Onko teillä yhtä

Anonyymi

välinpitämätön vanhemmisto, kuin täällä päin Suomea?
Toivottavasti ei.

On helppo kunnioittaa vanhemmistoa, joka hoitaa tehtävänsä. Tehden työn kuten se Herralle kuuluukin tehdä. Kaitsee laumaa, ja palvelee lahjoillaan, mitä kullakin sattuu olemaan. Homma toimii, kun on Jumalan valitsema vanhemmisto, joka toimii Herran tahdon mukaan.
Sellaisia veljiä tulee pitää arvossa, ja kuten kirjoitin, heitä on helppo kunnioittaa.

Mutta, aina asiat eivät mene kuten pitäisi.
Jos vanhemmisto ja pastorit ovat täysin välinpitämättomiä tietyistä seurakunnan jäsenistä, se kertoo hukassa olevasta paimennuudesta. Onko tehtävä Jumalalta? Jos on, ainakaan sitä ei hoideta kuten hoitaa kuuluu. Joka on asetettu kaitsemaan laumaa, tarkoittaa sitä, että koko laumasta pidetään huolta. Jokaisesta.

Vanhemmisto valitsee uuden henkilön vanhemmistoon, jos ko. henkilö suostuu, hän tulee valituksi vanhemmistoon.
Jos vanhimmat ovat Jumalan tahdossa kulkevia, ongelmia tuskin tulee, ainakaan niin paljoa.
Virhevalinnan mahdollisuus on kuitenkin olemassa.
Uskon kuitenkin, että kun Jumalan asettama, ja Hänen mielensä mukainen vanhemmisto valitsee uuden veljen Herran tahtoa kysellen, rukoillen, kaikki menee hyvin.

On kuitenkin olemassa myös vanhemmistoja, joissa asiat eivät etene em. tavalla.
Riittää, kun on yksi tai kaksi vahvaa persoonaa, jotka syystä tai toisesta nauttivat kunnioitusta. He pitkälti määrittävät, millaisia henkilöitä vanhemmistoon esitetään.
Näin valinta onkin siirtynyt Jumalalta ihmisille.

Tällöin, valitettavasti voi käydä niin, että esitetään "mukavia, leppoisia ja hiljaisia" miehiä.
Heidän kanssaan on helppo työskennellä. Siksi, koska heitä on helppo hallita.
Näin oma asema korostuu, kun ympärillä on "joo joo" - miehiä. Henkilöitä, joilla ei ole omia mielipiteitä, tai jos onkin, ei rohkeutta tuoda niitä esille.

Kun vielä puuttuu aito huoli seurakuntalaisista, tilanne on kuten paikkakunnallani. Vanhemmisto pastorit mukaan lukien eivät välitä rahtuakaan niistä seurakuntalaisista, joita ei syystä tai toisesta seurakunnassa näy. Esim. kirkkohankkeen vuoksi sivuun jääneet saavatkin olla sivussa. Kukaan ei ota yhteyttä. Ei viikkoon, kuukauteen, vuoteen....
Kun tehtävä ei ole Herralta, tai siitä on pois poikettu, seuraukset ovat em. kaltaiset.
Mikä paimen/kaitsija on sellainen, jota lauma ei kiinnosta? Välinpitämättömyys viestii rakkaudettomuutta. Rakkaudettomuus taas sitä, että kyseessä on henkilö, jonka tulisi tehdä parannus. Tai jättää paikkansa, jos ei tehtäväänsä hoida.

24

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näitä herroina halliten tapauksia riittää. Muistaisivat sen, että joka haluaa olla suurin, sen tulee olla kaikkien palvelija.

      • Anonyymi

        Tuohon kun vielä lisätään nuori, "kaikkitietävä" pastori, soppa valmis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon kun vielä lisätään nuori, "kaikkitietävä" pastori, soppa valmis.

        Ja "kaikkitietävän" pastorin vaimo. Muotiahan on, että on "pastori pariskuntia".

        Sana ei tunne sellaista. Helluntaikirkko tuntee.....


    • Anonyymi

      Seurakunnan vanhimmistossa oleminen on aikuisten miesten statusleikki, en näe muuta virkaa ja seurakuntalaiset leikkivät kerholeikkejä yhtälailla. Pilipali puheita ja kahvituksia.

      • Anonyymi

        Aloituksessani en todellakaan pyri väheksymään vanhemmistoja. Siis niitä vanhemmistoja, jotka pyrkivät sydämestään hoitamaan tehtävänsä, tehden työn Herralle. En, miksi ihmeessä niin tekisin?
        Sellaiset veljet, jotka todella hoitavat tehtävänsä parhaansa mukaan, heitä tulee kunnioittaa. Ja en todellakaan odota täydellisyyttä, tiedämmehän mitä tekoa ihminen on.

        Kirjoituksessani kritisoin vanhemmistoa ja vanhemmistoja, jotka eivät välitä laumasta.
        Vanhemmiston tehtävä on toimia Jumalan tahdon mukaan, Sanaa kunnioittaen.
        Ei herroina halliten, vaan palvellen laumaa, joka heidän osakseen on suotu.
        Tehtävä ei ole puvussa ja kravatissa "pönöttämistä" ehtoolliskokouksessa, vaan kyse on palvelutehtävästä. Sisältää myös jalkautumista seurakuntalaisten pariin, ja niiden etsimistä, joita ei tilaisuuksissa näy. Jotka kuitenkin ovat kirjoilla srk:ssa.

        Ai niin, mitä sitten, jos kyseessä on Helluntaikirkko? Jos ei olekaan liittynyt Hkirkkoon? On ulkojäsen,..... kirjaimellisesti.
        Silloinhan ei ole varsinainen jäsen. Eikä "kirjoilla".
        Perään ei kysellä (ei kyllä muutenkaan).
        Herääkin kysymys, mikä seurakunta sellainen on? Onko Jumalan seurakunta laisinkaan?
        Miten Jumalan seurakuntaan sopii jäsenten eriarvoisuus.
        Ei mitenkään.

        Hesekiel
        34:1 Minulle tuli tämä Herran sana:
        34:2 "Ihmislapsi, ennusta Israelin paimenia vastaan, ennusta ja sano heille - paimenille: Näin sanoo Herra, Herra: Voi Israelin paimenia, jotka ovat itseänsä kainneet! Eikö paimenten ole kaittava lampaita?
        34:3 Te olette syöneet rasvat, pukeneet päällenne villat, teurastaneet lihavat; mutta ette ole kainneet laumaa,
        34:4 ette ole vahvistaneet heikkoja, ette ole parantaneet sairaita, sitoneet haavoittuneita, tuoneet takaisin eksyneitä, etsineet kadonneita, vaan te olette vallinneet niitä tylysti ja väkivaltaisesti.
        34:5 Ja niin ne ovat hajaantuneet paimenta vailla ja joutuneet kaikkien metsän petojen syötäviksi - hajaantuneet ne ovat.
        34:6 Minun lampaani harhailevat kaikilla vuorilla ja kaikilla korkeilla kukkuloilla; pitkin koko maata ovat minun lampaani hajallaan, eikä kenkään niistä välitä eikä niitä etsi.
        34:7 Sentähden, paimenet, kuulkaa Herran sana:
        34:8 Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, totisesti, koska minun lampaani ovat ryöstettävinä ja koska minun lampaani ovat kaikkien metsän petojen syötävinä, kun paimenta ei ole ja kun minun paimeneni eivät välitä minun lampaistani, vaan minun paimeneni kaitsevat itseänsä, eivätkä kaitse minun lampaitani,
        34:9 sentähden, paimenet, kuulkaa Herran sana:
        34:10 Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä käyn paimenten kimppuun, vaadin lampaani heidän kädestänsä ja teen lopun heidän lammasten-kaitsennastaan, eivätkä paimenet saa enää kaita itseänsä. Minä pelastan lampaani heidän kidastansa, eivätkä ne sitten enää ole heidän syötävinänsä.
        34:11 Sillä näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä itse etsin lampaani ja pidän niistä huolen.
        34:12 Niinkuin paimen pitää huolen laumastaan, kun hän on lampaittensa keskellä ja ne ovat hajallaan, niin minä pidän huolen lampaistani, ja minä pelastan ne joka paikasta, minne ne ovat hajaantuneet pilvisenä ja pimeänä päivänä.

        T. Aloittaja


      • Anonyymi

        Aloittaja olet täysin oikeassa. Jumala armahtakoon seurakuntiamme ja olkoon väkevänä apuna jokaiselle joka tuo valoa tämän pimeyden keskelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksessani en todellakaan pyri väheksymään vanhemmistoja. Siis niitä vanhemmistoja, jotka pyrkivät sydämestään hoitamaan tehtävänsä, tehden työn Herralle. En, miksi ihmeessä niin tekisin?
        Sellaiset veljet, jotka todella hoitavat tehtävänsä parhaansa mukaan, heitä tulee kunnioittaa. Ja en todellakaan odota täydellisyyttä, tiedämmehän mitä tekoa ihminen on.

        Kirjoituksessani kritisoin vanhemmistoa ja vanhemmistoja, jotka eivät välitä laumasta.
        Vanhemmiston tehtävä on toimia Jumalan tahdon mukaan, Sanaa kunnioittaen.
        Ei herroina halliten, vaan palvellen laumaa, joka heidän osakseen on suotu.
        Tehtävä ei ole puvussa ja kravatissa "pönöttämistä" ehtoolliskokouksessa, vaan kyse on palvelutehtävästä. Sisältää myös jalkautumista seurakuntalaisten pariin, ja niiden etsimistä, joita ei tilaisuuksissa näy. Jotka kuitenkin ovat kirjoilla srk:ssa.

        Ai niin, mitä sitten, jos kyseessä on Helluntaikirkko? Jos ei olekaan liittynyt Hkirkkoon? On ulkojäsen,..... kirjaimellisesti.
        Silloinhan ei ole varsinainen jäsen. Eikä "kirjoilla".
        Perään ei kysellä (ei kyllä muutenkaan).
        Herääkin kysymys, mikä seurakunta sellainen on? Onko Jumalan seurakunta laisinkaan?
        Miten Jumalan seurakuntaan sopii jäsenten eriarvoisuus.
        Ei mitenkään.

        Hesekiel
        34:1 Minulle tuli tämä Herran sana:
        34:2 "Ihmislapsi, ennusta Israelin paimenia vastaan, ennusta ja sano heille - paimenille: Näin sanoo Herra, Herra: Voi Israelin paimenia, jotka ovat itseänsä kainneet! Eikö paimenten ole kaittava lampaita?
        34:3 Te olette syöneet rasvat, pukeneet päällenne villat, teurastaneet lihavat; mutta ette ole kainneet laumaa,
        34:4 ette ole vahvistaneet heikkoja, ette ole parantaneet sairaita, sitoneet haavoittuneita, tuoneet takaisin eksyneitä, etsineet kadonneita, vaan te olette vallinneet niitä tylysti ja väkivaltaisesti.
        34:5 Ja niin ne ovat hajaantuneet paimenta vailla ja joutuneet kaikkien metsän petojen syötäviksi - hajaantuneet ne ovat.
        34:6 Minun lampaani harhailevat kaikilla vuorilla ja kaikilla korkeilla kukkuloilla; pitkin koko maata ovat minun lampaani hajallaan, eikä kenkään niistä välitä eikä niitä etsi.
        34:7 Sentähden, paimenet, kuulkaa Herran sana:
        34:8 Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, totisesti, koska minun lampaani ovat ryöstettävinä ja koska minun lampaani ovat kaikkien metsän petojen syötävinä, kun paimenta ei ole ja kun minun paimeneni eivät välitä minun lampaistani, vaan minun paimeneni kaitsevat itseänsä, eivätkä kaitse minun lampaitani,
        34:9 sentähden, paimenet, kuulkaa Herran sana:
        34:10 Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä käyn paimenten kimppuun, vaadin lampaani heidän kädestänsä ja teen lopun heidän lammasten-kaitsennastaan, eivätkä paimenet saa enää kaita itseänsä. Minä pelastan lampaani heidän kidastansa, eivätkä ne sitten enää ole heidän syötävinänsä.
        34:11 Sillä näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä itse etsin lampaani ja pidän niistä huolen.
        34:12 Niinkuin paimen pitää huolen laumastaan, kun hän on lampaittensa keskellä ja ne ovat hajallaan, niin minä pidän huolen lampaistani, ja minä pelastan ne joka paikasta, minne ne ovat hajaantuneet pilvisenä ja pimeänä päivänä.

        T. Aloittaja

        Aloittaja olet oikeassa tuossa asiassa.

        Itse sain Herralta tuon Hes 34 kohdan jo noin 10v. sitten.

        Herra sanoi silloin jo, että se kuvastaa hyvin ja oikein, Suomen eri seurakuntien toimintaa.

        Mutta Hän on myös puhunut siitä, että uudestisyntyneen ei tulisi kuulua yhtään mihinkään tuollaiseen "seurakuntaan" "kirkkokuntaan", koska ne ovat puolueita ja lahkoja eli eriseuroja !

        Siis nyt on Kristus jaettu !

        Eli Kristuksen srk ruumis on oppiraja-aidoilla eristetty erilleen ja se todellinen Seurakunta ei voi millään toimia yhtenä ja yhdessä eli kunnolla.

        1. Korinttolaiskirje 1
        11 Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne.
        12 Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen".
        13 Onko Kristus jaettu?

        Tuossa kohtaa vielä Seurakunta oli yhdessä mutta sen sisällä oli jo puolueita, ja Paavali vakavasti varoitti jakamasta Kristusta eli Seurakuntaa.

        Tässä oli yksi asiakokonaisuus lisää tutkittavaksi, sillä nythän siis Kristus jon jaettu samaan tyyliiin kuin tuossa Paavali kertoi olleen sisäistä jakoa jo, mutta nyt Kristus on siis jo käytännön tasolla jaettu eriseuraisuuden ja lahkolaisuuden vuoksi.

        Toinen asia josta Herra on puhunut jo aikoja sitten, on se, että nuo väärät paimenet ovat Jumalan kuritusta meille, kun emme ole kuunneleet ja totelleet Sanaa.

        Siis Sana kirjoittaa meidän tilanteestamme Suomessa näin myös:

        Jes. 3:12 Minun kansani käskijät ovat lapsia, ja naiset sitä hallitsevat. Kansani, sinun johtajasi ovat eksyttäjiä, he ovat hämmentäneet sinun polkujesi suunnan.

        Jes. 3:4 Ja minä panen nuorukaiset heille päämiehiksi, ja pahankuriset hallitsevat heitä.

        Huom. siis tässä jälkimmäisessä " MINÄ PANEN" eli Jumala on sallinut tämän, ja se on siis Jumalan kuritusta, että me heräisimme !

        Tätäkin asiakokonaisuutta kannattaa tutkia ja miettiä Herran edessä.

        Sen verran vielä, että "nuorukaiset" eivät tarkoita siis iältään nuoria, vaan Hengellisesti kasvamattomia uskovia, moni hyvin vanhakin uskova siis on yhä Hengellisesti lapsen tasolla, siis tähän tyyliin.

        Hepr. 5:12 Sillä te, joiden olisi jo aika olla opettajia, olette taas sen tarpeessa, että teille opetetaan Jumalan sanojen ensimmäisiä alkeita; te olette tulleet maitoa tarvitseviksi, ei vahvaa ruokaa.


    • Anonyymi

      Perään ei kysellä. Niinpä. Nykyään on paha mennä kyselemäänkään. Kyselyn kohde voi vaikka ahdistua ja heittäytyä uskonnon uhriksi.

    • Anonyymi

      Nooo 50 vuottaki voi taivasmatkaa tehä niin ettei kukaa vanhin paimen tervehi. sano paria sanaa. vaiha kuulumisia. sano että muksva nähä. Varmaan menee ihan paimentamatta tämä loppuki.

    • Anonyymi

      Vanhemmisto on Jumalan asettama. Tärkeä. Jotain mietteitä. Vielä 70-luvulla noudatettiin kirjoittamatonta sääntöä. Kun jää eläkkeelle, lopettaa myös työn vanhemmistossa. Nyt ollaan vanhemmistossa jopa 80-vuotiaaksi. Kaikki eivät halua luopua paikastaan. En usko, että kukaan on korvaamaton. Nuoria miehiä on kyllä tulossa.

      • Anonyymi

        Nuoria miehiä ei ole välttämättä saatavilla. Jos vanhemmisto ei Jumalalle kuuliainen, karkottaa tervehenkisiä pois. Piittaamaton, välinpitämätön vanhemmisto saa paljon aikaan pahaa. Jos todellinen huoli ja vastuu laumasta, ei esim. olisi koskaan annettu sellaisen asian, kuin Helluntaikirkko, tulla rikkomaan uskovien yhteyttä.
        Ja jakamaan seurakuntalaisia jäseniin ja ulkojäseniin. Tuollainen jako ei ole Jumalasta.

        Niinpä moni onkin lähtenyt pois, koska ei koe paikkaa kodikseen.


    • Anonyymi

      Ongelma on todellinen monella paikkakunnalla. Ongelma on myös välinpitämättomat seurakuntalaiset. Kaikki käy....

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Vaikea sanoa kaikkia syitä avioeroihin. Syitä on varmaan monia. Minusta avioliitto ei ole ratkaisematon yhtälö. 37v olen ollut onnellisessa avioliitossa. Siinäkin käytetään talonpoikais järkeä.


      • Anonyymi

        Toi oli ihan paras: Avioerot on vanhimmiston syy :)


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Höpö höpö !

        Siletä löytyy vain Weijo Lindroos joka eksyttää kun väittää vesikasteen pelastavan ja pesevän syntejä, vaikka syntien pesemiseen kelpaa vain ja ainoastaan Kristuksen veri !

        Weijo on hyvä malli esimekki väärästä paimenesta joka määrää autoritäärisesti toisia ja heidän uskoaan !!!

        Kyse on siis vain uudesta eriseurasta eli lahkosta eli puolueesta eli Weijolaisuus, johon kelpaavat vain ne, jotka uskovat kuten Weijo määrää !!!!

        Varokaa näitä !


    • Anonyymi

      Seurakunnissa ei ole rivijäsenellä mitään mshdollisuutta vaikuttaa mihinkään. Jopa aloitelaatukko on poistettu eteisen nurkasta. Vangimmistot ovat niin näkymättömiä ja olemattomia, ettei ole mitään käsitystä heidän ajattelustaan ja visioistaan. Varmaan he lakisääteiset vastuunsa hoitavat etupäässä hyvin. Mutta en ihmettele, miksi seurakunnat eivät kasva, ne ovat kuin suljettuja salaseuroja, joista puuttuu vapaa keskustelu.

    • Anonyymi

      Rahalla hoidetaan se, että homma , sisäpiiri, pyörii, aivankuin ketään uusia ei tarvittaisikaan.

      • Anonyymi

        Niin ainakin paikallisessa Helluntaikirkossa. Kunhan rahaa tulee, kaikki ok. Viis ihmisistä.
        IK opistolta tullut besserwisseri luulee, että on hyväkin johtaja. Kasvamaan pitäisi laittaa.


    • Anonyymi

      Meillä hoitaa koko suku seurakunnan työmuodot!
      Se oli sitten siinä.

    • Anonyymi

      Pahinta on istua tumput suorana 1,5 h. kun yksi saarnaajaa saarnaa piiitkään ja erilaiset musiikkiryhmät esittävät ohjelmaa. Seurakuntalaiset eivät kaipaa ohjelmaa, vaan osallistumista .Pitäisi olla vähintään 4-5 yh eislaulua ja 2-3 lyhyttä saarnaa, joita pitäisivät va himmisto ja seurakuntalaiset, saarnaajan ohella tietenkin. Sasrnaajan tehtävä olisi huolehtia siitä, että jokainen halukas saa tehdä jotain ja kouluttaa ja neuvoa näihin tehtäviin. Esim. uhrin kanto voitaisiin delegoida muille kuin vanhimmistolle. Nuoret voisivat jskas laulukirjoja. Vanhimmisto rouvineen vuorottelisi voisi tervehtiä tulijat ovella . Erityisesti heifän pitäisi huomioida harvoin kävijät ja ne, joilla ei ole juttuseuraa. Joka seuralunnassa pitäisi olla Fida- vastasva sekä Iso-Kirja vastaava, jotka tiedottaisivat ja mainostaisivat näitä silloin tällöin. Kaikissa työtehtävissä pitäisi olla tiimi js tiiminvetäjä, ja heifän nimensä tulisi olla kaikkien tiedossa. Nyt on 52x vuodessa saarnasjan nimi kokouksen yhtrydessä kuin hän olisi yksityisyrityäjä. Tehtävät ja työt pitää jakaa niin pieniin talkoorupeamiin, että ihmiset uskaltavat sitoutua niitä hoitamaan..Tässä muutama hyvä ehdotus, joiden toteuttamista kannattaa kokeilla.

    • Anonyymi

      Taitaa olla. Sehän on mahdollista monissa kirkoissa, kun jäsenet hyväksyvät kaiken, mitä johto tekee. Siitäkin huolimatta, että johto tekee täysin Sanan vastaisia päätöksiä.

      Mutta eihän kunnon uskova "riitele".
      Luuletteko, että on hyvän kristityn merkki olla aina hiljaa, puuttumatta vääryyksiin?
      Sallia vääryys ja synti vaikenemalla. Pois se.

      • Anonyymi

        Jokaisella tuntuu olevan oma totuus ja oma mielikuva jumalansa.
        Näin ei kuitenkaan ole todellisuudessa.
        Joulupukin voi kuvitella mieleisekseen mutta Jumala on se mikä Hän on.
        Vaikeata individualistisille nykyajan yksilöille...


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1950
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1529
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      137
      1350
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1230
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1029
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      982
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      947
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      113
      917
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      761
    Aihe