Hei! Onko ketään kenen tyttärellä olisi ennenaikainen adrenarke? Miten aikaisin alkaneet murrosiän oireet muuttuvat sitten kun tyttö on oikeasti murrosiässä? Alkaako kuukautiset hirmu aikaisin jne jne? Minun oma tytär 7v. ja oireina aknea otsalla, hien hajua ja hieman karvoitusta alhaalla. Kertokaahan kokemuksistanne!
Ennenaikainen adrenarke
4
3743
Vastaukset
- en silti tiedä
Kannattaisi käydä juttelemassa terveydenhoitajan tai muun kanssa asiasta.Vaikka ensin ihan äiti vain.Tutuillani on tyttö, joka pienestä pitäen tavallista pidempi ja myös kehon muutokset alkoivat tietääkseni n.6-7 vuotiaana.Pääsivät sairaalaan tarkistuttamaan hormoonitilanteen ja saivat sitten jonkunlaista hoitoa tilanteeseen.Sillä lailla sitten kehitystä pystyivät hieman hidastamaan....mutta voihan tyttäresi olla aivan normaalisti kehittyneempi kuin ikäisensä, joten älä suotta hermoile.Ota rohkeasti yhteyttä vaikka siihen terveydenhoitajaan.
- Kata
Juu, käyty ollaan lastenlääkärillä, otettu kaikki mahdolliset hormoonitestit, niissä ei mitään ihmeellistä. Kontrolloidaan kuitenkin puolen vuoden välein, kiitos vastauksesta!
- Omppu
Alapääkarvoitus alkoi myös itselläni melko nuorena lisääntyä. Hormoni-, munuais-, maksa sekä pernakoe ja ultraääni tehtiin, mutta kaikki näytti olevan ok. Karvoitus jatkoi lisääntymistään ja nykyisin (olen 23-vuotias) minulla on erittäin paha hirsutismi. Olen varannut ajan laserkarvanpoistoon, sillä karvoja on lähes kaikkialla vartalossani. Ääneni madaltui ja lihoin jo ala-asteella. Ylä-asteella laihduin, mutta parin vuoden kuluttua aloin jälleen lihoa. Nyt olen laihduttanut itseni normaalipainoiseksi (BMI 25). Kuukautiset minulla alkoivat aikalailla normaalin aikataulun puitteissa. Taisin olla 13 tai 14 vuotias.
Hirsutismin vuoksi kävin pari vuotta sitten hormonikokeissa ja testo-V, eli vapaan testosteronin osuus oli huomattavasti koholla. SHBG, eli sukupuolihormoneja sitova globuliini oli hiukan alakantissa, mikä selittää vapaan testosteronin kohoamisen. Polykystiset munasarjat sekä munasolun irtoamishäiriö todettiin myös. Aineenvaihduntani on kuulemma keskivertoa hitaampaa sorttia. Testosteronin madaltamiseen sain e-piilerit, jotka jouduin lopettamaan ankaran migreenin puhkeamisen vuoksi. Laihdutuksen kerrottiin myös auttavan, joten nyt olen normaalipainoinen. Kävin uudestaan hormonikokeissa vielä e-pillereitä syödessäni, jolloin kaiken todettiin olevan hyvin. Nyt olen yli vuoden ollut popsimatta pillereitä, joten varasin ajan uusiin kokeisiin, sitten saa nähdä, onko pelkästä laihtiumisesta apua. Söin 14 vuotiaasta lähtien e-piilereitä (ehkäisytarkoituksessa) useiden vuosien ajan, minkä pelkään sekoittanen hormonitoimintani siten, että se korvasi estrogeenini oman tuotannon kehon ollessa vilkkaimmassa kehitysvaiheessa. Ehkä kehoni ei e-pillereiden lopettamisen jälkeen enää tiennyt mitä tehdä. Tiedä häntä, omaa arvuuttelua. Viisaammat valaiskoon :) Aknea itselläni ei ole ollut, mutta hikeni haju on melko voimakas ja lisäksi hikoilu on runsasta.
Sinun kannattaa tarkkailla ainakin tyttäresi painoa, sillä hirsutismi on etenkin nuorelle tytölle kova paikka. Itsetunto kun muutenkin pakkaa nykypäivänä olevan aika heikolla mallilla. Toivon todella, ettei tyttärellesi käy kuten minun, sillä laserkarvanpoisto on hintavaa puuhaa. Onneksi rakas isukkini lupasi hoidot maksaa, sillä hoitokertoja tarvitaan neljästä jopa yli kuuteen kertaan ja minun kohdallani yksi hoitokerta maksaa arviolta 1000e, eli ei ihan opiskelijan kukkarosta löydy moista rahasummaa. Mikä tyttäresi tilanne on nyt? - vanessa443
Hei!Minulla on adnenarke,olen 12-vuotias.
Kun olin 7v mulla oli aknea otsalla,hikoilin enemmän kuin muut ja karvoitusta.Kävin viime viime viikon keskiviikkona kuopion yliopistollisessa sairaalassa,kun oli se adnenarke tutkimus.Toivottavasti auttoi!
P.s kuukautiset eivät ala mitenkään liian aikaisin.!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei803529Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071792- 1061102
- 991075
- 60923
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate164840- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57791Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59769Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28735