Varoitus autokoulusta

-berlin-

Haluan varoittaa näin alkuvuodesta kaikkia täysi-ikäisyyden tänä vuonna saavuttavia nuoria, heidän vanhempiaan ja miksei vanhempiakin ajokorttia harkitsevia ihmisiä eräästä helsinkiläisestä autokoulusta.

Kyseessä on Hakaniemen autokoulu, joka mainostaa runsaasti joukkoliikennevälineissä. Se keltainen mainos mustalla tekstillä, olette ehkä nähneet sen.

Ensinnäkin kyseisen autokoulun opetustilat ovat täysin ala-arvoiset. Autokoulu sijaitsee Hämeentien varrella, josta raskas liikenteen melu häiritsee jatkuvasti opetusta, etenkin kun opettajan äänenkäyttö oli heikkoa. Opiskelijoille ei ole tarjolla edes pöytiä, vain tuolit. Samassa tilassa pitäisi opiskella tietokoneavusteisesti liikennetilanteita. Yritä siinä nyt keskittyä, kun opettaja opettaa parin metrin päässä.

Autokoulun käyttämät materiaalit ovat ala-arvoisia. Monet nykyaikaiset autokoulut tarjoavat opiskelijoilleen mahdollisuuden opiskella liikennetilanteita internetin välityksellä antamalla heille ohjelmaa varten salasanan. Tällaista ei tämä autokoulu pystynyt tarjoamaan, vaikka samaa hintaa kehtaavat nylkeä kuin muutkin. Opetusmateriaali, esim. videopätkät, olivat ehkä 70-80 -luvun vaihteesta. Opettaja vain vieressä selosti, mitkä liikennesäännöt ovat tuosta ajasta vanhentuneet. Yritä siinä nyt katsella videota ja kuunnella opettajaa ja samalla arpoa, mikä olikaan nyt oikea tapa. Kai nyt sentään ajo-opetuksesta on uudempaakin videomateriaalia olemassa.

Laskutus oli hämärää. Ajo-opettaja tyrkkäsi käteen yli 300 euron laskun ennen ajotuntia. Eräpäivä seuraava päivä. Kuluttajalle on annettava vähintään 7 päivää laskun maksamista varten. Yritys toimii siis kuluttajasuojalain vastaisesti.

Ajo-opettaja käyttäytyi täysin asiattomasti ja epäammattimaisesti. Opettaja ei ollenkaan osannut millään ajotunnilla ottaa huomioon sitä seikkaa, että olen jo yli kolmikymppinen ihminen enkä mikään 18-kesäinen teinipoika, joka lähestulkoon osaa jo ajaa ja käsitellä autoa. Tehdessäni toisella (!) ajotunnilla väärän vaihteen vaihdon, opettaja kehtasi alkaa raivota, että ettenkö osaa edes vaihteita käyttää? Ei voi olettaa, että vaihteita osaa käyttää moitteetta toisella ajotunnilla. Lisäksi maksavana asiakkaana minulla on oikeus vaatia moitteetonta käytöstä ja ammattitaitoista opetusta.

Tähän epäpätevään opetukseen päättyi minun asiakkuuteni kyseisen yrityksen kanssa. Tein asiasta reklamaation yrityksen johtajalle ja vaadin rahat takaisin. Tämä olikin ainoa asia, jonka he osasivat moitteetta tehdä. Rahat tulivat parin päivän päästä tililleni. Ovat ilmeisesti ennenkin joutuneet palauttamaan rahoja.

Joten hyvät ajokorttia harkitsevat kuluttajat, älkää käyttäkö Hakaniemen autokoulun "palveluita".

31

9059

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mies hämeenperältä

      Outoa! Ihmeellistä! Nimittäin autokoulujen luokkatilat on ennen käyttöönottoa tutkintoviranomaisten hyväksyttävä AKE:n ohjeisiin perustuen!

      • -berlin-

        Jos joskus Hämeenperältä päädyt Hämeentielle, niin käy ihmeessä kurkkaamassa ikkunoista sisään. Ei taida vaatimukset olla AKE:lla kovinkaan korkealla, kun tuollaisia opetustiloja sallitaan.


      • mies hämeenperältä
        -berlin- kirjoitti:

        Jos joskus Hämeenperältä päädyt Hämeentielle, niin käy ihmeessä kurkkaamassa ikkunoista sisään. Ei taida vaatimukset olla AKE:lla kovinkaan korkealla, kun tuollaisia opetustiloja sallitaan.

        Kiitti vinkistä. Käyn lähes kuukausittain Merihaassa pitääpä poiketa ihmettelemään.


      • -berlin-
        mies hämeenperältä kirjoitti:

        Kiitti vinkistä. Käyn lähes kuukausittain Merihaassa pitääpä poiketa ihmettelemään.

        Käy ihmeessä. Tarkka osoite on Hämeentie 14.


    • laaduton

      No eipä ole ainoa laatuaan tuokaan koulu. Ei ollut meilläkään pöytiä ja samoissa tiloissa piti tehdä tietsikkaharjoituksia kun toisille luennoitiin.

      • -berlin-

        Kuka vastaa tällaisesta luokattomasta toiminnasta? Mikä viranomainen valvoo autokouluopetusta? Liikenneministeriö? Opetusministeriö?

        Olen sitä mieltä, että Hakaniemen autokoulun opettajilla ei ole pedagogista pätevyyttä työhönsä. Substanssiosaamista kyllä löytyy, mutta ei osata siirtää sitä opiskelijalle.


      • Kari-Einari
        -berlin- kirjoitti:

        Kuka vastaa tällaisesta luokattomasta toiminnasta? Mikä viranomainen valvoo autokouluopetusta? Liikenneministeriö? Opetusministeriö?

        Olen sitä mieltä, että Hakaniemen autokoulun opettajilla ei ole pedagogista pätevyyttä työhönsä. Substanssiosaamista kyllä löytyy, mutta ei osata siirtää sitä opiskelijalle.

        Autokoulutoimintaa valvoo koulun toimialueen tutkintotoimisto. Valvontaohjeet antaa AKE. Havaituista puutteista tutkinnon vastaanottotaho ilmoittaa AKE:lle. Autokoulun toimiluvan myöntää ja peruuttaa lääninhallitus. Sanktioina havaituista puutteista on vatoitus tai toimiluvan peruutus. Esimerkkejä lupien peruuttamisesta on tiedossani monia.
        Jokaisella vuosikymmenellä alalle tuleville on samat pätevyysvaatimukset koulutukseen hakukelkpoisuuden, soveltuvuus- ja pääsykokeiden, koulutuksen ja opettajatutkinnon suhteen. Kaikille opettajille pakollinen opettajatutkinto astui voimaan 1.7.1926 (laki ja asetus moottoriajoneuvoliikenteestä). Hyväkisytysti suoritettu opettajakoulutus opettajatutkintoon pääsyn edellytyksesti tuli voimaan 18.01.1929 (asetus moottoriajoneuvoliikenteestä). Oleellinen opettajakoulutuksen tehostuminen tapahtui 1971, jolloin autokoulunopettajakoulutus muuttui liikenneopettajakoulutksesksi ja sen kesto piteni oleellisesti. Millään alalla pääsykoe, koulutus ja tutkinto ei takaa kaikille niiden läpäisseille alan käytännön pätevyytttä. Epäsopivat ovat autokoulualalla perinteisesti karsiutuneet melko pian alalle tulon jälkeen.


      • -berlin-
        Kari-Einari kirjoitti:

        Autokoulutoimintaa valvoo koulun toimialueen tutkintotoimisto. Valvontaohjeet antaa AKE. Havaituista puutteista tutkinnon vastaanottotaho ilmoittaa AKE:lle. Autokoulun toimiluvan myöntää ja peruuttaa lääninhallitus. Sanktioina havaituista puutteista on vatoitus tai toimiluvan peruutus. Esimerkkejä lupien peruuttamisesta on tiedossani monia.
        Jokaisella vuosikymmenellä alalle tuleville on samat pätevyysvaatimukset koulutukseen hakukelkpoisuuden, soveltuvuus- ja pääsykokeiden, koulutuksen ja opettajatutkinnon suhteen. Kaikille opettajille pakollinen opettajatutkinto astui voimaan 1.7.1926 (laki ja asetus moottoriajoneuvoliikenteestä). Hyväkisytysti suoritettu opettajakoulutus opettajatutkintoon pääsyn edellytyksesti tuli voimaan 18.01.1929 (asetus moottoriajoneuvoliikenteestä). Oleellinen opettajakoulutuksen tehostuminen tapahtui 1971, jolloin autokoulunopettajakoulutus muuttui liikenneopettajakoulutksesksi ja sen kesto piteni oleellisesti. Millään alalla pääsykoe, koulutus ja tutkinto ei takaa kaikille niiden läpäisseille alan käytännön pätevyytttä. Epäsopivat ovat autokoulualalla perinteisesti karsiutuneet melko pian alalle tulon jälkeen.

        Tutkin hieman liikenneopettajien kelpoisuusvaatimuksia. Hämeen amk järjestää ammatillisessa opettajakorkeakoulussaan liikenneopettajan koulutusta. Koska ammattikorkeakoulut ovat olleet toiminnassa vasta 10 vuotta, niin miten aikaisemmin liikenneopettajat ovat pätevöityneet? Nimittäin kyseisessä autokoulussa opettajat olivat vanhoja äijiä, jotka tuskin ovat kyseistä koulutusta käyneet. Se selittäisi paljonkin.


      • Kari-Einari
        -berlin- kirjoitti:

        Tutkin hieman liikenneopettajien kelpoisuusvaatimuksia. Hämeen amk järjestää ammatillisessa opettajakorkeakoulussaan liikenneopettajan koulutusta. Koska ammattikorkeakoulut ovat olleet toiminnassa vasta 10 vuotta, niin miten aikaisemmin liikenneopettajat ovat pätevöityneet? Nimittäin kyseisessä autokoulussa opettajat olivat vanhoja äijiä, jotka tuskin ovat kyseistä koulutusta käyneet. Se selittäisi paljonkin.

        Esitit mielenkiintoisen kysymyksen ja koska tunnen autokoulujen opettajakoulutuksen historian tarkkaan vastaan mielelläni. En aio paljastaa henkilöllisyyttäni, mutta sen verran voin kertoa että minulla on alkupräisiä dokumentteja aiheesta aina 1920 luvulta lähtien. Laki-ja asetus moottoriajoneuvoliiikenteestä, joka astui voimaan 01.07.1926 määräsi autokoulunopettajan pätevyydeksi kulkulaitosministeriön toimeenpaneman kaksipäiväisen opettajatutkinnon hyväksytyn suorittamisen.Tutkintoon pääsi jos omasi voimassa olevan ajokortin, tietynmittaisen autoalan kokemuksen ja oli perehtynyt lainsäädäntöön ja opettamiseen. Varsinaisen luvan opettamiseen antoi maaherra kuultuaan paikallista poliisia.
        18.01.1929 voimaantullut asetus edellytti opettajatutkintoon pyrkivältä hyväksytysti suoritettua Ammattienedistämislaitoksen (nyk. AEL) järjetämää autokoulunopettajakurssia. Pääsyvaatimuksina oli mm. todistus kansakoulun oppimäärän suorittamisesta, vähintään 2 vuotta voimassa olleet ammattiajokortit sekä henkilö- että kuorma-autoille, vähintään vuoden korjaamokokemus sekä hyväksytty pääsykoe.
        Kurssit olivat aluksi kolmen viikon mittaisia.
        Ne antoivat perustiedot. Varsinainen ammatti opeteltiin autokoulussa käytännön työelämässä.
        Joka vuosikymmenellä kurssiviikkoja lisättiin ja 1960 soveltuvuus- ja pääsykokeisiin (2-päiväiset) lisättiin psykologiset soveltuvuustestit. 60-luvulla tiivistahtiset, pitkiä töpäiviä sisältäneet kurssit kestivät 9 viikkoa ja päättyivät opettajatutkintoon. Sen jälkeen mentiin kuten ennenkin autokouluun opettelemaan käytännön ammattitaito. Jo pitkään oli vaadittu opettajakoulutuksen tehostamista. Autokoulunopettajakurssit lakkautettiin ja 70-luvun alussa aloitettiin liikenneopettajakoulutus. Koulutusajaksi tuli 34 viikkoa päätoimista opiskelua. Pääsyvaatimuksia nostettiin ja 2-päiväisissä pääsykokeissa oli psykologiset soveltuvuuskokeet, kokeet liikennetietoudesta ja auton rakenteesta sekä toiminnasta ja ajokoe kuorma-autolla Helsingissä. Koulutukseen lisättiin opetusauskultointi autokoulussa ja lopuksi tuli erilliselle lautakunnalle suoritettava liikenneopettajatutkinto nykykäytännön mukaan.
        Koulutuksen järjesti AEL:ään perustettu liikenneopisto. Opettajatutkinnossa oli kuten nytkin mm. näyteoppitunnit luokka- ja ajo-opetuksessa, kokeet lainsäädännöstä, psykologiasta, didaktiikasta (opetusopista)sekä henkilökohtaisen ajotaidon testaus sekä henkilö- että kuorma-autolla Helsingin liikenteessä (kuten nytkin). 70-luvun lopussa koulutukseen lisättiin pedagoginen 10-viikon jakso Ammattikoulujen opettajaopistossa Hämeenlinnassa. Koulutus kesti noin vuoden. 1988 koulutus siirrettiin kokonaan Hämeenlinnaan (Harjoitukset Helsingissä jatkuivat edelleen). Vuodesta 1990 koulutuksetsa on vastannut Hämeen Ammattikorkeakouluun kuuluvan Ammatillisen Opettajakorkeakoulun Liikenneopetuskeskus (LOKE). Koulutusaika on noin 1,5 vuotta. Kautta aikojen opettajan tehtävään pyrkivien soveltuvuus oman likennekäyttäytymisen suhteeen on tarkastettu ajokorttirekisteristä. Jo vuosikymmeniä autokoulualalla on ollut tehokas täydennyskoulutusjärjrstelmä Suomen Autokoululiiton ja sen alueyhdistysten järjestämänä. Samoin monet muut tahot (kuten LOKE) järjestävät täydennyskoulutusta. On mm. vuotuiset aluekoulutuspäivät eri puolilla Suomea, joihon kaikki liiton jäsenkoulujen opettajat voivat osallistua. Moottoripyöräkouluttjakoulutukseen on panostettu 80-luvun alusta alkaen monin erilaisin koulutuksin.
        Ps. Autokoulun opetustoiminnasta vastaavalta opettajalta vaaditaan lisäksi autokouluyrittäjä / opetuksesta vastaavan koulutusta ja tutkintoa (12 opintoviikkoa)


      • -berlin-
        Kari-Einari kirjoitti:

        Esitit mielenkiintoisen kysymyksen ja koska tunnen autokoulujen opettajakoulutuksen historian tarkkaan vastaan mielelläni. En aio paljastaa henkilöllisyyttäni, mutta sen verran voin kertoa että minulla on alkupräisiä dokumentteja aiheesta aina 1920 luvulta lähtien. Laki-ja asetus moottoriajoneuvoliiikenteestä, joka astui voimaan 01.07.1926 määräsi autokoulunopettajan pätevyydeksi kulkulaitosministeriön toimeenpaneman kaksipäiväisen opettajatutkinnon hyväksytyn suorittamisen.Tutkintoon pääsi jos omasi voimassa olevan ajokortin, tietynmittaisen autoalan kokemuksen ja oli perehtynyt lainsäädäntöön ja opettamiseen. Varsinaisen luvan opettamiseen antoi maaherra kuultuaan paikallista poliisia.
        18.01.1929 voimaantullut asetus edellytti opettajatutkintoon pyrkivältä hyväksytysti suoritettua Ammattienedistämislaitoksen (nyk. AEL) järjetämää autokoulunopettajakurssia. Pääsyvaatimuksina oli mm. todistus kansakoulun oppimäärän suorittamisesta, vähintään 2 vuotta voimassa olleet ammattiajokortit sekä henkilö- että kuorma-autoille, vähintään vuoden korjaamokokemus sekä hyväksytty pääsykoe.
        Kurssit olivat aluksi kolmen viikon mittaisia.
        Ne antoivat perustiedot. Varsinainen ammatti opeteltiin autokoulussa käytännön työelämässä.
        Joka vuosikymmenellä kurssiviikkoja lisättiin ja 1960 soveltuvuus- ja pääsykokeisiin (2-päiväiset) lisättiin psykologiset soveltuvuustestit. 60-luvulla tiivistahtiset, pitkiä töpäiviä sisältäneet kurssit kestivät 9 viikkoa ja päättyivät opettajatutkintoon. Sen jälkeen mentiin kuten ennenkin autokouluun opettelemaan käytännön ammattitaito. Jo pitkään oli vaadittu opettajakoulutuksen tehostamista. Autokoulunopettajakurssit lakkautettiin ja 70-luvun alussa aloitettiin liikenneopettajakoulutus. Koulutusajaksi tuli 34 viikkoa päätoimista opiskelua. Pääsyvaatimuksia nostettiin ja 2-päiväisissä pääsykokeissa oli psykologiset soveltuvuuskokeet, kokeet liikennetietoudesta ja auton rakenteesta sekä toiminnasta ja ajokoe kuorma-autolla Helsingissä. Koulutukseen lisättiin opetusauskultointi autokoulussa ja lopuksi tuli erilliselle lautakunnalle suoritettava liikenneopettajatutkinto nykykäytännön mukaan.
        Koulutuksen järjesti AEL:ään perustettu liikenneopisto. Opettajatutkinnossa oli kuten nytkin mm. näyteoppitunnit luokka- ja ajo-opetuksessa, kokeet lainsäädännöstä, psykologiasta, didaktiikasta (opetusopista)sekä henkilökohtaisen ajotaidon testaus sekä henkilö- että kuorma-autolla Helsingin liikenteessä (kuten nytkin). 70-luvun lopussa koulutukseen lisättiin pedagoginen 10-viikon jakso Ammattikoulujen opettajaopistossa Hämeenlinnassa. Koulutus kesti noin vuoden. 1988 koulutus siirrettiin kokonaan Hämeenlinnaan (Harjoitukset Helsingissä jatkuivat edelleen). Vuodesta 1990 koulutuksetsa on vastannut Hämeen Ammattikorkeakouluun kuuluvan Ammatillisen Opettajakorkeakoulun Liikenneopetuskeskus (LOKE). Koulutusaika on noin 1,5 vuotta. Kautta aikojen opettajan tehtävään pyrkivien soveltuvuus oman likennekäyttäytymisen suhteeen on tarkastettu ajokorttirekisteristä. Jo vuosikymmeniä autokoulualalla on ollut tehokas täydennyskoulutusjärjrstelmä Suomen Autokoululiiton ja sen alueyhdistysten järjestämänä. Samoin monet muut tahot (kuten LOKE) järjestävät täydennyskoulutusta. On mm. vuotuiset aluekoulutuspäivät eri puolilla Suomea, joihon kaikki liiton jäsenkoulujen opettajat voivat osallistua. Moottoripyöräkouluttjakoulutukseen on panostettu 80-luvun alusta alkaen monin erilaisin koulutuksin.
        Ps. Autokoulun opetustoiminnasta vastaavalta opettajalta vaaditaan lisäksi autokouluyrittäjä / opetuksesta vastaavan koulutusta ja tutkintoa (12 opintoviikkoa)

        Kiitos kattavasta selvityksestä. Ehkä kyseinen liikenneopettaja on vain muuten epäkelpo opettajaksi. Näinhän se on, että ei kaikki opettajat sovi opettajiksi.

        Autokoulun omistaja selitteli minulle, että opettaja oli tehnyt 12-tuntisia työpäiviä ja siksi käyttäytyi asiattomasti. Tähän totesin, että vaikka työelämän joustoja tarvitaan, ei varmaankaan ole asiakaspalvelun kannalta suotavaa, että näinkin vastuullista työtä tekevä ihminen tekee noin pitkiä päiviä. Syytä on siis myös kyseisen autokoulun omistajassakin.


    • Kiki

      ottaa varoitus todesta!

    • samanlaisia

      Itse sain juuri kortin, ja ei sielläkään kovin hyvin kaikki asiat olleet.

      Todella pienet tilat, voisi sanoa melkeenpä että koppi koko paikka. Tuoleja ilman pöytiä vierivieressä ja metrin päässä se "vastaanotto". Vain yksi kone, jolla harjoitellaan kirjallisia varten samassa huoneessa.. Eli kaikki samassa tilassa, oppilaat, teoriatunnit, teoriaopettaja, vastaanottovirkailija, koneella harjoittelija. Keskity siinä sitten.

      Mulle buukattiin lisätunteja, vaikka tuskin niitä olisin edes tarvinnut... Sanoi vaan että "halvemmaksi tulee ottaa lisätunteja kun että inssi menee mäkeen".
      Lisätunneista sain laskun, ja eräpäivä oli jo neljän päivän päästä.

      Ja myöskin mulla kesti saada kortti noin. puoli vuotta!!!

      • täydentää?

        Yli puoli vuotta? On melkoinen suoritus autokoululta. Jos itse pyrit saamaan ajoja sopivaan tahtiin, niin kieltäytyikö autokoulu niitä antamasta vai miten se ajan venytti noin pitkäksi? Useimmat koulut kun haluavat päästä oppilaista "eroon" paljon lyhyemmässä ajassa, sillä onhan se oppilaankin etu.


      • -berlin-

        Käsittämätöntä toimintaa. En yhtään ihmettele, jos kortin saaminen vei puoli vuotta. Johan pelkät jonot tietokoneelle harjoitteluun vievät aikaa. Eivät ilmeisesti tarjonneet täälläkään mahdollisuutta harjoitella netissä.


      • Kortillinen

        Ihan samoja kokemuksia kuin tällä keskustelun aloittaneella. Rahastus on se, mikä osataan ja opettajien opetustaidot (ja käytöstaidot) ovat ala-arvoisia, varsinkin noiden vanhempien.

        Pitkää päivää tehdään kai monissa paikoissa ja sitten on open hermo kireellä. Eikä tosiaan monikaan osaa opettaa: huutavat vaan vieressä että "et sää noin voi tehdä!". Puhumattakaan mistään psykologisesta silmästä, kun toiset tosiaan pelkää ja toiset taas ei välitä. Niin kaikille vaan huutoa samalla mitalla...

        Ikärasismi on paha juttu, mutta kyllä nuoremmat on parempia kuin vanhat.

        Jos oppilas on epävarma, niin myyvät lisätunteja. Hyväähän ne lisätunnit epäilemättä kaikille tekee, mutta tyrkyttävät niitä vain niille tyhmille ja epävarmoille, jotka ei mene soitellen sotaan eli kylmästi vaan inssiin. Moni tollo pääsee läpi ekalla tai tokalla sillä aikaa kun kiltit ajaa kymmenen ylituntia (!).

        Siinä autokoulussa, jota minä kävin, ajotunteja oli todella vaikea saada, koska niitä oli jaossa vain klo 8-16 ja meikäläinen oli töissä.


    • On se

      Olen samaa mieltä: Nokia on huono yritys.

    • vilma

      Kannattaa reklamoida suoraan autokoululiittoon (SAKL), opetussopimuksessa, jonka olette (?) kirjoittaneet lukee että voi ottaa suoraan yhteyttä liittoon, tepsii ainakin =)!
      www.autokoululiitto.fi

      • -berlin-

        Kenen etuja tämä liitto valvoo? Autokoulujenko? Millaista itsekontrollia alalla sitten esiintyy? Voiko liitto antaa huomautuksia, tms. ala-arvoisesta opetuksesta?


      • -berlin-

        Kävin tuolla sivuilla ja kappas vain. Hakaniemen autokoulua ei ole hyväksytty laatu- ja ympäristöjärjestelmään. Enpä ihmettele.


      • pelleilyä
        -berlin- kirjoitti:

        Kävin tuolla sivuilla ja kappas vain. Hakaniemen autokoulua ei ole hyväksytty laatu- ja ympäristöjärjestelmään. Enpä ihmettele.

        Laatusysteemit on kyllä niin syvältä, ettei niihin kannata upottaa rahaa. Yhdessä oppilaitoksessa oltiin hirveessä hurmoksessa sen laatupelleilyn kanssa ja koko henkilökunta nauroi selän takana, että kuinka ne viitsii. Siinä sai rehtori ja laatupelle osansa.


      • Anonyymi
        -berlin- kirjoitti:

        Kävin tuolla sivuilla ja kappas vain. Hakaniemen autokoulua ei ole hyväksytty laatu- ja ympäristöjärjestelmään. Enpä ihmettele.

        Dorka


    • toi juttu

      Onkohan taas joku katkera "pimeesti töitä tehnyt ja liksa saamatta tyyppi ollut asialla"?

    • liikenneopettaja

      En tiedä kenen intresseissä on ylläpitää klikkailemalla tätä keskustelua saadakseen sen säilymään vuosikymmenestä toiseen. Olen vain lopen kyllästynyt sen näkyvyyteen, vaikka kyseessä on yhden nimettömän ihmisen provosoiva mielipide.
      On valitettavaa, jos missä tahansa työssä tapahtuu asiattomuuksia ja niihin tulee puuttua välittömästi kääntymällä johdon puoleen. Aina eivät myöskään henkilökemiat kohtaa. Silloin voidaan opettajaa vaihtaa ja tietenkin maksava asiakas voi äänestää myös jaloillaan.
      On ikävää lukea tekstiä, jossa kirjoitetaan, että "en ole ikärasisti" ja kuitenkin kirjoittaja ilmaisee olevansa. Mentori on useimmiten vanhempi kuin oppilas mm. opettajien pätevyysvaatimuksista johtuen.
      Asiantuntijaksi itsensä ilmaiseva vahvistaa asiantuntemuksensa nimellään ja ammatillaan. Ellei näin tapahdu, niin asiantuntevuutta harvemmin on. Vuoden 2005 jälkeen toteutetuissa ajokortti- ja liikenneopettajan koulutusuudistuksissa ne vähäisetkin kirjoituksissa esitetyt tosiasiat ovat muuttuneet. Jokainen kiinnostunut voi ne lukea itsekin ao sivuilta saadakseen todellista tietoa. Näiltä lätinäpalstoilta sitä harvemmin saa.
      Autokoulu Hakaniemessä on omistajaa myöten lähes koko henkilökunta vaihtunut viitisen vuotta sitten. Autokoulutoiminta ei ole kullankaivuuta. Toki tilat voi sisustaa hienosti ja kalliisti, jonka viime kädessä asiakas maksaa, kukapa muu. Me panostamme mieluimmin rentoon ja avoimeen luottamukseen kansainvälisessä asiakaskunnassamme. Jokainen päivä on uusi asiakaspalvelupäivä ja asiakasmääristä päätellen olemme onnistuneet hommamme hoitamalla siinä hyvin ilman designtuoleja ja kallista mainontaa.
      Kaikki tuore palaute on aina tervetulletta. Jatkossakin kuljemme oppilas edellä hyvään työilmapiiriimme nojautuen.

      Ystävällisin terveisin
      draama- ja liikenneopettaja
      Seppo K. Koivula, Autokoulu Hakaniemi

    • Mainosrahavedätystä

      Paljon on mainoksia näillä sivuilla. Hukkaan menevät mainosrahansa, koska todennäköisesti yksi tyyppi klikkailee sivuja pitääkseen vanhaa roskaa yllä. Kumma etteivät mainostajat huomaa tulleensa huijatuiksi. Pyytäisivät joskus listan nähtäväkseen mistä ja miten monelta koneelta klikkauksia todellisuudessa tulee, voisivat yllättyä. Vai mahtaako itse operaattorikin...

    • Anonyymi

      Hohhoijaa... Taidat olla aika surkea tyyppi... Onneksi he pääsivät moisesta valittajasta.

      • Anonyymi

        Melkoisen vanhan ketjun kaivoit esiin ja vieläpä vastasit yli 15 vuotta vanhaan viestiin.


    • Anonyymi

      Eikös tämäkin puoti ole jo konkurssin tehny ?

      • Anonyymi

        Ministeriö romahdutti, lopulta korona vei...........


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ministeriö romahdutti, lopulta korona vei...........

        Ainakin mamuja olis riittänyt asiakkaiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin mamuja olis riittänyt asiakkaiksi.

        Berner laittoi mamut opettamaan toisiaan ja Kallion hipit eivät aja kortteja. Korona sinetöi.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4783
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1536
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1102
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1091
    Aihe