Miten olette ilmaiseksi keränneet ruokaa/aiotte kerätä?

Anonyymi

Siellä on jo pari kuukautta ollut luonnon aarreaitta tarjoamassa antimiaan.
Voikukkaa lehtineen, poimulehteä, nokkosta, ratamoa...
Terveyspommeja, joita voi myös kuivata talven varalle.

22

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vähän näyttää siltä, että harva on kiinnostunut luonnon aarreaitan herkuista ja vielä vähemmän keräilemään niitä. Täysin ilmaiseksi esim. marjat eivät lähde metsästä mukaan, vaan täytyy nähdä vaivaa poimiakseen niitä. Mieluummin mennäänTallinnaan ostamaan viinaa ja ei terveellisiä ruokia.

      Itse kyllä aion kerätä mustikoita ja puolukoita. Se on elämys silti, että tykkään enemmän toisenlaisesta liikkumisesta, kuten tanssista...

    • Anonyymi

      Minä kerään luonnosta ilmaista antia, kaikki pantilliset pullot ja tölkit kerään, mitä kohdalle osuu. Panteista tulee vuodessa n. 300€ rahaa, sillä summalla ostaa paljon ruokaa.
      Kerään myös mustikoita ja puolukoita melkoisen määrän. Kerään toisillekin marjoja ja ollaan lahjoitettu läheiselle koululle ruokailuun mustikoita kymmeniä kiloja.
      Kalastan myös aika paljon, helpolla saa ruokaa ja terveellistä vielä kaiken lisäksi.
      Nokkosia olen joskus kerännyt ja teen mm. nokkospastaa.
      Nyt on tarkoitus tehdä pettuleipää ihan kokeeksi, saan kaataa yhden männyt maanomistajan luvalla siihen tarkoitukseen. Tarkoitus on tehdä juhliin tarjottavaksi pettuleipää erikoisuutena. Muutenhan pettuleivät teko ei kannata, helpommalla leipää saa ilmaiseksi jaettuna erilaisista jakeluista.
      Ruokaa saa hyvin luonnosta keräämällä, on hyvää liikuntaa ja rahaakin säästyy melkoisesti.
      Ruoka tosin ei kaupastakaan ostamalla maksa mahdottomia, 200€ ostaa yhdelle henkilölle ruokaa vuodeksi, vaikka ei keräisi mitään muualta ilmaiseksi.

      • Anonyymi

        Sama täällä.
        Kun lähden aamulla klo 3:30 kesä aamuisin kierrokselleni viikon loppuisin, ei ole mikään harvinaisuus, että samalla löydän rahaa. Kolikoita, 5euron:n seteleitä, 10euron, 20 euron ja löysinpä kerran jopa 50 euron setelin.
        Kännyköitäkin poimin ennen ja vein löytötavaratoimistoon, mutta siitä ei paljoa hyötynyt. Nykyään potkin ne kauemmaksi pois tieltä, jos eteen tulee. Samoin lompakot.

        Tervetullutta tavaraa on täysinäiset juomapullot.


    • Anonyymi

      No en kykene sairauteni vuoksi mikä harmittaa suuresti. Harmittaa kun en kykene työhön ja tienaamaan. Sekin harmittaa, että perhe kärsii, ei vain taloudellisesti vaan myös henkisesti sairaudestani johtuen. Koko perheen elämä on vaativampaa.

      • Anonyymi

        Eikös perhe voi sitten kerätä luonnosta antimia ruokapöytään, jos sinä et siihen pysty.
        Kyllä meillä lapsetkin osaa kerätä marjoja ja muutakin luonnosta syötäväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös perhe voi sitten kerätä luonnosta antimia ruokapöytään, jos sinä et siihen pysty.
        Kyllä meillä lapsetkin osaa kerätä marjoja ja muutakin luonnosta syötäväksi.

        Minkä ikäisiä lapsenne ovat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös perhe voi sitten kerätä luonnosta antimia ruokapöytään, jos sinä et siihen pysty.
        Kyllä meillä lapsetkin osaa kerätä marjoja ja muutakin luonnosta syötäväksi.

        Lapset huolehtivat pyykit, tiskit, ruuanlaiton, kodin siivoukset ja pihatyöt. Olen katsonut, että se riittää. Koulutyöskentelyllekkin ja kavereille täytyy myös jäädä aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapset huolehtivat pyykit, tiskit, ruuanlaiton, kodin siivoukset ja pihatyöt. Olen katsonut, että se riittää. Koulutyöskentelyllekkin ja kavereille täytyy myös jäädä aikaa.

        Taitaisi olla lastensuojelulla aihetta puuttua asiaan, jos tilanne tuossa pisteessä. Ilmiselvästi et pysty huolehtimaan perheestäsi.

        nettipoliisiihoitaahomman


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaisi olla lastensuojelulla aihetta puuttua asiaan, jos tilanne tuossa pisteessä. Ilmiselvästi et pysty huolehtimaan perheestäsi.

        nettipoliisiihoitaahomman

        Kiitos, ole hyvä vain. Lastensuojelusta käy kerran viikossa 2 tuntia kotonamme työntekijä tekemässä ruuan ja ohjaamassa, tsemppaamassa lapsia kotitöihin kirjoittamani työnjakolistan mukaan. Olen siis tehnyt lapsille työlistan. Tuota tekemääni listaa noudattaa myös lastensuojelun perhetyöntekijä pyrkimyksenään, ettei heidän apuaan tarvittaisi, vaan että pärjäämme oerheenä keskenämme niin että minä ohjaan ja lapset tekevät kotiin liittyvät työt. Näin on palavereissä päätetty. Kyseessä siis minun fyysinen sairaus. Marjastus ja ruuan kerääminen luonnosta ei enään mahdu listaan. Näin olen homman mitoittanut ja piste.


      • Anonyymi

        Niin totuus lipsahti suusta, sitäkö tarkoitit? Äläpä höpötä siellä höpsö. Kukaan ei usko mitä tänne kirjoitetaan, joten antaa olla. Totta veistelin, mutta voit kuvitella aivan mitä haluat ja härnätä tuollain leikilläsi. Kiitos, mutten ole leikkituulella. Aihekkin on vakava. Tylsä palsta näyttää olevan ja ilmeisesti tuollaisia kaltaisillasi leikkijöillä pilattu. Ei irtoa huumoria nyt tämän enempää. Heipat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin totuus lipsahti suusta, sitäkö tarkoitit? Äläpä höpötä siellä höpsö. Kukaan ei usko mitä tänne kirjoitetaan, joten antaa olla. Totta veistelin, mutta voit kuvitella aivan mitä haluat ja härnätä tuollain leikilläsi. Kiitos, mutten ole leikkituulella. Aihekkin on vakava. Tylsä palsta näyttää olevan ja ilmeisesti tuollaisia kaltaisillasi leikkijöillä pilattu. Ei irtoa huumoria nyt tämän enempää. Heipat!

        On täältä varmaan pistetty nettipoliisille moniakin kirjoituksia, mm. sellaisia, missä ihan selkeästi on rahankerjuuta, joko ihan tilinumeroiden kanssa tai jonkun linkin kautta epäsuorasti yritetään kerätä. Sitten on nämä lastensuojelutapaukset, missä useammista kirjoituksista voi päätellä toden olevan kyseessä.
        Eihän lapset lähde tietenkään keneltäkään huostaan tai kukaan joudu edunvalvontaan pelkästään näiden kirjoitusten vuoksi, mutta kyllä ammattilaiset sitten omat päätelmät tekevät myös nettikirjoitusten perusteeella, jotka asioita hoitavat ko. henkilöiden osalta.
        Olen nyt varsin läheltä seurannut erästä prosessia, missä henkilö joutui edunvalvontaan, siinä juuri yhtenä perusteena oli myös nettikirjoittelu, vaikka lopullinen päätös tuleekin sitten muiden asiantuntijoiden kautta.

        Vaan niihin luonnon antimiin... nyt näyttää jo mustikoita löytyvän hyvin metsästä, kun aamupäivällä olin metsässä. Kovin runsaasti ei näkynyt, mutta kyllä sieltä aina omaan talouteen marjat kerää. Huomenissa on jo aamupuuron päälle laittaa itse poimittuja mustikoita!


    • Anonyymi

      Lastensuojelu puuttuu kovalla otteella perheen lastenkasvatuksellisiin metodeihin, jos lapset yksistään huolehtivat pyykit, tiskit, ruuanteon, siivouksen, sekä marjastuksen koulutyön ohella, etenkin kun kyse on nuorista lapsista. Sosiaalipuoli ei katsoisi tuota hyvällä.

      • Anonyymi

        En ihmettelisi, jos sosiaali kyttäisi ja stalkkaisi Suomi 24 sivustoillakin.


      • Anonyymi

        Siis nykyajan lapset opetetaan uusavuttomiksi pullasorsan poikasiksi, jotka eivät osaa edes teevettä keittää.


    • Anonyymi

      Monet kerää marjoilla ja sienillä pienen omaisuuden vuosittain. Juuri katselin mustikoita metsässä kävellessäni. Me on kerätty vuosittain marjoja, ei vaadi edes kummoista välineistöä, poimurit ja astiat kestää vuosia käytössä, samoin pölynimuriin kytkettävä marjojen puhdistin, n. 20€ ostaa välineistön vuosiksi.
      Puolukoita me ei niin itse käytetä, mutta niillä tienaa verottomasti tosi hyvin. Mustikkaa käytetään itse paljon ja poimitaan myyntiinkin.
      Tattipakastamo ostaa tatteja Italiaan vientiin, niistä maksetaan hyvin ja tulo on verotonta!
      Nokkosia kerätään jonkin verran, ryöpätään ja pakastetaan talven varalle.

      • Anonyymi

        Mustikat torilla 50 euroa 5 kg.


    • Anonyymi

      Jos painaa 50 kiloa niin kyllä noilla aineksilla Voikukkaa lehtineen, poimulehteä, nokkosta, ratamoa... perunoiden kansa varmasti jonkunlaisen liemikeiton saa aikaiseksi, mutta kun painaa yli 80 kiloa, niin kyllä noilla aineksilla nälkä tulisi.

      • Anonyymi

        Siinähän se paino sitten putoaa sopivasti, kun syö terveellisesti. Hyvin on minullakin mennyt, kun olen ollut metsänraivuulla tuollaisilla eväillä. Paino on pudonnut ja hyvin jaksaa liikkua!


      • Anonyymi

        Ei kun huono olo, kun ei saa tarpeeksi ravintoa. Minulle ei sovi nuo pelkät kasvisruuat. Ei niistä lähde nälkä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kun huono olo, kun ei saa tarpeeksi ravintoa. Minulle ei sovi nuo pelkät kasvisruuat. Ei niistä lähde nälkä.

        Luulet vaan! Kyllä kasviksilla pärjää hyvin, pavuista saa proteiinit. Kasvikset on tosi hyvä tapa pudottaa painoa, eikä siinä tunne edes nälkää, kun kasviksia voi syödä huoletta. Jos minäkin pärjään rankoissa hommissa kasviksilla, niin varmaan sinäkin pärjäät.


    • Anonyymi

      Pienessä rivitalon pihassa kasvatan monenlaista syötävää ja säilöttävääkin, On kukkaset ja hyötykasvit samassa penkissä ja marjapensaita herukkalajit ja vadelma karviainen rapaperi ja hedelmäpuita omenaa kirsikkaa luumua, tietenkin perunaa ja hiukan sipulia sekä yrtit. Lisäksi metsämarjat ja sienetkin jonkun verran.Kun satokausi alkaa niin paljon ei tarvitse kaupasta ostaa kun myös itse leivon kauraleivät ym. Luonnosta otan suolaheinää ja ketunleipää kuusen kerkkää, nämä mausteina. Mahlaa olen joskus ottanut koivu pöpeliköstä omin luvin. Aika kuluu mukavasti ja hyödykkäästi. Tekee myös hyvää keholle jota reuma runnellut mutta vielä pystyn tekemään, apua tarvitsen maan kääntämisessä.

      • Anonyymi

        Niin, yllättävän pienellä alalla kasvattaa paljon syötävää. Rivitalon pihakin riittää tuottamaan lanttua, perunaa ja porkkanoita melkoisesti, jos vielä yksi omenapuu, niin omenoitakin tulee melkoisesti.
        Meillä tosin on nyt käytössä isompi piha omakotitalossa, kun rivitalo-osake on annettu vuokralle ja asutaan tässä vanhassa rintamamiestalossa. Edelliset omistajat ovat istuttaneet tänne paljon marjapensaita ja hedelmäpuita. Piparjuurta ja raparperiä kasvaa piharakennuksen seinustalla. Bataattia ja perunaa meillä on nyt kasvamassa kasvimaassa suurelta osin. Härkäpapua on kasvatettu omiin tarpeisiin. Nokkosia keräsin pihan laidoilta, kun tein viimeksi nokkospastaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe