Raitiovaunuliikenteessä pätee erilaiset liikennesäännöt kuin muiden ajoneuvojen kanssa.
Onko raitiovaunu aina etuajo-oikeutettu, myös tullessaan kolmion takaa?
Saako raitiovaunukiskoilla ajaa autolla esimerkiksi raitiovaunujen välissä?
Antaako raitiovaunu aina tilaa, vai onko kuljettajat koulutettu ajamaan huolimattoman autoilijan paalle?
Kuka vastaa tamperelaisten autoilijoiden lisäkoulutuksesta?
Raitiovaunun liikennesäännöt?
39
2277
Vastaukset
- Anonyymi
Ei se mun mielestä saa ainakaan kolmion takaa päälle ajaa. Tasa-arvoisessa taisi olla aina etuajo-oikeus.
- Anonyymi
Entä raitiotien varoitusvalot?
Liikenneympyrä, missä ratikkarata menee suoraan risteyskorokkeen läpi ja kumipyörät kiertävät korokkeen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä raitiotien varoitusvalot?
Liikenneympyrä, missä ratikkarata menee suoraan risteyskorokkeen läpi ja kumipyörät kiertävät korokkeen?Vaaran paikka. Sellaisia ei saa tehdä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaaran paikka. Sellaisia ei saa tehdä
Kyllä ratikassa saa valot olla.
- Anonyymi
Tieliikennelaki määrittää väistämissäännöt sekä kuskien velvollisuudet. Jos tunnet, että tarvitset lisäkoulutusta ajamiseen, niin käytännössä kaikki autokoulut myyvät sitä.
- Anonyymi
"Raitiovaunuille varattua kaistaa saavat käyttää hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot. Ryhmittymiseen tätä kaistaa ei siis saa käyttää.
Jos tiessä kulkee kiskot, mutta kaistaa ei ole merkitty raitiovaunuille, siitä saa ajaa."
https://www.liikenneturva.fi/fi/kysymykset-ja-vastaukset/autoliikenne/kaistoista
Eli jos on raitiovaunukiskot tiessä, mutta kiskoja ei ole erikseen merkitty raitiovaunukäyttöön, sitten kiskojen päällä saa ajaa autolla. Tämä selvä. Tosin jäin miettimään sitä, että mitä järkeä on rakentaa raitiovaunukisko muuhun kuin raitiovaunukäyttöön?
Entäs jos ei huomaa missään sellaista liikennemerkkiä, jossa lukee, onko raitiovaunukiskot merkitty raitiovaunuille, voiko silloin raitiovaunu ajaa päälle? - Anonyymi
Ainakin sekakaistoja saavat käyttää raitiovaunun lisäksi bussit. Hämeenkadulla on tietääkseni yksityisautolla ajo kielletty? Hervannassa Insinöörinkadulla on sellaista sekakaistaa, mitä saavat ratikan lisäksi käyttää kaikki kumipyöräkulkuneuvot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Raitiovaunuille varattua kaistaa saavat käyttää hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot. Ryhmittymiseen tätä kaistaa ei siis saa käyttää.
Jos tiessä kulkee kiskot, mutta kaistaa ei ole merkitty raitiovaunuille, siitä saa ajaa."
https://www.liikenneturva.fi/fi/kysymykset-ja-vastaukset/autoliikenne/kaistoista
Eli jos on raitiovaunukiskot tiessä, mutta kiskoja ei ole erikseen merkitty raitiovaunukäyttöön, sitten kiskojen päällä saa ajaa autolla. Tämä selvä. Tosin jäin miettimään sitä, että mitä järkeä on rakentaa raitiovaunukisko muuhun kuin raitiovaunukäyttöön?
Entäs jos ei huomaa missään sellaista liikennemerkkiä, jossa lukee, onko raitiovaunukiskot merkitty raitiovaunuille, voiko silloin raitiovaunu ajaa päälle?Onko jonnekin rakennettu raitiovaunukisko johonkin muuhun kuin raitiovaunukäyttöön?
Entäs jos entäs jos? - Anonyymi
Hervannan kiskoilla on nähty resiina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hervannan kiskoilla on nähty resiina.
Jos omassa autossa sopiva raideleveys, niin ottaa kumet pois ja lähtee ajelee kiskoja pitkin niinku OO7 J. Bondissa.
- Anonyymi
Raitiovaunu ei ole ajoneuvo.
- Anonyymi
Se on pyöräilijä. Niitä ei koske mitkään liikennesäännöt.
- Anonyymi
Raitiovaunu on raitiovaunu, väinöpaunu on lällärivaunu.
- Anonyymi
Totta. Tieliikennelaki 2 § Määritelmät. Tässä laissa tarkoitetaan:
21) ajoneuvolla ajoneuvolain (82/2021) 2 §:n 1 kohdassa tarkoitettua maalla kulkevaa laitetta, joka ei kulje kiskoilla; (15.1.2021/95)
22) raitiovaunulla kiskoilla kulkevaa pakko-ohjattua laitetta, joka liikennöi raitiorataverkolla;
- Anonyymi
Mutta kuitenkin. Raitiovaunu ei koukkaa.
- Anonyymi
Tampereen ratikka koukkaa toiselle raiteelle
- Anonyymi
Helsingissä kumipyöräväki ja rauhalliset jalankulkijat antaa raitiovaunuille tilaa kohtuu hyvin. Ratikka on kuitenkin ratikka.
Turhan usein näkee, kuinka korkokengillä kulkeva, ilmeisen kiireinen henkilö laukkuineen ottaa roimia juoksuaskeleita ehtiäkseen ylittää kadun ennen lähestyvää raitiovaunua nk viime hetkellä. Jos henkilö kompastuisi, allejäännin riski olisi todella suuri. Kannattaisi miettiä, montako sekuntia tällainen viime hetken loikka parhaimmillaan säästää.
Vähän vastaava tilanne on, kun pyöräilijä välttämättä haluaa pyöräillä Aleksilla ratikan edessä ratikkakiskoja varoen, eikä ihan jaksa polkea ratikan vauhtia.
Tällaista voi näkyä Hämeenkadullakin parin vuoden päästä.- Anonyymi
Aleksilla ei ole pyöräväyliä, Hämeenkadulle sellaiset tulee.
- Anonyymi
Joo, Hämeenkadun suunnitelmassa on pyörätiet. Siellä on myös pysäköintiruutuja huoltoajoa varten. Lienee pyöräilijälle houkuttavaa koukata ajoradan kautta, jos omalla väylällä on hässäkkää, kuten ruutuun siirtyvä tai kuormaa purkava auto. Nopeudet toki eivät ole suuria ja samalle kadulle on mahduttava monenlaista, potkulautoja jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, Hämeenkadun suunnitelmassa on pyörätiet. Siellä on myös pysäköintiruutuja huoltoajoa varten. Lienee pyöräilijälle houkuttavaa koukata ajoradan kautta, jos omalla väylällä on hässäkkää, kuten ruutuun siirtyvä tai kuormaa purkava auto. Nopeudet toki eivät ole suuria ja samalle kadulle on mahduttava monenlaista, potkulautoja jne.
Hienoa, että eri kulkumuodoille on omat väylänsä.
- Anonyymi
Mukava liikennehärdelli luvassa, kun palstan liikennetietäjät päästetään raitiovaunuliikenteen sekaan pätemään.
- Anonyymi
Että arvelet niin tehtävän?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Että arvelet niin tehtävän?
Kyllä palstan liikennetietäjät ovat ylivertaisia paitsi liikennetiedoiltaan, myös jääkiekkotiedoiltaan , rakennusteknisiltä ja ajoneuvoteknisiltä tiedoiltaan.
Kun eteen tulee tilanne liikenteessä, he aina opastavat kanssamatkustajiaan, minkä liikennevirheen edellä, takana tai sivulla ajava juuri teki, he tööttäävät myös hanakasti niille autoilijoille, joiden liikennetietoja epäilevät heikommiksi. Kansainväliset käsimerkit ovat käytössä.
Jääkiekosta he tietävät luonnollisesti myös kaiken, kuka on kasvanut missäkin seurassa ja että Ilves on hyvä kasvattiseura, mutta ei saa pidettyä omia kasvatteja itsellään.
Autokaupoilla he ovat ensimmäisenä heiluttelemassa autoa, jotta näkevät, ovatko auton iskarit vielä tallella.
Rakennustekniikka vasta heidän leipälajinsa onkin, varsinkin lämmitysjärjestelmä. Puupoltto omasta metsästä on parempi kuin maalämpö, uskokaa pois!
Tamperelainen monitietäjä osaa luonnollisesti heti toimia myös raitiovaunuliikenteen seassa, ei tartte opettaa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä palstan liikennetietäjät ovat ylivertaisia paitsi liikennetiedoiltaan, myös jääkiekkotiedoiltaan , rakennusteknisiltä ja ajoneuvoteknisiltä tiedoiltaan.
Kun eteen tulee tilanne liikenteessä, he aina opastavat kanssamatkustajiaan, minkä liikennevirheen edellä, takana tai sivulla ajava juuri teki, he tööttäävät myös hanakasti niille autoilijoille, joiden liikennetietoja epäilevät heikommiksi. Kansainväliset käsimerkit ovat käytössä.
Jääkiekosta he tietävät luonnollisesti myös kaiken, kuka on kasvanut missäkin seurassa ja että Ilves on hyvä kasvattiseura, mutta ei saa pidettyä omia kasvatteja itsellään.
Autokaupoilla he ovat ensimmäisenä heiluttelemassa autoa, jotta näkevät, ovatko auton iskarit vielä tallella.
Rakennustekniikka vasta heidän leipälajinsa onkin, varsinkin lämmitysjärjestelmä. Puupoltto omasta metsästä on parempi kuin maalämpö, uskokaa pois!
Tamperelainen monitietäjä osaa luonnollisesti heti toimia myös raitiovaunuliikenteen seassa, ei tartte opettaa!Halusitko ehkä kertoa jotakin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Halusitko ehkä kertoa jotakin?
Kyselijäpösilö voisi olla taas ihan hiljaa.
- Anonyymi
Täällä Helssinkissä Savolaisena pussi kuskina sanoisin että kannattaa väistää isompaa niin ei tuu paha mieli Hesassa kun maalta tullee kaapunkiin...ps.Hesalainen
- Anonyymi
Kyl se ainaki puol koppaa on juotava ennen ku ratikalla lähtee ajeleen.
- Anonyymi
Saako raitiovaunukiskoilla ajaa omalla resiinalla?
- Anonyymi
Ainakaan tieliikennelaki ei sitä kiellä. Saathan sinä ajaa ratikkakiskoilla traktorilla, mopolla tai fillarillakin. Sen sijaan junaradalla et saa ajaa, junaradalla kävelykin voi tuoda sakot, tai radan ylitys väärässä paikassa.
- Anonyymi
Rahikainen liikkuu eteen,liikkuu taakse.Reunojakin hipoen aina perille,huipennukseen saakka. Välillä koukkaa kakkoseenkin,mutta ykkösreitti parasta menoa.
- Anonyymi
Ei ketään, vaan sallitte spåralle söötisti kulkea ensin. Niiden toimintasäteellä on kolmenkympin rajoitukset sitten cityalueella.
- Anonyymi
Pitääkö raitiovaunun kuljettaja aina kiinni omista oikeuksistaan vai antaako periksi?
- Anonyymi
Mene kyselijäpösilö jo pois!
- Anonyymi
Miksi antaisi periksi? Ei niitä aikatauluja ole tehty niin että jokainen helvetin nurmijärveläinen kaurahattu voi pyöriä siinä ratikan edessä ilmaista parkkipaikkaa etsien koko päivän. Kyllä se rahoitusyhtiön volvo lähtee siitä edestä pois, kun vähän ratikalla pussaa kylkeen, tosin hinausauton kyydissä. Ratikka matkustajineen kun sattuu painamaan aika lailla saman kuin lasti päällä oleva tukkirekka, joten massan puutteeseen ei ainakaan homma kaadu.
- Anonyymi
Raitiovaunu on pitkä ja painava. Sisällä voi olla toistasataa ihmistä, lastenvaunuja, ostoskasseja, matkalaukkuja, polkupyöriä. Ratikka kulkee kiskoilla, jotka näkyy kadussa ja jotka jokainen paikallinen ihminen tietää aika tarkkaan. Kuskilla on vastuullaan kallis kulkupeli ja matkustajat. Aikataulu on noudatettavana. Radalla voi tulla vastaan ihmisiä jalan tai pyörien päällä. Ties vaikka kissoja ja koiriakin.
Järki sanoo, miten toimitaan. Ratikan kanssa ei turhaan kisata.- Anonyymi
"Ratikan kanssa ei turhaan kisata"
Tai muuten...?
- Anonyymi
Kunpa viiskulmassa Pursimiehebkadulta tultaessa ymmärtäisitte katsoa vasemmalle kun ratikka painaa 30 talojen takaa risteykseen Albertinkadulta. Siinä olen monta kolaria ajanut ja aina mennyt autoilijan piikkiin! Pässit
T. Ratikkakuski- Anonyymi
Hesan ratikka ajaa vain reipasta kävelyvauhtia muun liikenteen alueilla.
- Anonyymi
Raitioteiden suunnittelijoiden ja rakentajien säännöt ovat jääneet huomiotta. Niitäkin on.
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3522816Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151058Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908- 80908
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849