Kokonaisuus

Anonyymi

Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta, mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi. (Roomalaisille 4)

Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta. (Jaakob 2)

Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä. (Johannes 15)

Käsitäkseni ihminen ei voi tulla vanhurskaaksi tekojen kautta, vaan uskon kautta Jeesukseen, mutta Jaakobin teksti on suunnattu uskoville joilla ei ole tekoja, jotka eivät enää valitä kaidasta tiestä? Jeesus yksin on Pelastaja eikä ihminen voi omin teoin pelastaa itsensä mutta jos hedelmä puuttuu, niin ei pysy Jeesuksessa eikä pelastuksessakaan?

Jumala vanhurskauttaa ihmisen uskon kautta Jeesukseen eikä tekojen kautta, mutta ilman tekoja ihminen ei pysy Jeesuksessa?

22

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jumala valitsee jokaisesta kansasta ne, jotka tekevät vanhurskautta. (Apt 10:34-35)

    • Anonyymi

      Että onko ihmisellä tekoja, niinkö.
      Syötkö sinä, pieretkö sinä, kiroiletko sinä, vinoiletko ihmisille nettipalstoilla?
      Eivätkö nämä kaikki ole tekoja? Minkä takia sinä peräänkuulutat tekoja?

      Minkä takia tekopyhät pauhaavat teoista? Jos luette tarkemmin, mitä Jaakob 2 sanoo, niin siellä puhutaan, miten Aabraham lähti murhaamaan Iisakkia. Onko tämä teidän mielestänne jokin ylpeilyn aihe, ja käskette kaikkia tekemään samaa?

      1.Mooseksen kirja:
      22:1 Näiden tapausten jälkeen Jumala koetteli Aabrahamia ja sanoi hänelle: "Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen."
      22:2 Ja hän sanoi: "Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon."
      22:3 Varhain seuraavana aamuna Aabraham satuloi aasinsa ja otti mukaansa kaksi palvelijaansa sekä poikansa Iisakin, ja halottuaan polttouhripuita hän lähti menemään siihen paikkaan, jonka Jumala oli hänelle sanonut.

      Galatalaiskirje:
      5:26 Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.

      Filippiläiskirje:
      2:3 ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne

      Luukkaan evankeliumi:
      17:10 Niin myös te, kun olette tehneet kaiken, mitä teidän on käsketty tehdä, sanokaa: 'Me olemme ansiottomia palvelijoita; olemme tehneet vain sen, minkä olimme velvolliset tekemään.'"

      - Minkä takia tekopyhät pauhaavat teoista, ja puhuvat kuin pitäisi murhata Iisakkia?

      • Anonyymi

        Jatkoa edelliseen.

        Nyt kun on alettu peräänkuuluttaa tekoja, minä alan tehdä, ja kirjoitan.
        Olen kyllästynyt siihen, että saatanan XXXXX riehuvat kristinuskon palstoilla julistamassa teoilla pelastumisen oppia, joka ei ole kristinuskoa.

        Pelastusta ei saada teoilla. Siellä ei pysytä teoilla. Te ette saatanan XXXXX ansaitse yhtään mitään Jumalalta teoillanne. Sellainen haaveilu on täysin mieletöntä ja Jumalanpilkkaa.

        Efesolaiskirje 2 kyllä puhuu teoista. Että Jumala on ennalta valmistanut uskovien teot. Kysymys ei ole siis omista teoista. Jumala on kaiken tehnyt, voidaan uskon kautta ymmärtää. Ilman Jumalaa kun ei voida MITÄÄN tehdä, ei edes sitä pieremistä, ei edes syntiä. Jos sinulla ei ole tätä käsitystä, että kaikki riippuu Jumalasta -> Jumala hallitsee kaiken, on kaikkivaltias -> Jeesus on Herra, jne. niin sitten, jos sinulla ei ole mitään tietoa, käsitystä tästä asiasta, niin herää kysymys, mikä ihmeen "uskova" sinä muka olet, vai pelkkä teeskentelijäkö.

        Minä epäilen, oletteko missään uskossa te, jotka vain pyöritte ihmisen tekojen ympärillä, ja tuijottelette, mikä ihminen on. Niin kuin kaikki pähkäilynne olisi ihmisyyteen keskittyvää, ihmislähtöistä, humanismia. Ei kristinuskoa.

        Hebrealaiskirje:
        4:10 Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa.

        Jeesuksen puheesta, Johanneksen evankeliumista:
        15:5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi MITÄÄN tehdä!

        - Tämä viestittely ei ole adventistilta peräisin. Mielestäni adventismi on kirottua ratkaisukristillisyyttä, joka vie ihmisiä lain alle. Tässä puhutaan uskoville, ei tekopyhille:

        Efesolaiskirje:
        2:1 Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,
        2:2 joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
        2:3 joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
        2:4 mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
        2:5 on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa - armosta te olette pelastetut -
        2:6 ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa,
        2:7 osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa.
        2:8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
        2:9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
        2:10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.

        - Siis, Jumalan valmistamia, Jumalalta saatuja. Ja saatanan tekopyhät pauhaavat, kuin omasta itsestä pitäisi pinnistää jotain erinomaista hyvää. Oletteko te täysin pihalla koko kristinuskon sanomasta? Tai ettekö tiedä, että on Jumala, joka tekeekin jotain?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jatkoa edelliseen.

        Nyt kun on alettu peräänkuuluttaa tekoja, minä alan tehdä, ja kirjoitan.
        Olen kyllästynyt siihen, että saatanan XXXXX riehuvat kristinuskon palstoilla julistamassa teoilla pelastumisen oppia, joka ei ole kristinuskoa.

        Pelastusta ei saada teoilla. Siellä ei pysytä teoilla. Te ette saatanan XXXXX ansaitse yhtään mitään Jumalalta teoillanne. Sellainen haaveilu on täysin mieletöntä ja Jumalanpilkkaa.

        Efesolaiskirje 2 kyllä puhuu teoista. Että Jumala on ennalta valmistanut uskovien teot. Kysymys ei ole siis omista teoista. Jumala on kaiken tehnyt, voidaan uskon kautta ymmärtää. Ilman Jumalaa kun ei voida MITÄÄN tehdä, ei edes sitä pieremistä, ei edes syntiä. Jos sinulla ei ole tätä käsitystä, että kaikki riippuu Jumalasta -> Jumala hallitsee kaiken, on kaikkivaltias -> Jeesus on Herra, jne. niin sitten, jos sinulla ei ole mitään tietoa, käsitystä tästä asiasta, niin herää kysymys, mikä ihmeen "uskova" sinä muka olet, vai pelkkä teeskentelijäkö.

        Minä epäilen, oletteko missään uskossa te, jotka vain pyöritte ihmisen tekojen ympärillä, ja tuijottelette, mikä ihminen on. Niin kuin kaikki pähkäilynne olisi ihmisyyteen keskittyvää, ihmislähtöistä, humanismia. Ei kristinuskoa.

        Hebrealaiskirje:
        4:10 Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa.

        Jeesuksen puheesta, Johanneksen evankeliumista:
        15:5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi MITÄÄN tehdä!

        - Tämä viestittely ei ole adventistilta peräisin. Mielestäni adventismi on kirottua ratkaisukristillisyyttä, joka vie ihmisiä lain alle. Tässä puhutaan uskoville, ei tekopyhille:

        Efesolaiskirje:
        2:1 Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,
        2:2 joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
        2:3 joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
        2:4 mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
        2:5 on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa - armosta te olette pelastetut -
        2:6 ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa,
        2:7 osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa.
        2:8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
        2:9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
        2:10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.

        - Siis, Jumalan valmistamia, Jumalalta saatuja. Ja saatanan tekopyhät pauhaavat, kuin omasta itsestä pitäisi pinnistää jotain erinomaista hyvää. Oletteko te täysin pihalla koko kristinuskon sanomasta? Tai ettekö tiedä, että on Jumala, joka tekeekin jotain?

        "Olen kyllästynyt siihen, että saatanan XXXXX riehuvat kristinuskon palstoilla julistamassa teoilla pelastumisen oppia, joka ei ole kristinuskoa."

        Miten tulkitset Matt 25 viimeisen tuomion kertomusta ?

        Pelastuivatko ihmiset omilla teoillaan, vai vaikuttiko heissä jokin suurempi voima ?


      • Anonyymi
        Exap kirjoitti:

        "Olen kyllästynyt siihen, että saatanan XXXXX riehuvat kristinuskon palstoilla julistamassa teoilla pelastumisen oppia, joka ei ole kristinuskoa."

        Miten tulkitset Matt 25 viimeisen tuomion kertomusta ?

        Pelastuivatko ihmiset omilla teoillaan, vai vaikuttiko heissä jokin suurempi voima ?

        Ilman uskoa mahdotonta olla Jumalalle otollinen. Toisin sanoen, uskomattomille kaikki heidän tekonsa lasketaan synniksi. Vrt. Matt 7, emmekö tehneet -> ette tehneet.

        7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'

        Toisin sanoen, heiltä puuttui oikea usko, legitimiteetti, valtuutus.
        Lisäksi tulkitsen Matt 25 viimeisen tuomion kertomusta siten, että kollektiivisesti seurakunnan teot lasketaan uskoville "teidän" teoiksenne. Siitäkin syystä evankelistan tai profeetan mielestä saattaa tuntua kummalliselta, jos sanotaan "te vaatetitte", "te ruokitte", jne. - Mutta kaiketi siinä puhutaan yhteisölle, seurakunnalle kokonaisuutena, kuin sen ansiot olisivat yhteisiä? - Joka tapauksessa, Jumalalta lähtöisin teot ovat kuitenkin.

        Täytyy tunnustaa, että menneisyydessä olen jonkin verran haparoinut tämän asian kohdalla tulkinnoissani. Minulla oli joskus Spiros Zodhiates -nimisen selittäjän teksteillä täydennettyä Raamatun käännöstä, ja siinä väitettiin, että uskoville tulee taivaassa jotain palkintoa, maan päällä tekemistään teoista.

        Galatalaiskirjeen 6. luku puhuu niittämisen ja kylvämisen laista. Sitä olen tulkinnut niin, että jo tässä maallisessa elämässä voi tapahtua tuomioita ja siunausta, ei pelkästään ylösnousemuksessa. Vrt. 2. Kor 8-9 siunauksen enentyminen.

        Jossain vaiheessa minulla oli niin ankaraa tulkintaa, että lihan teot Gal 5 tarkoitti mielestäni ihmisen tekoja, ja hengen hedelmä Jumalan tekoa vain, tai Jeesuksen aliaksia alkutekstissä: usko, jne. Tässä ankaruudessa sitten ongelmaksi saattaa tulla kysymys, eikö mitään sitten voi tehdä, mitä tekoja uskova voisi tehdä kuin ajatellen niitä Jumalan teoiksi tai Jumalan hyväksymiksi.

        Kysymäsi asia kuulostaa Raamatussa jonkin verran ristiriitaiselta. Toisaalta on vertauksia, joissa puhutaan, kuin monien talenttien saaja taivaassakin saisi monia palkintoja. Toisaalta on Jeesuksen vertaus työmiehistä, joille maksettiin sama palkkio, siitä riippumatta. olivatko uurastaneet päivän helteessä, vai illalla lyhyen hetken.

        Mm. tästä syystä en sanoisi mitään erityisen vuorenvarmaa, onko uskoville palkkioiden saaminen missä ja milloin. Jumalla on mielivaltaiset mahdollisuutensa puuttua asioihin.

        1.Korinttolaiskirje:
        4:7 Sillä kuka antaa sinulle etusijan? Ja mitä sinulla on, jota et ole lahjaksi saanut? Mutta jos olet sen saanut, niin miksi kerskaat, ikäänkuin se ei olisi saatua?

        Jaakobin kirje:
        1:16 Älkää eksykö, rakkaat veljeni.
        1:17 Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, valkeuksien Isältä, jonka tykönä ei ole muutosta, ei vaihteen varjoa.

        - Asiaan liittyy vielä tämäkin kierous tai monimutkaisuus, että periaatteessa on Jumalalta saatua hyvää lahjaa, jos joku esim. paranee jollain poppakonstilla vieraan uskonnon edustajan tempuilla. Mutta se ei välttämättä todista opillisesti oikeaksi tuota poppamiestä. Tai esim. uskova saattaa saada apua julkiselta sektorilta, tai sen kautta, mutta onko sama sektori valmistelemassa Ilmestyskirjan pedon systeemiä toisaalta myös.

        5.Mooseksen kirja:
        13:1 "Jos teidän keskuuteenne ilmestyy profeetta tai unennäkijä ja lupaa sinulle jonkun tunnusteon tai ihmeen,
        13:2 ja jos sitten todellakin tapahtuu se tunnusteko tai ihme, josta hän puhui sinulle sanoen: 'Lähtekäämme seuraamaan muita jumalia, joita te ette tunne, ja palvelkaamme niitä',
        13:3 niin älä kuuntele sen profeetan puhetta tai sitä unennäkijää, sillä Herra, teidän Jumalanne, ainoastaan koettelee teitä tietääksensä, rakastatteko Herraa, teidän Jumalaanne, kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne.

        2.Tessalonikalaiskirje:
        ...2:9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ilman uskoa mahdotonta olla Jumalalle otollinen. Toisin sanoen, uskomattomille kaikki heidän tekonsa lasketaan synniksi. Vrt. Matt 7, emmekö tehneet -> ette tehneet.

        7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'

        Toisin sanoen, heiltä puuttui oikea usko, legitimiteetti, valtuutus.
        Lisäksi tulkitsen Matt 25 viimeisen tuomion kertomusta siten, että kollektiivisesti seurakunnan teot lasketaan uskoville "teidän" teoiksenne. Siitäkin syystä evankelistan tai profeetan mielestä saattaa tuntua kummalliselta, jos sanotaan "te vaatetitte", "te ruokitte", jne. - Mutta kaiketi siinä puhutaan yhteisölle, seurakunnalle kokonaisuutena, kuin sen ansiot olisivat yhteisiä? - Joka tapauksessa, Jumalalta lähtöisin teot ovat kuitenkin.

        Täytyy tunnustaa, että menneisyydessä olen jonkin verran haparoinut tämän asian kohdalla tulkinnoissani. Minulla oli joskus Spiros Zodhiates -nimisen selittäjän teksteillä täydennettyä Raamatun käännöstä, ja siinä väitettiin, että uskoville tulee taivaassa jotain palkintoa, maan päällä tekemistään teoista.

        Galatalaiskirjeen 6. luku puhuu niittämisen ja kylvämisen laista. Sitä olen tulkinnut niin, että jo tässä maallisessa elämässä voi tapahtua tuomioita ja siunausta, ei pelkästään ylösnousemuksessa. Vrt. 2. Kor 8-9 siunauksen enentyminen.

        Jossain vaiheessa minulla oli niin ankaraa tulkintaa, että lihan teot Gal 5 tarkoitti mielestäni ihmisen tekoja, ja hengen hedelmä Jumalan tekoa vain, tai Jeesuksen aliaksia alkutekstissä: usko, jne. Tässä ankaruudessa sitten ongelmaksi saattaa tulla kysymys, eikö mitään sitten voi tehdä, mitä tekoja uskova voisi tehdä kuin ajatellen niitä Jumalan teoiksi tai Jumalan hyväksymiksi.

        Kysymäsi asia kuulostaa Raamatussa jonkin verran ristiriitaiselta. Toisaalta on vertauksia, joissa puhutaan, kuin monien talenttien saaja taivaassakin saisi monia palkintoja. Toisaalta on Jeesuksen vertaus työmiehistä, joille maksettiin sama palkkio, siitä riippumatta. olivatko uurastaneet päivän helteessä, vai illalla lyhyen hetken.

        Mm. tästä syystä en sanoisi mitään erityisen vuorenvarmaa, onko uskoville palkkioiden saaminen missä ja milloin. Jumalla on mielivaltaiset mahdollisuutensa puuttua asioihin.

        1.Korinttolaiskirje:
        4:7 Sillä kuka antaa sinulle etusijan? Ja mitä sinulla on, jota et ole lahjaksi saanut? Mutta jos olet sen saanut, niin miksi kerskaat, ikäänkuin se ei olisi saatua?

        Jaakobin kirje:
        1:16 Älkää eksykö, rakkaat veljeni.
        1:17 Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, valkeuksien Isältä, jonka tykönä ei ole muutosta, ei vaihteen varjoa.

        - Asiaan liittyy vielä tämäkin kierous tai monimutkaisuus, että periaatteessa on Jumalalta saatua hyvää lahjaa, jos joku esim. paranee jollain poppakonstilla vieraan uskonnon edustajan tempuilla. Mutta se ei välttämättä todista opillisesti oikeaksi tuota poppamiestä. Tai esim. uskova saattaa saada apua julkiselta sektorilta, tai sen kautta, mutta onko sama sektori valmistelemassa Ilmestyskirjan pedon systeemiä toisaalta myös.

        5.Mooseksen kirja:
        13:1 "Jos teidän keskuuteenne ilmestyy profeetta tai unennäkijä ja lupaa sinulle jonkun tunnusteon tai ihmeen,
        13:2 ja jos sitten todellakin tapahtuu se tunnusteko tai ihme, josta hän puhui sinulle sanoen: 'Lähtekäämme seuraamaan muita jumalia, joita te ette tunne, ja palvelkaamme niitä',
        13:3 niin älä kuuntele sen profeetan puhetta tai sitä unennäkijää, sillä Herra, teidän Jumalanne, ainoastaan koettelee teitä tietääksensä, rakastatteko Herraa, teidän Jumalaanne, kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne.

        2.Tessalonikalaiskirje:
        ...2:9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ...

        "isäksi tulkitsen Matt 25 viimeisen tuomion kertomusta siten, että kollektiivisesti seurakunnan teot lasketaan uskoville "teidän" teoiksenne. "

        Toki voit niin halutessasi tulkita vaikka paskan kullaksi, mutta tuolle esittämällesi tulkinnalle ei ole sitten niin pienintäkään Raamatun tukea. Joten vallan yksin olet tulkintasi kanssa.

        Sikäli kun tiedän, edes mikään isompi kirkkokunta ei opeta "ryhmäpelastusta" kirkkokunnan muiden jäsenten ansioiden perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman uskoa mahdotonta olla Jumalalle otollinen. Toisin sanoen, uskomattomille kaikki heidän tekonsa lasketaan synniksi. Vrt. Matt 7, emmekö tehneet -> ette tehneet.

        7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'

        Toisin sanoen, heiltä puuttui oikea usko, legitimiteetti, valtuutus.
        Lisäksi tulkitsen Matt 25 viimeisen tuomion kertomusta siten, että kollektiivisesti seurakunnan teot lasketaan uskoville "teidän" teoiksenne. Siitäkin syystä evankelistan tai profeetan mielestä saattaa tuntua kummalliselta, jos sanotaan "te vaatetitte", "te ruokitte", jne. - Mutta kaiketi siinä puhutaan yhteisölle, seurakunnalle kokonaisuutena, kuin sen ansiot olisivat yhteisiä? - Joka tapauksessa, Jumalalta lähtöisin teot ovat kuitenkin.

        Täytyy tunnustaa, että menneisyydessä olen jonkin verran haparoinut tämän asian kohdalla tulkinnoissani. Minulla oli joskus Spiros Zodhiates -nimisen selittäjän teksteillä täydennettyä Raamatun käännöstä, ja siinä väitettiin, että uskoville tulee taivaassa jotain palkintoa, maan päällä tekemistään teoista.

        Galatalaiskirjeen 6. luku puhuu niittämisen ja kylvämisen laista. Sitä olen tulkinnut niin, että jo tässä maallisessa elämässä voi tapahtua tuomioita ja siunausta, ei pelkästään ylösnousemuksessa. Vrt. 2. Kor 8-9 siunauksen enentyminen.

        Jossain vaiheessa minulla oli niin ankaraa tulkintaa, että lihan teot Gal 5 tarkoitti mielestäni ihmisen tekoja, ja hengen hedelmä Jumalan tekoa vain, tai Jeesuksen aliaksia alkutekstissä: usko, jne. Tässä ankaruudessa sitten ongelmaksi saattaa tulla kysymys, eikö mitään sitten voi tehdä, mitä tekoja uskova voisi tehdä kuin ajatellen niitä Jumalan teoiksi tai Jumalan hyväksymiksi.

        Kysymäsi asia kuulostaa Raamatussa jonkin verran ristiriitaiselta. Toisaalta on vertauksia, joissa puhutaan, kuin monien talenttien saaja taivaassakin saisi monia palkintoja. Toisaalta on Jeesuksen vertaus työmiehistä, joille maksettiin sama palkkio, siitä riippumatta. olivatko uurastaneet päivän helteessä, vai illalla lyhyen hetken.

        Mm. tästä syystä en sanoisi mitään erityisen vuorenvarmaa, onko uskoville palkkioiden saaminen missä ja milloin. Jumalla on mielivaltaiset mahdollisuutensa puuttua asioihin.

        1.Korinttolaiskirje:
        4:7 Sillä kuka antaa sinulle etusijan? Ja mitä sinulla on, jota et ole lahjaksi saanut? Mutta jos olet sen saanut, niin miksi kerskaat, ikäänkuin se ei olisi saatua?

        Jaakobin kirje:
        1:16 Älkää eksykö, rakkaat veljeni.
        1:17 Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, valkeuksien Isältä, jonka tykönä ei ole muutosta, ei vaihteen varjoa.

        - Asiaan liittyy vielä tämäkin kierous tai monimutkaisuus, että periaatteessa on Jumalalta saatua hyvää lahjaa, jos joku esim. paranee jollain poppakonstilla vieraan uskonnon edustajan tempuilla. Mutta se ei välttämättä todista opillisesti oikeaksi tuota poppamiestä. Tai esim. uskova saattaa saada apua julkiselta sektorilta, tai sen kautta, mutta onko sama sektori valmistelemassa Ilmestyskirjan pedon systeemiä toisaalta myös.

        5.Mooseksen kirja:
        13:1 "Jos teidän keskuuteenne ilmestyy profeetta tai unennäkijä ja lupaa sinulle jonkun tunnusteon tai ihmeen,
        13:2 ja jos sitten todellakin tapahtuu se tunnusteko tai ihme, josta hän puhui sinulle sanoen: 'Lähtekäämme seuraamaan muita jumalia, joita te ette tunne, ja palvelkaamme niitä',
        13:3 niin älä kuuntele sen profeetan puhetta tai sitä unennäkijää, sillä Herra, teidän Jumalanne, ainoastaan koettelee teitä tietääksensä, rakastatteko Herraa, teidän Jumalaanne, kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne.

        2.Tessalonikalaiskirje:
        ...2:9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ...

        "Ilman uskoa mahdotonta olla Jumalalle otollinen. Toisin sanoen, uskomattomille kaikki heidän tekonsa lasketaan synniksi. Vrt. Matt 7, emmekö tehneet -> ette tehneet."

        Yllätys yllätys! Niin tehdään myös uskoville. Ja niin hyvin hyvin hyvin harva edes pelastuu. Milloin viimeksi kävit katsomassa leskiä, orpoja, sairaita, vankeja ym.?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ilman uskoa mahdotonta olla Jumalalle otollinen. Toisin sanoen, uskomattomille kaikki heidän tekonsa lasketaan synniksi. Vrt. Matt 7, emmekö tehneet -> ette tehneet.

        7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'

        Toisin sanoen, heiltä puuttui oikea usko, legitimiteetti, valtuutus.
        Lisäksi tulkitsen Matt 25 viimeisen tuomion kertomusta siten, että kollektiivisesti seurakunnan teot lasketaan uskoville "teidän" teoiksenne. Siitäkin syystä evankelistan tai profeetan mielestä saattaa tuntua kummalliselta, jos sanotaan "te vaatetitte", "te ruokitte", jne. - Mutta kaiketi siinä puhutaan yhteisölle, seurakunnalle kokonaisuutena, kuin sen ansiot olisivat yhteisiä? - Joka tapauksessa, Jumalalta lähtöisin teot ovat kuitenkin.

        Täytyy tunnustaa, että menneisyydessä olen jonkin verran haparoinut tämän asian kohdalla tulkinnoissani. Minulla oli joskus Spiros Zodhiates -nimisen selittäjän teksteillä täydennettyä Raamatun käännöstä, ja siinä väitettiin, että uskoville tulee taivaassa jotain palkintoa, maan päällä tekemistään teoista.

        Galatalaiskirjeen 6. luku puhuu niittämisen ja kylvämisen laista. Sitä olen tulkinnut niin, että jo tässä maallisessa elämässä voi tapahtua tuomioita ja siunausta, ei pelkästään ylösnousemuksessa. Vrt. 2. Kor 8-9 siunauksen enentyminen.

        Jossain vaiheessa minulla oli niin ankaraa tulkintaa, että lihan teot Gal 5 tarkoitti mielestäni ihmisen tekoja, ja hengen hedelmä Jumalan tekoa vain, tai Jeesuksen aliaksia alkutekstissä: usko, jne. Tässä ankaruudessa sitten ongelmaksi saattaa tulla kysymys, eikö mitään sitten voi tehdä, mitä tekoja uskova voisi tehdä kuin ajatellen niitä Jumalan teoiksi tai Jumalan hyväksymiksi.

        Kysymäsi asia kuulostaa Raamatussa jonkin verran ristiriitaiselta. Toisaalta on vertauksia, joissa puhutaan, kuin monien talenttien saaja taivaassakin saisi monia palkintoja. Toisaalta on Jeesuksen vertaus työmiehistä, joille maksettiin sama palkkio, siitä riippumatta. olivatko uurastaneet päivän helteessä, vai illalla lyhyen hetken.

        Mm. tästä syystä en sanoisi mitään erityisen vuorenvarmaa, onko uskoville palkkioiden saaminen missä ja milloin. Jumalla on mielivaltaiset mahdollisuutensa puuttua asioihin.

        1.Korinttolaiskirje:
        4:7 Sillä kuka antaa sinulle etusijan? Ja mitä sinulla on, jota et ole lahjaksi saanut? Mutta jos olet sen saanut, niin miksi kerskaat, ikäänkuin se ei olisi saatua?

        Jaakobin kirje:
        1:16 Älkää eksykö, rakkaat veljeni.
        1:17 Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, valkeuksien Isältä, jonka tykönä ei ole muutosta, ei vaihteen varjoa.

        - Asiaan liittyy vielä tämäkin kierous tai monimutkaisuus, että periaatteessa on Jumalalta saatua hyvää lahjaa, jos joku esim. paranee jollain poppakonstilla vieraan uskonnon edustajan tempuilla. Mutta se ei välttämättä todista opillisesti oikeaksi tuota poppamiestä. Tai esim. uskova saattaa saada apua julkiselta sektorilta, tai sen kautta, mutta onko sama sektori valmistelemassa Ilmestyskirjan pedon systeemiä toisaalta myös.

        5.Mooseksen kirja:
        13:1 "Jos teidän keskuuteenne ilmestyy profeetta tai unennäkijä ja lupaa sinulle jonkun tunnusteon tai ihmeen,
        13:2 ja jos sitten todellakin tapahtuu se tunnusteko tai ihme, josta hän puhui sinulle sanoen: 'Lähtekäämme seuraamaan muita jumalia, joita te ette tunne, ja palvelkaamme niitä',
        13:3 niin älä kuuntele sen profeetan puhetta tai sitä unennäkijää, sillä Herra, teidän Jumalanne, ainoastaan koettelee teitä tietääksensä, rakastatteko Herraa, teidän Jumalaanne, kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne.

        2.Tessalonikalaiskirje:
        ...2:9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ...

        "Siitäkin syystä evankelistan tai profeetan mielestä saattaa tuntua kummalliselta, jos sanotaan "te vaatetitte", "te ruokitte", jne. - Mutta kaiketi siinä puhutaan yhteisölle, seurakunnalle kokonaisuutena, kuin sen ansiot olisivat yhteisiä? - Joka tapauksessa, Jumalalta lähtöisin teot ovat kuitenkin."

        Mitäpä jos lukisit tekstin siten kuin siinä lukee ???

        Kun joku henkilö puhuu monikossa usealle ihmiselle, lähtökohtaisesti hän rinnastaa kyseiseen tilanteeseen *erottamansa* henkilöt tiettyyn joukkoon, jota siis yhdistää taipumus mainittuihin tekoihin.

        Jos kyseiset teot o,isi tehnyt jokin tarkemmin määrittelemätön "PH", niin silloinhan puuhutteleva henkilö olisi käyttänyt toista ilmaisua, kuten esim. "PH teki teidän kauttanne", sen sijaan että puhuu ihmisten itsensä tekemistä asioista. Ei tämä nyt sentään liene kovin monimutkaista ymmärtää ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ilman uskoa mahdotonta olla Jumalalle otollinen. Toisin sanoen, uskomattomille kaikki heidän tekonsa lasketaan synniksi. Vrt. Matt 7, emmekö tehneet -> ette tehneet."

        Yllätys yllätys! Niin tehdään myös uskoville. Ja niin hyvin hyvin hyvin harva edes pelastuu. Milloin viimeksi kävit katsomassa leskiä, orpoja, sairaita, vankeja ym.?

        Kyseinen esittämsi lainaus Heprealaiskirjeestä on
        "Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät."

        Eli tässä puhutaan uskosta siihen, että Jumala on (olemassa),

        Höpönlöpöä siis koko kommenttisi.


      • Anonyymi
        Exap kirjoitti:

        Kyseinen esittämsi lainaus Heprealaiskirjeestä on
        "Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät."

        Eli tässä puhutaan uskosta siihen, että Jumala on (olemassa),

        Höpönlöpöä siis koko kommenttisi.

        En minä selittänytkään enää, pelastuvatko ihmiset omien tekojensa ansiosta. Se asia tuli jo käsiteltyä ylempänä.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15813212/kokonaisuus#comment-98472820

        Ei siitä ole mitään tinkimisvaraa, eikä huutoäänestystä. Raamatussa on aivan selvä, että ne jotka pelastuvat, eivät pelastu omien tekojensa ansiosta. Mutta pelastettujen tekoja ruoditaan vielä ylösnousemuksessa - mitä palkkioita tulee, jne. Kuten sanoin, tämän asian kerronta vaikuttaa ristiriitaiselta eri vertauksissa - talenteista tai helteen työmiehistä. Ja myös eri selittäjien tulkinnoissa. Spiros Zodhiates on aihetta käsitellyt melko seikkaperäisesti.

        Mutta uskomaton tekopyhä, jolle ansaitsematon armo ei kelpaa, yrittäisi tulkita teoista puhuvia kohtia Raamatusta, kuin olisi kyse pelastuksen tienaamisesta. Se on epäuskoa tai judaismia.

        Jeesus oli judaismin saarnaaja. Samoin Pietari. Vasta Paavalin kirjeissä tehdään kunnolla pesäeroa judaismin ja kristinuskon välille. Toisaalta monet Jeesuksen puheet (esim. ruumiinosiensa pois heittäminen, tai kaikesta maallisesta luopuminen) toteutuvat uskovien ylösnousemuksessa tai tempauksessa. Mutta ei siinäkään niin, että ihminen itse taivaaseen astumisen valmistaisi, tai ylösnousemusruumiinsa.

        Mielestäni teoilla pelastumisen uskonto on silkkaa mielettömyyttä. Mutta adventistien ja muiden ratkaisukristillinen pelastusoppi on kuin ihminen vietäisiin kaltevalle pinnalle, jolla liukastelee lainalaisuuteen, lain kiroukseen. Tai siltä minun mielestäni on vaikuttanut, ihmisten selityksistä päätellen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En minä selittänytkään enää, pelastuvatko ihmiset omien tekojensa ansiosta. Se asia tuli jo käsiteltyä ylempänä.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15813212/kokonaisuus#comment-98472820

        Ei siitä ole mitään tinkimisvaraa, eikä huutoäänestystä. Raamatussa on aivan selvä, että ne jotka pelastuvat, eivät pelastu omien tekojensa ansiosta. Mutta pelastettujen tekoja ruoditaan vielä ylösnousemuksessa - mitä palkkioita tulee, jne. Kuten sanoin, tämän asian kerronta vaikuttaa ristiriitaiselta eri vertauksissa - talenteista tai helteen työmiehistä. Ja myös eri selittäjien tulkinnoissa. Spiros Zodhiates on aihetta käsitellyt melko seikkaperäisesti.

        Mutta uskomaton tekopyhä, jolle ansaitsematon armo ei kelpaa, yrittäisi tulkita teoista puhuvia kohtia Raamatusta, kuin olisi kyse pelastuksen tienaamisesta. Se on epäuskoa tai judaismia.

        Jeesus oli judaismin saarnaaja. Samoin Pietari. Vasta Paavalin kirjeissä tehdään kunnolla pesäeroa judaismin ja kristinuskon välille. Toisaalta monet Jeesuksen puheet (esim. ruumiinosiensa pois heittäminen, tai kaikesta maallisesta luopuminen) toteutuvat uskovien ylösnousemuksessa tai tempauksessa. Mutta ei siinäkään niin, että ihminen itse taivaaseen astumisen valmistaisi, tai ylösnousemusruumiinsa.

        Mielestäni teoilla pelastumisen uskonto on silkkaa mielettömyyttä. Mutta adventistien ja muiden ratkaisukristillinen pelastusoppi on kuin ihminen vietäisiin kaltevalle pinnalle, jolla liukastelee lainalaisuuteen, lain kiroukseen. Tai siltä minun mielestäni on vaikuttanut, ihmisten selityksistä päätellen.

        "Raamatussa on aivan selvä, että ne jotka pelastuvat, eivät pelastu omien tekojensa ansiosta. "

        Ai missä Raamatussa ? No ei siinä Raamatussa ainakaan, jota kirjakaupoista saa ostaa.

        Pelastuiko Abraham uskonsa, vai tekojensa mukaan ? Tekojen, sillä hän uskoi Jumalaa___ eikä ainoastaan uskonut JumalaaN.

        Jeesus ei suinkaan saarnannut uskosta pelastumista. Palkka eripituisista työpäivistä oli sama, mutta MISTÄ se palkka oli ? Uskomisesta vai tekemisestä ? Vuohet ja lampaat erotettiin TEKOJEN perusteellla, yms.

        Kuten itsekin totesit, Jeesus oli judaistinen saarnaaja, joka ei saarnannut mistään uskolla pelastumisesta. Evankeliumien muutellut tekstit ovat oma tarinansa, mutta niistäkin heijastuu Jeesuksen oma sanoma ja sen vastakohtana Paavalin opetus ja sen mukainen sanoma.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En minä selittänytkään enää, pelastuvatko ihmiset omien tekojensa ansiosta. Se asia tuli jo käsiteltyä ylempänä.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15813212/kokonaisuus#comment-98472820

        Ei siitä ole mitään tinkimisvaraa, eikä huutoäänestystä. Raamatussa on aivan selvä, että ne jotka pelastuvat, eivät pelastu omien tekojensa ansiosta. Mutta pelastettujen tekoja ruoditaan vielä ylösnousemuksessa - mitä palkkioita tulee, jne. Kuten sanoin, tämän asian kerronta vaikuttaa ristiriitaiselta eri vertauksissa - talenteista tai helteen työmiehistä. Ja myös eri selittäjien tulkinnoissa. Spiros Zodhiates on aihetta käsitellyt melko seikkaperäisesti.

        Mutta uskomaton tekopyhä, jolle ansaitsematon armo ei kelpaa, yrittäisi tulkita teoista puhuvia kohtia Raamatusta, kuin olisi kyse pelastuksen tienaamisesta. Se on epäuskoa tai judaismia.

        Jeesus oli judaismin saarnaaja. Samoin Pietari. Vasta Paavalin kirjeissä tehdään kunnolla pesäeroa judaismin ja kristinuskon välille. Toisaalta monet Jeesuksen puheet (esim. ruumiinosiensa pois heittäminen, tai kaikesta maallisesta luopuminen) toteutuvat uskovien ylösnousemuksessa tai tempauksessa. Mutta ei siinäkään niin, että ihminen itse taivaaseen astumisen valmistaisi, tai ylösnousemusruumiinsa.

        Mielestäni teoilla pelastumisen uskonto on silkkaa mielettömyyttä. Mutta adventistien ja muiden ratkaisukristillinen pelastusoppi on kuin ihminen vietäisiin kaltevalle pinnalle, jolla liukastelee lainalaisuuteen, lain kiroukseen. Tai siltä minun mielestäni on vaikuttanut, ihmisten selityksistä päätellen.

        "Mutta uskomaton tekopyhä, jolle ansaitsematon armo ei kelpaa, yrittäisi tulkita teoista puhuvia kohtia Raamatusta, kuin olisi kyse pelastuksen tienaamisesta. "

        Tämä taas on ihan eri asia.

        Toiset osoittavat teoillaan olevansa halukkaita sopeutumaan Jumalan asettamiin sääntöihin. Toiset eivät. Kumpikaan ei teoillaan "ansaitse" pelastusta, mutta siitä ei olekaan kysymys. Pelastus on lahja, joka toisille myönnetään, toisille ei.

        Se, mistä pelastukseen johtava "ansio" on peräisin, on paitsi sivuseikka, myös uskonasia. Jumala voi lahjoittaa pelastuksen ja iankaikkisen ilman omia ansioita, jos Hän kaikkivaltias kerran on. Ei siihen tarvita Jeesusta. Eikä edes "sovitusta", koska mikään ei sovita syntiä - mikään ei saa tehtyä tekemättömäksi, vaikka sen teon edestä olisi kuollut 1000 lammasta, 100 härkää, 10 kyyhkystä ja kourallinen Jeesuksia. Ei edes sitä yhden ainoaa syntiä.

        Jos Jumala ihmistä rakastaa ja anteeksiantaa tämän synnit, ei siihen tarvita sovitusta. Sovitus on hieman kuten vakuutus; jos töpeksit, vakuutus maksaa. Mutta synnille ei vakuutusta ole, koska sitä ei voi korjata. Jos siis Jumala ei siihen anteeksiantoon ilman vakuutuskorvausta pysty, niin sitten peli on menetetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä selittänytkään enää, pelastuvatko ihmiset omien tekojensa ansiosta. Se asia tuli jo käsiteltyä ylempänä.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15813212/kokonaisuus#comment-98472820

        Ei siitä ole mitään tinkimisvaraa, eikä huutoäänestystä. Raamatussa on aivan selvä, että ne jotka pelastuvat, eivät pelastu omien tekojensa ansiosta. Mutta pelastettujen tekoja ruoditaan vielä ylösnousemuksessa - mitä palkkioita tulee, jne. Kuten sanoin, tämän asian kerronta vaikuttaa ristiriitaiselta eri vertauksissa - talenteista tai helteen työmiehistä. Ja myös eri selittäjien tulkinnoissa. Spiros Zodhiates on aihetta käsitellyt melko seikkaperäisesti.

        Mutta uskomaton tekopyhä, jolle ansaitsematon armo ei kelpaa, yrittäisi tulkita teoista puhuvia kohtia Raamatusta, kuin olisi kyse pelastuksen tienaamisesta. Se on epäuskoa tai judaismia.

        Jeesus oli judaismin saarnaaja. Samoin Pietari. Vasta Paavalin kirjeissä tehdään kunnolla pesäeroa judaismin ja kristinuskon välille. Toisaalta monet Jeesuksen puheet (esim. ruumiinosiensa pois heittäminen, tai kaikesta maallisesta luopuminen) toteutuvat uskovien ylösnousemuksessa tai tempauksessa. Mutta ei siinäkään niin, että ihminen itse taivaaseen astumisen valmistaisi, tai ylösnousemusruumiinsa.

        Mielestäni teoilla pelastumisen uskonto on silkkaa mielettömyyttä. Mutta adventistien ja muiden ratkaisukristillinen pelastusoppi on kuin ihminen vietäisiin kaltevalle pinnalle, jolla liukastelee lainalaisuuteen, lain kiroukseen. Tai siltä minun mielestäni on vaikuttanut, ihmisten selityksistä päätellen.

        "Mutta pelastettujen tekoja ruoditaan vielä ylösnousemuksessa - mitä palkkioita tulee, jne. Kuten sanoin, tämän asian kerronta vaikuttaa ristiriitaiselta eri vertauksissa - talenteista tai helteen työmiehistä. Ja myös eri selittäjien tulkinnoissa. "

        Mitä ihmeen palkkioita. Kaikille annetaan sama palkka, tekojensa mukaan: hyvät saa pelastuksen, pahat tapetaan lähes silmänräpäyksessä. Talentissa ei ole kyse palkan suuruudesta. Jos niin luulet, olet ymmärtänyt vertauksen väärin.

        "Mutta uskomaton tekopyhä, jolle ansaitsematon armo ei kelpaa, yrittäisi tulkita teoista puhuvia kohtia Raamatusta, kuin olisi kyse pelastuksen tienaamisesta. Se on epäuskoa tai judaismia"

        Jeesus on hyvin selvä siitä, että jos et tee hyviä tekoja, et pelastu. Armo ei liity siihen mitenkään. Kyse ei ole uskon johdosta tehtävistä teoista. Kyse on siitä, että jos et noudata Jeesuksen käskyjä tehdä hyviä tekoja, et pelastu. Siis tekoja tekemällä pelastuu! Usko pois!

        Uskotko ennemmin Paavalin hömppää vai Jeesusta?

        - Advis


      • Anonyymi

        Matt 15:7 Te ulkokullatut, oikein teistä Esaias ennusti, sanoen:
        8 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matt 15:7 Te ulkokullatut, oikein teistä Esaias ennusti, sanoen:
        8 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;

        Daavid oli Jumalalle otollinen mutta oliko Daavid tekopyhä? Ei ollut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matt 15:7 Te ulkokullatut, oikein teistä Esaias ennusti, sanoen:
        8 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;

        Se nyt vaan on Raamatun mukainen fakta, että jos et käy vankiloissa katsomassa vankeja, katsomassa leskiä ja orpoja, jos et käy katsomassa sairaita tai jos et tarjoa ateriaa tuntemattomille vastaan tulijoille, sinulla ei Jeesuksen mukaan ole pääsyä taivasten valtakuntaan. Ja tuossa on vain murto-osa Jeesuksen käskyistä. Montako kertaa olet tehnyt näitä Jeesuksen käskemiä asioita? Niinpä!

        - Advis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se nyt vaan on Raamatun mukainen fakta, että jos et käy vankiloissa katsomassa vankeja, katsomassa leskiä ja orpoja, jos et käy katsomassa sairaita tai jos et tarjoa ateriaa tuntemattomille vastaan tulijoille, sinulla ei Jeesuksen mukaan ole pääsyä taivasten valtakuntaan. Ja tuossa on vain murto-osa Jeesuksen käskyistä. Montako kertaa olet tehnyt näitä Jeesuksen käskemiä asioita? Niinpä!

        - Advis

        Tässäpä sinulle niitä Jeesuksen käskyjä, joiden noudattamatta jättäminen voi viedä sinunkin taivaspaikkasi. Eikä joukossa ole.muuten yhtään ruokavaliokäskyä.

        - Advis


        Kadu, seuraa minua, iloitse kun sinua vainotaan minun tähteni. Rukoile vainoajiesi puolesta.

        "Niin loistakoon teidänkin valonne ihmisten edessä, että he näkisivät hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa."

        Opeta Jumalan lakia äläkä poista siitä piirtoakaan.

        Älä vihaa veljeäsi. Älä kutsun ketään hulluksi. Tee sovinto sen kanssa, jota loukkasit. Älä tee huorin edes mielessäsi.

        Kadu syntiäsi ja hankkiudu eroon kiusauksesta tai joudut kadotukseen.

        Älä hylkää vaimoasi muun kuin haureuden tähden. Älä vanno, olkoon kylläsi kyllä ja eisi ei. 

        Älä kosta vaan käännä toinenkin poskesi. Anna sille, joka vaatii sinulta jotain, enemmän kuin hän vaatii. Rakasta vihollistasi.

        Olkaa täydellisiä, niin kuin Isännekin on täydellinen.

        Antakaa salassa. Älkää rukoilko toisten nähden vaan kammiossanne, salassa.

        "Kun rukoilette, älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka luulevat tulevansa kuulluiksi monisanaisuutensa tähden."

        Älkää kootko aarteita maanpäälle, vaan taivaaseen. Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa niin kaikki muu teille annetaan. Älkäö tuomitko, ettei tietä tuomittaisi.

        Malka veljen silmässä.

        Älkää saarnako pilkkaajille, jotka eivät kuuntele teitä (älkää antako helmiä koirille).

        Olkaa rukouksessanne kestäviä. Anokaa, etsikää, kolkuttakaa. Tehkää toisille niin kuin haluaisitte tehtävän teille. Valitkaa kapea tie, joka johta elämään.

        Varokaa vääriä profeettoja. Hedelmästään puu tunnetaan.

        Rukoilkaa, että Jumala lähettäisi työmiehiä korjaamaaan satoa. Olkaa viisaita kuin käärmeet. Peljätkää Jumalaa, älkää ihmistä.

        Ottakaa minun ikeeni kannettavaksenne.

        Älä puhu Pyhää henkeä vastaan.

        Kunnioita isääsi ja äitiäsi, pidä heistä huolta köyhyydessään.

        Varo perinnäissääntöjä.

        Kiellä itsesi, ota ristisi ja seuraa minua. Joka itsensä ylentää, se alennetaan ja joka itsensä alentaa, se ylennetään. (Publikaanin ja fariseuksen rukous, nöyrän ja katuvan publikanin).

        ”Katsokaa, ettette halveksi yhtäkään näistä pienistä. Sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa katselevat aina minun taivaallisen Isäni kasvoja."

        ”Jos veljesi tekee syntiä, mene ja nuhtele häntä kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut veljesi takaisin." 

        "Sitten hän sanoi heille: ”Olkaa valppaat ja karttakaa kaikenlaista ahneutta, sillä ihmisen elämä ei riipu hänen omaisuudestaan, vaikka sitä olisi ylen määrin.” 

        Antakaa uudestaan ja uudestaan anteeksi niille, jotka tekevät toistuvasti vääryyttä teitä kohtaan.

        Pysykää (avio)liitossa paitsi jos Jumala sallii eron aviorikoksen tähden.

        "Joka teidän joukossanne tahtoo tulla suureksi, se olkoon teidän palvelijanne."

        Jumalan valtakunta annetaan kansalle, joka tuottaa sen hedelmiä.

        "Kun sinä järjestät pidot, kutsu köyhiä, raajarikkoja, rampoja ja sokeita. Silloin sinä olet autuas, koska he eivät pysty palkitsemaan sinua. Sinä saat palkkasi vanhurskaiden ylösnousemuksessa.” 

        Antaka keisarille se, mikä keisarille kuuluu (verot yms maksut, mitkä valtiolle kuuluvat) ja Jumalalle se, mikä Jumalalle kuuluu.

        Rakastaa Jumalaa kaikesta sydämestäsi, sielustasi ja ymmärryksestäsi. Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Rukoilkaa Isämeidän rukouksen mukaisesti. Älä kutsu ketään Isäksi, esim isä Abrahami.

        Älkää uskoko väärien Kristusten esiintymisiin, Jeesus saapuu niin, että kaikki saavat nähdä hänet.

        "Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mitä hänellä on." Yrittäkää ymmärtää vertauksia.

        Teidän täytyy syntyä uudesti ylhäältä.

        "Joka on vähimmässä luotettava, se on luotettava paljossakin, ja joka on vähimmässä epärehellinen, se on epärehellinen myös paljossa."

        Jos rakastatte minua, pitäkää minun käskyni.

        "Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen. Henki tosin on altis, mutta liha on heikko.” 

        Ruoki lampaitani.

        "Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani. Kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailmanajan loppuun saakka.” 

        Ottakaa vastaan Pyhä henki.

        "Uuden käskyn minä annan teille: rakastakaa toisianne. Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toisianne."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässäpä sinulle niitä Jeesuksen käskyjä, joiden noudattamatta jättäminen voi viedä sinunkin taivaspaikkasi. Eikä joukossa ole.muuten yhtään ruokavaliokäskyä.

        - Advis


        Kadu, seuraa minua, iloitse kun sinua vainotaan minun tähteni. Rukoile vainoajiesi puolesta.

        "Niin loistakoon teidänkin valonne ihmisten edessä, että he näkisivät hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa."

        Opeta Jumalan lakia äläkä poista siitä piirtoakaan.

        Älä vihaa veljeäsi. Älä kutsun ketään hulluksi. Tee sovinto sen kanssa, jota loukkasit. Älä tee huorin edes mielessäsi.

        Kadu syntiäsi ja hankkiudu eroon kiusauksesta tai joudut kadotukseen.

        Älä hylkää vaimoasi muun kuin haureuden tähden. Älä vanno, olkoon kylläsi kyllä ja eisi ei. 

        Älä kosta vaan käännä toinenkin poskesi. Anna sille, joka vaatii sinulta jotain, enemmän kuin hän vaatii. Rakasta vihollistasi.

        Olkaa täydellisiä, niin kuin Isännekin on täydellinen.

        Antakaa salassa. Älkää rukoilko toisten nähden vaan kammiossanne, salassa.

        "Kun rukoilette, älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka luulevat tulevansa kuulluiksi monisanaisuutensa tähden."

        Älkää kootko aarteita maanpäälle, vaan taivaaseen. Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa niin kaikki muu teille annetaan. Älkäö tuomitko, ettei tietä tuomittaisi.

        Malka veljen silmässä.

        Älkää saarnako pilkkaajille, jotka eivät kuuntele teitä (älkää antako helmiä koirille).

        Olkaa rukouksessanne kestäviä. Anokaa, etsikää, kolkuttakaa. Tehkää toisille niin kuin haluaisitte tehtävän teille. Valitkaa kapea tie, joka johta elämään.

        Varokaa vääriä profeettoja. Hedelmästään puu tunnetaan.

        Rukoilkaa, että Jumala lähettäisi työmiehiä korjaamaaan satoa. Olkaa viisaita kuin käärmeet. Peljätkää Jumalaa, älkää ihmistä.

        Ottakaa minun ikeeni kannettavaksenne.

        Älä puhu Pyhää henkeä vastaan.

        Kunnioita isääsi ja äitiäsi, pidä heistä huolta köyhyydessään.

        Varo perinnäissääntöjä.

        Kiellä itsesi, ota ristisi ja seuraa minua. Joka itsensä ylentää, se alennetaan ja joka itsensä alentaa, se ylennetään. (Publikaanin ja fariseuksen rukous, nöyrän ja katuvan publikanin).

        ”Katsokaa, ettette halveksi yhtäkään näistä pienistä. Sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa katselevat aina minun taivaallisen Isäni kasvoja."

        ”Jos veljesi tekee syntiä, mene ja nuhtele häntä kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut veljesi takaisin." 

        "Sitten hän sanoi heille: ”Olkaa valppaat ja karttakaa kaikenlaista ahneutta, sillä ihmisen elämä ei riipu hänen omaisuudestaan, vaikka sitä olisi ylen määrin.” 

        Antakaa uudestaan ja uudestaan anteeksi niille, jotka tekevät toistuvasti vääryyttä teitä kohtaan.

        Pysykää (avio)liitossa paitsi jos Jumala sallii eron aviorikoksen tähden.

        "Joka teidän joukossanne tahtoo tulla suureksi, se olkoon teidän palvelijanne."

        Jumalan valtakunta annetaan kansalle, joka tuottaa sen hedelmiä.

        "Kun sinä järjestät pidot, kutsu köyhiä, raajarikkoja, rampoja ja sokeita. Silloin sinä olet autuas, koska he eivät pysty palkitsemaan sinua. Sinä saat palkkasi vanhurskaiden ylösnousemuksessa.” 

        Antaka keisarille se, mikä keisarille kuuluu (verot yms maksut, mitkä valtiolle kuuluvat) ja Jumalalle se, mikä Jumalalle kuuluu.

        Rakastaa Jumalaa kaikesta sydämestäsi, sielustasi ja ymmärryksestäsi. Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Rukoilkaa Isämeidän rukouksen mukaisesti. Älä kutsu ketään Isäksi, esim isä Abrahami.

        Älkää uskoko väärien Kristusten esiintymisiin, Jeesus saapuu niin, että kaikki saavat nähdä hänet.

        "Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mitä hänellä on." Yrittäkää ymmärtää vertauksia.

        Teidän täytyy syntyä uudesti ylhäältä.

        "Joka on vähimmässä luotettava, se on luotettava paljossakin, ja joka on vähimmässä epärehellinen, se on epärehellinen myös paljossa."

        Jos rakastatte minua, pitäkää minun käskyni.

        "Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen. Henki tosin on altis, mutta liha on heikko.” 

        Ruoki lampaitani.

        "Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani. Kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailmanajan loppuun saakka.” 

        Ottakaa vastaan Pyhä henki.

        "Uuden käskyn minä annan teille: rakastakaa toisianne. Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toisianne."

        Kuinka rakastaa jos sydän on kaukana ja teot silmänlumetta ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matt 15:7 Te ulkokullatut, oikein teistä Esaias ennusti, sanoen:
        8 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;

        "VT:n hebreassa ei ole lainkaan erillistä "omatunto"- sanaa...
        Nykyhebrea on sen sijaan luonut "kätkeä"- käsitteestä sen vastineen, "matspun"...
        Kuulemme sisimpämme kätkössä Jumalan äänen.
        Samasta juuresta on johdettu sana "matspen" eli "kompassi".
        Omatunto on elämämme suunnannäyttäjä.
        Kun VT puhuu omastatunnosta, se käyttää sanaa "Sydän"

        Onko sinun suunnannäyttäjäsi eli sisäinen "kompassisi" oikealla tiellä vaiko ehken kaukana Jumalasta "omien tekojen" tiellä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässäpä sinulle niitä Jeesuksen käskyjä, joiden noudattamatta jättäminen voi viedä sinunkin taivaspaikkasi. Eikä joukossa ole.muuten yhtään ruokavaliokäskyä.

        - Advis


        Kadu, seuraa minua, iloitse kun sinua vainotaan minun tähteni. Rukoile vainoajiesi puolesta.

        "Niin loistakoon teidänkin valonne ihmisten edessä, että he näkisivät hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa."

        Opeta Jumalan lakia äläkä poista siitä piirtoakaan.

        Älä vihaa veljeäsi. Älä kutsun ketään hulluksi. Tee sovinto sen kanssa, jota loukkasit. Älä tee huorin edes mielessäsi.

        Kadu syntiäsi ja hankkiudu eroon kiusauksesta tai joudut kadotukseen.

        Älä hylkää vaimoasi muun kuin haureuden tähden. Älä vanno, olkoon kylläsi kyllä ja eisi ei. 

        Älä kosta vaan käännä toinenkin poskesi. Anna sille, joka vaatii sinulta jotain, enemmän kuin hän vaatii. Rakasta vihollistasi.

        Olkaa täydellisiä, niin kuin Isännekin on täydellinen.

        Antakaa salassa. Älkää rukoilko toisten nähden vaan kammiossanne, salassa.

        "Kun rukoilette, älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka luulevat tulevansa kuulluiksi monisanaisuutensa tähden."

        Älkää kootko aarteita maanpäälle, vaan taivaaseen. Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa niin kaikki muu teille annetaan. Älkäö tuomitko, ettei tietä tuomittaisi.

        Malka veljen silmässä.

        Älkää saarnako pilkkaajille, jotka eivät kuuntele teitä (älkää antako helmiä koirille).

        Olkaa rukouksessanne kestäviä. Anokaa, etsikää, kolkuttakaa. Tehkää toisille niin kuin haluaisitte tehtävän teille. Valitkaa kapea tie, joka johta elämään.

        Varokaa vääriä profeettoja. Hedelmästään puu tunnetaan.

        Rukoilkaa, että Jumala lähettäisi työmiehiä korjaamaaan satoa. Olkaa viisaita kuin käärmeet. Peljätkää Jumalaa, älkää ihmistä.

        Ottakaa minun ikeeni kannettavaksenne.

        Älä puhu Pyhää henkeä vastaan.

        Kunnioita isääsi ja äitiäsi, pidä heistä huolta köyhyydessään.

        Varo perinnäissääntöjä.

        Kiellä itsesi, ota ristisi ja seuraa minua. Joka itsensä ylentää, se alennetaan ja joka itsensä alentaa, se ylennetään. (Publikaanin ja fariseuksen rukous, nöyrän ja katuvan publikanin).

        ”Katsokaa, ettette halveksi yhtäkään näistä pienistä. Sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa katselevat aina minun taivaallisen Isäni kasvoja."

        ”Jos veljesi tekee syntiä, mene ja nuhtele häntä kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut veljesi takaisin." 

        "Sitten hän sanoi heille: ”Olkaa valppaat ja karttakaa kaikenlaista ahneutta, sillä ihmisen elämä ei riipu hänen omaisuudestaan, vaikka sitä olisi ylen määrin.” 

        Antakaa uudestaan ja uudestaan anteeksi niille, jotka tekevät toistuvasti vääryyttä teitä kohtaan.

        Pysykää (avio)liitossa paitsi jos Jumala sallii eron aviorikoksen tähden.

        "Joka teidän joukossanne tahtoo tulla suureksi, se olkoon teidän palvelijanne."

        Jumalan valtakunta annetaan kansalle, joka tuottaa sen hedelmiä.

        "Kun sinä järjestät pidot, kutsu köyhiä, raajarikkoja, rampoja ja sokeita. Silloin sinä olet autuas, koska he eivät pysty palkitsemaan sinua. Sinä saat palkkasi vanhurskaiden ylösnousemuksessa.” 

        Antaka keisarille se, mikä keisarille kuuluu (verot yms maksut, mitkä valtiolle kuuluvat) ja Jumalalle se, mikä Jumalalle kuuluu.

        Rakastaa Jumalaa kaikesta sydämestäsi, sielustasi ja ymmärryksestäsi. Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Rukoilkaa Isämeidän rukouksen mukaisesti. Älä kutsu ketään Isäksi, esim isä Abrahami.

        Älkää uskoko väärien Kristusten esiintymisiin, Jeesus saapuu niin, että kaikki saavat nähdä hänet.

        "Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mitä hänellä on." Yrittäkää ymmärtää vertauksia.

        Teidän täytyy syntyä uudesti ylhäältä.

        "Joka on vähimmässä luotettava, se on luotettava paljossakin, ja joka on vähimmässä epärehellinen, se on epärehellinen myös paljossa."

        Jos rakastatte minua, pitäkää minun käskyni.

        "Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen. Henki tosin on altis, mutta liha on heikko.” 

        Ruoki lampaitani.

        "Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani. Kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailmanajan loppuun saakka.” 

        Ottakaa vastaan Pyhä henki.

        "Uuden käskyn minä annan teille: rakastakaa toisianne. Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toisianne."

        Sinä unohdit luetella mm. ruumiinosien poisheittämisen ja kaikesta luopumisen, vai oliko se luettelossasi. Mutta valehtelijoita te olette, te jotka yritätte väittää teoilla pelastuttavan tai pelastuksessa teoilla pysyttävän. Ette te ole kristittyjä. Yllä tuli varsin selväksi, ettei Exapin mielestä ole edes sovitusta. Se siitä sitten. Ei uskovien tarvitse uskomattomien kanssa neuvotella, saammeko me pelastua Jumalan armon kautta, uskon kautta, kuten Raamattu opettaa. Mistä teille on tullut niin naurettava ajatus, että uskovien pitäisi teiltä lupa kysyä, saako pelastua?


    • Anonyymi

      Jeesuksen vertaus helteessä uurastaneista työmiehistä

      Matteuksen evankeliumi:
      20:1 "Sillä taivasten valtakunta on perheenisännän kaltainen, joka varhain aamulla lähti ulos palkkaamaan työmiehiä viinitarhaansa.
      20:2 Ja kun hän oli sopinut työmiesten kanssa denarista päivältä, lähetti hän heidät viinitarhaansa.
      20:3 Ja hän lähti ulos kolmannen hetken vaiheilla ja näki toisia seisomassa torilla joutilaina;
      20:4 ja hän sanoi heille: 'Menkää tekin minun viinitarhaani, ja mikä kohtuus on, sen minä annan teille.'
      20:5 Niin he menivät. Taas hän lähti ulos kuudennen ja yhdeksännen hetken vaiheilla ja teki samoin.
      20:6 Ja kun hän lähti ulos yhdennentoista hetken vaiheilla, tapasi hän vielä toisia siellä seisomassa; ja hän sanoi heille: 'Miksi seisotte täällä kaiken päivää joutilaina?'
      20:7 He sanoivat hänelle: 'Kun ei kukaan ole meitä palkannut.' Hän sanoi heille: 'Menkää tekin minun viinitarhaani.'
      20:8 Mutta kun ilta tuli, sanoi viinitarhan herra tilansa hoitajalle: 'Kutsu työmiehet ja maksa heille palkka, viimeisistä alkaen ensimmäisiin asti.'
      20:9 Kun nyt tulivat ne, jotka olivat saapuneet yhdennentoista hetken vaiheilla, saivat he kukin denarin.
      20:10 Ja kun ensimmäiset tulivat, luulivat he saavansa enemmän; mutta hekin saivat kukin denarin.
      20:11 Kun he sen saivat, napisivat he perheen isäntää vastaan
      20:12 ja sanoivat: 'Nämä viimeiset ovat tehneet työtä vain yhden hetken, ja sinä teit heidät meidän vertaisiksemme, jotka olemme kantaneet päivän kuorman ja helteen.'
      20:13 Niin hän vastasi eräälle heistä ja sanoi: 'Ystäväni, en minä tee sinulle vääryyttä; etkö sopinut minun kanssani denarista?
      20:14 Ota omasi ja mene. Mutta minä tahdon tälle viimeiselle antaa saman verran kuin sinullekin.
      20:15 Enkö saa tehdä omallani, mitä tahdon? Vai onko silmäsi nurja sentähden, että minä olen hyvä?'
      20:16 Näin viimeiset tulevat ensimmäisiksi ja ensimmäiset viimeisiksi."

    • Anonyymi

      Mark.10:31 Biblia (1776) Mutta monta ensimäistä tulee jälkimäiseksi, ja jälkimäistä ensimäiseksi. Kirjoitetaan: ensimmäistä, jälkimmäiseksi, jälkimmäistä, ensimmäiseksi. Matt.20:16. Luuk.13:30. Matt.22:14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1622
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe