hyvä näinkin, pölyt huuhtoutuu.
      Tästä hivuttaen syksyä kohti! Hyvää jatkoa.

    • Anonyymi

      Niin kun sen maitokaakaokoneenkin hinta on niin tyyris. Millään halavatun Cupsolollahan sitä ei pysty laittamaan. Niinpä raahustan Pirttiin.
      Olin eilen illalla hikinen ja likainen kuin kolimaineri. Lämmin suihku vei enimmät hiet ja liat mäkeen.
      Ikinä ilman kahta pilssivedenpoistoa ei enää nukkuminen onnistu. Heräsin vasta 9 jälkeen. Siltä se tuntus kuin olis mammonaa pankkiin tallettanu.

      Luin Iltalehtien lööpeistä että hyötyliikunta voi ehkäistä toispuolisia halvauksiakin. Niin tietysti ja puolimaratooni ajaa saman asia tiemmä, kuten jossakin länsimurteessa ennen sanottiin. Kyllä. Myös Ullamirjami sellaist sanaa käytti. Niin hurskainen sen muistaa.
      Pari tuntia kiinteistöllä tupsin. Homma tuli tehtyä sillä silmällä kun huomenna sataa ennusteiden mukaan. Ainakin kuuroissa.
      Hirmun hyvä se hyvä sade olisi. Luonto tekee jo kuolonmerkkejä kasveihin.

      Mutta me eletään kuin viimiist päivää, vaikkei varsinaista rinkasun varaa tässä olekaan. itikka tuli oven avauksessa tuulikaappiin asti. Tehin valon ja kyttäsin ja lyttäsin sen kuoliaaksi. Sen pikkupaskiaisen viimiin päivä.

      • Hyönteisiä tarvitaan koko maailman pelastukseksi. Tottahan sen yhden voi litistää kun pyrkii sisätiloihin, mokomakin, mutta minäpä ruokin yhtä kimalaista tässä viikolla. Oli parka portaillani, kohmeinen ja väsynyt Huomasin sen uudelleen myöhemmin ja annoin sille omenanpalan. Imeskeli siitä mehua ja oli virkeämpi jonkin ajan päästä. Aamulla se vieläkin nökötti portaalla, ja annoin uuden omenansiivun. Tuntia myöhemmin pörriäinen oli kadonnut. Olikohan se uutta kotia etsimässä vai mikä sitä vaivasi? Oliko joku lintu napannut sen, vai saiko se voimia omenasta! Enpä tiedä.
        Katson kuitenkin omalta osaltani osallistuneeni luonnon ylläpitämiseen ja ilmastonmuutokseen!


    • Anonyymi

      Voi olla et nuoret ottanut opikseen, ei suuri lapsimäärä Onnea tuonu aina tai useimmiten, oli yhtä kärsimystä kun ei ollut aina edes ruokaa, vaatteetkin et sa hävetä.

    • Anonyymi

      Torstaiaamu ja toivossa sitä päivää aloitellaan, vähän sateista, mutta niinhän väliin kuuluu ollakin.
      Kovin lämmintä ei ole, yhtätoista näyttää mittari, mutta kesältä sää kuitenkin näyttää ja tuntuukin.

      Makriina hyvän työn teki, kun ampiaista auttoi, niin minä myös, jos sisään astuvat pyyheliinan sisällä hellästi ulos vien.
      Mansikoiden tunnistaminen on helppoa, kun suoraan viljelijältä ne hakee, näin olen tehnyt, joskus itse kerännytkin.
      Se suomalaisten rehellisyys on kaiketi hyvin kyseenalainen, joka paikassa voi huomata sen kadonneen, viime syksynä omenatkin puista vietiin.

      Onhan se suuren perheen kanssa eläminen useinkin puutetta, vaikka tiukilla oltiin ennen vähälapsisessakin perheessä, elämä sodan jälkeen oli vaikeaa kaikilla, ei ollut mahdollisuuksia ostaa ja hankkia.

      Ainahan noita ohjeistuksia tulee milloin minkin vaivan poistoon, kuten hurskainen kertoi, en enää kovin herkästi mihinkään usko, tai sanoisinko niin, että oman arviointini mukaan elän, en ole herkkä uskomaan kaikenlaisiin ohjeistuksiin.
      Syön minkä maistuvaksi koen ja liikun sen minkä jaksan, näillä keinoin meinaan loppuuni päästä;)

      Samaa mieltä ynnämuu kanssasi, metsämansikka maistuu todella mansikalta, ei ole lannoitukset makua pilanneet.
      Katselin kukkien määrää, ehkä monta mansikkamaitoa voisi saada, jos paikalle sattuisi.
      Jos tuolla hintaa mansikat saan, niin hyvilläni olen, mitä ynnämuu kerroit, täällä kuitenkin yli kolmekymppiä pyytävät, voi olla jos tarjonta lisääntyy yli äyräiden onnistuu hinnan pudotus.

      Kyllähän Kristiinan kanssa samalla tyylillä venhon vesille työnnän ja rantaan sen vedän.
      Hyvä neuvo tuo katiskan veden alle saaminen, mielellään vielä kaislikon reunaan, sieltä ne ahvenet ansaan joutuu ja ahventen saalistamista harrastava haukikin sinne joutuu.
      Uiminen ei juurikaan minua myöskään houkuta, kai se kiintiö on täysi.

      Uitko Neeassa avovedessä vai uimahallissa?

      Sini-sirkku herkkuja laittelee, vaikka en minä nyt niitä simpukoita, en muitakaan herkuksi itselleni hyväksy, enpä ole maistanutkaan ja laistan jos eteen tulee.
      Tottumus on toinen luonto.

      Kyllä se hyvää mielelle tekee soutelu ja ihastelu tyynellä järvellä, kuulee omat ajatuksensakin, mikä joskus on vaikeaa näin maalla eläen.
      Hyviä kalaonnisia souteluretkiä korppis, vaikka eihän sitä kalaonnea kai saisi toivottaa;)

      Olen taatusti kirjautunut, miten taas käyneekään, onko vika koneessani vai muualla, että aina vaan kuva arvoituksia joudun katsomaan?
      Jatketaan hyvillä mielin kesäsään tarkkailua ja ollaan onnellisia, jos aurinko meitä hellii;)
      #&&&,,,,;(

    • Huomenta korvesta@

      Harmaa aamu, ei ole tullut vettä tipan tippaa yön aikana, olemme kai sen idän saderintaman länsi reunalla.

      Heräsin yöllä, kasvojani kutitti, katsoin peiliin, josta vastaan tuijotti punaiseksi palanut naama. Kosteusvoidetta pintaan ja takaisin petiin. Eilinen laiskottelupäivä laiturin sohvalla teki tepposen, no, pysyypähän kasvoissa terve ruskea sävy.

      Kun yksin pukkaa raskasta venettä kivikkoisesta venepaikasta järveen tai järvestä rantaan on väliin työnnettävä ja väliin vedettävä. Ei työntö-, vetotyyliseikka ole murteesta kiinni.

      Kauhistusta sain aikaan kun laitoin kuvan facen mökkisivustoille katiskani kuvan, siinä se kaislikossa näkyi hyvin kirkkaan veden pinnan läpi . Liian lähellä pintaa, varoituksia vaikka se on lähes metrin pinnan alla.

      Olen toki aijemminkin katiskalla kalaa pyytänyt, mutta yhtään lintua en ole sillä onnistunut saamaan. Räkläverkot marjapensaissa ovat olleet tehokkaimpia lintupyydyksiä. Kohta on niiden virityksen aika.

      Länsirannikonsalaattiin laitan karkarapujen lisäksi säilöttyjä simpukoita, löytyy markettien hyllyiltä.

      No, joskohan aamupalalle nousisin, tai liekö jo prunssiaika.

    • Anonyymi

      Huomenta, huomenta viileään aamuun. Nyt kun selkäni on lähes entisensä, ja pystyn kyykkyynkin menemään, laitan täällä takkaan tulen.
      Puuthan onkin valmiiksi pinottu oikeaoppisesti neliön muotoon, ja päältä sen sytytän! Ratisten alkoi tuli nuolemaan kuivaa puuta, ja lämpö hehkuu heti lähistöllä.

      Minulla kun on työpöydän lamppu sammunut, ja viileääkin on kotona kun ikkuna jäi yöksi rakoselleen. No, suljettu on ja kuuma ihana kahvi muksissa, hymyilyttää tuo Skillan'in makutottumus, ja monen muunkin ! kun ei maistanutkaan ole länsirannikon salaattia 😊)) Niinhän se on, ettei kaikki vieraat maakuntaruuatkaan oikein aukene. Kyllä minuakin panisi hanttiin, maistaa jotakin puuroa ja ydinrasvaa, niin kuin tyttäreni kertoi anopin tarjonneen Lapin porstuassa Pintamolla suurena herkkuna.

      Aamuohjelmassaan TV 1 kokki laittoi sellaisen herkkulautasen graaviliha & kalasta, että mielelläni olisin istunut mukana maistelemassa! Ahmien sanoikin Sanna sen aamiaisen syöneensä vatsan täydeltä ! Ai jai, sain tyytyä vain ihailemaan 😍 !

      On taas helpotus päästä normaalisti liikkeelle, mietin olisiko nuo isojen painavien ruukkujen ja kasvien siirto parvekkeelle venähdyttäneen selkäni, niin tuumi sair.hoitaja tytär, ehkäpä ei äkkiseltään jokin lihas kestänyt, tiedä häntä.

      Takkatulen ääressä ei ollut yhtään liian lämmin, tottuihan sitä ulkona jo lämpöaaltoon, Luoja enemmästä helteestä Suomessa varjelkoon !
      Kokenut olen 41° helteen Pompeijissa ja Napolissa,.... kestäisinköhän enää samaa kuin 12 vuotta sitten? tuskin,..
      Kiitos taas kahvituokiosta, toivorikkaan torstaiaamun myötä. ☕️
      sini.sirkku

    • Anonyymi

      Ai,ai, kuinka maittavista ruuista täällä puhutaan! Länsirannikon salaatti on minullekin mieleinen salaatti. Simpukoita olen syönyt eka kertaa Sisiliassa, ensin vähän vierastin, mutta tottuihan niihin.
      Ahvenia savustetaan meidän kesäpaikassamme aina kun katiskaan tarttuvat.
      Ihan vesi kielelle herahtaa, kun niitä herkkuja ajatteleekin. Täytyypä sanoa nuoremmille, että laittavat katiskat veteen, minusta ei enää ole soutajaksikaan, ja katiskan asettaminen vaatii kuntoa ja tasapainoa, joka minulla on jo aika heikko.
      Ilma täällä länsirannikolla on pilvinen, onneksi ei jaksa sataa, eilen illalla vähän ripotteli, kun koirien kanssa lenkillä kävin rannassa. Eipä se sade kunnolla meitä kastellut, Kiva oli pikkusateessa astella.
      Hyvinhän ne päivät täällä kuluvat, kissa- ja koirakaverien kera. Hyvä kun olen saanut pojanpojan myös apulaiseksi ja talon vahdiksi.

      Hauska sana tuo hupulainen, jonka eräs pirttiin pistäytyjä kirjoitti!
      Taidat olla pohjanmaalta, samaa sanaa yksi pohjoisen ystävättäreni myös käyttää, siitä tuttu. Lehmät siellä ovat itikoita, mikä minua aina naurattaa.
      Hyvää päivän jatkoa pirttiläisille ja muillekin. T. kissamummo.

      • Anonyymi

        Itikkakin on huumorista, vitsistä syntynyt alunperin,
        ja siitä sitten vakiintunut jopa teurastamon nimeksi.
        " Mennään päästämään itikat ovesta ulos!"

        Hupulainen on aivan tuttu sana myöskin.
        Paljon on huumorin sävyttämiä sanoja!


    • Katkarapuja, säilykesimpukoita ja mielellään vielä säilöttyä ravunlihaa, mums filibabba! Melkein yhtä hyvää kuin aamupala jota nautin tässä tietokoneen äärellä (muut jengit nukkuu vielä) matjessillinpaloja fazerin ruisleivän päällä).
      Sinisimpukat ovat yksi herkkuruokiani, sen sijaan mustekalaa vierastan maku on ok mutta koostumus mielestäni liian sitkeää ja on vähän kuin polkupyörän kumia yrittäisi pureskella (en ole tosin kokeillut sitä polkupyörän kumin pureskelua, mutta voisin kuvitella sen olevan jotain saman kaltaista)-
      Aurinko paistaa vihdoinkin useamman sateisen päivän jälkeen ja mattopyykki odottaa pihalla.
      Liljakukkojen kanssa kävin sodan eilen ja toissapäivänä, Paloma 10-liljakukot 0. Tosin syyllistyin biologiseen sodankäyntiin josta jälkipolvet ikä naapurin viirullinen katti tule minua kiittämään.

    • Tämän mummin nuorin hupulainen on 11-vuotias, jonka optimistijollailua on kiva seurata, äitinsäkin siinä lajissa jopa kilpaili. Kunnon kansimies pojasta on kasvamassa myös, toivottavasti into lähteä mukaamme purjehdusretkille säilyy teini-iässäkin. Kippari on minua kouluttanut täkkäriksi kohta 40 vuotta, alkaa olla manööverit selkäytimessa ja yhteistyö saumatonta.

      Ymmärrän kyllä, etteivät nilviäiset kaikille maistu, itsekään en pidä muista kuin kampasimpukoista . Ne ovat valkoisia ja kirkastetussa voissa paistettuina maistuvat vain miellyttävästi mereneläville, pinta on rapea ja sitä voi pureskella, ei siis muljahda mahaan ...ja mikäs ei voissa paistettuna olisi hyvää ! Täytyy varoa paistamasta liikaa , ettei tule kovaa ja kuivaa, sama kuin jättikatkaravun pyrstöillä. Sitruuna raikastaa makuelämyksen, varsinkin jos merellinen aromi tuntuu liian vahvalta. Vanhoissa keittokirjoissa puhutaan kirkastetusta voista, siinä hera erotetaan ja paistaminen onnistuu täydellisesti. Mikrossa se ei edes ole työlästä, mutta en ole koskaan minkään paistoon voita kirkastellut. Ennen ruokareseptit alkoivatkin: kynitään kana tai nyljetään jänis tai paloitellaan häränhäntä.

      Niin sitä pitää Paloma, ei pidä antaa liljakukonkaan kukkoilla. Kun meidän perheessä on ollut melkein aina koira ja pitkän ajanjakson pieniä lastenlapsia nurmella leikkimässä ja puutarhan antimia suuhunsa napsimassa, biologinen taistelu ötököitä vastaan on tullut tutuksi. Nokkosvesi on ollut hyvä konsti, suopavettä tietysti suihkupullosta, puhtaalla vesisuihkulla käyty taistoon myös, hedelmäpuut kevätruiskutettu parafiiniseoksella. Samettiruusujen lisäksi hyviä apulaisia ovat kehäkukat, leppäkertut ja pikkulinnut.

      Yöllä ja aamupäivällä saatiin kaivattua sadetta, alkaa ruoho ja marjat kasvaa taas kohisten. Ensi sunnuntaina on tyttärenpojan konfirmaatio ja heinäkuun lopulla hänen tyttöserkullaan. Lastenlapsissa on kaksi serkusparia, jotka ovat syntyneet samana vuonna. Tytölle ostan korun, mutta pojillekin on kiva antaa muutakin kuin rahaa. Vaari tilasi netistä hienon sveitsiläisen monitoimilinkkarin, jossa on kultakirjaimin etunimi. Leivon kaikkiin lähisuvun juhliin lusikkaleipiä, minulla on juuri sopiva syväpesäinen vanha teelusikka ja kiinteää vadelmahilloa niitä varten. Lusikkaleipiin voita hiljalleen kiehutetaan, että väristä tulee hiukan punervanruskea ja mausta pähkinäinen.

    • Tänään tuli sadetta pitkin päivää. Tupapäiväksihän se tuli
      suosiolla hyväksyttyä. Mutta ei aivan - iltapäivällä näytti
      poudalta ja lähdin roskia ulostamaan. Samalla jatkoin pienelle
      lenkille. Eikö vain yht`äkkiä alkoi aivan yllättäin ryöpyttämään
      vettä ja sellaisessa paikassa, jota suojaan ei heti pääsyt.
      Kyllä siinä melkolailla märäksi menin. No, kesäkelihän se:))

      Monissa viesteissä on kerrottu, erilaisista ruuista. Minä en ole
      tottunut moniin "herkkuihin", en edes rapuihin. Meillä on melko
      yksinkertaiset ruokavaliot. Vanhastaan herkkuja voi olla sultsinat
      ja karjalanpiirakat. Niitä jokus. Olen asennoitunut ruokiin niin, että
      se on vain välttämätön "tankkaus." Siihen on opettanut lapsuusajan
      puute, hyvä kun jotakin on ollut, löytynyt. Nyt onhan tuota leipää ollut.
      Ymmärrykseni ja vajavaisen kokemukseni mukaan meillä kyllä
      siti syödään kohtuullisen hyvää, riittävän monipuolistakin sapuskaa.
      Ja myös riittävän ammattitaitoisesti valmistettua. Joten en tunne
      harmitusta, vaikka luenkin monenlaisia virityksiä herkullisista
      herkuista:))
      Huomiseksi ennustetaan tänne poutaa. Se on" kylille meno."

      • Se tämä ruokavouhotus on tarttuvaa. Mikä onkaan herkullisempaa kuin ryistaikinaan leivotut karjalanpiirakat lämpiminä voisulalla sipaistuna.

        No, nyt koska olen ruokavaliolla vitsit tahtoo väliin loppua. Eilen keitin ison kattilan kotimaisia kesän juureksia porkkanaa, naurista, perunaa sipulia ja kukkakaalia. Illalla kauramaidolla höystin siitä kesäkeiton. Tänään pienin yhden lihanakin keitoksen joukkoon ja huomenna sitten no, pitää keksiä. Syön välillä hieman siis fingerporin verran lihaa, jotta keho pysyy kaikkiruokaisena, eikä ala hylkimään.

        Kävin kokemassa katiskan, eipä ollut mitään, tyhjä katiska. No, siirsin taas paikkaa keskemmälle ja syvemmälle kaislikkoa.

        Vesikielellä odotan hiillosahvenpäivällistä.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Se tämä ruokavouhotus on tarttuvaa. Mikä onkaan herkullisempaa kuin ryistaikinaan leivotut karjalanpiirakat lämpiminä voisulalla sipaistuna.

        No, nyt koska olen ruokavaliolla vitsit tahtoo väliin loppua. Eilen keitin ison kattilan kotimaisia kesän juureksia porkkanaa, naurista, perunaa sipulia ja kukkakaalia. Illalla kauramaidolla höystin siitä kesäkeiton. Tänään pienin yhden lihanakin keitoksen joukkoon ja huomenna sitten no, pitää keksiä. Syön välillä hieman siis fingerporin verran lihaa, jotta keho pysyy kaikkiruokaisena, eikä ala hylkimään.

        Kävin kokemassa katiskan, eipä ollut mitään, tyhjä katiska. No, siirsin taas paikkaa keskemmälle ja syvemmälle kaislikkoa.

        Vesikielellä odotan hiillosahvenpäivällistä.

        kesäkeiton tapaiseen kun kumoaa purkin tonnikalaa, niin
        maistuu ihan kalalta, paremman puutteessa.
        Kuinka syvää siinä laituri läheisyydessä on, meinaan vaan että siitä
        voisi tulla ahvenia, kun ne tulee laiturin alle yöksi.
        njjj


      • Anonyymi kirjoitti:

        kesäkeiton tapaiseen kun kumoaa purkin tonnikalaa, niin
        maistuu ihan kalalta, paremman puutteessa.
        Kuinka syvää siinä laituri läheisyydessä on, meinaan vaan että siitä
        voisi tulla ahvenia, kun ne tulee laiturin alle yöksi.
        njjj

        Laiturin alla on noin metri vettä. No, liian matalaa, vesilintupoikueet ovat liikenteesä.

        Tonnikala sopii moneen salaattiin mm. tuolla aijemmin keskulteltuun länsirannikon salaattiin.

        Mietin juuri olenko syönyt jo liikaa kalaa koska sitä on ollut jokapäivä pöydässä. Allergiareaktiona kutiava iho. No, poltin naamani eilen, sekin vielä. Onneksi on tehokasta amerikanvoidetta, jota saimme kun iho Long Islannin keikalla alkoi punottaa.

        On tämä taas sovittelemista. No, onneksi on pakastin jos alkaa liiaksi asti kalaa tulla.


    • Anonyymi

      Olin pienellä iltahappihyppelyllä ja puutarhan kautta suuntasin Pirttiin kaakaokupponen mielessä!
      On hyvä istahtaa hetki ja nauttia kesästä.
      En ole ruiskuttanut omenapuita, enkä marjapuskiakaan, no, ainoastaan kunnon vesisuihkulla muutaman kerran, minulla on hyvä säädettävä suihkujuttu letkun päässä, sillä ainoastaan, saapa sitten nähdä onko tuosta apua!

      Skillan, kysyit uinko uimahallissa, vaiko luonnon vesissä, uimahallissa nyt vielä,
      mutta kun uimahalli on huoltotöiden tähden kiinni,
      niin merenrannassa on myös kiva uida.

      Kovin oli samat mietteet meillä SkillaN, kun puhuit, että pitää pullaa tehdä ja
      minä juuri kaupasta varustauduin hiivalla ym. leipomistarvikkeilla!
      Olikin hyvä päivä, vähän viileämpi, ettei huoneetkaan olleet liian kuumia.
      Nyt ovat jo pakastimessa.
      Muutaman leivän myös leivoin, on kyllä niin hyvän makuista, että pelottaa, että
      rupeaa hameen liidinki kiristämään! Mieheni sanoi samaa!






      Olemme tilanneet mansikoita luomutilalta ja odottelen koska saamme hakea

      • Anonyymi

        Loppujuttu jäi pois , siis hyvää jatkoa kaikille Pirtissä poikkeaville! Sama


    • Huomenta ja taas viikonlopun alkuun, aika rientää, ei ehdi pitkästyä.
      Eilen menin katselemaan alennusmyynnistä kenkiä ja sattuikin löytymään minun jalkani mittainen kenkä, joka antoi tilaa kaikille pateille ja on vielä hyvin kevyt.
      Etsivä joskus löytää, vaikka en tykkää yhtään näistä sovitus hommista, nyt kävi helposti, ystävällinen myyjä toi kenkiä aina vaan uusia koeteltaviksi, hintakin minun pussille sopiva.
      Pankki tunnusten toimimattomuuden kanssa olen myös saanut juosta pankissa, vuoden pelasi ja nyt tekee topin vähän väliä, nyt lähetetiin tekniselle osastolle jo pyyntö etsiä vikaa.
      Kyllä nämä tekniikan ihmeet joskus myös harmia tuottavat, ehkä liian keskeneräisinä markkinoivat.

      Ainahan se olisi parempi, kun ei kasvimyrkkyjä tarvitsisi laittaa, mutta nuo kiusat elukoiden muodossa tuhoa tekevät.
      Matosia ovat omenat sielläkin mistä hilloksi niitä teen, mutta poistamalla huonot kohdat, käyttöön sopivat ja tieto siitä, että ei ole mitään lisäaineita antaa puhtia siivoamiseen.
      Joskus ulkomaan reissun yhteydessä olen meressä uinut, järvi se on ollut minun uinti paikkani.
      Tein pullataikinan maitoon, kun oli vanhaksi jäämässä, yleensä veteen pullan teen, hyvää tulee, mutta maku täyteläisempi maidon kanssa.

      Nuo voiteet tuppaa unohtumaan ja naama väriä saa ryppyjen mukaan;)
      Joskus menee aikoja, että jaksan rasvan kanssa naamaani muka hoitaa ja sitten taas unohtuu, no taitaa olla myöhäistä enää surkutella;)
      Kyllä se kalaonni vielä kääntyy ja saat kunnon hauen katiskaasi korpikirjailija.

      Minulla on tuo lohenperkuujätteistä keitetty soppa mitä maukkain, veteen keitän ja kermalla höystän, jopa vie kielen mennessään.
      Omat tavat ja tottumukset ne kaikilla on ja saa ollakin, en kaipaa mitään ihmeellisiä uutuuksia.
      Tonnikala on monessa myös maukasta, jopa salaateissa.

      Kyllä ne entisajan vaatimattomat ruuat nälän pitivät ja enenemissä määrin niitä kaipaan, ne äidin valmistamat herkkuruuiksi voisi sanoa, niitä pyrin nyt laittamaan.
      Riisipiirakat on täyttävä ja maittava vaikka siltään, mutta kylmämaito kyyti poikana, avot jo on hyvä juttu.

      Löysin mieheni varastoista tuollaisen minitoimi linkkarin ja näin matkoilla ollessa sellaista jonkun reissulaisen käyttävän ja päätin itsekin sitä mukana ruveta kuljettamaan, kätevä moneen asiaan.
      Sitruuna kruuna monen leivonnaisen, kuin myös salaatit ja kalaruuat, luin juuri sitruunakakun ohjeen pitäisi vaikka pakkaseen tehdä, jos vieraita sattuu, itse en makeista leivonnaisista oikein välitä.

      Yhtä taistelua se on puutarhan hoitokin, aina uusia tuholaisia syntyy, rikkaruohojen lisäksi työllistävät valtavasti, en enää tarvitse näitä taistoja kokea, mutta kokemusta on.

      Onhan nuo murteet aika hämääviä ja väärin ymmärryksiäkin joskus aiheuttavat, kuten tuosta itikka,/lehmä versiosta kerroitte.
      Samalla asialla erilaiset murteen tuottamat sanat ja joskus jopa hauskuutta aikaan saavat.
      Muistan mieheni aina ihmetelleen, kun minä lustuulleen lakanoita laitoin, hän ei sanaa lainkaan ymmärtänyt, että viikkauksesta oli kyse.

      Sini-sirkku kyllä ne kivut hyvin pienistä liikkeistä pahaksi äityvät, vaikka vaan väärästä asennosta saattaa tulla ikävän tuntuista kipua.
      Ne sitten omia aikojaan paranevat, kokemuksen äänellä näin virkan;)

      Kertokaapa nyt tuon länsirannikon salaatin koostumus itäsuomalaisellekin en muista kuulleeni sen aine osia, minä vaan tavanomaista vihannes salaattia useimmiten teen, lisään sitten mikä mielestäni sekaan sopii.
      Joskus se on kanaa tai kalaa jossain muodossa, kananmunatkin sopivat hyvin joukkoon.
      Verkon laskuun mieleni tekisi, vaikka usein siinä kunniansa saa soutaja kuulla, kyllä soutelu olisi muutenkin mukavaa, hissukseen airoja heilutellen ja maisemia katsellen.

      Nyt luulen taas kirjautumisaikani menneen ohi ja anonyyminä esiinnyn, Harmittaa, kun ainainen kirjautuminen, vaikka pyytävät muistiin laittamaan. turhauttavaa tämäkin.
      Mukavaa päivää kaikesta huolimatta, aurinko siihen antaa puhtia kirkkaalta taivaalta.

      • No, mutta Skillan! Yksi painallus googleen ja löytyy kyllä näitä "Länsirannikon salaatteja "pilvin pimein". Katsoin itsekkin mielenkiinnolla, koska en ole mitään ruokaani tuolla nimikeellä tehnyt ja tuskin tulen tekemäänkään, koska noita aineksia syön milloin minkäkin ruoan höysteenä ja mitä yksi ihminen tekisi moisella annoksella, jolla ei ole edes pakastinta ja ei se sovi myöskää pakastetavaksi.

        Toinen kehuttu on ravut, kampasimpukat, mustekala, joita olen kyllä lapseni luonna syönnyt, kuten muitakin erikoiksuuksia, mutta kuten sanottu, ei yksi ihminen niitä kotona valmista., Ravintolaan voi mennä, mutta saituuttani, en mene sinnekkään.

        Eilen hain autoni tyttäreni luota (ja tietenkin kassillinen ruokaa) ja eka kertaa olin hänen uudessa asunnossaan, jonne hän muutti jo vuoden alussa. Lapset oli haltioissaan uudesta kodista ja tyttären tytär on tori muijana, siis harjoittelijana. Oli muuten laitattanut sellaiset tekoripset, että melkein sai minutkin innostumaan moisista komeuksista.

        Sitten olikin jo kiire, koska pyykit oli siellä miehensä asunnossa ja ne täytyi ripustaa kuivumaan. Kumpikaan lapsista ei ollut halukas sinne, mutta en minäkään, koska olihan siellä joku pyykkinsilitys operaatio odottamassa minua, mutta vihjasin somasti, että saathan siitä kotitralousvähennystä, kun otat jonkun työttömän.

        Mitäpä tässä maailman murheita suremaan, kun on hyvä kirja, tai oikeastaan aika huono, koska on liian yli mitoitettu minun järjelleni, mutta luen sen kuitenkin, jospa se järki viellä siihen mukaan tulisi, tai luen sen uudestaan.


    • Anonyymi

      Jo taas uusi päivä pitkällä! Aamusella käytiin pojanpojan kanssa rannalla, kun isänsä toi suppailulaudan pojalle. Siinäpä mummo sitten tomerana ohjeisti poikaa, ei sitten kauas rannasta, onko karkunaru oikeeoppisesti laitettu, ym.ym. Poika vaan hymähteli, "mene sinä mummo nyt shoppailemaan, kun minä suppailen". Yhteisymmärrykseen kuitenkin päästiin ja turha hermoiluni oli aiheetonta.
      No, sitten tultiin kaupunkiin, poika heti pihalta löysi vuokrattavan sähköpolkupyörän , sillä nyt viillettää kaupungin puistoissa ja jokirannoilla. Täytyypä tämän mummon käydä kaupassa shoppailemassa uutta murkinaa maalle, siellä kaupat ovat harvassa, samalla ajalla nääs pistäytyy kaupunkikodissa , ja paremmat valikoimat ovat isoissa marketeissa.
      Pysynpä virkeänä, kun nuorien kanssa saa oleskella. Tapahtumia riittää vaikka muille jakaa. Että tallaista tänään. km.

    • Pistäydyin lääkärillä aamupäivällä, ja siinä odotellessa vuoroani juoksi pieni koulukas riemulla vieressä istuvan vaarin syliin! Voi sitä halausten määrää, ja kyselyä: saanko vaari tulla sun mukaan sille lääkärille?

      Vaari siinä taputteli poikaa, jotta tietysti saat,..ja minä jäin miettimään miten on isovanhemmatkin rakkaita lapselle!

      Skillan oli kyllä oikeassa iän tuomista selkäkivuista, ei siinä tosiaan paljon muuta tarvita, kuin uutta raskaampaa liikettä suorittaa. No, paraneehan ne, aikansa kun vaivaa, eikä niin yht'äkkiä enää innostuisi rehkimään.

      Perjantai-iltapäivä kauneimmillaan, tänään en tosin enää lähde liikkeelle, mutta huomenna pitää jatkaa ulkoliikuntaa ja asiointia, kun kipukin jo hellittää.

      On tuo Downton Abbey sitten hyvä sarja, noista menneistä aikakausista !
      Olen vallan ihastunut siihen, kun en aiemmin tullut sitä seuranneeksi. Eipä yllä monikaan sarja, samaan kuin muutamat englantilaiset.

      Hyvää viikovaihdetta säiden helliessä!

      • Minustakin D. Abbey on hyvin tehty ja mukava seurattava, vaikka olen sen aikaisemmin jo nähnyt. Englantilaiset osaavat tehdä elämänmakuisia sarjoja. Mukavaa, että se tulee nyt joka päivä.
        Olen seurannut myös sairaalasarjaa Casuality, mutta tänään tuli takaseinä vastaan. En enää ollutkaan yhtään kiinnostunut heidän uurastuksestaan enkä tyhmistä potilaista, jota ehdoin tahdoin järjestävät itsensä sairaalakuntoon typerällä toiminnalla. Panin kiinni kesken kaiken. Ans kattoo nyt, vieläkö innostun siitä.


    • Otin eilisiä vahinkoja takaisin, kun olin tupaukkona ja roskiskeikalla
      sade yllätti. Tänään ulkoilin eilisenkin edestä. Mainio ilma, ei
      turhan hikinen ja tuulikin vilvoitteli. Asiatkin hoituivat ajan
      kanssa.
      Sitten vielä pistäytyi vieraitakin. Suunsoittoa oikein kunnolla,
      ei turhan "virallista." Menee se väliin näinkin :)
      Nyt tuntuu että "takkini on tyhjä." Jätän tämän puumerkkini
      ilmoittautumisena. Sitä en tiedä, jaksanko katsoa jalkapalloa.
      Mieleni vähän tekisi, mutta... sen näkee sitten. Hyvää jatkoa teille!

    • Anonyymi

      Sanitääripuuhissa eilinen päivä meni hurskaisella. Olin iloinen kuin peipponen keväällä, kun sanottiin että hoidot on annettu ja että oletko yötä vielä vieraanamme vai lähdetkö tien päälle.
      Kun kyyti järjestyi valitsin kotikonnun yönviettopaikaksi. Siellä sataa romautti eilen illalla oikein kunnolla. Ukkoist ei kuulunut, tai pitkäist väläytettäny.

      Pientä tupsimista riittää viikonvaihteellekin. Ulkomaanmatkaa kyllä tarjottiin; sitä uskollisen tilaajan etua. Maksat vain muutaman satasen monen päivän matkasta hotelleineen päivineen ja sitä rataa.

      Ehkä ny sittenkin vasta myöhäsyksyllä ne matkajuitsut. Takki tyhjänä ja mieli jotenkin krymppääntyneenä. Siellä vieraspaikassa oli liikaa väkeä.
      Omasta punkasta on satakertaa parempa heräillä lauantakiaamuun.

    • Äärettömän kaunis ilta täällä mökillä. Aurinko laskee länteen, pilvetön taivas, lämpöasteita plus 15 C, tyyntä. Soutelin iltapäivällä kaislikkoon, ei mitään joten nostin katiskan veneeseen ja toin rantaan. Hoksasin nielun olevan liian avoimen, asennus oli kai mennyt pieleen joten korjasin nielun sisäänmenoasetuksia. Palautin katiskan kaislikkoon, nyt odotellaan 😊

      • Anonyymi

        mä jo arvasinkin että nielu saattaa olla pielessä, kun katiskaan aina jää jotain,
        ellei se nyt sitten missään kaislikossa ole.
        kalat ei osaa enää kun kutuaikakin on ohi mihinkään kaislikkon piilossa olevaan katiskaan. pari kolmekymentä metriä kaislikosta, tai siihen missä lumpeen kukat loppuu, pariin kolmeen metriin, niin pitäisi ahvenia tulla, ihan oikein syvältä saattaa tulla isojakin kaloja
        njjjj


      • Anonyymi kirjoitti:

        mä jo arvasinkin että nielu saattaa olla pielessä, kun katiskaan aina jää jotain,
        ellei se nyt sitten missään kaislikossa ole.
        kalat ei osaa enää kun kutuaikakin on ohi mihinkään kaislikkon piilossa olevaan katiskaan. pari kolmekymentä metriä kaislikosta, tai siihen missä lumpeen kukat loppuu, pariin kolmeen metriin, niin pitäisi ahvenia tulla, ihan oikein syvältä saattaa tulla isojakin kaloja
        njjjj

        Iltaa Henrji@

        Soutelin illalla katiskaa kokemaan, pysäytin merkin viereen, vedin narusta, ensin tuntui raskaalta, nyt on jotain tuumasin itselleni. No, olihan siellä alamittainen hauki. Onnellani ei ollut rajoja, nielun korjaus tuotti tulosta. Otin hauen ulos ja viskasin takaisin järveen kasvamaan.
        Tietty videoin pienen otoksen hyppelehtivästä hauesta. Lisäsin videon instan tarinoihini.

        Jatkoin katiskan narua ja heitin syvemmälle. Soudin hyvillä mielin mökkirantaan. Keitin kahvit ja nautin jäätelön kera.

        Kiitos ohjeistasi ja kannustuksestasi. Ensiviikolla tulee esikoinen ja laittaa perämoottorin veneeseen, ajattelin ajella sen talviavannon tietämille pilkkimään.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Iltaa Henrji@

        Soutelin illalla katiskaa kokemaan, pysäytin merkin viereen, vedin narusta, ensin tuntui raskaalta, nyt on jotain tuumasin itselleni. No, olihan siellä alamittainen hauki. Onnellani ei ollut rajoja, nielun korjaus tuotti tulosta. Otin hauen ulos ja viskasin takaisin järveen kasvamaan.
        Tietty videoin pienen otoksen hyppelehtivästä hauesta. Lisäsin videon instan tarinoihini.

        Jatkoin katiskan narua ja heitin syvemmälle. Soudin hyvillä mielin mökkirantaan. Keitin kahvit ja nautin jäätelön kera.

        Kiitos ohjeistasi ja kannustuksestasi. Ensiviikolla tulee esikoinen ja laittaa perämoottorin veneeseen, ajattelin ajella sen talviavannon tietämille pilkkimään.

        Ps. Oletko kalastellut ja minkälainen kalaonni sinulla on ollut??


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Ps. Oletko kalastellut ja minkälainen kalaonni sinulla on ollut??

        no vähäsen, katiskaa ei ole ollut, enkä kuhaa ole vielä saanut ahvenia, ja pieniä
        haukia. vene hävisi viimme kesänä enkä ole uutta ostanut.
        tässä olen sairatellut kohta pari viikkoa, ensin tuli flunssa jota kesti
        yli viikon, sitten yskä, tänään aamulla yskin niin että taisi kylkiluu katketa,
        koskee kylkeen niin, etten saa sukkia jalkaan, eli olen ollut sukatta koko päivän.
        lisäksi käsi on viellä siitä kaatumisesta kipeä, etten saa sitä ylös, mutta
        veikkaan että kohta olen kunossa, ja alan keskittymään kalastukseen
        njjjj


      • Anonyymi kirjoitti:

        no vähäsen, katiskaa ei ole ollut, enkä kuhaa ole vielä saanut ahvenia, ja pieniä
        haukia. vene hävisi viimme kesänä enkä ole uutta ostanut.
        tässä olen sairatellut kohta pari viikkoa, ensin tuli flunssa jota kesti
        yli viikon, sitten yskä, tänään aamulla yskin niin että taisi kylkiluu katketa,
        koskee kylkeen niin, etten saa sukkia jalkaan, eli olen ollut sukatta koko päivän.
        lisäksi käsi on viellä siitä kaatumisesta kipeä, etten saa sitä ylös, mutta
        veikkaan että kohta olen kunossa, ja alan keskittymään kalastukseen
        njjjj

        Ikäviä nämä sairastelut. Yskä kuuluu osana siihen flunssan kuvaan. Tuo sukkien laitto alkaa minullakin tuottaa vaikeuksia, siksipä avojaloin pääsääntöisesti kesät mökillä kuljen. Ostin sellaisia varrettomia urheilusukkia niitä tykkään pitää koska ne eivät kiristä nilkkaa ja on helppo jalkaan vetää., suosittelen.

        Olen selvinnyt kolmen viikon takaisista takapakeista. Vatsa on kunnossa, ruokavalio on auttanut, mutta nyt alkaa ruokahalu palata ja sen hillintä kysyy luonnetta. Punkin pureman punoitus häipyi, joten siitäkin selvisin säikähdyksellä.

        Rupea syömään kalsiumialisää se on luustolle tukiainetta. No, miksipä minun selkäkään muuttuu jos en ala hankkiutua leikkaukseen. Se minkä ennen tein kahdessa tunnissa vie nykyisin neljä tuntia. Järvellä veneessä istuissani tunnen itseni vahvaksi.

        Se on kuule veneen hankinta sinullakin edessä 😊


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Ikäviä nämä sairastelut. Yskä kuuluu osana siihen flunssan kuvaan. Tuo sukkien laitto alkaa minullakin tuottaa vaikeuksia, siksipä avojaloin pääsääntöisesti kesät mökillä kuljen. Ostin sellaisia varrettomia urheilusukkia niitä tykkään pitää koska ne eivät kiristä nilkkaa ja on helppo jalkaan vetää., suosittelen.

        Olen selvinnyt kolmen viikon takaisista takapakeista. Vatsa on kunnossa, ruokavalio on auttanut, mutta nyt alkaa ruokahalu palata ja sen hillintä kysyy luonnetta. Punkin pureman punoitus häipyi, joten siitäkin selvisin säikähdyksellä.

        Rupea syömään kalsiumialisää se on luustolle tukiainetta. No, miksipä minun selkäkään muuttuu jos en ala hankkiutua leikkaukseen. Se minkä ennen tein kahdessa tunnissa vie nykyisin neljä tuntia. Järvellä veneessä istuissani tunnen itseni vahvaksi.

        Se on kuule veneen hankinta sinullakin edessä 😊

        Älä tyrkytä kalsiumlisää toiselle, jos ei hänellä ole todettu kalsiumin puutetta verikokeissa. Kalsiumista on enemmän vaaraa kuin hyötyä, jos sitä saa liikaa.

        Itse napsi naamaasi ihan mitä lystää.

        https://www.studio55.fi/terveys/article/professori-kalkkitabletit-nostavat-sairauksien-ja-kuoleman-riskia/2435872

        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=uut02421


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Ikäviä nämä sairastelut. Yskä kuuluu osana siihen flunssan kuvaan. Tuo sukkien laitto alkaa minullakin tuottaa vaikeuksia, siksipä avojaloin pääsääntöisesti kesät mökillä kuljen. Ostin sellaisia varrettomia urheilusukkia niitä tykkään pitää koska ne eivät kiristä nilkkaa ja on helppo jalkaan vetää., suosittelen.

        Olen selvinnyt kolmen viikon takaisista takapakeista. Vatsa on kunnossa, ruokavalio on auttanut, mutta nyt alkaa ruokahalu palata ja sen hillintä kysyy luonnetta. Punkin pureman punoitus häipyi, joten siitäkin selvisin säikähdyksellä.

        Rupea syömään kalsiumialisää se on luustolle tukiainetta. No, miksipä minun selkäkään muuttuu jos en ala hankkiutua leikkaukseen. Se minkä ennen tein kahdessa tunnissa vie nykyisin neljä tuntia. Järvellä veneessä istuissani tunnen itseni vahvaksi.

        Se on kuule veneen hankinta sinullakin edessä 😊

        täällä päin veneet rikotaan, tai pöllitään kun ne on rannassa.
        Pitäisi aina kuljettaa mukana, mutta ei tahdo enää viitsiä.
        Tiedän paikan mistä saa yli kiloisia ahvenia, mutta kun niissä altaan ahvenissa on elohopeaa, niin ne on syömäkelvottmia.
        Joella on kala- paikka mistä saa kaikenlaista kalaa harjuksi tammukoitakin.
        Tosin viimme kesän helteet tappoi kaloja, en tiedä menikö koko taimen kanta.
        Kylkiluita pitää vissiin viikon pari sairastella, niin helpottaa, vaikka
        kyllähän sitä kalastaa pystyy, kun saa vaan itsensä suoraksi ensin.
        Taidat kohta paistaa haukea, ja hiillostaa ahventa njjj


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Älä tyrkytä kalsiumlisää toiselle, jos ei hänellä ole todettu kalsiumin puutetta verikokeissa. Kalsiumista on enemmän vaaraa kuin hyötyä, jos sitä saa liikaa.

        Itse napsi naamaasi ihan mitä lystää.

        https://www.studio55.fi/terveys/article/professori-kalkkitabletit-nostavat-sairauksien-ja-kuoleman-riskia/2435872

        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=uut02421

        tulee kyllä aika paljon lipiteltyä tuota maitoa, hyvä ettei litra
        tai enemmäkin päivässä, ja juustoa lisäksi.
        Tapa on varmaan jäänyt lapsuudesta kun oli oikeaa lemänmaitoa
        missä oli sentti kermaa pinnassa, ja sitä oli aina tarjolla
        njjjj


      • Anonyymi kirjoitti:

        tulee kyllä aika paljon lipiteltyä tuota maitoa, hyvä ettei litra
        tai enemmäkin päivässä, ja juustoa lisäksi.
        Tapa on varmaan jäänyt lapsuudesta kun oli oikeaa lemänmaitoa
        missä oli sentti kermaa pinnassa, ja sitä oli aina tarjolla
        njjjj

        Iltaa henri@

        Upea kesäpäivä korvessa. Pistin aurinkovoidetta tuplasti, jotta naama ei pala.

        Maito on ollut juomani aina siihen kun sain vatsaoireet. Nyt en käytä kuin kauramaitoa ruokiin ja laktoositonta kermaa kahviin. Vettä ruokajuomana.

        Syksyllä v. 2009 sairastuin rintasyöpään jolloin minulle määrättiin kalsium D ravintolisää. Olen nyt terve, mutta jatkan. Nivelvaivoihin syön glucosamia eikä vaivoja enää ole..

        Tänään tein mökillä pahan rähmälleen lennon. Kuin ihmeen kautta onnistuin kiepsauttamaan itseni oikealle kyljelle, koska käsivoimani on vahva pystyin pyöräyttämään itseni persielleen, putosin kukkpenkkiin. Kurtturuusu omiensa joukossa. Katiska oli tyhjä joten vaihdoin paikkaa. Mökin nurmikko leikattu, nyt kirkolla huilaamassa.


    • Anonyymi

      Huomenta lauantaiaamuun, melko kauniina alkaa, mutta pilviäkin näkyy, voi vielä sadekin päivän mittaan yllättää, hyvää tekisi kasvustolle ja ilman raikastumiselle.
      Lauantai aamun hommat aloitettu, lakanat koneeseen ja puhtaat sänkyyn, kunhan nyt vähän aikaa vuodevaatteet haistelevat ulkoilmaa.
      Siinä ohessa enempien pölyjen keräilyä ym. siivoukseen liittyvää, työtä mikä ei koskaan lopu.

      Kristiina, en juurikaan Googlesta mitään etsi, minun aika on niin kallista, että siellä en jouda käymään ja kun aina näitä ohjeita pirtissäkin saa;)
      Totta sillä tavalla tuon ajan kanssa puhun, kun Fasessa käyn katsomassa tapahtumia, kirjoitan tänne ja sitten pelailen tovin, reilu kaks tuntinen menee kallista aikaani, jos vielä muuta tutkisin jäisi kaikki hommat tekemättä.Olen joskus miettinyt sitä, että miten nuoretkin ihmiset muokkaavat ulkonäköään, kun ovat kauniita omana itsenään, no onhan ne lumoavat ne pitkät ripset, mutta onko aitous kadonnut, ihmettelee menneisyyteen uponnut mummo.
      Tatuointi on minusta myös rumaa, vaikka omilla nuorilla tai yhdellä niitäkin on, yritän olla ymmärtävinäni, muuten on niin ihanan soma tyttö.


      Makriina ja sini-sirkku ihastelitte D.Abbeyta minä myös tykkään Englantilaisista sarjoista, muistan toisen Kahden kerroksen väkeä samaan luokkaan kuuluvaa sarjaa, sekin viehätti ja monta muuta katsottavaksi sopivia.
      Olen ihastunut katsomaan Korealaisia sarjoja, ovat hidas tempoisia, mutta kulttuuri niin erilainen, että viehättää.
      Jatkuva kumartelu ihmetyttää ja väliin kova huutaminen, poikkeaa niin valtavasti muista sarjoista ja elokuvista.
      Minä iltauninen saatan yli puolen yön katsella näistä sarjoja.

      Mukava ajan katkaisu on myös vierailut, niitä ynnämuu on saanut kokea ja varmaan piristivät kummasti.
      Vaikka hyvin viihtyy yksinkin, kiva on vieraiden kanssa aikaa viettää ja kokea mielipiteiden eroja tai samankaltaisuutta.
      Kanssa käyminen erilaisten ihmisten kanssa on aina jollakin tapaa rikastavaa, voi ajattelua omasta itsestäkin selkeyttää;)

      Näin se on, jos vaan mahdollista kotiin se on yöksi tultava, vaikka valmiilla pääsisi jossakin.
      Mukava aina kuulla, että asiat on reilassa, onnea vaan eteenkin päin hurskainen ja kyllä se mielikin kohta taas hyväksi palautuu.
      Matkojen suunnittelu on melkein kuin matkalla jo olisi ja se odotuksen palkkio sitten tyydyttää mieltä, toivottavasti.
      Eihän nuo valtavan kalliita matkat ole, mutta jarruja on tämän jaksamisen kanssa painettava.

      Oikein ne on katiskassakin asiat on oltava, kalatkin taitaa osata pois tulla, jos selkeä reitti löytyy.
      Veikkaanpa, että nyt saalista jo katiskassa on, kun sitä kokemaan menet.

      Nyt kun lopetan saattaa olla onnistunut lähettäminen.
      Ihmettelen miksi on aina tuon kirjautumisen kohdalla "muista minut", kun joka kerta saa näppejä käyttää kuitenkin, ennen sekin oli totta, niin kuin moni muukin asia, kuten se usein kaipaavani oksapuu, selkeytti kummasti.
      Nyt kokeilemaan taas, olenko vielä kirjautuneen kirjoissa, vai tavaanko kuvatauluja, kivaa päivää kaikille;)
      No niin, sainkin lukea monta kuvataulua,,,,

    • Anonyymi

      Hyvää huomenta!
      Ah, tulin eilen omaan kotiin viikonlopuksi. Tyttärellä on tekemistä Turun muinaismarkkinoilla, joten minä pinkasin Onnibusilla kotiini. Mikä ihanuus on oma sänky. Tästäpä juonnan kysymykseni, että onko jollakulla pirttiläisellä kokemusta melatoniinista? Olen muistaakseni kertonutkin, että vähintään kerran viikossa tulee huonosti nukuttu yö. Nyt tuolla kissavahtina tyttärelläni on ollut noita levottomia öitä enempi. Pimeää ja raikasta on, kissat eivät metelöi eikä pihalinnut. Se on se vieras paikka, vaikka onkin tuttu ;)

      Museoissa olen kuljeskellut kuten myös noissa ihanissa puutalomiljöissä. Vähän luksustakin itselleni antanut, eli käynyt syömässä Aurajoen laivaravintolassa. Käynyt kahvilla taitelijakahvilassa ja monissa muissa pienissä kahviloissa. Viehättäviä muutaman pöydän vehreiden lehvistöjen varjoisia terassikahviloita olen löytänyt. Vaan eivät uutuudenviehätyksestä huolimatta vedä vertoja tälle Kahvipirtille :)

      Ensi viikolla aion käydä kaupunginpuutarhat sun muut läpi. Ajattelin pyöräillä Ruissaloon ja viettää siellä yhden päivän ja ilman rokkia.

      En kuskaa läppäriäni mukana. Kännykällä kerran näpyttelin tänne, mutta oli niin työlästä etten moiseen ala. Silloin tosin taisi olla jotain häikkää, koska monet tekstit näkyivät vähintään kahtena.

      Kaunista, raikasta ja rentouttavaa kesän jatkoa!

      raakile.vielä

    • Anonyymi

      Hienoa että pidät Turusta! Myös minun lempikaupunkini, koska on nykyään kotikaupunkini. Kesät kuitenkin vietän suurimman osan maaseudulla, suvun maalaistalon vahtina.Helppo kuitenkin tulla kotiin, runsas puolituntinen, jollei ole ruuhkaa.
      Melatoniinia jouduin viime talvena ottamaan useasti leikkauksieni jälkeen, kun kipulääkkeet loppuivat. Auttoivathan ne jonkun verran, uneenpääsy oli nopeaa, mutta jos uni keskeytyi, niin ei enää auttanut.
      Täällä maalla nukun kuin tukki, raikas maalaisilma ja luonnossa liikkuminen ovat minulle kaiken a ja o.

      Vinkkinä, käyppä myös Naantalissa, fölibussilla pääsee sinne nopsasti, iltaisin n. klo 20 soi ilta vesper, perinne Armonlaakson aikaiselta Valle Cratzian syntyajoilta. Muutenkin ihana paikka, Rakkaudenpolkuineen!

      Täällä maalla kaikki hyvin, väki rupeaa heräilemään, koirien kanssa jo kiersin rantalenkin, nyt sitten passaamaan muita. Tulee kiire! km.

      • Anonyymi

        Päivää!
        Kiitos vinkeistä kissamummo :) Naantalissa olen viimeksi käynyt v. 1980 ja silloin oli kuunpimennys. Otankin suunnitelmiini käydä siellä vielä tämän kesän aikana.

        Minulla nimenomaan on joskus vaikeuksia nukahtamisen kanssa. Ei auta huolihetket ei fyysisen rasittaminen, kaiketi se on vain osa minua. Kotioloissa sen kanssa on oppinut tulemaan toimeen, välillä hyvin ja välillä huonosti. Kokeilenpa siis, niitähän saa ilman reseptiäkin.

        Päivänjatkot!

        raakile.vielä


    • Nyt telsussa kerrotaan pridekulkueesta. Onhan siellä jos ketä kulkemassa, pääministeristä alkaen.
      Heitä katsoessani tunnen ylpeyttä siitä, että Suomessa on erilaisuutta, joka on ihan hyväksyttävää ja tasa-arvoista.
      Onhan työ tokkiinsa vielä kesken. Mm. jokainen tietää, että naisten palkka on yhä 80 senttiä miesten eurosta, mutta emme tee lakeja erotellaksemme joitakin joukkoja valtaväestöstä. Syrjintää ei sallita. Jokainen kansalainen on oikeutettu tasavertaiseen kohteluun.
      Henkilökohtaiset mielipiteet saa olla jokaisella, voimme turvallisin mielin tuoda ne esiin. Voimme mennä marssimaan tasa-arvoisen elämän puolesta tai sitten pysyä kotona.
      Hyvä me. Ja kesä on kaikilla!

    • Anonyymi

      Olen Makriinan ja muiden hyväsydämmisten ihmisten kanssa samaa mieltä siitä että erilaisillakin ihmisillä on oikeus elää, vaikuttaa ja asua kotimaassaan.
      Ensin rohkeat ja avarakatseiset piispat eikä pääministerikään kannattanut raamattuvyöhykkeen jyrkkää asenneilmastoa ihmisten erilaisuutta vastaan.

      Vapaammassa yhteiskunnassa kaikki ihmiset voivat paremmin. Satatuhatta ihmistä ei voi olla väärässä, tässä suvaitsevaisuuden ilmapiiriä kannattavassa asiassa. mies. anonyymi

      • """ Satatuhatta ihmistä ei voi olla väärässä, tässä suvaitsevaisuuden ilmapiiriä kannattavassa asiassa. """

        Perussuomalaisten äänimäärä viime vaaleissa 538 805.
        Voiko yli puoli miljoonaa ihmistä olla väärässä?


    • Iltapäivää pirttiin. Vai ehtoossako jo ollaan ?

      Olipa mukava käydä kauppareissulla - pääsin autokyydillä - kun parkkihallissa oli tilaa, eikä kaupoissakaan ollut tunkua. Kirjastoon oli tullut varaamani kirja: Katja Ketun Rose on poissa. Ramoona taisi sen jo lukeakin. Toinen kirjapiiriin tarkoitettu, kirja Kimmo Oksasen Kasvonsa menettänyt mies, löytyikin ihan hyllystä.
      Kyllä virkailijat ovat ystävällisiä kun ei ollut ruuhkaa kirjastossakaan. Kädestä pitäen opettivat sakkomaksun maksamisen..)) Taisi muuten olla elämäni ensimmäinen sakkomaksu kirjastolle.
      Sini-Sirkku, Makriina ja SkillaN ainakin katselevat Downtown Abbeyta. Minä myös vaikka dramaattisimmat tapahtumat muistan aika hyvin viime kierrokselta. Kahden kerroksen väki tuli minullakin mieleen. Koskahan se tulee uusintakierrokselle ?

      Englantilaiset sarjat ovat minunkin mieleeni: selkeät, sopivan hitaat juonen käänteet, huolellista ajankuvaa, hyvät näyttelijät.

      Sen verran vilpoista on ollut että metsälenkkejä on voinut pidentää. Mustikassa näkee jo sinertäviä raakileita, mutta kuivuus kai on tehnyt sen, että pieniltä ne näyttävät vielä. Ulkomaiset poimijat ovat löytäneet "minunkin" marjamaani. Kymmenkunta vuotta sitten olin lähes ainoa poimija näillä main.

      Pihalla riittäisi puuhaa - kuten sisälläkin. Ihmettelen hurskaista: aina iskussa, aina työn touhussa, kun oma aika tuntuu menevän tuumailussa.

      Ruuasta on taas ollut puhetta. Silläkin saralla harrastusta riittää tässä joukossa.
      Itse yritän vain päästä vähällä kun pienimuotoisia synttäreitä vietetään: savu-lohi/pinaattikeitto, tummaa leipää eri versioina, kinkku- ja kalkkunaleikkeitä, juustoa, nyhtökaurapyöryköitä (valmiita), perunasalaattia - siinäpä ne tärkeimmät. Tämä nuori perhe ei harrasta makeita ollenkaan, hedelmäsalaattia ajattelin jälkiruuaksi.

      Yksinkertainen, vähätöinen ruoka maistuu nyt, kun on tuoretta tarjolla.

      Yksi nuori perhe lähti lomalle, mutta toinen kaipaa mummon apua nyt kun koulu on loppu ja osa päiväkodeistakin sulkee ovensa. Enhän minä pitkiä päiviä tee, mutta jos kolmekin lasta on valvottavana niin kyllä siinä vanha väsyy vaikka iloahan siitä puuhasta aina saa. Kolmanneksi pienin näistä on oikea hupiveikko: lähtiessään kiittää aina käynnistä, vaikka itse oli kylässä..))
      Hassua että huumorintajua voi olla ihan pienelläkin.

      Hirvittää nuo etelän helteet. 45 astetta Ranskassa. MInulle viime kesäkin oli aivan liikaa ja jos merkit viittaavat siihen että vastaavaa on tulossa tänä kesänä ilmalämpöpumpun hankinta tulee pakolliseksi minulla. Onhan siitä apua talvellakin, tiettävästi. Kuuluvat kerrostaloihinkin niitä asentavan...

      Hyvää jatkoa pirtin väelle,

      • Anonyymi

        Hyviä ovat ilmanlämpöpumpusta kokemukset ainakin poikani perheessä Espoossa,
        uudessa talossa, jossa järjestivät minun synttärijuhlani eilen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyviä ovat ilmanlämpöpumpusta kokemukset ainakin poikani perheessä Espoossa,
        uudessa talossa, jossa järjestivät minun synttärijuhlani eilen.

        Kiva kuulla. Niitä käyttäjien kokemuksia yritänkin vähän keräillä. Onneksi olkoon, synttärisankari. Meilläkin sattuu useita synttäreitä lähipäiville. Useimmat eivät vain juhli enää tai ovat kaukana...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyviä ovat ilmanlämpöpumpusta kokemukset ainakin poikani perheessä Espoossa,
        uudessa talossa, jossa järjestivät minun synttärijuhlani eilen.

        Uudet talot rakennetaan hyvin energiatehokkaiksi ja on usein maalämpö. Onnea synttärin johdosta, kiva kun pääsit sinne valmiiseen juhlaan . 🌹🌹🌹


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Kiva kuulla. Niitä käyttäjien kokemuksia yritänkin vähän keräillä. Onneksi olkoon, synttärisankari. Meilläkin sattuu useita synttäreitä lähipäiville. Useimmat eivät vain juhli enää tai ovat kaukana...

        Kiitoksia onnitteluista! Valmiille sain mennä, vieläpä toisen perheen kyydissä, niin ei tarvinnut itse ajaa, sehän on skumppa-maljan nostonkin kannalta tuvallisempaa sillai. Ja lasten ja lastenlasten äänet tekevät hyvää, naurut kohoavat aina välillä kattoon ja kaikki voivat hyvin, iloa ja rauhaa toivonkin eniten. Kerran vuodessahan ne synttärit vain ovat.

        Hyvää ja iloista sunnuntaita kaikille Kahvipirttiin!


    • Anonyymi

      Meillä on jo toisen polven ilmalämpöpumppu käytössä. Se ensimmäinen oli käytössä talon täysremontin aikana. Vaikka sen pölynsuodattimet putsasin säännöllisesti. laitteen myyneen ja asentanen yhtiön mies sanoi että sen putsaus täysin tulisi maksamaan puolet uuden laitteen hinnasta.
      Niinpä mie hurskainen tilasin uuden. Siintä vanhasta ei hyvitetty centtiäkään. Nyt uskon että yhtiö sen kunnostaa ja myy edullisesti eteen päin. Samapa tuo; ei maahan kaatunutta maitoa kannata murehtia tän enempää.
      Olen skeptinen hiukan siintä sähkönsäästömainostamisesta. Kas kun lämpimällä säällä asunnon viilentäminen naksututtaa sähköpattereita. Viileämmässä asunnossa on kyllä miellyttävämpää asustaa.

      Kehooni annetut anestesia-ainekset ehkä aiheuttivat muutaman päivän viiveellä väliaikaisen sammahtamisen. Kun arvelin löytäneen syyn tähän sippaamiseen, luovutin toki sovinnolla.

      Sairaalaan kutsukirjeen tekstissä kyllä ehdotetaankin että isommat työt kannattaa siirtää myöhäisempään ajankohtaan. Niinpä kokeilin pitemmästä aikaa "kyläluutana" oloa. Ka niin; kun harvempaan käy - toki hyvänä pidetään.

      Tosilomalaiset aloittavat lomansa nousviikolla. Olkoon heille kotimaassakin säälliset lomasäät!

      • Kiitos tiedoista hurskainen Se käsitys minullakin on ettei tuolla pumpulla energiaa säästetä. Minä vain olen niin heikkopäinen, etten kestä kuumuutta, enkä oikein kylmääkään sen puoleen...


    • Tänään oli pölyimurin talutuspäiväni ja päälle saunominen.
      Hommat on hoidettu ja "vapaa" alkanut.
      Pide- kulkue on puhuttanut. Jaa-a...en olisi kulkueeseen tupannut
      vaikka olisi vierestä kulkenut. Alle puolen tunninhan tuonne olisi
      julkisilla päässyt.
      Eihän minun tarvitsisi mitään selitellä, miksi en kulkueeseen mennyt.
      Uskonnollinen syy se ei ole, en ole kirkon, enkä minkään uskonnolisen
      liikkeen jäsen. Minusta näyttää, että alkusyy on siinä, että kirkossa
      vastustetaan homojen tai lesbojen vihkimistä ja perustelut tullevat
      Raamatusta. Siinä se tasapuolisuusvaatimus, jota on sitten laajennettu.
      Minun puolestani homot,lesbot ja fransut saavat olla mitä ovat. Eivät
      he elämääni haittaa. En kuitenkaan osallistu joukkoliikkeeseen heidän
      puolestaan. Minulle Raamatulla ei ole tässä "ohjaavaa" vaikutusta.

      Aurinkoinen ilta jatkuu, hyvä pällistellä parvekkeellakin. Heippa!

    • Virheitä mätin, ainakin" Pride".

    • Anonyymi

      No hyvää iltaa kaikille. Olipa mukava herätä tänä aamuna täällä mökillä sateen ropinaan. Pirtti kun oli lämmin, niin tassuttelin kahvipöytään . Runsaasta sateesta huolimatta pupulapset kirmailivat pihalla välillä kyyhöttäen paikallaan . Kyllä luonto on ihana.
      Aikaisin on tatit tupsahtaneet nurmikolle. Ah , maistuu muuten hyvältä ,sipulisilppu,tatit,porkkananapit ja perunalohkot maustettuna ja pannulla paistettuna kylkeen eilen katiskasta napatut ahvenet.
      Muuten koko päivän laiskottelua ja pädistä lehtien ja kirjojen lukua, mutta kun sade vaan yltyi, laitoin kaakeliuuniin tulen tunnelman luojaksi ja kas kummaa ,kun oli pari täyttöä palanut taivas jo sininen ja eiku lenkille ilta-aurinkoon. Nyt tässä sit naputtelen juttua.Kestättekö.

      • Anonyymi

        Kiva kuunnella sun juttua vaihteeksi. Voi kun mullakin olisi kaakeliuuni ! Onko sinulla mökkinä joku vanha huvila ?


      • Anonyymi

        Meillä ainaskin on vanha puuhuvila mökkinä, se on rakennettu josku 1900-luvun alkupuolella.
        Minulla myöskin on tuollaista rakkautta vanhoihin rakennuksiin.
        Lastenkin perheet ovat tykänneet.


    • Anonyymi

      Iltaterveiset kahvipirttiin, kun tälläinen löytyi, aloitellaan nyt ensin anonyyminä.
      Juhannuksen jälkeisen viikon lauantai, siis keskikesän kaunein valoisin aika. Jouduin pari tuntia sitten tarkistamaan silmälasien puhtautta, kun vaikutti ettei näe iltapalaa syödä, eipä muuta kuin valot päälle. Tuntui melko oudolta, eihän kesäisin yleensä ole pidetty ollenkaan valoja päällä, vai liekö muistissa vipaa.
      Juttujanne lukiessa, mukava tunne, kaikkea voi höpötellä, myönteisessä ilmapiirissä. Kun nykyään ei ole kotona muita ja joskus kielenpäällä monenmoista, jospa tänne. Juttelitte vanhoista vuosikymmenistä, autoista jne. Mukavia muisteloita.
      Toisen kerran enemmän, nyt vuode kutsuu jo.
      Hyvää yötä ja rauhallisia unia kaikille.

    • Huomenta ja kaunista alkua lupaa sää tälle kesäkuun viimeiselle päivälle.
      Aurinko pilvettömältä taivaalta paista, tuuli melko reipas, tuntuukin kuin koko alkukesä olisi tuulessa eletty, ilma vähän koleahko, mutta tällä mennään.
      olen perin kyllästynyt näihin parannuksiin mitä on Suomi24 tehnyt, nyt on pelkkää anonyymien kirjoituksia ja minä kun en osaa viesteistä lukea, kenen viesti on milloinkin kyseessä, siinä sitten yritän vastausta viestiin lähettää;(
      No se lienee minun harmini, mutta kyllä olen melkoisen turhautunut, en peukuta näitä uudistuksia.

      Viimeiseen viestiin voin sanoa, että saa höpötellä ja puhua asiakin, ihan kaikki sopii.
      Jatka vain kirjoittelua, siinä sitä sitten tutustutaan;)

      Joko tatit on ilmestynyt maisemiin, vwsi kielellä lueskelen, ovat hyvin muistissa mökki ajoilta.
      Nuo vanhat kaakeliuunit ovat kerrassaan mahtavia, niitä silloin tällöin noissa remontti ohjelmissa näkee.

    • Voi hitto, en paremmin sano, taas hyppäsi ja kun en tajua mitä lähtönappia painan.

      Samoilla aattoksilla minä myös noista uskon asioista ja myös erilaisuuden kohdalta mitä ynnämuukin, ei hetkauta elämääni.
      Tuolla joku kirjoitti että ei puoli miljoona ihmistä voi väärässä olla, mielestäni voi, jos kulkevat ilman omaa ajatusta, laumasieluna johtoa seuraillen.
      Paljon on asioita, mitkä vaatisivat kulkueita, mutta eipä niistä enempää, kurjuutta maailmassa riittää.

      Jospa hurskaiseen tarttuisi "kyläluutana" olo, kun kerran hyvän kohtelun sai, tulisi sitä kautta lepoa ja muutakin kivaa.

      Demeter, tunnet varmaan itsesi hyvin tarpeelliseksi, kun aina väliin lapset apua tarvitsevat, minulla jo niin suuria, että tulevat toimeen ilman apujoukkoja.
      Ilmalämpö pumpuista ja sen muista ei minulla mitään kokemuksia, mutta kiva että pirtin tiimoilta voi niistäkin puhua.
      Syntymäpäiväkin on ollut jollakin, onnittelut!
      Jokohan kohta pääsisi katselemaan mustikoita, jos vaikka helpon paikan löytäisi.

      Makriina ja anonyymi puhuivat tuosta suvaitsevaisuudesta, hyvä sydäminen en usko olevani, mutta osaan laittaa, ajatella asioita toisen sen kärsivän ihmisen kohdalta ja helppo on kaikkiin hyviin asioiden hoito yrityksiin yhtyä.
      Paljon on korjattavaa omassa kotimaassammekin ja hyvinvointia riittäisi suurelle joukolle, jos hieman tinkisimme itse kukin.

      Kissamummo ja raakile.vielä Turun kaupunkia ihastelivat, minulta on jäänyt hyvin vähälle ne rannikko kaupungit, mitä nyt Ruotsin laivaan olen Turusta noussut.
      Varmaan nähtävää olisi, mutta enpä jaksaisi pitkiä matkoja niistä ihanuuksissa kulkea, mutta kauniiksi uskon sielläkin kaiken olevan.
      Kesä on kaunista myös täällä meillä päin ja laivaristeilyt täällä vetävät, Saimaalle kuin Kallavedellekin.

      Etsin viestiä tänään 7,50 tulleena, mutta eipä silmään sattunut, kai tässä jo näkökin alkaa reistata;)
      Aloittelen lepäillen ja nautiskellen tätä päivää, puuhastelut kaikki tehty ja voin vaikka parvekkeella istuskella ja liikenteen ääniä kuunnella, sopivasti voi uneen viedä;)
      Viettäkää antoisa ja nautittava päivä itsekukin.

    • Anonyymi

      Taitaa olle aika pirtin vetäjän vaihtaa uuteen koneeseen, ei muilla juuri ole noita tahattomia katkaisuja kuin ei kirjautumisen häviämistäkään! Turha on syyttää Suomi 24 muutoksista, kun oma kone ei enää pysy kehityksessä mukana.

      Olisihan se joskus hyvä ajatella heidänkin asemaansa, jotka eivät halua rekisteröityä , nyt ovat enemmistönä yhdenvertaisia kaikilla tavoin, tunnet heitä tai et!

      • Miksi pirttiläisten pitäisi yhdenvertaisuuden nimissä ajatella rekisteröimättömien asemaa?

        Monihan on jo siirtynyt allekirjoittamaan viestinsä, eikä se lie liikaa vaadittu pirtissä vieraileviltakaan.

        Allekirjoitus vieraskirjaan on hyvä tapa.


      • Anonyymi

        Miksi pirtti olisi eri asemassa kuin muut ketjut ? Ei muualakaan tarvitse allekirjottaa.


      • Anonyymi
        Korppikotka kirjoitti:

        Miksi pirttiläisten pitäisi yhdenvertaisuuden nimissä ajatella rekisteröimättömien asemaa?

        Monihan on jo siirtynyt allekirjoittamaan viestinsä, eikä se lie liikaa vaadittu pirtissä vieraileviltakaan.

        Allekirjoitus vieraskirjaan on hyvä tapa.

        Korppiskin jo kovin pirttiläinen vaikka hiljan on tullut kuvioihin. Kärkäs kuten aina olet tarttumaan sellaiseen, joka ei ole sinun kyvyissäsi ottaa kantaa.


      • Anonyymi

        Ikävästi arvosteli heti skillania , ettei osaa tallentaa kirjoituksia ja että pirttiläiset hänestä levittää juttuja. Ihan kuin koko suomi 24 käyttäjäkunta ei sinne pääsisi lukemaan ja kommentoimaan. Nyt on sen katiska tärkein juttu koko palstalla kun suoli tuli käsitellyksi.


      • Anonyymi

        Kaiken huippu oli, kun kirppis alkoi sisustamaan Skillan avaamaa kahvipirttiä uudelleen!


    • Anonyymi

      Illan rauhaa Kahvipirttiin!
      Mukavan päivän iltaa, väsyneenä, mutta onnellisena. Tytär vanhimman poikansa kanssa on ialahduttanut sunnuntaivierailullaan isoäitiä. Teimme tyttären kanssa melkoisen työn selvitellessämme kaappien sisältöjä, vähentäen vaatemääriä.
      Tupakan kun jätin 3 v sitten jäi yhtä ja toista tyköistuvaa vaatepartta pieneksi, joten arvannette tyttären iloa, kun hyviä jakkupukuja, mekkoja, ja puseroita kertyi hänelle. Kaappeihin sain hyllytilaa, ja laitoin tahallani muutamia tytölleni mieluisia villavaatteitakin mukaansa. Hyvä, että nuorimies oli kantoapuna, kun liinavaatekaapistakin jouti muutamia pussilakanoita.

      Tytär oli leiponut tuliaispullia, joita parvekkeella auringonpaisteessa nautimme, iloinen iltapäivä oli kaikkiaan, tyttärenpoikaa Nurmijärveltä kun en sitten viime kesän ole nähnytkään.

      Lempeää sunnuntain illanviettoa kaikille! toivottaa sini.sirkku

    • Hyvää keliä tuli hyväksi käytettyä. Kävely ulkona oli tärkein
      saavutukseni. Siinä sivussa pistäydyin parissa puodissa, pieniin
      jäi ostokset, mutta tulipahan katseltua:)
      Kyllä minulle tekee rekisteröidyn viestin lähettäminen saman
      tempun kuin Skillanille. Kirjautuminen näkyy, kun painan Lähetä
      nappia. Äkkiä kirjautuminen katoaa ja tulee ilmoitus: et ole
      ole kirjautunut! Näin käy usein.
      Saan kyllä viestini kirjautuneena: värjään tekstin, kopioin ja
      käyn kirjautumassa, otan kopion lähetysruutuun ja näin lähetys
      onnistuu. Onhan siinä oma hommansa:)) Jos hoidan homman
      ilman kirjautumista, panen kyllä puumerkkini viestin loppuun.
      Pidän sitä asiallisena. Kuten SkillaN mainitsi, jos ei ole muuta
      kuin Anonyymi, vastaaminen on arvuuttelua. Eihän nimimerkki
      ole pakollinen. Jos haluaa piileskellä, käyhän sekin:)
      Tänään ei ole MM- jalkapalloa, olen osittain sitä seurannut. Nyt
      pääsee koisimaan hyvissä ajoin. Hyvää jatkoa teille-kin !

    • Anonyymi

      Iltaa!
      SkillaN on käynyt kenkäostoksilla ja minun pitäisi myös. Turhamaisuuttani kävelin viime viikolla yhden päivän epäasiallisissa kengissä ja jalat vihoitteli. Kävelykenkäni mukamas riitelivät sävyltään muun vaatetuksen kanssa. Otin opikseni tälle kesälle.

      Tänään innostuin metsälenkillä pehmeällä alustalla kävelemään pitkähkön lenkin. Onneksi oli vesipullo mukana. Kipusi lämpötila kuitenkin hellerajalle.

      Minusta tuon bukstaavin rustaaminen kommentin alle on ihan hyvä. Rekisteröitymään en näin epäsäännöllisenä kirjoittajana ala ja jos se uutuuden viehätys vaikka katoaa. Koeajalla olen :)

      Se on kapsäkki pakattu ja huomenissa menen taas kissaterapiaan.

      Hyvää jatkoa väelle!

      raakile.vielä

      • Anonyymi

        Sama täällä, olen niin säännöllisen epäsäännöllinen täällä, etten viitsi rekisteröityä.


    • Anonyymi

      ...ja sadat kengät tilasi. Niin meni joku biisi vuosia sitten. Kyllä hurskainenkin voi sata tulitikkua ostaa, mutta aikanaan Imelda Marcos filippiinien päällikön rouva niin kuului tehneen. On myöhemmin selvinnyt että kansan rahoilla.
      Tälläistä kesäkuun viimeistä päivää en muista viettäneeni. Toki Klotholle kiitoksia, polvet linkkuveittenä viestitän ettei ollut vielä elokuun viimeinen.
      Siinä vaiheessa ollaan ns. viikset nipussa. Niin kun niinkin vähäinen asia kuin pissan kulkeminen oli aamuyöllä herätessä edessä. Se sairaalan antama katetri ei saanutkaan pilssivesisäiliötä auki.

      Tilasin jo aamuksi Kelataxin kun keltaisen väristä kuplaa alkoi jo ottanahan alle kehittämään. Ja niin oli voimallinen johdatus että äsken se riivatu rassi päästi pälkähästä; lösö pääsi vapaana taas huilaamaan. Onhan noista tilanteista oksat pois. Yksi kuulu ja tunnettu tähtitieteilijäkin menehtyi umpivirtsaan, kertovat aikakirjat. Kiertoteitse näin häpeällisistä tilanteista ja päivistä on puhuttava tai kirjoitettava.

      Olisin pessyt ränsäisiä kesälippiksiäni matonpesuasemalla. Jono oli siellä vääränkoivun mutkassa, kun frouvilla oli oikein hyvempiä mattoja vuosihuoltoon menossa.
      Niin että mitäpä minä wanha ja vähänläntä ukkeli muuta kuin liukusin sieltä puolioman oman kesä talvimökin tantereille. Ja kuten sanottu, taas Liptonin tee ja laivakorput hyvältä maistuivat.
      Sitä iankaikkista autuuden viehkoa palstalaisillekin. (hurskaiselasta)

    • Anonyymi

      Heips, kirjoittelitte jostakin allekirjoituksesta ja rekisteröinnistä, miksi pitäis ? Ehei ,turha vaiva. Kirjoitan ,mitä kirjoitan ja lähetän. Yksinkertaista padillani.

    • Huomenta ja hyvää alkavaa heinäkuun ensimäistä maanantai päivää.
      Tuuli puhaltelee, tietysti kuten on koko kevään jaksanut, mutta hyvä niinkin, tyrkkäsi mustat pilvet naapurin puolelle ja aurinko tuli esiin tuoden lämpöään.
      Anonyymi totesit siltä osin oikein, kone on vanha, mutta niin on käyttäjäkin, kai pitäisi jo pois häippästä häiriköimästä;)
      En Suomi24 syytellyt, muusta kuin kirjautumisen häviämisestä, kaiken muun otan omaan piikkiin, toivoen vielä selviäväni.
      Minun puolesta kaikki voi toimia kuten halu on, en mitään rekistöröimistä pyydellyt, vaan ihan vain nimimerkin viestin perään.
      Onnistuu kohtalaisen hyvin, mutta toivomisen varaa on, tietysti voi jättää vastausta vaille näille joilla ei voimia ole puustaimia perään laittaa.

      Hyvää jatkoja kissa hoitoon raakile.vielä ja aivan tyytyväinen olen sinun tapaasi laittaa nimimerkki perään, on niin helppo tunnistaa ja vastata, jos aihetta ilmenee.
      Kyllä se kenkien löytyminen oli työn takana, mutta sanotaanhan, että joskus sokeakin kana löytää jyvän;)

      Jopa töitä teettä tuo VC:ssä käynti hurskaiselle, mutta onneksi tilanne selvisi, näitä vaivoja jos jonkinlaisia ikä tuo tullessaan.
      Eikös lippiksiä melko halvalla saa, osta uusi ja heitä roskiin entinen, tai olisithan voinut jonkun frouvan pyytää se vanha pesemään, eivät varmaan olisi pyyntöä hylänneet,

      Noin juuri ynnämuu, joskus saattaa vaikka kysymyksiä esiin tulla ja vastauksen laitto ei satu kohdalleen, taas sanon oksapuun aikaan sen voi kohdistaa.
      Tai apua voisi pyytää, jos huomaisi jonkun asiasta tietävän kirjoittavan, mutta kohdistaminen vaikeaa, jos vain anonyymejä kaikki on.
      No olkoon miten on, eihän täällä sotaa tarvitse käydä, tehköön jokainen miten hyväksi näkee.

      Onnitelen tupakasta pääsemisen johdosta sini-sirkku, minulla ei onneksi ole sitä harmia ollut koskaan, muita kylläkin, tuon ruuan himon suhteen taistelen, vaikka lääkärini sanoikin, että ei vanhana tämäkään tarpeen olisi.
      Paljon tulisi hylly ja tanko tilaa minulle myös, jos johonkin saisin hävitettyä, no onhan ne kirpputorit, mutta en sitäkään ole aikaan saanut.
      Joskus keräsivät tuonne naapuri maahan, sinne laitoin paljon, nyt en ole huomannut keräyksiä olevan, jospa vielä onnistuisi.

      Korpikirjailija sanoi oikein, joka paikassa käydessä toivotaan vieraskirjaan nimi laittamaan ja pirtissä juuri siksi, kun täällä joka päivä useampi kirjoittaja pistäytyy, muissa ketjuissa silloin tällöin.
      Ehkä tämä asia tuli loppuun kalutuksi, jatketaan tyylillämme.

      Päivä vailla suunnitelmia, mutta iltaan varmaan päästään näinkin ja yleensä jotain hommaa käsiin aina sattuu.
      Voikaa hyvin ,irkku-37 kirjoitta fasessa, että ensi kuun perästä on syyskuu, niin on, mutta eipä sitä vielä surra, sillä vielä on kesää jäljellä,,,,, vielä tulee kauniita päiviä ja niistä nauttikaamme;)

    • Anonyymi

      Aurinkoista huomenta!
      Helppoahan se on joku nimimerkki kirjoituksen loppuun pistää , itsekin kun olen jo mielestäni tarpeeksi höpissyt, merkkaan loppuun vain km. lyhennys kissamummosta. Helppoa kuin heinänteko!

      Meillä täällä maalla pukkaa olemaan jo aika täyttä, kun lomalaisia valuu kaupungista raikkaaseen maalaisilmaan. Mikäs sen mukavampaa, kun paljon on sukua ja myös vähemmän sukua ympärillä.
      Onneksi täällä nukkumatilaa riittää, ja niinhän se on myös sopu sijaa antaa. Välillä noita nuoria nauran , kun niin sanavalmiita ovat, nopsasti välähtää kinkkiseenkin asiaan vastaaminen! Välillä tämä mummo pyörittelee päätään, kun ei pääse asiaan kunnolla edes sisälle!
      No, mielellään mummoa opastavat nykyajan trendeissä ja tekniikoissa.

      Välillä minusta tuntuu, että tulee väsy liian hektisestä olosta, mutta onneksi voin helposti hypätä autooni ja karauttaa kotiini lepäämään. Ei ole huolta, ettei siellä ilman minua pärjättäisi! Oman hiljaisen kodin rauhaa välillä kaipaa vanha kissamummo!🦊🦊🦊🐕🐕🐕

    • Pirteitä koiria häntä iloisesti pystyssä, kirmaa kissa.m. preivissä pirttiin. Iloinen ei ollut äskeinen koirassu, jonka emäntä tai isäntä oli jättänyt istuinpenkkiin odottamaan kauppatavaroiden ostajaa.
      Minä koiraystävänä kommunikoin rauhoittavasti elekielellä, ja juttuun tultiin, vaikka pari ukkoa istuikin välissä. Heiluttihan se häntäänsä kun sinne taas katsoin, vaan ei vielä näkynyt omistajaa kun läksin.

      Olipa ulkona jo helleaalto täällä etelässä, ja minä kun laitoin villatakin lähtiessä harteille suotta. Sisällä on viileämpää ja rullaverhon vedän olkkarissa alas kohtapuoleen, Parvekkeen reunaa jo hipoo aurinko armas, mutta sisälle en häntä huoli 😊))

      Pihan syreenimajaan uppoudun iltapäivän paahteen jälkeen, ensin jotakin pientä raikasta suuhun. Silakkarullia, sipulisilppua salaattia ja paprikaa, leipäpalalla viilin kanssa voisi olla helleruokaa, moikka muun Suomen pirteään viileyteen!

    • Sateinen oli yö ja o alkanut päiväkin täällä Korvessa. Tämän tietäen, tein mökkihommat valmiiksi eilen kun aurinko paistoi ja lämmitti. Leikkasin ruohikon, peittelin puutarhakalusteet ja ajelin kaupunkiin.

      Sulatimme eilen ison pakkasen kun se ammotti tyhjyyttään, teimme tilaa tulevalle marjasadolle. Helppo oli sulatus kun keittiön nurkassa on vara pakastin ja minulla mökillä pieni kesäkäyttöpakastin. Ei ollut ongelmia pakastuneiden tuotteiden kanssa.

      Huomisesta toivon kaunista päivää, aijomme näet osallistua kävelykadun avajaisiin ja syödä katuruokaa, paistettuja muikkuja, mansikoita ja muurinpohjalettuja. Vanhenen taas vuodella joten juhlimme sitä puikkelehtimalla kirkonkylän ihmisvilinässä.

      Taidemuseissa vierailemme Daniel Kajanus näyttelyssä. Onhan Tanelilla ollut merkittävä rooli meidän kahden elämässämme. Taneli yhdisti tiemme 13-vuotta sitten Tanelin pubissa. Myöhemmin minulle selvisi, että Paltamossa, äitini synnyin seudulla syntynyt Daniel Kajanus on haudattu Haarlemin St. Bavo kirkkoon. Haarlen taas on P.n synnyin kaupunki.

      Olemme myös varanneet liput kuun loppupuolella Daniel Kajanus oopperaan, joka on hollantilais/suomalainen yhteistyöprojekti.

      Näin on maailma pieni.

      Niin mitä sitä tänään. Myohäisheränneenä ja brunssin nauttineena mietin kannattaako alkaa pyykin pesuun vai olisiko vaan vaaka-asennossa ja naputteleisi tänne netin syövereihin jonnin joutavia 😊

      • No, jopas nyt, olen elänyt tiistaita koko päivän, huh pitäisikö olla huolissaan.
        Käykö muille kodkaan näin?

        Kävelykatu ja synttäriliihottelut kirkon vilinässä onkin vasta keskiviikkona, hyvä niin, tuntuu kuin olisin saanut yhden päivän lisää.

        No, huomenissa loikoilen laiturilla. Nyt näyttää käyvän niin, että Etelä-Suomi saa tuta korven viimeaikaiset tuulet ja sateet ja täällä suomineidon uumalla on vihdoin lempeämmät tuulet.

        Nyt pehkuihin.


    • Aivan hellekamppeissa pärjäsi tänään ulkoreisussa. Sama kuin
      ennenkin, kävely ykkösasia ja kaupassa jotain katselemassa.
      Mansikat olivat 5kg/ 27 euroa, hiukan siis hinta puonnut. Tuli
      ostettua.
      Parvekkeella puuhastelin useamman tunnin. Oikein hyvä
      "työympäristö." Kuitenkin sain itseni väsähtäneeksi. Täytyy
      puraista vähän iltapalaa ja heittäytyä pötkölleen. Huomenna
      sitten levänneenä uudet kujeet:) Heippa vaan!

      • Ajattelin tänään, että Suomi on mansikkamaa. Suomalaisen velvollisuus on syödä tuoretta kotimaista mansikkaa ja nauttia kesästä. Voisipa ajatella kermavaahtoakin annoksen päälle, jollei pelkää kolesterolia.
        No minä huomasin, että kojussa myytiin makeaa suomalaista, 4,50 e/l. Otin litran. Happamia. Perkasin ne kippoon ja mätin sokeria päälle. Pitää ottaa jätskiä lisukkeeksi.
        Kunhan tästä litrasta selviän, on mansikkatarpeeni tyydytetty vuodeksi.
        Kaikki eivät nauti mansikka-ajasta.
        Isäni sai niistä kuumeen. Onkohan minulla samoja geenejä?


    • Anonyymi

      Taas hurskainen raahustaa Pirttiin. Kun käytäntö opettaa vanhaakin varista, siinä huomasin että Pirtin kaakaojuomaa voi pöydällä ilmatteeks viilentää kun jättää sen vähäseks ajaks pöyväll jäähtymään.
      Tätei kuka usko, mutta jouduin ottamaan eräässä odotusaulassa tänään villapaidan pois lämpimän olohupparin alta. Helpompi olo siintä kyllä seurasi.

      Tiesin jo aamulla että matka hallintokeskukseen, monet asiat siellä veisivät päivän kokonaan. Niin ne tekivät. Se wc-ongelma saattaa olla pitempiaikaista. Tapasin minua puolta nuoremman miehen, joka joutuu katedroimaan jokaisena wc-käyntikertana. Hänellä yli 10 vuotta.Hirmuinen kohtalo sellainen.

      Posti toi kerrankin pelkästään hyviä kirjeitä. Niin kin aikasemmin jo ilmotettiin, että veronpalautukset maksetaan tileille jo to.4.7. Palautus ei ollut iso, mutta parempi sekin 50€ kuin lisämaksuna.
      Oikein mainiota sään viileneminen. Surkeaa katseltavaa kun kaupunki ja yksityispihatkin ajetaan kuin millinkoneella kaljuiksi. Poutaputkina aurinko polttaa ne keltaiselle karrelle.

      Mutta kuvauutisia pukkaa. Viikko on taas aloitettu. Ja heinäkuukin. Meillä ainakin väkituulisena. Mitäs tässä kun hiljakseen lyyhätään taas eteenpäin!

    • Anonyymi

      Lainasin kolme kirjaa, mutta en ole nyt ehtinyt lukemaan, tilasin yhden, samoin käy sille luultavasti!

    • Anonyymi

      Puuharhassa kukkivat liljat tuoksut ovat mahtavat vaikka vain 40 kukkaa lisää tulee torstaina.

      Hyvää Kesää.

    • Huomenta, vähän hitaasti päivä alkaa, torille on aikomus, jos jotain vielä löytyisi.
      Puolipilvinen sää ja tuuli lopulta vaipui lepoon.

      Voi miten ikäviä nuo terveyteen liittyvät asiat joskus tuokaan, kuten nyt hurskainen joutui kokemaan, mutta toivossa paremmasta vaan jatkamme.
      Ei ole suuri minunkaan veron palautus vajaa 40 euroa, mutta samat mietteet kuin hurskaisella.

    • Taas lennätin kesken pelin, mutta jatketaan;(
      Minun kone on kyllä hyppinyt koko aamun, mutta eipä innosta uutta ajatella, ei nämä mummon rahavarat aina vaan uusiksi auta laittamaan.

      Makriina mansikoista puhuit, ei ne todellakaan hyviltä nykyisin maista, mikä syy, vai onko vika syöjässä.
      Olen aina luullut, että metsämansikka kuumetta nostaa joillekin, mutta asia voi olla toisinkin.

      Ynnämuulla on taiteelliset harrastukset ehken vieneet parvekkeelle, mikäpä sen mukavampi paikka onkaan, ellei aurinko liikaa helota.
      Jospa täälläkin tuo mansikan hinta noille lukemille putoaisi, mistä sinä kerroit.

      Noita sattuu, päivien sekoiluakin, onnea nyt etukäteen huomiselle, jos vaikka se unohtuisi.
      Helleaaltoa en kaipaa, aurinkoa kyllä, mutta kaikki annettu sään puolesta on vastaan otettava.

      Ajattelin uusia perunoita torilta ja jos vaikka silliin tyytyisin niiden kaveriksi, on se joka kesä tämän laatuinen ateria syötävä, oikein himo päälle painaa;)
      Onhan se mukava ,että vähillä vaatteilla pärjää.

      Kyllä minäkin väsyisin paljoon ihmismäärään, vaikka sukulaisista olisi kyse, kyllä ne pienet jaksaa rasittaakin, niin mukavia kun ovatkin,
      Mukavia seuralaisia, mutta oman rauhan väliin tarvitsee, sivusta katsellen paremmin jaksaa.
      Puhun nyt itsestäni, kai minun mittani on täyttynyt tässäkin asiassa, silti aina mielessä pyörivät ja vointiaan kyselen.
      Ei kai näistä huolehtimisista koskaan pääse.

      Nyt lopetan, kohta en edes mansikka litraa ehdi saamaan ennen torin sulkemista, jollen pistä töpinäksi.
      Leppoisaa oleskelua teille kaikille;)

      • Mansikat on minullakin hakematta, mutta ehtiihän tässä vielä, vaikka sitten talvella pakastimesta. ;) Äitini sai mansikkakuumeen, joten ei syönnyt koskaan niitä.

        Kauppaan täytyisi minunkin tomertautua, mutta nyt keksin tuohon maito ongelmaanikin ratkaisun, kun oli loppunut se UTH-maitokin, niin kyllähän kuivamaidostakin saa kahviin valkaisua ja ei haittaa, vaikka jääkin vähän kokkareiseksi, sillä maitoahan ne on vain.

        Kone hyppii minullakin, mutta tokeutuu, kun laitan hakuriville Firefox ja painan vain googlehaun, mutta en avaa sitä selainta koneelleni. Jo lakkaa hyppimästä, ....toistaiseksi. Voihan se olla enteilyä koneen vaihdolle, mutta pöytäkoneestani en luovu, siis en halua mitään pienempää härpäkettä itselleni, riittää, kun joskun käytän lapseni perheessä.

        Taidan lukea ainakin tovin ja ottaa vaikka torkut, koska herään aina 4-5 aikoihin.


      • Jatkan edellistä, että luin sitä kirjaa, kunnes "Omatunto", tai muu pakoite sai minut lähtemään kauppaan. Kaikki hyvin puol`kilsaa, mutta sitten tulikin ankara sadekuuro ja minä inhoan ajaa sateessa, mutta poiskaan en halunut kääntyä, joten siitä vain Lidliin saakka (15 km), jolloin kuuro olikin lakannut.

        Nyt on sitten sitä UTH-maitoa lokakuulle, joten joku toinen käyttö täytyy keksiä tuolle kuivamaidolle, jota on jostain syystä kertynyt minulle liikaa.

        Lidlitä lähtiessäkin satoi hieman, mutta minulla oli asiaa viellä Prismaan ja onneksi sateettomana sain asiani hoidettua, mutta kun lähdin sieltä, niin taas tuli vettä aivan minun kiusakseni ja luonnon parhaaksi.

        Kauhukseni lueskelin Iltiksen juttuja ja on mukamas epäsovinnaista mennä ihmistenilmoille ilman rintsikoita ja minä poloinen olin vetäissyt vain ilmavan puuvillapuseron päälleni, ilman rinsikoita ja minulla ne (tisut) kyllä on melkoisen isot, siis ei mitkään "paistetut kananmunat" rintojen kohdalla.

        Kukaan ei onneksi huomautellut mitään, mutta eihän ne vanhoja noteeraakaan, onneksi, sillä kauppareisulla juttelin useimmankin asiakkaan kanssa kassa jonossa, kun kaikki toiset kassat oli mukamas rustaamassa uusia työvuoroja.

        No olkoon nyt tänään pari viestiä, koska nyt ei ole mitään toimintaa puoleltani kirjoitella, koska ruokaa ja juomaa on ainakin lokakuulle saakka, ...paitsi, paitsi, se

        Espoon kiinteistö, koska siitähän se myrkyn lykkäsi minulle, tuo mieheni kuolema ja minä "hallinnoin" sitä kiinteistöä, johon en halua muuttaa, en edes mennä enää käymäänkään siellä, joten otanpa taas tuon kirjani esiin ja paneudun sinne "murhamysteerien ratkaisuun", tai kenties johonkin kartano romantiikaan.


    • Tänään on vettä sataa losottanut vaiheittain pitkin päivää. Sain
      kuitenkin kävelyni tehtyä kuivin nahoin.
      SkillaN kyllä osui oikeaan parveke puuhastelujeni suhteen.
      Parvekkeeni on sopivasti siten, että aamusta pitkälle iltapäivään
      ei aurinko porota. Joten hyvä paikka olla, miettiä ja jahkailla.
      Tuleeko mitään vai meneekö vain suunitteluksi. Sillä ei ole
      tärkeätä merkitystä. Kunpahan jotakin kokeilen:)
      Ihmettelin edellisistä viesteistä mitä UTH- maito on. Ei ollut
      minulle tuttu. Selvisihän se, jos on kuivamaitoa. En muista
      sellaista käyttäneeni.
      Tänään tulee MM- jalkapalloa. En jaksa koko ottelua katsoa.
      menisi puolille yön. Kun puoletkin katson . . .lopputulos
      aamulla. Sekin on aikamoista harrastamista minulle;))
      Huomenna lienee sadepäivä. Kaikki kelpaa. Heippa vaan!

    • Anonyymi

      Yhen kerran aattelin ottaa lomaa työlippisten pesusta. Laitoin ne pesukoneeseen 60- pesuohjelmalle. Ahaa. Ylen puhtaita olivat, Kone oli kuorinut lipat kankaattomiksi. Niin hurskainen teki puhdasta kaatopaikkajätettä.
      Yö oli huono. Uskoin hurskaasti että kyllä yö katetroimattakin menee. Olette ainakin kuulleet tuosta inhasta toimenpiteestä. Tarve herätti 4 kertaa yöllä lösöastialle.
      Soitin sinne pehmytkudosleikkauksen tehneeseen sairaalaan.: Sanoivat, että mene sinne kotikuntasi terveyskeskusasemalle ja pyydä mittaamaan jäännöslösön määrä ja mahdollinen bakteeritaso.

      Soitin sinne. Se oli mennyt kiinni iltapäivällä. Lähdin katokseen latomaan puita pinoon moneksi tunniksi. Tuntui viiteen päivään hyvältä tehdä jotain tarpeellistakin, kun vähän vettäkin välin sataa rapisteli.
      Tuttu kaveri tehtaalta sano kesälomasäistä; eihän se pubin sisään sada. Hiukan kuivuudesta kärsinyt luonto kiittää. Ehkä mansikanviljelijät vähemmin kun etelässä on ehkä paras mansikka-aika.
      Meiltä kaakkoan päin eilinen ukkosilma oli vahingoittanut junaliikenteen sähkökeskuksia tai jotain kun linjabiileillä jouduttiin korvaamaan junavuoroja... tässä kesä ankeudessa hyvääkin. Ruoka maistuu taas vaikka miten isoilla annoksilla.

    • Anonyymi

      Meidän puutarhassa kukkii kauniisti pionit, oi mikä näky!
      Ja se niiden huumaava tuoksu, voisin nukahtaa niiden viereen nurmikolle.

      Kaikenlaista hommaa taas, ainakin saa hyvin nukutuksi rasittavan päivän jälkeen!

      Siskon tyttö kysyi piimävellin keitto-ohjetta, muistelin hieman, kun en ole sitä aikoihin tehnyt, mietin olisiko täällä ohjetta siihen?
      Äiti kyllä sitä keitti, mutta en ole itse sitä tehnyt, nyt täytyy kokeilla!

      • Anonyymi

        Veljen tyttö hän oli, olen jo näköjään uninen!


    • Huomenta kovan ukkosilman jäljiltä ja vettä tuli kuin aisaa, nyt luonto sai riittävästi vähäksi aikaa kosteutta.
      Mansikka ei kylläkään tykkää ja hinnat ei tästä johtuen varmaankaan paljoa putoa.
      Aika hintavana on täällä meillä nuo laatikko hinnat,35-40 euroa viisi kiloa.

      Piimävellistä olen kuullut, mutta en koskaan ole maistanut, kai se joku maakunta ruoka on, olisiko Itä-Suomesta, vähän karjalaisuuteen viittaa, siellähän niin runsaasti vaikka mitä keksivät?
      Kyllähän Googlesta löytyy, jos maltaa siellä selailla.
      Pionit ovat kauniita, mutta niin lyhyt ikäisiä, joskus alkuaikoina nikkini oli juuri pioni.

      Voi harmi noiden hurskaisen vastoin käymisten jatkumista, hyvin olet rauhallisena pysynyt kuitenkin.
      Joskus se työhön tarttuminen saa vaivat hetkeksi unohtumaan, näin olen joskus kokenut minäkin.
      Kun ei ole aikaa vatvoa vaivojaan, pienemmät harmit unohtuu.
      Varmaan vahinkoa sai eilinen ukkosmyrsky aikaan myös täällä, ei vielä ole tullut uutisia kuunneltua.

      Onhan se taiteilu joskus tuskan takana, olen minä myös ajatellut, että mitäs jos yrittäisi, mutta siihen on jäänyt, ehkä uskoa omiin vähäisiin taitoihin ei enää löydy.
      Faseboogissa eräs taiteilija esiin tuo maalauksiaan ja kertoo päivässä tuottaneensa jonkun maalauksen ja ne on tosi taidokkaita, ei millään meinaa moista uskoa.
      Minä joskus yrittelin ja ilta illan jälkeen parantelin, kun opistolla harrastin sitä hommaa.
      Opettaja lohdutti, että seinältäkin voi vielä korjattavaksi ottaa, se hyvä puoli öljymaalauksissa on, eipä ole tullut korjattua, vaikka puutteet huomaakin.

      Ei tuo Kristiinan maitona käyttämä ole minullekaan tuttu, mutta varmaan mainio tuote, kun noin kauan kestää käyttökelpoisena.
      Minä juon maitoa vähän, litra viikossa korkeintaan menee, juustoa syön kyllä melkoisesti.
      Mikä kumman kammo sinulla onkaan siihen kiinteistöösi, eikös omaisuuden kunnossa pitoa pitäisi huoltaa, ettei omaisuus katoa;)
      Näin se on helppo sanoa, kun ei tiedä muuta kuin kertomasi perusteet, varmaan monenlaista mahtuu myös sinun elämään.
      Minä en voisi ilman liivejä kulkea, mutta ei minusta se kiellettyä liene, siinäkin jokaisella omat tapansa ja sallittakoon, alasti kulkeminen on kaiketi lailla kielletty?
      Sinä luet ja minä helpommalla pääsen, kun katson elokuvia Netfliksistä ja niin poikkeavia ovat, että kovasti kiehtovat.

      Nyt tuli ilmoitus, että posti muistaa paketilla, tai paremminkin Apilan lehti, tilasin sieltä joskus heikkona hetkenä pari maljakkoa ja nyt sitten uteliaana odotan päästä näkemään nämä hienoudet.
      Olen herkkä tämän tapaisiin kauniiden esineiden ostoon, en aina itselleni, vaan perikunnalle.
      Viettäkää mukava päivä, jos kunto ja ajatukset siihen sopii.

      • Anonyymi

        Miaelina toivottaa iloista ja
        antoisaa heinäkuun alun keskiviikkoa väelle!

        Ja kun olen ulos lähdössä, enkä ehdi pitkään kirjoittaa, laitan pikku sitaatin:


        "Pysy aktiivisena! 🚴🏃⚽🏊💃

        Kivunlievityksen yksi tärkeimmistä asioista on pysyä aktiivisena.

        Aktiivisuuden puutteessa kehosta tulee nopeasti huonokuntoinen ja

        uudelleen liikkumisen aloittaminen aiheuttaa lisäkipua."
        (Jokin firma oli tuon alkuperäinen kirjoittaja, en nyt lähde hakemaan, mikä se oli.)

        Sanon nyt itselleni Tarvajärven tavoin "ylös ulos ja lenkille!"


      • Anonyymi

        Hyvä se on itseään välillä aina muistuttaa raittiin ilman ja kävelyn terveellisyydestä, niinhä sanotaan että liikunta auttaa mielenrauhaankin. Kukas se olikaan joka aina TVssä lopuksi sanoi että mielenrauhaa? Olisi hyvä saada takasi se toimittaja.
        Kun metsässä polkua pitkin menee niin se on paljon mukavampaa kuin suoraa tietä kulkeminen.
        TL


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä se on itseään välillä aina muistuttaa raittiin ilman ja kävelyn terveellisyydestä, niinhä sanotaan että liikunta auttaa mielenrauhaankin. Kukas se olikaan joka aina TVssä lopuksi sanoi että mielenrauhaa? Olisi hyvä saada takasi se toimittaja.
        Kun metsässä polkua pitkin menee niin se on paljon mukavampaa kuin suoraa tietä kulkeminen.
        TL

        Aika matalaa profiilia tämän keskiviikko päivä piteli; niinkuin toipumisaikaan kuuluukin. Ulkoilusääkään ei oikein innostanut ulos. Mediat hehkuttivat alkuviikosta että mm. Saimaan seutu saa kuumasta Keski-Euroopasta turisteja. Päivähän oli lähes kolea. Väkinäisesti pienen puuhan katosalla tein.
        Päivä päivää kutakin, totesi jo entinen pässikin. Ehkä jo huomenna aurinko risumajani valaisee, arvelee hurskainen.


    • Piimävellistä oli kyse. Sen verran tiedän, että se oli minusta
      pahinta, mitä jokus kotonani penskaikäisenä keitettiin. Muistan,
      että kovin niuhottaen sitä söin. Ymmärtääkseni se oli hätävara,
      johon tukeututtiin, kun muuta ei ollut. No...makujahan on monta:)

      Kyllähän sitä kuntoa ajatellen tulee ulos ja matkaan lähdettyä.
      Kyllä ne kävelylenkit kuitenkin minulla lyhenee. Muistan hyvin,
      että vuosia sitten hilipaisin 5km lenkin usein pariin kertaan
      päivässä, aamusta ja illasta. Muut kävelyt vielä päälle.
      Nyt jää kävelyni pariin kilometriin päivässä aika usein. Joskus
      asoiden perässä saattaa tämä minimi tuplaantua.
      Metsässä kävely polulla ja polun vieressäkin tekee hyvää ilman
      ja tasapainon puolesta. Aion ainakin muutaman kerran suuntautua
      marjametsään, kuitenkin ilman tulostavoitteita:)
      Tämän päivän kävelyt jäi lyhyiksi. Roskiskeikallani pieni lenkura
      lisäksi. Sateita ennusteltiin, mutta pieniin ne tänään jäivät.
      Huomiseksi taitaa tulla hyvät kelit tänne, hyvää jatkoa!

      • Anonyymi

        Täytyy nyt tunustaa, että minulla alkaa olla jo ahdistus ja paniiki, koska liikun niin vähän ja tätä on jatkunut jo ainakin 6-vuotta ja toiset ne vain porhaltaa milloin minnekin metälenkille, sinne punkkien syötäväksi!

        Joku haluaa kuolla kipuihinsa tuolla josain otsikolla. kuolmasta, mutta minä en halua kuolla.


    • Huomenta, nyt näyttäisi mummolaan meno säältä, mutta tuuli voi muutokset hyvin nopsaan tehdä.
      Luonto virkistyi toissapäiväisen ukkoskuurosta ja sen tuomasta sade määrästä, viemärit eivät täälläkään jaksaneet vetää ja vesi tulvi kellareihin, aika harvinaista kuulemma tällä korkeudella missä elelen.
      Mansikka ei tykkää tämän tapaisista kuuroista, toivoisi nyt hiljaisempaa sadetta, että mansikka kypsyisi nopsaan ja se nopeus sitten hintaan tekisi muutoksia.

      Kyllä ahdistus tuppaa syntyvän itse kullekin tuon liikunnan puutteesta, mutta totuus on kuitenkin, että kuolema korjaa paljon liikkuneetkin, kun aika on täysi.

      Ynnämuu myös mainitsit myös liikkumisen, pitkiä lenkkejä teki mieheni joka aamu, matkaa kertyi 14 kilometriä, aina saman kierroksen teki, vielä kuolin päivän aamunakin lenkin teki, mutta ei liikkuminen hänen kohdallaan apua antanut, sepelvaltimo tauti vei, karjalaisuuden peruja sanotaan olevan.
      Silloin minä myös tallustelin viisi kilometriä joka aamu, kun minä lenkiltä palasin, hän lähti, koska ei halunnut pikku koiraamme yksin jättää.
      Näin se elämä kuljettaa.

      Toivotaan että aurinko hellii hurskaisen "risumajaakin" tänään ja kaikki kääntyy hyväksi, mieliala nousee.
      Näitä hiljaisempia ajan jaksoja eläminen tarvitsee, että voi taas iloita elämästä, kun parempi päivä koittaa.
      Malta nyt vaan pysähtyä ja viettää toipumisaikaa, kylä se siitä suttaantu, kun aika tekee työtään.

    • No niin tavan mukaan taas ja mielestäni vain välilyöntiä painalsin, mutta ehkä hyvää juttu, että katkeaa, jaksaa hekin lukea joille pitkät viestit tuottaa tuskaa;)

    • Nyt hymy hyytyy, kyllä kaiketi koneeni temppuilee.

      TL mainitsit nuo metsä polut, kyllä ne houkuttaisi, mutta tasapaino on kovilla, no ehkä sauvojen kanssa jotenkin onnistuisi.
      Muistan minä myös tuon kuuluttajan sanonnan, mutta en muista kuka oli.

      Tarvajärven sanonnan muistan kyllä, aamukahvin lopuksi aina tuon virkkeen sanoi, mistä Miaelina mainitsit ja hyvä sanonta olikin, kansa uskoikin ja liikkui silloin.

      Nyt itselleni sanon samoin ja lähden kampaajan tuoliin, tukka lyhyeksi on aikomus saada, niin hitaasti kasvaa, että ei onnistu pitkän tukan kasvatus, mukavaa päivää itse kullekin.

      • Anonyymi

        Sinulle Skillan sopii tuo lyhyt tukka, on nuorekas ja reipas. Nätti olet muutenkin. Pitkä roikkuva tukka vetää piirteitä alaspäin vanhalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle Skillan sopii tuo lyhyt tukka, on nuorekas ja reipas. Nätti olet muutenkin. Pitkä roikkuva tukka vetää piirteitä alaspäin vanhalla.

        Itelläkin tässä lyhyt tukka. Ajoin ne harat piikit vielä millinkoneella. Mehiläisvahalla petsamonnahkakampauksen vielä puunasin kun ilmatkin oikenivat pohjolan ihmiselle sopivammaksi. Sillee ettei ampiaiset olisi kimpussa. Helteillä ne olisivat.
        Kuuntelin eilen Yle-päivälähetyksessä Maarit Feld-Rannan ehkä viimeisiä sanoja ja tarinaa median puolella - ja tällä puolella elämää. Syöpä on monen ihmisen kohtalo
        Surulliseksi se teki ei sille mitään mahda. Mie se olen joka pillitän kaikissa hautajaisissa. Vimmeksi vaimon siunaustilaisuudessa seurakunnan kappelissa jokunen vuosi sitten.

        Ihmisella on tietty määrä askeleita takanaan. Ynnämuukin ikänsä liikekannalla ollut. Paljon askeleita hurskaisella, itelläkin tässä. Lonkat ja toinen polvi vielä proteesiton.. Molemmat nilkat tohjoina. Ai kantsi jäädä paikoilleen. Pitää olla kepit että alkuun pystyssä pysyy.

        Kuitenkin tästä päivästä tuli riemukkaan touhukas. Ajoin nurmen tuuman mittaiseksi. Hirmuisen vänkyrän ja väki mutkaisen kuivan petäjän rungon ketjusahalla silppusin takkapuiksi.
        Viikkoon paras päivä. Ja luulempa errä Varis Waltterin perhe syö aamiaiseksi muikun päitä ja perkeitä. Laitoin viileeseen paikkaan varjokivelle aamua varten.
        Luulin ettei Waltterilla ja Marthalla olisi tullut iloista perhetapahtumaa tänä keväänä - jo vain oli. Aarrettaan ruokkivat nurmikolla huolella. Variksen lapsi on variksen rakas, entistä runoilijaa lainatakseni.
        Kaikkea hyvää kesäänne ikä- kansalaiset!


    • Huomenta puolipilvisestä osin aurinkoisesta, mutta tuuliselta niemeltäni.

      Ei tiistaista laiturilla löhöpäivää tullut. Olin täynnä energiaa, joten mökki sai tuta siivousintoisen emännän luutun viuhketta.

      Tänään pitää antaa luutun kyytiä saunamokille.

      Eilinen päivä oli lämmin ja aurinkoinen näin yleensä syntymäpäiväni ovat olleet. Vietimme päivää kävelykadulla kuten olimme suunnitelleet. Oulujärven muikkuja ja korsuravintolan nokipannukahvia, muurinpohja lettuja ja tuoreita mansikoita.
      Pienen lahjankin sain vanhanajan yöpaidan👚

      Illalla tein koivuvastan, lämmitin rantasaunan ja ennen nukkumaan menoa istuin vielä lasikuistilla katsellen auringonlaskua lahden taakse.

      Täällä on annettu hop hop-ohjeita liikkumiseen. Jokainen kykyjensä mukaan. Itse en metsäpoluille tieten tahdoin lähde lenkkeilemään ja kompuroimaan juurakoissa. Liikunnallisen tarpeen saan tyydytettyä mökillä touhuillessani.

      Eilen kaupungilla asfaltilla ihmisvilinässä, myyntikojujen välissä kulkiessa oli tolokut lenkkikengät tarpeen. Onneksi nykyisen vapaan pukeutumisen aikana lenkkarit käy asuun kuin asuun ja ovat vielä hyvännäköisiä.

      No, nyt arkeen ja luuttu kouraan.

    • Minulle on pesiytynyt haittaohjelma Elmo. Se ei anna minun kirjoittaa kuin rivin pari, Sitten katkaisee ohjelman. Huoh.
      Saa nähdä, koska jälleen pääsen pirttiin.

    • Anonyymi

      Nyt on puutarha tuoksuja täynnä ne tulevat liljoista tänään ostin lisää valkoisia niissä vain nuput. Ehkä uusi harrastus? Nämä ostot ovat Lidill melko halpoja luultavasti Hollannista. Kokeilen kuinka onnistuu jatko, kauniita ja tuoksuvia.

      Hyvää jatkoa...

    • Anonyymi

      SkillaN ja kaikki joiden kone temppuilee , hankkikaa i pad ,siis Applen tapletti. Olen käyttänyt jo 6 vuotta ja teen sillä kaikkea mahdollista. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, päivitykset tapahtuu automaattisesti huomaamatta, ei viruksia ja toimii kaikessa. Kuuntelen kirjat, luen lehdet, tilaan ajat, tutkin mistä saan tarvisemani tavaran, olen tilannut ruokakassin kotiin foodien kautta jne,jne
      Ei niin mitään atk-ongelmia ole applen tapletin kanssa, Aina kannattaa ostaa uusin malli.

    • Anonyymi kehuu" taplettiaan". Eipä minulla ole ollut, enkä osta.
      Voisihan tietokoneen vaihto auttaakin, mutta pidän parhaana
      ottaa "vanhasta kaiken irti." Niinhän otan itsestänikin::))
      SkillaNin sanomaan, tuleehan se loppu tästätaivalluksesta, vaikka
      kuinka "liikkuisi." Selvähän ja se, että olen jo ylittänyt miesten
      keskimääräisen eiliniän. Eikä erikoisia lisiä löydy perimästänikään.
      Kuitenkin yritän pysyä" liikekannalla" tilanteeni sallimissa puitteissa.
      Joskus silloinkin, kun laiskuus meinaa ottaa vallan:)
      Käsitykseni on, että menee, kuin löhöää vain olemalla. Jos sattuu
      putoamaan seisovilta jaloiltaan, niin onhan se parempi, kuin pitkä
      aika kivuliaana toisten pyöriteltävänä.
      Kylähän hurskaisella liikuntaa on kertomansa mukaan. Se on
      vielä "hyötyliikuntaakin", eikä turhaa kävelyä. Kuitenkin siihen
      sisältyy "pakonomaisuutta", välttämätöntä talouden hoitoa.
      Kerrostaloasuminen sopii minulle. Liikuntansa voi vapaasti järkätä.
      Tässä tämä ympäristökin antaa hyvän, mielekkään mahdollisuuden.

      Kun edellisessä vietissäni kirjoitin metsässä liikkumisesta, niin
      tarkoitin sitä, että maaston epätasaisuus, montut ja risukot
      antavat tasapainoharjoitusta ja huomion kiinnittämistä menoon.
      Eihän sen menon vanhana tarvitse olla nelistämistä:)
      Hyvää jatkoa teille kohti syksyä!

    • Anonyymi

      Hyvää illansuuta!
      Täällä tuntuu olevan useampi, joilla tietokone temppuilee. Samat sanat sanon, kuin tuo anonyymi, joka kehui tablettiaan. Minulla on sellainen ollut jo nelisen vuotta, enkä sen hankkimista kadu. Toimii hyvin "kaikilla mausteilla", elikkä samoin kuin edelinen kehuja sanoi. Helppo kuljettaa mukana missä haluaa isomman näytön mikä älykännykässä on. Laukkuun mahtuu hyvin, eikä paljoa paina. Suosittelen!

      Asiasta kolmanteen!
      Se minun pojanpoika, joka oli kanssani matonpesussa, innostui niin, että rupesi kyselemään tutuilta ja suvulta, tarvitseeko joku matonpesua pientä korvausta vastaan. "Asiekkaita" hänelle ilmaantui niin paljon, että on kivat taskurahat hankkinut itselleen, ja samalla oppinut työn kuin työn arvostusta. Olenkin kehunut poikaa, että yritteliäisyys aina palkitaan, ja pienestä purosta kaikki alkaa!
      No, poika on tyytyväinen kun alkupääomaa on saanut omaan haaveeseensa, omaan autoon jo kerää rahaa.
      Tämmöisiä juttuja tänään. km.

    • Kyllä maitoon keitetty kaurapuuro paistettuna on hyvää ! Halukkaasti pistelin lusikalla tiheään tahtiin liikuntaharrastukseni jälkeen. Siitä miten paljon ja pitkään en viitsi kehua, liikkeellä olen tosin ollut päivänokosia lukuunottamatta koko päivän.
      Aamupäivä meni tavanomaisiin siistimispuuhiin, ja varhaiskaalikeiton lounas valmisteluun.
      Iltapäivän kohokohta olikin sitten lohisalaatin ja avomaakurkun, herkkusienten ja hyvän öljykastikkeen liitto, joka häippäsi yhtä Downton Abbeytä katsellessa 😁)) Eihän nuo rehut riittäneet pitkälle, mutta jääkaapissa odotteli paistamista puuronloppu eilisestä,.... enkä paljoa narraa sen olleen kuin lättyjä rapeudessaan. Mukavaa kun ruoka maistuu, ja hommatkin lähes selkäkivutta hoituu taas! Illan jatkoa 🛴

    • Huomenet kauniina alkavaan päivään, hallalla pelottelivat, onko sitten ollut vai ei.
      Nyt ainakin marjat jo tulemassa ei kai niihin pakkanen enää puraise, mutta onhan sitä muuta hallan arkaa, toivoisi kasvun kaikella kasvavan.
      Kerrottu on, että ruissato tulee olemaan hyvä, ei pettua tarvita, ei tosin minun eloni aikana sitä ole käytetty/tarvittu.

      Kiitos anonyymi kehuista, tuo kauneus on jokaisella omassa silmässä, mutta samaa mieltä olen tuon tukan lyhyenä pitämisen suhteen, mielikin nuortui monta kymmentä vuotta nuoremmaksi.
      Hiusten ohentuminen iän myötä sekin, ei enää paljon muita mahdollisuuksia anna.

      Hurskainen, kyllä se itkeminen helpottaa, minä myös itken vaikka Maamme laulun kuullessani.
      Surullisia on nuo syövän mukanaan tuomat vaivat ja kuolemat, koskaan ei tiedä, missä se piilee ja yllättää.
      Sinulla on oma varisperhe seurattavana ja tottahan se on, että kaikille ne omat jälkeläiset rakkauden kohteena, niin eläimilläkin.

      Korpikirjailijalla on kaiken laiset ihanuudet, saunat ja ilta auringot, niistäpä täällä kivi muurien keskellä ei paljon nautita, mutta kesän kyllä aistii ja tuntee.
      Olihan ne mökillä kymmeniä vuosia minullakin, nyt muistoina ja valokuvina.

      Makriina, toivon että tämä Elmo häipyy koneeltasi ja pääset terveiset pirttiin tuomaan, kaikenlaisia vastuksia.

      Anonyymi kehoitit i'padin ostamaan, olen niin tykästynyt tähän läppäriin ja kun olen ystävien kanssa tabletteja seurannut, ei ikein houkuta, voihan nämä käyttäjät heikosti taitojaan osata käyttää.
      Kyllä minunkin koneessa taitaa suurin ongelma olla minä itse;)
      Olen yrittänyt miettiä syytä noiden viestien karkaamiseen ja kaiketi painan niin vahvasti tuota koneessa olevaa hiirtä, että siitä se johtuu, en oppinut sillä toimimaan, vaan tavan hiirellä hoitelen homman.

      Ynnämuu juuri noin, seisovilta jaloilta sitä toivoisi elämän päättyvän, siltä osin mieheni lähtö oli onnellinen, olisi kuin nukkumaan ruvennut.
      Anoppini taas monta vuotta hoidossa oli ja ei ollut ilo sivusta seurata.
      Metsässä liikkuminen on taito laji, siellä voi vaikka louheen pudota, taitaa minulta olla tekemätön paikka.

      Hollannista niitä kukkia paljon tulee, laji runsaus siellä kerrotaan olevan mahtavaa, tulppani peltoja saa ihastella.
      Mukava harrastus onkin kukkien laittaminen ja silmälle ilo kukinnan myötä.

      Eihän sitä tiedä vaikka vielä siihen tablettiin joudunkin vaihtamaan, on siitä myönteistä palautettakin tullut ja kuvien otossa ainakin hyvä, näin kertovat, mutta nämä päähän pinttymät on vaihdon estäneet.
      Hyvä on pojanpoikasi oivallus, ei kaikki nuoret noin rohkeita ole, kymmenen pistettä ja papukaija merkki täältä minultakin hänelle kerro kissamummo.

      Minulla jääkaapissa odottaa herkkusienet, pekonin kanssa ruskistelen sipuli ja kerma, uudet perunat jopa maistuisi varmaan useallekin.
      Kesäkeittoa kyllä tänään teen, herneitäkin ostin eilen torilta, on sekin niitä herkkuja joita tulee harvoin tehtyä, mutta ainakin kerran kesässä on saatava.

      Nyt pääsen viestin loppuun, katsotaan olenko pysynyt myös kirjautuneena, päivän mukavia jatkoja teille jokaiselle toivotan;)

      • Anonyymi

        Minullakin oli kesäkeittoa, teen kyllä talvellakin pakastevihanneksista muuta ei se ole ollenkaan sama. Nyt oli perunan lisäksi paljon tuoretta kukkakaalia ja vähän porkkanaa. Tosi hyvää tuli, täysmaitoa lisäsin ja vielä nokareen voita. Kissa söi lientä.


    • Keskipäivää Korvesta@

      Harha-ammuntaa ovat kymmenen päivän sää ennusteet. Alkuviikosta näytti, että sataa, sataa, mutta ei sada. Aurinko on hellinyt, tuulikin jo hieman lauhtunut. Huomisen sää kartoilla näkyy pisaroita, no, jos ilta olisi poutaa on näet grillijuhjat niemellä esikoisen loman alkamisen kunniaksi.

      Pyykkikone pyörii täällä kirkolla pesten mökin tekstiilejä,. Puhtaat vien mökille koivujen väliin pyykkinarulle kuivumaan.

      Tänään juhlimme ystävämme viiskymppisiä.
      Mietin eihän tuosta aikaa ole kun itsekin juhlin noita pyöreitä. No, tyytyminen näihin kymmeniin.

      Lyhyet hiukset ikäihmisellä on nuorentava, niinkö? No, joo, voihan sitä noinkin ulkonäköä tulkita. Permanentti on nykyisin tuiki tuntematon työvaihe kampaamoissa. Lyhyet hiukset sopii kenelle sopii ja riippuu kasvonpiirteustä.

      Tietty pitkähiuksisena puollan näkemystäni, en ole vuosikymmeniin ollut lyhythiuksinen. Uskoisin jos leikkaisin hiukseni lyhyeksi muuttuisin tätin näköiseksi ; )
      No, tiedä häntä.

      Juuri nyt kasvatan otsatukkaani pois. Hankala vaihe kun ei ylety vielä korvien taakse. Hiukset auki en tykkää olla kuin saunan jälkeen kun annan tukan kuivua ilmavasti. Kampaan hiukseni, sitoen erilaisilla leteillä ja nutturan kyheröillä, mutta kukin tavallaan. Nyt pyykit pois koneesta ja päivän muihin toimiin.

      • Anonyymi

        Täällä pk-seudulla ainakin kampaajat kertovat, että permanetti on taas tulossa.

        Suomi on pitkä maa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä pk-seudulla ainakin kampaajat kertovat, että permanetti on taas tulossa.

        Suomi on pitkä maa.

        Minulla on tyvipermis, ei kihara mutta kohottaa hiukset kuohkeiksi. On hyvä leikkaus, joka kuudes viikko käyn leikkuuttamassa ja otan tyveen uutta väriä. Väri on luonnollisen näköinen, tehdään kolmella eri sävyllä. Tukkani kehystää kasvoja runsaana ja pukevana, hyväkuntoinen ja kiiltävä. Saan kehuja, ei taatusti ole tätimäinen tukka mulla. Tietysti halvemmaksi tulisi sitoa letti nuttura tai ponnari tiukasti niskaan, en ole kyllä nähnyt sellaisen ketään vanhaa naista pukevan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on tyvipermis, ei kihara mutta kohottaa hiukset kuohkeiksi. On hyvä leikkaus, joka kuudes viikko käyn leikkuuttamassa ja otan tyveen uutta väriä. Väri on luonnollisen näköinen, tehdään kolmella eri sävyllä. Tukkani kehystää kasvoja runsaana ja pukevana, hyväkuntoinen ja kiiltävä. Saan kehuja, ei taatusti ole tätimäinen tukka mulla. Tietysti halvemmaksi tulisi sitoa letti nuttura tai ponnari tiukasti niskaan, en ole kyllä nähnyt sellaisen ketään vanhaa naista pukevan.

        Ei kai se sama hiustyyli ja sama malli kaikille passaa ja jos jotain vanhempaa naista pukee lyhyt pixie-leikkaus niin hyvä niin. Permanentteja on monenlaisia ja ne tätimäiset kikkarapermikset taitaa olla historiaa. Itse pidän pitemmästä tukasta myös ja kadehdin naisia joilla on paksu letti niskassa. Olisipa oma tukkani yhtä paksu!
        Toisaalta kovasti kampaajien suosima bob (niskasta kynitty , mutta sivuilta ja päältä pitkä ja runsas) on myös kaunis.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on tyvipermis, ei kihara mutta kohottaa hiukset kuohkeiksi. On hyvä leikkaus, joka kuudes viikko käyn leikkuuttamassa ja otan tyveen uutta väriä. Väri on luonnollisen näköinen, tehdään kolmella eri sävyllä. Tukkani kehystää kasvoja runsaana ja pukevana, hyväkuntoinen ja kiiltävä. Saan kehuja, ei taatusti ole tätimäinen tukka mulla. Tietysti halvemmaksi tulisi sitoa letti nuttura tai ponnari tiukasti niskaan, en ole kyllä nähnyt sellaisen ketään vanhaa naista pukevan.

        Olen lopettanut hiuksieni värikäsittelyt. Luonnollisesti vaalenee juuret kun hiukset harmaantuu.

        Lakkasin juuri varpaankynteni, kuivumista odotellessa kirjoittelen.

        Laitan viiskymppisiin ylleni ilmavan karibialta ostetun hurstuukin, jonka helmat solmin sievästi sivuilta yhteen, sekä mustat caprit jalkaan. Hiuksilleni solmin löysälle letille ja asetan lierihatun päähäni kaikki sävy sävyyn, tietty asuun sopivat sandaalit.

        Täti lähdössä puistojuhlaan🥂


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ei kai se sama hiustyyli ja sama malli kaikille passaa ja jos jotain vanhempaa naista pukee lyhyt pixie-leikkaus niin hyvä niin. Permanentteja on monenlaisia ja ne tätimäiset kikkarapermikset taitaa olla historiaa. Itse pidän pitemmästä tukasta myös ja kadehdin naisia joilla on paksu letti niskassa. Olisipa oma tukkani yhtä paksu!
        Toisaalta kovasti kampaajien suosima bob (niskasta kynitty , mutta sivuilta ja päältä pitkä ja runsas) on myös kaunis.

        Lyhyitä hiuksia on niin monenlaisia. Kampaajani luokittelee minunkin hiukset vielä lyhyeen kastiin vaikka ne on hiukan leuan alapuolelle.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Olen lopettanut hiuksieni värikäsittelyt. Luonnollisesti vaalenee juuret kun hiukset harmaantuu.

        Lakkasin juuri varpaankynteni, kuivumista odotellessa kirjoittelen.

        Laitan viiskymppisiin ylleni ilmavan karibialta ostetun hurstuukin, jonka helmat solmin sievästi sivuilta yhteen, sekä mustat caprit jalkaan. Hiuksilleni solmin löysälle letille ja asetan lierihatun päähäni kaikki sävy sävyyn, tietty asuun sopivat sandaalit.

        Täti lähdössä puistojuhlaan🥂

        Törkeetä miten yleisissä puistoissa juopotellaan ja jätetään sinne tölkit ja pullot ja jopa lasit. Löytyy huumepiikkejäkin . Hyvä kun täti puki ne mustat melkein pitkät housut niin ei puiston penkistä tartunut lika näy eikä perspää palele.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Törkeetä miten yleisissä puistoissa juopotellaan ja jätetään sinne tölkit ja pullot ja jopa lasit. Löytyy huumepiikkejäkin . Hyvä kun täti puki ne mustat melkein pitkät housut niin ei puiston penkistä tartunut lika näy eikä perspää palele.

        Ole huoleti, päivänsankarin omakotitalon pihapiirissä juhlittiin. Kivaa oli, nyt kotona.


    • Aamupäivää täältä Upplannin pohjoisnurkaltakin, koleaa on ja vettä taivas tiputtelee ajoittain, mikä tietysti ilahduttaa meitä harrastelijakasvimaanhoitajia, kun ei tarvi ylenmääräisesti kannella eikä laittaa sadettajaa, kun kesävesikin on hieman kortilla näinä aikoina kun pohjavesi on laskenut.
      Tyttärenpoika on ollut yökylässä nyt jonkun päivää tänään palaa kotiinsa me viemme autolla puolimatkaan ja mamma hakee sieltä. Suloinen poika, niin huomaavainen ja sopuisa ja hyvinkasvatettu. Ilmat ovat olleet huonot, mutta yhden päivän hän kerkesi leikkiä kavereiden kanssa ja ajella pyörällä jenginkanssa ja kävimmehän joellakin urheilemassa (tai siis hän, minä katsoin rannalta) poljettavalla kumiveneellä. Urheasti pojat uivat kylmässä joessa.
      Eilen pojat lämmittivät saunan ja nyt paistelen tässä vohveleita aamiaiseksi; mansikoiden ja kermavaahdon kera.

      • Anonyymi

        Mene nyt äkkiä vahtimaan vohveleitasi , ettei pala ! Minä kyllä söin jo lounaan, onko sinne ruotsiin näin iso aikaero ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mene nyt äkkiä vahtimaan vohveleitasi , ettei pala ! Minä kyllä söin jo lounaan, onko sinne ruotsiin näin iso aikaero ?

        Vohvelit syöty ja myönnän että meni myöhäiseksi aamiainen. Pojat lämmittivät saunan eilen illalla ja menivät myöhään nukkumaan. Heräsimme vasta noin kymmenen tienoilla tänä aamuna, jopa minäkin. Aikaero on edelleenkin vain tunti. Ero on ihmisten tavoissa ja tottumuksissa.


    • Anonyymi

      Makriinakertoi haittaohjelmasta nimeltä"ELMO", sama minunkin konetta kiusasi, vaikka laitoi ruksista pois, tuli uudelleen, #Mitä mieltä olet Elmosta, ja vaihtoehtoja.
      Sitten oli muka voittanut jotai, laitoin pois päältä, Tosi sitkeä ja inhottava!

      Tänään on ollut kaunis päivä, samoin eilen, ei sadetta, hyvä onkin, kun on noita ulkotöitä.
      Uusiaperunoita on jo vieläpä suomalaisia! Graavilohta ja tuoretta sipulia, eipä enää paljon parempaa voi olla!
      Leipää leivoin vaihteeksi taas , se maistuu mainiolta!
      Neeasa toivoo kaikille hyvää päivää!

    • Anonyymi

      Paikalliset säätiedot vinksahti väärin. Ennusteiden mukaan
      oli parasta pysytellä sisätiloissa. Vettä piti tuleman kymmenniä
      millejä. Hukkaan meni odotteluni:)
      Viimein iltapäivällä pistin palttoota päälleni ja lähdin markettiin.
      Kyllähän pilviä muhkuili ja hämärteli väliin, mutta täysin kuivin
      nahkoineni selvisin reissusta. Tulipahan käveltyä ja tehtyä pienet
      täydennyshankinnat. Vieläkään ei ole satanut.
      Hienosti hurskainen on ottanut hoitoonsa Valtterin perheen.
      Luonnonvaraisenahan se heimo yleensä elää, mutta varmaan heille
      herkut kelpaa. Ja onhan siinä seuraa molemmin puolin:)
      Kotiutuminen on kertoman mukaan hyvin onnistunut.

      Eipä tässä suurempia kerrottavia ole. Joten hyvää jatkoa vaan!
      Taas kirjautuminen karkasi. T. ynnämuu

    • Anonyymi

      Mitkään iänkaikkiset hillikkeet eivät pitäneet kun hurskainen aamiaisen jälkeen ulos ikkunasta katseli. Tiski- ja keittiön pöydällä olleet roinat teettivät hirmuisen päätöksen; niitä pitää alkaa purkamaan.
      Aikaa se vei. Alkoi väsyttämään. Päiväunet palauttivat työtehoa. Toki keittiössä tuli jälkeä, mutta vain osaksi valmista.
      Osaisi nyt heikkarissa alkaa poutasään pitoon, ettei ihan ammatikseen pitäisi rojua kaatiskama kyytiin resuta. Se vähän hävettää, että muovisen keittiöliinan päälle olin laittanut suuren muovisen karttalevyn.
      Useat kippojen kaatamisista johtuneet liraukset, saivat kosteutta ja pientä homettakin aikaseksi. Järkivähä on lomaillut näköjänsä jo pitempään.
      Kiitän Skillania ja Ynnämuuta ja kaikkia kannustavia kirjoittajia mukana kulkemisesta, kuten eräs kirjoittaja "selkäpalstan" puolelta on tavannut sanoa.

    • Anonyymi

      Hyvää iltaa!
      Tukka putkella tulin illansuussa omaan kotiin. (Tuskin tuo "kampaus" ikänäköisyyteen .vaikutti suuntaan jos toiseenkaan.)
      Kissanhoitopesti on tältä osin hoidettu. Yksittäisiä päiviä on kissojen omistaja ensiviikolla pois, mutta kissat hoituu lähiystävän toimesta jos tarpeen.

      Ilolla olen lukenut kirjoituksianne. Olkoonkin, että jos asia on vähemmän mukava, niin kirjoitus on laitettu mukavaan muotoon.

      En jupise enempää. Menen vaihtamaan puhtaat lakanat ja otan levon kannalta, Ei se kissojen hoito koville ottanut, vaan ne oheisvirikkeet.

      Hyvää viikonloppua!
      raakile.vielä

    • Huomenta Eino Leinon ja runon päivään, pilviä keräilee, mutta on ollut kaunistakin, etelän sateista ei ole tietokaan ollut, kuin uutisten kautta.
      Niin se on, että kesään kuuluu sateet ja paisteet.
      Hiusten leikkaus reissuni poiki kovasti keskustelua.
      Hiukset on naisen kruunu näin sanottiin ennen, pätee kai nytkin ja jos kenellä on vahvat hiukset voin onnitella.
      Omani on perisuomalaista laatua ja kun puhun lyhyen tukan sopivuutta, on se minun ja minulle sopiva tapa.
      Luojallemme kiitos, kaikilla on oma lupa ja tapa kulkea aivan oman tahtonsa mukaan.
      Makujakin on monenlaisia saa ollakin (onneksi) toisen mielestä joku pukee, toisen mielestä ei, niin kuin aiemmin mainitsin, jokaisen silmä näkee omalla tapaa.

      Raakile vielä. tukka putkena juoksit, kiirettä pitää;)
      Ymmärrän toki, että ei kampaus olipa mikä tahansa ikää hävitä, se on vaan joka kampaaja reissun jälkeen niin mieltä virkistävä tapahtuma, että mieli leikisti nuorentuu;)
      Hyvä että kissa hoitosi on loppuun suoritettu, nyt sitten voit omistautua omiin touhuihin, ehkä hyvinkin mukaviin, näin toivon.
      Hyvää kesän jatkoa sinullekin;)

      Aina sattuu vahinkojakin hurskainen, mutta elämää se vain on ja eikö ole sekin saavutus, että tiskipöytäsi on siistiytynyt?
      Näin ne tulee sadepäivätkin hyvin käytettyä.

      Eihän ne näköjään säätieteilijätkään aina kohdalleen näitä ilmiöitä osaa ennustaa, paras tapa katsoa ikkunasta, miltä sää näyttää;)
      Onhan ne suuntaa antavia, mutta säiden haltija voi nopsaan mielensä muuttaa.

      Paistatko itse ihan ruisleipää Neeassa, kyllä se varmaan hyvää olisi oma tekemä, minä joskus mökillä paistoin.
      Nyt ei yhdelle viitsi ruveta leivän paistoon, varsinkin, kun aika vähän leipää syön.
      Uudet perunat on ollut päivän sana minulla myös, sillipurkin ostin ja oma tekemää kurkkusalaattia lisäksi, eipä muuta tarvinnut.

      Paloma vohveleista kerroit, pitäisikin ottaa vohvelirauta esiin ja pitkästä aikaa niillä herkutella, varmaan pojillekin maistui herkut.
      Kyllähän se sää haittaa nuortenkin menoa jossain määrin, mutta useinkaan ei tahtia määrää;)

      Hienoksi pukeutui korppis juhliin, totta kai sävy sävyyn, se on useimmalla ainakin tarkoitus.
      No näkeehän omaan silmään sattuvia ei niin sopiviakin vaatetuksia, mutta sama pätee tässäkin, jokaisella oikeus pukeutua ja elää omaan tapaan.
      Pyrin kovasti siihen, että en kommentteja anna kenenkään ulkonäöstä, vaikka ei ihan minun mittapuun mukaisesti olisikaan.
      Varmaan näitä arvostelevia mietteitä on minuakin kohtaan ja olen toki kuullutkin, näillä tavoilla sitä vaan mennään.
      Tuota ikäihmistä nuorentavaa lausuntoa hiukan muutan, se koski vain minua, minun tuntemuksia, ikääni en häpeä, rehellisesti hankittu, tunne puolen asiat tässä oli kyseessä.

      Voisihan todella talvellakin kesäkeittoa laittaa, ei vaan tunnu sitä kaipaavan, pakastaminen mainio asia tässäkin, mieliteon voi tyydyttää;)

      Kyllä nuo puistikot melko siisteinä täällä meillä päin on, en usko että väki sen siistimpää, olisiko siistijät ahkerampia.
      No niin, nyt alkaa pölyjen jahtaaminen, sää näyttää kirkastuvan, ehkä tästäkin kaunis päivä tulee, näin toivon myös ympäri suomen tapahtuva.

    • Anonyymi

      Hyvää huomenta!
      Nyt heräilin laiskasti tähän aamuun. Ei kiirettä mihinkään eikä sitä sisäistä tekemisen pakkoa.
      Minullakin on supi-suomalaista silkkisen ohutta tuo hiusten laatu. Virutan aina kampaajalla käyntiväliä pihiyttäni. Kyllä lapset sanovat sitten, että näytän nuoremmalta. Tiedä tuosta nuoremmuudesta, mutta siistimmältä ainakin :)
      En ole vielä kesäkeittoa tänä kesänä keittänyt. Tänään tökkään uuniin täyttettyjä herkkusieniä ja uunijuureksia. Laiskuuttani uuniruokaa. Pesukone pyörii ja minunkin pitäisi sitä imuria kävelyttää (ilmaisu jonka tällä palstalla opin ja joka aina hymyilyttää, kun otan imurin esille:).
      Hurskaisen elämänasenne on niin kohillaan, että sitä salaisesti ihailen.

      Pieni kävelylenkki on tehtävä. Orastavaa päänsärkyä otsalohkoissa, lie tuosta tukka putkella menosta, ei ole kiire hyväksi tällä iällä. Toppuuttelen itseäni.

      Viihdyttävää viikonloppua kaikille!

      raakile.vielä

      • Anonyymi

        Harmi että se rouva ylikypsä poistui palstoilta. Hänellä oli sanomisen taito.Kait loukkaamatta ketään toista. Onko hän Laten puoliso? Laten poismenon jälkeen hänkin luhistui.
        Hurskaisella tänään huono elämäntilanne. Maanantaina pääsen lääkäriin. Hyvää illan- ja viikonloppua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmi että se rouva ylikypsä poistui palstoilta. Hänellä oli sanomisen taito.Kait loukkaamatta ketään toista. Onko hän Laten puoliso? Laten poismenon jälkeen hänkin luhistui.
        Hurskaisella tänään huono elämäntilanne. Maanantaina pääsen lääkäriin. Hyvää illan- ja viikonloppua!

        Ei hätää hurskainen, kun pääset lääkäriin, kyllä he sinut parantavat, mutta selitä tarkasti ensin kaikki oireesi, että lääkäri pääsee niistä tietoiseksi!


    • Tv:stä tuli Eino Leinon elämäkerta 3 minuutissa. Paljon oli tietoa siihen supistettu, moneen hän ehti, vaikka kuoli jo 47-vuotiaana. Toinen puoli elämästä jäi elämättä. Kuinka monelle suurelle taiteilijalle niin onkaan käynyt. Elävätkö he niin täysillä, että kaikki on jo koettu elämän puolivälissä!

      Eilen oli mukava shoppailupäivä kaupungilla, kun lähdin ystäväni kanssa ostoksille. Piti saada vähän menovaatetta kummallekin, ja hänelle vielä sandaalitkin. On lähdössä etelään viikon kuluttua ja tarvitsi kevyempää vaatetta. Toivottavasti helteet sieltä ovat siihen mennessä jo ohi, vaikka eikös ne tähän aikaan vuodesta vain lisäänny Välimeren maissa! En tiedä, olen harvemmin siellä matkustellut.
      Sitten kävimme syömässä lounasta mukavassa paikassa, jossa aika vierähti jutellessa iltapäivään asti.
      Oli mukava päivä ja makutuomarin kanssa on helpompi tehdä kauppoja.

    • Ajoin mökille, keskipihan tuumailupöytä on muutosten keskipisteenä. Vein tumman vihreän päivänvarjon kirkolle, ostin keltaruudullisen. Ei ollut hyvä joten hain eilen uuden siniharmaan varjon. Kun siivosin saunamökkiä poistaessani siniharmaat ikkuna verhot, sain idean verhoista saan tuumailupöytään istuinsuojat ja pöytäliinan.
      Verhot olivat pesun jälkeen kuivuneet mökin koivujen välissä, joten ei kun ompeluhommiin. Pitää vain hakea ompelukone kirkolta. Siinäpä iltapäivän projekti esikoista odotellessani.

      Ei oikein kesäisen lämmintä. Pilvistä, mutta poutaa.

      • Anonyymi

        Käykö se miniä koskaan mökilläsi vai ovatko jo eronneet kun et enää häntä mainitse ? Vai onko sinulla ja miniällä huonot välit ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käykö se miniä koskaan mökilläsi vai ovatko jo eronneet kun et enää häntä mainitse ? Vai onko sinulla ja miniällä huonot välit ?

        Mites sinun miniäsi. Taitaa teillä olla vallan välit pokki kun et hänestä mitää kerro.


      • Anonyymi

        Olihan hän saamassa lapsenlapsenkin. Oliko adoptiosuunnitelma vai biologinen. Tyrehtyi puheet samaan aikaan kuin puheet miniästäänkin.


    • Anonyymi

      Hyvää päivää!
      Kyllä nämä kesäiset viikot vilistävät nopeasti. Enpä montaa päivää ole omassa kodissani nyt kesän aikana kotonani viettänyt. Tämän viikonlopun sentään saa hengähtää kotona, vaikkei se ihan laiskana mene. Siivousta kaipaa tämä kotini, pölyjä kertyy, vaikkei kukaan täällä asustakaan. No, kohta luuttu käteen, tuota imuria jo kävelytin , heti matkin mukavaa täällä käytettyä sanontaa! Pesukone jo hyrissyt tovin verran, kahvitauko onkin nyt paikallaan. Vielä kun saan ne vastapestyt matot lattialle, onkin sitten tyytyväinen olo!

      Ensi viikolla vaihdan maisemaa vähän kauemmas, minut tyttärieni ja sen ihanan 15 vuotiaan lapsenlapsen kanssa on kutsuttu Turun saaristossa olevaan erään sukulaisemme kesäpaikkaan.
      Sen verran kaukana on kaupungista, että moottoriveneellä kestää liki 2 tuntia. Toki myös poikkeamme muutamilla isommilla saarilla, jos sää on hyvä. Saamme siis oikeaan merenkulkijan elämään tutustua, kun veneen kuskimme on kalastajasukua. Poikakin saa tutustua karuun saaristolaiselämään.

      Pärskeitä ja tuulia odotellessa! km.

    • Anonyymi

      Eino Leino:

      "On monta uskoa päällä maan
      ja toinen toista kiittää,
      mut laulajalla yks usko on vaan
      ja hälle se saapi riittää:
      Min verran meissä on lempeä,
      sen verran meissä on ijäistä
      ja sen verran meistä myös jälelle jää,
      kun päättyvi päivä tää."

      (Eino Leinon päivänä 06.07.2019 )

      Hyvää päivänjatkoa!
      toivottaa Miaelina.

      • Anonyymi

        Ihmettelinkin, miksi liput on hulmuamassa. Kiitos runosta, kiva että on korkeakulttuuriakin palstalla.


    • Mumsfilibabba
      Kesän ensimmäiset kantarellit löytyivät lähimetsiköistä. Nyt tekemään kantarelliomelettia.
      Mustikoita näkyy olevan runsaasti, mutta saavat vielä kypsyä viikon tai pari.

    • Anonyymi

      Tarkennan tämän päivän nimen:

      Hyvää runon ja suven päivää 06.07.2019 !

      Iloista illan jatkoa!
      t. Miaelina.

    • Anonyymi

      Mia-Elinan innoittamana jatkan, Eino Leinoa:

      Tai ootteko koskaan te painaneet
      pään kesäistä nurmea vastaan,
      kun heinäsirkat on helisseet
      ja raikunut laulu rastaan?
      Sinikellot tokko ne keinuivat,
      lepinkäiset tokko ne leijuivat,
      ja tuoksuiko kukkaset tuhannet?-
      Sitä tuksua unhota et.

      Ja ootteko mennehet illoinkaan
      te aamulla järven rantaan,
      kun aurinko noussut on aalloistaan
      ja paistanut valkosantaan?
      Vesi välkkyikö tyynenä heijastuin,
      sumun keskeltä nousiko seijastuin
      sadun saaret, ne terheniset?
      Sitä utua unhota et.

      Oi ootteko silloin te tunteneet
      maan luonnossa maailman luojan?
      Oi, ootteko silloin te löytäneet
      yn aaveilta armahan suojan?
      Ja ootteko silloin te itkeneet
      ja hyviä olleet ja hymyilleet,
      oi, ootteko silloin te lempinehet?-
      Sitä lempeä unhota et."

      Neeasa toivottaa hyvää kesäiltaa!

      • Anonyymi

        Niin kaunista !

        🌹Miaelinalle
        🌹Neeasalle


    • Sunnuntaiaamun rauhaisaa oloa, istun koneella ja katselen hiljaista katumaisemaa, ei edes koira taluttajia ole näkynyt.
      Liekö nykyajan koiratkin oppineet sunnuntai hitaampiin aamuihin;)
      Ilma alkaa kauniina, tosin pilviä taivaalla, mutta lienevät poutaisia pumpuli pilviä.


      Raakile.vielä, kyllä se tukka putkella meno on väliin saatava pysähtymään, vaikka nuorempi paljon olet, niin kohtuutta elämä vaatii.
      Tuo toteamus on aivan oikein, siistimmältä hius näyttää ja koko olemus siistiytyy, mieli ilostuu ja kai se sitä nuoruutta saa tuntemaan;)
      Kuuden viikon välein tätä on käytävä siistimässä, mutta minulta menee vain 15 euro kerta, ei siis aivan hirveä menoerä.

      Hurskaiselle kerron, että Laten puoliso on Venlastiina, mitä hänelle kuuluu, kai se Laten pois nukkuminen aiheutti lisä harmeja.
      Paulamaria on ylikypsän vaimo.
      Kerroit vointisi olevan huono, hyvä että lääkäriin pääset, anonyymin tapaan sanon, että vaivoihisi varmaan apua löytyy.
      Olet jaksanutkin niin ahkera olla, että nyt on syytä väliin helpottaa ja hoitaa itseään, onnea mukaan lääkäriin.



      Eino Leino eli kai aika kiihkeää elämää, niin kuin monet toisetkin sen ajan taiteilijat, mutta tuotokset mitä sai aikaan herkistävät vielä tänä päivänäkin, kuten Miaelina ja Neeassa meille esiin toi.
      Tuo shoppailu ei ole oikein minun heiniä, en jaksa sovitella ja vain katsella, siksi olen postimyyntiin ihastunut, joskus kyllä myös vihastunut;)
      Olen löytänyt oikean kokoni ja näin en joudu useinkaan takaisin laittamaan, joskus laadun vuoksi näin käy.
      Totta tuokin, että makutuomari joskus apuna, kun vaate ostoja tekee ja se yhdessä ruokaili reissun kruunasi Makriina;)

      Tuunaamalla saa paljolti kaunista aikaan ja vanhan kierrätys on hieno teko, kuten korppis kerroit tekeväsi.
      Jotain väliin minäkin yritä koneella saada aikaa, vaikka ompelukone hommat ei juurikaan innosta.

      Merellä olen sen verran seilannut, mitä nämä naapuri maahan menot vaativat, saaristo on minulle tuntematon.
      No toki näin sitä kaunista Turun seudun saaristoa, kun Tukholmaan reissuttiin joskus aika päiviä sitten.
      Kiva reissu varmaan edessä, toivottavasti meri ei myrskyile kissamummon matkatessa;)

    • SkillaN

      jatkuu vielä vähän;)

      Kanttarellejä en ole löytänyt aikoihin ja kai se niin on, että ellei maastoon mene ei toiveita löytymisestä ole lainkaan.
      Kiitokset runoista ja tuosta kultturi tuokiosta niiden parissa, pitänee jatkaa kotona, runokirjan esiin ottamisella.

    • "ETSINTÄKUULUTUS"! Meitä on muutamia palstalaisia FB:ssa ja siellä kysellään
      Katleijaa, johon eräs palstalainen haluaisi taas yhteyden. Olen yrittänyt tavoittaa Katleijaa onnistumatta siinä. Jos Katleija käy täällä palstalla tai joku on yhteyksissä
      hänen kanssaan, niin saa mielellään kertoa että nim. "uzma" Amerikassa asti häntä kaipaa!

      Niin, terveiset vaan täältä Hämeestä! En ole pitkiin aikoihin käynyt Kahvipirtissä,
      mutta kaikki vaikuttaa olevan järjestyksessä, kiitos jämäkän emännän, joka hoitaa tehtävänsä kiitettävällä tavalla ja kävijät viihtyvät!

      Luin tuossa aikaisemmin mikä stressi Anonyymillä on päällä kun on muutto uuteen
      asumismuotoon. Ymmärrän sen hyvin kun olin itse samassa tilanteessa 4 vuotta sitten ja piti tyhjentää koko talo yksin kuukauden sisällä ja oli muutto Suomeen edessä! Rähjäännyin sen muuton takia moneksi vuodeksi ja ajattelin jo, että tässäkö se nyt minun elämä oli. Mutta siitä olen selvinnyt ja ei muuta kuin uutta muuttoa vaan täällä nyt valmistelen ja muuttokuorma lähtee takaisin Ruotsiin!
      Olen yrittänyt sopeutua neljän vuoden ajan, mutta edelleen tuntuu kuin olisin vaan vierailemassa niinkuin joskus ennen lomien aikana. Ei tästä tule mitään, kaipaan takaisin ja nyt kun päätös on tehty niin tuntuu helpottavalta. Olisi pitänyt
      tulla takaisin paljon, paljon aikaisemmin, mutta 50 vuotta on jättänyt "mustan aukon" suomalaisen yhteiskunnan tuntemisessa.

      Suomi on hieno maa kaikella tavalla, mutta kapitalismi on lyönyt läpi täydella teholla ja on aiheuttanut epätasa-arvoa. Olen ihmetellyt lääkkeitten ja lääkärimaksujen ja sairaalakulujen kalleutta. Ei ihme jos vähävaraiset ihmiset joutuvat vaikeuksiin. Mutta sitähän ei vauhtisokeat voittojen tavoittelijat huomaa.
      Toivottavasti uusi hallitus saa asiaan muutosta.

      Mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan asiat ovat kehittyneet naapurimaassa näinä vuosina kun olen ollut poissa. Ennakkoluulot saa ainakin jättää tänne Suomeen,
      kun muutan kiinteistöön jossa 2/3 on ulkomaalaistaustaisia!

      Ehkäpä palailen asioihin myöhemmin syksyllä, kun olen paikan päällä ja voin kertoa miten menee. Jalla, jalla! (se = moro)

      • Anonyymi

        MDK:lle
        Kiitos viestistä. Olin eilen häissä ja nyt vasta jaksan vastata. Laitoin puhelimeesi viestin, jossa sähköpostiosoitteeni ät = @
        Vaikka en palstalle enää kirjoittele käyn välillä lukemassa.
        Uzmalle terveisiä!!!
        Katleija


      • Anonyymi kirjoitti:

        MDK:lle
        Kiitos viestistä. Olin eilen häissä ja nyt vasta jaksan vastata. Laitoin puhelimeesi viestin, jossa sähköpostiosoitteeni ät = @
        Vaikka en palstalle enää kirjoittele käyn välillä lukemassa.
        Uzmalle terveisiä!!!
        Katleija

        Kiitos Katleija viestistäsi, joka oli tullut puhelimeeni. Nopeastihan se haku
        tuotti tuloksia! Välitän edelleen Uzmalle, joka varmaan vielä on nukkumassa
        ja ilostuu uutisesta!

        Päivä Hämeessä on harmaa ja sadetta ilmassa, mutta sopii hyvin näihin pakkauspuuhiin. Ei muuta kuin reipasta mieltä kahvipirtissä kävijöille!


    • Tervetuloa takaisin, MdK, olinkin jo ajatellut kysäistä sinulta, kun huomasin sinun suunnittelevan muuttoa takaisin. Olemme mekin joskus (aivan nopeasti) kommentoineet mahdollisuutta muuttaa vielä Suomeen, mutta toisaalta viihdymme tosi hyvin täällä missä asumme nyt ja muutto on niin hankalaa ja vaivalloista ja mitä me tekisimme kaikella tuolla tavaralla meidän vintillä; tytärkin on alkanut varastoimaan omia juttujaan sinne, kun olettaa että kun me täältä lähdemme seuraava sukupolvi muuttaa sisään...joten todennäköisesti se kokeilu jää meiltä tekemättä.

      • Sama juttu oli minullakin, jälkipolvi toi kaikenlaista kamaa luokseni, koska "minulla oli isot tilat". Niitä kamoja sitten lopulta haettiin osa takaisin ja suurin osa meni lajittelukeskukseen.
        Niinkuin jo tuossa ylempänä kerroin niin terveys meni
        moneksi vuodeksi. Raahasin niin paljon yksin että toinen silmäkin meni loppurytäkässä, silmän pohjaan tuli verenvuoto ja turvotusta, en nähnyt edes kirjoittaa. Verovirastossa muuttoilmoitusta tehdessä osoitti virkamies riviä mihin kirjoittaisin ja mitä kirjoittaisin. Yritin kirjoittaa sokkona ja kysyin vieläkö olen samalla rivillä! Silmäklinikalla piti käydä pari paivää ennen muuttoa ja sain lähetteen suomeen TAYSiin. Nyt on vaivat jotenkuten kontrollin alla ja tässä sitä ollaan ottamassa uutta haastetta vastaan! - Palaillaan!


    • Vilkaisin vielä palstalle ja huomasin ilokseni vanhan pirtti ystäväni, miten monet hauskat hommat menneinä vuosina teimmekään.
      Muuttoa suunnittelet, ikävää kun et kotiutunut, mutta siellähän se koti on missä viihtyy.
      Katleija ei ole pirtissäkään käynyt aikoihin, toivon että kaikki hyvin hänellä.
      Uskon että kotiudut hyvin kansain välisten ihmisten kanssa, ennakko luuloinen en muista sinun milloinkaan olleen.
      Olisi mukava kuulla elämästäsi siellä kotimaaksesi valitusta Ruotsista, ja yhdyn tosi mielessä toivomuksiisi Suomessa hallituksen parannusta aikaan saamiseen.
      Jaksamista ja onnea toivotan muuttoosi, myös kaikkea kaunista kesääsi.

      • Palasin vielä palstalle ja näin että profiilini kohdalla oli rimsu vanhoja keskusteluja, joita olen joko aloittanut tai osallistunut.
        Olin aloittanut mm. ihmetykseni ns. työttömien aktiivimallista, mitä silloisen prvarihallituksen päässä on liikkunut kun sellainen älytön malli luotiin. Löytyihän täältä tietysti puolustajia ja minun tuomittiin olevan aivan pihalla tästä asiasta.
        Mutta nyt on kuiten uudella hallituksella suunnitelmat aktiivimallin lopettamisesta pikimmiten. En ollut aivan pihalla sittenkään. En myöskään sote-uudistuksesta. Talonpoikaisjärjellä pärjää, mutta kateemikoilta sitä ei aina löydy, varsinkaan silloin kun sitä tarvittaisiin!

        Niin, SkillaN, monet hauskat on pidetty tässä Kahvipirtissä ja sen ulkopuolellakin! Oi niitä aikoja tuonne 2000-luvun alkupuolelle kun netti oli meille vanhoille uusi ja ihmeellinen!

        Kiitos toivotuksista muuton onnistumiseksi! Kyllä se hyvin menee, jos ei itselleni satu mitään ja selviydyn ehjin nahoin tuttuun kaupunkiin. Hyvää kesän jatkoa kaikille pirttiläisille!


      • Anonyymi

        Iltaa pirttiläiset. Luulien etten ikuna vajoais näin alas lainaamaan jonkun kirjoittamaa viestin aloitusta. Tämä pehmytkudoskirurginen toimen pide kesäkuun loppupäivinä sen teki; tolkku on yhä kankaalla.
        Tai. Pikkujuttujahan nämä ovat oikeiden leikkausten rinnalla. Vain hoitamattomina vaarallisia.

        Kuulin eilen YLE-Suomi radioasemalta sen vanhan Silvo Sokan, "rakettilentäjän" tarinan ensimmäisen osan. Olin siitä kuullut. Nyt tänään tuli se toinen osa. Tapahtui Kuopion seudulla. Netti muistaa tarkemmin.
        Meni huimien tarinoiden sarjaan sikls että paikallinen rovasti ratkaisi huikean tarinan puhuttelemalla Silvoa isälliseen tapaansa; sinä selviät tästä, tunnusta minulle asiat perin pohjin.
        Niinhän nuorukainen Silvo teki. Minuakin huvitti ja helpotti miten totuus puhdistaa.

        Olin kolmisen tuntia kevyissä ulkotöissä vaikka vastentahtoisesti. Terveystilanteeseen kuuluu ettei paikalleen jäädä. Sillai elintoiminnot hiljalleen peuhaavat. Sitä pelinhenki suosittelee. Kroppa on hurskaisella kaputt kuin olisi putkeen rankkoja kivitöitä lekapelillä tehnyt

        Sadevesimittari oli eilen illalla jo kukkuroillaan. Silti maa ei ole kosteaa kuin ehkä 10 cm puuttomalla aukealla. Katsoin naisten MM-loppuottelun kun toivoin että Hollanti voittaisi USA-naiskokoonpanon.
        Ja. Huomenna päivä on uusi, kuten vanha froikkareiden biisisanoitus kertoo.
        Eikä mitään latteuksia vaan katotaan mitäköhän muutamanlaista huominen, maanantai tuo tullessaan.


    • Anonyymi

      Tervehdys sunnuntai aamun rauhaan, lyhyesti kertoen, kuinka ihana tunne tuli aamulla Keskisuomalaista lukiessa. Heli Laaksosen, Uutisruno 'Ettei vaa' - siitä kolme värsyä poimien-
      Etten vaa olis pahast sanonu kellä!
      Ettei vaa olis kukka loukkaantunu!
      Täst lähtie punnitten viestini tarkast.


      Tervehdys Pirttiläisille!

      • Anonyymi

        Heli Laaksonen on todella fiksu minunkin mielestäni.


      • Tänään olisi ollut alkukesän viimeinen teatteri esitys tuossa ½-kilsa päässä, mutta rankka ukkoskuuro tuli juuri silloin ja samoin poislähdön aikaan samoin, joten ei olisi ollut edes autosta apua kastumisen välttämiseksi.

        No, en tietenkään mennyt, koska on viellä elokuun alussa pari esitystä ja viimeisellä saa sitten makkaraa yllinkyllin, koska itsellä ei ole grilliä, tai on, mutta enhän minä yksin käy tässä mitään grillailemaan pikkuisella pallogrilliläni.

        Jotain sentään olen tehnyt, paitsi niitä roskia viennyt, mutta pikku nyrkkipyykkiä tietenkin ja onneksi kuivuivat hyvin tuoossa talon vierustalla. Peti liinavaatteita täytyisi mennä pesemään tuonne koneelle ja siellä on hyvä kuivausrumpu, vaikka odotankin, että saisin ne ulos kuivumaan. Lisäksi on kyllä mankelikin, joka hoitaa silitykset.

        Onneksi on ohi ne silitys urakat tyttäreni luona, vaikka hän esittelikin, että kyllä niitä olisi, mutta kun nyt asuu kerrostalossa, jossa ei ole edes parveketta, niin mihin minä menisin tupakalle selkääni lepuuttamaan?

        Toisaalta voisinhan minä ottaa ne lakanat ja tyynyliinat, jotka on hänelle ongelma, kun ei osaa viikata niitä heti, mutta itse voisin ne mankeloida täällä. Miesten paitoja ei ole viellä sinne ilmaantunut, koska tuo poika on vasta 13-v.

        Ruoasta on ollut puhetta ja minulla on nyt jälkkärinä aina, joko joku rabarperi kiisseli, tai se puolukka ruispuuro, koska kaikki näkkileipäni siihen käytän, siis, siihen , no, noi, tajuatte kyllä, että ei mihinkään rabarperi kiisseliin. Vaan hyvästi vain painon hallinta!D

        Minulla on edessä uuden koneen hankinta, vaikka jo mielestäni hyvän ohjeen annoinkin Skillanille, mutta kun itse nyt tarkemmin tutustuin, niin ei tätä Firefoxia mukamas päivitetä enää?

        Onkohan nyt kuitenkin pakko ostaa joku toimiva läppäri, että voisin tuossa sängyssä selälläni selailla sitä, kuunella äänikirjoja ym.ym.

        Silloinhan minun askelmittari alkaisi näyttää vain vessareissuni ja tietekin se paheeni tupakalla piipahtaminen, mutta ne on vain pienessä asunnossa jokunen 5-10 askelta edestakaisin.

        Onneksi tuo ilma asettui poutaan päin, joten huommiseen.


    • Toivotaan että hurskaisen huonoon elämäntilanteeseen löytyy
      apua. Huomennahan se lekurilla käynti oli.
      Minulla nyt ei ole erikoisia terveysonglmia... niitä entisiä
      kyllä. Eivät päivätkään ole samanlaisia.
      Eilen oli kiireen töpäkkää. Saa sen vähästäkin aikaiseksi. Sauna
      nyt oli tietty päivän kohokohta:) Siihen änkesin naisten MM-
      jalkapallon kilpailutkin tv-stä töllöttäen. Tänään tulee ottelu
      mestaruudesta.
      Aamupäivän oli hyvä keli lumpsututella ulkona. Täytyihän
      se marketissa käydä kääntymässä. Pikkunyytti lähti tavaraa
      mukaan.(maksoin kyllä, tämä siksi, ettei tule väärinkäsitys:)
      Nyt on jo tunnin verran vettä losotellut. Kun täytyi roskat
      heittää, vahtasin kuinka kanssaeläjät sateeseen suhtautuu.
      Puolenkymmentä kadulla taivaltanutta näytti: niska vähän
      kyyryyn ja kädet syvälle taskuihin. Niin tein ja käteni pysyi
      kuivina:) Oppia ikä kaikki.
      Eipä muuta kuin hyvää jatkoa teille!

      • Anonyymi

        Perjantaina olin juuri menossa kauppakeskukseen sisään, pyörääni vielä asettelin sateensuojaan, niin alkoi tulla niin isoja sadepisaroita, että asvalttiin tuli monen sentin läpimittainen märkä jälki. Ja sitten, ei aikaakaan, alkoikin sataa rakeita, sormenpään kokoisia rakeita, ne pomppivat asfaltilla. Sitä oli kiva katsella suojasta käsin.

        Asioin rauhassa kaupassa ja tuttujen kanssa juttelin tavatessamme, monet muutkin kuin minä tykkäävät puhua kaikesta yhdessä.
        Kun tulin ulos myöhemmin, paistoi aurinko! - Kiva ajella kotiin pitkin pölyttömiä teitä.

        Voikaa hyvin!
        Miaelina.


    • Juuri ehdin sisälle ennenkuin alkoi isompia pisaroita heittämään. Huh kun tuntui kolealta kun en ehtinyt lämmetä reissullani. Elenkin sateen alkaessa tuli rakeita Matinkylässä pomppien, ja kolisten kipakasti autojen katoilla.

      Ei tietoakaan meillä heinäkuun helteistä, etelä euroopaassa sitä enemmän. Parempi näin. Hui sentään miten pimenee, taitaa tulla vettä vielä enemmänkin,..menenpä sytytämään pari kohdevaloa,...

      lämpöistä illanviihdettä vaan, moikka !

    • Lauantainen grilli-ilta vaihtui tälle illalle. Olin esivalmistellut päivällä monipuolista grillattavaa ja kun sitten aurinko ilmestyi pilvien lomasta noin puoli seitsemän, ajattelin mikä täydellinen ajoitus. No, ei juurikaan sillä kohta niskaani alkoi sadepisarat rapista.

      Siltä varalta, että syöminen ei ulkona onnistuisi olin kattanut pöydän mökin ruokahuoneeseen.

      Grillaus onnistui täydellisesti laitoin grillin viereen sateen kestävän aurinkovarjon.

      Niin, henrjin neuvon mukaan, heitin illalla saunan jälkeen katiskan laiturin viereen ja aamulla hupsis, siellä oli kaksi komeaa ahventa. Otin pakkasesta sen pilkkiahvenen mukaan kemuihin ja kasvispitoisella grilli-illallisella oli myls halstrattua ahventa.

      No, vieraat lähtivät äskeen, toki tiskiapua tarjottiin, mutta tykkään olla yksin ja tiskata ja siivota paikat juhlien jälkeen ihan itessein.

      Vettä ropisee ja uni maittaa kunhan itseni ylisille kampeen.

    • Anonyymi

      Mdk-Mdk:lle
      Vastasin tuohon aikaisempaan viestiisi tuolla ylempänä.
      Katleija

    • Huomenta pilviseen maanantai aamuun, lämpöäkään ei liiemmalti, neljätoista astetta.
      Ei oikein heinäkuun helteeltä tunnu, mutta hyvä tekemisen homma olisi, jos jotain hommaa keksisi.
      No ainahan sitä jotain, pakkanen on pantava päälle ja toinen sulatettava, huomenna mansikat haen torilta.

      Kiva että Katleija vastasi Mdk;n kyselyihin ja näin asia tuli kuntoon, olisi ihan mukava aina joku riviä viestiä saada myös sinulta Katleija.

      Hurskainen vähättelet vaivojasi, mutta jos kunnon noin huonoon kuntoon saa, on ihan aiheellista itseään hoitaa.
      Pienikin vaiva voi suureksi kasvaa.

      Heli Laaksosen runon mukaan sitä pitäisi oppia elämään, niin helpolla vaan suusta sammakoita pääsee ja näin kirjoittamalla vielä enemmän väärin ymmärrettyä tekstiä.

      Joskus hyvin nopsaan sadekuurot yllättää, mutta myös pian ohi menevät, voi siinä väliin kastuakin;)
      Kun ei kiirettä mihinkään, voi kaupassa pitää sadetta jos vielä tuttuja kohtaa, niin tuleekin monta asiaa selvitetty, kuten Miaelina kerroit.

      Eipä ole askelmittaria, mutta joskus olen ajatellut siivous päivänä, että matkaa kertyy, kun ravaan asunnossani, ainakin jaloissa sen tuntee.
      Koeta nyt istuen tuo koneella olo hoitaa, voi käydä niin, että et kohta ylös pääse ja miten sitten se vähäinenkään liikunta onnistuu Kristiina23?

      Kyllähän se melkoisen onnistunut sadereissu onkin, jos saa kädet kuivana pysymään;)
      Paras on sateensuojaa mukana kuljettaa ja jos omistat pitkävartisen varjon, käy se kävelykepistä ynnämuu.
      Minulla on kasaan menevä, mutta löytyy myös pitkällä varrella, mieheni peruja.

      Raesateita ei ole täällä ollut, mutta valojen kanssa kuitenkin myös täällä eletään pilvisinä päivinä.
      Ei niitä kovia helteitä ole suomalaiset tottuneet pitämään, ihan hyvä näinkin, toki aurinkoa kyllä saisi olla.

      Kyllähän se vähän riskaapeliä on noiden ilmojen kanssa, vara suunnitelma on hyvä olla sateen pelossa, ei ehkä ulkona taivasalla syöminen kaikkein mukavin tapa saada vatsaansa täyteen;)

      Nyt on päivä jo niin pitkällä, että pitää ruveta oikein elämään, ja kone joutaa kiinni, viettäkää mukavia päiviä, olkoon sää sitten mikä tahansa.

    • Tässä muuton edellä olen taas vertaillut meille vanhuksille ajankohtaisia rahanreikiä, mitä raihnainen terveytemme aiheuttaa. Enkä lakkaa ihmettelemästä, miksi täällä Suomessa on tuo omavastuukatto korvauksissa niin korkea, että se saattaa monet pienituloiset, sairaat eläkeläiset vaikeuksiin?

      Nämä hinnat ovat juuri nyt ajankohtaisia Suomessa ja Ruotsissa.

      Lääkkeitten korvauskatto Suomessa 572€ 1/1-31/12 2019
      Lääkäri, hoitaja 683€ 1/1-31/12 2019
      Yhteensä ~ 13.250 SEK

      Lääkkeitten korvauskatto Ruotsissa 2.300:- vuosi
      Lääkäri, hoitaja 1.150:- vuosi
      Yhteensä 3.450 SEK
      Vuosi tarkoittaa sitä että vuosi voi alkaa vaikka keskellä kesää ja jatkuu seuraavan vuoden kesään, eikä ole sidottu kalenterivuoden vaihtumiseen. Nämä maksut ovat Itäjöötanmaan alueen hintoja.

      Toinen kauhistuttava ero on, jos joutuu sairaalahoitoon!
      Hämeenlinnassa maksaa hoitopäivä 48,90€ = ~515 SEK
      Linköpingissä Yliopistollisessa sairaalassa 100 SEK ja
      10 vrk kuluttua se laskee 80 SEK/vrk

      85 v täyttäneille on sairaanhoito Ruotsissa ilmaista.

      Verovaroilla Rotsissakin hoidetaan julkinen sairaanhoito. Rahamiehet menevät ja ovat aina menneet jonojen ohi yksityisiin hoitolaitoksiin. Ja saavat mielellään mennä jatkossakin. Suomessa yrittää yksityiset hoitolaitokset saada jalansijaa julkisiin palveluihin ja hinnat pysyvät korkealla jos ei jonkinlaista tasoitusta tule peliin.

      • Onko Ruotsissa kuten Hollannissa, että maksat itse saurasvakuutusta eläkkeestä, sairastatpa tai et.

        Miesystäväni maksaa joka kuukausi huomattavan summan lakisääteistä sairasvakuutusta eläkkeestään. Kun matkustamme Hollantiin hän käyttää oikeuttaan tosin hyvin harvoin ennalta ehkäiseviin terveystsrkastuksiin. Hampaansa hän hoitää Suomessa.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Onko Ruotsissa kuten Hollannissa, että maksat itse saurasvakuutusta eläkkeestä, sairastatpa tai et.

        Miesystäväni maksaa joka kuukausi huomattavan summan lakisääteistä sairasvakuutusta eläkkeestään. Kun matkustamme Hollantiin hän käyttää oikeuttaan tosin hyvin harvoin ennalta ehkäiseviin terveystsrkastuksiin. Hampaansa hän hoitää Suomessa.

        Ruotsissa on ollut v:sta 1955 lähtien laki, että sairasvakuutus on pakollinen ja sairasvakuutusmaksu maksetaan verotuksen yhteydessä. Täällä Suomessa joudun maksamaan sairasvakuutusmaksun erikseen, koska kuulun tällä hetkellä suomalaiseen sairaanhoidon piiriin, eikä suomalaisesta eläkkeestäni voida suoraan ottaa maksua verona, koska eläke on niin pieni.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Onko Ruotsissa kuten Hollannissa, että maksat itse saurasvakuutusta eläkkeestä, sairastatpa tai et.

        Miesystäväni maksaa joka kuukausi huomattavan summan lakisääteistä sairasvakuutusta eläkkeestään. Kun matkustamme Hollantiin hän käyttää oikeuttaan tosin hyvin harvoin ennalta ehkäiseviin terveystsrkastuksiin. Hampaansa hän hoitää Suomessa.

        Olen siinä onnellisessa asemassa että vaikka asun pikkuisessa käpykylässä niin lähistöllä (alle 20 k.) on kaksi terveyskeskusta, molemmat landstingetin, toinen niistä todella hyvin varustettu ja miehitetty, akuuttiosasto ja sänkypaikkoja ja sitten tietysti Uppsalan Akademiska, jonne on vajaa tunti autolla. Tuossa suuremmassa terveyskeskuksessa on meitä hoitavat lääkärit, mun diabeteshoituri ja laboratorio. Kiireetöntä, lyhyet jonot, ystävällinen ja ammattitaitoinen kohtelu ja lääkäritkin etupäässä puhuvat ruotsia mikä vaikka kuulostaakin rasistiselta, on minulle suuri etu, koska lääkärin ja potilaan välinen kommunikaatio on mielestäni kaiken a ja o. Kaikkein mieluimmin haluaisin suomenkielisen lääkärin, mutta ruotsinkielinen on myös ihan hyvä. En epäile laisinkaan ulkomaasyntyisten lääkäreiden ammattitaitoa, mutta kun minä kaipaan muutakin kuin verikokeiden tulosten vilkaisemista ja reseptien kirjoittamista. Vika ei useinkaan ole se etteivätkö lääkärit puhuisi auttavasti ruotsia tai jopa hyvää englantia, mutta minä ymmärrän heikosti huonosti puhuttua ruotsia, koska oma kielitaitonikaan ei ole täydellinen.
        En minä ole kuullutkaan mistään systeemistä että eläkkeestä maksettaisi sairasvakuutusta. Käsittääkseni landstinget toimii julkisilla verorahoilla.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Olen siinä onnellisessa asemassa että vaikka asun pikkuisessa käpykylässä niin lähistöllä (alle 20 k.) on kaksi terveyskeskusta, molemmat landstingetin, toinen niistä todella hyvin varustettu ja miehitetty, akuuttiosasto ja sänkypaikkoja ja sitten tietysti Uppsalan Akademiska, jonne on vajaa tunti autolla. Tuossa suuremmassa terveyskeskuksessa on meitä hoitavat lääkärit, mun diabeteshoituri ja laboratorio. Kiireetöntä, lyhyet jonot, ystävällinen ja ammattitaitoinen kohtelu ja lääkäritkin etupäässä puhuvat ruotsia mikä vaikka kuulostaakin rasistiselta, on minulle suuri etu, koska lääkärin ja potilaan välinen kommunikaatio on mielestäni kaiken a ja o. Kaikkein mieluimmin haluaisin suomenkielisen lääkärin, mutta ruotsinkielinen on myös ihan hyvä. En epäile laisinkaan ulkomaasyntyisten lääkäreiden ammattitaitoa, mutta kun minä kaipaan muutakin kuin verikokeiden tulosten vilkaisemista ja reseptien kirjoittamista. Vika ei useinkaan ole se etteivätkö lääkärit puhuisi auttavasti ruotsia tai jopa hyvää englantia, mutta minä ymmärrän heikosti huonosti puhuttua ruotsia, koska oma kielitaitonikaan ei ole täydellinen.
        En minä ole kuullutkaan mistään systeemistä että eläkkeestä maksettaisi sairasvakuutusta. Käsittääkseni landstinget toimii julkisilla verorahoilla.

        Niinpä juuri, maksamme ladstigetille (maakäräjille, jota suomalaisessa sote-uudistuksessa sanotaan maakunnaksi) verotuksen yhteydessä, joka on osa valtion verotuksesta.
        Minullakin on vaan hyviä kokemuksia ruotsalaisesta sairaanhoidosta.
        Kyllä Suomessakin on superhyvä hoito, kun vaan saa jalkansa ensin oven väliin, mutta yleiseen terveyskeskukseen saa jonottaa kuukauden verran jos ei ole kiireellinen tapaus.
        Täällä Hämeenlinnassa rakennetaan uutta sairaalaa, henkilökunta on suunnittelussa mukana ja päämääränä on että potilaita ei pompotella, vaan samassa hoitoketjussa tehdään kaikki mitä voidaan tehdä.


      • MdK-MdK kirjoitti:

        Ruotsissa on ollut v:sta 1955 lähtien laki, että sairasvakuutus on pakollinen ja sairasvakuutusmaksu maksetaan verotuksen yhteydessä. Täällä Suomessa joudun maksamaan sairasvakuutusmaksun erikseen, koska kuulun tällä hetkellä suomalaiseen sairaanhoidon piiriin, eikä suomalaisesta eläkkeestäni voida suoraan ottaa maksua verona, koska eläke on niin pieni.

        Luonnollisesti olemme maksaneet minimaalista sairasvakuutusta aina veroina, kuten kristiina kertoi tuolla alempana, vuoden 2018 aikana hän oli maksanut noin 170 euroa.

        Mieheni, eläkkeestä menee yli 300 e/per /kk, sairasvakuutusmaksua. Hollannissa on hyvin tehokas terveydenhoitojärjestelmä. Leikkausjonoja ei ole ja omalääkärisysteemi, labrapalvelut, sairaalapalvelut yms. toimivat nopeasti. Tuntemani hollantilaiset käyttävät runsaasti vakuutuksen piiriin kuuluvia fysioterapeuttien palveluja, senhän me suomalaiset maksamme itse, yleisellä puolen tosin saamme pientä korvausta käynneistä.

        Hollantilaisella systeemillä terveyspalvelujen rahoitus pelaa, ne jotka sairastavat paljon hyötyvät eniten. Tietty sairasvakuutusmaksut ovat työtuloihin ja eläkkeisiin sidonnaisia. On luonnollisesti henkilöitä, jotka ovat ulkona terveyspalveluista, mutta eivät he niistä verojen muodossa mitään maksakaa.

        Maksoin itse sairaalavuorokaudesta, kaikkine lääkärin tarkastuksineen, lääkkeineen jne. vajaa 100 euroa. Jos minua olisi veloitettu todellisten kulujen mukaan summa olisi ollut moninkertainen. No, tämäpä tästä.


      • Suomessa joutuu potilas maksamaan omasta pussista 3-4 kertaa enemmän kuin Ruotsissa. Mutta muutama päivä sitten kuulin erään kunnallispoliitikon Helsingin seudulta kertovan, ettei heidän kunnassaan oteta käyntimaksua, pärjäävät kuitenkin hyvin ja on jopa ylijäämää, joten käyntimaksuilla rokottaminen on tarpeetonta. Mutta tietenkin pienissä kunnissa, missä vielä sinnitellään ja yritetään pitää siitä ainoasta terveysasemasta kiinni, on perittävä potilailta maksu. Hyvin erilaiset kuviot näissä asioissa eri puolilla Suomea.


    • Terveiset Savonlinnan oopperajuhlilta, kävimme katsomassa Rossinin Sevillan parturin, jossa kommelluksia , yllätyksiä ja kuplivaa hauskuutta riittää. Ystäväpariskuntamme sen oli valinnut ja kyllähän mekin sen parissa viihdyimme. Elämyksen tekee niin suurenmoiseksi täydellinen kokonaisuus : lupsakka eteläsavolainen kaupunki, kaunis kesäinen järviluonto, jylhä kivilinna, upeat esitykset tehosteineen, kuoroineen ja saa olla osana eläytyvää yleisöä. ( Aina näkee julkkiksiakin ;). Kaiken kruunasi tietenkin paistetut muikut torin kupeessa veden äärellä olevassa ravintolassa.

      Punkaharjun kansallismaisemaan palataan aina uudelleen, vesien ympäröimän harjutien kulkeminen koskettaa niin suomalaisen sielun syvyyksiä. Kuljeskelimme hartaina myös puulajipuistossa eli arboretumissa, ne ovat aina matkoilla mielipaikkojamme . Ruokailimme kuuluisassa entisessä Valtionhotellissa, joka on nykyisin Saimi Hoyerin hoteissa hienosti uudistettuna ja siellä on aina myös mielenkiintoisia oheistapahtumia. Siellä sai puhtaan, raikkaan kesän myös lautaselle. Hotellin alueella on taidetta näytillä rakennuksissa ja metsässä. Ennen kävimme aina Punkaharjun Retretissä, joka oli hienoimpia kesäisiä taidenäyttelyitä Suomessa, mutta se toiminta loppui valitettavasti. Johanna Oraksen paljon mainostettu Taidekartano ei sytyttänyt, vaikka ovathan maalaukset näyttäviä ja koristeellisia.

      Tullessa pistäydyimme vielä Lappeenrannassa , jonka linnoitusalueella on kiva käyskellä ja poiketa museoihin. Loviisassakin pysähdyimme, vanhaa rakennuskantaa on mukavasti siellä säilynyt .

      Säät reissulla vaihtelivat aurinkoisesta sadekuuroihin, eli tyypillistä Suomen kesää, eipä kuitenkaan missään kastuttu ja kyllähän kesä kuivaa minkä kastelee. :) Täällä kotona on tänään umpiharmaata ja sadekuuroja luvassa. Sadevesitynnyrit ovat taas täyttyneet, kaikki kukoistaa ja uhkuu vehreyttä. Punaherukat alkavat kypsyä, kirsikoitakin korkealla latvuksessa punertaa, harakat niihin yltävät.

      • Paloma.se01

        Savonlinnassa olen käynyt pikavisiitillä muutamana kesänä, mutta en koskaan oopperajuhlilla, vaan moikkaamassa ystävääni "rättikauppiasta" kesätorilla ja sitten me mennään syömään muikkuja Seurahuoneen terassille tai juuri siihen veden äärellä olevaan ravintolaan, jonka muikut olivat mielestäni vieläkin parempia kuin hotellin.
        Lappeenrantaan ajelemme sitten sieltä ja Linnoituksessakin on hyvä muikkuravintola ja ne pikkumuseot, jotka mainitsit, Ramoona, aivan viehättäviä. Lappeenrannassa viivymme yleensä kolmisen päivää sukuloimassa ja viemässä kukkia haudoille.
        Tämän kesän suunnitelmat ovat vielä levällään, mutta ajattelin että olisi mukava ajella pohjoisesta itärajaa seuraten alas ja sitten Suomenlahden rannikkoa kohti Helsinkiä ja lähteä sitten nelostielle kohti Lahtea ja Keski-Suomea.


      • Savonlinnassa olen käynyt pikavisiitillä muutamana kesänä, mutta en koskaan oopperajuhlilla, vaan moikkaamassa ystävääni "rättikauppiasta" kesätorilla ja sitten me mennään syömään muikkuja Seurahuoneen terassille tai juuri siihen veden äärellä olevaan ravintolaan, jonka muikut olivat mielestäni vieläkin parempia kuin hotellin.
        Lappeenrantaan ajelemme sitten sieltä ja Linnoituksessakin on hyvä muikkuravintola ja ne pikkumuseot, jotka mainitsit, Ramoona, aivan viehättäviä. Lappeenrannassa viivymme yleensä kolmisen päivää sukuloimassa ja viemässä kukkia haudoille.
        Tämän kesän suunnitelmat ovat vielä levällään, mutta ajattelin että olisi mukava ajella pohjoisesta itärajaa seuraten alas ja sitten Suomenlahden rannikkoa kohti Helsinkiä ja lähteä sitten nelostielle kohti Lahtea ja Keski-Suomea.


      • Täytyi ihan tarkastaa tuota sairausvakuutus maksua, vaikka itsekin olen ollut palkanlaskijana ja muistelin, että jokaiselta sitä perittään, kute työttömyys turvaakin, kuuluipa liittoon, tai ei.

        Itse siis maksoin verotuksen mukaan v-2018 "Sairausvakuutuksen sairaanhoito maksua 163, 98€ , mutta kävinköhän kerran labrakokeissa, jotka ovat ilmaiset, kuten diabetes hoitajan vastaan otot ja ne "inhottavat" sairaanhoitajat, jolla taisin käydä parivuotta sitten.

        Kovimpa on porukka liikkunut siellä Itä-Suomessa, jotka maisemat ovat minulle tuttuakin tutummat kauneutensa vuoksi, mutta aina on ollut kiire sinne reissatessa synnyin kotiini.

        Jaa, Ramonahan se oli, joka kirjoitti;
        " Punkaharjun Retretissä,"

        Kävin minäkin siellä ja se ei ollut mielestäni mitään taidetta, jos vanhat räsyt pyykkinarulla roikkui, tai kalaverkkoja ja rysiä oli muka aseteltu näyttävästi? Samoin kaikenlaista esineistöä, mukamas taiteena, jota jokaisen pihasta löytyy siltä seudulta, mutta muuttuuko se taiteeksi, kun sen asettelee näyttävästi esille? Ilmeisesti?

        Toisaalta ne myllynkivet haluaisin viellä joskus löytää, jota oli kotitilallani ja isän suurella avustuksella jauhoin riihikuivattua ruista puuroksi ja oli erikoisen hyvää.

        Samoin siellä kokeilin myös tätä heinälaatikko kypsennystä ja se toimii mainiosti, koska siellä oli sopiva laatikko, mutta myös ne tarvittavat heinät. Ihanaa herätä aamulla, kun lapsille olikin valmis puuro!


      • Kristiina23 kirjoitti:

        Täytyi ihan tarkastaa tuota sairausvakuutus maksua, vaikka itsekin olen ollut palkanlaskijana ja muistelin, että jokaiselta sitä perittään, kute työttömyys turvaakin, kuuluipa liittoon, tai ei.

        Itse siis maksoin verotuksen mukaan v-2018 "Sairausvakuutuksen sairaanhoito maksua 163, 98€ , mutta kävinköhän kerran labrakokeissa, jotka ovat ilmaiset, kuten diabetes hoitajan vastaan otot ja ne "inhottavat" sairaanhoitajat, jolla taisin käydä parivuotta sitten.

        Kovimpa on porukka liikkunut siellä Itä-Suomessa, jotka maisemat ovat minulle tuttuakin tutummat kauneutensa vuoksi, mutta aina on ollut kiire sinne reissatessa synnyin kotiini.

        Jaa, Ramonahan se oli, joka kirjoitti;
        " Punkaharjun Retretissä,"

        Kävin minäkin siellä ja se ei ollut mielestäni mitään taidetta, jos vanhat räsyt pyykkinarulla roikkui, tai kalaverkkoja ja rysiä oli muka aseteltu näyttävästi? Samoin kaikenlaista esineistöä, mukamas taiteena, jota jokaisen pihasta löytyy siltä seudulta, mutta muuttuuko se taiteeksi, kun sen asettelee näyttävästi esille? Ilmeisesti?

        Toisaalta ne myllynkivet haluaisin viellä joskus löytää, jota oli kotitilallani ja isän suurella avustuksella jauhoin riihikuivattua ruista puuroksi ja oli erikoisen hyvää.

        Samoin siellä kokeilin myös tätä heinälaatikko kypsennystä ja se toimii mainiosti, koska siellä oli sopiva laatikko, mutta myös ne tarvittavat heinät. Ihanaa herätä aamulla, kun lapsille olikin valmis puuro!

        Milloinkahan olet Retretissä käynyt, kun olet tuollaista taidetta sieltä löytänyt ? Heinälaatikko oliskin vihreä, ekologinen tapa kypsyttää ruokaa, pitääkin laittaa korvan taakse. Olihan siellä joskus ehkä myös moderneja installaatioita tai tilataidetta, miksi niitä nyt kutsuisi, en niihin niin huomiota kiinnittänyt. Vetonauloina oli eri vuosina maailman ja Suomen huippunimien tauluja, kuten Ilja Repin, Chagall, Picasso, v. Wright veljekset , Edelfelt, Järnefelt, Thesleff, Schjerfbeck. Lopulta toiminta hiipui, saa nähdä mikä on luolaston kohtalo.

        Tässä Retretin muistelua : ( voi laittaa äänen pois)

        https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Tarina-Retretistä/542785


      • Anonyymi

        Mitäköhän muutamanlaista pietikäistä meikäläinen saisi irti esim. Savonlinnan ooppererajuhlaviikolta? Ainoan oopperaesityksen elämässäni olen nähnyt telkkarista joskus.
        En muista vaihdoinko kanavaa kiireemmän kautta. Ka niin. Isälläni oli se ulkomaanreissu silloin 40-luvulla. Ei olisi viiden lapsen isänä mielellään lähtenyt, mutta maan itsenäisyys velvoitti.

        Luulisin että Tallinnan laulujuhlista innostuisin. Sanovat tapahtumaa mieltä kohottavaksi. Siskoni kävi kiinassa turistina. Itse vain pari kertaa autolla norjan pohjoisosissa.
        Savolinnan tori helteisenä heinäkuun päivänä oli mukavan leppeä. Vaimon kanssa tuli vielä liikuttua auton kanssa.
        Tällä kerta en lähtenyt soittamatta terveyskeskuslääkärin vastaanotolle. Naisääni ajantilauksesta ilmoitti ettei tänään ole yhtään vapaata aikaa. Olin hai houriessani kuullut väärin viime perjantaina...
        Mikäpä sen mieluisempaa kuin päästä omaan rutiinintapaiseen elämään. Ettoset olivat huikeet, sano.

        Sain lähetteen ilmaisista housuvaipoista. Kertakäyttökamaa olletikin. Otan pakkauksesta ensimmäiset huomenna käyttööni. Pyörällä saa ajaa, mutta alkuun kipu on eräänlaista kunnes aivoista lähtevät endorfiinit tulevat apuun. Näin kipusiedättyminen toimii, olen lukenut lehtiartikkelista.

        Pouta ei luvata, mut ei sitä anotakaan. Eipä tarvi sisällä kuumuuden takia lymyillä tai aurinkovoidetta hölvätä. Niin ja puolen vuoden päästä on tammikuun 8 päivä. Päivä on jatkumo puolella myös hurskais-kalenterin mukaan. Ehkä sitä ollaan vielä silloin rattailla.


    • Anonyymi

      Miaelina: minullekin on aikaisemmilta vuosiltani tuttuja niin Savonlinnan oopperajuhlat kuin Retretti ja varsinkin Punkaharjun hotelli, jossa vietimme kerran pariviikkoisen kesälomastamme.

      Kaikki nuo ovat hyvinä mielenkiintoisina paikkoina mieleemme jääneet, niistä diakuvia ja valokuvia aina joskus tulee katseltua.

      Kerran myöhemmin kahdestaan matkalla ollessamme Keri-golfkin tuli kierrettyä
      Kerimäellä..

    • Anonyymi

      Miaelina: minullekin on aikaisemmilta vuosiltani tuttuja niin Savonlinnan oopperajuhlat kuin Retretti ja varsinkin Punkaharjun hotelli, jossa vietimme kerran pariviikkoisen kesälomastamme.

      Kaikki nuo ovat hyvinä mielenkiintoisina paikkoina mieleemme jääneet, niistä diakuvia ja valokuvia aina joskus tulee katseltua.

      Kerran myöhemmin kahdestaan matkalla ollessamme Keri-golfkin tuli kierrettyä Kerimäellä..

    • Tänään jäi vähiin ulkokävelyni. Ei kyllä ilmat olisi ollut esteenä.
      Jotenkin teki mieleni ottaa vapaata. Pientä kuhnamista kuitenkin
      riitti, ettei aikani pitkästyttänyt.
      Skillan huomasi, kuinka selvisin roskiskeikasta kädet kuivina.
      Totta se, muutoin kyllä kastuin saderyöpystä. Onhan mulla
      sateenarjokin. En ole tainnut tänä vuotena käyttää. Joskus pistän
      taskuuni ohuen, muovisen sadetakin kaiken varalta. Paljon välttyy
      sillä, kun säätiedot katsoo. Ainahan urheillakin pitää:)

      Olen yrittänyt väliin ajatellakin. Esim. sitä, miksi en ole kokenut
      pitkästymistä ajankuluun? Kaikki vain viheltää nopsasti iltaan,
      teinpä jotakin tai olen tekemättä. Tämä on tullut mieleeni, kun olen
      tavannut usein ihmisiä, jotka valittavat pitkäveteisiä päiviään.
      Ehkpä olen tyyppi, joka nappaa herkästi "tyhjästä jotakin",
      vaikka sanotaan, että tyhjästä on paha nyhjästä:) höp,höp!
      Hyvää viileätä kesän jatkoa!

    • Anonyymi

      Hämärtää sataa ropisee, ruislintu yksinään, vain jossain visertää,...syntyy mielessä runo, joka vain on jäänyt mieleen. Minusta on turhan koleaa sisällä istuessa, iltapäivällä olin vilkkaassa vauhdissa, ensin ostoksilla ja kerrankin löysinkin tuoreita lohen perkuujätteitä, niin kuin Kauppatorilla 😊))
      Kerrassaan ihanaa, ostin pari siikafilettä lisäksi, ja kotona keitin hyvän liemen kaloista, ja toisen siianpuolikkaan panin graavisuolaan. Eipä siinä työskenne

      Ukkonen jyrisee aikalailla, eikä ole kovin kaukanakaan, 4-5 km arvioin ensimmäisen jyrähdyksen.

      Kuumaa kaakaota tässä vielä mukillinen, kivasti lämmittää sekin,..kiva pidellä sadesäällä mukiakin kaksin käsin.
      Hyvää ja kotoista illanjatkoa! sini.sirkku

    • Anonyymi

      Eipä siinä työskennellessä palele piti kirjoittaa, kun nuorin tyttöni soitti,
      heippa 😊

    • Uusittu pirtti 158 odottaa vieraitaan, tervemenoa kurkistamaan sinne ja puumerkki laittamaan;)

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6123
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3886
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2254
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1880
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1333
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      959
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      36
      901
    Aihe