Tiedättekö miten hieno kaupunki Helsinki on?

Tein aiemmin avauksen ässä rykmentistä joka oli selkeä pääkaupunkiseudulta kotoisin oleva maineikas joukko-osasto.

Helsinki on mitä mainioin kaupunki esitellä arkkitehtuuriaan kaikille. Olen ylpeä kauniista kotikaupungistani.

https://yle.fi/uutiset/3-10878614

>>>Helsingissä on peräti 600 jugendkauden rakennusta.

Se on enemmän kuin vaikkapa Brysselissä tai arkkitehtuuristaan kuuluisassa Barcelonassa.

Esimerkiksi Katajanokalla on erityisen hyvä kattaus jugendtyyliä ja Luotsikadulla voi kulkea koko aikakauden alusta loppuun.

Luotsikatu ykkösessä sijaitseva Tallbergin talo valmistui vuonna 1898. Kauppias J. Tallbergin rakennuttama talo on Museoviraston mukaan yksi varhaisimmista jugendkauden rakennuksista Suomessa.

Sen suunnittelivat tuolloin vielä tuiki tuntemattomat arkkitehdit Herman Gesellius, Armas Lindgren ja Eliel Saarinen.<<<

25

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Paskat lasketaan mereen, niin hienoa.
      Ja sitten länkytetään muitten viaksi vesistöjen sotkemiset.
      Sitten paskaputken juurelle ei kestäisi mittalaitteita laitteita laittaa.

      • Anonyymi

        Ottaako totuus peräsuoleen viljan ja maitorasvojen lisäksi. Tutkimusten mukaan Itämeren suurin saastuttaja on Pohjanmaan ja Varsinais-Suomen maatalous.


    • Pääkaupunkiseudun käyttövesihän puhdistetaan täydellisesti ja koko se liki pari miljoonaisen väestön tuottama jätemäärä ei vahingoita luontoa. Itämeren suurin saastuttaja on maatalous ja Pietarin seudun huono jätehuolto.

      • Anonyymi

        Helsingin kautta menee mereen tosiaan vain vajaan kahden miljoonan asukkaan jätevedet. Hyvin puhdistettuina. Pietarin alueella on kuusi miljoonaa asukasta ja huonompi puhdistus, vaikka suomalaiset sielläkin on nyt puhdistamoja kehittäneet.
        Kokemäenjoen valuma-alueella asunee n. miljoona ihmistä ja Kymijoen valuma-alueella lähes saman verran. Maatalouden saasteita niissä paljon. Millaiset puhdistukset lienee Porissa ja Kotkassa?
        Itä-Suomesta valuu vesiä Vuoksen vesistön kautta Nevajokeen ja Pietarin puhdistettavaksi mutta määrä on mitätön Pietarin seudun rinnalla ja välissä oleva Laatokkakin niitä jo suodattaa.


    • Toisinaan rankkasateiden aikaan sekoittuu viemärituotetta huleveteen mutta tutkijoiden mukaan se ei aiheuta terveysongelmia koska viemärijätteet ovat paikallisia ja määrältään pieniä. https://yle.fi/uutiset/3-10226145

      Kaikki kuormittavat tekijät huomioon ottaen, jätevesien ei ole todettu merkittävästi heikentävän vedenlaatua, eikä siitä ole ollut suoranaista haittaa ihmisille, sanoo tutkija Vahtera Helsingin kaupungin ympäristöpalveluista.*

      Syy kotitalouksien jätevesien mereen johtamiseen löytyy reilu sata vuotta sitten rakennetusta kantakaupungin viemäriverkosta. Jätevedet ja hulevedet eli sade- ja sulamisvedet laitettiin kulkemaan samassa putkessa. Näin tapahtuu edelleen, koska viemäriverkon eriyttäminen on valtava urakka, joka maksaa paljon.

      – Sekaviemäriverkot ovat yleisiä kaikkialla maailmassa. Niitä ollaan muuttamassa, myös Helsingissä, mutta siihen menee kymmeniä vuosia ja se maksaa satoja miljoonia euroja, arvioi osastonjohtaja Heinonen HSY:stä.

    • Helsingin hyviä puolia on, että Hkissä ei

      a) ole guggenheimiä

      ja

      b) tarvitse ruotsia mihinkään.

    • Anonyymi

      Kovin on epäsiistiä siellä ja ihmiset kuin myrkyn syöneitä.

      Linterin Larssi

    • Ihmettelen suuresti miksi ihmiset maalta lähtevät risteilyille Tallinnaan ja Tukholmaan kun voisivat jäädä Helsinkiin kiertelemään nähtävyyksiä.

      Helsinki on Itämeren helmi.

    • Anonyymi

      Mikä se semmone juutenti on. Ei meil tääl laukeksiulla oo ku isoontaloon antin juutentia.

    • Anonyymi

      Kulbergilla on talli,mitä Tallbergilla? Aivan oikein iso rautakauppa

    • Anonyymi

      Merikannon soittoa oli ihan itse tsaari kuuntelemassa. Pohjanmaalla olisi todennäköisesti tsaari saanut puukosta, jos olisi menyt sinne kiljupöhinässä soitetun haitarin renkutusta kuuntelemaan suoraan Helsingistä.

    • Kieltämättä Helsinki on kaunis kaupunki. Kävin eilen Suomenlinnassa erään ystäväni syntymäpäivillä ja kovasti on hienoja nuo ranta-kaupunginosat.

      Eräs jälkeläisenikin asuu Haagassa jossa myös pyörähdin. Siellä on kovin kaunista ja rauhallista, ikään kuin lehtomaisia pieniä metsiköiden lämpäreitä ja kerrostalojen pihat tuntuvat väljiltä.

      Mutta jotenkin on kuitenkin kivaa tulla kotiin hieman pienempiin ympyröihin.

    • Anonyymi

      Tiedä siitä. Taitaa hesassakin vain pieni porukka kuluttaa Ranskassa ja Italiassa tehtyjä viinejä suomalaisen kulakin ohrasta tislatun sonnan sijaan.

      • Ainakin eilen oli näitä tarjolla, niin Ranskan ja Italian tuotteita kuin kotimaista ohralientä. Lääkäri käskee tosin terveys-syistä minua nykyään välttämään kumpiakin mutta mistä ne mitään tietävät.


      • aito-arska kirjoitti:

        Ainakin eilen oli näitä tarjolla, niin Ranskan ja Italian tuotteita kuin kotimaista ohralientä. Lääkäri käskee tosin terveys-syistä minua nykyään välttämään kumpiakin mutta mistä ne mitään tietävät.

        Vai käskee lääkäri Sinun välttämään noita tuotteita. Vaikka minulla on ollut tiettyjä vaivoja - ohitusleikkaus jo 21 vuotta sitten ja pallolaajennus kaksi vuotta sitten - lääkäri ei ole kieltänyt minua noista, vaikka eräistä muista nautinnoista. Kuten ruokavaliostani, jonka pitäisi olla melko rasvaton. Myös tupakasta, josta olin täysin erossa kauan, mutta jälleen se on tullut ainakin iltanautinnokseni. Näin kesällä pihassani lasillisen lisukkeena, talvella siihen ei ole houkutusta, kun sisällä en tietenkään tupakoi.

        Noista juomista. Jos olen terve, en kai koskaan mene nukkumaan ilman iltadrinkkiä. Vahvemmissa juomissa olin ennen viskin ystävä, mutta jo kauan mieluisin iltadrinkkini on ollut gin-tonic, usein kaksikin sellaista.

        Useammin kuitenkin pari tai kolmekin lasillista viiniä. Punaviiniä silloin, jos iltapalanani on ollut lihaperäistä. Valkoviiniä tänään, kun iltapalakseni söin halstrattua lohta, ihan kaupasta ostettua vain. Juomanani oli vain jääkaapissani oleva kolmen litran pakkaus chileläistä ”valkkaria” Esperitu de Chile - eli Chilen henki - joka puolikuivana on minulle mieluisampi kuin useimmat mielestäni liian kuivat ranskalaiset, italialaiset tai muut eurooppalaiset valkoviinit.

        Mikään suuri oluenystävä en ole ollut koskaan, en edes ammoisena sotilasurani aikoina, vaikka se kerhoillamme vuolaana virtasikin. ”Vanhana faitterina ” tietenkin tiedät, samoin oli myös niissä messeissämme. Kun jokaisena arki-iltana heti palveluksen päätyttyä saunamme oli kylpykunnossa, aina minäkin saunakaljani nautin, mutta myöhemmin illalla messissäämme - jos siellä kävin - otin jotakin muuta.

        Eilen illalla kuitenkin, kun minulla oli saunailta täällä kotonani. tulin nauttineeksi ensin pitkän ”ohraliemen” ja sen päälle vielä tuhdinpuoleisen viskin, viljatuotehan sekin on. Tänään olen siis nautiskellut vain tuota ”Chiilen henkeä” ja nytpä voin jo lähteä tästä iltapesuille Hyvän Yön toivotuksin Sinulle ja niille muillekin, jotka mahdollisesti sattuvat tämän lukemaan.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Vai käskee lääkäri Sinun välttämään noita tuotteita. Vaikka minulla on ollut tiettyjä vaivoja - ohitusleikkaus jo 21 vuotta sitten ja pallolaajennus kaksi vuotta sitten - lääkäri ei ole kieltänyt minua noista, vaikka eräistä muista nautinnoista. Kuten ruokavaliostani, jonka pitäisi olla melko rasvaton. Myös tupakasta, josta olin täysin erossa kauan, mutta jälleen se on tullut ainakin iltanautinnokseni. Näin kesällä pihassani lasillisen lisukkeena, talvella siihen ei ole houkutusta, kun sisällä en tietenkään tupakoi.

        Noista juomista. Jos olen terve, en kai koskaan mene nukkumaan ilman iltadrinkkiä. Vahvemmissa juomissa olin ennen viskin ystävä, mutta jo kauan mieluisin iltadrinkkini on ollut gin-tonic, usein kaksikin sellaista.

        Useammin kuitenkin pari tai kolmekin lasillista viiniä. Punaviiniä silloin, jos iltapalanani on ollut lihaperäistä. Valkoviiniä tänään, kun iltapalakseni söin halstrattua lohta, ihan kaupasta ostettua vain. Juomanani oli vain jääkaapissani oleva kolmen litran pakkaus chileläistä ”valkkaria” Esperitu de Chile - eli Chilen henki - joka puolikuivana on minulle mieluisampi kuin useimmat mielestäni liian kuivat ranskalaiset, italialaiset tai muut eurooppalaiset valkoviinit.

        Mikään suuri oluenystävä en ole ollut koskaan, en edes ammoisena sotilasurani aikoina, vaikka se kerhoillamme vuolaana virtasikin. ”Vanhana faitterina ” tietenkin tiedät, samoin oli myös niissä messeissämme. Kun jokaisena arki-iltana heti palveluksen päätyttyä saunamme oli kylpykunnossa, aina minäkin saunakaljani nautin, mutta myöhemmin illalla messissäämme - jos siellä kävin - otin jotakin muuta.

        Eilen illalla kuitenkin, kun minulla oli saunailta täällä kotonani. tulin nauttineeksi ensin pitkän ”ohraliemen” ja sen päälle vielä tuhdinpuoleisen viskin, viljatuotehan sekin on. Tänään olen siis nautiskellut vain tuota ”Chiilen henkeä” ja nytpä voin jo lähteä tästä iltapesuille Hyvän Yön toivotuksin Sinulle ja niille muillekin, jotka mahdollisesti sattuvat tämän lukemaan.

        Kapi muista kirja mukaan ja kunnon käteenveto. Se saa vanhan aliupseerin nukahtamaan ja näkemään painajaisiaan.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Vai käskee lääkäri Sinun välttämään noita tuotteita. Vaikka minulla on ollut tiettyjä vaivoja - ohitusleikkaus jo 21 vuotta sitten ja pallolaajennus kaksi vuotta sitten - lääkäri ei ole kieltänyt minua noista, vaikka eräistä muista nautinnoista. Kuten ruokavaliostani, jonka pitäisi olla melko rasvaton. Myös tupakasta, josta olin täysin erossa kauan, mutta jälleen se on tullut ainakin iltanautinnokseni. Näin kesällä pihassani lasillisen lisukkeena, talvella siihen ei ole houkutusta, kun sisällä en tietenkään tupakoi.

        Noista juomista. Jos olen terve, en kai koskaan mene nukkumaan ilman iltadrinkkiä. Vahvemmissa juomissa olin ennen viskin ystävä, mutta jo kauan mieluisin iltadrinkkini on ollut gin-tonic, usein kaksikin sellaista.

        Useammin kuitenkin pari tai kolmekin lasillista viiniä. Punaviiniä silloin, jos iltapalanani on ollut lihaperäistä. Valkoviiniä tänään, kun iltapalakseni söin halstrattua lohta, ihan kaupasta ostettua vain. Juomanani oli vain jääkaapissani oleva kolmen litran pakkaus chileläistä ”valkkaria” Esperitu de Chile - eli Chilen henki - joka puolikuivana on minulle mieluisampi kuin useimmat mielestäni liian kuivat ranskalaiset, italialaiset tai muut eurooppalaiset valkoviinit.

        Mikään suuri oluenystävä en ole ollut koskaan, en edes ammoisena sotilasurani aikoina, vaikka se kerhoillamme vuolaana virtasikin. ”Vanhana faitterina ” tietenkin tiedät, samoin oli myös niissä messeissämme. Kun jokaisena arki-iltana heti palveluksen päätyttyä saunamme oli kylpykunnossa, aina minäkin saunakaljani nautin, mutta myöhemmin illalla messissäämme - jos siellä kävin - otin jotakin muuta.

        Eilen illalla kuitenkin, kun minulla oli saunailta täällä kotonani. tulin nauttineeksi ensin pitkän ”ohraliemen” ja sen päälle vielä tuhdinpuoleisen viskin, viljatuotehan sekin on. Tänään olen siis nautiskellut vain tuota ”Chiilen henkeä” ja nytpä voin jo lähteä tästä iltapesuille Hyvän Yön toivotuksin Sinulle ja niille muillekin, jotka mahdollisesti sattuvat tämän lukemaan.

        Tällä on oikea Osmium 76, kirjoitin alussa nikillä Osku ja OsQ. Muistanet varmaan? Sitten nuo mitättömät omatekoiset upseerit ja inssit, kpukemistit, jotka eivät tienneet ja eivät tiedä vieläkään edes vanhan Kansakoulun laskuopin oppimäärää.
        Kun en rekisteröinyt nimimerkkiä Osmium 76, nämä mielettömän typerät kepuääliöt rekisteröivät sen ja kirjoittivat mitä törkeimpiä homo-yms.- juttuja sinusta nimimerkilläni, jota en suojannut, koska luulin, että kepulaisissa olisi joitakin hyviä käytöstapoja! Mutta ei ole ollut ei ole nyt ja tuskin tulee olemaan tulevaisuudessakaan.


      • kapi_ kirjoitti:

        Vai käskee lääkäri Sinun välttämään noita tuotteita. Vaikka minulla on ollut tiettyjä vaivoja - ohitusleikkaus jo 21 vuotta sitten ja pallolaajennus kaksi vuotta sitten - lääkäri ei ole kieltänyt minua noista, vaikka eräistä muista nautinnoista. Kuten ruokavaliostani, jonka pitäisi olla melko rasvaton. Myös tupakasta, josta olin täysin erossa kauan, mutta jälleen se on tullut ainakin iltanautinnokseni. Näin kesällä pihassani lasillisen lisukkeena, talvella siihen ei ole houkutusta, kun sisällä en tietenkään tupakoi.

        Noista juomista. Jos olen terve, en kai koskaan mene nukkumaan ilman iltadrinkkiä. Vahvemmissa juomissa olin ennen viskin ystävä, mutta jo kauan mieluisin iltadrinkkini on ollut gin-tonic, usein kaksikin sellaista.

        Useammin kuitenkin pari tai kolmekin lasillista viiniä. Punaviiniä silloin, jos iltapalanani on ollut lihaperäistä. Valkoviiniä tänään, kun iltapalakseni söin halstrattua lohta, ihan kaupasta ostettua vain. Juomanani oli vain jääkaapissani oleva kolmen litran pakkaus chileläistä ”valkkaria” Esperitu de Chile - eli Chilen henki - joka puolikuivana on minulle mieluisampi kuin useimmat mielestäni liian kuivat ranskalaiset, italialaiset tai muut eurooppalaiset valkoviinit.

        Mikään suuri oluenystävä en ole ollut koskaan, en edes ammoisena sotilasurani aikoina, vaikka se kerhoillamme vuolaana virtasikin. ”Vanhana faitterina ” tietenkin tiedät, samoin oli myös niissä messeissämme. Kun jokaisena arki-iltana heti palveluksen päätyttyä saunamme oli kylpykunnossa, aina minäkin saunakaljani nautin, mutta myöhemmin illalla messissäämme - jos siellä kävin - otin jotakin muuta.

        Eilen illalla kuitenkin, kun minulla oli saunailta täällä kotonani. tulin nauttineeksi ensin pitkän ”ohraliemen” ja sen päälle vielä tuhdinpuoleisen viskin, viljatuotehan sekin on. Tänään olen siis nautiskellut vain tuota ”Chiilen henkeä” ja nytpä voin jo lähteä tästä iltapesuille Hyvän Yön toivotuksin Sinulle ja niille muillekin, jotka mahdollisesti sattuvat tämän lukemaan.

        Täällä oikea Osmium76.
        Olen täysin raitis:
        tupakkaa en ole polttanut,
        enkä lasiin sylkenyt.
        No onhan sitä Armiroa, isän Klubi 77, Bostonia, Kenttiä, Philip Morrista ja Marlboroa myöhemmin tullut poltettua ja piippua Clania Caravelleä, Kiltaa, Rottingin sekoitusta.
        Kun kerroin kavereilleni että aion lopettaa sekä tupakoinnin että juomisen, niin kaikki varoittivat: "Älä hyvä mies lopeta, koska se udelleen aloittaminen oin niin vaikeaa."


      • Anonyymi
        aito-arska kirjoitti:

        Ainakin eilen oli näitä tarjolla, niin Ranskan ja Italian tuotteita kuin kotimaista ohralientä. Lääkäri käskee tosin terveys-syistä minua nykyään välttämään kumpiakin mutta mistä ne mitään tietävät.

        Työläiset eivät kuitenkaan siellä ja muualla osaa olla kuluttamatta syöpäläisten pelloilta tulevaa. En minäkään tajunut ennen valistusta tätä tärkeätä seikkaa. Tukijussien osuuskuntien ja keskojen kuraviineihin en koske. Se koskisi kulakkiin, jos pelkästään Helsingissä kaikki työläiset jättäisivät olvit ja altiat kauppaan.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Vai käskee lääkäri Sinun välttämään noita tuotteita. Vaikka minulla on ollut tiettyjä vaivoja - ohitusleikkaus jo 21 vuotta sitten ja pallolaajennus kaksi vuotta sitten - lääkäri ei ole kieltänyt minua noista, vaikka eräistä muista nautinnoista. Kuten ruokavaliostani, jonka pitäisi olla melko rasvaton. Myös tupakasta, josta olin täysin erossa kauan, mutta jälleen se on tullut ainakin iltanautinnokseni. Näin kesällä pihassani lasillisen lisukkeena, talvella siihen ei ole houkutusta, kun sisällä en tietenkään tupakoi.

        Noista juomista. Jos olen terve, en kai koskaan mene nukkumaan ilman iltadrinkkiä. Vahvemmissa juomissa olin ennen viskin ystävä, mutta jo kauan mieluisin iltadrinkkini on ollut gin-tonic, usein kaksikin sellaista.

        Useammin kuitenkin pari tai kolmekin lasillista viiniä. Punaviiniä silloin, jos iltapalanani on ollut lihaperäistä. Valkoviiniä tänään, kun iltapalakseni söin halstrattua lohta, ihan kaupasta ostettua vain. Juomanani oli vain jääkaapissani oleva kolmen litran pakkaus chileläistä ”valkkaria” Esperitu de Chile - eli Chilen henki - joka puolikuivana on minulle mieluisampi kuin useimmat mielestäni liian kuivat ranskalaiset, italialaiset tai muut eurooppalaiset valkoviinit.

        Mikään suuri oluenystävä en ole ollut koskaan, en edes ammoisena sotilasurani aikoina, vaikka se kerhoillamme vuolaana virtasikin. ”Vanhana faitterina ” tietenkin tiedät, samoin oli myös niissä messeissämme. Kun jokaisena arki-iltana heti palveluksen päätyttyä saunamme oli kylpykunnossa, aina minäkin saunakaljani nautin, mutta myöhemmin illalla messissäämme - jos siellä kävin - otin jotakin muuta.

        Eilen illalla kuitenkin, kun minulla oli saunailta täällä kotonani. tulin nauttineeksi ensin pitkän ”ohraliemen” ja sen päälle vielä tuhdinpuoleisen viskin, viljatuotehan sekin on. Tänään olen siis nautiskellut vain tuota ”Chiilen henkeä” ja nytpä voin jo lähteä tästä iltapesuille Hyvän Yön toivotuksin Sinulle ja niille muillekin, jotka mahdollisesti sattuvat tämän lukemaan.

        Miten luulet tukijussien tienaavan huonolaatuisella ohralla. Isojen kaupunkien duunareiden avulla tietenkin. Pelkästään Sörnäisissä asuvien kitaan menee paljon Varsinais-Suomen ja Pohjanmaan laadultaan huonosta ohrasta jalostettua ureaa. Suomalaista ohraa eivät edes kehitysmaat osta, leipää siitä ei juuri saa. Johonkin se ohra täytyy syöpäläisten survoa. Työväki pysyy humalassa ja kulakkisuku äveriäänä.


      • Anonyymi
        osmium1 kirjoitti:

        Täällä oikea Osmium76.
        Olen täysin raitis:
        tupakkaa en ole polttanut,
        enkä lasiin sylkenyt.
        No onhan sitä Armiroa, isän Klubi 77, Bostonia, Kenttiä, Philip Morrista ja Marlboroa myöhemmin tullut poltettua ja piippua Clania Caravelleä, Kiltaa, Rottingin sekoitusta.
        Kun kerroin kavereilleni että aion lopettaa sekä tupakoinnin että juomisen, niin kaikki varoittivat: "Älä hyvä mies lopeta, koska se udelleen aloittaminen oin niin vaikeaa."

        Joko Osmium on pujama päällä.
        Kapi pitää yöpujamaa päivälläkin, on sitten valmiina päällä iltayöstä, kun on hömpsyt ottanut, ja kirjan kanssa kapuaa sänkyyn.


    • Anonyymi

      Ässärykmentissä oli koko jatkosodan suurin "käpykaartilaisuus", kieltäytymisiä ja karkuruutta esiintyi enemmän kuin muissa yksiköissä. Joukkokieltäytymiset esim Karhumäen valtauksen yhteydessä vaaransivat jopa muiden yksiköiden toimintaa.

      Ainoastaan vankiloista kerätty Nikke Pärmin johtama erillispataljoona, ErP21 "Musta nuoli", päihitti Ässän tuossa asiassa, se johtui taas siitä, että Pärmin joukoissa oli paljon poliittisista syistä vangittuja, joista moni loikkasi puna-armeijan rivistöön tai käpykaartiin, näin mm. myöhempi sisäministeri Yrjö Leino. Kun nämä ryönäläiset oli siivottu takaisin telkien taa, Pärmin pataljoona oli huippua niin sotilaallisesti kuin moraalilataan. Toisin oli Ässän kanssa, nämä osastothan olivat osin samoilla rintamanosilla, ja sotapäiväkirjoista voi lukea karuttoman totuuden.

      • Anonyymi

        https://sotaveteraanit.fi/2018/06/12/myyttinen-assa-rykmentti/

        Ässä-rykmentti

        Ässä-rykmentti oli ”Kurvin kundeista”, eli Hämeentien mutkaa ympäröivien seutujen Sörnäisten, Harjun, Kallion ja Vallilan kasvateista koottu joukko. Talvisodassa he muodostivat Jalkaväkirykmentti 11:n, jatkosodassa heistä koottiin Jalkaväkirykmentti 26.

        Lähtökohdat olivat haastavat: edellisen sodan arvet olivat vielä sen verran hyvässä muistissa.

        – Tapahtumat, jotka käytiin läpi näillä kallioilla ja rannoilla sekä Stadin edustan saarilla jättivät syvät haavat monien mieliin. Kaikki haavat eivät ole ehkä vieläkään saaneet täysin sitä hoitoa, mitä ne olisivat tarvinneet jo useita sukupolvia sitten. Kuitenkin ja kaikesta huolimatta lähtivät näiden isien pojat yhteistä asiaa puolustamaan vielä vereksillä olevista isien haavoista huolimatta, pohti Stadin Slangi ry:n Esko Vepsä muistomerkillä pitämässään juhlapuheessa.

        Kovat oli oltavat, mutta kovia olivat miehetkin.

        – He taistelivat sillä sisulla ja rohkeudella sekä neuvokkuudella, jonka ankara työ, vaatimaton elämä ja vastuunkantamisen taito antoi niin yksilöille kuin ryhmällekin, joukolle ja joukko-osastolle kaluunoiden ja kaulusnappien määrään katsomatta, Vepsä muistutti.

        Talvisodan tappiot olivat kovat: Ässä- rykmentti menetti kaatuneina ja haavoittuneina yli kaksi kolmasosaa vahvuudestaan. Sotaan lähteneestä liki 2900 miehestä oli sodan päättyessä jäljellä reilu 850. Hengissä heistä on enää yksi, jatkosodan veteraaneja on elossa viisi.

        Lempinimensä Ässä-rykmentti sai joukko-osastotunnuksestaan, joka sattui olemaan kirjain ”S”. Nimensä veroisiksi he sotien aikana myös osoittautuivat.


        Ässä-rykmentin historia omana yksikkönään päättyi reilu puoli vuotta jatkosodan alkamisen jälkeen. Tähän johtaneita tapahtumia ympäröi vähintään samanlainen myyttisyys ja ristiriitaisuus.

        Heinäkuussa 1941 alkanut hyökkäysvaihe jatkui rykmentin kohdalla kuukausia vailla riittävää lepoa ja joukon menettäessä puolet vahvuudestaan. Rykmentti osallistui mm. Petroskoin eli Äänislinnan valtaukseen johtaneisiin taisteluihin.

        Joulukuun alussa se oli mukana Suomen hyökkäyssotavaiheen päättäneessä Karhumäen valtauksessa, jonka jälkeen uupuneet ja äärimmilleen ajetut miehet nousivat peräänkuuluttamaan reilumpaa kohtelua. Jotkut lähteet puhuvat jopa joukkokieltäytymisestä, mutta tämän väitteen Ässä-rykmentin perinnetoimikunnan tiedottaja Kari Björn kiistää. Karhumäen jälkeen osasto kuitenkin hajoitettiin.

        Siinä missä jotkut tulkitsisivat tuon niskoitteluna, näkee Vepsä tapauksessa esimerkin jostain ihan muusta.

        – Ässän miehet osoittivat Sörkan kundien mielenlujuutta ja rikkumatonta yhteishenkeä vaatiessaan oikeutta ja kohtuullisuutta joukkojen tehtäväjakoon ja mahdollisuutta viipyä edes hetken levossa saavutetuissa asemissa. Suurin tappioin oli edetty tavoitteeseen. Lepo oli tarpeen.


    • Täällä Helsingissä löytyy aivan kaikkea.

      Kävin äsken pyörälenkillä ja palasin Wotkinsilta ostamani makkarapaketti ja grillikyljyksiä joita kohta ryhdymme grillaamaan vaimoni kanssa. Tuon firman tuotteet ovat maailman parhaita lihajalostustuotteita maailmassa. Aitoa stadilaista.

      Julkista liikennettä ei myöskään voi liiaksi kehua. Ratikoilla, metrolla ja busseilla pääsee joka paikassa Helsingissä ja myös ympäryskaupunkeihin.

      Omaa autoa ei tarvitse päivittäisiin menoihin käyttää. Itselläni on halpa parin tonnin auto jolla kesäisin käymme mökillä, n.3000tkm tulee vuodessa ajoa pienellä japanilaisella autolla jossa litran moottori ja kulutus sen mukainen. Polkupyöriä käytämme myös paljon sillä välimatkat eivät täällä suuret ole. Mutta muuten käytämme toimivaa julkista liikennettä.

      Haluat katsoa kotimaista huippufutista tai kiekkoa, nähdä viimeiset leffat, nähdä huippioopperaa, -teatteria useita, konsertteja ja festivaaleja ympäri vuoden.You name it, we've got it

      Lapsille, nuorille ja aikuisille on kaikkea tarjontaa kaikkiin harrastuksiin.

      Maalla joskus puheissa yritetään väheksyä Helsinkiä ja helsinkiläisiä mutta senkin aito stadin kundi sietää koska tietää asian paremmin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      295
      6902
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      56
      2128
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1571
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1371
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      105
      1073
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      979
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      803
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      45
      786
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe