Erityisluokka ja jatko-opintomahdollisuudet?

Anonyymi

Jos peruskoulun päättötodistus on erityiskoulusta/-luokalta, niin voiko silloin jatkaa täysin samoihin paikkoihin kuin normaalikoulun käyneetkin vai ovatko mahdollisuudet rajallisempia? Voiko erkkaluokalta jatkaa esim. lukioon tai amiksen kaikille linjoille? Aspergereillahan ei välttämättä ole oppimisessa minkäänlaisia vaikeuksia, joten erkkaluokka ei silloin ole välttämättä heille paras mahdollinen paikka. Toisaalta, mikäli assilla on esim. ylivilkkautta, tunnesäätelyvaikeuksia tai Tourette-piirteitä, voi olla, että normaaliluokalla opiskelu käy aika vaikeaksi.

8

484

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Onneksi on olemassa erityisammattiopistoja, Aitoon koulutuskeskus, Ammattiopisto Live, Ammattiopisto Luovi, Ammattiopisto Spesia ja Kiipulan ammattiopisto.

• Anonyymi

Tiedän useampiakin, jotka ovat jatkaneet erityisluokalta normaaliamikseen. Yhtään lukioon jatkanutta en kyllä tiedä. Käsittääkseni yleensä suositellaan siirtymistä normaaliluokkaan viimeistään yläkoulun aikana, jos lukio on tavoitteena, jotta oppilaalla olisi paremmat valmiudet hoitaa asiansa lukiossa ja tottua olemaan isommassa ja hälyisemmässä ryhmässä.

• Anonyymi00004

Jos on suorittanut oppimäärän yleisopetussuunnitelman mukaisesti, niin hakea voi. Pitää ottaa huomioon, että lukiossa opet ja luokkatilat vaihtuvat, ja opinnoista pitää itse vastata. Jos nuoren haaveena on lukio, niin viimeistään yläkoulu on paras aika kokeilla isossa ryhmässä opiskelua vaihtuvine luokkineen ja opettajineen sekä omatoiminnin ohjausta.

• Anonyymi00005

"Jos on suorittanut oppimäärän yleisopetussuunnitelman mukaisesti, niin hakea voi."

Kuinka moni erityisopetuksessa ollut on suorittanut oppimäärän yleisopetussuunnitelman mukaisesti? Minun elämänkokemukseni on, että erityisoppilaille usein annetaan arvosanat automaattisesti mukautettuina, mikä rajoittaa tulevaisuuden mahdollisuuksia. Minun vahva suositukseni on, että jos autisminkirjon oppilaalla ei ole mitään erityisempiä oppimisvaikeuksia (kuten usein ei ole, vaan heillä on monesti jopa keskivertoa paremmat oppimiskyvyt), niin silloin hänet kannattaa laittaa normaaliin kouluopetukseen.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

"Jos on suorittanut oppimäärän yleisopetussuunnitelman mukaisesti, niin hakea voi."

Kuinka moni erityisopetuksessa ollut on suorittanut oppimäärän yleisopetussuunnitelman mukaisesti? Minun elämänkokemukseni on, että erityisoppilaille usein annetaan arvosanat automaattisesti mukautettuina, mikä rajoittaa tulevaisuuden mahdollisuuksia. Minun vahva suositukseni on, että jos autisminkirjon oppilaalla ei ole mitään erityisempiä oppimisvaikeuksia (kuten usein ei ole, vaan heillä on monesti jopa keskivertoa paremmat oppimiskyvyt), niin silloin hänet kannattaa laittaa normaaliin kouluopetukseen.

Koulussa tarvitaan muutakin kuin oppimiskykyä.

Keskeiset haasteet koulupäivän aikana:

Aistiympäristö: Ruokailu ja välitunnit ovat usein liian äänekkäitä ja ruuhkaisia, mikä kuormittaa. Myös vaatteiden saumat tai hajut voivat häiritä.

Sosiaalinen kanssakäyminen: Yksin jääminen, kiusaamisriski ja vaikeudet ymmärtää sosiaalisia sääntöjä tai toisten aikeita.

Toiminnanohjaus: Vaikeuksia aloittaa tehtäviä, noudattaa monivaiheisia ohjeita tai joustaa muutoksissa.

Oppiminen ja keskittyminen: Epätasainen kykyprofiili, jossa tietyt aineet voivat olla erittäin vaikeita.

Puhuminen: Valikoiva puhumattomuus tai ahdistus vastata kysymyksiin ääneen luokassa.

Meinaatko aidosti että lapsi pärjää normaaliluokalla ?

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Koulussa tarvitaan muutakin kuin oppimiskykyä.

Keskeiset haasteet koulupäivän aikana:

Aistiympäristö: Ruokailu ja välitunnit ovat usein liian äänekkäitä ja ruuhkaisia, mikä kuormittaa. Myös vaatteiden saumat tai hajut voivat häiritä.

Sosiaalinen kanssakäyminen: Yksin jääminen, kiusaamisriski ja vaikeudet ymmärtää sosiaalisia sääntöjä tai toisten aikeita.

Toiminnanohjaus: Vaikeuksia aloittaa tehtäviä, noudattaa monivaiheisia ohjeita tai joustaa muutoksissa.

Oppiminen ja keskittyminen: Epätasainen kykyprofiili, jossa tietyt aineet voivat olla erittäin vaikeita.

Puhuminen: Valikoiva puhumattomuus tai ahdistus vastata kysymyksiin ääneen luokassa.

Meinaatko aidosti että lapsi pärjää normaaliluokalla ?

"Meinaatko aidosti että lapsi pärjää normaaliluokalla ?"

Kyllä, olen aidosti sitä mieltä, että monella autisminkirjon ihmisellä on edellytykset pärjätä normaalissa kouluopetuksessa. Sen normaalin kouluopetuksen yhteyteen voi tuoda tukitoimia, jotka auttavat. Toki tässä pitää ottaa yksilöllisyys huomioon. Autisminkirjon ihmiset eivät ole kaikki keskenään samanlaisia.

Edelleen tosiasiaksi jää, että erityiskoulusta oppilas jatkaa epätodennäköisemmin lukioon kuin normaalista koulusta, jolloin normaalista koulusta teoriasuuntautunut autisminkirjon henkilö pääsee tulevaisuudessa todennäköisemmin sellaiseen työhön, joka hänelle aidosti sopii.

Kun on tavannut yhden autisminkirjoisen, on todella tavannut vain yhden autisminkirjoisen. Noiden luettelemiesi haasteiden esiintyminen vaihtelee suuresti autisminkirjoisten henkilöiden välillä. Kaikilla ei ole noista kaikkia ja myös noiden voimakkuus vaihtelee. Jos noita haasteita esiintyy lievemmässä muodossa, niin ihan normaali kouluopetus on varmasti mahdollista mukauttaa ottamaan ne huomioon. Tuota mainitsemaasi koulukiusaamista esiintyy erityiskouluissa ihan siinä missä tavallisissakin kouluissa.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

"Meinaatko aidosti että lapsi pärjää normaaliluokalla ?"

Kyllä, olen aidosti sitä mieltä, että monella autisminkirjon ihmisellä on edellytykset pärjätä normaalissa kouluopetuksessa. Sen normaalin kouluopetuksen yhteyteen voi tuoda tukitoimia, jotka auttavat. Toki tässä pitää ottaa yksilöllisyys huomioon. Autisminkirjon ihmiset eivät ole kaikki keskenään samanlaisia.

Edelleen tosiasiaksi jää, että erityiskoulusta oppilas jatkaa epätodennäköisemmin lukioon kuin normaalista koulusta, jolloin normaalista koulusta teoriasuuntautunut autisminkirjon henkilö pääsee tulevaisuudessa todennäköisemmin sellaiseen työhön, joka hänelle aidosti sopii.

Kun on tavannut yhden autisminkirjoisen, on todella tavannut vain yhden autisminkirjoisen. Noiden luettelemiesi haasteiden esiintyminen vaihtelee suuresti autisminkirjoisten henkilöiden välillä. Kaikilla ei ole noista kaikkia ja myös noiden voimakkuus vaihtelee. Jos noita haasteita esiintyy lievemmässä muodossa, niin ihan normaali kouluopetus on varmasti mahdollista mukauttaa ottamaan ne huomioon. Tuota mainitsemaasi koulukiusaamista esiintyy erityiskouluissa ihan siinä missä tavallisissakin kouluissa.

No ei ole samanlaisia. Mutta mä saan käsitysken ettei aloittajalla itselleenä ole autismia.

• Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

No ei ole samanlaisia. Mutta mä saan käsitysken ettei aloittajalla itselleenä ole autismia.

"No ei ole samanlaisia. Mutta mä saan käsitysken ettei aloittajalla itselleenä ole autismia."

Sitä en osaa sanoa, onko tämän keskusteluketjun aloittajalla autismia vai ei. Mutta minulla, joka kirjoitin viestit 2026-03-12 10:25:46 ja 2026-03-13 11:14:45 (ja olen siis eri henkilö kuin tämän keskusteluketjun aloittaja), on Asperger-diagnoosi. Minä myös kävin peruskouluni kokonaisuudessaan erityiskoulussa. Nyt aikuisena olen kuitenkin vakuuttunut siitä, että olisin pärjännyt tavallisessa kouluopetuksessa. Myös kouluarvosanani olivat mukautettuja, vaikka aivan varmasti olisin pystynyt opiskelemaan yleisopetuksen oppimäärän mukaan.

Itse asiassa joskus yläasteaikoinani silloinen opettajani tarjosi minulle kerran mahdollisuutta siirtyä normaaliin kouluun. Silloin kieltäydyin tästä. Nykyään pidän tätä elämäni ehkä suurimpana virheenä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      280
      2908
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      49
      2298
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      1997
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      114
      1723
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      105
      1664
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      56
      1189
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe