Miksi taiteilijalle ei tarvitse maksaa palkkaa

Nuoret kuvataiteilijat kuvittelevat, että taiteen tekemisestä maksetaan palkkaa. Tämä on harhaa.
Kun opiskelin taidekoulussa taidemaalari ja piirustuksen opettajani sanoi, että taiteen tekeminen on harrastus, ei ammatti.

Ja jo pitkä kuvataiteilijan urani on todistanut, että tämä on totta.

En ole "apuraha taiteilija", koska en kuulu Suomen kuvataiteilijoiden sisäpiiriin, "taide mafiaan", joka vuodesta toiseen jakaa valtion ja säätiöiden kulttuurirahoja toisilleen.

Mutta olen selviytyjä, sillä minulla on myös toinen ammatti.
Kustansin itse vuosien koulutukseni ja maksan taiteen tekemisen materiaalit ihan itse. Teen taidetta ilmaiseksi omalla kustannuksellani ilman mitään palkkaa.
Ja kokemukseni on, että kuvataiteilijana olen yhteiskunnan pohja sakkaa.

Mutta taiteilijana oleminen on oma valintani. Se on sisäinen pakko, ja vapaaehtoinen uhrautuminen. Enkä siitä edes vaadi mitään palkkaa.

3

245

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sinä myyt taidettasi ja elät sillä. Ostajat maksavat palkkasi.

Jos ostajia ei löydy, olet onneton taiteilija ja kannattaa jatkaa harrastuspohjalla, jos yleensäkään kannattaa jatkaa.

Luuletko, että huono bändi saa palkkaa jostakin, jos kukaan ei osta levyjä eikä tule keikalle?

• Anonyymi

Miksi pitää alkaa nälkätaiteilijaksi ihan tietäen.

• Kannattaakin pitää tuo linja.

Esimerkiksi Antti Nylén, ei enää niin nuori taiteilija, ei ole ymmärtänyt asiaa.
      Hän pitää itseään feministinä sekä oikeutettuna yhteiskunnan ylläpitoon, koska hän on taiteilija.

Hän kokee, että hän on töissä yhteikunnalla, vaikka kyseessä on omalähtöinen puuhastelu.
      Puuhastelun tulokset toki ovat, ainakin joidenkin nomen klaturoiden mukaan, oikeinkin hyviä.
      Mutta ilmeisesti ns. suuri yleisö ei ole löytänyt Nylénin loistokkuutta, koska myynti ei ole useinkaan kovin mairittelevalla tasolla.

Kyllä taiteilijalla tulee olla ns leipätyö.
      Taiteilu on sitten vapaa-ajan hyötykäyttöä itse itseään varten, harrastelua, itsensä kehittämistä, pohdiskelua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      65
      2252
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      222
      2127
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      119
      1441
    4. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      17
      1196
    5. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1190
    6. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      104
      1061
    7. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      102
      959
    8. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      949
    9. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      899
    10. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      875
    Aihe