Julkistuksellinen sotilasvala vai neutraali sotilasvakuutus

Anonyymi

Heinäkuun alokkaat joutuvat nyt elokuussa valitsemaan uskonnollisen sotilasvalan ("kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä") ja uskontoneutraalin sotilasvakuutuksen välillä.

Koska monien isovanhempien muisteluissa saattaa olla ulkoinen ja armeijan koneistossa sisäinen paine "perinteiseen" sotilasvalaan, isovanhempien ja vanhempien ja kavereiden on syytä NYT tarvittaessa kertoa alokkaalle, että heidän puolestaan uskontoneutraali vaihtoehto on erittäin OK - niin että alokas ei ainakaan ihan virheellisten olettamien ja miellyttämisen takia valitsisi sitä uskonnollista vaihtoehtoa, vaikka itse on ei-uskonnollinen.

Mutta olipa isovanhempien kanta mitkä tahansa, nyt on nyt, eli nuori voi itse valita oman tiensä. Jos ei ole uskonnolllinen, ei todellakaan ole pakko vallita uskonnollista vaihtoehtoa.

Tässä ei ole tarkoitus puuttua uskonnollisten julkistukseen. Tosin sitä voi tehdä muuallakin kuin velvoittautumisessa maanpuolustukseen.

3

166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vertaistukea, ylisukupolvista tukea... Kaikkea mahdollista.

• Anonyymi

Minä annoin ainoana koko saapumiserästä sotilasvakuutuksen reilut 40 vuotta sitten. Silloin se oli todella harvinaista. En kokenut silloin minkäänlaista painetta toimintani takia, vaikka en osallistunut mihinkään uskonnolliseen toimintaan. Olin esimerkiksi hyvissä väleissä komppanian vanhoillislestadiolaisen vääpelin kanssa.

Tarvitsee vain pitää puolensa.

• Anonyymi

Mielestäni tunnustukseton sotilasvakuutus sopisi kaikille, sillä jo esim. kristinuskon Pää, Jeesus Itse kieltää vannomasta "Jumalan Nimeen". Onkin outoa, että kristittyjä on vaadittu "käsi Raamatulla" vannomaan "Jumalan Nimeen, vastoin kristittyjen Jumalan omaa sanaa.

Sotilasvakuutus on siis aivan pätevä. Siinä jokainen oman kunniansa kautta vakuuttaa pitävänsä sanansa. Jos ei pidä, menettää siis kunniansa ja uskottavuutensa. Jos jotkut eivät halua vakuuttaa yhtään mitään, tämäkin tulisi sallia. Silloin kuitenkin tietäisimme, että jotain ketkua eli maanpetoksellista on tuolla armeijahenkilöllä mielessään.

Sodan tullen, monet näistä, eri tekosyillään, kieltäytyvät aseista, mutta se ei kuitenkaan estä heitä nauttimasta elämästään, kaikista, muutoin valtion hyödykkeistä, toisten ruumiskasojen takana. Ihan kuin ruotsalaiset - ystäviksi tekeytyen! -, suomalaisten selän takana.

Sodan syttyessä (joka jo nyt vallitsee Suomessa, vaikkakin vihollisen ja kansammepettureiden vallassa olevassa Isänmaassamme ei asiasta saa puhua!), itse - mikäli mahdollista - ilman mitään valoja ja vakuutuksia, ottaisin "astalon" (joita on monenlaisia) käteeni ja aloittaisin raivoisan marssini päin vihollista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra haluaa muuttaa

maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....
      Maailman menoa
      98
      9015
    2. Maataloustuet pois

Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.
      Maailman menoa
      315
      6857
    3. Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan

Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?
      Maailman menoa
      100
      5970
    4. Mitä juuri sinulle kuuluu?

Tänään? Rehellisesti.
      Ikävä
      152
      3870
    5. Joulukinkku NYT

Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.
      Maailman menoa
      30
      3261
    6. Maahanmuuton vastustajat ovat vajakkeja

Jokainen täysijärkinen suomalainen tietää, että Suomi ei pärjää ilman ulkomaalaisvahvistuksia.
      Maahanmuutto
      75
      3231
    7. Kaivattusi nimi

Kaivattusi nimi on
      Ikävä
      183
      2482
    8. On asioita joita kadun

Yksi niistä on eräs J mies. Olen vasta hiljattain tajunnut. Kuinka väärin tein. Tulit sydän tarjottimella.. mutta tässä
      Ikävä
      17
      1836
    9. Toivoisitko että hän löytäisi jonkun muun?

Joka voi antaa mihin et kyennyt?
      Ikävä
      32
      1478
    10. Mitä sä pelkäät?

Että paljastan sut ja touhusi? Elät jotain ihan omaa fantasiaasi ja ainoa virhees oli sekoittaa mut näihin sairaisiin le
      Tunteet
      19
      1276
    Aihe