Taloustieto kouluihin, uskontoa vähennettävä

Anonyymi

Pörssisäätiön kyselyssä suuri enemmistö suomalaisista haluaisi taloustiedon uudeksi aineeksi kouluopetukseen. Vastaavasti suosituin aine karsittavaksi, vähennettäväksi, on uskonto.

Ihan hyvin voisi uskonnosta lohkaista tunteja pois, ja antaa ne vaikkapa taloustiedolle - tai jollekin muulle hyödyllisemmälle.

Opetushallituksen ja OAJ:n edustajat eivät innostu. Taloustiedon opetusta on muissa oppiaineissa ja sitä voidaan vahvistaa nykymallilla.

Ihan yhtä hyvin uskontoa voisi opettaa ilman että se on erillinen oppiaine. Silloin uskonnon opetus olisi kaiketi varmemmin tunnustuksetonta. Silloin voitaisiin kouluissa uskonnoista kertoa ehkä joitain kriittisiäkin huomioita. Vaikkapa historiantunnilla.

Sekin olisi kiva tietää mikä on noiden opetushallituksen ja OAJ:n kommentoijien oma maailmankatsomus, vakaumus. Opetushaalituksessa ainakin on tunnetusti virkamiehiä, jotka katsovat asiakseen toimia työssään evl. kirkon ja koulujen uskonnonopetuksen ja kaikenlaisen uskonnollistamisen kätyreinä.

Tästä, ussan tuntien vähentämisestä, voisi tehdä kansalaisaloitteen?

33

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taloustietoa soisi olevan enemmän, ja vähemmän sirpaleisena jaettuina eri oppiaineisiin.

      Oppiaineena uskonnon voisi siirtää historiantuntien osaksi, jossa käsiteltäisiin tasapuolisesti maailman kaikkia valtauskontoja esitellen näiden perusperiaatteet ja opit. Uusia jumalia ei viime aikoina ole syntynyt, joten uskonto on historiaa. ; )

      • Anonyymi

        Osana historian tuntia opettaja voisi kertoa ettei Jeesuksen historiallisuudesta ole löydetty ensimmäistäkään todistetta, joten Jeesusta on pidettävä kristittyjen keksimänä satuolentona.


    • "Ihan hyvin voisi uskonnosta lohkaista tunteja pois, ja antaa ne vaikkapa taloustiedolle - tai jollekin muulle hyödyllisemmälle."

      Kyllä pakkoruotsia tarvitaan vielä lisää.

    • Anonyymi

      Uskonnon tunteja pitäisi karsia ja aika rajusti. Uskontoa opetetaan suhteessa muihin aineisiin aivan liikaa. Lisäksi uskontoa ei pitäisi opettaa ainakaan eka- ja tokaluokkaklaisille ollenkaan. Oppilaan kehitystaso ja mahdollisuus ymmärtää pitäisi huomioida kun uskonnollisia satuja opetetaan oppilaille totena. Järkevää olisi aloittaa uskonnonopetus oppilaille vasta 5 tai 6 luokalta, kun oppilaat kykenevät suhtautumaan asiaan kriittisemmin. Ymmärrettävästi tälläinen järjellinen lähestymistapa on onkelma kirkolle ja uskoville.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo ja pörssisäätiön 7.1.2019 visio 2020-luvulle takaa, että varmaan on aivan puolueettomasti toteutettu tutkimus. Kaikki vaan vaurastumaan ja hyötymään korkoa korolle ilmiöstä. "Myös sijoittaminen on kaikkien asia." HAHAHAH!
        http://www.porssisaatio.fi/blog/2019/01/07/porssisaation-visio-suomi-2020-luvulla/

        Mutta tämä uskontoa koskeva juttu oli sivutulos. Ei kai Pörssisäätiöllä ole syytä huijata siinä, mitä ihmiset vastaavat tuohon korvaava aine -kysymykseen?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Mutta tämä uskontoa koskeva juttu oli sivutulos. Ei kai Pörssisäätiöllä ole syytä huijata siinä, mitä ihmiset vastaavat tuohon korvaava aine -kysymykseen?

        Niinpä, en tunne tarkemmin tutkimusta. Yle uutisoi, että vähennettävien listalla oli uskonto ja et. Jos opetus olisi oman talouden hallintaa, budjetointia, kykyä verrata erilaisia lainaehtoja (matematiikkaa) jne... niin ok. Pikavipit ainakin vähenisi. Mutta tarvitaanko tuohon uutta oppiainetta?
        Pörssisäätiöllä on toisenlainen tavoite. Mielestäni täysin aiheellinen on kysymys, "kuuluuko pörssipuhe kouluun?" https://yle.fi/uutiset/3-10203454
        Ei yhtä hölynpölyä kannata vaihtaa toiseen hölynpölyyn. Seuraavaksi Kyösti Kakkonen pilteille kertomaan, että köyhyys on oma valinta ja "paapomisyhteiskunnassa vasemmisto tahtoo pitää ihmiset huono-osaisuuden asemassa saadakseen itselleen ääniä"?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Mutta tämä uskontoa koskeva juttu oli sivutulos. Ei kai Pörssisäätiöllä ole syytä huijata siinä, mitä ihmiset vastaavat tuohon korvaava aine -kysymykseen?

        "Ei kai Pörssisäätiöllä ole syytä huijata siinä, mitä ihmiset vastaavat tuohon korvaava aine -kysymykseen?"

        Haisee voimakkaasti omaan jäsenistöön kohdistuneelle kyselylle. Montakohan maahanmuuttajaa on ollut vastaajissa.

        Ei silti, koko pörssisäätiö haisee. Sen, kuinka osakesijoitetaan, voi opettaa alkeiden tasolla yhteiskuntaopissa ja matematiikassa. Ja lisätä tunnustuksellista uskonnon opetusta, että eivät ala keinottelemaan roskapapereilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ei kai Pörssisäätiöllä ole syytä huijata siinä, mitä ihmiset vastaavat tuohon korvaava aine -kysymykseen?"

        Haisee voimakkaasti omaan jäsenistöön kohdistuneelle kyselylle. Montakohan maahanmuuttajaa on ollut vastaajissa.

        Ei silti, koko pörssisäätiö haisee. Sen, kuinka osakesijoitetaan, voi opettaa alkeiden tasolla yhteiskuntaopissa ja matematiikassa. Ja lisätä tunnustuksellista uskonnon opetusta, että eivät ala keinottelemaan roskapapereilla.

        Tiedotteesta: "Tutkimuksen on toteuttanut Pörssisäätiön toimeksiannosta Tietoykkönen Oy. Siihen vastasi 1 000 suomalaista. Otos on painotettu vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan."


    • Anonyymi

      Erillinen aine lienee tarpeeton. Yhteiskuntaoppiin voitaisiin sisällyttää enemmän taloustietoa ja -taitoa sekä samalla nostaa yhteiskuntaopin tuntimäärää. Voisi nimenä olla myös yhteiskunta- ja taloustietokin, niin kuin on lukiossa ollutkin.

      Uskonnosta voisi vähentää mieluiten alaluokilta, jos sitä vähennettäisiin vain hieman. Määrähän on nyt 10 vuosiviikkotuntia 9 luokan aikana, eli yhtenä vuotena on 2 tuntia viikossa. voisi olla myös uskontovapaita vuosia.

      • Anonyymi

        Jos kokonaan ei saada pois, 5 vuosiviikkotuntia peruskoulussa olisi ihan tarpeeksi. Voisi alkaa vasta 4. luokalta ja vaikka 9. luokalla kokonaan pois.


    • Anonyymi

      Paneelien tilastollinen luotettavuus on edustavuuden suhteen on hieman kyseenalainen. Tosiasissa koko väestöön nähden paneelin jäseniksi päätyvissä on katoa, eli otos ei ole edustava ja tulos on sigten jotenkin vino.

      • Tämä on totta, mutta kai nämä nyt ilmeisimmissä asioissa eli iän ja sukupuolen mukaan osataan vakioida.

        Parempaakaan tapaa ei oikein ole keksitty.


    • Koulujen ei kuuluisi missään tapauksessa opettaa 'omaa uskontoa' kenellekään.
      Kaikille yhteistä uskontotietoa olisi hyvä opettaa, mutta se on niin monitahoinen aihe, että sitä kannattaisi opettaa vasta yläasteella ja lukiossa (esim. osana yhteiskuntaoppia). Myös taloustieto sopii yläasteelle ja lukioon. Ala-asteella tulisi opettaa mahdollisimman paljon kieliä, koska silloin on paras aika niille.

      • Anonyymi

        Uskonnonopetuksen lopettaminen kouluissa on hyvä yleistavoite. Sen toteuttaminen on kuitenkin vaikeampaa nykyisilläpoliittisilla voimasuhteilla kuin mitä on viime aikoina esillä ollut esitys siitä, että kaikille tulisi mahdolliseksi valinta elämänkatsomustiedon ja uskonnon välillä.

        Uskonnonopetus vähenee oppilas oppilaalta, kun he siirtyvät elämänkatsomustiedon opetusryhmään. vaihdon voi tehdä hyvin juuri NYT, kun lukuvuosi on vaihtumassa.


    • Anonyymi

      Tämä tuntimäärien muuttainen on jäänyt aivan liikaa syrjään, kun on puhuttu katsomusaineiden opetuksen tulevaisuudesta. Kyse ei ole vain dikotomiasta nykyiset aineet tai yksi yhteinen aine, vaan kyse on uskonnon opetuksen vähentämisestä - tai lopettamisesta. Peruskouluun voitaisiin tuoda myös filosofia ja/tai etiikka. Alimmille luokille tapa- ja kulttuurikasvatusta. Lukiossa uskonto/ET voisi kokonaan korvautua filosofialla.

      • Anonyymi

        Talouden perusteet tulisi jokaisen hallita. Ainakin ortodoksit sivuavat taloutta näkemyksissään.


      • Anonyymi

        Hyvä, asia ei ole vain joko tahi, tai että on vain kolme "totaalista" ratkaisua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä, asia ei ole vain joko tahi, tai että on vain kolme "totaalista" ratkaisua.

        Siis 1) uskonnonopetuksen lopettaminen, 2) nykyiset aineet 1-9 lk 3 ja 3) yhteinen uskontotieto/katsomustieto 1-9 lk 3,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talouden perusteet tulisi jokaisen hallita. Ainakin ortodoksit sivuavat taloutta näkemyksissään.

        "Talouden perusteet tulisi jokaisen hallita."

        Miten rahan määrä lisääntyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Talouden perusteet tulisi jokaisen hallita."

        Miten rahan määrä lisääntyy?

        Velkaantumalla. Geometrisena sarjana tililtä toiselle, ilman reservitalletusta kasvaisi rajattomasti. Etkö muka tiennyt?

        Ovatko ateistien kakarat niin ignorantteja etteivät tiedä tuotakaan vielä 10-vuotiaanakaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Velkaantumalla. Geometrisena sarjana tililtä toiselle, ilman reservitalletusta kasvaisi rajattomasti. Etkö muka tiennyt?

        Ovatko ateistien kakarat niin ignorantteja etteivät tiedä tuotakaan vielä 10-vuotiaanakaan?

        "Velkaantumalla."

        Eli, mitä tapahtuisi rahajärjestelmälle, jos kaikki maksaisivat velkansa pois?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talouden perusteet tulisi jokaisen hallita. Ainakin ortodoksit sivuavat taloutta näkemyksissään.

        "Talouden perusteet tulisi jokaisen hallita."

        Miten pankkitalletukset luodaan?


    • Anonyymi

      Siinä ovat kyselyyn vastanneet kansan syvät rivit taas osoittaneet uskomattoman tyhmyytensä.

      Ei ole vaikea arvata, miten "laadukasta" se taloustiedon opetus tulee olemaan. Suoraan jostain EK:n tai Juhana Vartiaisen laatimasta oppimateriaalista, jolla paukutetaan päähän, että koko Suomi kaatuu, jos nuori aikuinen työelämään päästyään ei suostu 9 eken työharjoitteluihin, Sitten opetellaan mitä tarkoittaa optio ja osinko ja niin edelleen.

      Näillä 'loistavilla' taloustaidoilla varustettuina pikku piltit sitten innolla ryntäävät elämään, ilman mitään käsitystä moraalista. Ja sitten ihmetellään seuraavaksi sitä, miksi lopputulos on edelleen sama.

      Tunnustuksellinen uskonnon opetus on edelleen ainoa, joka tarjoaa lapselle moraalista pohjaa. Jos se poistetaan, jäljelle jää enää vain Walt Disneyn tuotanto.

      Yhteiskunnan perustana moraali on paljon tärkeämpi kuin joku tyhmä palikkatason 'taloustieto'. Jos se kakara ei matematiikan tunnilla opi niitä rahojaan laskemaan, niin ei siihen kyllä mikään taloustietokaan auta. Eikä siellä synny käsitystä kohtuudesta, sillä se on moraalinen käsite.

      Moraalinen kohtuuden käsite ei estä vain ylivelkaantumista, vaan myös ylipainoiseksi lihomisen ja monta muutakin tyhmyyttä.

      • Anonyymi

        Miksi sitten vapaa-ajattelijat eivät etsi itselleen lisää rahaa vaan käyttävät osan aikaansa ja rahojaan muuttaakseen yhteiskuntaa suuntaan jonka katsovat paremmaksi, ts. toimivat epäitsekkäästi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sitten vapaa-ajattelijat eivät etsi itselleen lisää rahaa vaan käyttävät osan aikaansa ja rahojaan muuttaakseen yhteiskuntaa suuntaan jonka katsovat paremmaksi, ts. toimivat epäitsekkäästi?

        Koska Vaparit on ihmisoikeus- ja kulttuurijärjestö, jolla on tosiaan jaloja tavoitteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sitten vapaa-ajattelijat eivät etsi itselleen lisää rahaa vaan käyttävät osan aikaansa ja rahojaan muuttaakseen yhteiskuntaa suuntaan jonka katsovat paremmaksi, ts. toimivat epäitsekkäästi?

        Koska vaparit ovat saaneet koulussa hyvää tunnustuksellista uskonnonopetusta ja kasvaneet ihmisiksi eivätkä evoluutioeläimiksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koska vaparit ovat saaneet koulussa hyvää tunnustuksellista uskonnonopetusta ja kasvaneet ihmisiksi eivätkä evoluutioeläimiksi.

        Ei pidä paikkaansa kaikkien kohdalla. ET-opetus alkoi 1985, ja vaikka määrät olivat pitkään pieniä, on meillä jo jonkinlainen joukko yli nelikymppisiä joille ei ole uskontoa opetettu. (Ja tuota ennenhän oli uskonotojen histori ja siveysoppi.)


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa kaikkien kohdalla. ET-opetus alkoi 1985, ja vaikka määrät olivat pitkään pieniä, on meillä jo jonkinlainen joukko yli nelikymppisiä joille ei ole uskontoa opetettu. (Ja tuota ennenhän oli uskonotojen histori ja siveysoppi.)

        Uskonnon historian ja sivsysoppi oli tosin sisällöllisesti huonoa, minkä myös YK:n ihmisoikeuskomitea totesi.


    • Anonyymi

      Isompaan oppiaine- ja tuntijakoremonttiin on vielä aikaa, koska nykyinen on vasta ajattu sisään. LUkion ops tulee voimaan vasta 2021. JOten tietenkin on keskustelun aika. Uskonnon tuntimäärää voi tosiaan vähentää. Tai poistaa kokonaan.

      • Anonyymi

        Uskonnon sijaan ei tarvita mitään oppiainetta, jota vedettäisiin 9 vuotta 3 vuotta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskonnon sijaan ei tarvita mitään oppiainetta, jota vedettäisiin 9 vuotta 3 vuotta.

        Riippuu. Hyvän ja pahan pohdintaa voisi kyllä aloittaa jo 1. luokalla eikä se pohdinta toivottavasti lopu ikinä. Mutta tietysti perinteistä Raamatun kertomusten läpikäyntiä ym. ei niinkään tarvita.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3095
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1328
    7. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1250
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe