Olen painanut duunia kaksi vuosikymmentä Keski-Euroopassa. Nyt on edessä paluu Suomeen. Täällä Alpeista on tullut henkireikäni. Vietän niillä perheineni liki kaiken vapaa-aikani.
Jotain vastaavaa kaipaisin Suomessakin. Veneily on pyörinyt jo kauan mielessä. Ajattelin, että aloittaisin moottoriveneilyllä, mutta ostaisin samaan konkurssiin jollan tai pienen traileroitavan köliveneen, jolla voisi opetella perusteita. Jos homma maistuisi, niin myöhemmin voisin siirtyä purjehdukseen.
Kokemusta purjehduksesta ei ole kuin sen verran, että tiedän, miltä se tuntuu. Yhteensä olen viettänyt purjeveneessä karkeasti arvioiden joitain viikkoja, pääasiassa Välimerellä. Vastuussa en ole koskaan ollut mistään.
Käytännön järjestelyt mieityttävät. Mihin saan veneeni ja missä säilytän sitä talvet? Onko vähän keskiarvoa suuremmille veneille mahdotonta saada paikkaa? Järjestetäänkö paikat samaan tapaan kuin PK-seudun tontit eli arpomalla? Onko veneseuran jäsenyys pakollinen? Millaisia ovat kulut?
Miten tästä kannattaisi lähteä liikkeelle?
Miten veneily käytännössä järjestyy PK-seudulla?
14
360
Vastaukset
- Anonyymi
Olet siis viettänyt aikaa alpeilla perheen kanssa, mutta haluatko nyt siis harjoitella purjehdusta yksin vai edelleenkin perheen kanssa?
Sillä on todella suuri vaikutus venekoon kannalta, ja siten traileroitavuuden kanssa.
2,4 mR vene mahtunee moneenkin paikkaan, sopii yksin harjoitteluun, mutta perhettä et sinne saa kyytiin sitten millään. Isompien kanssa pitää miettiä onko traileroitavuudessa kesäkaudella mitään järkeä, kun kyse on PK seudusta. Ajomatkat veneen kanssa vievät paljon aikaa, olisi helpompaa siirtää itsensä ja perhe muualle sinne mihin veneen saa helpolla ja halvalla sekä talveksi että kesäksi. Luulisi ainakin Loviisasta löytyvän tilaa jo varsin helposti. Jos taas haluat iltaisin töiden jälkeen purjehtimaan, niin käytännössä isomman veneen on oltava vedessä. Jolla rannalla rantatrailerilla, ilman ajomatkoja. Molemmat onnistuvat seurassa PK-seudulla paljon helpommin kuin ilman sitä.
Isompien purkkarien kanssa on myös huomioitava että tieliikennelaki muuttuu ensivuonna, ja uusi on jo säädetty. Samaten asetus ajoneuvojen käytöstä uudistui tämän vuoden alusta. Ja erikoiskuljetusmääräykset viime vuonna.
Merkittävä ero entiseen on, että yleisen tieliikenteen pituusraja raskailla kuorma-autoyhdistelmillä kasvoi todella paljon, ja pitkien kuljetus muulla kuin kyseisellä kalustolla muuttui lain tai asetusten vastaisiksi, ellei kyse ole muusta syystä (kuten leveys tai pituus) myös erikoiskuljetus. Ilman erikoiskuljetusta et saa esim jättää noudattamatta ryhmittymismääräyksiä etkä käyttää liikenteen ohjausta apuna risteysajossa, joten pitkiä yli 14 metrin kuormia (=masto) ei käytännössä ole mahdollista kuljettaa kuin yhdessä ylileveän , ylikorkean, tai ylipainavan kanssa, sillä niillä ei voi ryhmityssäännösten mukaan kääntyä oikealle juuri missään risteyksissä kaupunkialueilla. Tilanne on merkittävä huononnus entiseen juuri pitkien mastojen takia muuten trailerointimittaisille purjeveneille, syynä lakien, asetusten ja määräysten nurinkurinen aikajärjestys, eli ylemmän tason säädös viimeisenä, jota alemman tason säädöksessä ei ole ollut mahdollista ennakoida mitenkään. Ylileveät veneet taas kulkevat entiseen malliin erikoiskuljetuksina helposti.
Pk-seudun moottorivenepaikkojen saatavuuden kommentoinnin jätän toisille, mutta Loviisasta varmasti löytyy niitäkin helposti. - Anonyymi
Paikkoja on paljon ja vapautuu koko ajan. Fabut luopuu harrasuksesta, eikä nuoret aloita.
Kaupunkien paikoille on yleensä jonoa eli todennäköisesti ainakin yhden kierroksen (vuoden) yli joutuu odottamaan. Uudet hakijat käsitellään jonojärjestyksessä, ei mitään arpajaisia.
Seurojen satamissa yleensä on heti vapaita paikkoja, mutta useimmilla seuroilla on jonkinlainen liittymismaksu tai ensimmäisen veneen rekisteröintimaksu, lisäksi tietysti vuotuinen jäsenmaksu tulee maksettavaksi. Itse venepaikan hinta vaihtelee seuroittain paljonkin, jotkut ovat jotakuinkin samaa tasoa kaupungin suoraan vuokraamien paikkojen kanssa, jotkut selvästi korkeampia.
Lisäksi on tietysti joitain kaupallisia satamia, joista voi vuokrata venepaikan, jotkut taitavat myydä jopa laituripaikkaosakkeita.
En tiedä, mitä tarkoitat "keskiarvoa isommalla" veneellä. Olemassaolevan venekannan keskipituus lienee yhä alle 10 metriä, vaikka vähien tällä vuosituhannella myytyjen purjeveneiden keskimitta kuulemma onkin 37 jalkaa eli reilut 11 metriä. Sen kokoisille löytyy helposti paikka. Veikkaisin, että haastetta alkaa tulla vasta, jos kyseessä on katamaraani tai yli 15-metrinen.- Anonyymi
PK-seudulla venepaikan saa helposti esim. Porvoosta vaikka on ulkopaikkakuntalainen. Helsingin kaupungilla vapaita paikkoja on yleensä esim. Lähteelässä. Ei kannata netistä katsoa vaan ottaa puhelin käteen ja soittaa satamapäällikölle tms.
Mistä alkaen Porvoo on ollut pääkaupunkiseutua? Tai Lähteelä, vaikka siellä Helsingin kaupungin ulkoilualue ja venesatamakin on?
- Anonyymi
Venettä ei vielä ole, joten koostakaan ei ole varmuutta, mutta tässä on tutun tutun kanssa hierottu kauppoja reilut 40-jalkaisesta uppoumarunkoisesta, jossa on vieläpä aika leveä uimataso vai mikä onkaan nimeltään. Lasketaanko se pituuteen?
Siksi kyselin tuosta koon vaikutuksesta, koska ei tee mieli tehdä kauppoja, jos venettä ei saa mihinkään tai jos maksut nousevat kohtuuttomiksi.
Sellainen huolestuttava asia tuli vielä mieleen, että mitäs tehdään, jos ei ukkosella ehdi alta pois? Etukäteen voi tietenkin varautua, mutta kaipa hitaalla veneellä sellaiseenkin tilanteeseen voi joutua, että ukkonen ehtii päälle.Paikkojen hinnoittelu perustuu yleensä aina leveyteen. Pituudellakin toki on merkitystä sen suhteen, miten paikalle mahtuu. Ei tuon kokoisella mitään ongelmia pitäisi vielä olla, tietysti vain osa paikoista on sellaiselle sopivia muttei niistä mitään varsinaista pulaa ole.
Ihan varmasti paikan jostain saa, mutta täksi tai ensi kesäksi ei välttämättä kaupungin paikkaa.- Anonyymi
Tuollainen about 40 jlkainen on max n. 4 metriä leveä ja kyllä sille paikka löytyy. Jos ei kaupungin paikkaa, niin jostain venekerhosta. Useilla venekerhoilla tuo paikka ei ole kovin paljon kalliimpi kuin se kaupungin paikka. Lähinnä pitää maksaa liittymismasku ja sitten vuotuinen jäsenmaksu. Sitten vain soittamaan venekerhoihin.
Oma venepaikkani Helsingissä venekerhon laiturissa maksaa saman kokoiselle (39 jalkaa) moottoriveneelle noin 500 euroa vuodessa. Taisi olla jokusen kympin päälle. Talvisäilytys maksaa sitten erikseen. Samaa luokkaa se on kaupungin kentällä.
- Anonyymi
Vertailun vuoksi "tyhjästä" paikka tälle kesälle, jäsenyys ja seuraan liittymismaksu, katsastus, paikan perustamismaksu (kusetusta, mulla oli vene 12v sitten samassa seurassa samalla aisapaikalla), aisalisämaksu, seuran lippu maksoivat eräällä pursiseuralla 26-jalkaiselle 2,6m leveälle purkkarille aika tasan 2400e.
Ensi vuosihan on seuramaksujen osalta halvempi, koko kesä jäsenmaksu vajaat 600e.
Talvisäilytys lämpimässä hallissa Hernesaaressa tällaiselle pikkuveneelle (22m2 lattia-alaa) 2300e/talvi.
Eipä tarvitse tusata pukin, maston noston/laskun eikä lentelevien pressujen ja telineiden kanssa. Ja vene on kuivassa ja lämpimässä, jos huvittaa jotain parannuksia/korjauksia tehdä tai teettää.
Tuuli on ilmaista, mutta muu harrastus maksaa. Toisaalta, muutamalla tonnilla vuodessa ei kyllä saa minkäänlaista kesämökkiä tai jos ajatellaa autoilun kuluja, niin halpaahan tämä on.
Tosin keväällä veneen ostettuani olen nyt tehnyt 25000 eurolla päivityksiä ja parannuksia.....
Nyt ei tarvitsekaan vuosiin uusia muuta kuin joitain pikkujuttuja. 40-jalkaisessa kannattaa olla ostohetkellä tarkkana ja ottaa mukaan venetarkastaja ja joku kokenut purjehtija. Loppuunkuluneet/rikkinäiset varusteet ne veneilystä kallista tekevät, ei venepaikka eikä veneen ostohinta.
Tsemppiä ja tervetuloa sekaan!- Anonyymi
Mihin 40-jalkaisen moottoriveneen ostossa tarvitaan kokenutta purjehtijaa?
Niin, onhan se hyvä pyytää neuvoja kokeneelta purjehtijalta kun on ostamassa purjevenettä, toki moottorivenettä ostaessa kannattakin käyttää apuna kokenutta moottoriveneilijää. Molemmissa tapauksissa näiden neuvonantajien tulee olla kokeneita samantyyppisen veneen suhteen kun se mahdolliseari ostettava on.
Sitten tullaan noiden aikaisempien vastaajien kustannustietoihin. Valitetsammalla kerhon oikein, niin liittyminen maksaa alle tonnin ja venepaikka on halvempi kuin Helsingin kaupungin vastaavat paikat. Saaritukikohtakin löytyy Onaksesta. www.savk.fi- Anonyymi
Helsingissä muutama kerho on hankkinut velkavivulla oman laiturin. Niissä paikat ovat halvempia kuin stadilla. Muissa kerhoissa hinnat samaa luokkaa kuin stadilla, koska ne laiturit on vuokrattu kaupungilta. Jos seurassa on paljon rahaa vievää toimintaa ja saaripaikkoja, hinnat ovat hieman korkeampia. Vartiovuoro ja saaritalkoot taitaa olla vittumaisin homma seuroissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helsingissä muutama kerho on hankkinut velkavivulla oman laiturin. Niissä paikat ovat halvempia kuin stadilla. Muissa kerhoissa hinnat samaa luokkaa kuin stadilla, koska ne laiturit on vuokrattu kaupungilta. Jos seurassa on paljon rahaa vievää toimintaa ja saaripaikkoja, hinnat ovat hieman korkeampia. Vartiovuoro ja saaritalkoot taitaa olla vittumaisin homma seuroissa.
Oman laiturin hankkiminen aikanaan on ilmeisesti ollut pitkässä juoksussa kannattavaa jos kerran laiturimaksut pystytään pitämään edullisempina kuin kaupungin laitureissa. Helsingin kaupunki on viime vuosina nostanut kaupungin veronmaksajien ulkoilualueiden käyntisatamienkin laiturimaksut lähes kaupallisten satamien tasolle mikä on väärin.
Tonni on kyllä aika kova liittymismaksu (mittayksikkö "alle tonnin" viittaa siihen, että aika lähellä ollaan kuitenkin). Monessa muussa Itä-Helsingin seurassa menee selvästi alle 500 euron.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse2276457Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r384532Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi914378Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli64185Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s373677Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1173608Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan673588Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava223489SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha713263Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %
Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739532415