Kirja-arvio: Ohittamaton Pyhä Henki

Anonyymi

Paul Raja-ahon kirjoittama kirja: Ohittamaton Pyhä Henki sisältää hyvien ja raittiidenkin opetusten ohessa sellaista lajia, joka onnistuu pilaamaan hyvänkin osuuden. Vanhanaikaisesti sanottuna kyseessä on ”hapatus”! Paavali viisaudessaan toteaa: ”vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan”. 1 Kor 5:6.

Kun hapanleipää leivotaan, suurenkin taikinan hapatus syntyy siitä, että taikinan ”juuri” on hyvin pieni pala entisen hapantaikinan ainesta, ja toimii nostattajana uudessa taikinassa.
Mitä ”hapatus” tarkoittaa UT:ssa? Tämän asian opetus on varsin selkeä. Hapatukseen liittyy ylpeily, ihmisistä kerskaaminen.

Kerskaaminen – ylpeily!

”Kenenkään ei siis pidä ylpeillä ihmisistä...” ”
Älköön siis kukaan kerskatko ihmisistä; sillä...”
1 Kor 3:21.

Raja-ahon kirjassa on kovasti ihmisistä kerskaamisen hapatusta.

1) Hän kerskaa itsestään, omasta onnistumisestaan, perheestään ja omasta seurakunnastaan,
”Uskallan sanoa, että vahva seurakuntayhteys on pitänyt minut ja perheeni uskontiellä”. Kirjan sivu 174.

2) Eikö Raamattu todista, että Jeesus Kristus on uskomme alkaja ja täyttäjä? Heb 12:1-2. Jos ihminen ja seurakunta ovat kuin ”kaitselmus” joka takaa uskontiellä pysymisen, niin MISSÄ on Herran osuus ja kunnia?
Raja-aho ylpeilee omasta vaelluksestaan ja korottaa seurakuntansa uskonsa säilymisen vastaukseksi?

3) Lisää ihmisistä kerskausta- ylpeilyä?
Kirjassa suorastaan vilisee ihmisten nimiä, joita korotetaan, joilla kerskutaan. Jalustalle nostettujen ”voidelluiksi” kehuttujen riveissä sellaisiakin, joista raittiit ja tervehenkiset uskovat näkevät harhaopetusta, aidon Pyhän Hengen jäljittelyä, siis eksytystä! (Mm Benny H.)

4) Mistä Pyhän Hengen vaikutuksessa kerskataan, mitä korotetaan?
” Hän on minut kirkastava” - sanoi Jeesus. Joh 1:14
” Joka omiaan puhuu, se pyytää omaa kunniaansa..” Joh 7:18.

Ikävällä tavalla painopiste Raja-ahon kirjassa ei ole Kristuksessa, vaan taso on ihmiskeskeinen. Sellaisen vaikutus nousee – ei PH:n taholta, vaan se on ”lihan mieli”, vanha hapatus, itsekeskeisyys, ihmiskeskeisyys.

Ihmisistä kerskumisen hapatus!

Vaikka muoti-ilmiö eräiden uskonsuuntien keskellä onkin kerskuminen, ylpeily ja ihmisten kehuminen, kuin starat esiintymislavalle nostettuina - UT:n opetus ei anna lupaa sellaiseen.

”Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra.” 1 Kor 1:31

”Joka ylpeilee, ylpeilköön Herrasta.”

”Kenekään ei pidä ylpeillä ihmsistä” 1 Kor 3:21

”...jotka palvelemme Jumalaa Hengen ohjaamina, ylpeilemme Kristuksessa Jeesuksessa, emmekä luota mihinkään omaamme.” ” Fil 3:3

”Ei ole hyvä että kerskaatte. Ettekö tiedä, että vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.” 1 Kor 5.6, Gal 5:9


Eikö kaikki ole armoa?

Apostoli Paavali kelpaa esikuvaksi ja esimerkiksi! Hän ei kerskannut omalla vaelluksellaan. Hän jopa kerskasi ”heikkoudestaan”. Ei kehunut vahvuuksiaan, sanoi että ”kaikki on armoa”!
2 Kor 12: 8-10. Vaikka olisi ollut kanttia kehumiseen! Fil 3: 4 >>

Paavali ei kehuskellut itsestään eikä työnsä tuloksista!
”Mutta Jumalan armosta minä olen mikä olen…. Vaan enemmän kuin he kaikki minä olen työtä tehnyt, en kuitenkaan minä – vaan Jumalan ARMO joka on ollut minun kanssani.” 1 Kor 15:10

Lopuksi

Kristikunnan keskellä olevat ”hapatukset” estävät Jumalan toimintaa. Jumala ei jaa kunniaansa kenenkään ihmisten kanssa. Nousee sellainen johtopäätös, että Raja-ahon kirja on vapaakirkollisen aatteen äänitorvi, lahkohenkinenkin. Kun se sisältää edellä mainittua ”hapatusta”, sekä kehuskelua harhaisilla ilmiöillä (Toronto, ym) kirjaa ei voi suositella (raittiina) opetuskirjana, eikä varsinkaan alaikäisille keskenkasvuisille uskoville.

JOS – KUN asialla on aito Pyhän Hengen vaikutus – Pyhä Henki ei ”ohita” Jeesuksen, eikä apostoli Paavalin selkeitä opetuksia! Vaan – korottaa kaikesta ja kaikessa 100% Herramme kunniaa! Herra armahtakoon ja puhdistakoon kansansa! ”Peratkaa pois vanha hapatus...” 1 Kor 5.7-8

2

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hapansilakka, ja hapankaali ja hapankorput
      siinä hapatuksen pyhä liitto.

    • Anonyymi

      Ikävä kyllä, Vapaakirkkolaitos on eksytysoppien asiassa eturivin tekijä. Siellä on sanottu aamenta niin torontoharhaisuuksille kuin muillekin ihmisopeille. On kehitetty oppi "tulisielu-kristillisyydestä" jossa tämä Paul Raja-aho on ykköstason julkkis, vaimonsa kanssa.
      Kun henki loppuu, konstit alkaa. Niin on sanottu. Nykyisin pitää keksiä jos jonkilaisia temppuja ja moderneja uutuuksia, mentoreita ja johtajia joka paikkaan. Että saataisiin nuoria ihmisiä riveihin, kun vanhat kuihtuu pois. Toimintaa pitää rahoittaa, mistä tuloja? Pitää kutsua ulkomailta "voideltuja" nimimiehiä ja - naisia. Olkoot sitten saaneet voitelunsa vaikka kuolleitten haudoilta!
      No, seulonta on pitkälle edennyt - Herran taholta. Hän on tutkinut lampaitaan. Kuka seuraa ja tottelee Herraansa? On uskollinen Sanan opetuksille? Kuka "juoksee" ihmisten ja ihmmsoppien ja ihmeiden perässä? ( jollaisen juoksemisen itse Jeesus KIELSI!) Luukas 17:23, Markus 13: 21-22.

      "Täällä on Kristus" ( kristus = voideltu). Juuri näin he kerskuvat! Täällä on voideltu saarnamies! Tällaista oppia mysö Raja-aho kannattaa!
      Surullista sikäli, että tyyppi on raittiisti joskus tullut uskoon, mutta saanut "tartunnan" - niinkuin flunssapöpön, toronto- ja muista harhoista. Puhdistus ei usein maistu?

      Autuas se uskova, joka tottelee Raamatun ja Jeesuksen opetuksia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1634
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1472
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1325
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      1304
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe