Kerran kuussa

Päivälleen viisikymmentä vuotta sitten ihminen astui ensimmäistä kerta kuuhun, vaikka mormoniprofeetta oli nimenomaan sanonut, että ihminen ei koskaan tue pääsemään kuuhun. Hän ei tiennyt sitäkään, että ei ihmisen lähettäminen kuuhun ole sentään muuta kuin rakettitiedettä.

Mitkä olivat astronautti Buzz Aldrinin ensimmäiset sanat kuussa? No tietenkin: "”Kaunista, kaunista, mahtava autius” (engl. ”Beautiful. Beautiful. Magnificent desolation”).

17

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isäni (s. 1927) kertoi laskeneensa lukion pitkässä matematiikassa laskutehtävän, jossa tuli todistaa, että ihminen ei pysty koskaan irtautumaan maan vetovoimakentästä ja lentämään toiselle taivaankappaleelle.

      Jos joku sai tuokseksi että pystyy, lasku oli väärin.

      • Todellinen profeetta olisi saanut Jumalalta ilmoituksen, että kyllä pystyy. Mutta mormoneillahan ei todellisia profeettoja olekaan, vain joka asiassa erehtyväisiä tai tietämättömiä.


      • Anonyymi
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Todellinen profeetta olisi saanut Jumalalta ilmoituksen, että kyllä pystyy. Mutta mormoneillahan ei todellisia profeettoja olekaan, vain joka asiassa erehtyväisiä tai tietämättömiä.

        Rivimormonien kannalta on valitettavaa että ei ole mitään nopeaa keinoa tietää puhuuko profeetta ilmoitettua totuutta vai höpiseekö omia mielipiteitä erehtyväisenä ihmisenä. Yleensä vasta profeetan kuoltua selviää kiertoteitse että profeetta olikin puhunut omiaan eikä kirkko (enää) hyväksy hänen puheitaan.

        samar1n


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rivimormonien kannalta on valitettavaa että ei ole mitään nopeaa keinoa tietää puhuuko profeetta ilmoitettua totuutta vai höpiseekö omia mielipiteitä erehtyväisenä ihmisenä. Yleensä vasta profeetan kuoltua selviää kiertoteitse että profeetta olikin puhunut omiaan eikä kirkko (enää) hyväksy hänen puheitaan.

        samar1n

        Poikkeuksena tietysti Josep Fielding Smithin puheet kuuhun pääsemättömyydestä. Nehän osoitettiin hyvinkin pian niiden lausumisen jälkeen perättömiksi.

        samar1n


      • Anonyymi kirjoitti:

        Poikkeuksena tietysti Josep Fielding Smithin puheet kuuhun pääsemättömyydestä. Nehän osoitettiin hyvinkin pian niiden lausumisen jälkeen perättömiksi.

        samar1n

        En ymmärrä, miksi profeetan pitää ottaa kantaa tällaisiin asioihin. Samaa sarjaa kuin Smithin siipikarjanruokintaohje. Suutarit pysyköön lestissään ja ohjatkoon mormoneja hengellisissä asioissa.


      • hopealanka kirjoitti:

        En ymmärrä, miksi profeetan pitää ottaa kantaa tällaisiin asioihin. Samaa sarjaa kuin Smithin siipikarjanruokintaohje. Suutarit pysyköön lestissään ja ohjatkoon mormoneja hengellisissä asioissa.

        Ehkä siksi, että kaikki normaaliälyiset tajuavat heidät vääriksi profeetoiksi.


      • Höpölöpsis kirjoitti:

        Ehkä siksi, että kaikki normaaliälyiset tajuavat heidät vääriksi profeetoiksi.

        "Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan."

        Näin on, kannattaa katsoa hedelmiä: siveettömyys, rasismi, ahneus.


      • Anonyymi
        hopealanka kirjoitti:

        "Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan."

        Näin on, kannattaa katsoa hedelmiä: siveettömyys, rasismi, ahneus.

        Vaikka Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko pyrkiikin tekemään pesäeroa moniavioisiin fundamentalistisuuntauksiin niin on tosiasia että esim. Fundamentalistinen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko (FLDS-kirkko) ja Warren Steed Jeffs ovat Joseph Smithin työn hedelmiä.


    • Mitä astronautit kertoivat maahan, kun he huomasivat kuuperän olevan pehmeää?

      "Juustoa. We have a problem. "

    • Anonyymi

      Smithillä oli yli 30 "vaimoa". Melkein jokainen "vaimo" siis mahdollisesti sai Smithin huomion itselleen kerran kuussa.

      Brighamin "vaimoilla" ei ollut yhtä hyvä tuuri. Heitä oli niin paljon että eivät välttämättä saaneet miestään edes kerran kuussa.

      samar1n


      • Anonyymi

        Ainakin niille vaimoille jotka nauttivat ja iloitsivat seksistä aiheutui varmaankin mielipahaa kun miehen aika ei heille riittänyt ehkä niin usein kuin olisivat halunneet.

        Harriet Amelia Folsomin sanottiin olevan Brighamin suosikkivaimo. Amelia oli 24-vuotias kun 61-vuotias Young nai hänet. Amelia ei synnyttänyt profeetalle lapsia ja lapsettomana hänen olikin helppo mm. matukustaa profeetan kanssa. Hän oli usein myös edustamassa juhlissa ja muissa tilaisuuksissa kuvernööriprofeetta miehensä rinnalla. Osa Youngin vaimoista erosi profeetasta eli mitään selestistä auvoa ei avioelämä kaikille profeetta Youngin vaimoille ollut.

        samar1n


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin niille vaimoille jotka nauttivat ja iloitsivat seksistä aiheutui varmaankin mielipahaa kun miehen aika ei heille riittänyt ehkä niin usein kuin olisivat halunneet.

        Harriet Amelia Folsomin sanottiin olevan Brighamin suosikkivaimo. Amelia oli 24-vuotias kun 61-vuotias Young nai hänet. Amelia ei synnyttänyt profeetalle lapsia ja lapsettomana hänen olikin helppo mm. matukustaa profeetan kanssa. Hän oli usein myös edustamassa juhlissa ja muissa tilaisuuksissa kuvernööriprofeetta miehensä rinnalla. Osa Youngin vaimoista erosi profeetasta eli mitään selestistä auvoa ei avioelämä kaikille profeetta Youngin vaimoille ollut.

        samar1n

        Tässä valokuva profeetasta suosikkivaimonsa Amelian kanssa.
        https://contentdm.lib.byu.edu/digital/collection/RelEd/id/2983/

        samar1n


    • Anonyymi

      Pääekonomisti käy kaikkien pyhimmäsä joka kuusi. Paitsi joulu.

    • Avoi kysymys Ollille, joka pitää itseään mormonismin asiantuntijana. Harrastivatko mormonipukit haareminsa kanssa kimppakivaa?

      • Anonyymi

        Ollin vastausta odotellessa heitän oman veikkaukseni kehiin että ainakaan Emma ei kimppakivaan suostunut.

        samar1n


      • Aikaisemmin seurakunnanjhtajat puuttuivat hyvinkin yksityiskohtaisesti avioparien intiimisuhteeseen. Nykyisin ohje on olla kyselemättä yksityiskohtia. Pariskunta vastaa oman omantuntonsa mukaan kysymykseen "oletko noudattanut siveyden lakia?".

        Jos temppelipuhuttelussa oleva jäsen epäröi vastata myönteisesti, piispoja kehotetaan tiukasti olemaan kiinnostumatta yksityiskohdista. On vain kehotettava lopettamaan itseä arveluttava seksuaalinen toiminta ja rukoiltava asiassa johdatusta. Asia on hieman kimurantti, sillä myös monessa osavaltiossa on seksin harjoittamiseen liittyviä lakeja:

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suuseksi-kielletty-ovatko-tassa-yhdysvaltojen-oudoimmat-seksilait/6050374

        Oma arvaukseni kysymykseesi on, että asiassa toimittiin mormonimiehen toivomalla tavalla, joten kuka mitenkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      55
      1553
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1228
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1044
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe