Miksi kristityt rukoilevat?

Rukous on tärkeä osa kristityn elämää. Paavali kehotti uskovia rukoilemaan "lakkaamatta". (1. Tess. 5:17) Jotkut väittävät, että rukous on kristitylle sama kuin hengittäminen ja Raamatun kirjoitusten eli Jumalan sanan lukeminen tai tutkiminen on ruokaa ja vettä, ravintoa. Molempia tarvitaan, jotta Jumalan lapsi olisi hengellisesti terve ja pysyisi elossa. Onko tämä totta hengellisessä maailmassa?

Tämä on omituinen ajatus Israelin kantaisien ja heitä edeltäneiden patriarkkojen kohdalla etenkin Raamatun kirjoitusten osalta, sillä heillä ei ollut niitä. He elivät silti Jumalan yhteydessä, jos elivät. Aabrahamilla ei ollut Raamattua, mutta hän kuuli Jumalan äänen ja toimi hänen tahtonsa mukaan, mutta ei toki hänkään aina luottanut Jumalaan ja toimi välillä hyvinkin lihallisesti. Tästä huolimatta Aabrahamia sanotaan uskon isäksi ja kristittyjä sanotaan Aabrahamin lapsiksi sen lisäksi, että he ovat myös Jumalan lapsia. (Gal 3-4)

Mitä näiden vanhimpien profeettojen rukouselämään tulee, niin toki he rukoilivat välillä Jumalaa. Aabraham neuvotteli Herran enkelin kanssa Sodoman ja Gomorran kohtalosta. (1. Moos. 18) Sitäkin on verrattu rukoukseen, vaikka kyse oli kasvokkain käydystä keskustelusta. Joka tapauksessa: profeetat rukoilivat välillä Jumalaa ja kuulivat hänen äänensä, mutta rukoilu ja etenkään Raamatun lukeminen eivät olleet välttämättömiä heidän hengellisen asemansa säilyttämiseksi tai sielun pelastumisen kannalta. Onko se nyt pakollista kaikille uuden liiton uskoville (pelastumisen kannalta tai muuten)?

46

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Rukous on kuin runkkausta. Tuottaa joillekin mielihyvää vaikka ei ole vastapuolta eikä tarkoitettua vaikutusta.
      Asmen.

      • Olet varmasti hengellisessä mielessä oikeassa siinä tapauksessa, että ei olisi mitään vastapuolta, joka kuulisi uskovien rukoukset.

        Voitko todistaa, että sellaista vastapuolta eli Jumalaa ei ole olemassa? Tiedätkö sen?

        Tiedämme sen, että kristityt eivät voi todistaa tieteellisesti sitä, että Jumala olisi olemassa. Kaikki heidän todisteensa perustuvat Raamattuun, väitettyihin yliluonnollisiin kokemuksiin(, joita ei voida tieteellisesti todistaa tai toistaa), omiin psykologian kannalta luonnollisiin kokemuksiin (syntien anteeksisaaminen, rauha, ilo, rakkaus, arvomaailman muutos uskoontulon jälkeen,...), todistamattomiin havaintoihin (ilmestykset, näyt, tms.) ja/tai valheisiin (väitetyt ihmeet ja uskollaparantaminen).

        On silti mahdollista, että osa kokemuksista tai havainnoista voisi olla todellisesti jonkin jumalan tai yliluonnollisen hengen vaikutusta. Esimerkiksi syntien anteeksisaamisen ja sitä seuranneen rauhan tai arvomaailman ja elämän muutos on yhteinen kokemus herätyskristillisillä, niin että se voisi olla "todiste" Jumalan vaikutuksesta.

        Toki se voi olla todiste myös aivojen luonnollisesta toiminnasta, kun niitä stimuloidaan tietyillä ärsykkeillä sopivassa mielentilassa tai ympäristössä, mutta tätäkään ei voida todistaa tieteellisesti. Niinpä yliluonnollisen vaikutuksen mahdollisuus jää jäljelle.


      • Anonyymi
        Hemmo.K kirjoitti:

        Olet varmasti hengellisessä mielessä oikeassa siinä tapauksessa, että ei olisi mitään vastapuolta, joka kuulisi uskovien rukoukset.

        Voitko todistaa, että sellaista vastapuolta eli Jumalaa ei ole olemassa? Tiedätkö sen?

        Tiedämme sen, että kristityt eivät voi todistaa tieteellisesti sitä, että Jumala olisi olemassa. Kaikki heidän todisteensa perustuvat Raamattuun, väitettyihin yliluonnollisiin kokemuksiin(, joita ei voida tieteellisesti todistaa tai toistaa), omiin psykologian kannalta luonnollisiin kokemuksiin (syntien anteeksisaaminen, rauha, ilo, rakkaus, arvomaailman muutos uskoontulon jälkeen,...), todistamattomiin havaintoihin (ilmestykset, näyt, tms.) ja/tai valheisiin (väitetyt ihmeet ja uskollaparantaminen).

        On silti mahdollista, että osa kokemuksista tai havainnoista voisi olla todellisesti jonkin jumalan tai yliluonnollisen hengen vaikutusta. Esimerkiksi syntien anteeksisaamisen ja sitä seuranneen rauhan tai arvomaailman ja elämän muutos on yhteinen kokemus herätyskristillisillä, niin että se voisi olla "todiste" Jumalan vaikutuksesta.

        Toki se voi olla todiste myös aivojen luonnollisesta toiminnasta, kun niitä stimuloidaan tietyillä ärsykkeillä sopivassa mielentilassa tai ympäristössä, mutta tätäkään ei voida todistaa tieteellisesti. Niinpä yliluonnollisen vaikutuksen mahdollisuus jää jäljelle.

        Olematonta ei tarvitse todistaa olemattomaksi, olevainen pitäisi pystyä jotenkin todentamaan. Mutta kun jumalasta ei ole kuin vanhoja tarinoita ja sisäsyntyisiä tuntemuksia. Se siitä.


    • Anonyymi

      Rukous on vain epäluottamuslause jumalaasi vastaan. Ajattelet että jumalasi on niin tollo, että hän ei huomaa jotain sinulle tärkeää juttua, niin joudut muistuttamaan sitä turjaketta siitä.

      • Monet kristityt ovat sitä mieltä, että rukous on luottamuksen osoitus Jumalaa kohtaan uskovaiselta ihmiseltä sen sijaan, että se olisi epäluottamuslause.

        Kristityt yleensä uskovat, että Jumala tietää kaiken ja näkee kaiken, joten on typerää väittää, että uskovainen luulisi Jumalan olevan niin tollo, että ei huomaisi jotakin uskovalle tärkeää juttua ja joutuisi häntä sen vuoksi siitä muistuttamaan.

        Jumalan ei tarvitse muistuttaa kristittyä olemassa olostaan, mutta kristityn tulee tai tekee kenties mieli osoittaa Jumalalle muistavansa häntä ja luottavansa häneen rukoilemalla häntä? En tiedä onko näin yleisesti, mutta kysynpähän nyt sitä asiaa tämän palstan lukijoilta. Onko näin?


      • Anonyymi
        Hemmo.K kirjoitti:

        Monet kristityt ovat sitä mieltä, että rukous on luottamuksen osoitus Jumalaa kohtaan uskovaiselta ihmiseltä sen sijaan, että se olisi epäluottamuslause.

        Kristityt yleensä uskovat, että Jumala tietää kaiken ja näkee kaiken, joten on typerää väittää, että uskovainen luulisi Jumalan olevan niin tollo, että ei huomaisi jotakin uskovalle tärkeää juttua ja joutuisi häntä sen vuoksi siitä muistuttamaan.

        Jumalan ei tarvitse muistuttaa kristittyä olemassa olostaan, mutta kristityn tulee tai tekee kenties mieli osoittaa Jumalalle muistavansa häntä ja luottavansa häneen rukoilemalla häntä? En tiedä onko näin yleisesti, mutta kysynpähän nyt sitä asiaa tämän palstan lukijoilta. Onko näin?

        No miksi uskovaiset rukoilevat vaikkapa sairaalle terveyttä? He pelkäävät että jumalansa ei huomaa. Jos luotat jumalaasi niin ei sinun sitä toheloa tarvi muistutella että entäs se tätini syöpä. Voisit tehdä sille jotain. Oikea jumala kyllä tietäisi sen ilman alituista muistuttelua.

        Sitä paitsi rukoilun teho on tieteellisissä testeissä pyöreä nolla. Kuuluu sarjaan homeiset myytit ja kansansadut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miksi uskovaiset rukoilevat vaikkapa sairaalle terveyttä? He pelkäävät että jumalansa ei huomaa. Jos luotat jumalaasi niin ei sinun sitä toheloa tarvi muistutella että entäs se tätini syöpä. Voisit tehdä sille jotain. Oikea jumala kyllä tietäisi sen ilman alituista muistuttelua.

        Sitä paitsi rukoilun teho on tieteellisissä testeissä pyöreä nolla. Kuuluu sarjaan homeiset myytit ja kansansadut.

        Pitää kyllä jollakin tasolla yhtyä edelliseen. Kun olin mielestäni läheisessä suhteessa Jumalaan ja rukoilin ihan tunneittain, luulin Jumalan vastaavan minulle erillisilla merkeillä ja tapahtumilla. Nyt kun olen edelleen uskossa mutta en niin läheinen, en todentotta ole saanut rukousvastuksia niin kuin ennen. Hyvä jos Jumala vastaa ollenkaan. Tästä olen tullut siihen johtopäätökseen, että kuvittelin suuren osan ihan tavallisia jokapäiväisiä tapahtumia Jumalan rukousvastuksiksi. Näin ollen, en usko, että rukoileminen juurikaan kannattaa. Vastaukset ovat olleet suurelta osin kuvittelua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pitää kyllä jollakin tasolla yhtyä edelliseen. Kun olin mielestäni läheisessä suhteessa Jumalaan ja rukoilin ihan tunneittain, luulin Jumalan vastaavan minulle erillisilla merkeillä ja tapahtumilla. Nyt kun olen edelleen uskossa mutta en niin läheinen, en todentotta ole saanut rukousvastuksia niin kuin ennen. Hyvä jos Jumala vastaa ollenkaan. Tästä olen tullut siihen johtopäätökseen, että kuvittelin suuren osan ihan tavallisia jokapäiväisiä tapahtumia Jumalan rukousvastuksiksi. Näin ollen, en usko, että rukoileminen juurikaan kannattaa. Vastaukset ovat olleet suurelta osin kuvittelua.

        Kiitos rehellisestä vastauksestasi!

        Seuraa ketjua eteenpäin. Ehkä siitä on sinulle hyötyä. Jos ei ole, niin saattaisi sen lukemiseen käytetyn ajan huonomminkin käyttää?


    • Uudessa testamentissa ei opeteta sellaista oppia, jonka mukaan jatkuva rukoilu ja Raamatun lukeminen olisivat pelastumisen ehto. Apostolien aikana Raamatusta oli olemassa vain vanhan liiton kirjoitukset eivätkä yksittäiset pakanat omistaneet niitä kotonaan. Niitä luettiin seurakuntien kokouksissa, jos luettiin. Uuden testamentin kirjoitukset olivat vasta tulossa ja niitä luettiin seurakunnissa sitä mukaa kuin niitä ilmestyi, mutta ei niiden lukeminen ollut sielujen pelastumisen ehto. Toki evankeliumin sanoman totena pitäminen ja kuuliaisuus Poikaa kohtaan on mainittu pelastukseen liittyvänä ehtona, mutta ei jatkuvaa rukoilua ja Raamatun lukemista.

      Kun Paavali kehotti seurakuntaa rukoilemaan "lakkaamatta", niin tämä ei tarkoita sitä, mitä suomenkielinen versio antaa ymmärtää. Elämän jokainen hetki ei ole mahdollista rukoilla Jumalaa. Kun seurakunta rukoili "lakkaamatta" Pietarin puolesta tämän ollessa vankeudessa (Apt. 12:5), niin eivät he ihan joka hetki rukoilleet: rukousten lomassa oli välttämätöntä syödä, juoda ja tehdä jotakin muuta elämälle tarpeellista. "Jatkuva" ja "lakkaamaton" rukous on siten Raamatussa usein toistuvaa rukousta. Se voi kuvata myös uskovan mielenlaatua: ajatusten tulee olla alati taivaassa, jossa Jeesus kristus ja Jumala ovat. (Kol 3:1ss.)

      Lakkaamaton rukous ilman taukoja on täysi mahdottomuus. Paavali piruili korinttolaisille, koska nämä olivat kysyneet: "Onko miehen lupa käydä tyydyttämässä seksuaalisia tarpeitaan porttojen kanssa?" (1. Kor. 6:9-7:11) Apostoli käski näitä kysyjiä hankkimaan itselleen oman vaimon ja pysymään sukupuoliyhteydessä kaiken muun ajan paitsi rukoukseen käytetyn. Pian lepyttyään hän neuvoi kuitenkin pidättymään seksistä ja pysymään naimattomana, jos jollakin miehellä ei ollut vielä vaimoa. Mikäli mies ei pystynyt hillitsemään itseään tällä alueella, niin silloin oli parempi mennä naimisiin kuin "palaa" himojen liekissä ja lopulta kadotuksessa haureuden syntien tähden.

      Miksi kristityt rukoilevat Jumalaa? Siitä syystä, että Jeesus käski rukoilemaan isää Jumalaa (Matt. 6:6ss.) ja myös apostolit kehottivat siihen (ei vain Paavali vaan myös muut apostolit). Kristityillä voi olla myös sisäinen tarve pitää ikään kuin yhteyttä Jumalaan rukouksen avulla. Jotkut sanovat, että he keskustelevat rukouksessa Jumalan tai Jeesuksen kanssa samalla tavalla kuin kaksi ihmistä keskustelee toistensa kanssa. Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa1, mutta silti monet kokevat rukouksen tärkeänä osana uskovaisen elämää, koska siinä etsitään kontaktia Jumalaan ja hänen "läsnäoloaan". Rukoileva etsii turvaa Jumalalta ja osoittaa luottavansa häneen. Rukouksessa pyydetään ja anotaan asioita isältä tai kiitetään ja ylistetään häntä.

      • Anonyymi

        Eikö jumala tiedä olevansa jumala, jos hänen kannattajansa eivät sitä hoe koko ajan?

        Jos sinä muistutat aviopuolisoasi tulevasta hammaslääkäristä, niin teetkö sinä sen siksi, että luotat aviopuolisosi muistavan sen, vai jostain muusta syystä? Miksi jumalien kohdalla tilanne yllättäen muuttuu?

        Ja miksi sitä jumalaa pitää yhtenään ylistää ja kiittää? Eikö se ole vähän outoa? Onko sillä huono itsetunto vai mistä on kysymys?

        Jos puolisosi yllättäen muistaa hammalääkärinsä niin hoetko ja ylistätkö sinä sitten koko ajan tätä mahtavaa juttua, vai pitäisikö puolisosi sinua hieman tyhmänä, jos näin tapahtuisi?

        Eikö jumalasi ymmärrä olevan jumala, ilman että häntä palvovat tollot sitä koko ajan hänelle hokevat?


      • 1 (viite)

        Henkilöt, jotka väittävät keskustelevansa Jumalan kanssa samoin kuin ihmiset keskustelevat toistensa kanssa, ovat joko kehittäneet itselleen sivupersoonan, jota he pitävät Jumalana, tai sitten he keskustelevat oman alitajuntansa kanssa.

        Joku voi myös valehdella, koska ajattelee saavansa siitä jotakin etua tai hyötyä itselleen: jos ei muuta niin arvostusta ja kunnioitusta. Toiset huijaavat tarkoituksella ja saavat muut uskovaiset tekemään itseään hyödyttäviä asioita uskottelemalla heille puhuvansa Jumalan kanssa kasvotusten.

        Muiden kohdalla kyse on siis joko mielisairaudesta (sivupersoona eli multipersoonaliisuushäiriön lisäksi kyse voi olla äänien kuulemisesta ja hallusinaatioista) tai tätä lievemmästä mielenhäiriöstä ja uskottelusta.

        Uskovainen tahtoo jostakin syystä niin läheistä suhdetta Jumalan kanssa kuin lukee tai kuulee muilla olleen: Raamatun profeetoilla, Jeesuksella, apostoleilla tai oman seurakuntansa jäsenellä tai jollakin muulla aikalaisella.

        Kateus tai ahneus tai kunnianhimo tai vallantavoittelu voivat johtaa siihen, että aletaan uskotella itselle sitä, että Jumalan kanssa voidaan keskustella niin kuin ihmisen kanssa ja luullaan omia ajatuksia Jumalan ääneksi, vaikka kyseessä on aistiharha, luulo tai sivupersoona. Raamatussa mainittu Jumalan tai hänen lähettämänsä enkelin ja Mooseksen välinen keskustelu on uskonnollista fiktiota ja proosaa: ei historiallinen totuus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö jumala tiedä olevansa jumala, jos hänen kannattajansa eivät sitä hoe koko ajan?

        Jos sinä muistutat aviopuolisoasi tulevasta hammaslääkäristä, niin teetkö sinä sen siksi, että luotat aviopuolisosi muistavan sen, vai jostain muusta syystä? Miksi jumalien kohdalla tilanne yllättäen muuttuu?

        Ja miksi sitä jumalaa pitää yhtenään ylistää ja kiittää? Eikö se ole vähän outoa? Onko sillä huono itsetunto vai mistä on kysymys?

        Jos puolisosi yllättäen muistaa hammalääkärinsä niin hoetko ja ylistätkö sinä sitten koko ajan tätä mahtavaa juttua, vai pitäisikö puolisosi sinua hieman tyhmänä, jos näin tapahtuisi?

        Eikö jumalasi ymmärrä olevan jumala, ilman että häntä palvovat tollot sitä koko ajan hänelle hokevat?

        Edelleen, näkisin kristittyjen ajattelevan kiitosta ja ylistystä siltä kannalta, että näin uskovaiset osoittavat kunnioitusta ja luottamusta Jumalaa kohtaan. He kyllä tietävät sen, että Jumala on Jumala vaikka häntä ei rukoiltaisi, mutta koska he pitävät kaikkea hyvää Jumalan lahjana heille, niin he ylistävät ja kiittävät Jumalaa spontaanisti.

        Sitten on myös sellaista yhteisen hengen luomista, jossa monet uskovaiset pyrkivät tietoisesti pääsemään ylistyksen henkeen ja kiitolliseen mielialaan elämän tilanteista riippumatta. Tätä tapahtuu erityisen paljon vapaiden suuntien kokouksissa. Kokousten vetäjät ja kenties muusikot ym. esiintyjät "pumppaavat" kuulijoihin ja katselijoihin ylistyksen henkeä.

        Vaikka tuo jälkimmäinen voi kuulostaa teennäiseltä, niin sihen osallistuvat pitävät ylistystä ja kiitosta aitona.


      • Anonyymi
        Hemmo.K kirjoitti:

        Edelleen, näkisin kristittyjen ajattelevan kiitosta ja ylistystä siltä kannalta, että näin uskovaiset osoittavat kunnioitusta ja luottamusta Jumalaa kohtaan. He kyllä tietävät sen, että Jumala on Jumala vaikka häntä ei rukoiltaisi, mutta koska he pitävät kaikkea hyvää Jumalan lahjana heille, niin he ylistävät ja kiittävät Jumalaa spontaanisti.

        Sitten on myös sellaista yhteisen hengen luomista, jossa monet uskovaiset pyrkivät tietoisesti pääsemään ylistyksen henkeen ja kiitolliseen mielialaan elämän tilanteista riippumatta. Tätä tapahtuu erityisen paljon vapaiden suuntien kokouksissa. Kokousten vetäjät ja kenties muusikot ym. esiintyjät "pumppaavat" kuulijoihin ja katselijoihin ylistyksen henkeä.

        Vaikka tuo jälkimmäinen voi kuulostaa teennäiseltä, niin sihen osallistuvat pitävät ylistystä ja kiitosta aitona.

        Kun uskovainen sanoo, että rukoilen puolestasi, niin se tarkoittaa todellisuudessa, että en tee mitään, mutta koetan patistaa mielikuvitusystävääni tekemään jotain.

        Kun jonnekin iskee vaikkapa tsunami, niin uskovaiset alkavat rukoilla. Sitten on se porukka, joka pakkaa tavaransa ja lähtee auttamaan niitä ihmisiä sinne paikan päälle.

        Kumpi toimii paremmin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun uskovainen sanoo, että rukoilen puolestasi, niin se tarkoittaa todellisuudessa, että en tee mitään, mutta koetan patistaa mielikuvitusystävääni tekemään jotain.

        Kun jonnekin iskee vaikkapa tsunami, niin uskovaiset alkavat rukoilla. Sitten on se porukka, joka pakkaa tavaransa ja lähtee auttamaan niitä ihmisiä sinne paikan päälle.

        Kumpi toimii paremmin?

        Rukouksilla ei ole ollut selvästikään mitään vaikutusta onnettomuuksien ja luonnonkatastrofien aikana. Vain ihmisten toimittamalla käytännön avulla on merkitystä: rukoukset ovat olleet täysin hyödyttömiä näissä tilanteissa.


    • Anonyymi

      Rukoilun tarkoitus on vakuttaa Jumalaan.
      Yleensää rukoilija pyytää jotakin Jumalalta.

    • Anonyymi

      Siis vaikuttaa Jumalaan.
      Voishan sitä ajatella niinkin, että Jumalaa yritetään vakuuttaa esim. rukoilijan taivaskelpoisuudesta.

    • Anonyymi

      Tämän maailman hyvyyksien rukoilu on turhasta, annan kiitosta ja rakkautta ja iloa kaikesta tiedosta mikä auttaa tuntemaan edes vähän, tieto vapauttaa ja voit käyttää tätä tietoa ja ottaa sen osaksi sinua.

      Maailma on miljardeja vuotta vanha, joten älkää luulko, että raamatusta löytyy kaikki vastaukset, etsikää vastauksia teidän sisältänne, me olemme avain. Jeesuksen sanat ovat raamatun tärkeimmät, kaikki niistä on henkisiä oppeja ja itsensä tuntemista sisältäpäin, ne jotka kuulee kuulkon ne jotka nähköön nähköön, muut lukevat vain lauseita.

      Matteus 6:33 FINPR
      Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.

      Milloin Jumalan valtakunta tulee?
      20
      Kun fariseukset kysyivät Jeesukselta, milloin Jumalan valtakunta tulee, hän vastasi: »Ei Jumalan valtakunta tule niin, että sen tulemista voidaan tarkkailla. 21

      Eikä voida sanoa: ’Se on täällä’, tai: ’Se on tuolla.’ Katsokaa: Jumalan valtakunta on teidän sisällänne.»

    • Mitä rukous hyödyttää?

      Jeesus kehotti rukoilemaan meidän taivaallista isäämme, jotta hänen tahtonsa tapahtuisi. (Matt. 6:6ss.) Eikö Jumalan tahto sitten tapahdu maan päällä, elleivät hänen palvelijansa ja lapsensa rukoile häntä? Raamatussa on myös sellaisia kohtia, joiden perusteella Jumala tekee joka tapauksessa oman tahtonsa mukaisia asioita riippumatta siitä, rukoillaanko häntä vai ei, joten mitä rukous hyödyttää? (Psa 115:3; 135:6; Room. 9:19)

      Paavali pyysi rukoilemaan puolestaan, että hän välttyisi joutumasta juutalaisten käsiin ja saisi vietyä perille keräysten kautta kootun avustuspaketin Juudean uskovaisille. (Room. 15:30-32) Hän pyysi rukousta myös evankeliumin työn menestymisen ja työntekijöiden puolesta, että näillä olisi tarvittavat hengelliset varusteet käytössään Jumalan sanan levittämisessä. (Efe 6:13-20) Jerusalemin seurakunta rukoili Pietarin puolesta, kun tämä oli vangittuna. (Apt. 12:3-25)

      Herää kysymys: eikö Jumala olisi joka tapauksessa auttanut veljiä näissä tapauksissa? Me tiedämme, että rukoukset Johanneksen veljen, Jaakobin, puolesta eivät auttaneet, sillä hänet Herodes tapatti. (Apt. 12:1-2) Jeesuksen veli, Jaakob, kehotti rukoilemaan sairaiden puolesta, jotta nämä tulisivat terveiksi: vaivaa kärsivän tulisi rukoilla ja hyvillä mielin olevien tulisi veisata kiitosta. Jaakob otti rukouksessa esimerkiksi Eliaan, joka rukoili rukoilemalla, ettei sataisi ja Jumala pidätti sateen kolmen ja puolen vuoden ajaksi. (Jaak. 5:13-20)

      • Anonyymi

        Olet oikeilla jäljillä vanhan testamentin Jumala ei ole sama, mikä Jeesuksella on, koska hän sanoi: Minun isäni on armollinen, eikä tarvitse uhrilahjoja.

        Saatana on ottanut nimen Jumala, tiedätte hänet hänen hedelmistään.

        Jeesus rukoilee, että ihmiset ottavat ristinsä ja seuraavat hänen esimerkkiään ja tulee tuntemaan hänen Isänsä, joka on rakkaudesta ja armosta.


      • Nykyisen tiedon nojalla on järjetöntä uskoa, että Jumala vaikuttaisi jatkuvasti säätilaan eri puolilla maapalloa. Hän ei vaikuta myöskään luonnonkatastrofeihin; maanjäristyksiin, tsunameihin, tulivuorenpurskauksiin, myrskyihin, rankkasateisiin, maanvyörymiin, kuivuuteen, ilmastonmuutokseen tai meteorien tai asteroidien iskuihin. Vaikka Jumala voisi vaikuttaa paikallisesti myös näihin asioihin, niin sellaisen pyytäminen häneltä ei ole järkevää. Nämä asiat tapahtuvat luonnostaan luonnonlakien ja sattuman mukaan. Jumala ei ole osoittanut kiinnostusta puuttua maailman tapahtumiin niiden kautta tai estämällä niitä tapahtumasta.

        Mitä sairaiden paranemiseen ja kuolleiden herättämiseen ylös kuolleista tulee, niin yhtään elimellistä ihmeparanemista ei ole voitu todistaa tapahtuneen rukouksen avulla tai Jumalan tekemänä ihmeenä vahvistettujen tietojen mukaan. Markus Hirsilä ja Vesa Maanselkä tekivät aiheesta tutkimuksen, joka julkaistiin vuonna 2006 nimellä "Herra tekee ihmeitä ilman määrää". Martti A. Miettisen tekemän aiemman tutkimuksen (Uskonnolliset ihmeparantumiset lääketieteellis-psykologisesta näkökulmasta) mukaan kukaan ei parantunut Niilo Ylivainion kokouksissa fyysisistä sairauksista, vaikka uskovaiset todistivat sellaisista. Monet uskolla-parantajat huijaavat edelleen hyväuskoisia kristittyjä, niin että ansaitsevat elantonsa näillä huijauksilla ja saavat mainetta, joka ei heille hyvistä teoista kuulu. Sen sijaan vankeus tai sakkorangaistus olisi oikea palkkio heidän petoksistaan.

        On kiistämätön fakta, että Herra ei tee ihmeitä nykyisenä aikana ainakaan samassa mittakaavassa kuin hänen mainitaan tehneen Raamatun aikana ja erityisesti Jeesuksen sekä apostolien käsien kautta. Sairaat eivät parane eivätkä kuolleet herää kuolleista, vaikka heidän puolestaan kuinka paljon tahansa rukoiltaisiin. Eikö Jumalan tahto sitten olekaan parantaa sairaita ja herättää kuolleita? Ilmeisesti ei, sillä olisi väärin panna sitä uskovien rukoilijoiden syyksi, että Jumala ei toimi siten kuin hänen väitetään Raamatussa toimivan uskovien elämässä.


      • Anonyymi
        Hemmo.K kirjoitti:

        Nykyisen tiedon nojalla on järjetöntä uskoa, että Jumala vaikuttaisi jatkuvasti säätilaan eri puolilla maapalloa. Hän ei vaikuta myöskään luonnonkatastrofeihin; maanjäristyksiin, tsunameihin, tulivuorenpurskauksiin, myrskyihin, rankkasateisiin, maanvyörymiin, kuivuuteen, ilmastonmuutokseen tai meteorien tai asteroidien iskuihin. Vaikka Jumala voisi vaikuttaa paikallisesti myös näihin asioihin, niin sellaisen pyytäminen häneltä ei ole järkevää. Nämä asiat tapahtuvat luonnostaan luonnonlakien ja sattuman mukaan. Jumala ei ole osoittanut kiinnostusta puuttua maailman tapahtumiin niiden kautta tai estämällä niitä tapahtumasta.

        Mitä sairaiden paranemiseen ja kuolleiden herättämiseen ylös kuolleista tulee, niin yhtään elimellistä ihmeparanemista ei ole voitu todistaa tapahtuneen rukouksen avulla tai Jumalan tekemänä ihmeenä vahvistettujen tietojen mukaan. Markus Hirsilä ja Vesa Maanselkä tekivät aiheesta tutkimuksen, joka julkaistiin vuonna 2006 nimellä "Herra tekee ihmeitä ilman määrää". Martti A. Miettisen tekemän aiemman tutkimuksen (Uskonnolliset ihmeparantumiset lääketieteellis-psykologisesta näkökulmasta) mukaan kukaan ei parantunut Niilo Ylivainion kokouksissa fyysisistä sairauksista, vaikka uskovaiset todistivat sellaisista. Monet uskolla-parantajat huijaavat edelleen hyväuskoisia kristittyjä, niin että ansaitsevat elantonsa näillä huijauksilla ja saavat mainetta, joka ei heille hyvistä teoista kuulu. Sen sijaan vankeus tai sakkorangaistus olisi oikea palkkio heidän petoksistaan.

        On kiistämätön fakta, että Herra ei tee ihmeitä nykyisenä aikana ainakaan samassa mittakaavassa kuin hänen mainitaan tehneen Raamatun aikana ja erityisesti Jeesuksen sekä apostolien käsien kautta. Sairaat eivät parane eivätkä kuolleet herää kuolleista, vaikka heidän puolestaan kuinka paljon tahansa rukoiltaisiin. Eikö Jumalan tahto sitten olekaan parantaa sairaita ja herättää kuolleita? Ilmeisesti ei, sillä olisi väärin panna sitä uskovien rukoilijoiden syyksi, että Jumala ei toimi siten kuin hänen väitetään Raamatussa toimivan uskovien elämässä.

        Etkö osaa tehdä omista kirjoituksistasi selviä johtopäätöksiä? Jumalia ei ole.

        Uskonnot ja jumalat ovat syntyneet, kun pistetään keittoon hivenen lapsellisuutta ja paljon kuolemanpelkoa ja se sekoitetaan tasaiseksi massaksi.


      • Anonyymi
        Hemmo.K kirjoitti:

        Nykyisen tiedon nojalla on järjetöntä uskoa, että Jumala vaikuttaisi jatkuvasti säätilaan eri puolilla maapalloa. Hän ei vaikuta myöskään luonnonkatastrofeihin; maanjäristyksiin, tsunameihin, tulivuorenpurskauksiin, myrskyihin, rankkasateisiin, maanvyörymiin, kuivuuteen, ilmastonmuutokseen tai meteorien tai asteroidien iskuihin. Vaikka Jumala voisi vaikuttaa paikallisesti myös näihin asioihin, niin sellaisen pyytäminen häneltä ei ole järkevää. Nämä asiat tapahtuvat luonnostaan luonnonlakien ja sattuman mukaan. Jumala ei ole osoittanut kiinnostusta puuttua maailman tapahtumiin niiden kautta tai estämällä niitä tapahtumasta.

        Mitä sairaiden paranemiseen ja kuolleiden herättämiseen ylös kuolleista tulee, niin yhtään elimellistä ihmeparanemista ei ole voitu todistaa tapahtuneen rukouksen avulla tai Jumalan tekemänä ihmeenä vahvistettujen tietojen mukaan. Markus Hirsilä ja Vesa Maanselkä tekivät aiheesta tutkimuksen, joka julkaistiin vuonna 2006 nimellä "Herra tekee ihmeitä ilman määrää". Martti A. Miettisen tekemän aiemman tutkimuksen (Uskonnolliset ihmeparantumiset lääketieteellis-psykologisesta näkökulmasta) mukaan kukaan ei parantunut Niilo Ylivainion kokouksissa fyysisistä sairauksista, vaikka uskovaiset todistivat sellaisista. Monet uskolla-parantajat huijaavat edelleen hyväuskoisia kristittyjä, niin että ansaitsevat elantonsa näillä huijauksilla ja saavat mainetta, joka ei heille hyvistä teoista kuulu. Sen sijaan vankeus tai sakkorangaistus olisi oikea palkkio heidän petoksistaan.

        On kiistämätön fakta, että Herra ei tee ihmeitä nykyisenä aikana ainakaan samassa mittakaavassa kuin hänen mainitaan tehneen Raamatun aikana ja erityisesti Jeesuksen sekä apostolien käsien kautta. Sairaat eivät parane eivätkä kuolleet herää kuolleista, vaikka heidän puolestaan kuinka paljon tahansa rukoiltaisiin. Eikö Jumalan tahto sitten olekaan parantaa sairaita ja herättää kuolleita? Ilmeisesti ei, sillä olisi väärin panna sitä uskovien rukoilijoiden syyksi, että Jumala ei toimi siten kuin hänen väitetään Raamatussa toimivan uskovien elämässä.

        27


        Hän oli kuullut Jeesuksesta, ja nyt hän väentungoksessa tuli Jeesuksen taakse ja kosketti hänen viittaansa. 28Nainen näet ajatteli: »Jos pääsen koskettamaan edes hänen viittaansa, niin minä paranen.» 29Siinä samassa verenvuoto tyrehtyi ja hän tunsi ruumiissaan, että vaiva oli poissa.
        30


        Jeesus tunsi heti, että hänestä oli lähtenyt voimaa. Hän kääntyi tungoksessa ja kysyi: »Kuka koski vaatteisiini?» 31Opetuslapset sanoivat hänelle: »Sinä näet, millaisen tungoksen keskellä olet, ja kysyt: kuka koski minuun?» 32Mutta Jeesus katseli ympärilleen nähdäkseen sen, joka niin oli tehnyt. 33Nainen vapisi pelosta, sillä hän tiesi mitä hänelle oli tapahtunut. Hän tuli Jeesuksen eteen, heittäytyi maahan ja kertoi hänelle totuudenmukaisesti kaiken. 34


        Jeesus sanoi hänelle: »Tyttäreni, uskosi on parantanut sinut. Mene rauhassa, sinä olet päässyt vaivastasi.»

        Kun parannat sisäisesi, parannat myös ulkoistasi, Jeesus toi tämän henkisen toimiston, teidän uskonne paransi, ei Jeesus itse.


      • Hemmo.K kirjoitti:

        Nykyisen tiedon nojalla on järjetöntä uskoa, että Jumala vaikuttaisi jatkuvasti säätilaan eri puolilla maapalloa. Hän ei vaikuta myöskään luonnonkatastrofeihin; maanjäristyksiin, tsunameihin, tulivuorenpurskauksiin, myrskyihin, rankkasateisiin, maanvyörymiin, kuivuuteen, ilmastonmuutokseen tai meteorien tai asteroidien iskuihin. Vaikka Jumala voisi vaikuttaa paikallisesti myös näihin asioihin, niin sellaisen pyytäminen häneltä ei ole järkevää. Nämä asiat tapahtuvat luonnostaan luonnonlakien ja sattuman mukaan. Jumala ei ole osoittanut kiinnostusta puuttua maailman tapahtumiin niiden kautta tai estämällä niitä tapahtumasta.

        Mitä sairaiden paranemiseen ja kuolleiden herättämiseen ylös kuolleista tulee, niin yhtään elimellistä ihmeparanemista ei ole voitu todistaa tapahtuneen rukouksen avulla tai Jumalan tekemänä ihmeenä vahvistettujen tietojen mukaan. Markus Hirsilä ja Vesa Maanselkä tekivät aiheesta tutkimuksen, joka julkaistiin vuonna 2006 nimellä "Herra tekee ihmeitä ilman määrää". Martti A. Miettisen tekemän aiemman tutkimuksen (Uskonnolliset ihmeparantumiset lääketieteellis-psykologisesta näkökulmasta) mukaan kukaan ei parantunut Niilo Ylivainion kokouksissa fyysisistä sairauksista, vaikka uskovaiset todistivat sellaisista. Monet uskolla-parantajat huijaavat edelleen hyväuskoisia kristittyjä, niin että ansaitsevat elantonsa näillä huijauksilla ja saavat mainetta, joka ei heille hyvistä teoista kuulu. Sen sijaan vankeus tai sakkorangaistus olisi oikea palkkio heidän petoksistaan.

        On kiistämätön fakta, että Herra ei tee ihmeitä nykyisenä aikana ainakaan samassa mittakaavassa kuin hänen mainitaan tehneen Raamatun aikana ja erityisesti Jeesuksen sekä apostolien käsien kautta. Sairaat eivät parane eivätkä kuolleet herää kuolleista, vaikka heidän puolestaan kuinka paljon tahansa rukoiltaisiin. Eikö Jumalan tahto sitten olekaan parantaa sairaita ja herättää kuolleita? Ilmeisesti ei, sillä olisi väärin panna sitä uskovien rukoilijoiden syyksi, että Jumala ei toimi siten kuin hänen väitetään Raamatussa toimivan uskovien elämässä.

        Raamatun sanaan ei voida tältä osin luottaa: Jumala ei paranna kaikkia sairaita eikä toimi joidenkin väitettyjen Jeesuksen sanojen mukaan. Johanneksen evankeliumi ei ole edes apostoli Johanneksen kirjoittama, joten etenkään sen sanomaan ei pidä luottaa sokeasti missään asiassa. Se voi sisältää joitakin apostolin muistelmia tai pätkiä niistä, mutta sen kirjoittajat ovat olleet hänen opetuslapsiaan tai heidän jälkeensä eläneitä katolisen kirkon oppineita. Nämä antavat Jeesuksesta hyvin erilaisen kuvan kuin synoptiset evankeliumit ja Apostolien teot.

        Varhaisemmat tekstit kuvaavat Jeesuksen lähinnä vanhurskaana miehenä – ihmisenä – jonka Jumala on herättänyt kuolleista ja korottanut kaikkien luotujen herraksi ja kuninkaaksi sen jälkeen, mutta Johanneksen evankeliumissa hänet kuvataan ikivanhana taivaallisena henkiolentona tai jopa luojana. Johanneksen nimellä kulkevan evankeliumin kristologia poikkeaa muista evankeliumeista ja osoittaa kristinuskon kehittyneen alkuperäisestä kohti nykyistä katolista muotoa sen sijaan, että se olisi ollut alusta asti samanlaista.

        Johanneksen evankeliumiin ei voida luottaa miltään osin. Juuri siinä evankeliumissa väitetään Jeesuksen luvanneen opetuslapsille, että nämä saavat isältä kaiken, mitä häneltä Jeesuksen nimessä pyytävät. (14:113-14; 15:7; 16:24) Tämä ei pidä paikkaansa. Jumala ei anna edes kaikkea sitä, mitä hänen tahtonaan voidaan pitää puhumattakaan siitä, että hänet olisi mahdollista taivuttaa opetuslasten tahtoon. Mitä järkeä on siis rukoilla, jos Jumalaa ei voida taivuttaa ihmisten tahtoon ja hän tekee rukouksista huolimatta joka tapauksessa sen, mitä itse tahtoo?


    • Anonyymi

      "Miksi kristityt rukoilevat?"

      Koska he ovat mieleltään sairaita ja ovat jääneet lapsen asteelle luulemalla, että sadut ovat tositapahtumia.

    • Yksi tapa perustella rukousten tarpeellisuutta on se, että Jumala kylläkin tietää, mikä hänen tahtonsa ei ole, mutta uskovaiset eivät sitä aina tiedä! Niinpä heidän täytyy kysyä sitä rukouksessa Jumalalta. Jumala vastaa jotakin jollakin tavalla, jos on vastatakseen ja uskovaiset sitten kuulevat hänen äänensä ja saavat vastauksen, jos saavat. Myös sitä, että Jumala ei vastaa rukouksiin vaan vaikenee, pidetään rukousvastauksena (kielteisenä sellaisena). Näin on mahdollista saada tietää mm. sellaisia asioita, jotka eivät ole suoraan syntiä tai vanhurskautta. Raamattu ei kerro kaikkea tältäkään alueelta ja jokaisen tulee etsiä omakohtainen Jumalan johdatus rukouksessa, jos mielii toteuttaa hänen tahtonsa omassa elämässään.

      Jumala voi johdattaa niitä, jotka "kulkevat rukoillen" ja neuvoa käytännön asioissa, joita ei ole mahdollista tietää pelkän Raamatun luvun avulla. Jumala saattaa esimerkiksi auttaa uskovaista löytämään oikean puolison, ammatin tai asunnon, jos häntä rukoillaan. Tai sitten hän johdattaa julistamaan evankeliumia oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa sekä antaa oikeat sanat kuhunkin tilanteeseen, kun sitä häneltä pyydetään. Jumala voi siis varustaa uskovaiset hengellisillä aseilla sodankäynnissä pahaa vastaan ja evankeliumin hyväksi, jos sitä pyydetään häneltä. (Efe 5:13-20; 2. Tess. 1:11-12) Mutta eikö hän tekisi sitä muuten kuin sen vuoksi, että sitä häneltä pyydetään?

      Onko Jumala samanlainen kuin meidän maallinen isämme? Hän kyllä tietää, mikä on meille parasta, mutta ei anna sitä kaikkea pyytämättä? Joitakin asioita hän ei anna kuin sen vuoksi, että pyydämme niitä kestävästi rukouksessa häneltä? Uskovainen on siis kuin vanhemmiltaan jotakin lelua, peliä tai käyttöesinettä jatkuvasti mankuva pikkulapsi ja Jumala on verrattavissa isään, joka saattaa lopulta antaa pyydetyn lahjan, vaikka se ei välttämätön tai tarpeellinen olekaan. Jumala antaa uskovaiselle esimerkiksi uudehkon Mersun, vaikka vanha Lada olisi riittänyt ja ollut hänen alkuperäinen tahtonsa? Muuttaako Jumala siis sittenkin mieltään tällaisissa asioissa, kun häneen vedotaan rukouksissa?

      Antaako Jumala pyhän hengen lapsilleen, kun he pyytävät sitä häneltä? Jeesus neuvoi opetuslapsia pyytämään pyhää henkeä isältä, joten sen pitäisi olla Jumalan tahdon mukainen rukous. (Luuk 11:11-13; 24:48-50; Apt 1:4-8) Vaikka jokaisen uudestisyntyneen Jumalan lapsen uskotaan saaneen pyhän hengen sinetiksi uudestisyntymisessä, niin miksi kaikki eivät täyty pyhällä hengellä sen jälkeen? Eivätkö kaikki olekaan uudestisyntyneitä Jumalan lapsia, joista niin ajatellaan ja pyhä elämä siitä myös todistaa?

      • Kaikki kristityt eivät täyttyneet heti pyhällä hengellä Samariassa, niin että olisivat saaneet armolahjoja sen seurauksena. (Apt. 8:5-24) Nykyään monet itseään uudestisyntyneinä pitävät kristityt eivät ole täyttyneet pyhällä hengellä omasta mielestään eivätkä myöskään seurakunnan muiden jäsenten mielestä, koska sellainen hengellinen kokemus tai näkyvät ja kuuluvat armolahjat kuten kielillä puhuminen puuttuvat heidän elämästään. Jotkut täyttyvät monta kertaa pyhällä hengellä, mutta toiset eivät koskaan. Onko se merkki siitä, että joku ei olekaan aidosti uskossa ja Jumalan lapsi?

        Miksi Jumala pihtaisi armolahjojen jakamisessa ja antaisi niitä vain sellaisille, jotka osaavat pyytää niitä? (1. Kor. 12 ja 14) Eikö käytäntö ole osoittanut sen, että niitä armolahjoja saadaan jopa pyytämättä? (Apt. 10:43-48; vrt. 8:5-24) Tuskinpa Jumala sellaisia armolahjoja jakaa, joita joku ei hänen suunnitelmansa ja tahtonsa mukaan tarvitse? Miksi sitten kaikilla seurakunnilla ei ole käytössään kaikkia armolahjoja vaan ainoastaan osa niistä tai ei yhtään? Eikö Jumala tahdokaan antaa armolahjoja jokaiselle uskovien ryhmälle?

        Kaikki eivät puhu kielillä, kaikki eivät osaa selittää kieliä, kaikki eivät profetoi eivätkä kaikki saa ilmestyksiä tai toimi sanan opettajina. Raamatussa on monia armolahjoja ja palvelustehtäviä, jotka on jaettu vain harvoille ja valituille palvelijoille. Kaikkien uskovien ryhmissä ei ollut kaikkia armolahjoja edes apostolien aikana, joten eikö Jumala tahdo jakaa kaikkia lahjoja kaikille ryhmille? Miksi hän panttaa armolahjoja toisilta, mutta jakaa niitä muille? Eivätkö kaikki ryhmät tarvitsekaan kaikkia armolahjoja?


    • Tiedämme varmasti todeksi sen, että Jumala ei paranna kaikkia sairaita eikä herätä kuolleista ihmisiä ainakaan ennen yleistä ylösnousemusta Kristuksen väitetyssä toisessa tulemuksessa. Jumalan tahto ei siis ole parantaa kaikkia sairaita, vaikka menestysteologit väittävät muuta ja valehtelevat Jumalan parantaneen monia, vaikka ketään ei ole parantunut. Jotkut ovat uskotelleet tulleensa terveeksi sairauksista, vaikka sitä ei ole tapahtunut. Jotkut ovat antaneet väärän todistuksen siitä, että Jeesus on parantanut heidät, vaikka he ovat edelleen sairaita. Tämä siitä syystä, että heitä on neuvottu niin tekemään.

      Valheet siitä, mitä Jumala tai Jeesus ovat tehneet, vaikka eivät ole tehneet mitään, häpäisevät Jumalan nimeä ja Jeesusta. Ne antavat väärän todistuksen Jumalasta ja hänen pojastaan. Onkin ihmeteltävää, miten uskovaiset saattavat kertoa epätosia asioita siitä, mitä Jumala ja Jeesus tekevät nykyisenä aikana. Ja koska Jumala ei tee nykyään sellaisia ihmeitä kuin teki Jeesuksen ja apostolien aikana, niin eikö ole syytä kyseenalaistaa myös ne ihmeet? Miksi ne olisivat historiallisesti tosia?

      Kristinusko oli alussa juutalainen lahko. Se levisi pian pakanoiden keskuuteen. Pakanoita oli vaikea saada uskomaan tavalliseen ihmiseen, joka hävisi kunniassa ja loistossa sekä ihmeiden määrässä pakanoiden jumaltarujen sankareille. Niinpä on täysin mahdollista, että Jeesukseen liitettiin pakanalähetystyön yhteydessä epätosia kertomuksia. Hänen väitettiin syntyneen neitsyestä niin kuin jotkut pakanoiden jumalat olivat neitseestä syntyneet. Häntä sanottiin synnittömäksi, vaikka ihmisenä hänen olisi tullut tehdä syntiä ja olla syntinen niin kuin muutkin. Lopulta hänet korotettiin kaikkia muita luotuja ylemmäksi ikivanhaksi taivaalliseksi jumal-olennoksi ja jopa isän vertaiseksi iankaikkiseksi kaikkivaltiaaksi Jumalaksi, vaikka hän on pelkkä ihminen.

      Ainakin osa tästä kehityksestä on nähtävänä Uuden testamentin teksteistä ja sen ulkopuolisista lähteistä. Raamatun tieteellinen tutkimus on paljastanut monia asioita, jotka eivät ole Raamatussa historiallisesti tosia. Vanhassa testamentissa tällaisia epätosia myyttejä tai kertomuksia on paljon, mutta myös uuden liiton kirjoituksissa on epätosia legendoja ja asiavirheitä "historiallisessa" kerronnassa. Tämän asian tunnustaminen ei ole estänyt kristillistä uskoa kaikilta tutkijoilta. Esimerkiksi Aimo T. Nikolainen oli tunnustava kristitty loppuun asti, vaikka piti osaa Uuden testamentin kirjoituksia historiallisesti epätosina. Samaa voitaneen sanoa monista teologiaa opiskelleista kristityistä, jotka eivät ole menettäneet uskoaan, vaikka ovat tunnustaneet ilmeiset tosiasiat ja epäilleet monia kohtia Raamatussa historiallisesti epätosiksi.

    • Anonyymi

      Rukoilu on ihan kamelin .... sanonko mistä.
      Jos on tarvetta pitää yhteyttä Jumalaan niin luonnollisesti se tapahtuu mobilisovelluksella. Ei kai kaikkitietävä jumala ole ihan jälkijättöinen.

    • Vapaissa suunnissa ja herätyskristillisten piirissä on yleistä rukoilla läheisten ihmisten puolesta, että nämä pelastuisivat tulevalta kadotustuomiolta: että Jumala vastaisi heidän rukouksiinsa ja pelastaisi heidät. Tällaiset pyynnöt kuulostavat ehkä ensin Jumalan tahdon mukaisilta, mutta ne ovat vastoin sitä, mitä Raamatussa Jumalasta ja pelastuksesta sanotaan. Jumala ei pelasta vastoin ihmisten tahtoa niitä, joiden puolesta rukoillaan, vaikka rukoiltaisiin jatkuvasti ja paljon. Jumala ei pelasta kutsuttuja vastoin näiden tahtoa. Ja jos joku uskoo Jumalan pelastavan valitut vastoin näiden tahtoa, niin mitä järkeä silloinkaan on rukoilla, että Jumala pelastaisi jonkun läheisen ihmisen? Hän tekee sen riippumatta ihmisten tahdosta ja rukouksista.

      Raamatun mukaan Jumala tahtoo pelastaa kaikki ihmiset. (1. Tim 2:3-7; 2. Piet. 3:9) Jos Jumala voisi pelastaa kaikki ihmiset vastoin näiden tahtoa, niin mitä järkeä on rukoilla sen puolesta? Kaikki pelastuvat lopulta joka tapauksessa. (universalismi) Jos Jumala ei pelasta muita kuin valitsemansa harvat ihmiset, niin mitä järkeä on rukoilla silloinkaan tätä asiaa? Ne eivät pelastu, joita Jumala ei ole kutsunut ja valinnut, joten ne rukoukset ovat hukkaan heitettyä aikaa ja energiaa. Rukoukset läheisten sielujen pelastamiseksi ovat siten typeriä ja turhia. Jumala saattaa korkeintaan vaikuttaa joidenkin uskovien läheisten ihmisten asioihin ja elämäntilanteeseen tahtomallaan tavalla, kun sitä pyydetään, mutta ei pelasta ketään uskovien rukousten johdosta. Se olisi vastoin sitä, mitä Raamatussa tällä alueella sanotaan.

      Vapaissa suunnissa käytetään paljon aikaa tyhjään huutamiseen ja rukoiluun, vaikka sillä ei ole mitään vaikutusta sielujen pelastumisen kannalta sen mukaan, mitä siitä Raamatussa opetetaan, tulkitaanpa sitä miten tahansa (universalistit, kalvinistit, sidotun ratkaisuvallan kannattajat ja vapaan tahdon tai rajoitetun ratkaisuvallan kannalla olevat). Toisten puolesta rukoileminen ei johda heidän pelastumiseensa eikä saa Jumalaa muuttamaan mieltään tai toimimaan ihmisten vaatimusten mukaan. Toki uskosta osattomien puolesta voidaan kiittää Jumalaa niin kuin Paavali pyysi tekemään, mutta sekin tuntuu vähän typerältä, sillä mitä sen avulla luullaan saatavan aikaiseksi? (2. Tim. 2:1-7) Leppyykö Jumala vihastaan, jos uskovaiset pitävät esirukouksia ja rukoilevat jumalattomien puolesta tai heidän sijastaan?

      • Anonyymi

        Pitäisikö kristittyjen jumala laittaa ihan ensiksi vihanhallintakurssille. Opetella vähän nykyaikaisemmille ja vähemmän brutaaleille tavoille. Tuollaisilla luonteenpiirteillä ja itsehillinnällä ihminenkin olisi ikuinen vankilakundi. Ei jatkoon.


    • Onko järkevää pyytää isää Jumalaa taipumaan ihmisten tahtoon, kun häntä rukoillaan? Uskovatko jotkut todella niin, että Jumala muuttaa mielensä ja tekee ihmisten tahdon mukaisia asioita sen sijaan, että toimisi vain oman tahtonsa mukaan? Sitähän monet itse asiassa yrittävät! Saada Jumala muuttamaan mielensä ja taipumaan ihmisten tahtoon! Joku saattaa rukoilla itselleen puolisoa, jota Jumala ei tahdo hänelle antaa; toinen työpaikkaa, kolmas koulutusta, neljäs asuntoa, viides autoa ja kuka mitäkin. Eikö olisi järkevämpää tyytyä Jeesuksen opetuksen mukaan siihen, että rukoilee Isän Jumalan tahdon tapahtumista, olipa se sitten mikä tahansa? (Matt. 6:6ss.)

      Nykyään saadut rukousvastaukset ja väitetyt Jumalan tekemät ihmeet liittyvät usein henkilökohtaiseen johdatukseen. Rukousten avulla on saatu Jumalan tahdon mukainen ammatti (koulutus), työpaikka, asunto tai puoliso tai sitten Jumala on johdattanut evankeliumin julistamisessa johonkin tiettyyn seurakuntaan tai paikkaan. (vrt. Apt. 13:4; 16:7; 20:23; 21:4-14; Room. 15:17-25) Jos joku on ollut eksynyt tai ei ole löytänyt etsimäänsä henkilöä, niin hän on voinut saada rukousvastauksen siten, että on löytänyt perille tai etsitty henkilö on ilmestynyt kuin ihmeen kautta hänen eteensä. Melko tavallista on myös se, että puutteessa elävä tai vaikeuksissa ollut uskovainen on saanut rukousvastauksena taloudellista ja käytännön apua muilta ihmisiltä.

      Rukouksessa on järkeä vain siinä tapauksessa, että pyydetään Jumalaa ilmoittamaan hänen tahtonsa niissä asioissa, joita ei tiedetä ja tehdään sitten se Jumalan tahto. Rukous on myös paikallaan silloin, kun se on spontaania kiitosta tai ylistystä ja miksei myös avunpyyntö? Hädässä oleva turvaa usein Jumalaan, mutta silloinkaan ei ole varmaa tahtooko Jumala auttaa tai kiinnostaako häntä edes koko asia. Historiassa ja jokaisen ihmisen elämässä on tapahtumia, joissa Jumala ei ole laittanut tikkua ristiin vastatakseen uskovien pyyntöihin ja anomuksiin.

    • Luulevatko kristityt, että M/S Estonian onnettomuudessa hukkuneet olisivat pelastuneet, jos heidän puolestaan olisi vain rukoiltu riittävästi? Tai että vuoden 2004 tsunamissa eivät kaikki ne olisi kuolleet, joiden puolesta olisi rukoiltu. Ja samaa voidaan kysyä mistä vain onnettomuudesta tai luonnonkatastrofista tai sairaudesta tai kuolemaan johtaneesta tapahtumasta. Jumala ei estä niitä tapahtumasta eikä paranna sairaita. Hän ei siis joko välitä ihmisistä sillä tavalla tai sitten hän ei tahdo puuttua näihin asioihin. Olipa syy mikä tahansa, niin rukoukset tällaisissa tilanteissa vaikuttavat vähintään turhilta, elleivät ne ole sitten jopa typeriä.

      Jumala ei muuta mieltään eikä toimi ihmisten tahdon mukaan, vaikka sitä häneltä kuinka paljon tahansa rukouksessa pyydettäisiin. Onko siis järkevää pyrkiä taivuttamaan Jumala ihmisten tahtoon? Vai onko järkevää tyytyä siihen, mitä tapahtuu Jumalan tahdosta tai sitä vastaan, koska me emme voi vaikuttaa tapahtumien kulkuun rukouksen avulla? Toisten ihmisten pelastaminen on ainakin mahdotonta rukoilemalla heidän puolestaan, mutta kenties jotkut paholaisen ja pahojen ihmisten suunnittelemat pahat teot jäävät toteutumatta, jos pyydetään varjelusta Jumalalta?

      • Anonyymi

        Jumala tiesi kaiken ennakolta vaan eipä vaan iskenyt salama Osama Bin Ladeniin. Ei viittinny, ei kyenny.
        US Merijalkaväki joutui hoitamaan viimein senkin homman.


    • Anonyymi

      "Miksi kristityt rukoilevat?"

      Samasta syystä kuin koirat nuuhkivat toistensa persaukkoja.

    • Ehkäpä Jumala johdattaa löytämään hänen suunnitelmansa yksilön elämässä, kun sitä häneltä pysytään? Voi olla, että Jumala antaa kestävästi rukoilevalle lapselleen jotakin sellaista, jota ei muuten antaisi (vaikkapa sen Mersun Ladan sijasta). Tai sitten ei.

      Miten voisimme tietää edes sitä, mitkä ovat varmuudella rukousvastauksia ja mitkä sattumaa tai muista syistä johtuvaa? Jokainen miettiköön omaa rukoustaan nämä asiat tiedostaen ja toimimalla sen mukaan, mikä on omasta mielestä terveen harkinnan jälkeen järkevää ja/tai Jumalan tahto, niin että se myös ymmärretään sellaiseksi.

      Sokea anominen ja harkitsemattomat pyynnöt voivat olla ajan haaskausta ja hukkaan heitettyä energiaa. Varo erityisesti niitä "uskovaisia", jotka orjuuttavat sinua monilla rukouspyynnöillään ja kehottavat sinua rukoilemaan jatkuvasti, lakkaamatta. Muista myös se, että ahkera Raamatun lukeminen ja sen jatkuva tutkistelu eivät ole pelastumisen ehto. Tavallisella ihmisellä ei ole nykyisenä aikana aikaa rukoilla jatkuvasti ja lukea Raamattua. Tuskin on ollut minään aikana. Valitut ovat silti pelastuneet Raamatun mukaan kaikkina aikoina ja pelastuvat, syystä tai toisesta.

      • Anonyymi

        "Kysytään" tätä asiaa mieluummin profeetoilta, Jeesukselta ja apostoleilta, jotka puhuivat Jumalan sanaa pyhässä hengessä valituille todistajille, niin että me uskomme niiden sanojen todistuksen kautta meidän herraamme Jeesukseen kristukseen ja isään Jumalaan, kaikkivaltiaaseen taivaan ja maan luojaan.

        Tämä pelastava usko on niin helppoa, että kaltaistasi eksyttäjää ei tarvita.

        Vlaheesi eivät meitä hetkauta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kysytään" tätä asiaa mieluummin profeetoilta, Jeesukselta ja apostoleilta, jotka puhuivat Jumalan sanaa pyhässä hengessä valituille todistajille, niin että me uskomme niiden sanojen todistuksen kautta meidän herraamme Jeesukseen kristukseen ja isään Jumalaan, kaikkivaltiaaseen taivaan ja maan luojaan.

        Tämä pelastava usko on niin helppoa, että kaltaistasi eksyttäjää ei tarvita.

        Vlaheesi eivät meitä hetkauta!

        Päissään keskellä päivää vai lipesikö sormi näppäimistöllä?

        Vlaheesi ei tosiaan hetkauta!

        "Pysytään" nyt vain siinä, että "kysytään" profeetoilta, Jeesukselta ja apostoleilta sen sijaan, että kuulisimme sinua, väkevä eksyttäjä ja antikristus!

        Jokainen, joka ei tunnusta Jeesusta kristukseksi lihaan tulleeksi Jumalan pojaksi on antikristus ja villitsijä, väkevä eksyttäjä, ja sellainen sinäkin olet kieltäessäsi Jeesuksen Jumaluuden ja synnittömyydenkin!


    • Ketä meidän tulee rukoilla?

      Jeesuksen opetuksen ja apostolien esimerkin mukaan meidän tulee rukoilla isää Jumalaa: ei poikaa tai pyhää henkeä. (Matt. 6:6ss.; Luuk 11:11-13; Apt. 4:24-30) Tästä on olemassa toinen hyvä kirjoitus, joka on osoitteessa
      https://kristinusko.wordpress.com/2015/01/04/keta-meidan-tulee-rukoilla/.

      Lue sieltä. Tässä ei ole tarpeen käsitellä sitä asiaa tämän enempää.

    • Anonyymi

      Olipahan hyvä tutkielma rukouksesta. Kiitos siitä!

      Harmi, että seurakunnissa ei saa yhtä selväsanaista ja totuudellista opetusta.

      Eikä tämä totuus tosiaankaan johda uskon hylkäämiiseen vaan päinvastoin!

      Nyt tietää, mihin ei kannata paukkuja tuhlata ja mitä kannattaa pyyttää Isältä rukouksessa. Aiemmin se oli hakuammuntaa, mutta nyt tiedän tarkasti sen, mitä pyydän jatkossa!

    • Anonyymi

      Saanko kysyä sitä, missä seurakunnassa olet vai etkö ole missään?

      Onko olemassa jokin seurakunta, jossa rukoillaan järkevällä tavalla: siten kuin kirjoitit?

      Miksi kirjoitat adventistien palstalla?

    • Anonyymi

      Valheesi eivät meitä hetkauta.

    • Anonyymi

      Oletko missä seurakunnassa, Hemmo?

      En usko, että Adventtikirkossa hyväksytään tuollaista rehellistä opetusta, vaikka tiedän sen, että pastorit eivät usko ihmeparantamiseen yms. juttuihin. He silti vaikenevat ja ovat hiljaa sen suhteen, mitä on järkevää tai edes Jumalan tahto pyytää rukouksessa Jumalalta. Toit sen kauniisti esille viesteissäsi. Kiitos siitä!

      • Anonyymi

        Taidat olla oikeassa. Hän hyökkäsi röyhkeällä tavalla kristittyjen Jumalaa vastaan arvostelemalla Johanneksen evankeliumia ja sen opetusta vastaan, ikään kuin se olisi ristiriidassa muun Raamatun kanssa, mitä se ei suinkaan ole. Kirkko on täysin oikeassa opettaessaan Jumalan olevan yksi kolmessa persoonassa: Isä, Poika ja Pyhä Henki.

        Ei liene ihme, että hereetikot hyökkäävät juuri Jeesuksen Kristuksen jumaluutta vastaan? Sehän on koko pelastuksen perustus! Kun perustus tuhotaan, niin mitä jää jäljelle? Pelkkä tuho ja kadotus!

        Älkää hyvä ihmiset uskoko tuon kerettiläisen rienaavia opetuksia! Jokainen Jumalan lapsi tietää, että rukous kannattaa aina! Turha tulla valehtelemaan siitä asiasta, kun edes perustus ei ole kohdallaan Raamatun mukaan (ja se perustus on Jeesus Kristus ja hänen sanansa)!


      • Anonyymi

        Eihän tuossa Hemmon "opetuksessa" ollut mitään sellaista, jota adventistit eivät jo entuudestaan olisi tienneet.

        Se, että Herra ei tee ihmeitä (sairaat eivät parane, kuolleet eivät herää, viikunapuita ei kirota hedelmättömiksi, vuoria ei siirrellä, myrskyjä ei tyynnytetä) on kaikkien kristittyjen tiedossa: rukoukset eivät auta.

        Mitä muihin asioihin tulee, niin niitä ei vain ajatella seurakunnan keskellä. Yksittäinen uskovainen ei vaivaa niillä asioilla mieltään, vaikka sisimmässään tietää niiden olevan totta (Jumalaa ei ole mahdollista taivuttaa ihmisten tahtoon; sen sijaan uskovaisen tulee kysyä Jumalalta hänen tahtoaan ja toteuttaa se omassa elämässään).

        Uutta tuossa opetuksessa on vain sellaisille (vapaiden suuntien) uskoville, joista Hemmo puhui. Siellä rukoillaan turhaan sielujen pelastumisen puolesta, vaikka rukoukset eivät vaikuta mitään siihen asiaan. Tämä on ollut adventistien tiedossa siitä lähtien, kun seurakunta syntyi ja vahvistui uskossa profeetan sanojen kautta. (E.G. White)

        On tietysti hyvä tunnustaa tosiasiat ja tuoda ne selkeästi esille. Adventtikirkossa ei ole tähän mennessä ehkä tuotu niin selvästi ilmi näitä asioita, jotka me kuitenkin kristittyinä Jumalan lapsina tunnustamme tosiksi. Mitään itsepetosta, valehtelua tai vääryyttä ei kirkossamme tällä saralla ole kuitenkaan havaittu. Näitä asioita ei ole myöskään salailtu. Niistä on ollut aina mahdollista keskustella seurakuntien pastoreiden tai muiden uskovien kanssa.

        Avoimuus ja rehellisyys ovat tosiuskovan adventistin ominaisuuksia. Ovat olleet ennen, ovat nyt ja ovat aina oleva. Meillä ei ole mitään salattavaa vaan pikemmin kerrottavaa tälle maailmalle ja muille kristityille. Meillä on totuus, joka on ikuinen ja profetiat, jotka ovat joko tapahtuneet tai tapahtuvat Jumalan sanan lupausten mukaan. Meillä on usko, joka on totuudesta ja kestää kaiken koettelun. Me olemme Jumalan pyhiä ja valittuja: se jäännösseurakunta, josta Raamattu puhuu ja joka julistaa kolmen enkelin sanomaa.


    • Anonyymi

      En käsitä miksi rukoillaan.
      Jos ihminen sairastaa parantumatonta, kuolemaan johtavaa sairautta se on hänen kohtalonsa. Taivaallinen voima ei korvaansa lotkauta tapahtuvalle.
      Luojajumala seuraa tapahtumia kädet taskussa hurskas tupakka huulessa.
      Mutta asiaan. Ihminen loi jumalan omaksi kuvakseen.
      Elämä on meidän kohtalomme. Tyhjiöenergiasta olemme muovatut, siksi me palaamme.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe