Shettikset ja Ajaminen

Mineral

Hei
Haluaisin tietää et millaset kärryt kannattaa ostaa shettiksel?Me hankitaan kesäks meidän shetukal kärryt meinaa..
Sit kysyisin vähän ajokokemuksia :D
Onko shettiksil hauska ajaa?
Kannataako ajaa asfaltilla?Eikös se kuluta hevosen kavioita?(jos ei oo kenkiä)
Sit mites se onnais kun on 2 hevosta ja toisel vaan ostetaan kärryt(siis sil shettiksel).Ja ne heppaset ei voi sietää kun ne erotetaan toisistaan ja haluisin ajaa tällä mun ponilla.Pitääks toisen sit ratsastaa sil hevosel ku toisel mennäää kärryil?
No jaa..Mä kirjoitin aika oudosti :D

6

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tipsu

      shettikselle vois olla ihan hyvät sellaiset poneille tarkoitetut treeni/kilpakärryt.

      esim. www.hekotarvike.com löytyy yhdet ponikärryt ja meidän ponilla on just sen malliset. ne on kevyet kärryt. ja kaksi mahtuu istuun.'

      mulla oli kans kaks heppaa yhtä aikaa (lämppäri ja shettis) ja kun ponilla lähti ajaan niin lämpönen hermostu vallan. se oli ajoreissuilla pakko laittaa talliin kun toisella ajettiin ja sillä välin se potki seinää vihaisena...

      mutta oli pakkotilanne koska toinen oli ori ja toinen tamma ja kun toi lämpönen sattui just oleen entinen ravuri niin vaikka sen kilpailuvietti oli silti vielä niin kova, että sen ei tarvinnut kuin kärryt ja valjaat nähdä niin se oli jo heti juokseen lähdössä...

      hevonen joka rakasti juoksemista :)

      mut jos heppas on sellasia et kilpauiluvietti ei ole niin rajusti esillä kuin meitin ravurilla oli niin voitte mennä niin että toinen menee toisella ja toinen toisella.

      meillä ehti olla vain vähän yli vuoden tunteen toi ravuri ja shettis ja ne kiintyi toisiinsa paljon. Kun tammikuussa lämppäri nukkui pois, oli shettis pitkään sekaisin kun etsi ystäväänsä.

      • Mineral

        Moi!
        Kiitos xD
        Aika surullista kun se ravuri nukkui pois :(
        Shettis jäi varmasti kaipaamaan..


    • Kertomus

      Kaikki tiet kuluttaa kavioita jos ei ole kenkiä. Asfaltilla ei saa mennä muuta kuin käyntiä, tulee jalat kovin kipeiksi ponilla muuten.

      Suosittelen kengittämään ponin jos sillä mennään muualla kuin pehmeällä nurmialustalla. Kavio kuluu ja säde tulee kipeäksi ja alkaa ontuminen ym vaivat. Helpompi ehkäistä kengittämällä :)

      • Mineral

        Meillä on kyllä polle kengitetty.


    • Ordinarily

      Itse henkilökohtaisesti tykkään ajella shettiksillä. Ne ovat mukavan pieniä ja persoonallisia ajaa ja aina jotain hauskaa niiden kanssa sattuu ja tapahuu. Mielestäni voisit haroitella ponienne kanssa erottamista toisistaan. Aloittaen ihan pienistä hetkistä ja antaa vaikka toiselle hetkeksi tarhaan heinää ja toisella pitää heinää vaikka näköetäisyydellä ja pikkuhiljaa aina pidetään kauemmin erossa toisistaan ja sillai... Itse ainakin totuttaisin näin, ettei tarvitse ruveta aitoja korjaamaan, kun ponit juoksee läpi. =)

      Onnea ajamiselle ja poniesi kanssa,
      Ordinarily

      • täävaan

        meillä vähän samanlainen juttu.. ollaan myös hommaamassa ponille kärryjä ja meillä kans toinen heppa, ja ne ovat nii kiintyneitä toisiinsa että kun poni on esim. viiden metrin päässä aitauksesa heppa on ihan sekasin, hirnuu, tärisee, se oikeasti varmaan pelkää että kaveri lähtee.. ja meidän hepat asuvat pihatossa niin helposti heppa tulee aidan läpi.. pitää aina lähteä talliin asti viemään.. vain sen takia että hepo on niin ponin perään.. jotenkin pitäisi rueta totuttelemaan niitä olemaan erossa toisitaan...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5534
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2476
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      55
      1694
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe