Kuka saa kastaa uskovien upotuskasteella?

Pitääkö mielestänne olla pastori tms vai saako kuka tahansa, mies tai nainen, Jeesukseen uskova ja itse uskovien upotuskasteella käynyt kastaa muita uskoon tulleita?
Ilmoita


40 Vastausta

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.


Ihan kuka tahansa saa mutta ei tarvi.
Ilmoita
On hyvä ottaa selville Raamatun opettajien mielide. Tässä löytyi yksi sellainen:
http://jeesus-on-herra.com/aloita-rukoillen/
1 VASTAUS:
Kas , hienoa kun satuit löytämään tuollaisen linkin.
Ja kiva että laitoit meille kaikille.
Kukaan meistä ei varmaan olekaan koskaan kyseiseen linkkiin törmännyt.
Ei ainakaan tällä forumilla.

(Jos ymmärrä ironian.)
+Lisää kommentti
Opetus oli selvää. Kastaa voi ainoastaan sellainen, joka nauttii seurakunnan luottamusta.
"Kaste on seurakunnallinen toimenpide."

Kiitos http://Jeesus-on-Herra.com/
2 VASTAUSTA:
Okei, jos kuitenkin joku sellainen kastaa, joka ei nauti seurakunnan luottamusta, niin kastetaanko uudelleen?
Mitä Raamattu sanoo?
Nauttivatko paavi ja arkkipiispa Luoma seurakunnan luottamusta?

Jos jompikumpi heistä kastaisi jonkun uskoon tulleen, niin kelpaisiko se kaste?
Mitä Raamattu sanoo? Mikä on sen selvä opetus?
Anonyymi kirjoitti:
Okei, jos kuitenkin joku sellainen kastaa, joka ei nauti seurakunnan luottamusta, niin kastetaanko uudelleen?
Mitä Raamattu sanoo?
Nauttivatko paavi ja arkkipiispa Luoma seurakunnan luottamusta?

Jos jompikumpi heistä kastaisi jonkun uskoon tulleen, niin kelpaisiko se kaste?
Mitä Raamattu sanoo? Mikä on sen selvä opetus?
Niin, miten on ?
Hyväksyisivätkö Lindroos ja Laurent seurakuntaansa jonkun uskovan, jonka Luoma on kastanut?
Nauttiiko Luoma ja nauttivatko muut kirkon papit ko. henkilöiden edustaman seurakunnan luottamusta?
Jos eivät nauti, niin kastatteko uudestaan?

Voisiko linkittäjä kertoa? Laittoiko jompikumpi mainituista herroista linkin?
+Lisää kommentti
Kaste on ihmisen ja Jumalan välinen asia, eikä siis mikään seurakunnallinen toimenpide.

MUTTA, koska ihmiset rakastavat kaikenlaisia sääntöjä, siitä ontehty seurakunnallinen toimenpide.

Uskoontulleen kastaminen ja seurakunta ovat kaksi erillistä asiaa, aivan kuin uskoontulo, ei se ole mikään seurakunnallinen asia, vaan syntisen ihmisen pääseminen oikeaan tilaan suhteessa Jumalaan, ja siinä voiolla seurakunt avälikappaleena mutta ei tarvitse olla.
Ilmoita
Kristinuskon alkuaikana kaikki hengellinen toiminta ohjattiin tapahtuvaksi seurakunnan kautta. Se on edelleen voimassa oleva Raamatun opetus. Pyhä Henki ohjaa srk.n toimintaa erilaisten palvelutehtävien piirissä ja niiden kautta, mm. vanhimpien valvonnassa. Efes. 4:11-16. Katso myös 1 Piet. 5:1-5/ Hebr.13:17 ja 1 Tes. 5:12-13 sekä 1 Tim. 5:17-19. –
”Tiedättehän tekin, filippiläiset, että evankeliumin alkuaikoina, kun lähdin Makedoniasta, ei mikään muu seurakunta kuin te yksin käynyt minun kanssani tiliyhteyteen annetusta ja vastaanotetusta. … .” Filip. 4:15–17. Rahan käyttöä siis valvottiin alistumalla ”tiliyhteyteen annetusta ja vastaan otetusta!” Yhteisesti hyväksytty käytäntö muodostui selkeäksi opiksi kaikilla paikkakunnilla. 1 Kor. 16:1,2.
Mekin uhraamme iloiten varoistamme oman paikkakuntamme Jumalan seurakunnan työhön. Näin ”kannamme kortemme yhteiseen kekoon.”– Kol. 2:19. Ef. 4:16.
Raha-asiasta on opetusta mm. Apt. 6. 1 Kor. 9. ja 16:1-4. 2 Kor. 8-9; Room.16:17-18. Filip.3:18-19.

”Ja me lähetämme hänen kanssaan veljen, jota evankeliumin julistamisesta kiitetään kaikissa seurakunnissa ja jonka seurakunnat vielä sen lisäksi myös ovat valinneet matkatoveriksemme viemään tätä rakkauden lahjaa, … . …
… meidän veljemme taas ovat seurakuntien lähettiläitä, ovat Kristuksen kunnia. Kun te siis osoitatte heille rakkauttanne … , niin teette sen seurakuntien edessä.” 2 Kor.8:18,19,23,24. – ”Seurakunta varusti heidät matkalle..” Apt. 15:3,22. RK.
Jokaisen kristityn tulee siis olla ”seurakunnan lähettiläs” ja kehottaa kaikki uskovat mukaan yhteiseen raamatulliseen seurakuntatoimintaan. Ef. 2:19-22; 4:16.
Seurakunnan lähettämät kristityt olivat kysymyksessä myös Apt. 13:1- 4: ”Niin he Pyhän Hengen lähettäminä menivät..” Nämä Pyhän Hengen valitsemat ja järjestäytyneen seurakunnan keskellä työhön siunatut kristityt ovat esimerkkinä meillekin.
Kaikki uskovien tehtävät pitää koetella seurakunnan keskellä ennen palveluviran aloittamista. ”Heitäkin koeteltakoon ensin, sitten palvelkoot, jos ovat nuhteettomat.” 1 Tim. 3:10.

Näin on Raamatun opetus.
Ilmoita
Tämä taitaa olla paljoltui unohdettu opetus. Miksihän? Uskoisin että raamatullisen seurakuuntakeskeisyyden tuhoaja on katolisuus, joka valhekirkkonsa puitteissa yrittää sovittaa raamatun opetuksia siihen kirkkoon. Paavi opettaa, ettei kirkon ulkopuolella ole pelastusta. Mutta Raamattu opettaa, ettei seurakunnan ulkopuolella ole pelastusta, vaan jokainen uskoon tullut ja sen jälkeen raamatullisesti kastettu kuuluu automaattisesti seurakuntaan. Apt. 2:41,42. Eikä uskossa olevan tarvitse liittyä ihmisten perustamiin kirkkoihin. Jäsenkortistoksi riittää "elämän kirja taivaassa".
1 VASTAUS:
Paikallinen seurakunta on ajallisen elämän ajaksi tarkoitettu, lähinnä evankelioimiseen tähtäävä rakenne, uskonelämä on yksilön ja Jumalan välinen asia.

asiassa on monia puolia. Seurakunta mahdollistaa sen suojissa tapahtuvan kaikenlaisen väärinkäytön, kun taas yksityinen uskova ilman sitä, on paljaanpi niin hyvälle kuin pahalle,kaikki ilmenee heti juuri siinä missä sen tuleekin ilmetä eli yklsilössä.
+Lisää kommentti
Miksi joku siellä kyselee omituisia? Jokainen uskossa olevahan tietää, ettei kirkon pappien suorittama kaste ole raamatullinen eikä yksikään kirkon pappi nauti aidon seurakunnan luottamusta.

Turun seurakunnan sivuilta löytyy opetus:
http://www.Jeesus-on-Herra.com/kaste/

Muuta ei tarvita.
3 VASTAUSTA:
Tiedän uskovia pappeja niin kuin varmasti monet tiedämme. Eräs lapsena kastettu kaverini sai sellaiselta kasteen uskoon tultuaan.

Se siis ei teidän mielestänne ollut raamatullinen kaste? Ja kaverin pitää siis ottaa pätevä kaste, oletan?

Millä Raamatun jakeella perustelette, ettei kaste ollut raamatullinen?
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän uskovia pappeja niin kuin varmasti monet tiedämme. Eräs lapsena kastettu kaverini sai sellaiselta kasteen uskoon tultuaan.

Se siis ei teidän mielestänne ollut raamatullinen kaste? Ja kaverin pitää siis ottaa pätevä kaste, oletan?

Millä Raamatun jakeella perustelette, ettei kaste ollut raamatullinen?
Ja kai sitä saa kysellä, jos haluaa tietää, että miten te ajattelette?
Anonyymi kirjoitti:
Ja kai sitä saa kysellä, jos haluaa tietää, että miten te ajattelette?
Vai onko tämä taas niitä asioita, "joita jokaisen uskossa olevan pitäisi tietää", niin että teidän mielestänne on turha vastata?
+Lisää kommentti
Vain Johannes Kastaja saa kastaa. Kasteelle tulevan pitää olla noin 30-vuotias. Vain Jordan-joessa saatu kaste kelpaa. Meidän pitää tehdä niin kuin Jeesus teki!
7 VASTAUSTA:
Jeesus varmaan erehtyi, kun käski kastaa uskoontulleita!

Kirjoitteliko Jeesus tyhmiä mielipiteitään nettiin?
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus varmaan erehtyi, kun käski kastaa uskoontulleita!

Kirjoitteliko Jeesus tyhmiä mielipiteitään nettiin?
Jeesus varmaan erehtyi kun ei missään käske kastamaan uskoontulleita.
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus varmaan erehtyi kun ei missään käske kastamaan uskoontulleita.
Jeesus käski kastaa uskomattomien ja ateistivanhempien vauvat parilla vesitipalla.
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus käski kastaa uskomattomien ja ateistivanhempien vauvat parilla vesitipalla.
Jeesus käski kastaa uudesti kaikki kerran kastetut ja upottamalla.
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus käski kastaa uudesti kaikki kerran kastetut ja upottamalla.
Ei ole käskenyt kastaa uudesti. Efe 4:5 lukee että "yksi Herra, yksi usko, yksi kaste". Eli jos on kerran kastettu isän ja pojan ja pyhän hengen nimeen, niin ei tarvitse toista kertaa kastaa. Siksi me Lutherilaiset kastamme lapsemme että vierasperäiset hihhuli lahkot eivät pääse kastamaan heitä lypsämään kymmenyksiä Amerikkalaisille harhaopeille.
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole käskenyt kastaa uudesti. Efe 4:5 lukee että "yksi Herra, yksi usko, yksi kaste". Eli jos on kerran kastettu isän ja pojan ja pyhän hengen nimeen, niin ei tarvitse toista kertaa kastaa. Siksi me Lutherilaiset kastamme lapsemme että vierasperäiset hihhuli lahkot eivät pääse kastamaan heitä lypsämään kymmenyksiä Amerikkalaisille harhaopeille.
"yksi Herra, yksi usko, yksi kaste".

Jos on ollut väärän Herran palveluksessa, on syytä vaihtaa herraa, jos on ollut väärässä uskossa, on syytä uskoa Herraan Jeesukseen, jos on kastettu väärällä kasteella, on syytä ottaa kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen!!!

Tätä se tarkoittaa.
Anonyymi kirjoitti:
"yksi Herra, yksi usko, yksi kaste".

Jos on ollut väärän Herran palveluksessa, on syytä vaihtaa herraa, jos on ollut väärässä uskossa, on syytä uskoa Herraan Jeesukseen, jos on kastettu väärällä kasteella, on syytä ottaa kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen!!!

Tätä se tarkoittaa.
Kaste tulee saada Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
+Lisää kommentti
Raamattu ei kehota kuuntelemaan itse itsensä pastoreiksi, tai ties miksi nöyryyden apostoleiksi, ylentämien turkulaisten huru-ukkojen harhoja.
Ilmoita
Kuka voi kastaa? Tässä linkissä siitä tarkat Raamatun opetukset:

https://Jeesus-on-Herra.com/aloita-rukoillen/
3 VASTAUSTA:
Linkistä lainattua:

"menemme kastealtaaseen, jossa vielä rukoilemme, ja kastaja julistaa kastettavalle koko siihen astisen syntielämän anteeksi annetuksi. Joh. 20:23. "

Siinäkö vaiheessako vasta saadaan koko siihenastinen syntielämä anteeksi?
Aika monelle ei kasteen yhteydessä ole julistettu syntejä anteeksi. Eikä kyseinen jaekaan viittaa kasteeseen mitenkään.

Tuntuu vähän oudolta.
Miten te tämän oikein ajattelette ja selitätte?
Weijo kastaa kaikki uudestaan omaan seurakuntaansa. Ainut oikea seurakunta.
Eli yksi pahanen yhden miehen lahko, monen muun joukossa.
Anonyymi kirjoitti:
Linkistä lainattua:

"menemme kastealtaaseen, jossa vielä rukoilemme, ja kastaja julistaa kastettavalle koko siihen astisen syntielämän anteeksi annetuksi. Joh. 20:23. "

Siinäkö vaiheessako vasta saadaan koko siihenastinen syntielämä anteeksi?
Aika monelle ei kasteen yhteydessä ole julistettu syntejä anteeksi. Eikä kyseinen jaekaan viittaa kasteeseen mitenkään.

Tuntuu vähän oudolta.
Miten te tämän oikein ajattelette ja selitätte?
Mitään rukouksia ei kastehetkessä ole tarpeen tehdä, uskoontullut kastattaa itsensä ja siinä kaikki!

aloituksen toivotukset ...vielä rukoillaan... ovat turhaa ja lapsellista touhutotusta.

kun ihminen on herännyt ja menee aamupesulle, ei siinä pesun yhteydessä tarvitse huokailla että voi kun nyt olisin jo hereillä ja voi kun heräisin ihan varmasti, järki ja terve ymmärrys haloo !
+Lisää kommentti
Raamatun mukaan jokaisella uskovalla miehellä on yleinen pappeus. Tämä tarkoittaa että jokainen uskova mies voi kastaa. Kastekäskyssähän lukee että menkää ja tehkää kaikki opetuslapsikseni ja kastakaa kaikki.
Ilmoita
Koko Raamattu, mm. Apt. 2:38,41 tukee kyllä vastaansanomattomasti opetusta, joka on esitetty linkissä:
https://Jeesus-on-Herra.com/ihmissielun-pelastuminen-2/

Ehkä kastaja ei tarkoita, että vasta siinä kastetta ennen tapahtuva synninpäästö olisi uskoon tuloa. Siihen tilanteeseenhan ei voi kukaan päästä ellei ole saanut syntejä anteeksi eli tullut uskoon. Mutta on rohkaiseva ajatus julistaa syntien anteeksisaaminen vielä siinä ennen kastetta ja näin varmistaa, että kastettava on ottanut vastaan puhtauden Jeesuksen veren kautta. Hyvä tapa.
5 VASTAUSTA:
Linkistä: "Ota siis vastaan Jeesus ääneen rukoillen, esimerkiksi näin:..."

Missä Raamatussa sanotaan vastaansanomattomasti, että sellainen pelastuisi, joka uskoo ja ottaa vastaan Jeesuksen rukoillen ääneen esimerkiksi näin: Jeesus, anna anteeksi syntini..." Jne.
Kyllähän kolmiyhteinen Jumala rukouksia kuulee, mutta kysyn Raamatun tekstejä tueksi.

Onko meitä jossain ohjeistettu menemään kaikkeen maailmaan ja kehottamaan ihmisiä rukoilemaan tämäntyylisiä rukouksia?
Anonyymi kirjoitti:
Linkistä: "Ota siis vastaan Jeesus ääneen rukoillen, esimerkiksi näin:..."

Missä Raamatussa sanotaan vastaansanomattomasti, että sellainen pelastuisi, joka uskoo ja ottaa vastaan Jeesuksen rukoillen ääneen esimerkiksi näin: Jeesus, anna anteeksi syntini..." Jne.
Kyllähän kolmiyhteinen Jumala rukouksia kuulee, mutta kysyn Raamatun tekstejä tueksi.

Onko meitä jossain ohjeistettu menemään kaikkeen maailmaan ja kehottamaan ihmisiä rukoilemaan tämäntyylisiä rukouksia?
Niin, kehottiko Pietarikaan helluntaina, että tehkää parannus ja rukoilkaa ääneen syntisen rukous syntienne anteeksisaamiseksi? Ei löydy sellaista.
Anonyymi kirjoitti:
Niin, kehottiko Pietarikaan helluntaina, että tehkää parannus ja rukoilkaa ääneen syntisen rukous syntienne anteeksisaamiseksi? Ei löydy sellaista.
Ja olivatko he varmasti uudestisyntyneitä ja pelastuneita ennen kuin menivät kasteelle niin kuin jotkut sanovat, että pitäisi olla? Vai saivatko he pelastuksen vasta siinä kasteessa?

Miten Weijon porukka tämän selittää?
Anonyymi kirjoitti:
Niin, kehottiko Pietarikaan helluntaina, että tehkää parannus ja rukoilkaa ääneen syntisen rukous syntienne anteeksisaamiseksi? Ei löydy sellaista.
Jeesus itse antoi esimerkin Isä´-meidän rukouksessa:
"Ja anna meille meidän syntimme anteeksi...."
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus itse antoi esimerkin Isä´-meidän rukouksessa:
"Ja anna meille meidän syntimme anteeksi...."
Okei, mutta tuossa linkissä te luotte vähän uudenlaisen rukouksen.
No, ei siinä mitään.
Entäs nuo muut kysymykset?

Esimerkiksi:
Olivatko Pietarin kuulijat varmasti uudestisyntyneitä ja pelastuneita jo ennen kuin menivät kasteelle. Jotkut sanovat, että olivat ja että aina pitäisi olla ennen kastetta? Vai saivatko he pelastuksen vasta siinä kasteessa?
Entä Paavali? Oliko hän tullut pestyksi synneistään jo ennen kastetta vai vasta kasteessa?

Miten te selitätte?
+Lisää kommentti
Ihmeellisiä kyselijöitä, kun yksilö uudestisyntyy Pyhän Hengen työnä, siihen loppuu kaikki kyselytarpeet ja asioiden hämäryys !

Jos se teiltä puuttuu, siihen puutostautiin ei kyselemiset autra ei kasteet aikä kuivaamiset eikä lauman taustahyminät.
2 VASTAUSTA:
Et taida osata vastata?
Anonyymi kirjoitti:
"Ihmeellisiä kyselijöitä, kun yksilö uudestisyntyy Pyhän Hengen työnä, siihen loppuu kaikki kyselytarpeet ja asioiden hämäryys !"

Anonyymi on oikeassa. Uudestisyntynyt on uskossa ja jatkaa uskossa eteenpäin, eikä opit kasteista kuulu hänen uskonelämäänsä mitenkään.

Hänen ei kuulukaan alkaa kiemurtelemaan onko armahdettu syntinen anteeksiantamuksessa vai eikö ole, eikä hän siten teekään vaikka ulkomaalaiset ovat tuoneet muita odotuksia, vaatimuksia ja edellytyksiä, että tätä vielä puuttuu sinulta.

Terve uskovainen ei johkaannu sellaisiin ja epäterveen kuuluu tervehtyä ja jättää opit kasteista ryhtymättä itseänsä omin yrityksin parantelemaan.
+Lisää kommentti
Totta puhutte uudestiasyntymisen tarpeellisuudesta. Ei kai kukaan ole uskossa ilman uudestisyntymistä.
Miten se tapahtuu,
https://youtu.be/AYVAT1b6ViA
Ilmoita
Millä tavalla alkuseurakunta voitti ihmisiä Jeesukselle?
Katso 2 Kor. 6:1,2. He käyttivät sitä mekaniikkaa. Ja sitten sanan vastaan ottaneet kastettiin. Mark. 16:15,16. Apt. 2 41,42.
Ilmoita
Sama toimii edelleen.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Kuka saa kastaa uskovien upotuskasteella?

Pitääkö mielestänne olla pastori tms vai saako kuka tahansa, mies tai nainen, Jeesukseen uskova ja itse uskovien upotuskasteella käynyt kastaa muita uskoon tulleita?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta