Voiko saatana pelotella uskovaa?

Uskova

Uskovaisille kysymys, itse uskon Isään, mutta haluaisin tietää vastauksen minua kiusanneeseen kysymykseen, että voiko saatana mennä uskovaan ihmiseen tai tehdä hänelle jatkuvaa kiusaa vähän niinkuin kauhuelokuvissa. Nimittäin jotkut uskovaiset ovat sanoneet minulle, että riivaaja voi mennä mukamas ihmiseen, ja että niitä voidaan karkottaakin. Onhan Jeesuskin ajanut pahoja henkiä pois. Mitäsanotte, voiko uskovaiselle ihmiselle käydä esim. jotakin sellaista, että paha näyttäytyy kokonaan, vaikka kuinka olisi uskossa, ja saattaatapahtua yliluonnollisia ilmiöitä jotka ovat pelottavia, vähän niinkuin kauhuleffoissa. Onko tämmöisiin juttuihin uskominen, vai ei? Ite olen uskossa, mut pari kolme kertaa, mä olen kohdannut hieman pelottavilta tuntuvia selittämättömiä juttuja jotka oon kyllä kertonu vanhemmille, mut ne taas sanoo, et kaikki johtuu mun vilkkaasta mielikuvituksesta. Siis mä en palvo saatanaa, en käytä mitään huumeita tai lääkkeitä, mut olen herkkä toisinaan asioille. Yhdellä mökillä esim. ihan saletin varmasti kummitteli, mut mä vaan karaisin itteeni ja ajattelin et laitan valot päälle hetkeksi. Mä haluaisin tietää et voiko tämmösillä jutuilla olla mitään perää, ja et onko uskoville ihmisille tapahunut joitain semmosia ihan saatanan hyökkäyksiltä tuntuvia juttuja?
Eihän saatanalla pitäisi olla, tai millään pahalla, mitään vaikutusta uskovaan ihmiseen. Millä lailla voisi päästä sellaiseen rauhaa ja uskoon, että pelontunteet väistyisivät?

41

1621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pakana(M)

      ole kyse mistään Saatanasta, vaan uskovilla niin yleisistä mielenterveysongelmista!

      • Kristus on auttajani

        Et voi sanoa, kun olet pakana


      • Pakana(M)
        Kristus on auttajani kirjoitti:

        Et voi sanoa, kun olet pakana

        minulla on omakohtaista kokemusta mielenterveysongelmista.


      • Pakana(M)
        Kristus on auttajani kirjoitti:

        Et voi sanoa, kun olet pakana

        vain hindulainen on kykenevä sanomaan, ovatko hindujumalat vastuussa hindulaisen ihmisen mielenterveydestä?


      • Efraim
        Pakana(M) kirjoitti:

        minulla on omakohtaista kokemusta mielenterveysongelmista.

        muiden mielenterveysongelmia. Lähinnä uskovien, eikö niin?


      • Pakana(M)
        Efraim kirjoitti:

        muiden mielenterveysongelmia. Lähinnä uskovien, eikö niin?

        omiani.

        Olen käynyt terapeutilla säännöllisesti kaksi vuotta.


      • Efraim
        Pakana(M) kirjoitti:

        omiani.

        Olen käynyt terapeutilla säännöllisesti kaksi vuotta.

        Jos olet uskova, niin et turvaudu näin alhaisiin temppuihin. Ei sinun tarvitse. Sieluja ei voiteta maailman aseilla.


      • olikskivaa
        Pakana(M) kirjoitti:

        minulla on omakohtaista kokemusta mielenterveysongelmista.

        Saitko nyt myötätuntoa?


    • Morigam

      Kerran rukoilin Jumalaa, että hän antaisi minun unohtaa uskonasiat vähäksi aikaa, jotta voisin keskittyä täysipainoisesti arkipäiväisiin asioihini. Istahdin tietokoneen ääreen ja ei mennyt kuin kymmenen sekuntia, kun salama iski sähköverkkoon ja hajoitti tietokoneeni näytön.

      Vähän aikaa ihmettelin, että näinkö Jumala vastasi vai hajoittiko saatana tietokoneeni näytön. Muutama vastaavanlainen kokemus on, että tapahtuu kaikkea muuta kuin on etukäteen odottanut.

      T. Morigam
      Nuoren maan kreationisti

      • niinsilleen

        Jos sinä itse tavallaan siinä pyysit että suojelusta voisi laittaa jäähylle, saisit pärjätä ihan itse, eikä uskonasiat kiinnosta, niin se suojelus taisi mennä hetkeksi sitten sivuun, ja noin kävi?


    • Missukka

      "Eihän saatanalla pitäisi olla, tai millään pahalla, mitään vaikutusta uskovaan ihmiseen"

      Ihminen ei ole synnitön eli kyllä saatanalla on vaikutusta uskovaan ihmiseen.

      Kumpi ja kampi tappelee. Kumpi voittaa.

      • Pakana(M)

        omituista, että Saatana kiusaa vain uskovia ihmisiä. Minulla ei ole mitään henkilökohtaista suhdetta Saatanaan. Ei myöskään Saatanalla minuun.

        P.S. Tosin, jos Saatana tulisi vastaan, niin voisimme kyllä moikata, eihän meillä ole Saatanan kanssa mitään kaunaa toisillemme.


      • Uskova

        Kysymys on siis pelkästään taistelusta, on taisteltava jatkuvasti pahaa vastaan ja rukoiltava.


      • Missukka
        Pakana(M) kirjoitti:

        omituista, että Saatana kiusaa vain uskovia ihmisiä. Minulla ei ole mitään henkilökohtaista suhdetta Saatanaan. Ei myöskään Saatanalla minuun.

        P.S. Tosin, jos Saatana tulisi vastaan, niin voisimme kyllä moikata, eihän meillä ole Saatanan kanssa mitään kaunaa toisillemme.

        Ehkä et koe sitä kiusaamisena.

        "uskon mitä näen. jos sokeudun niin en usko mitään"


      • Uskova
        Pakana(M) kirjoitti:

        omituista, että Saatana kiusaa vain uskovia ihmisiä. Minulla ei ole mitään henkilökohtaista suhdetta Saatanaan. Ei myöskään Saatanalla minuun.

        P.S. Tosin, jos Saatana tulisi vastaan, niin voisimme kyllä moikata, eihän meillä ole Saatanan kanssa mitään kaunaa toisillemme.

        Mut hei,se et ei oliskaan kaunaa, ei pakosti riitä. Saatana haluu jokaisen, sukupuoleen katsomatta. Muista et kun antaa pirulle pikkusormen, niin se vie koko käden. Eli ei kannata sanoa edes käsipäivää.


      • Efraim
        Pakana(M) kirjoitti:

        omituista, että Saatana kiusaa vain uskovia ihmisiä. Minulla ei ole mitään henkilökohtaista suhdetta Saatanaan. Ei myöskään Saatanalla minuun.

        P.S. Tosin, jos Saatana tulisi vastaan, niin voisimme kyllä moikata, eihän meillä ole Saatanan kanssa mitään kaunaa toisillemme.

        Mitäs varten Saatana omiaan kiusaisi?

        Hänen taktiikkansa onkin olla omiaan kohtaan mahdollisimman näkymätön.

        Olet kuitenkin mitä suurimmassa määrin hänen näkymättömien kahleidensa vanki. Teethän koko ajan täysipäiväisesti hommia hänen nimissään.

        Jos ja kun tulet uskoon, niin hengellinen maailma aukenee sinulle ja näet kaiken eri silmin.

        Jumalan siunausta joka tapauksessa toivottaen.

        Toivon, että vaihdat leiriä.

        Mitä muuten menettäisit, jos rukoilisit Jeesusta?


      • PAkana(M)
        Uskova kirjoitti:

        Mut hei,se et ei oliskaan kaunaa, ei pakosti riitä. Saatana haluu jokaisen, sukupuoleen katsomatta. Muista et kun antaa pirulle pikkusormen, niin se vie koko käden. Eli ei kannata sanoa edes käsipäivää.

        ole Saatana käynyt käsipäivää sanomassa, ei edes moikkaamassa.

        Voisin kyllä kaffet keittää, tai olusen tarjota.


      • Siksak
        Pakana(M) kirjoitti:

        omituista, että Saatana kiusaa vain uskovia ihmisiä. Minulla ei ole mitään henkilökohtaista suhdetta Saatanaan. Ei myöskään Saatanalla minuun.

        P.S. Tosin, jos Saatana tulisi vastaan, niin voisimme kyllä moikata, eihän meillä ole Saatanan kanssa mitään kaunaa toisillemme.

        Saatana ei todellakaan kiusaa sinua, kun hänen ei tarvitse. Ethän ole ruodusta lipeämässä, vaan tiukasti saatanan alainen. Hän käy niiden kimppuun, jotka ovat lipeämässä hänen valtansa alta. Saatanahan hallitsee kaikkea aineellista, kuten hän Jeesuksellekin sanoi, että tämä saa hallita kaikkea, kunhan hän (siis Saatana) saa hallita ensimmäisenä.

        Saatana siis todellakin ahdistelee vain niitä, jotka eivät enää halua alistua hänen valtansa alle ja ovat siten vaaraksi hänelle ja huonoja esimerkkejä muille. Muistakaa kuitenkin, että rukous auttaa. Jumalan alainen on myös saatana totaalisesti. Rukouksella ja vain rukouksella voidaan karkoittaa pahan hyökkäys. Ihmisen uskon vahvuutta koetellakseen Jumala tosin sallii saatanan kiusata ihmistä, sillä muuten Hän ei tietäisi, mitä ihminen vapaasta tahdostaan tekee.


      • Pakana(M)
        Efraim kirjoitti:

        Mitäs varten Saatana omiaan kiusaisi?

        Hänen taktiikkansa onkin olla omiaan kohtaan mahdollisimman näkymätön.

        Olet kuitenkin mitä suurimmassa määrin hänen näkymättömien kahleidensa vanki. Teethän koko ajan täysipäiväisesti hommia hänen nimissään.

        Jos ja kun tulet uskoon, niin hengellinen maailma aukenee sinulle ja näet kaiken eri silmin.

        Jumalan siunausta joka tapauksessa toivottaen.

        Toivon, että vaihdat leiriä.

        Mitä muuten menettäisit, jos rukoilisit Jeesusta?

        "Mitäs varten Saatana omiaan kiusaisi?"
        Voiko kiusaamalla saada ketään omakseen?

        "Hänen taktiikkansa onkin olla omiaan kohtaan mahdollisimman
        näkymätön."
        Bullshit! Saatanaa ei ole kukaan täysijärkinen nähnyt.

        "Olet kuitenkin mitä suurimmassa määrin hänen näkymättömien
        kahleidensa vanki. Teethän koko ajan täysipäiväisesti hommia hänen
        nimissään."
        Sinä olet siis oman logiikkasi mukaan Shiwan näkymättömien kahdeiden vanki.

        "Jos ja kun tulet uskoon, niin hengellinen maailma aukenee sinulle ja näet
        kaiken eri silmin."
        Ei kukaan, joka tuntee Raamattua, voi tulla uskoon. Edelleen, logiikkasin mukaan, jos ja kun tulet uskoon, Odinin hengellinen maailma aukenee sinulle ja näet kaiken eri silmin.

        "Jumalan siunausta joka tapauksessa toivottaen."
        Odinin siunausta joka tapauksessa toivottaen.

        "Toivon, että vaihdat leiriä."
        Toivo pois! Minulla ei ole mitään toiveita sinun suhteesi. Tiedän vain, että Jeesus-hihhulien määrä on ennemmin laskussa, kuin nousussa.

        "Mitä muuten menettäisit, jos rukoilisit Jeesusta?"
        Mitä muuten menettäisit, jos rukoilisit Odinia tai muita oikeita pohjoisten kansain jumalia?


      • Efraim
        Pakana(M) kirjoitti:

        "Mitäs varten Saatana omiaan kiusaisi?"
        Voiko kiusaamalla saada ketään omakseen?

        "Hänen taktiikkansa onkin olla omiaan kohtaan mahdollisimman
        näkymätön."
        Bullshit! Saatanaa ei ole kukaan täysijärkinen nähnyt.

        "Olet kuitenkin mitä suurimmassa määrin hänen näkymättömien
        kahleidensa vanki. Teethän koko ajan täysipäiväisesti hommia hänen
        nimissään."
        Sinä olet siis oman logiikkasi mukaan Shiwan näkymättömien kahdeiden vanki.

        "Jos ja kun tulet uskoon, niin hengellinen maailma aukenee sinulle ja näet
        kaiken eri silmin."
        Ei kukaan, joka tuntee Raamattua, voi tulla uskoon. Edelleen, logiikkasin mukaan, jos ja kun tulet uskoon, Odinin hengellinen maailma aukenee sinulle ja näet kaiken eri silmin.

        "Jumalan siunausta joka tapauksessa toivottaen."
        Odinin siunausta joka tapauksessa toivottaen.

        "Toivon, että vaihdat leiriä."
        Toivo pois! Minulla ei ole mitään toiveita sinun suhteesi. Tiedän vain, että Jeesus-hihhulien määrä on ennemmin laskussa, kuin nousussa.

        "Mitä muuten menettäisit, jos rukoilisit Jeesusta?"
        Mitä muuten menettäisit, jos rukoilisit Odinia tai muita oikeita pohjoisten kansain jumalia?

        "Mitäs varten Saatana omiaan kiusaisi?"
        Voiko kiusaamalla saada ketään omakseen?

        Efr:
        Kiusaamalla Saatana asetetaan Jumalan rengiksi. Nimittäin ratkaisevaa onkin se, mistä apua haetaan kiusaamisiin.

        Haetko apua vallanhimosta, ostorakkaudesta, itsetyydytyksestä, rahasta, oman egon pönkittämisestä vai mistä?

        ps. tämä saarna on totta myös uskoville.


        "Hänen taktiikkansa onkin olla omiaan kohtaan mahdollisimman
        näkymätön."
        Bullshit! Saatanaa ei ole kukaan täysijärkinen nähnyt.

        Efr:
        Ei kaikki uskovatkaan. Hengen voi kuitenkin erottaa hengellisillä erotteluaisteilla. Sitä kutsutaan henkien erottelun armolahjaksi. Saatanalla riittää kätyreitä joka paikkaan.

        "Olet kuitenkin mitä suurimmassa määrin hänen näkymättömien
        kahleidensa vanki. Teethän koko ajan täysipäiväisesti hommia hänen
        nimissään."
        Sinä olet siis oman logiikkasi mukaan Shiwan näkymättömien kahdeiden vanki.

        Efr:
        Jos olen Jeesuksen orja, niin en saman logiikan mukaan voi olla minkään muun vanki. Tässä vaiheessa astuu hedelmät mukaan.

        "Jos ja kun tulet uskoon, niin hengellinen maailma aukenee sinulle ja näet
        kaiken eri silmin."
        Ei kukaan, joka tuntee Raamattua, voi tulla uskoon. Edelleen, logiikkasin mukaan, jos ja kun tulet uskoon, Odinin hengellinen maailma aukenee sinulle ja näet kaiken eri silmin.

        Efr:
        Usko on Jumalan teko otolliseen sydämeen. Kukaan ei voi tulkita Pyhiä kirjoituksia, muuten kuin saman Hengen avulla, kuin se on kirjoitettukin.

        Älä lue kirjaimen, vaan hengen mukaisesti. Ai, niin ethän usko. Sitten vielä ihmettelet, että et usko, kun et usko.

        Olet sen päättänyt ja Jumala kunnioittaa toki päätöstäsi.

        "Jumalan siunausta joka tapauksessa toivottaen."
        Odinin siunausta joka tapauksessa toivottaen.

        Efr:
        Mitä tämä tarkoittaa suomeksi? Mitä hyötyä minulle on Odinin siunauksesta? Tarvinko sitä? Entä jos uskon Jupiteriin, tai Ukkoon?

        "Toivon, että vaihdat leiriä."
        Toivo pois! Minulla ei ole mitään toiveita sinun suhteesi. Tiedän vain, että Jeesus-hihhulien määrä on ennemmin laskussa, kuin nousussa.

        Efr:
        Päinvastoin. Kristityt ovat tällä hetkellä nopeammin kasvava erillinen ihmisryhmä. Tietoa ei ole varmistettu tilastoista, koska uudestisyntymistä on vaikea tilastoida.

        Esimerkki kuitenkin Mosambigista. Siellä on perustettu viime kesästä 1200 uutta seurakuntaa. 1200! kiitos Herralle.

        "Mitä muuten menettäisit, jos rukoilisit Jeesusta?"
        Mitä muuten menettäisit, jos rukoilisit Odinia tai muita oikeita pohjoisten kansain jumalia?

        Efr:
        Eivätkö poissulje toisiaan?


      • INRI
        Uskova kirjoitti:

        Kysymys on siis pelkästään taistelusta, on taisteltava jatkuvasti pahaa vastaan ja rukoiltava.

        Ote Stephen Hillin teoksesta:"Jos taivut Jumalan alaisuuteen ja vastustat paholaista, se pakenee. Saatana on kuitenkin salakavala vihollinen, hän tietää monta tapaa pettää ihmistä."

        Valvokaamme ja rukoilkaamme, hyvät ystävät Jeesuksessa Kristuksessa! Jumalan Karitsan veressä voimamme on. Pysykäämme puhtaina synneistä, luottaen Jumalaan. "Taipukaa siis Jumalan alaisuuteen, mutta vastustakaa paholaista, niin se lakkaa ahdistamasta teitä."(Jaak.4:7)Amen. Siunausta


      • Pakana(M)
        Efraim kirjoitti:

        "Mitäs varten Saatana omiaan kiusaisi?"
        Voiko kiusaamalla saada ketään omakseen?

        Efr:
        Kiusaamalla Saatana asetetaan Jumalan rengiksi. Nimittäin ratkaisevaa onkin se, mistä apua haetaan kiusaamisiin.

        Haetko apua vallanhimosta, ostorakkaudesta, itsetyydytyksestä, rahasta, oman egon pönkittämisestä vai mistä?

        ps. tämä saarna on totta myös uskoville.


        "Hänen taktiikkansa onkin olla omiaan kohtaan mahdollisimman
        näkymätön."
        Bullshit! Saatanaa ei ole kukaan täysijärkinen nähnyt.

        Efr:
        Ei kaikki uskovatkaan. Hengen voi kuitenkin erottaa hengellisillä erotteluaisteilla. Sitä kutsutaan henkien erottelun armolahjaksi. Saatanalla riittää kätyreitä joka paikkaan.

        "Olet kuitenkin mitä suurimmassa määrin hänen näkymättömien
        kahleidensa vanki. Teethän koko ajan täysipäiväisesti hommia hänen
        nimissään."
        Sinä olet siis oman logiikkasi mukaan Shiwan näkymättömien kahdeiden vanki.

        Efr:
        Jos olen Jeesuksen orja, niin en saman logiikan mukaan voi olla minkään muun vanki. Tässä vaiheessa astuu hedelmät mukaan.

        "Jos ja kun tulet uskoon, niin hengellinen maailma aukenee sinulle ja näet
        kaiken eri silmin."
        Ei kukaan, joka tuntee Raamattua, voi tulla uskoon. Edelleen, logiikkasin mukaan, jos ja kun tulet uskoon, Odinin hengellinen maailma aukenee sinulle ja näet kaiken eri silmin.

        Efr:
        Usko on Jumalan teko otolliseen sydämeen. Kukaan ei voi tulkita Pyhiä kirjoituksia, muuten kuin saman Hengen avulla, kuin se on kirjoitettukin.

        Älä lue kirjaimen, vaan hengen mukaisesti. Ai, niin ethän usko. Sitten vielä ihmettelet, että et usko, kun et usko.

        Olet sen päättänyt ja Jumala kunnioittaa toki päätöstäsi.

        "Jumalan siunausta joka tapauksessa toivottaen."
        Odinin siunausta joka tapauksessa toivottaen.

        Efr:
        Mitä tämä tarkoittaa suomeksi? Mitä hyötyä minulle on Odinin siunauksesta? Tarvinko sitä? Entä jos uskon Jupiteriin, tai Ukkoon?

        "Toivon, että vaihdat leiriä."
        Toivo pois! Minulla ei ole mitään toiveita sinun suhteesi. Tiedän vain, että Jeesus-hihhulien määrä on ennemmin laskussa, kuin nousussa.

        Efr:
        Päinvastoin. Kristityt ovat tällä hetkellä nopeammin kasvava erillinen ihmisryhmä. Tietoa ei ole varmistettu tilastoista, koska uudestisyntymistä on vaikea tilastoida.

        Esimerkki kuitenkin Mosambigista. Siellä on perustettu viime kesästä 1200 uutta seurakuntaa. 1200! kiitos Herralle.

        "Mitä muuten menettäisit, jos rukoilisit Jeesusta?"
        Mitä muuten menettäisit, jos rukoilisit Odinia tai muita oikeita pohjoisten kansain jumalia?

        Efr:
        Eivätkö poissulje toisiaan?

        Muuten, tahallasiko annat valheellista informaatiota maallisistakin tilastoasioista? Nimittäin, on aivan varma tieto, että islam on maailman nopeimmin leviävä uskonto. Tällä leviämisvauhdilla jos islamin leviäminen jatkuisi, niin islam ohittaisi muutaman kymmenen vuoden kuluttua kristinuskon maailman yleisimpänä uskontona. Siispä väitteesi on ehdottoman väärä, vaikka kuinka Mosambikissa kääntyisivät kristinuskoon.


      • Pakana(M)
        Siksak kirjoitti:

        Saatana ei todellakaan kiusaa sinua, kun hänen ei tarvitse. Ethän ole ruodusta lipeämässä, vaan tiukasti saatanan alainen. Hän käy niiden kimppuun, jotka ovat lipeämässä hänen valtansa alta. Saatanahan hallitsee kaikkea aineellista, kuten hän Jeesuksellekin sanoi, että tämä saa hallita kaikkea, kunhan hän (siis Saatana) saa hallita ensimmäisenä.

        Saatana siis todellakin ahdistelee vain niitä, jotka eivät enää halua alistua hänen valtansa alle ja ovat siten vaaraksi hänelle ja huonoja esimerkkejä muille. Muistakaa kuitenkin, että rukous auttaa. Jumalan alainen on myös saatana totaalisesti. Rukouksella ja vain rukouksella voidaan karkoittaa pahan hyökkäys. Ihmisen uskon vahvuutta koetellakseen Jumala tosin sallii saatanan kiusata ihmistä, sillä muuten Hän ei tietäisi, mitä ihminen vapaasta tahdostaan tekee.

        Luulette tietävänne asioita, joista ette voisi mitään tietoa saada. Olette siis sellaisen lapsen tasolla, joka kuvittelee itselleen ns. make-believe-ystävän.


      • Efraim
        Pakana(M) kirjoitti:

        Muuten, tahallasiko annat valheellista informaatiota maallisistakin tilastoasioista? Nimittäin, on aivan varma tieto, että islam on maailman nopeimmin leviävä uskonto. Tällä leviämisvauhdilla jos islamin leviäminen jatkuisi, niin islam ohittaisi muutaman kymmenen vuoden kuluttua kristinuskon maailman yleisimpänä uskontona. Siispä väitteesi on ehdottoman väärä, vaikka kuinka Mosambikissa kääntyisivät kristinuskoon.

        Kerro niistä.


      • miksipelkäisin

        Kummia juttuja, minä itse tarvitsen jumalan suojelusta, enkä luovu uskostani minkään pelottelun takia. Olkoon se iso mörkö sitten ihan missä se itse haluaa. Tyhmäksi ei silti kenenkään tarvitse heittäytyä, uskovakin käyttää aivojaan kun elää tätä elämäänsä.


    • Leo Salmela

      ".... Vielä muutama vuosikymmen sitten, ennen television tuloa, ihmiset kävivät paljon naapureissa ja näissä yhteisissä tapaamisissa kerrottiin paljon myös kummitusjuttuja. Vanhoja kertomuksia joskus vuosia tai vuosikymmeniä sitten tapahtuneista oudoista tapauksista, joita ei osattu selittää; ja jotka sen vuoksi saivat yliluonnollisuuden leiman. Nämä usein lapsuudessa kuullut kummitusjutut ja muut yliluonnollisista tapahtumista kertovat tarinat ovat luoneet ihmisten alitajuntaan tietyt käsitteet ja uskomukset, jotka sävyttävät ihmisten mielikuvia suhtautumisessa kaikkeen henkiseen tai tuonpuoleiseen liittyvään. Nämä alitajuntaan piirtyneet uskomukset ja ennakkoasenteet synnyttävät suggestiovaikutteisia hallusinaatioita ja tämän vuoksi kaikkeen tavanomaisesta tieteellisestä maailmankuvasta poikkeaviin kertomuksiin on suhtauduttava hyvin kriittisesti. Kaikki ei ole sitä, mitä ihmiset uskovat tai toivovat nähneensä tai kokeneensa. Otan omakohtaisen esimerkin:


      1960. luvulla luin erään Sherlok Holmesin seikkailusta kertovan kirjan: Baskervillen koira. Tämän kirjan tapahtumat pyörivät mielessäni sinä tammikuisena yönä kun keskiyön aikaan kävelin kotiini kyläreissulta. Oli täydenkuun aikaa ja luminen maisema oli valoisa, lähes kuin päivällä. Samoin tie oli lumisen valkea.

      Yhtäkkiä edestäni alkoi kuulumaan kuin kynsien rapinaa jäiseltä tieltä. ääni tuli suoraan edestäni ja lähestyi lähestymistään. Kuu valaisi tien ja maiseman hyvin kirkkaasti, mutta mitään en tiellä nähnyt, ja kuitenkin kysien rapina tuli suoraan kohti. Tässä tilanteessa mieleeni muistui lukemani kirjan aavekoira ja ajatukseni oli, että nyt on kysymyksessä joku aavekoiran tapainen henkiolento, kummitus. Tunnustettakoon, että siinä tilanteessa katselin kauhuissani lumisenvalkeaa tietä ja kaikki mahdolliset karvani nousivat pystyyn.

      Kun sitten tämä kynsien rapina tuli lähelleni, hyppäsin sivuun ja väistin tätä lähestyvää rapinaa, joka meni minusta ohi ja jatkoi matkaansa nyt minusta poispäin. Siinä hetkessä otin itseäni niskasta kiinni, karaisin mieleni ja lähdin perään: "Katothampa", ajattelin ja lähdin ottamaan tätä "aavekoiraa" kiinni. Ja kävi ilmi, että tämä "aavekoira" oli pieni valkea rypistynyt paperinpala, jota hiljainen tuulenhenki kuljetti pitkin lumista ja uraiseksi karhuttua tietä.

      Mikäli siinä tilanteessa en olisi ottanut todellista selvyyttä tästä "aavekoirasta", kertoisin vielä tänäkin päivänä vilpittömin mielin tosikertomusta "aavekoirasta", jonka kynsien rapina kuuluu, mutta jota kukaan ei näe. Ja kuitenkin kysymyksessä oli pelkkä paperinpalan aiheuttama ääni, josta senhetkiset mielikuvat Baskervillen aavekoirasta tekivät tämän mielikuvan mukaisen "aavekoiran".



      Ehkä kaikkein voimakkaimmin nämä uskomusten luomat hallusinaatiot, illuusiot ja harhakuvat ilmenevät nykyisin erilaisten uskonnollisten yhdyskuntien, lahkojen, toiminnassa. Näihin uskonnollisiin yhdyskuntiin kuuluvien elämänkatsomukset ja maailmankuvat ovat yleensä rajoittuneet hyvin ahtaaseen suljettuun kehään ja ovat pitkälle harhautuneita utopistisia haihatteluja, joista terveen ymmärryksen tuntomerkit puuttuvat; ja joita sen vuoksi ulkopuolisen on hyvin vaikea enää ymmärtää. Tunnusomaista näille uskonnollisille illuusioille ja harhoille on, että näissä pyritään kaikki mahdolliset ja yksinkertaisimmatkin asiat tulkitsemaan ihmeiksi silloin kun ne palvelevat kyseisen uskontokunnan itsekkäitä pyrkimyksiä...."


      http://www.aretalogia.com/H/hyp_7.html

      • etsivälöytää

        Mielenkiintoista. Sinä luet paljon erilaista kirjallisuutta, mutta oletko lähtenyt oikeasti etsimään Jumalaa?


    • QWERTY

      On totta, että ihmiset on erilaisii. Toiset on herkempii ja toiset epäherkempiä. Sinusta itsestäsi, toisin sanoen psyykkisestä rakenteestasi johtuu miten sinä ympäröivän maailman koet. Herkkä ihminen kokee sellaistakin, joista toisilla, epäherkemmillä ei ole edes aavistusta. Herkkyytesi on elämääsi rikastuttava ominaisuus, joka on pelkästään myönteistä elämäsi kannalta, kunhan vaan opit elämään sen kanssa, ilman että se liiaksi vaikeuttaisi elämääsi. Jos olet uskovainen, sinulle on luontevaa pyytää apua ja vahvistusta Jumalalta. Muista kuitenkin, että jos tämä apu ei jostakin syystä olisi riittävää, ei ole mitenkään häpeällistä tai huono vaihtoehto hakea apua ihan muiltakin tahoilta...

      • oikeus.uskoa

        Niin, jos tarkoitat terapeutti a tai psykologia, mutta kai ne kunnioittavat sentään ihmisen uskoa?


    • Efraim

      Voiko saatana pelotella uskovaa?

      Efr:
      Voi pelotella, mutta uskovan ei tarvitse pelätä. Uskovalla on Jeesuksen antama auktoriteetti kaikkiin henkiin. Uskova ja Jeesus kaksin ovat siis kelle tahansa viholliselle täysin ylivoimainen vastus.

      Pelko on oikeastaan hivenen lähestyvä epäuskoa, koska olemme täydellisessä rakkaudessa, jossa ei ole pelkoa. Meidän ei siis tarvitse suostua pelkoon. Jos kuitenkin pelkäämme, niin silloin emme usko, että olemme rakkauden, emmekä pelon alla. Kenenkään uskovan ei siis pidä suostua pelkoihin.


      >Uskovaisille kysymys, itse uskon Isään, mutta haluaisin tietää vastauksen minua kiusanneeseen kysymykseen, että voiko saatana mennä uskovaan ihmiseen tai tehdä hänelle jatkuvaa kiusaa vähän niinkuin kauhuelokuvissa.<

      Efr:
      Ei voi mennä. Henkivallat pyörivät kuitenkin läsnä ja vaikuttavat epäsuorasti.

      >Nimittäin jotkut uskovaiset ovat sanoneet minulle, että riivaaja voi mennä mukamas ihmiseen, ja että niitä voidaan karkottaakin.<

      Efr:
      Uskovaan ei voi mennä. Sellaiseen ihmiseen, jossa on Pyhä Henki, ei voi mennä kukaan toinen henki.


      >Onhan Jeesuskin ajanut pahoja henkiä pois. Mitäsanotte, voiko uskovaiselle ihmiselle käydä esim. jotakin sellaista, että paha näyttäytyy kokonaan, vaikka kuinka olisi uskossa, ja saattaa tapahtua yliluonnollisia ilmiöitä jotka ovat pelottavia, vähän niinkuin kauhuleffoissa. Onko tämmöisiin juttuihin uskominen, vai ei? Ite olen uskossa, mut pari kolme kertaa, mä olen kohdannut hieman pelottavilta tuntuvia selittämättömiä juttuja jotka oon kyllä kertonu vanhemmille, mut ne taas sanoo, et kaikki johtuu mun vilkkaasta mielikuvituksesta. Siis mä en palvo saatanaa, en käytä mitään huumeita tai lääkkeitä, mut olen herkkä toisinaan asioille. Yhdellä mökillä esim. ihan saletin varmasti kummitteli, mut mä vaan karaisin itteeni ja ajattelin et laitan valot päälle hetkeksi. Mä haluaisin tietää et voiko tämmösillä jutuilla olla mitään perää, ja et onko uskoville ihmisille tapahunut joitain semmosia ihan saatanan hyökkäyksiltä tuntuvia juttuja?<

      Efr:
      Eihän Saatanalla kätyreineen ole mitään aihetta hyökätä omiensa kimppuun, vaan yrittää murentaa niitä, jotka eivät ole hänen vallassaan.

      Henget tottelevat sinun puhettasi. Niitä voi nuhdella ja niiden on pakko väistyä. Jeesuksen ylistämisestäkään eivät pidä, vaan häipyvät.

      >Eihän saatanalla pitäisi olla, tai millään pahalla, mitään vaikutusta uskovaan ihmiseen. Millä lailla voisi päästä sellaiseen rauhaa ja uskoon, että pelontunteet väistyisivät?<

      Efr:
      Minkälainen on srk-yhteytesi?
      Kuinka usein luet Raamattua?
      Entä rukouselämä?

      Ennen kaikkea usko tämä:

      Jeesus rakastaa sinua, eikä salli sinulle tapahtua mitään pahaa. Jos sinua kiusaavat tällaiset asiat, niin mitään hyökkäystä ei tapahdu Jumalan sitä sallimatta. Kyse on monesti siis vahvistamisestasi.

      Jos siis koet jonkun epämiellyttävän hengen läsnäolon, niin sanot ääneen, että "Jeesuksen nimessä häivy".

      • Petteri

        Tyhjentävät vastaukset eivät ehkä olekkaan kuolemassa sukupuuttoon.

        Inhottavan monet eivät enää jaksa vaivautua kirjoittamaan pitkiä pätkiä.


      • Efraim
        Petteri kirjoitti:

        Tyhjentävät vastaukset eivät ehkä olekkaan kuolemassa sukupuuttoon.

        Inhottavan monet eivät enää jaksa vaivautua kirjoittamaan pitkiä pätkiä.

        Vielä harvemmat jaksavat lukea niitä liian pitkiä.

        Hyvä jos oli otettu tarpeeksi asiasta.


    • hauskaa

      Saattaahan saatana pelotella, mutta kannattaa ajatella muuta, kuin saatanaa, jotta ei pelottaisi.
      Esimerkiksi jotain hauskaa.

    • EclipsE

      Pelko on saatanalle kuin ilma jota hengittää, joten sitä ei tule sille antaa.
      Saatana on narun päässä räksyttävä rakkikoira, joka lopetetaan viimeisellä tuomiolla, jokainen voi päättää sulkeeko siltä korvansa, vaiko leikkiikö sen kera, jolloin se voi puraista ja raadella sinun sielusi kuin rätin. Tosin siinäkin tilanteessa Jumala voi sinut sen hampaista pelastaa.

      Eli saatana voi yrittää pelotella, mutta se onkin sitten aikalailla paras mihin se pystyy jos kristusta seuraat.

    • silminnäkijä ja kokija

      Ovat todellisia. Selitykset, että mun kokemat asiat ovat mielikuvitukseni tai jonkin luonnonilmiön aikaansaamia ovat valitettavasti typeriä ja lapsellisia. Ei voi mitään..

    • tottakai

      Sehän kiusasi Jeesustakin erämäässä peräti 40 päivää ja 40 yötä. Piti nälässä ja riepotti kaikella lailla. Lupaili viellä kaikkea maallista hyvää,kiihottavista naisista lähtien.

    • jumalanoma

      raamattu sanoo saatana etsii niinkuin kiljuvajalopeura kenet saisi niellä. kun tulet uskoon se alkaa ensin kiusaamaan ajatuksilla ja kääntää kaiken jumalaa vastaan ja syyttää siitä mitä olet tehnyt ja myös kääntää aivan kaiken synniksi jos ett siltikään luovu uskosta hän saattaa alkaa pelotella ja näyttäytYY ja saattaa puhua ajatuksen sekä ei ajatuksen kautta ja pelottelee kammottavilla äänillä. raamattu myös sanoo että joillaki on lahja erottaa henkiä esim tuntea ja en tiiä tarkottaako myös nähdä. saatanalla on hätä ja hän toivottovana yrittää käänyttää ihmisen pois uskosta. itellä on kokemusta yliluonnollisista asioista mutta ei sitä tarvi pelätä se ei voi alkaa riivaamaan sinua koska uskovassa on myös puolustaja pyhä henki joka on suoja. muista että olet pelastunut jeesuksen armon kautta hän lunasti meidät vapaaksi verensä kautta. älä katso taaksesi katso eteenpäin sillä suunta on kuitenki ylöspäin. älä katso maailmaa vaan etsi jumalan valtakunta. kyllä se saatana lopettaa ajattele ne koetuksena jotka vahvistavat sinun uskoasi HERRAAN. se on päivän selvä asia että kun ihminen ottaa Jeesukset HERRAKSEEN JA ANTAA ELÄMÄNSÄ HÄNELLE. Eksyttäjä alkaa kiusaamaan mutt se kyllä loppuu taistele ja voita sillä saatana on jo hävinnyt. rukoile lue raamattua nii se jättää sutt rauhaan ja vaikka se tulee takasin se ei voi sinun sisälle tulla koska sinussa on pyhähenki LUOTA JA USKO JUMALAAN HÄN EI OLE ISÄ JOKA LAPSENSA HYLKÄÄ. vaikka olemme uskossa se ei tarkota sitä että elämämme tässä maailmassa tulee täydelliseksi muistakaa kuka tätä pahaa maailmaa hallitsee ja se on synninlapsi, me emme ole vielä taivaassa mutta pian tulee todellinen HALLITSIJA HERRAMME HAKEMAAN OMANSA POIS JA HÄVITTÄÄ PAHAN. ILOITKAA SIITÄ. AMEN

    • 12____13

      > Eihän saatanalla pitäisi olla, tai millään pahalla, mitään vaikutusta uskovaan ihmiseen. Millä lailla voisi päästä sellaiseen rauhaa ja uskoon, että pelontunteet väistyisivät?

      Kun on antanut elämän Jeesukselle ja Jumalalle, saatanalla ei ole valtaa. Muutenkin, saatanalla ei ole valtaa yli Jeesuksen ja Jumalan, joten Jeesuksen nimessä voi sanoa, että poistuu paikalta. :)

    • TottaOn

      Ei...koska saatana on maailman isoin kakkapylly.

      • TottaOn

        Sanon tämän vuosien kokemuksella...se on mun vanha tuttu..ja siit ei kyl oo mihinkään.


    • kaunauskossa

      Kyllä pahat voimat voivat ahdistaa, kiusta, ja houkutella syntiin, mutta ei nillä ole mitään valtaa kun luottaa Jeesukseen Kristukseen. Uskovan ei siis tarvitse pelätä. Joskus Jumala sallii pahan tulla lähelle, että muistaisimimme pysyä riippuvaisina Jeesuksesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2045
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      146
      1533
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe