Tarkoitan Jumalan tarjoamaa pelastusta joka tulee
" yksin uskosta "
ja sitten vielä kuitenkin toinenkin yksin jostakin juttu:
" yksin armosta "
Onko liberaaliteologeilla sama uskontunnustus kuin oikeasti Jumalaa tottelevilla?
Tarkoitan oikeasti Jumalaa tottelevilla sellasii jotka sydämestään haluaa totella Jumalaa ja jotenkin niinku tsempata sen eteen, ponnistella erotuksena siihen ettei tehä tsemppausta sen eteen että tottelisi Jumalan tahtoa eikä sillä ole juuri merkitystä liberaalin elämään mitä Raamatussa sanoo paitsi kun tulee kyseeseen armo ja pelastuminen niin sitten ollaan vähän hanakammin messissä.
Pystyykö Raamatun perusteella tekemään päätelmää pelastuuko liberaalitoelogit vai eivätkö. Ovatko he JUMALAN armosta osalliset niin että pelastuvat? Vai onko tämä kielletty kysymys tuomiona? Ei mulla ole tuomiovaltuuksia muiden synteihin mutta omiin synteihini mulla on tuomiovaltuudet sen olen oppinut: kun saan syntini anteeksi niin olen tuominnut itse omat syntini Jeesuksen luvalla jo tässä ajassa ja mua ei toinen tuomio enää kiusaa. Olenko tajunnu tuon oikein?
Pelastuuko liberaaliteologit Raamatun mukaan?
12
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Liberaaliteologia ei ole kristinuskoa.
Liberaali” tulee latinan sanasta liber, vapaa.
”Konservatiivi” tulee latinan teonsanasta conservare, säilyttää.
Kirkollis-teologisessa asiayhteydessään näillä termeillä on selkeät ja käyttökelpoiset sisältönsä,
Selvää onkin, että jos Raamattua ei pidetä Jumalan sanallisena ilmoituksena, jäljelle jää vain ihminen itse kokemuksineen. Liberaaliteologia haluaa avata mielet vapaiksi myös sille mahdollisuudelle, että Raamattu ei olisikaan Jumalan ilmoitus, jonka perustalle voidaan rakentaa kestävä ja ohjeellinen uskonoppi ja kristillinen elämäntapa.
Liberaaliteologit uskovat omaan tiedolliseen varmuuteensa niin vankasti, että eivät salli minkäänlaista vapaamielistä suhtautumista tähän perususkomukseensa.
Konservatiivinen teologia haluaa säilyttää vanhakirkollisen ja uskonpuhdistuksen terävöittämän uskonopin, koska tämä perinne nojaa Raamattuun Jumalan Sanana. Konservatiivi uskoo edelleen, että on olemassa kolmiyhteinen Jumala, joka on ilmoittanut tahtonsa sekä Poikansa Jeesuksen Kristuksen historiallisessa ihmiseksi tulemisessa että totuudenmukaisessa kirjallisessa Sanassa, Raamatussa.
Konservatiivi vastaa edelleen käärmeen ”Onko Jumala todellakin sanonut?” -kysymykseen KYLLÄ.
Liberaali sen sijaan horjuu ja aprikoi, että ei Jumala ehkä olekaan sanonut ja on oikeastaan varma siitä, että Jumala ei ole puhunut eikä sanallisesti ilmoittanut tahtoaan ihmisen ymmärrettävästi.
Liberaaliteologia ja konservatiivinen teologia ovat ”kaksi eri uskontoa”.
Konservatiivinen kristinusko ilmenee monenlaisissa muodoissa kuten evankelikaalisena protestantismina, traditionalistisena roomalaiskatolisuutena ja ortodoksisena kristillisyytenä silti kuitenkin ytimensä säilyttäen historiallisena kristillisyytenä. Liberaaliteologia sen sijaan poikkeaa ratkaisevasti näistä kaikista.
Liberaalit käyttävät perinteistä teologista kieltä ja käsitteitä, mutta antavat niille kokonaan uuden sisällön. Konservatiivit käyttävät perinteistä teologista kieltä ja käsitteitä näiden historiallisen sisällön eli klassisen kristinuskon mukaisella tavalla.
Tälläkin palstalla on ateistien lisäksi liberaaliteologian tunnustajia ja konservatiiviteologian tunnustajia.
Liberaalin ja konservatiivin uskon jakaa suhde Raamattuun Jumalan sanana ja sitä kautta suhteeseen Jumalaan ja Jeesukseen. Liberaali päättää itse mikä on totta konservatiivi uskoo, että Jumala on sen päättnyt ja ilmoittaa sen sanassaan Raamatussa.
Väitän näin ollen, että kysymyksessä on kaksi ihan eri uskontoa. - Anonyymi
Liberaaliteologia ei ole kristinuskoa.
Liberaali” tulee latinan sanasta liber, vapaa.
”Konservatiivi” tulee latinan teonsanasta conservare, säilyttää.
Kirkollis-teologisessa asiayhteydessään näillä termeillä on selkeät ja käyttökelpoiset sisältönsä,
Selvää onkin, että jos Raamattua ei pidetä Jumalan sanallisena ilmoituksena, jäljelle jää vain ihminen itse kokemuksineen. Liberaaliteologia haluaa avata mielet vapaiksi myös sille mahdollisuudelle, että Raamattu ei olisikaan Jumalan ilmoitus, jonka perustalle voidaan rakentaa kestävä ja ohjeellinen uskonoppi ja kristillinen elämäntapa.
Liberaaliteologit uskovat omaan tiedolliseen varmuuteensa niin vankasti, että eivät salli minkäänlaista vapaamielistä suhtautumista tähän perususkomukseensa.
Konservatiivinen teologia haluaa säilyttää vanhakirkollisen ja uskonpuhdistuksen terävöittämän uskonopin, koska tämä perinne nojaa Raamattuun Jumalan Sanana. Konservatiivi uskoo edelleen, että on olemassa kolmiyhteinen Jumala, joka on ilmoittanut tahtonsa sekä Poikansa Jeesuksen Kristuksen historiallisessa ihmiseksi tulemisessa että totuudenmukaisessa kirjallisessa Sanassa, Raamatussa.
Konservatiivi vastaa edelleen käärmeen ”Onko Jumala todellakin sanonut?” -kysymykseen KYLLÄ.
Liberaali sen sijaan horjuu ja aprikoi, että ei Jumala ehkä olekaan sanonut ja on oikeastaan varma siitä, että Jumala ei ole puhunut eikä sanallisesti ilmoittanut tahtoaan ihmisen ymmärrettävästi.
Liberaaliteologia ja konservatiivinen teologia ovat ”kaksi eri uskontoa”.
Konservatiivinen kristinusko ilmenee monenlaisissa muodoissa kuten evankelikaalisena protestantismina, traditionalistisena roomalaiskatolisuutena ja ortodoksisena kristillisyytenä silti kuitenkin ytimensä säilyttäen historiallisena kristillisyytenä. Liberaaliteologia sen sijaan poikkeaa ratkaisevasti näistä kaikista.
Liberaalit käyttävät perinteistä teologista kieltä ja käsitteitä, mutta antavat niille kokonaan uuden sisällön. Konservatiivit käyttävät perinteistä teologista kieltä ja käsitteitä näiden historiallisen sisällön eli klassisen kristinuskon mukaisella tavalla.
Tälläkin palstalla on ateistien lisäksi liberaaliteologian tunnustajia ja konservatiiviteologian tunnustajia.
Liberaalin ja konservatiivin uskon jakaa suhde Raamattuun Jumalan sanana ja sitä kautta suhteeseen Jumalaan ja Jeesukseen. Liberaali päättää itse mikä on totta konservatiivi uskoo, että Jumala on sen päättnyt ja ilmoittaa sen sanassaan Raamatussa.
Väitän näin ollen, että kysymyksessä on kaksi ihan eri uskontoa. Kuinka paljon juutalaisia on surmattu Kristuksen murhaajina, ja kuka voi syyttä kuolleiden puolesta anteeksi antaa.
Sitä kannattaa miettiä, senkin takia, että kristinuskossa on perisynti voimassa.- Anonyymi
En tiedä yhtään. Mutta jos sinä tiedät niin kerro toki.
Näinhän se historiassa on mennyt.
Rafael Wardi kertoi joskus, että hän sai pikkupoikana sota-aikana turpiinsa juutalaisena sen takia, kun juutalaiset olivat tappaneet Jeesuksen.
Näin Suomessakin, vähän lievemmin.
Raamatusta en tiedä, mutta usko.vaisen ja korkkiruuvin mukaan liberaalit menevät alimpaan helvettiin.
- Anonyymi
Ei helvetissä ole mitään kerroksia.
- Anonyymi
Niinpä mutta sittenpähän heillä on siellä seuraa. Tuomivaltahan on vain Jumalalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä mutta sittenpähän heillä on siellä seuraa. Tuomivaltahan on vain Jumalalla.
Otit nyt tuomiovallan Jumalta koska seurasta puhuit.
- Anonyymi
Luterilaiset papit ovat kumonneet lain käskyt, minkä he tekevät omaksi kadotuksekseen. Lain kumoamista on opettaa, ettei lakia tarvitse noudattaa tai lainvastaisen tekemisen hyväksyminen, mitä papit tekevät koko ajan. Luterilaisen papin virassa on mahdoton tehdä parannusta, koska kirkon järjestys edellyttää papin tekevän laittomuutta. Jeesuksen sanojen mukaan lain purkajat eivät pelastu.
Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Mitä tulee yksin armosta -oppiin, niin teologian professori Martti Luther itsekin lopulta ymmärsi, että se on Raamatun vastainen oppi. Yleensä kirkonmiehen saattaisi ajatella nöyrtyvän ja luopuvan omasta harhaopistaan, mutta Luther päätyi sellaiseen ratkaisuun, että hän vaatii Raamatusta poistettavaksi mm. Jaakobin kirjeen, Heprealaiskirjeen, Juudaksen kirjeen ja Ilmestyskirjan. Ne olivat esteenä, että hänen yksi armosta -oppinsa olisi ollut raamatullinen, mutta Lutherin kannattajat eivät suostuneet Raamatun sensurointiin.
Luther vihasi erityisesti Jaakobin kirjeen tätä jaetta, joka romutti kokonaan yksin armosta -opin:
Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.
Luther vaati jopa Jaakobin kirjeen polttamista kamiinassa ja sen heittämistä ulos teologian tiedekunnasta.
Toisaalta Luther kyllä hyväksyi Roomalaiskirjeen opetuksen, ettei tuomio tule lain tuntemisen mukaan vaan lain noudattamisen mukaan, mikä oli ristiriidassa hänen muiden kirjoitusten kanssa. Roomalaiskirjeessä Paavali sanoo, ettei kukaan voi olla vanhurskas, jos ei ala noudattaa Mooseksen lakia, mikä on jyrkästi ristiriidassa luterilaisen kirkon vanhurskauttamisopin kanssa.
Room 2:12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.
Lutherilla oli muutakin harhaoppia. Hän kirjoitti vihakirjoja juutalaisista, mitä natsit käyttivät härskisti hyväksi oikeuttaakseen holokaustin. Luther myös kehotti tekemään rohkeasti syntiä, koska tuhat huorintekoa tai murhaa päivässä eivät erottaisi ihmistä Jeesuksen armosta millään. Tämäkin on täysin Raamatun vastainen antikristillinen harhaoppi.
Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
Joh 8:34 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.
Room 6:16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.
Todellisuudessa Luther ei ollut uskonpuhdistaja, vaikka ymmärsi katolisen kirkon eksytyksen. Luther ei ollut koskaan Jumalan mies, vaan katolisen kirkon separatisti. Hän luopui yhdestä harhaopista ja toisen sen tilalle toisen harhaopin toisesta ääripäästä. Lutherin harhaoppia voi luonnehtia nimellä laittomuus. Luthernin harhaoppia voi verrata nikolaiittojen harhaoppiin, jonka mukaan evankeliumin vapaus antaa oikeuden tehdä syntiä laista välittämättä. Tätä harhaoppia kutsutaan myös nimellä antinominalismi, jonka mukaan uskonnon harjoittamisessa ei tarvita lakia, mikä sekin on Jeesuksen opetuksen kanssa jyrkässä ristiriidassa Matt 5:17-19. Jeesus on Ilmestyskirjassa kertonut, että hän vihaa tällaista harhaoppia.
Ilm 2:6 Siinä teet kuitenkin oikein, että inhoat nikolaiittojen tekoja, joita minäkin inhoan.
-----
14 Mutta kaikkea en sinussa hyväksy: Luonasi on sellaisia, jotka seuraavat Bileamin oppia, tuon miehen, joka opetti Balakille, miten virittää israelilaisille ansa ja vietellä heidät syömään epäjumalille uhrattua lihaa ja harjoittamaan siveettömyyttä. [4. Moos. 22:5, 4. Moos. 31:16; 2. Piet. 2:15; Juud. 1:11]
15 Heitä on sinunkin luonasi, noita jotka seuraavat nikolaiittojen opetusta.
16 Käänny siis! Ellet tee parannusta, minä tulen kohta luoksesi ja käyn heitä vastaan, isken heitä suuni miekalla. - Anonyymi
Kyllä pelastuu. Aloittajan tavoin voivat viettää oikein synnintäyteistä elämää ja sitten loppumetreillä vääntää pipon kireälle, molottaa kielillä ja herätä uskoon.
- Anonyymi
2 Tim. 4
"3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia 4 ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin. "
Eli tässähän Paavali tuon tiivistää. Liberaaliteologia on juurikin tuota korvasyyhyn tyydytystä. Ihmiset kääntyvät pois totuudesta kohti taruja kilpailuttaen niitä teologeja, jotka heidän korvasyyhynsä parhaiten tyydyttää eli kertoo heille mitä he haluavat kuulla.
Olen itse monessa kohtaa ymmärtänyt olevani syntinen ja tekeväni syntiä. Kuitenkin niissäkin tapauksessa koen, että en ala laatia omia sääntöjä yli Jumalan vaan myönnän että tekoni ovat väärin ja teen parannusta. Onhan meille syntisille kuitenkin luvattu pelastus Kristuksessa. Se joka saa paljot syntinsä anteeksi, rakastaa vielä enemmän kuin se joka saa vähät. Näin opetti Jeesus.
Liberaaliteologia johtaa ylpeyteen ja omavanhurskauteen kun synnin kriteerit lasketaan niin alas. Sen jälkeen ihminen ei enää koe tarvitsevansa pelastusta, jolloin hän on samassa tilanteessa kun rikas mies Jeesuksen edessä. Hän ei pysty myöntämään syntisyyttään eli luulee olevansa vanhurskas tekojensa kautta. Sitä kautta ei pelastusta ole luvattu.
Toki haluan tässä painottaa, että minä en ole se persoona, joka tuomitsee ketään ja liberaaliteologian käsitekin on hyvin venyvä. En halua katsoa asiaa niin, että kaikki konservatiivit pelastuvat ja kaikki liberaalit ei. Jumala pelastaa ihmiset yksitellen eikä lahkoittain. Suosittelen kuitenkin lukemaan Raamatusta että mitä Jeesus, opetuslapset ja Paavali asiasta opettaa. Kai jokainen ymmärtää, että se on luotettavempaa tietoa kuin se mitä joku on omasta päästään keksinyt.
T:evlut101
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku443888Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351879Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531326- 1541202
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti41980- 190975
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.228954- 80927
- 55800
Jälkiviisauttako
Kun katsot taaksepäin, tekisitkö jotain asioita toisin kaivattusi suhteen? Vai onko kaikki mennyt, niin kuin piti?79799