Suomellakin oli BUK ohjuksia.

Anonyymi

Ei ole enää ei. Mitään korvaavaa pitkän matkan ohjusta ei tullut tilalle.

Alueilmatorjuntaohjukset BUK M1 hankittiin 1990-luvun alussa Venäjältä lyhentämällä Neuvostoliitolta periytynyttä bilateraalikaupan valtionvelkaa. BUK M1 on tarkoitettu pääkaupunkiseudun suojaksi torjumaan lentokoneiden ja helikoptereiden lisäksi muun muassa risteilyohjuksia. Se soveltuu rajoitetusti myös ballististen maalien, kuten tykistöohjusten torjuntaan. Järjestelmän torjuntaulottuvuus on vaakasuunnassa 35 kilometriä ja pystysuunnassa 22 kilometriä. Järjestelmä korvataan 2010-luvulla norjalais-yhdysvaltalaisella NASAMS-järjestelmässä, joka käyttää AMRAAM-ohjuksen muunnosta. (wikipedia)

13

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kuvitteleeko ilmavoimat että tätä maata pidetään kasassa F-35ten kanssa, niitä voi olla vaikka 500 ,mutta ei lentsikoilla mitään maata vallata eikä puolusteta

      • Ei kuvittele. Suomi pysyy kasassa ihan muiden syiden ansiosta, eikä kaltaises TROLLI lukeudu niihin.

        Ja sitten asiaan ... jotta A2/AD toteutuu, on oma ilmatila pidettävä puhtaana vihuista, siis ilmaherruus.
        Jos suomi valitsee F-35A koneet Hornettien seurajaksi, homma helpottuu, mahdollisen kriisin sattuessa,huomattavan paljon.


    • Anonyymi

      Ainoa asia mikä idässä osataan kunnolla on jonottaminen.

      • Anonyymi

        Taitavat jonottaa elintarvikkeita, viola juustoo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitavat jonottaa elintarvikkeita, viola juustoo?

        Osaavathan Nato Tiltutkin jonottaa muoviämpäreitä. :)

        Liity ämpärijonoon ja voita F-35. ;)


      • Anonyymi

        Onkos teillä Venäjällä sitten palkintona SU-57?Ai on. No ei ihme ettei nappaa jonottaa sen takia...


    • Anonyymi

      Suomella oli Patriot ohjuksiakin.

      • Olivat toisen valtion omaisuutta ja vain läpikulkumatkalla, kun tarkkoja ollaan.

        IMHO.


    • Anonyymi

      Suomi nyt ei vaan suunnittele ampuvansa alas matkustajakoneita. Puhe on halpaa ja muusta kyvystä ei BUKilla ole näyttöä.

    • Anonyymi

      HöpöHöpö!

      "...mutta ei lentsikoilla mitään maata vallata eikä puolusteta "

      Ensinnäkin, mitään maata ei ole edes tarkoitus vallata pl. Venäjä. Tästä ihan fakta-esimerkki on Krimin valloitus.

      Toiseksi, ilman edes kohtalaista oman ilmatilan hallintaa elo ja olo kävisi toivottoman tukalaksi maa- ja merijoukoille. Kyllä se vaan niin on tässäkin, että toimiva kolminaisuus on maanpuolustuksen elinehto. Jos yksi osatekijä pettää, niin loppujen tehtävä käy hyvin hankalaksi. Siinä mielessä hävittäjähankinnan kyseenalaistaminen on suurta tietämättömyyttä.

    • >Mitään korvaavaa pitkän matkan ohjusta ei tullut tilalle.

      BUK ei ole pitkän matkan ohjus.
      Sillä pystyi torjumaan max 35km etäisyydelle ja noin 22km korkeuteen.

      >BUK M1 on tarkoitettu pääkaupunkiseudun suojaksi torjumaan lentokoneiden ja helikoptereiden lisäksi muun muassa risteilyohjuksia.

      Jep "pistemäinen" suoja pääkaupungille.
      Sittemmin paljastui että Venäjä pystyi estämään vehkeen tehokkaan toiminnan.

      > Se soveltuu rajoitetusti myös ballististen maalien, kuten tykistöohjusten torjuntaan.

      Täh?
      Se pystyi ballististen (ainakin lyhyen ja ehkä keskipitkän matkan) ohjusten torjuntaan.

      >Järjestelmä korvataan 2010-luvulla norjalais-yhdysvaltalaisella NASAMS-järjestelmässä, joka käyttää AMRAAM-ohjuksen muunnosta. (wikipedia)

      Jep. Korvattu.

      Samaa ohjusta käyttää myös ilmavoimat.
      Ilmapuolustus maassa ja ilmassa kykenevät verkostoitumaan eli ohjus voidaan tarvittaessa laukaista maasta tai ilmasta.
      Ilmasta laukaistaessa ohjus yltää 55...160km päähän.
      Ohjuksen huippunopeus hornetista laukaistuna on 4900km/h!

      Suomi on myös mukana NASAMs pitkän kantaman IT ohjusten kehityksessä.
      Tuleva ohjus pitäisi nähdäkseni yltää maasta laukaistaessa 80km etäisyyteen ja 28km korkeuteen.
      (mutta tarkat tiedot on sotasalaisuuksia)

    • Anonyymi

      Suomi otti säälistä bukkeja, kun venäläiset eivät pystyneet rahalla maksamaan velkojaan.

      Pian kuitenkin ymmärrettiin, ettei bukeilla tehnyt mitään. Täysin kelvotonta roinaa.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe