Julkistuksellinen sotilasvala vai neutraali sotilasvakuutus

Anonyymi

Heinäkuun alokkaat joutuvat nyt elokuussa valitsemaan uskonnollisen sotilasvalan ("kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä") ja uskontoneutraalin sotilasvakuutuksen välillä.

Koska monien isovanhempien muisteluissa saattaa olla ulkoinen ja armeijan koneistossa sisäinen paine "perinteiseen" sotilasvalaan, isovanhempien ja vanhempien ja kavereiden on syytä NYT tarvittaessa kertoa alokkaalle, että heidän puolestaan uskontoneutraali vaihtoehto on erittäin OK - niin että alokas ei ainakaan ihan virheellisten olettamien ja miellyttämisen takia valitsisi sitä uskonnollista vaihtoehtoa, vaikka itse on ei-uskonnollinen.

Mutta olipa isovanhempien kanta mitkä tahansa, nyt on nyt, eli nuori voi itse valita oman tiensä. Jos ei ole uskonnolllinen, ei todellakaan ole pakko vallita uskonnollista vaihtoehtoa.

Tässä ei ole tarkoitus puuttua uskonnollisten julkistukseen. Tosin sitä voi tehdä muuallakin kuin velvoittautumisessa maanpuolustukseen.

3

207

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vertaistukea, ylisukupolvista tukea... Kaikkea mahdollista.

• Anonyymi

Minä annoin ainoana koko saapumiserästä sotilasvakuutuksen reilut 40 vuotta sitten. Silloin se oli todella harvinaista. En kokenut silloin minkäänlaista painetta toimintani takia, vaikka en osallistunut mihinkään uskonnolliseen toimintaan. Olin esimerkiksi hyvissä väleissä komppanian vanhoillislestadiolaisen vääpelin kanssa.

Tarvitsee vain pitää puolensa.

• Anonyymi

Mielestäni tunnustukseton sotilasvakuutus sopisi kaikille, sillä jo esim. kristinuskon Pää, Jeesus Itse kieltää vannomasta "Jumalan Nimeen". Onkin outoa, että kristittyjä on vaadittu "käsi Raamatulla" vannomaan "Jumalan Nimeen, vastoin kristittyjen Jumalan omaa sanaa.

Sotilasvakuutus on siis aivan pätevä. Siinä jokainen oman kunniansa kautta vakuuttaa pitävänsä sanansa. Jos ei pidä, menettää siis kunniansa ja uskottavuutensa. Jos jotkut eivät halua vakuuttaa yhtään mitään, tämäkin tulisi sallia. Silloin kuitenkin tietäisimme, että jotain ketkua eli maanpetoksellista on tuolla armeijahenkilöllä mielessään.

Sodan tullen, monet näistä, eri tekosyillään, kieltäytyvät aseista, mutta se ei kuitenkaan estä heitä nauttimasta elämästään, kaikista, muutoin valtion hyödykkeistä, toisten ruumiskasojen takana. Ihan kuin ruotsalaiset - ystäviksi tekeytyen! -, suomalaisten selän takana.

Sodan syttyessä (joka jo nyt vallitsee Suomessa, vaikkakin vihollisen ja kansammepettureiden vallassa olevassa Isänmaassamme ei asiasta saa puhua!), itse - mikäli mahdollista - ilman mitään valoja ja vakuutuksia, ottaisin "astalon" (joita on monenlaisia) käteeni ja aloittaisin raivoisan marssini päin vihollista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      177
      988
    2. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      48
      672
    3. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      76
      670
    4. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      81
      581
    5. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      549
    6. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      46
      530
    7. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      106
      520
    8. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      37
      513
    9. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      499
    10. Odotan tosi paljon et nähdään uudelleen

Sinussa on piirteitä, jotka sai kiinnostumaan.
      Ikävä
      21
      488
    11. Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa

Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja
      Maailman menoa
      273
      482
    12. Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?

En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U
      Ikävä
      47
      464
    13. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      34
      455
    14. Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös

Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko
      Suomussalmi
      37
      431
    15. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      91
      428
    16. 21
      422
    17. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      26
      420
    18. Sofia ja Jeffrey yhdessä

Sofia julkaisi instassa kuvan hänestä ja Jeffreystä kuvan, taustalla soi Happy birthday biisi ja Jeffrey kasvot peitetty
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      415
    19. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      24
      406
    20. Millaisen talvitakin haluaisit?

Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain
      Sinkut
      67
      398
    Aihe