mitkä masennuslääkkeet aiheuttaa suun/ kurkun kuivumista?

Anonyymi

aiheutuuko pidemmällä käytöllä vai nopeastikin?

3

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä ne kaikki kuivattavat suuta. Mulla on ollut useammanlaisia ja jokainen niistä on jotenkin kuivattanut. Trisykliset ehkä eniten, mutta esim. minulla menevä Venlafaxine aiheuttaa sekin suun kuivumista ja ihan ensimmäisestä pilleristä saakka. Kannattaa investoida hyvään hammasharjaan ja kosteuttavaan hammastahnaan. Vähentynyt syljeneritys voi aiheuttaa toisille paljonkin reikiä hampaisiin. Yksinkertaisin konsti on käyttää ruokaöljyä suussa, se pitää suun "kosteana." Lisäksi apteekissa on paljon erilaisia valmisteita ko. vaivaan. Purukumia, suihkeita, suuvettä, pastilleja yms. Ja tietysti hammastahnat, joista nyt ensin tulevat mieleeni Salutem ja Biotene. Biotene esim. on n. kympin paukku ( tosin saatta löytyä Citymarketista halvemmalla, ainakin Vantaalla siellä oli. ) Mutta se maksaa itsensä takaisin, koska sitä ei tarvitse käyttää kuin herneen kokoinen määrä ja tuubi 100 ml:n kokoinen. Salutem on muistaakseni 75 ml, mutta kuluu suhteellisesti nopeammin. Hammaslääkärilllä käyntejä ei kannata skipata, koska myös syljen koostumus saattaa muuttua enemmän hammaskiveä aiheuttavaksi. Ja mulla on on ollut Oralin pyöreäpäinen sähköhammasharja jo vuodesta - 97 enkä vaihda, se on tosi hyvä, eikä maksakaan paria kymppiä enempää. Ja hammaslangat ja muut myös käyttöön, jos on taipumuksia ongelmiin suussa. Tavalliset hammastahnat sisältävät usein liitua ja se vain kuivattaa limakalvoja entisestään, joten kannattaa olla tarkkana. Kuiva suu vaikeuttaa myös puhumista ja voi aiheuttaa aftoja poskiin jne. Lisäksi muutkin limakalvot saattavat kuivaa, etenkin silmät.. Kyynelvuoto silmistä on kuivien silmien merkki, mutta siihenkin löytyy hyviä valmisteita apteekista ja joistain luontaistuotekaupoista. Tsemppiä!

    • Myös sisäisesti käytetyt öljyt voivat auttaa kuivien limakalvojen vaivaan, mutta ne kapselit ovat aika kalliita. Myös nenän tukkoisuutta voi havaita helpommin, koska limakalvot kuivuvat sieltäkin. Vettäkin on hyvä juoda ainakin se kaksi litraa päivässä.

    • Anonyymi

      Tässä tapauksessa pirtu auttaa ja jos pirtua ei saa kehittyä voi tyytyä kotikiljuun jota juoda kanisteri neljä gallonaa vuotrokaudessa.
      Tämä aloittajalle minimi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      41
      3021
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      11
      2011
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1473
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1355
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1331
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1241
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1161
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1095
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1054
    10. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      22
      1047
    Aihe