Monen mätkyt menevät kirkolle. Tänään 1.8. on jäännösveron eli ns. mätkyjen ensimmäisen erän viimeinen maksupäivä. Jos summa on 170 euroa tai enemmän, toinen maksuerä on 2. syyskuuta.
Monella koko summa menee kirkollisveroon. Verotuspäätöksestä kirkon jäsenet näkevät kirkollisveron suuruuden. Asian voi ajatella niin, että ilman kirkon jäsenyyttä jäännösveroa ei olisi, saattaisipa tilanne olla plussan puoleinen.
Kannattaa erota kirkosta heti eikä viimeinen päivä, niin ensi vuonna näihin aikoihin tilanne on parempi.
Monella koko summa menee kirkollisveroon. Verotuspäätöksestä kirkon jäsenet näkevät kirkollisveron suuruuden. Asian voi ajatella niin, että ilman kirkon jäsenyyttä jäännösveroa ei olisi, saattaisipa tilanne olla plussan puoleinen.
Kannattaa erota kirkosta heti eikä viimeinen päivä, niin ensi vuonna näihin aikoihin tilanne on parempi.
Vastaukset 6
Vanhimmat
hei, täähän on hyvä veto! Ja veronpalautuksissa on omaa fiksuutta.
Olen kuullut että maassa on paljon niitä ns. iloisia veronmaksajia.
Ovatko he pääasiassa uskovaisia?
Tänään kirkkoon kuuluvien veronpalautus olisi isompi ilman jäsenyyden aiheuttamaa kirkollisveroa. Sen kirkollisveron verran.
Enää ei pysty vaikuttamaan vuoden 2019 kirkollisveroon, mutta vuoden 2020 osalta homma kannattaa hoitaa nyt eikä viidestoissta päivä.
Toinen maksuerä vuoden 2018 mätkyistä on 1.9. - käytännössä maanantaina. Monelle maksua ei edes olisi, jos olisi eronnut ennen tammikuuta 2018.
Ajankohta on hyvä tekosyys avata keskustelua mätkyjen/kirkollisveron suhteesta. Kumpi ompi suurempi? ;-)
Säästövinkkinä kirkosta eroaminen
https://www.is.fi/asuminen/art-2000006234165.html
Hy vä vinkki
"lopeta lankapuhelin"