Heinäkuun alokkaat joutuvat nyt elokuussa valitsemaan uskonnollisen sotilasvalan ("kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä") ja uskontoneutraalin sotilasvakuutuksen välillä.
Koska monien isovanhempien muisteluissa saattaa olla ulkoinen ja armeijan koneistossa sisäinen paine "perinteiseen" sotilasvalaan, isovanhempien ja vanhempien ja kavereiden on syytä NYT tarvittaessa kertoa alokkaalle, että heidän puolestaan uskontoneutraali vaihtoehto on erittäin OK - niin että alokas ei ainakaan ihan virheellisten olettamien ja miellyttämisen takia valitsisi sitä uskonnollista vaihtoehtoa, vaikka itse on ei-uskonnollinen.
Mutta olipa isovanhempien kanta mitkä tahansa, nyt on nyt, eli nuori voi itse valita oman tiensä. Jos ei ole uskonnolllinen, ei todellakaan ole pakko vallita uskonnollista vaihtoehtoa.
Tässä ei ole tarkoitus puuttua uskonnollisten julkistukseen. Tosin sitä voi tehdä muuallakin kuin velvoittautumisessa maanpuolustukseen.
Julkistuksellinen sotilasvala vai neutraali sotilasvakuutus
3
131
Vastaukset
- Anonyymi
Vertaistukea, ylisukupolvista tukea... Kaikkea mahdollista.
- Anonyymi
Minä annoin ainoana koko saapumiserästä sotilasvakuutuksen reilut 40 vuotta sitten. Silloin se oli todella harvinaista. En kokenut silloin minkäänlaista painetta toimintani takia, vaikka en osallistunut mihinkään uskonnolliseen toimintaan. Olin esimerkiksi hyvissä väleissä komppanian vanhoillislestadiolaisen vääpelin kanssa.
Tarvitsee vain pitää puolensa. - Anonyymi
Mielestäni tunnustukseton sotilasvakuutus sopisi kaikille, sillä jo esim. kristinuskon Pää, Jeesus Itse kieltää vannomasta "Jumalan Nimeen". Onkin outoa, että kristittyjä on vaadittu "käsi Raamatulla" vannomaan "Jumalan Nimeen, vastoin kristittyjen Jumalan omaa sanaa.
Sotilasvakuutus on siis aivan pätevä. Siinä jokainen oman kunniansa kautta vakuuttaa pitävänsä sanansa. Jos ei pidä, menettää siis kunniansa ja uskottavuutensa. Jos jotkut eivät halua vakuuttaa yhtään mitään, tämäkin tulisi sallia. Silloin kuitenkin tietäisimme, että jotain ketkua eli maanpetoksellista on tuolla armeijahenkilöllä mielessään.
Sodan tullen, monet näistä, eri tekosyillään, kieltäytyvät aseista, mutta se ei kuitenkaan estä heitä nauttimasta elämästään, kaikista, muutoin valtion hyödykkeistä, toisten ruumiskasojen takana. Ihan kuin ruotsalaiset - ystäviksi tekeytyen! -, suomalaisten selän takana.
Sodan syttyessä (joka jo nyt vallitsee Suomessa, vaikkakin vihollisen ja kansammepettureiden vallassa olevassa Isänmaassamme ei asiasta saa puhua!), itse - mikäli mahdollista - ilman mitään valoja ja vakuutuksia, ottaisin "astalon" (joita on monenlaisia) käteeni ja aloittaisin raivoisan marssini päin vihollista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076952Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652079- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71166RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982