Kovasti möyhytetään menoa junalla lentämisen sijaan? Mikä on junan päästöt,lentokoneen päästöt? Junan päästöihin pitää laskea junan teko ja radan teon saasteet. Päälle käyttövoimapäästöt. Taitaa nousta rajuiksi..
Juna vastaan kone?
40
52
Vastaukset
- Anonyymi
Sähköjä puuttuu ainaki lapissa junilta.
- Anonyymi
Radan rakentaminen tuottaa valtavat päästöt.
- Anonyymi
Lentokoneen päästöihin pitää laskea sen koneen tekemisestä syntyvät päästöt. Lentokenttien ja tarvittavien järjestelmien rakentamisesta syntyvät päästöt tietysti myös.
Sitten kun tarvittava infra on rakennettu katsotaan muuta.
Täyteen lastattu Boeing 737 synnyttää jo pelkästään lentoonlähdössä, noustessaan matkakorkeuteen, saman määrän päästöjä kuin täysi IC-juna välillä Helsinki-Jyväskylä. Matkalennossa päästöjen määrä on moninkertainen/kilometri junaan verrattuna.
Mitä tulee Lapin ratojen sähköistämiseen niin se on puppua, ettei siellä ole sähköistystä.
Kemijärvellekin vedettiin piuhat jo vuosia sitten. Taitaa olla peräti Kemijärven raakapuuterminallillekin sähkörata.
Mutta jos asuu Kallion hikisillä kujilla ja pää on siellä mihin ei juurikaan aurinko paista niin tuokin tieto jää saamatta. Elät vain luulojen varassa ja se ei ole edes palaneen puupennin arvoista.
No onhan se tietysti vaikeaa käsitttää jos ei ole mitään millä käsittää. "Junan päästöihin pitää laskea junan teko ja radan teon saasteet. Päälle käyttövoimapäästöt. Taitaa nousta rajuiksi.."
Ei taida.
VR ainakin mainostaa, että sen ilmastojalanjälki on hyvin vähäninen.
Vähemmän kuin lentäminen, selvästi.
https://ilmastoraiteilleen.vr.fi/- Anonyymi
Kyllähän raideliikenne on huomattavasti ympäristöystävällisempää kuin lentoliikenne. Mitattiinpa sitä sitten tonneilla, henkilöluvulla tai millä tahansa.
Kotimaan lentoliikenteen päästöt vuonna 2017 olivat n. 0,2 Mt. Samana vuonna raideliikenteen päästöt olivat 0,06 Mt. Raideliikenne saastutti siis vain kolmasosan siitä mitä lentoliikenne.
Tämä ei kuitenkaan ole koko totuus, koska raiteilla kuljetettiin huomattavasti enemmän ihmisiä kuin ilmassa ja raiteiden rahtimäärät tonneina olivat moninkertaiset ilmaliikenteen tonneihin verrattuna.
Raideliikenne on näilläkin mittareilla monin verroin puhtaampaa kuin lentoliikenne.
Tätä ei tietysti ole pakko uskoa, enkä minä sille mitään voi jos joku ei halua uskoa.
https://www.liikennefakta.fi/ymparisto/paastot_ja_energiankulutus- Anonyymi
räkäpää kirjoitti:
Lisäksi tulee muistaa, että lentokone tupruttaa päästönsä suoraan ilmakehään.
Sen päästö pientä. Mihin laivst, jotka eniten,ääliö,
Anonyymi kirjoitti:
Sen päästö pientä. Mihin laivst, jotka eniten,ääliö,
Saksalaiset kokeilivat, mutta totesivat, että ilmalaiva ei ollut kovin hyvä.
- Anonyymi
Juu onhan se junailu vähäpäästöisempi kuin lentsikka. Mutta kävely puolestaan voittaa junailun.
On melko tyhmää verrata kahta tyystin erilaista matkustustapaa toisiinsa silloin kuin AINOA järkevä tapa matkustaa on lentäen. Esimerkiksi Amerikkaan mennään nykyisin lentäen. Kaikki eivät pääse prinssin kyydissä hiilikuitupurjeveneellä Atlantin yli, joten pysytään nyt realiteeteissa.- Anonyymi
Onhan tyhmää verrata jos vertailu vie sinulta argumentit. Nyt on kuitenkin niin, että suuri osa lentämisistä on silkkaa huvittelua eli lomamatkoja.
Onneksi ihmisten, fiksujen ihmisten, asenteet ja ajattelu ovat muuttumassa. - Anonyymi
Amerikkaan mennään RMS Queen Mary 2:lla.
Tekniset tiedot
Pituus 345 m
Leveys 42 m
Korkeus 70 m
Bruttovetoisuus 151 000 brt
Koneisto 2 x General Electric -kaasuturbiinia ja 4 x16-sylinteristä Wärtsilä 16V46 -dieselmoottoria
Koneteho 117 000 kW
Nopeus 30 kn - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan tyhmää verrata jos vertailu vie sinulta argumentit. Nyt on kuitenkin niin, että suuri osa lentämisistä on silkkaa huvittelua eli lomamatkoja.
Onneksi ihmisten, fiksujen ihmisten, asenteet ja ajattelu ovat muuttumassa.Minusta on vaan umpityhmää jättää oleellisia suureita eri matkustustapojen vertailusta pois. Eräs erittäin tärkeä suure on aika. Vihervasemmistolla on varmasti loputtomasti aikaa istua lootusasennossa junan penkillä ja säestää kitaralla Kumbayaa tovereiden kanssa laulellen, mutta kun itse lähden erittäin ansaitulle viikon lomalle Espanjaan, niin 4 tunnin lento on ainoa mahdollisuus liikkua niin nopeasti paikasta toiseen, että ehdin saamaan akut ladattua. Sen jälkeen palaankin uutta puhtia täynnä tienaamaan ja ennen kaikkea maksamaan veroja, jotta ituhipeillä olisi sossurahaa, jolla interreilata ja downshiftata kuukausikaupalla.
Minulla ei ole mitään periaatteellista junaa vastaan, rakentakaa juna, joka vie Fuengirolaan 4 tunnissa ja lipun hinta (tärkeä) on kohtuullinen, niin menen junalla. Mutta älkää viekö minulta mahdollisuutta lomailuun, koska jos en jaksa enää tehdä työtä, se johtaa siihen, ettei verottaja saa enää osaansa, mikä johtaa sossun rahojen ehtymiseen, mikä johtaa ituhippien nälkäkuolemaan. Sitä ei kukaan tahdo. Anonyymi kirjoitti:
Minusta on vaan umpityhmää jättää oleellisia suureita eri matkustustapojen vertailusta pois. Eräs erittäin tärkeä suure on aika. Vihervasemmistolla on varmasti loputtomasti aikaa istua lootusasennossa junan penkillä ja säestää kitaralla Kumbayaa tovereiden kanssa laulellen, mutta kun itse lähden erittäin ansaitulle viikon lomalle Espanjaan, niin 4 tunnin lento on ainoa mahdollisuus liikkua niin nopeasti paikasta toiseen, että ehdin saamaan akut ladattua. Sen jälkeen palaankin uutta puhtia täynnä tienaamaan ja ennen kaikkea maksamaan veroja, jotta ituhipeillä olisi sossurahaa, jolla interreilata ja downshiftata kuukausikaupalla.
Minulla ei ole mitään periaatteellista junaa vastaan, rakentakaa juna, joka vie Fuengirolaan 4 tunnissa ja lipun hinta (tärkeä) on kohtuullinen, niin menen junalla. Mutta älkää viekö minulta mahdollisuutta lomailuun, koska jos en jaksa enää tehdä työtä, se johtaa siihen, ettei verottaja saa enää osaansa, mikä johtaa sossun rahojen ehtymiseen, mikä johtaa ituhippien nälkäkuolemaan. Sitä ei kukaan tahdo.Lomailu onkin se ongelma asiassa.
Ihmisten tarve lomailla muualla kuin kotimaassaan tulisi nyhtää esim verotuksella pois.- Anonyymi
räkäpää kirjoitti:
Lomailu onkin se ongelma asiassa.
Ihmisten tarve lomailla muualla kuin kotimaassaan tulisi nyhtää esim verotuksella pois.Mene sinä töihin ja ala maksamaan niitä veroja! Espanjassa käydään 4 kertaa vuodessa, koska itse maksetaan. Istuta sinä vaikka puu, mutta anna muiden olla rauhassa - räkäpää.
- Anonyymi
räkäpää kirjoitti:
Lomailu onkin se ongelma asiassa.
Ihmisten tarve lomailla muualla kuin kotimaassaan tulisi nyhtää esim verotuksella pois.Viherkommareiden lääke joka asiaan on verojen lisäys. Säädetään vero, niin ei tarvitse liikkua mihinkään, voidaan chillailla kotona ja vetää myssy täyteen luonnonyrttiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mene sinä töihin ja ala maksamaan niitä veroja! Espanjassa käydään 4 kertaa vuodessa, koska itse maksetaan. Istuta sinä vaikka puu, mutta anna muiden olla rauhassa - räkäpää.
Asenteesi kertoo älystäsi. Ei ole kehumista. Älyttömyytesi antoi aiheen miettiä, että mahdatko olla miniäni?
- Anonyymi
räkäpää kirjoitti:
Lomailu onkin se ongelma asiassa.
Ihmisten tarve lomailla muualla kuin kotimaassaan tulisi nyhtää esim verotuksella pois.Mitenkäs Kiinan päästöt? Suomella on yhteinen ilmakehä Kiinan kanssa, eikä Suomen touhuilla ole mitään käytännön merkitystä ilmakehän päästöihin, kun Kiina päästelee täysin surutta menemään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asenteesi kertoo älystäsi. Ei ole kehumista. Älyttömyytesi antoi aiheen miettiä, että mahdatko olla miniäni?
Sääliksi käy miniääsi, jos joutuu olemaan sinun miniäsi. Mene töihin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asenteesi kertoo älystäsi. Ei ole kehumista. Älyttömyytesi antoi aiheen miettiä, että mahdatko olla miniäni?
Tarkoitan ex-miniäni. Poikani heitti sen kanan pihalle. Ei se osannut lentää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitan ex-miniäni. Poikani heitti sen kanan pihalle. Ei se osannut lentää.
Sitten ei voi muuta kuin onnitella miniääsi ja sääliä poikaasi.
Anonyymi kirjoitti:
Mitenkäs Kiinan päästöt? Suomella on yhteinen ilmakehä Kiinan kanssa, eikä Suomen touhuilla ole mitään käytännön merkitystä ilmakehän päästöihin, kun Kiina päästelee täysin surutta menemään.
Mitenkäs asiaanliittyvyys?
Anonyymi kirjoitti:
Viherkommareiden lääke joka asiaan on verojen lisäys. Säädetään vero, niin ei tarvitse liikkua mihinkään, voidaan chillailla kotona ja vetää myssy täyteen luonnonyrttiä.
Tuossa olisi joku tolkku mikäli saatuja rahoja ei annettaisi erilaisille kyvyttömyysryhmille.
Hursti leipäapu on nälässä olijoille, kun he ovat suomalaisia.
SDP ja Vihreät haluavat ruokkia loppumaapallon.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan tyhmää verrata jos vertailu vie sinulta argumentit. Nyt on kuitenkin niin, että suuri osa lentämisistä on silkkaa huvittelua eli lomamatkoja.
Onneksi ihmisten, fiksujen ihmisten, asenteet ja ajattelu ovat muuttumassa.Ja kukas se oli tämä vihreiden lentokoneseisoja, matkalla lomamatkalle ???
Miksi vihreät ovat noin kaksi-naamaisia???
- Anonyymi
Sähköjuna Vantaan lentoasemalta Suomenlahden ali Brysseliin olisi vähäpäästöinen tapa matkustaa Suomesta keskelle Eurooppaa.
Esimerkiksi Lontoon ja Pariisin välinen edestakainen lentomatka kestää kaikkinensa 3,5 tuntia ja tuottaa hiilidioksidipäästöjä 244 kiloa. Junalla sama matka kestää 2,75 tuntia ja päästöjä syntyy vain 22 kg.- Anonyymi
Vitun ääliö.Junan ja vaunujen rakentaminen tuottaa pästöjä enemmän,kuin lentokoneen teko. Rakena rata tuneleineen ja siltoineen? Mitkä pästöt? Rakenna junanrata vaikka Kanarialle ja vertaa junan päästöjä sinne lentämiseen?
- Anonyymi
Paljonko tuli päästäjä kanaaltunnelim rakentamisesta,ääliöt?
Anonyymi kirjoitti:
Paljonko tuli päästäjä kanaaltunnelim rakentamisesta,ääliöt?
Länsimetron tunneli on varmasti huono ekoteko.
Espooseen tulee päästä ilmateitse.- Anonyymi
räkäpää kirjoitti:
Länsimetron tunneli on varmasti huono ekoteko.
Espooseen tulee päästä ilmateitse.Sillä tunnelin saateella lentäs tuhatvuota Espooseen..
Anonyymi kirjoitti:
Sillä tunnelin saateella lentäs tuhatvuota Espooseen..
Copterline takaisin.
Espoosta, hernesaaren kautta Tallinnaan.
Voi tätä auvoa.- Anonyymi
räkäpää kirjoitti:
Copterline takaisin.
Espoosta, hernesaaren kautta Tallinnaan.
Voi tätä auvoa.Jäis tunnelinkaivuu saaste ..
- Anonyymi
Laivalikenne ja junat varsinaisia pästöntuitto sumia.. Kaikkineen.
- Anonyymi
Mikä kusetuyrity muka vähäpästöinen juna..
- Anonyymi
Verrataan 3000km matkaa. Ratakiskot siihen? Louhittava malmi ja tehtävä kiskot. Rakentava pientareet,sillat ja tunnelit,asemat ja muu..
- Anonyymi
Ei junat umpimetsiä myöten kulje ääliöt . Pitää valaa kiskot ja tehdä radat kanssa! Ja rakentaa juna vaunuineen..
.. - Anonyymi
Ei viherääliöt osaa laskea mikä saastepommi juna onkaan.. Hävetkää.. Aina kokonaisuus.
- Anonyymi
Mikä vihersaastan kusetus on junan egologisuus. Näin tyhmiä retkutetaan..
- Anonyymi
Ollaanhan me suvakkejakin! Altiina kusetuksille!
- Anonyymi
Sähkö ei sisällä hiilidioksidia, vaan on puhdasta energiaa. Siksi sähköön perustuvaan liikkumiseen pitää kannustaa verotuksella.
- Anonyymi
Jaa. Millä teet sähkön ja sillä kulkevat vempaimet ja missä ne kulkee.. Ompa tosi typerys.. Mitä saastetta muka on höyryssäkään?
- Anonyymi
Vihreät kehuvat junaa, mutta matkustavat lomalle lentokoneella.
Terveisin vaa Aino P.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mukavaa sunnuntai päivää
Kirsille ja mukaville ihmisille jos täällä enää ovat. 😊☕🌞🍁🧡 Jos eivät ole, niin sitten poistun.3622040Machokultti vai tasa-arvoa
Oikein hyvää päivää kaikki Vedatietäjät ja Hare Krishnat! Tarkoitukseni ei ole provosoida vaan monen pettymyksen jälkeen4961890- 891612
- 2451086
- 48997
- 5962
Alkavan syksyn galluppi..
Ajattelin että olisi sen aika. Gallupin. 1. Mikä on lempivuodenaikasi? Ja miksi? A) kevät B) kesä C) syksy D) talvi 2133860Vetoomus tietyille Miehille
Suomi on Euroopan toiseksi turvaton maa naisille! Mitä ajatuksia miehet jotka ovat turvattomia naisille? Olisiko korke170832Kuinka paljon
Sä oikeen tiedät minusta nainen? Nimi ja ikä näyttää olevan hyvin tiedossa. Itse tiedän sinusta vain nimen ja ammatin.50821- 45815