Ongelma seuraavanlainen. Evikka toimii puoleen kaasuun asti hyvin, käy tyhjäkäyntiä tasaisesti jne. Pakilla kestää mennä kierroksia vaikka hamaan tappiin asti. Mutta eteenpäin mentäessä puoleen kaasuun toimiin jonka jälkeen kun painaa hanat auki kone sanoo ainoastaa boooo ja sammuisi siihen jos ei päästä kaasusta. Vaihdettua/tehtyä tällä hetkellä on tankin ja pumpun ohitus sähköisellä bensapumpulla (suoraan erillisestä kannusta otettu bensa,) bensapumppuun vaihdettu kalvot, kaasarit putsattu kahteen kertaan, ajoitukset katsottu, tulpat on hyvän väriset sekä koitettu loivemmalla nousulla olevaa potkuria. Nyt loppuu ideat jo itseltä. Pakilla tosiaan ottaa täydet kaasut, samoin saavissa vapaalla ja ilman potkuria saavissa vaihteella myös.
Evinrude 25hp vm2000 4 tahti hyytyy täydellä kaasulla
22
1387
Vastaukset
- Anonyymi
Oletko katsonut kaasarin messinkiset suuttimet myös irti ja putsannut?
Jäähdytys toimii ja öljyä on?- Anonyymi
Vaikuttaisi todella, että pääsuutin on tukossa kun ei saa riittävästi bensaa. Kun kerran bensansyöttöpuolen ongelmat on poissuljettu (pumppu letku suodatin jos on). Ja varmaan tankin korvausilmakin toimii.
- Anonyymi
Öljyä on ja suuttimet otettu pois ja putsattu. Korvaus ilma toimii kyllä. Suuttimetkin kahteen kertaan putsattu ja nyt on ollut vielä aineetkin vaikuttamassa yön yli. Koneeseen vaihdettu kampiakseli kiveen ajon johdosta. Mietin jakoakin mutta kone lähtee käyntiin todella hienosti, ei sekuntiakaan kerkeä starttaan ku jo lähtee käymään, ei tärustele jne. Tulpat nyt voin hakea vielä uudet tänään niin on sekin kortti katsottu. Tissiä pumppaamallakaan ei ole vaikutusta asiaan.
- Anonyymi
Kyllä tuo oire yleensä bensan saantiin viittaa. Siis kun tehoa aletaan ottamaan, niin bensaa ei tule riittävästi ja kone sanoo "boaaa". Ja kun heti kaasua vähentää, kone taas käy ihan OK. Pakillahan koneesta ei oteta kunnolla tehoa, joten silloin bensaa riittää.
Imupuolen ilmavuoto antaisi yleensä erillaiset oireet, joten sitä en epäilisi.
Sytytyspuolikin antaa yleensä erillaiset oireet. Varisnkin, jos kone ottaa kierroksia ja käy hyvin yläkierroksilla. Miksi kuormitus sitten oireilisi? Kyllä se puola jne toimii samalla tavalla kuormituksesta riippumatta.
En tosin tunne kyseisen Evikan sytkän ennakon säätöä (onko alipaineella, silloin kuormitus vaikuttaa ennakkoon). Toki ennakko voi säätyä vääräksi kuormituksessa jos se on esim. alipaineen ohjaama. Mutta ei oire silloinkaan ole "boaaa". Vaan erillainen, riippuu meneekö ennakko aikaiselle vai myöhäiselle.
Mutta sytytyspuolen vian saat suljettua pois äärimäisen helposti. Osta strobo. Strobolla näet, toimiiko sytytys silloin kun kone sanoo "boaa" kaasua kääntäessä. Kun toteat että sytkä toimii, niin sitten vaan etsimään vikaa bensan syötöstä. Varmaan olet tarkistanut että kaasarin kiihdytyspumppu / piiri toimii myös? Tosin silloin kone kiertäsi hyvin kun antaa varovasti kaasua pikkuhiljaa.
Edelleen epäilen pääsuuttimen piiriä. Näillä oireilla. - Anonyymi
Jaosta vielä. Jos jako on sekaisin esim yhden hampaan välin, ei se aiheuta tuota oiretta. Kyllä moottorit silloinkin yleensä hyvin lähtee käyntiin, mutta nakuttaa jonkin verran. Ja yläkierroksilla ei sano "boaaa" vaan nakuttaa enemmän ja puutuu (teho lopuu) eli ei vaan jaksa kiertää. Kerran oli esikiristin väärin laitettu ja jako oli juri yhden hampaan verran sivussa, tosinkyse oli auton moottorista. Samaa tekniikkaa kuitenkin.
Tissin pumppauksen merkitys loppuu kaasarin uimurikammioon. Eli vika on sen jälkeen olevissa osissa. Kun kerran pumppauksella ei ole merkitystä.
- Anonyymi
Voisiko vika olla sytytyspuolissa tai muuten sytytyspuolella (mm. kärkiväli)? On kai mahdollista, että puolikuntoinen puola jaksaisi tehdä kipinän osakuormalla mutta täyttä vääntöä haettaessa kipinä katoaisi jonnekin. Voihan olla, että pakilla potkuri vispaa tyhjää ja kunnon kuormaa moottorille saadaan vain vauhdissa eteenpäin.
Tuon ikäluokan autoissa lahoavat puolat on varmaan yksi tyypillisimmistä kummallisten vikojen aiheuttajista. Jos pystyy eliminoimaan mahdollisen puolavian, niin olisi se ainakin askel eteenpäin.
Vaikka kaasarikone onkin, tuossakin on jo varmaan elektroninen sytytysmoduli. Kaikki anturit ja niiden johdotukset on syytä tarkistaa myös. - Anonyymi
Joo on elektroninen jo, säätää itse ennakot jne. Melkeinpä voisi puolalla kokeilla seuraavaksi mitä tapahtuu. Joo pakilla ajaessahan ei kuormaa juurikaan potkurilla ole.
- Anonyymi
Kuinkas näissä toimii se rajoitus homma että jos vettä ei. Tule kunnolla tai öljynpaine alhainen niin ei kierrä, mutta tekisikö se sen pakilla ja vapaallakin vai ainoastaan eteenpäin mentäessä? Vettä siis tulee hyvin eikä öljynpaine valokaan pala mutta tällä hetkellä epäilen kaikkea.
- Anonyymi
Pääsuuttimet voin vielä kerran katsoa ku jotenkin siis itsestäkin tuntuu siltä että bensan saannista johtuu. Onko jotain ainetta johon pääsuuttimet voisi upotta yöksi tai jotain vastaavaa? Ilmanpaineella ne on jo puhallettu kahteen kertaan.
- Anonyymi
Sellainen asia vielä kun stropolla katsottiin ennakoita, ja koitettiin vauhtipyörää säätää ilman kiilaa, saatiin se kyllä käymään täydellä kaasullakin siten että kierrokset ei muuttuneet mihinkää mutta ei kyllä booannutkaan.. Veti samoilla kierroksilla puolesta kaasusta tappiin asti.
- Anonyymi
Eli kun ei ole kuormaa koneella niin kiertää iloisesti. Vika ei ole sytkässä.
Kun on kuormaa niin puutuu ja koittaa sammua. Ei saa bensaa.
Ultraäänipesuri on ihan jees näissä. Myös Brake Cleaner litkut.
- Anonyymi
Ilmeisesti yhdellä kaasarilla oleva malli?
Neulaventtiili ei vuoda ja koho kunnossa ja pensa kulkee läpi?
Puhdistitko kohon keskellä menevän suuttimen, jos on sen mallinen?
Joku ruuvi tai kansi on jäänyt avaamatta ja mälli on jossain piilossa vielä odottelemassa. - Anonyymi
3 kaasarinen malli kyseessä, joka pytylle oma. Kokeilen nyt vielä ultraääni laitteella jos sielä nyt jotain paskaa vielä on
. - Anonyymi
Öljyä pitää olla ylärajaan asti. Puolessavälissä antaa puolet tehoista.
- Anonyymi
Öljyt tarkistettu ja ylärajassa on. Kyllä joo kiertää iloisesti vapaalla ja pakilla. Ensimmäinen kaasari on nyt uäpesurissa ja puolen tunnin jälkeen vesi on kyllä todella likaista, tosin se putsaa koko kaasarin ulkopuolelta jne joissa likaa vähän olikin. Mutta toivotaan parasta. Huomenna iltapäivällä näkee toimiiko. Kiitos hyvistä ja ennenkaikkea asiallisista vinkeistä tähän asti. Palaan asiaan huomenissa
- Anonyymi
Se buuaaminen viittaa vahvasti bensansaanti häiriöön.Jos kipinässä olisi vika, kone sammuisi buuaamatta. Yksi vaihtoehto voisi olla sytytysennakon jääminen puolitiehen, tai kääntyy liian aikaiselle. muttei koneen pitäisi siitä sammua, ainakaan myöhäiselle jäädessä. tehot vain puuttuu.
Toinen mahdollisuus, ettei kaikki kaasuttimet ole synkronoitu keskenään. - Anonyymi
Noniin, nyt olen järvellä. Sen verran auttoi että enään ei booaa, ja vauhti kiihtui hieman. Mutta vielä ei jaksa laulaa täysillä. Eli plaaniin ei nouse vielä. Kiihdytyspumpun yksi suutin ruikkadi vähän huonosti mutta kyllä se sykäyksen antaa mutta ei tarpeeksi. Veneenä on siis buster r johon tehty heittotasot ja pulpetti. Myös akku ja tankki on takana. Olisko niin että moottori ei vaan jaksa? Potkuri on 10 1/4x12. Nämähän on melkeinkin suzukeja nämä koneet, olisko suuttimien vaihto auttava asia nyt vielä vai mikäs on?
- Anonyymi
Jos voima loppuu kesken, niin tahtien vähentäminen ehkä auttaisi eli vaihto riuskasti vääntävään 2-tahtiseen :-)
Se olisi kyllä lähemmäs 5000 euron korjaus, jos uuden laittaa.
Buster R taitaa olla vähän sellaista ikäluokkaa, että sitä suunniteltaessa on ajateltu moottorin olevan 2-tahtinen. Toimiiko vene ylipäänsä hyvin 4-tahtisella? Näkyy olevan käytettyjä myynnissä jopa 40-50 hp 4T-koneilla, mikä tuntuu nelimetriseen veneeseen aika paljolta. - Anonyymi
Onko tuo moottori koskaan edes toiminut kunnolla tuossa veneessä?
Ennen kuin tilailee uutta moottoria, tjsp, voisi vielä tarkistaa, että moottori on veneessä sopivalla korkeudella. Säästää pitkän pennin. Liian syvällä uiva moottori voi jarruttaa menoa pahastikin.
- Anonyymi
On sopivalla korkeudella kokeilin eri asennoissa tänään ja löysin sen missä liikkui parhaiten. Joo niin niitä on paljon isommallakin koneella mutta on niitä noillakin koneilla kyllä. Täytyy vaan olla kaikki ihan sata että toimii hyvin. Tuossa veneessä ei vielä ole ikinä toiminyt kunnolla vene ja kone hommattu erikseen viime syksynä. Joten tämä kesä onkin mennyt venettä laittaessa ja nyt moottoria
- Anonyymi
Se voi tietty olla ongelma siinäkin, että kun "moderni" moottorikin on jo 19v käytetty, niin kaikki ei ole enää "ihan sata" eikä millään pienellä puunaamisella palautettavissa siihen...
Jos oireet oikeasti vaikuttavat siltä, että voima vain loppuu kesken, niin voisi kokeilla reilusti loivempaa potkuria. Sillä ainakin näkisi, onko toivoakaan saada venettä liukuun ko. moottorilla. Kovin loivalla potkurilla saa sitten varoa moottorin menoa ylikierroksille.
Kaikki isompi kokeilu vaatii sitten enemmän tai vielä enemmän rahaa ja varsinkin vaivaa. Saattaa olla niin, että ko. moottori ei vain ole riittävä veneeseen, syystä tai toisesta, ja pitäisi ruveta katselemaan toista tilalle.
- Anonyymi
Nyt varmaan kannattaa mitata puristuspaineet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1064743Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/744001447- 1891094
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1101078Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna86990Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk11932Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47921tilitoimistopiirainen huutaa
mikä tää piiraisen tilitoimistomies oikee on? olin kuullut vaikka mitä huhuja, että ihan valtavan äkkipikanen mies mutt10917- 64911
- 64876