Jo lähes neljä vuosikymmentä sitten opin erään tärkeän asian, ja tuo tieto muutti terveyteni myönteiseen suuntaan.
Olin saanut kurkkuni kipeäksi keskikesällä. Luulin että lämpö auttaisi, ja lämmitin kaulaani lämpötuulettimella. Se teki hyvää niin kauan kuin lämmitin, mutta kun en lämmittänyt, en pystynyt edes nielemään sylkeä tai puhumaan. Sain lääkäriltä diagnoosin angiina ja penissiliinikuurin. Parin päivän päästä pystyin jo syömään pehmeää banaania, ja tulin kuntoon.
Seuraavalla kerralla kun tunsin hiukan kaulakipuja, aloitin lämpöhoidon heti. Seurauksena oli että muutaman tunnin kuluttua oli kaula niin turvoksissa että en voinut niellä mitään.
No tajusin lopulta, että lämpö ei ollut hyväksi. Seuraavalla kerralla tein päinvastoin: olin kyllä ensin saunassa, mutta sitten suihkutin jääkylmää vettä kaulalleni, ja ajoin sitten talvisaikaan ikkuna auki töihin parinkymmenen kilometrin päähän. Kun tulin perille, kukaan ei voinut havaita mitään käheyttä äänessäni, kaulakipu oli täysin poissa.
Myöhemmin olen kokeillut hyvin tuloksin kylmää jos on tuntunut oireita kaulasta tai korvista, ja seurauksena on ollut että olen aamuun mennessä tullut kuntoon.
Yöllä pidän ikkunaa auki ja jos korvaan on koskenut, olen pitänyt sen ylöspäin nukkuessani. Ja ei peitettä koskaan kaulan päällä.
Olin sairaskirjoilla viimeksi 1982, sitten tein työtä kolme vuosikymmentä ilman sairaslomia, olen nyt eläkkeellä. Yhä käytän samaa periaatetta: kaulakivut poistuu kylmällä, ja pahenee lämmössä.
En juo kuumaa jos tunnen vähänkin oireita.
Paras keino vilustua on ottaa aurinkoa makuulla jalat aurinkoa kohti. Aurinko kuumentaa kaulaa ja aiheuttaa sen että kudokset laajenevat ja kaula tulehtuu.
Samalla iho palaa hiukan ja aiheuttaa hikoilua vaikka olisi kylmä yöllä, josta seurauksena tulee lämmönvajausta aamuyöstä. Varmasti vilustuu ja ääni tulee käheäksi.
Kylmettyminen johtuu kuumasta!
4
153
Vastaukset
- Anonyymi
Siksiköhän yksi ja toinen valittaa kaulakipuja nyt kun on ollut lämmintä!
Ja aina lomalla rannalla aurinkoa ottaessa tulee flunssa seuraavaksi päiväksi. - Anonyymi
Siksiköhän on niin vaikea päästä eroon flunssasta kesäaikaan?
- Anonyymi
Tuo sinun kokemuksesi selittää kyllä miksi monella on jatkuvasti nuha, vaikka käyttävät kaulahuivia ja suojaavat korviaan.
- Anonyymi
Kokeilin teoriaa käytännössä, kun tunsin taas flunssan olevan tulossa ja kurkkua alkoi kutittaa niin että piti yskiä.
Kylmensin kaulaani ulkona kylmällä vedellä, en juonut mitään lämpimää, hengitin suun kautta kun tuntui ryvittävän, ajelin autolla ilman lämpöä sivuruutu alhaalla. Nukuin ilman peitettä kaulalla, ikkuna auki.
Tulos: vilustus hävisi yhden vuorokauden aikana. Tavallinen yskäkausi jäi pois melkein kokonaan, ryvin kai kymmenkunta kertaa, vaikka alussa kurkkua kutittikin, mutta kylmä auttoi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup543627Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1242812Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua412499Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.652187Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu4321749- 621237
- 561133
- 2591059
Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.671057- 45978