Pörssisäätiön kyselyssä suuri enemmistö suomalaisista haluaisi taloustiedon uudeksi aineeksi kouluopetukseen. Vastaavasti suosituin aine karsittavaksi, vähennettäväksi, on uskonto.
Ihan hyvin voisi uskonnosta lohkaista tunteja pois, ja antaa ne vaikkapa taloustiedolle - tai jollekin muulle hyödyllisemmälle.
Opetushallituksen ja OAJ:n edustajat eivät innostu. Taloustiedon opetusta on muissa oppiaineissa ja sitä voidaan vahvistaa nykymallilla.
Ihan yhtä hyvin uskontoa voisi opettaa ilman että se on erillinen oppiaine. Silloin uskonnon opetus olisi kaiketi varmemmin tunnustuksetonta. Silloin voitaisiin kouluissa uskonnoista kertoa ehkä joitain kriittisiäkin huomioita. Vaikkapa historiantunnilla.
Sekin olisi kiva tietää mikä on noiden opetushallituksen ja OAJ:n kommentoijien oma maailmankatsomus, vakaumus. Opetushaalituksessa ainakin on tunnetusti virkamiehiä, jotka katsovat asiakseen toimia työssään evl. kirkon ja koulujen uskonnonopetuksen ja kaikenlaisen uskonnollistamisen kätyreinä.
Tästä, ussan tuntien vähentämisestä, voisi tehdä kansalaisaloitteen?
Taloustieto kouluihin, uskontoa vähennettävä
33
<50
Vastaukset
Taloustietoa soisi olevan enemmän, ja vähemmän sirpaleisena jaettuina eri oppiaineisiin.
Oppiaineena uskonnon voisi siirtää historiantuntien osaksi, jossa käsiteltäisiin tasapuolisesti maailman kaikkia valtauskontoja esitellen näiden perusperiaatteet ja opit. Uusia jumalia ei viime aikoina ole syntynyt, joten uskonto on historiaa. ; )- Anonyymi
Osana historian tuntia opettaja voisi kertoa ettei Jeesuksen historiallisuudesta ole löydetty ensimmäistäkään todistetta, joten Jeesusta on pidettävä kristittyjen keksimänä satuolentona.
"Ihan hyvin voisi uskonnosta lohkaista tunteja pois, ja antaa ne vaikkapa taloustiedolle - tai jollekin muulle hyödyllisemmälle."
Kyllä pakkoruotsia tarvitaan vielä lisää.- Anonyymi
Uskonnon tunteja pitäisi karsia ja aika rajusti. Uskontoa opetetaan suhteessa muihin aineisiin aivan liikaa. Lisäksi uskontoa ei pitäisi opettaa ainakaan eka- ja tokaluokkaklaisille ollenkaan. Oppilaan kehitystaso ja mahdollisuus ymmärtää pitäisi huomioida kun uskonnollisia satuja opetetaan oppilaille totena. Järkevää olisi aloittaa uskonnonopetus oppilaille vasta 5 tai 6 luokalta, kun oppilaat kykenevät suhtautumaan asiaan kriittisemmin. Ymmärrettävästi tälläinen järjellinen lähestymistapa on onkelma kirkolle ja uskoville.
- Anonyymi
Yksi kuva kertoo paljon. Uskonto ei enää myy eikä Jeesus mene kaupaksi. Kansa on hylkäämässä kristillisen satumaailman eikä sen opetus ole kansan mielestä enää järkevää. Eihän koulussa opeteta Marvelin tai Disneyn satujakaan.
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/df1d4565-2b46-41e7-b446-2ea0aa29ef50- Anonyymi
Joo ja pörssisäätiön 7.1.2019 visio 2020-luvulle takaa, että varmaan on aivan puolueettomasti toteutettu tutkimus. Kaikki vaan vaurastumaan ja hyötymään korkoa korolle ilmiöstä. "Myös sijoittaminen on kaikkien asia." HAHAHAH!
http://www.porssisaatio.fi/blog/2019/01/07/porssisaation-visio-suomi-2020-luvulla/ Anonyymi kirjoitti:
Joo ja pörssisäätiön 7.1.2019 visio 2020-luvulle takaa, että varmaan on aivan puolueettomasti toteutettu tutkimus. Kaikki vaan vaurastumaan ja hyötymään korkoa korolle ilmiöstä. "Myös sijoittaminen on kaikkien asia." HAHAHAH!
http://www.porssisaatio.fi/blog/2019/01/07/porssisaation-visio-suomi-2020-luvulla/Mutta tämä uskontoa koskeva juttu oli sivutulos. Ei kai Pörssisäätiöllä ole syytä huijata siinä, mitä ihmiset vastaavat tuohon korvaava aine -kysymykseen?
- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Mutta tämä uskontoa koskeva juttu oli sivutulos. Ei kai Pörssisäätiöllä ole syytä huijata siinä, mitä ihmiset vastaavat tuohon korvaava aine -kysymykseen?
Niinpä, en tunne tarkemmin tutkimusta. Yle uutisoi, että vähennettävien listalla oli uskonto ja et. Jos opetus olisi oman talouden hallintaa, budjetointia, kykyä verrata erilaisia lainaehtoja (matematiikkaa) jne... niin ok. Pikavipit ainakin vähenisi. Mutta tarvitaanko tuohon uutta oppiainetta?
Pörssisäätiöllä on toisenlainen tavoite. Mielestäni täysin aiheellinen on kysymys, "kuuluuko pörssipuhe kouluun?" https://yle.fi/uutiset/3-10203454
Ei yhtä hölynpölyä kannata vaihtaa toiseen hölynpölyyn. Seuraavaksi Kyösti Kakkonen pilteille kertomaan, että köyhyys on oma valinta ja "paapomisyhteiskunnassa vasemmisto tahtoo pitää ihmiset huono-osaisuuden asemassa saadakseen itselleen ääniä"? - Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Mutta tämä uskontoa koskeva juttu oli sivutulos. Ei kai Pörssisäätiöllä ole syytä huijata siinä, mitä ihmiset vastaavat tuohon korvaava aine -kysymykseen?
"Ei kai Pörssisäätiöllä ole syytä huijata siinä, mitä ihmiset vastaavat tuohon korvaava aine -kysymykseen?"
Haisee voimakkaasti omaan jäsenistöön kohdistuneelle kyselylle. Montakohan maahanmuuttajaa on ollut vastaajissa.
Ei silti, koko pörssisäätiö haisee. Sen, kuinka osakesijoitetaan, voi opettaa alkeiden tasolla yhteiskuntaopissa ja matematiikassa. Ja lisätä tunnustuksellista uskonnon opetusta, että eivät ala keinottelemaan roskapapereilla. Anonyymi kirjoitti:
"Ei kai Pörssisäätiöllä ole syytä huijata siinä, mitä ihmiset vastaavat tuohon korvaava aine -kysymykseen?"
Haisee voimakkaasti omaan jäsenistöön kohdistuneelle kyselylle. Montakohan maahanmuuttajaa on ollut vastaajissa.
Ei silti, koko pörssisäätiö haisee. Sen, kuinka osakesijoitetaan, voi opettaa alkeiden tasolla yhteiskuntaopissa ja matematiikassa. Ja lisätä tunnustuksellista uskonnon opetusta, että eivät ala keinottelemaan roskapapereilla.Tiedotteesta: "Tutkimuksen on toteuttanut Pörssisäätiön toimeksiannosta Tietoykkönen Oy. Siihen vastasi 1 000 suomalaista. Otos on painotettu vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan."
- Anonyymi
Erillinen aine lienee tarpeeton. Yhteiskuntaoppiin voitaisiin sisällyttää enemmän taloustietoa ja -taitoa sekä samalla nostaa yhteiskuntaopin tuntimäärää. Voisi nimenä olla myös yhteiskunta- ja taloustietokin, niin kuin on lukiossa ollutkin.
Uskonnosta voisi vähentää mieluiten alaluokilta, jos sitä vähennettäisiin vain hieman. Määrähän on nyt 10 vuosiviikkotuntia 9 luokan aikana, eli yhtenä vuotena on 2 tuntia viikossa. voisi olla myös uskontovapaita vuosia.- Anonyymi
Jos kokonaan ei saada pois, 5 vuosiviikkotuntia peruskoulussa olisi ihan tarpeeksi. Voisi alkaa vasta 4. luokalta ja vaikka 9. luokalla kokonaan pois.
- Anonyymi
Paneelien tilastollinen luotettavuus on edustavuuden suhteen on hieman kyseenalainen. Tosiasissa koko väestöön nähden paneelin jäseniksi päätyvissä on katoa, eli otos ei ole edustava ja tulos on sigten jotenkin vino.
Tämä on totta, mutta kai nämä nyt ilmeisimmissä asioissa eli iän ja sukupuolen mukaan osataan vakioida.
Parempaakaan tapaa ei oikein ole keksitty.
Koulujen ei kuuluisi missään tapauksessa opettaa 'omaa uskontoa' kenellekään.
Kaikille yhteistä uskontotietoa olisi hyvä opettaa, mutta se on niin monitahoinen aihe, että sitä kannattaisi opettaa vasta yläasteella ja lukiossa (esim. osana yhteiskuntaoppia). Myös taloustieto sopii yläasteelle ja lukioon. Ala-asteella tulisi opettaa mahdollisimman paljon kieliä, koska silloin on paras aika niille.- Anonyymi
Uskonnonopetuksen lopettaminen kouluissa on hyvä yleistavoite. Sen toteuttaminen on kuitenkin vaikeampaa nykyisilläpoliittisilla voimasuhteilla kuin mitä on viime aikoina esillä ollut esitys siitä, että kaikille tulisi mahdolliseksi valinta elämänkatsomustiedon ja uskonnon välillä.
Uskonnonopetus vähenee oppilas oppilaalta, kun he siirtyvät elämänkatsomustiedon opetusryhmään. vaihdon voi tehdä hyvin juuri NYT, kun lukuvuosi on vaihtumassa.
- Anonyymi
Tämä tuntimäärien muuttainen on jäänyt aivan liikaa syrjään, kun on puhuttu katsomusaineiden opetuksen tulevaisuudesta. Kyse ei ole vain dikotomiasta nykyiset aineet tai yksi yhteinen aine, vaan kyse on uskonnon opetuksen vähentämisestä - tai lopettamisesta. Peruskouluun voitaisiin tuoda myös filosofia ja/tai etiikka. Alimmille luokille tapa- ja kulttuurikasvatusta. Lukiossa uskonto/ET voisi kokonaan korvautua filosofialla.
- Anonyymi
Talouden perusteet tulisi jokaisen hallita. Ainakin ortodoksit sivuavat taloutta näkemyksissään.
- Anonyymi
Hyvä, asia ei ole vain joko tahi, tai että on vain kolme "totaalista" ratkaisua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä, asia ei ole vain joko tahi, tai että on vain kolme "totaalista" ratkaisua.
Siis 1) uskonnonopetuksen lopettaminen, 2) nykyiset aineet 1-9 lk 3 ja 3) yhteinen uskontotieto/katsomustieto 1-9 lk 3,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Talouden perusteet tulisi jokaisen hallita. Ainakin ortodoksit sivuavat taloutta näkemyksissään.
"Talouden perusteet tulisi jokaisen hallita."
Miten rahan määrä lisääntyy? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Talouden perusteet tulisi jokaisen hallita."
Miten rahan määrä lisääntyy?Velkaantumalla. Geometrisena sarjana tililtä toiselle, ilman reservitalletusta kasvaisi rajattomasti. Etkö muka tiennyt?
Ovatko ateistien kakarat niin ignorantteja etteivät tiedä tuotakaan vielä 10-vuotiaanakaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Velkaantumalla. Geometrisena sarjana tililtä toiselle, ilman reservitalletusta kasvaisi rajattomasti. Etkö muka tiennyt?
Ovatko ateistien kakarat niin ignorantteja etteivät tiedä tuotakaan vielä 10-vuotiaanakaan?"Velkaantumalla."
Eli, mitä tapahtuisi rahajärjestelmälle, jos kaikki maksaisivat velkansa pois? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Talouden perusteet tulisi jokaisen hallita. Ainakin ortodoksit sivuavat taloutta näkemyksissään.
"Talouden perusteet tulisi jokaisen hallita."
Miten pankkitalletukset luodaan?
- Anonyymi
Siinä ovat kyselyyn vastanneet kansan syvät rivit taas osoittaneet uskomattoman tyhmyytensä.
Ei ole vaikea arvata, miten "laadukasta" se taloustiedon opetus tulee olemaan. Suoraan jostain EK:n tai Juhana Vartiaisen laatimasta oppimateriaalista, jolla paukutetaan päähän, että koko Suomi kaatuu, jos nuori aikuinen työelämään päästyään ei suostu 9 eken työharjoitteluihin, Sitten opetellaan mitä tarkoittaa optio ja osinko ja niin edelleen.
Näillä 'loistavilla' taloustaidoilla varustettuina pikku piltit sitten innolla ryntäävät elämään, ilman mitään käsitystä moraalista. Ja sitten ihmetellään seuraavaksi sitä, miksi lopputulos on edelleen sama.
Tunnustuksellinen uskonnon opetus on edelleen ainoa, joka tarjoaa lapselle moraalista pohjaa. Jos se poistetaan, jäljelle jää enää vain Walt Disneyn tuotanto.
Yhteiskunnan perustana moraali on paljon tärkeämpi kuin joku tyhmä palikkatason 'taloustieto'. Jos se kakara ei matematiikan tunnilla opi niitä rahojaan laskemaan, niin ei siihen kyllä mikään taloustietokaan auta. Eikä siellä synny käsitystä kohtuudesta, sillä se on moraalinen käsite.
Moraalinen kohtuuden käsite ei estä vain ylivelkaantumista, vaan myös ylipainoiseksi lihomisen ja monta muutakin tyhmyyttä.- Anonyymi
Miksi sitten vapaa-ajattelijat eivät etsi itselleen lisää rahaa vaan käyttävät osan aikaansa ja rahojaan muuttaakseen yhteiskuntaa suuntaan jonka katsovat paremmaksi, ts. toimivat epäitsekkäästi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sitten vapaa-ajattelijat eivät etsi itselleen lisää rahaa vaan käyttävät osan aikaansa ja rahojaan muuttaakseen yhteiskuntaa suuntaan jonka katsovat paremmaksi, ts. toimivat epäitsekkäästi?
Koska Vaparit on ihmisoikeus- ja kulttuurijärjestö, jolla on tosiaan jaloja tavoitteita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sitten vapaa-ajattelijat eivät etsi itselleen lisää rahaa vaan käyttävät osan aikaansa ja rahojaan muuttaakseen yhteiskuntaa suuntaan jonka katsovat paremmaksi, ts. toimivat epäitsekkäästi?
Koska vaparit ovat saaneet koulussa hyvää tunnustuksellista uskonnonopetusta ja kasvaneet ihmisiksi eivätkä evoluutioeläimiksi.
Anonyymi kirjoitti:
Koska vaparit ovat saaneet koulussa hyvää tunnustuksellista uskonnonopetusta ja kasvaneet ihmisiksi eivätkä evoluutioeläimiksi.
Ei pidä paikkaansa kaikkien kohdalla. ET-opetus alkoi 1985, ja vaikka määrät olivat pitkään pieniä, on meillä jo jonkinlainen joukko yli nelikymppisiä joille ei ole uskontoa opetettu. (Ja tuota ennenhän oli uskonotojen histori ja siveysoppi.)
- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa kaikkien kohdalla. ET-opetus alkoi 1985, ja vaikka määrät olivat pitkään pieniä, on meillä jo jonkinlainen joukko yli nelikymppisiä joille ei ole uskontoa opetettu. (Ja tuota ennenhän oli uskonotojen histori ja siveysoppi.)
Uskonnon historian ja sivsysoppi oli tosin sisällöllisesti huonoa, minkä myös YK:n ihmisoikeuskomitea totesi.
- Anonyymi
Isompaan oppiaine- ja tuntijakoremonttiin on vielä aikaa, koska nykyinen on vasta ajattu sisään. LUkion ops tulee voimaan vasta 2021. JOten tietenkin on keskustelun aika. Uskonnon tuntimäärää voi tosiaan vähentää. Tai poistaa kokonaan.
- Anonyymi
Uskonnon sijaan ei tarvita mitään oppiainetta, jota vedettäisiin 9 vuotta 3 vuotta.
Anonyymi kirjoitti:
Uskonnon sijaan ei tarvita mitään oppiainetta, jota vedettäisiin 9 vuotta 3 vuotta.
Riippuu. Hyvän ja pahan pohdintaa voisi kyllä aloittaa jo 1. luokalla eikä se pohdinta toivottavasti lopu ikinä. Mutta tietysti perinteistä Raamatun kertomusten läpikäyntiä ym. ei niinkään tarvita.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412625Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k3992129Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens201932Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1381724Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1251623Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau151581Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat211113Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,01112- 741019
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.63925