USA teki marhallin saariin kuuluvalla bikiniatollilla sarjan ydinasekokeita. Nyt tänä päivänä siellä on edelleenkin paikkoja, jotka säteilevät enemmän kuin tsernobyl. Kuullostaa pahalta vai mitä? Todellisuus on kuitenkin toinen. Todellisuudessa siellä suurimmalla osalla alueilta ihminen saa laskennallisesti VÄHEMMÄN säteilyä kuin suomalainen keskimääräisesti vuosittain.
Jopa pahiten saastuneilla alueilla jossa räjäytettiin isoimmat pommit säteilytasot jäävät 10 millisievertiin vuodessa kun esim ydinvoimatyöntekijöille katsotaan 20 millisievertin tasot turvalliseksi.
Alla oleva juttu on pitkä ja mutta se kannattaa lukea.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000006176673.html?ref=rss
Ydinsätelytasoja bikinillä.
3
65
Vastaukset
- Anonyymi
20 mSv:n lisäannosta, tai kokonaisannosta ei katsota turvalliseksi, vaan rajanvedossa on kyse teollisesta kompromissista, koska muuten kyseistä teollista toimintaa ei voisi harjoittaa. Ja sielläkin on raskaana olevien naisten annosrajat ihan jotain muuta.
Samasta kertoo myös se että Chernobyl on nykyisin luonnonpuisto ja ihmisten poistuessa, eläimet ja kasvit ovat vallanneet alueensa takaisin :)
- Anonyymi
"Samasta kertoo myös se että Chernobyl on nykyisin luonnonpuisto ja ihmisten poistuessa, eläimet ja kasvit ovat vallanneet alueensa takaisin :) "
Ja tietenkin se, että tarkoissa tutkimuksissa havaitaan Tshernobylin eläimillä mm mutaatiota, jotka heikentävät niiden selviytymistä.
Bikinillä on ennenkaikkea kyse siitä, että turvaan vietyä alkuperäiskansaa ei voi palauttaa, koska maaperässä on niin paljon mm Cs137 isotoopia, ettei siellä voi itse kasvattaa ruokaansa. Sama asia on laajoilla Tsernobylin saastuttamilla alueilla, ei pelkästää eristetyllä vyöhykkeellä, vaan myös mm Gomelin alueella Valkovenäjällä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72518- 1211781
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391487Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1231466Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1691308Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1571268- 1461260
- 521198
- 591138
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.531039