Olen kasvanut ympäristössä, jossa on lapsesta asti sanottu, että seksi kuuluu avioliittoon. Uskoin siihen itsekkin tosi pitkään, joten se ei ollut itselle mikää ongelma. Kun seksielämän aloitin ja aloin vahvistamaa omaa seksuaalisuutta, niin huomasin kuinka tuhoisaa tuo "seksi avioliittoon" on minulle ollut. Tavallaan joka kerta kun olen kuullut lauseen "seksi kuuluu avioliittoon" onkin alitajuisesti päässäni kääntynyt niin, että tietynlainen seksuaalisuus on täysin väärin ja sitä ei pidä toteuttaa ennen avioliittoa. Näin ollen olen rajoittunut seksuaalisesti monilta osin. Missä tämä näkyy ehkä kaikkein eniten on orgasmin saanti kyky. Myös oman anatomian tunteminen, heittäytyminen toisen eteen seksissä ynnä muuta. Tietty osa omaa naisellisuutta on myös kadoksissa tuon takia.
Jos täällä on joku toinen, joka on kamppaillut samojen asioiden kanssa, niin miten olet onnistunut vahvistamaa omaa seksuaalisuutta sekä käsittelemää niitä lukkoja, joita tuollainen opetus on aiheuttanut?
seksi avioliittoon haitat
12
<50
Vastaukset
Noi jutut mitä mainitsit, niin ei pitäisi olla kiinni siitä, että olet säästänyt itseäsi miehellesi... Aivan hyvin voit harjoitella kaikkea seksiin liittyvää miehesi kanssa ja antautua hänelle kaikin tavoin. Orgasmin saanti kykyäkään tuon asian ei pitäisi estää..... Kai tiedät, että monilla, ellei jopa useimmilla naisilla on vaikeuksia saada orgasmia.
Minulla on ollut useampikin neitseellinen partneri ja kyllä ainakin he ovat uskaltaneet "heittäytyä toisen eteen" seksiin ja antautua jo ekalla aktillaan..
Varmaan riippuu partneristakin...Jos sun mies on jotenkin uskonnollinen ja liian korrekti/ tosikko, niin ehkäpä se ei ole kaikkein avoimin ympäristö seksille ylipäätään...
Minulle voisi kirjoittaa juurikin joku sellainen neitsyt, joka haluaa sitä seksiä päästä harjoittelemaan jo ennen sitä niin "mahtavaa" avioliittoaan...
-Itselläni on terveydelliset syyt miksi arvostan neitseellistä partneria, kuten mun profiilista voi jokainen lukea lääketieteellistä faktaa, mutta minkä tosiasiassa niin kovin harva on edes tiedostanut nykypäivänä.- Anonyymi
Tuossa oli nyt vain muutaman esimerkki monesta ongelmasta. Pääongelma on se, että on joutunut tukahduttamaan tarpeita ja tuntemuksia ja nämä ovat aiheuttaneet vahinkoa.
Olen harrastanut nykyää seksiä useamman kanssa ja en ole naimisissa. En siis ole pitkään aikaan säästelly itseä avioliittoon. Mutta kun olen alkanut perehtymään omaan naisellisuuteen ja seksuaalisuuteen, niin olen törmännyt tuohon, että kuinka tuo "seksi kuuluu avioliittoon" on vaikuttanut minuun negatiivisesti.
En nyt sen laajemmin tässä ala selittää asiaa. Toivon, että jos jollain on vastaavanlaisia kokemuksia, niin voisi kertoa ja keskustella yhdessä. Vertaistukea ja vähän apua siihen, miten korjata aiheutettuja vahinkoja.
aloittaja Anonyymi kirjoitti:
Tuossa oli nyt vain muutaman esimerkki monesta ongelmasta. Pääongelma on se, että on joutunut tukahduttamaan tarpeita ja tuntemuksia ja nämä ovat aiheuttaneet vahinkoa.
Olen harrastanut nykyää seksiä useamman kanssa ja en ole naimisissa. En siis ole pitkään aikaan säästelly itseä avioliittoon. Mutta kun olen alkanut perehtymään omaan naisellisuuteen ja seksuaalisuuteen, niin olen törmännyt tuohon, että kuinka tuo "seksi kuuluu avioliittoon" on vaikuttanut minuun negatiivisesti.
En nyt sen laajemmin tässä ala selittää asiaa. Toivon, että jos jollain on vastaavanlaisia kokemuksia, niin voisi kertoa ja keskustella yhdessä. Vertaistukea ja vähän apua siihen, miten korjata aiheutettuja vahinkoja.
aloittajaNo jaa...Luulen et nää aiemmat opit ovat vain suojelleet sinua. Ei se kullikarusellielämä tee sinusta yhtään parempaa/ seksuaalisempaa ihmistä...
Tarpeitasi olisit voinut tyydyttää itseksesikin ja tutustua itseesi....Oppia saamaan orgasmin.blade83 kirjoitti:
No jaa...Luulen et nää aiemmat opit ovat vain suojelleet sinua. Ei se kullikarusellielämä tee sinusta yhtään parempaa/ seksuaalisempaa ihmistä...
Tarpeitasi olisit voinut tyydyttää itseksesikin ja tutustua itseesi....Oppia saamaan orgasmin.Ja vielä jatkoa, että kuten olet huomannut niin et osaa nauttia seksistä uusien tuntemattomien miesten kanssa ilman tunteita...
Ei se ole vain sinun ongelmasi, joka juontaisi menneisyyteen, vaan kyllä useimmat ihmiset tarvitsevat sen ns. tutun ja turvallisen partnerin rentoutuakseen sekä hyvän luottamuksen partneriinsa.
Podet alitajuntaisesti huonoa omaa tuntoa, koska et oikeasti edes haluais panna näitä satunnais miehiäsi.. Ehkä sun pitäis kuunnella itseäs ja ymmärtää, et ei se ole sun juttus.
Etit jonkun fwb-suhteen, eli pidempi vakituinen suhde kaveripohjalta tai sitten kunnollinen parisuhde.- Anonyymi
blade83 kirjoitti:
Ja vielä jatkoa, että kuten olet huomannut niin et osaa nauttia seksistä uusien tuntemattomien miesten kanssa ilman tunteita...
Ei se ole vain sinun ongelmasi, joka juontaisi menneisyyteen, vaan kyllä useimmat ihmiset tarvitsevat sen ns. tutun ja turvallisen partnerin rentoutuakseen sekä hyvän luottamuksen partneriinsa.
Podet alitajuntaisesti huonoa omaa tuntoa, koska et oikeasti edes haluais panna näitä satunnais miehiäsi.. Ehkä sun pitäis kuunnella itseäs ja ymmärtää, et ei se ole sun juttus.
Etit jonkun fwb-suhteen, eli pidempi vakituinen suhde kaveripohjalta tai sitten kunnollinen parisuhde.Hyvää johtopäätöksen tekoa. En missään vaiheessa ole maininnut, että paneskelen tuntemattomia miehiä. Ihan parisuhteessa vain seksiä harrastan, en edes fwb suhteita harrasta. Jätän noi muille. Tälläkin hetkellä olen jo tovin ollut parisuhteessa.
Homma vain on siinä, että kun on tukahduttanut monet tarpeet niin pitkään (esimerkkinä olen aloittanut seksielämän lähempänä kolmeakymppiä), niin se on jättänyt vaurioita. Kun on vuosia kieltänyt itseltä tietynlaisia tunteita tai haluja, niin kyllä se näkyy, tavalla tai toisella.
Avioliittoon säästäminen on suojellut sielä teininä, mutta aikuisena se ei enää suojannut, vaan kääntyi itseä vastaan. Olen kuitenkin aina ollut tosi seksuaalinen. Myös sillä on ollut vaikutusta, kun on elänyt sellaisessa ristiriidasta, että toisesta suunnasta tulee, että masturboiminen on syntiä, sitä ei missään nimissä saa tehdä ikinä ja toisesta suunnasta tulee, että se on luonnollinen tapa tutustua itseensä ja sitä tulee jokaisen tehdä. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun on miettinyt, että voinko tehdä, vaikka hyvältä tuntuu.
Aihe on niin laaja ja tätä on mahdoton sellaisen ymmärtää, joka ei ole kokenut samaa. En tiedä, että onko täällä yhtäkään henkilöä, joka on kokenut avioliittoon säästämisen samalla tavalla kuin minä ja joille on siitä tullut haittoja. Anonyymi kirjoitti:
Hyvää johtopäätöksen tekoa. En missään vaiheessa ole maininnut, että paneskelen tuntemattomia miehiä. Ihan parisuhteessa vain seksiä harrastan, en edes fwb suhteita harrasta. Jätän noi muille. Tälläkin hetkellä olen jo tovin ollut parisuhteessa.
Homma vain on siinä, että kun on tukahduttanut monet tarpeet niin pitkään (esimerkkinä olen aloittanut seksielämän lähempänä kolmeakymppiä), niin se on jättänyt vaurioita. Kun on vuosia kieltänyt itseltä tietynlaisia tunteita tai haluja, niin kyllä se näkyy, tavalla tai toisella.
Avioliittoon säästäminen on suojellut sielä teininä, mutta aikuisena se ei enää suojannut, vaan kääntyi itseä vastaan. Olen kuitenkin aina ollut tosi seksuaalinen. Myös sillä on ollut vaikutusta, kun on elänyt sellaisessa ristiriidasta, että toisesta suunnasta tulee, että masturboiminen on syntiä, sitä ei missään nimissä saa tehdä ikinä ja toisesta suunnasta tulee, että se on luonnollinen tapa tutustua itseensä ja sitä tulee jokaisen tehdä. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun on miettinyt, että voinko tehdä, vaikka hyvältä tuntuu.
Aihe on niin laaja ja tätä on mahdoton sellaisen ymmärtää, joka ei ole kokenut samaa. En tiedä, että onko täällä yhtäkään henkilöä, joka on kokenut avioliittoon säästämisen samalla tavalla kuin minä ja joille on siitä tullut haittoja.Nyt on pakko sanoo, et turhaampa sitten olet avioliittoon säästänyt kun ei ne sun parisuhteet näytä kestävän... Parisuhde = Sama asia kuin avioliitto ilman taloudellista sitoumusta..
Luulisi, että tuollainen, joka on avioliiton nostanut noinkin korkealle ottaisi sitten nämä parisuhteensa vakavasti... Parisuhde = Loppuelämän juttu..Muussa tapauksessa se on pelkkää paskaa, tai sitten ihan fwb-juttuun verrattavissa...Ei yhtään enempää, vaikka sellaista itselleen yrittäisikin vakuutella. Rakkaus ja ystävyys = kaksi eri asiaa. Yleensä parisuhteeseen lähdetään rakkaudesta.. Rakkaus = Loppuelämän juttu.
-Itse en ole koskaan ollut parisuhteessa. Fwb-suhteessa kylläkin.- Anonyymi
Aloittaja, kannattaa ignoorata tuo Blade83 ihan suosiolla. Jätkä on aivan sekopää.
Jos perheesi on ollut "sekopäinen", eli tuputtanut vain sitä "aitoa avioliittoa", niin ei mikään ihme että tuo ääliö yrittää tunkea samoille apajille. Tunnistaa siitä itsensä.
Blade, ei sitten kannata kommentoida minulle yhtikäs mitään, sillä minä en sinulle vastaa. Suosittelen että menet hoitoon tuon sairaalloisen bakteerikammon vuoksi ja pyydä samalla että voisiko sinulta tutkia aspergerin, sillä pahasti epäilen että se sinulla on.
Aloittaja, tuo sinun ongelmasi on hyvin yksinkertainen.
Sinulle on opetettu että avioliitto = seksi.
Ei se sitä ole!
Toisinsanoen, kun harrastat seksiä, harrastat muka avioliittoa. Kiihottaako? Ei kiihota. Vapauttaako? Ei vapauta.
Seksi ei ole rakkautta, se on seksiä. Laitoin sen noin päin, että ymmärtäisit kuinka voimakkaasta asiasta on kyse. Rakkaus ja seksi ovat kaksi aivan eri asiaa. Sinä voit olla rakastunut ihmiseen vaikka et harrastaisikaan seksiä hänen kanssaan, ja esimerkiksi tyydyttäessäsi itseäsi, sinä et rakastu sormiisi.
Ymmärrät varmaan tuon analogian. Seksi ei ole rakkautta, se on seksiä. Hikisiä ihmisiä ähkimässä ja valumassa!
Sinä pääset tuosta vanhempien väärästä maailmasta irti silloin kun ymmärrät sen että vanhempasi eivät ole kaikkivoipia, eikä kaikkitietäviä, vaan ihan yhtä virheellisiä ihmisiä kuin minä ja sinä. Tämän kun ymmärrät, niin aikuistut ja voit alkaa elää omaa elämääsi tästä päivästä lähtien, välittämättä sitä mitä he ovat sinulle väittäneet.
Sinä olet aikuinen ihminen, elä omaa elämääsi. Sinun vanhempasi eivät voi elää sinun elämää enää.
Sinä saat nauttia seksistä, sillä siitä syystä ihmiset sitä harrastavat! Vielä parempi kun saat nauttia siitä sellaisen ihmisen kanssa joka rakastaa sinua ja nauttii samasta seksistä kuin sinäkin.
Tuo edellämainittu Blade yrittää pelkästään metsästää neitsyitä, oman sairaan mielensä vuoksi. Hän on yhtä sairas kuin vanhempiesi opit. Hän on hyvin itsekäs ja ajattelee pelkästään itseään, aivan samoin kuin vanhempasi tekivät kun korottivat itsensä muiden yläpuolelle. Älä edes keskustele sellaisen ihmisen kanssa, vaan katso eteenpäin ja uskalla nauttia. Hyväksy että sinä olet seksuaalinen ihminen ja aivan täysin normaali ihminen. Sinä et ole syntinen, likainen tai sairas. Sinä olet ihan normaali ihminen täysin normaaleilla haluilla. Nauti siitä ja sääli heitä jotka eivät pysty nauttimaan elämästä! blade83 kirjoitti:
Nyt on pakko sanoo, et turhaampa sitten olet avioliittoon säästänyt kun ei ne sun parisuhteet näytä kestävän... Parisuhde = Sama asia kuin avioliitto ilman taloudellista sitoumusta..
Luulisi, että tuollainen, joka on avioliiton nostanut noinkin korkealle ottaisi sitten nämä parisuhteensa vakavasti... Parisuhde = Loppuelämän juttu..Muussa tapauksessa se on pelkkää paskaa, tai sitten ihan fwb-juttuun verrattavissa...Ei yhtään enempää, vaikka sellaista itselleen yrittäisikin vakuutella. Rakkaus ja ystävyys = kaksi eri asiaa. Yleensä parisuhteeseen lähdetään rakkaudesta.. Rakkaus = Loppuelämän juttu.
-Itse en ole koskaan ollut parisuhteessa. Fwb-suhteessa kylläkin.Jatkoa...
Esim. Tuo avioliitto alkaa olla nykypäivänä jo ihan pekkä vitsi..Avioerotilastoista voi jo päätellä, että ei sitä kukaan enää nykyään kunnioita kun ennen se oli vielä -Kunnes kuolema meidät erottaa- vakavasti otettava juttu.
Nykypäivänä ihmiset vain pyrkivät hyötymään taloudellisesti tuon liiton kautta. Muuta merkitystä sillä ei ole.
-Itse en lähde koskaan avioliittoon. En näe siinä mitään ideaa kun sitoutua voi ilmankin.
Rakkaus: Tätäkin voisi kommentoida siten, että tuota sanaa käytetään ihan liian heppoisin perustein nykypäivänä..Useimmille tuo sana lieneekin pelkkä sana vailla mitään merkitystä. -Hei mä rakastan sua ja vuosi eteenpäin nää ihmiset ovatkin jo eronneet.
-Oikeastaan nää edellämainitut asiat jo kuvaa aika hyvin sitä, et miks minua ällöttää sarja parisuhteilijat..ns. lainavaimot. - He kuvittelevat olevansa jotain arvokasta kun antavat pillua ainoastaan ikäänkuin ns. parisuhteessa, mutta hei mikä vitun parisuhde se vuoden parin vakipanoilu suhde on?....
-Minusta on paljon arvokkaampaa kun ihminen sanoo reilusti nussivansa fwb-suhteessa, eikä yritä uskotella olevansa ns. parisuhteessa kun ei niitä todellisia tunteita kerran siellä ole, niin se ei silloin ole parisuhde...Se on fwb- suhde, jossa pyritään ottamaan selvää josko tästä vielä parisuhde kehittyisi, eli tunteet heräisi. Ottakaa käsitteet haltuunne.
-Ja ei minä en ole aspergeri vaikka olenkin rehellinen sekä itselleni, että kanssa ihmisille ja vaikka otankin lääketiteelliset tutkimukset ja faktat vakavissaan (lue mun profiili) 85% ihmisitä on tutukimuksien mukaan saastuneita(lue sairaita), eli heillä on sp-tauti.
-Tuo kaveri, joka pyrkii mustamaalaamaan lienee eräs takiainen sinkkupalstalta...
-En sanoisi metsästäväni neitseitä... Paremminkin niin, että tässä post apokalyptisessa seksuaalisesti saastuneessa maailmassa minun on mahdollista tutustua ainoastaan neitseellisiin naisiin välttyäkseni saastuttamasta itseäni näiden sairaiden ihmisten kanssa...
Toisin sanoen sana "metsästää" on tässä yhteydessä kovin yliampuvaa..
- Paremminkin niin, että annan neitseellisille naisille mahdollisuuden, mikäli ymmärtävät minun arvoni tämän kaiken pinnallisen paskan ja saastan keskellä minkä maailma pitää sisällään ja osaavat arvostaa myöskin terveyttä kuten itse osaan.
Niin ja sitten vielä se piti sanoa, että nykyään ihmiset pyrkivät selittämään kaikkia omia heikkouksiaan sekä lapsuudellaan, muilla ihmisillä ja heidän toimillaan, sekä erilaisilla huvittavilla diagnooseilla... Kaikki tämä vain koska ihmiset eivät halua ottaa vastuuta omasta itsestään sekä elämästään.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvää johtopäätöksen tekoa. En missään vaiheessa ole maininnut, että paneskelen tuntemattomia miehiä. Ihan parisuhteessa vain seksiä harrastan, en edes fwb suhteita harrasta. Jätän noi muille. Tälläkin hetkellä olen jo tovin ollut parisuhteessa.
Aihe on niin laaja ja tätä on mahdoton sellaisen ymmärtää, joka ei ole kokenut samaa. En tiedä, että onko täällä yhtäkään henkilöä, joka on kokenut avioliittoon säästämisen samalla tavalla kuin minä ja joille on siitä tullut haittoja."Aihe on niin laaja ja tätä on mahdoton sellaisen ymmärtää, joka ei ole kokenut samaa. En tiedä, että onko täällä yhtäkään henkilöä, joka on kokenut avioliittoon säästämisen samalla tavalla kuin minä ja joille on siitä tullut haittoja."
Tuota aihetta on kyllä seurattu ihan seksologien, sosiologien ja psykologien toimesta jo vuosia.
Siitä on löydetty yksi yhteinen oire, jonka sinä tuot hyvin esille.
Eli sen että seksistä ei ole kokemusta. Kuulostaa helpolta, mutta aiheuttaa hyvin laajoja ongelmia koska yhtäkkiä pitäisi tietää kaikki seksistä, mutta kun ei edes tiedä mistä sitä voisi edes aloittaa.
Sen lisäksi kun sitä on koko elämän ajan tuputettu että se on syntiä ja likaista ja väärin, ja sitten yhtäkkiä se on muka oikein, taivaallista ja ihanaa, niin päähän siinä menee sekaisin.
Kokemuksen puute aiheuttaa sen ettei tiedä mistä nauttii ja mikä tuntuu hyvältä. Se taas voi aiheuttaa parisuhteessa ongelmia sen vuoksi että siitä puuttuu seksi, varsinkin jos kumpikin osapuoli ei ole tutustunut edes itseensä.
Et sinäkään osaa puhua hepreaa, ellet opettele sitä alkutekijöistä lähtien. Yleensä ihmiset alkavat opetella seksitaitoja itsetyydytyksen kautta ja sitten kokeilevat sitä muiden nuorten kanssa ja vasta myöhemmin elämässään löytävät sen oikean jonka kanssa sekä seksuaalinen itsetunto on parantunut, mutta myös seksitavat ja toiveet natsaavat hyvin yhteen.
Monien pariskuntien seksi on aivan onnetonta, jos he ovat säilyttäneet sitä avioliittoon. Se aiheuttaa kipuja ja ei-toivottuja raskauksia, tai se ei tunnu miltään jne.
Ne henkilöt jotka kuvittelevat että seksin osaa kaikki, ja että sen vuoksi sitä säilytetään avioliittoon, ovat typeryksiä, eivätkä tiedä itsestään tai muista ihmisistä mitään.
Ainoan hyvän puolen joka neitsyyden säilyttämisessä avioliittoon on, on se että silloin oppii tuntemaan henkilön jonka kanssa laittaa hynttyyt yhteen. Mutta, jostain syystä, nämä liitot ovat myös tutkimusten mukaan onnettomia seksin suhteen ja heillä on myös paljon haluja pettää, tai ihan petoksia, jotka eivät kuitenkaan julkisuuskuvan vuoksi päädy eroon. Mikä on juurikin se laajempi osio tuosta ongelmasta josta mainitsit.
Avioliitossa ja ihan missä tahansa parisuhteessa on silloin hyvä olla, kun on hyvä olla itsensä kanssa. Parisuhteessa seksuaalinen itsetunto on erinomainen indikaattori. Toisilla seksuaalinen itsetunto voi olla heikko esimerkiksi paino-ongelmien vuoksi, toisilla, kuten sinulla, siinä että asiat on opetettu väärin ja seksistä on ensin luotu ongelma jota pitää välttää ja jonka harrastaminen on syntiä ja saastaa, ja josta sitten yhtäkkiä yhden aamenen jälkeen pitäisikin nauttia.
<<Olen kasvanut ympäristössä, jossa on lapsesta asti sanottu, että seksi kuuluu avioliittoon.<<
Viisikymmentä vuotta sitten melkein kaikki saivat tällaista julmaa opetusta. Tuskinpa kukaan selvisi ilman pysyviä vaurioita.
Siltikin kun tehtiin tutkimus vanhan seksimoraalin aikana avioon menneiden keskuudessa, siis ennen 70 lukua, naisita98 ja miehistä 99 % kertoi olleensa yhdynynnässä jo ennen avioliittoa. Kuitenkin seksittömyyttä pidettiin opetuksessa ihan mahdollisena.
Missään ideologisessa asiassa ei ole tapahtunut niin suurta muutosta kuin tässä. mutta vain ne, jotka ovat tämän itse kokeneet, voivat tämän ymmärtää. Eivät enää edes monet nuoruutemme aikaiset ihmiset muista, missä kaameudessa elimme.
Ei näytä olevan mitään ylärajaa, jolla toinen luulee voivansa hyvää tarkoittaen piinata toista, eikä tule mieleenkään mitä pelkoja, uskonnollisia pelkoja ja kauhuja se synnyttää.
Ymmärrän sinua oman kokemukseni takia täydellisen hyvin, mutta kokemattomille sitä ei voi enää sanallisesti välittää.
Mainittakoon varmuuden vuoksi, että olen mies.- Anonyymi
Perseelleen se opetus on mennyt. Seksi ei todellakaan kuulu avioliittoon. Tai pitäisi kuulua, mutta vitut, ei kuulu suurimmalla osalla pariskuntia. Pqppi sanoo aamen, väännetään pari kakaraa ja pimpsa menee kiinni. Panemaan pääsee sitten ainoastaan vieraissa. Opetus: rakastella aina kun voitte sellaisten ihmisten kanssa jonka kanssa viihdytte ja on kivaa, ihan sama oletteko naimisissa tai ette, keskenään tai jonkun muun kanssa.
Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1161998Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1571477Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551347- 551118
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1551097Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75966Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36867- 52864
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62852- 56811