Julkistuksellinen sotilasvala vai neutraali sotilasvakuutus

Anonyymi

Heinäkuun alokkaat joutuvat nyt elokuussa valitsemaan uskonnollisen sotilasvalan ("kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä") ja uskontoneutraalin sotilasvakuutuksen välillä.

Koska monien isovanhempien muisteluissa saattaa olla ulkoinen ja armeijan koneistossa sisäinen paine "perinteiseen" sotilasvalaan, isovanhempien ja vanhempien ja kavereiden on syytä NYT tarvittaessa kertoa alokkaalle, että heidän puolestaan uskontoneutraali vaihtoehto on erittäin OK - niin että alokas ei ainakaan ihan virheellisten olettamien ja miellyttämisen takia valitsisi sitä uskonnollista vaihtoehtoa, vaikka itse on ei-uskonnollinen.

Mutta olipa isovanhempien kanta mitkä tahansa, nyt on nyt, eli nuori voi itse valita oman tiensä. Jos ei ole uskonnolllinen, ei todellakaan ole pakko vallita uskonnollista vaihtoehtoa.

Tässä ei ole tarkoitus puuttua uskonnollisten julkistukseen. Tosin sitä voi tehdä muuallakin kuin velvoittautumisessa maanpuolustukseen.

3

173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vertaistukea, ylisukupolvista tukea... Kaikkea mahdollista.

• Anonyymi

Minä annoin ainoana koko saapumiserästä sotilasvakuutuksen reilut 40 vuotta sitten. Silloin se oli todella harvinaista. En kokenut silloin minkäänlaista painetta toimintani takia, vaikka en osallistunut mihinkään uskonnolliseen toimintaan. Olin esimerkiksi hyvissä väleissä komppanian vanhoillislestadiolaisen vääpelin kanssa.

Tarvitsee vain pitää puolensa.

• Anonyymi

Mielestäni tunnustukseton sotilasvakuutus sopisi kaikille, sillä jo esim. kristinuskon Pää, Jeesus Itse kieltää vannomasta "Jumalan Nimeen". Onkin outoa, että kristittyjä on vaadittu "käsi Raamatulla" vannomaan "Jumalan Nimeen, vastoin kristittyjen Jumalan omaa sanaa.

Sotilasvakuutus on siis aivan pätevä. Siinä jokainen oman kunniansa kautta vakuuttaa pitävänsä sanansa. Jos ei pidä, menettää siis kunniansa ja uskottavuutensa. Jos jotkut eivät halua vakuuttaa yhtään mitään, tämäkin tulisi sallia. Silloin kuitenkin tietäisimme, että jotain ketkua eli maanpetoksellista on tuolla armeijahenkilöllä mielessään.

Sodan tullen, monet näistä, eri tekosyillään, kieltäytyvät aseista, mutta se ei kuitenkaan estä heitä nauttimasta elämästään, kaikista, muutoin valtion hyödykkeistä, toisten ruumiskasojen takana. Ihan kuin ruotsalaiset - ystäviksi tekeytyen! -, suomalaisten selän takana.

Sodan syttyessä (joka jo nyt vallitsee Suomessa, vaikkakin vihollisen ja kansammepettureiden vallassa olevassa Isänmaassamme ei asiasta saa puhua!), itse - mikäli mahdollista - ilman mitään valoja ja vakuutuksia, ottaisin "astalon" (joita on monenlaisia) käteeni ja aloittaisin raivoisan marssini päin vihollista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe