Katri Sorsa. Laatulehti Seiska kertoi. Oli aikoinaan tv-chatin juontaja, myöhemmin mm. raskaudesta, synnytyksestä ja vastasyntyneen kanssa elämisestä kertoneessa TV-sarjassa.
Chat-juontajana profiloitui rempseänä tyyppinä, joka mm. puhui avoimesti seksistä, mm. 'kakkoseen laittamisesta'. Ja (teko)ryntäät tietty hyvin esillä. Kutsui rintojaan leikkisästi nimillä Tiuhti ja Viuhti.
Ihan nätti ja varmaan hyvä suntio. Onneksi olkoon evl. kirkko.
Puhui jo chat-juontajana ja povipommina ollessaan uskostaan. Ei ole siis vasta aikuisena uskoon hurahtanut.
Erosi aikanaan kirkosta, kun ei ollut tyytyväinen sen palveluasenteeseen. Nyt pääsee sitä itse parantamaan omalta osaltaan siivoamalla ja vessoja kuraamalla, kuten hän itse työtään tyytyväisenä kuvaili. Hyvin on hänet srk:ssa vastaan otettu. Niin hän Seiskan jutussa kertoo.
Entinen povipommi suntioksi
25
63
Vastaukset
- Anonyymi
Nykyään naisetkin pääsevät suntioiksi? Ihan kuin mun lapsuudessa vielä olisi ollut miesten ammatti. Eipä sillä, Raamatun mukaanhan tuo tehtävä on kuin naimisissa oleville naisille nakutettu. Maallisia töitä kuten siivoamista ja järjestelyä, miehensäkin varmaan mielissään kun rouva tuo leipää pöytään.
- Anonyymi
Mitä nyt itse olen suntionhommia tehnyt, niin ei siinä kyllä juuri siivoiltu, mitä nyt käytiin tarvittaessa haudan luota vähän harjaamassa lumia pois niiltä metallilankuilta, joita pitkin arkun kantajat sitten astelevat haudan ääreen. Nykyaikana ainakin seurakunnan tiloissa on siivoojat ihan erikseen, ja siellä hautausmaan puolellakin se huoltoporukka hoitaa ns. siivoushommat.
Järjestelykin suntion hommassa oli käytännössä sitä, että ennen puvun päälle laittoa käytiin nostamassa kannet arkkuhautojen päältä ja katsomassa, ettei haudoissa ole sammakoita, myyriä tms. tai, ettei hiekkakasasta törrötä luita. Jokusen sammakon ja myyrän olen itse haavilla noukkinut hautamontusta ylös, muuta kuulemma semmoisessa on ollut kettukin kiipelissä. Vietiin myös uurnapaikoille lapiot valmiiksi ja vietiin kannet pois uurnamonttujen päältä, ja samaan hommaan liittyi tietysti vastaava tsekkaus, että kaikki on paikalla kunnossa omaisten saapuessa (ja muutenkin).
Järjestelyiksi voitaneen katsoa tietysti sitten semmoista, että keskustellaan (mahdollisten) omaisten kanssa esim. uurnanlaskutilaisuudessa, että haluavatko kantaa ja/tai laskea ja/tai peittää uurnan. Toki arkkuja siirreltiin paikasta toiseen ja avattiin vainajan omaisille näyttämiseksi jne. Välillä piti katsoa apua mahdollisesti antaen, että mihin mitkäkin kukat laitetaan odottamaan seuraavaa tehtäväänsä tai opastaa omaisia vessaan tai rupatella papin kanssa paikan käytännöistä tai ihan niitä näitä sakastissa.
Mikäs näissä nyt sitten on enemmän naisten kuin miesten hommia? Niin naisia kuin miehiä niissä hommissa aika tasaisesti oli ja hyvin sujui sukupuoleen katsomatta. Samat tyypit saattavat olla kesäisin puutarhatöissä tai talvisin tai ympärivuotisesti konehommissa jne. No sattuihan siellä toki kommelluksiakin, mutta edelleen, sukupuoleen katsomatta. Hautausmaalla on kaikenlaista hommaa, eikä nykyajan kirkko mistään keskiajalta ole, joskin joillain saattaa sellainen vaikutelma asiasta olla.
Ja ei siellä tosin suurin osa porukasta mitenkään erityisen uskovaiselta vaikuta, mitä jutuista voi päätellä. On siellä uskoviakin, mutta eipä tule mieleen heidänkään joukostaan kovin montaa huumorintajutonta pönöttäjää tai fanaattista uskonkiihkoilijaa. Seurakunnalla on ollut ihan rento meno, mutta parempien liksojen takia olen muissa hommissa toisaalla. Anonyymi kirjoitti:
Mitä nyt itse olen suntionhommia tehnyt, niin ei siinä kyllä juuri siivoiltu, mitä nyt käytiin tarvittaessa haudan luota vähän harjaamassa lumia pois niiltä metallilankuilta, joita pitkin arkun kantajat sitten astelevat haudan ääreen. Nykyaikana ainakin seurakunnan tiloissa on siivoojat ihan erikseen, ja siellä hautausmaan puolellakin se huoltoporukka hoitaa ns. siivoushommat.
Järjestelykin suntion hommassa oli käytännössä sitä, että ennen puvun päälle laittoa käytiin nostamassa kannet arkkuhautojen päältä ja katsomassa, ettei haudoissa ole sammakoita, myyriä tms. tai, ettei hiekkakasasta törrötä luita. Jokusen sammakon ja myyrän olen itse haavilla noukkinut hautamontusta ylös, muuta kuulemma semmoisessa on ollut kettukin kiipelissä. Vietiin myös uurnapaikoille lapiot valmiiksi ja vietiin kannet pois uurnamonttujen päältä, ja samaan hommaan liittyi tietysti vastaava tsekkaus, että kaikki on paikalla kunnossa omaisten saapuessa (ja muutenkin).
Järjestelyiksi voitaneen katsoa tietysti sitten semmoista, että keskustellaan (mahdollisten) omaisten kanssa esim. uurnanlaskutilaisuudessa, että haluavatko kantaa ja/tai laskea ja/tai peittää uurnan. Toki arkkuja siirreltiin paikasta toiseen ja avattiin vainajan omaisille näyttämiseksi jne. Välillä piti katsoa apua mahdollisesti antaen, että mihin mitkäkin kukat laitetaan odottamaan seuraavaa tehtäväänsä tai opastaa omaisia vessaan tai rupatella papin kanssa paikan käytännöistä tai ihan niitä näitä sakastissa.
Mikäs näissä nyt sitten on enemmän naisten kuin miesten hommia? Niin naisia kuin miehiä niissä hommissa aika tasaisesti oli ja hyvin sujui sukupuoleen katsomatta. Samat tyypit saattavat olla kesäisin puutarhatöissä tai talvisin tai ympärivuotisesti konehommissa jne. No sattuihan siellä toki kommelluksiakin, mutta edelleen, sukupuoleen katsomatta. Hautausmaalla on kaikenlaista hommaa, eikä nykyajan kirkko mistään keskiajalta ole, joskin joillain saattaa sellainen vaikutelma asiasta olla.
Ja ei siellä tosin suurin osa porukasta mitenkään erityisen uskovaiselta vaikuta, mitä jutuista voi päätellä. On siellä uskoviakin, mutta eipä tule mieleen heidänkään joukostaan kovin montaa huumorintajutonta pönöttäjää tai fanaattista uskonkiihkoilijaa. Seurakunnalla on ollut ihan rento meno, mutta parempien liksojen takia olen muissa hommissa toisaalla."Mitä nyt itse olen suntionhommia tehnyt, niin ei siinä kyllä juuri siivoiltu...."
Juu, 1970-luvulla kirkko alkoi kasvattamaan henkilökuntaa ja se tuplaantui 2000-luvun alkuun mennessä.
Kirkko onkin nyt suojatyöpaikka yli kymmenelletuhanelle työntekijälle, joille on hankittu apulainen vierelle, ettei itse tarvitsisi siihen harjaan siivoojankaan koskea.
Nyt seurakunnat ovatkin juuri tuon henkilökunnan leveästi elämisen takia talousvaikeuksissa, kun samaan aikaan maksavat jäsenet ovat vähentyneet reippaasti.
- Anonyymi
No voi juma, vissiin edes jossain seurakunnassa kävi sitten flaksi. Peräkammarien pojathan menee jo pelkästään tissien takia kirkkoon.
Vieläkö myös "Tuksu Tukiainen" julistaa harrasta uskoaan jossain lahkossa?
- Anonyymi
Piti vähän aikaa miettiä ketä tarkoitat mutta juu kyllä Tuksu jatkaa. Kun on kerran oppinut jakolaskun noin huolella niin ei se hevillä lähde. Eikä vissiin popillakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Piti vähän aikaa miettiä ketä tarkoitat mutta juu kyllä Tuksu jatkaa. Kun on kerran oppinut jakolaskun noin huolella niin ei se hevillä lähde. Eikä vissiin popillakaan.
On sillä ainakin jotain rytmitajua https://www.youtube.com/watch?v=hg3q2zelTkI jännä et tollasissa tuntemattomissa kielissä on noinkin symmetrinen rytmi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On sillä ainakin jotain rytmitajua https://www.youtube.com/watch?v=hg3q2zelTkI jännä et tollasissa tuntemattomissa kielissä on noinkin symmetrinen rytmi.
Puheessa oli kolme kielioppivirhettä.
- Anonyymi
Voi helluntailaisperäkammarinpoikaparkoja... kunpa eivät vain joutuisi näkemään Tuksua pienessä tuiskeessa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puheessa oli kolme kielioppivirhettä.
Just joo samaa settiä toistaa samalla rytmillä. Ihan tyhmempikin tuon tajuaa kun kuuntelee. Todennäiköisesti ei ole mitään tunnettua kieltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Just joo samaa settiä toistaa samalla rytmillä. Ihan tyhmempikin tuon tajuaa kun kuuntelee. Todennäiköisesti ei ole mitään tunnettua kieltä.
Älämölö on tuon kielen nimi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älämölö on tuon kielen nimi.
JOS joskus olisit avannut sen Kirjan, niin siellä on sillekkin kielelle nimi, lue sieltä ja voit jopa viisastua !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
JOS joskus olisit avannut sen Kirjan, niin siellä on sillekkin kielelle nimi, lue sieltä ja voit jopa viisastua !
No missä myydään sanakirjoja tuohon kieleen ? Kaikista tunnetuista kielistähän sellainen löytyy, toki harvinaisemmat ovat hankalampia löytää mutta löytyy kuitenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No missä myydään sanakirjoja tuohon kieleen ? Kaikista tunnetuista kielistähän sellainen löytyy, toki harvinaisemmat ovat hankalampia löytää mutta löytyy kuitenkin.
Tostahan voisi tehdä "äänihaun" googleen . Itse en osaa mutta ehkä joku taitavampi.....niin saataisiin kieli tunnistettua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tostahan voisi tehdä "äänihaun" googleen . Itse en osaa mutta ehkä joku taitavampi.....niin saataisiin kieli tunnistettua.
Johan tuo oli siinä videon alapuolisessa kommenttiosiossa käännetty google-kääntäjällä. Oli ilmeisesti kannadaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johan tuo oli siinä videon alapuolisessa kommenttiosiossa käännetty google-kääntäjällä. Oli ilmeisesti kannadaa?
Kannadaa? Eli siis kanadaa. No ei ollut englantia eikä ranskaa. Ja sen voin sanoa, ettei ole ruotsia, ei saksaa, ei englantia eikä venäjää. Tiettyjen äänteiden määrä viittaisi lähi-itään mutta juurikin kun rytmi noin säännöllinen niin en usko sen tarkottavan mitään vaan on tuksun joku oma keitos, et hän nyt muka puhuu kielillä. Voi olla, että sieltä voisi bongata jonkun yksittäisenarabiankielen sanan mutta jo pelkästään rytmi on persiillään. Arabit nimittäin pärjäävät meille puheen rytmissä ja töksäyttelyssä.(tuota Tuksu ei tietenkään tiennyt)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannadaa? Eli siis kanadaa. No ei ollut englantia eikä ranskaa. Ja sen voin sanoa, ettei ole ruotsia, ei saksaa, ei englantia eikä venäjää. Tiettyjen äänteiden määrä viittaisi lähi-itään mutta juurikin kun rytmi noin säännöllinen niin en usko sen tarkottavan mitään vaan on tuksun joku oma keitos, et hän nyt muka puhuu kielillä. Voi olla, että sieltä voisi bongata jonkun yksittäisenarabiankielen sanan mutta jo pelkästään rytmi on persiillään. Arabit nimittäin pärjäävät meille puheen rytmissä ja töksäyttelyssä.(tuota Tuksu ei tietenkään tiennyt)
Kannada on yksi maailman suurimmista kielistä... ei mitään sukua englannille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannada on yksi maailman suurimmista kielistä... ei mitään sukua englannille.
Näköjään todellakin on sellainen kieli mutta ei se poista sitä ongelmaa , että tuksu toistaa samaa ja samaa ja vieläpä tietyssä rytmissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näköjään todellakin on sellainen kieli mutta ei se poista sitä ongelmaa , että tuksu toistaa samaa ja samaa ja vieläpä tietyssä rytmissä.
Mutta kerro ihmeessä jos tiedät mitä hän sanoo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kerro ihmeessä jos tiedät mitä hän sanoo.
Nimimerkki Botanist_Tv YouTubessa:
Ashititililili vada gakatotola anana rakatola nikata shititi palavanana. Alaloola deda katoshi tililili vadada kututu pava ana katototi pava nokoto gditilili vadada kotushu du di vadadada kalana. Ashita tavalova hashoto totuwava aninga tavavada nukupititi palavana nodukuta talavana kakatitini. Ashita tolololo vodagaga kututu pakalavada dakata titi tilili vanana katokodo shoto tolooto kata palovana kakai tititi mono. Ashototo tolololo vakada koto amalava ka atititi ti valavana nokoduku takalala anna kato shoto amankata nanititi vanaika.
On tärkeää huomata, että sinulla on mahdollisuus asettaa vaihtoehtoinen asema. Jos sinulla on kysyttävää siitä, miten pääset alkuun, voit selvittää, oletko hyvässä kunnossa. Ashita tavalova hashoto on paljon tekemisissä hänen hiuksiinsa ja kampauksensa kanssa. Jos haluat lisätä tekstiviestin ruutuun, voit muuttaa varjon koon laatikon alareunaan. Ashototo on alan jäsen, jolla on paljon tietoa siitä, miten tehdä ero ja tehdä siitä helppokäyttöinen.
- Anonyymi
Kirkkoparkaa, taitaa muuttua ihan maanalaiseksi kirkoksi kun vajoaa yhä vaan alempiin tasoihin, mutt ajoku sielläö istuu yhäö vaan ja plaraa virsikirjaa, opastettuna toki.
ja luulee monikin kai olevansa menossa taivasjunalla kohti taivaita hoooh.- Anonyymi
Kirkon pitäisi työntää heidät pois ja pitää ulkokultaista esitystä jossa kaikki ovat aina olleet puhtaita pulmusia? Miten rikolliset miehet, jopa murhaajat otetaan avoimemmin vastaan...
- Anonyymi
Iltapv.lehtikin innoastui tarinasta ja pani ihan etusivujutksi viikonloppunumeroonsa.
- Anonyymi
Eroa kirkosta
https://www.eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?621223Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11890Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol75815Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.84659- 53634
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs46564Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt35560Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv36534Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot116515Hurmasit sitten minut
kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.43513