Julkistuksellinen sotilasvala vai neutraali sotilasvakuutus

Anonyymi

Heinäkuun alokkaat joutuvat nyt elokuussa valitsemaan uskonnollisen sotilasvalan ("kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä") ja uskontoneutraalin sotilasvakuutuksen välillä.

Koska monien isovanhempien muisteluissa saattaa olla ulkoinen ja armeijan koneistossa sisäinen paine "perinteiseen" sotilasvalaan, isovanhempien ja vanhempien ja kavereiden on syytä NYT tarvittaessa kertoa alokkaalle, että heidän puolestaan uskontoneutraali vaihtoehto on erittäin OK - niin että alokas ei ainakaan ihan virheellisten olettamien ja miellyttämisen takia valitsisi sitä uskonnollista vaihtoehtoa, vaikka itse on ei-uskonnollinen.

Mutta olipa isovanhempien kanta mitkä tahansa, nyt on nyt, eli nuori voi itse valita oman tiensä. Jos ei ole uskonnolllinen, ei todellakaan ole pakko vallita uskonnollista vaihtoehtoa.

Tässä ei ole tarkoitus puuttua uskonnollisten julkistukseen. Tosin sitä voi tehdä muuallakin kuin velvoittautumisessa maanpuolustukseen.

3

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vertaistukea, ylisukupolvista tukea... Kaikkea mahdollista.

    • Anonyymi

      Minä annoin ainoana koko saapumiserästä sotilasvakuutuksen reilut 40 vuotta sitten. Silloin se oli todella harvinaista. En kokenut silloin minkäänlaista painetta toimintani takia, vaikka en osallistunut mihinkään uskonnolliseen toimintaan. Olin esimerkiksi hyvissä väleissä komppanian vanhoillislestadiolaisen vääpelin kanssa.

      Tarvitsee vain pitää puolensa.

    • Anonyymi

      Mielestäni tunnustukseton sotilasvakuutus sopisi kaikille, sillä jo esim. kristinuskon Pää, Jeesus Itse kieltää vannomasta "Jumalan Nimeen". Onkin outoa, että kristittyjä on vaadittu "käsi Raamatulla" vannomaan "Jumalan Nimeen, vastoin kristittyjen Jumalan omaa sanaa.

      Sotilasvakuutus on siis aivan pätevä. Siinä jokainen oman kunniansa kautta vakuuttaa pitävänsä sanansa. Jos ei pidä, menettää siis kunniansa ja uskottavuutensa. Jos jotkut eivät halua vakuuttaa yhtään mitään, tämäkin tulisi sallia. Silloin kuitenkin tietäisimme, että jotain ketkua eli maanpetoksellista on tuolla armeijahenkilöllä mielessään.

      Sodan tullen, monet näistä, eri tekosyillään, kieltäytyvät aseista, mutta se ei kuitenkaan estä heitä nauttimasta elämästään, kaikista, muutoin valtion hyödykkeistä, toisten ruumiskasojen takana. Ihan kuin ruotsalaiset - ystäviksi tekeytyen! -, suomalaisten selän takana.

      Sodan syttyessä (joka jo nyt vallitsee Suomessa, vaikkakin vihollisen ja kansammepettureiden vallassa olevassa Isänmaassamme ei asiasta saa puhua!), itse - mikäli mahdollista - ilman mitään valoja ja vakuutuksia, ottaisin "astalon" (joita on monenlaisia) käteeni ja aloittaisin raivoisan marssini päin vihollista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe