Miksi taivaan sisäinen tiedustelu on ollut taitamatonta?

Anonyymi

Olen aina ihmetellyt sitä, kun kerran väitetään, että kristinuskon jumala on kaikkitietävä, niin miten on mahdollista, että enkeli Lucifer pystyi ryhtymään kapinajohtajaksi ja joutui heitetyksi alas taivaasta. Eikö jumala tiennyt vai pettikö taivaan sisäinen tiedustelu? Jos petti, niin miksi kaikkitietävä ja kaikkivoipa jumala asetti näin taitamattomat enkelit tehtäväänsä? Eikö jumala sittenkään ole kaikkitietävä ja kaikkivoipa, vai sattuiko hänelle vain hieman huonompi päivä?

24

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jumalan Pojan kapinahan kuului Suureen Suunnitelmaan, jonka pienenä osasena sinä olet nyt epäilemässä sitä.

      Näinhän se aina menee... ; )

      • Anonyymi

        En ajatellut enää hyväksyväni tätä Suuren Suunnitelman selitystä. Tällä voi tunnetusti selittää näppärästi kaikki epäloogisuudet, mitä kristinuskossa on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ajatellut enää hyväksyväni tätä Suuren Suunnitelman selitystä. Tällä voi tunnetusti selittää näppärästi kaikki epäloogisuudet, mitä kristinuskossa on.

        Kaikkitietävä Jumalahan kulki ympäri Paratiisia etsien ja huudellen häpeissään piiloutunutta Aatamia, mutta tämäkin kuuluu Suureen Suunnitelmaan, jolla karsitaan vähänkään epäilijät Tosiuskovaisten™ joukosta.

        Suuri Suunnitelma on aukoton.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ajatellut enää hyväksyväni tätä Suuren Suunnitelman selitystä. Tällä voi tunnetusti selittää näppärästi kaikki epäloogisuudet, mitä kristinuskossa on.

        Suuressa Suunnitelmassa on otettu huomioon myös se, että luodut olennot kuten ihminen haluaa selittää olemassaolon tyhjentävästi ja ristiriidattomasti ja ottaa siten todellisuuden haltuun eli asettua Jumalan asemaan.


      • Anonyymi

        Hei. Älä selitä niin monimutkaisesti. Ei ateistit muuten ymmärrä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hei. Älä selitä niin monimutkaisesti. Ei ateistit muuten ymmärrä.

        Osoittakaa kaikille kunnioitusta, rakastakaa uskonveljiä, pelätkää Jumalaa.
        1 Piet 2:17


      • Anonyymi
        EJKR kirjoitti:

        Osoittakaa kaikille kunnioitusta, rakastakaa uskonveljiä, pelätkää Jumalaa.
        1 Piet 2:17

        Eli ihminen on lucifer valon tuoja ja niin valkeus tuli.


      • Anonyymi
        EJKR kirjoitti:

        Suuressa Suunnitelmassa on otettu huomioon myös se, että luodut olennot kuten ihminen haluaa selittää olemassaolon tyhjentävästi ja ristiriidattomasti ja ottaa siten todellisuuden haltuun eli asettua Jumalan asemaan.

        Ottaako se huomioon, että osa ihmisistä ei arvosta järkeviä ja johdonmukaisia selityksiä asioille vaan puolustaa ristiriitaisia kertomuksia ja asettaa ne Lopulliseksi Totuudeksi jota ei saa arvostella, koska muuten joutuu helvettiin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ottaako se huomioon, että osa ihmisistä ei arvosta järkeviä ja johdonmukaisia selityksiä asioille vaan puolustaa ristiriitaisia kertomuksia ja asettaa ne Lopulliseksi Totuudeksi jota ei saa arvostella, koska muuten joutuu helvettiin?

        Ottaa:
        Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia. Matt 7:15

        Jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, se annetaan hänelle anteeksi. Matt 12:32


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei. Älä selitä niin monimutkaisesti. Ei ateistit muuten ymmärrä.

        "Hei. Älä selitä niin monimutkaisesti. Ei ateistit muuten ymmärrä."

        Hankala juttu! Jos selittää yksinkertaisesti niin ristiriidat paljastuvat. Ja jos selittää monimutkaisesti, ei ymmärrä edes selittäjä itse ;)


    • Anonyymi

      Eikö Jahve ole kaikki tietävä vaan miksi piti lähettää enkeleitä Sodomaan katsomaan mikä siellä oli meininki?

      Vai oliko kaukoputki korjauksessa?

      • Jotta Abraham voisi rukoilla esikuvallisen rukouksen ja Loot tyttärineen pelastuisi. Jumala haluaa olla vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa.


      • Anonyymi
        EJKR kirjoitti:

        Jotta Abraham voisi rukoilla esikuvallisen rukouksen ja Loot tyttärineen pelastuisi. Jumala haluaa olla vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa.

        Jumala on tarinan mukaan ollut vuorovaikutuksessa vain erään Marian kanssa.
        Ei ihme että on kärttyinen jos on saanut vain kerran tuhansiin vuosiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala on tarinan mukaan ollut vuorovaikutuksessa vain erään Marian kanssa.
        Ei ihme että on kärttyinen jos on saanut vain kerran tuhansiin vuosiin.

        Sinä olet ihmis saastaa. Ei ihme että vedenpaisumus tapahtui ja miljoona pakanaa kuoli kun on tollasia jotka pilkkaa Jumalaa ilman mitään synnintuntoa.


    • Anonyymi

      Raamattu kertoo kosmisesta taistelusta hyvän ja pahan välillä. Kun opimme ymmärtämään tätä taistelua, joka koskee koko maailmankaikkeutta, ymmärämme myös paremmin, miksi Jeesus tuli tähän maailmaan, Kuvaillessaan tämän kosmisen taistelun alkua Raamattu käyttää Babylonin ja Tyroksen kuninkaita vertauskuvina langenneesta enkeliruhtinaasta. Vaikka synnin alkuperä on selittämätön ja ilman puolustusta, sen juuret juontavat Luciferin ylpeyteen. Hän tavoitteli Jumalan valtaa mutta ei hänen rakkauttaan. Miten synti saattoi ilmaantua Jumalan luomaan täydelliseen maailmaan ? Jumala olisi voinut estää synnin ilmaantumisen maailmankaikkeuteen luomalla pelkkiä robotteja, jotka tekisivät vain sitä mitä ne on ohjelmoitu tekemään. Mutta Jumala halusi luoda olentoja, jotka saattoivat vapaasti, omasta tahdostaan, vastata hänen rakkauteensa ja sellaiseen kykenisivät vain olennot, joilla on valinnan vapaus.
      Terv. armonkerjäläinen

    • Anonyymi

      > Eikö jumala tiennyt vai pettikö taivaan sisäinen tiedustelu?

      Itse uskon Jumalan tienneen.

      • Anonyymi

        KR 1933/-38
        Jumalan [Pyhä Henki]. Näyttää jokaisen ihmisen omassatunnossa synnin sen vuoksi koska kyseinen ihminen ei ole uskonut Jeesukseen.

        Joh. 16:8 Ja kun hän [Pyhä Henki] tulee,
        niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin
        ja vanhurskauden
        ja tuomion:


    • Anonyymi

      Kun Jeesus valitsi opetuslapset niin Hän jo silloin tiesi kuka tulee hänet kavaltamaan.
      KR 1933/-38 14:17
      Ja kun ehtoo tuli,
      saapui hän sinne niiden kahdentoista kanssa.

      14:18 Ja kun he olivat aterialla
      ja söivät,
      sanoi Jeesus:
      "Totisesti minä sanon teille:
      yksi teistä kavaltaa minut,
      yksi,
      joka syö minun kanssani."

      14:19 He tulivat murheellisiksi
      ja rupesivat toinen toisensa perästä sanomaan hänelle:
      "En kaiketi minä?"

      14:20 Hän sanoi heille:
      "Yksi teistä kahdestatoista,
      se,
      joka kastaa vatiin minun kanssani.

      14:21 Niin,
      Ihmisen Poika tosin menee pois,
      niinkuin hänestä on kirjoitettu,
      mutta voi sitä ihmistä,
      jonka kautta Ihmisen Poika kavalletaan!
      Parempi olisi sille ihmiselle,
      että hän ei olisi syntynyt."

      14:22 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän,
      siunasi,
      mursi
      ja antoi heille
      ja sanoi:
      "Ottakaa,
      tämä on minun ruumiini."
      14:23 Ja hän otti maljan,
      kiitti
      ja antoi heille;
      ja he kaikki joivat siitä.

      14:24 Ja hän sanoi heille:
      "Tämä on minun vereni,
      liiton veri,
      joka vuodatetaan monen edestä.

      14:25 Totisesti minä sanon teille:
      minä en juo enää viinipuun antia,
      ennenkuin sinä päivänä,
      jona juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa."

    • Anonyymi

      Ihmiset pilkkaavat Jumalaa ja pitävät itseään niin viisaina, että ovat kykeneviä arvioimaan Jumalan menettelytapoja ja moraalia. He unohtavat, että Jumalalla on viisaus, joka on niin paljon suurempi kuin ihmisen, ettemme pysty sitä käittämään. Jumala on suunnitellut meidän aivomme ja sitten me pienet ihmiset analysoimme Jumalan menettelytapoja, joita on kerrottu Raamatussa usein sivuuttaen ymmärtämättömyyttämme ihmisen ja langenneiden enkelien vilpillisen toiminnan vaikutuksen Hänen tapoihinsa menetellä ihmisten suhteen.

      Jotkut sanovat rukoilleensa, eikä Jumala olisi vastnnut heidän rukouksiinsa, joten epäilevät mahtaako Jumalaa olla. Nöyrille ja vilpittömille Jumala ilmestyy ja heillekin tahtomallaan tavalla. Pilkkaajat ja oman tiensä kulkijat, jotka elävät vain mielihalujensa vietävinä, saavat kohdata Jumalan armollisena tässä ajassa; vain jos Hän on heille erityisen armollinen.

      Moni on vaikeissa elämäntilanteissaan etsinyt ja hakenut Jumalan yhteyttä ja kun se on löytynyt, saa hän syystä olla kiitollinen. Jotkut ylimielisinä ja pilkallisina sitten ihmettelevät, kun he eivät Jumalaa löydä. Jotkut kehtaavat väittää Jumalan olevan epäoikeudenmukainen. Raamatussa on selvästi ilmoitettu, että omalla asenteellamme vaikutamme siihen, miten Hän meihin suhtautuu. Esim. Ps.18:25-27.

      Minä itse olen toiminut väärin ja etsin yhteyttä (uudelleen) Jumalaan uskoen ja luottaen Hänen ottavan minut vielä vastaan, koska nöyränä ja katuvana Häntä lähestyn. Merkkejä on, että minua on alettu auttamaan suosta, mihin olen itseni ommilla typerillä valinnoillani ajanut. Ainoa, mutta varma turvani on Jeesuksen Kristuksen Golgatalla vuodatetussa sovintoveressä. Ei missään muussa.

    • Anonyymi

      KR 1933/-38 Profeetta Hesekiel:
      28:11 Ja minulle tuli tämä Herran sana:

      28:12 "Ihmislapsi,
      viritä itkuvirsi Tyyron kuninkaasta
      ja sano hänelle:
      Näin sanoo Herra,
      Herra:
      Sinä olet sopusuhtaisuuden sinetti,
      täynnä viisautta,
      täydellinen kauneudessa.

      28:13 Eedenissä,
      Jumalan puutarhassa,
      sinä olit.
      Peitteenäsi olivat kaikkinaiset kalliit kivet;
      karneolia,
      topaasia
      ja jaspista,
      krysoliittia,
      onyksia
      ja berylliä,
      safiiria,
      rubiinia
      ja smaragdia sekä kultaa olivat upotus-
      ja syvennystyöt sinussa,
      valmistetut sinä päivänä,
      jona sinut luotiin.

      28:14 Sinä olit kerubi,
      laajalti suojaavainen,
      ja minä asetin sinut pyhälle vuorelle;
      sinä olit jumal'olento
      ja käyskentelit säihkyväin kivien keskellä.

      28:15 Nuhteeton sinä olit vaellukseltasi siitä päivästä,
      jona sinut luotiin,
      siihen saakka,
      kunnes sinussa löydettiin vääryys.

      28:16 Suuressa kaupankäynnissäsi tuli sydämesi täyteen väkivaltaa,
      ja sinä teit syntiä.
      Niin minä karkoitin sinut häväistynä Jumalan vuorelta
      ja hävitin sinut,
      suojaava kerubi,
      pois säihkyväin kivien keskeltä.

      28:17 Sinun sydämesi ylpistyi sinun kauneudestasi,
      ihanuutesi tähden sinä kadotit viisautesi.
      Minä viskasin sinut maahan,
      annoin sinut alttiiksi kuninkaille,
      heidän silmänherkukseen.

      28:18 Paljoilla synneilläsi,
      tekemällä vääryyttä kaupoissasi,
      sinä olet häväissyt pyhäkkösi.
      Niin minä annoin sinun keskeltäsi puhjeta tulen;
      se kulutti sinut.
      Ja minä panin sinut tuhaksi maahan kaikkien silmäin edessä,
      jotka sinut näkivät.

      28:19 Kaikki tuttavasi kansojen seassa ovat tyrmistyneet sinun tähtesi.
      Kauhuksi olet sinä tullut,
      eikä sinua enää ole,
      hamaan ikiaikoihin asti."

      Kolosalais kirje:
      2:11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut,
      ette käsintehdyllä ympärileikkauksella,
      vaan lihan ruumiin poisriisumisella,
      Kristuksen ympärileikkauksella:

      2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa,
      jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta,
      jonka vaikuttaa Jumala,
      joka herätti hänet kuolleista.

      2:13 Ja teidät,
      jotka olitte kuolleet rikoksiinne
      ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen,
      teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan,
      antaen meille anteeksi kaikki rikokset,

      2:14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen,
      joka oli meitä vastaan
      ja oli meidän vastustajamme;
      sen hän otti meidän tieltämme pois
      ja naulitsi ristiin.

      2:15 Hän [Jumala] riisui aseet hallituksilta
      ja valloilta
      ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi;
      hän sai heistä hänen [Jeesuksen] kauttaan voiton riemun.

    • Anonyymi

      Jumala ei ole mikään kristinuskon jumala, vaan kaikkien Jumala, tietysti. Jumala on kaikkitietävä, ja myös ennalta tietävä. Jumala on täydellinen ja hyvä, absoluutti, jossa ei ole eikä voi olla mitään jumalatonta. Jumala on aina Jumala eikä muuta voi olla. Tämä on identiteetin laki.

      Kaikki jumalattomuus on siis erossa Jumalasta. Mikäli henki luopuu Jumalasta, se heitetään pois taivaasta. Taivaaseen kuuluu vain Jumala.

      Henki voi siis Jumalasta luopuessaan joutua Jumalasta eroon, jumalattomuuteen, helvettiin, kärsimykseen, mutta toisaalta henki voi myös nousta taivaaseen Jumalan luo, Jumalan yhteyteen, iloon onneen ja autuuteen. Tämä asia on hyvin yksinkertainen, mutta raamatun lauseet väärin ymmärrettyinä tekevät kaikesta sekavaa. Jumalassa vallitsee selkeys, tieto.

      Raamatun sanat ovat tarkoitettu sielulle tiedoksi, ohjaukseksi ja opastukseksi, valitettavasti ihmiset ajattelevat asioita epähengellisesti. Raamatun sanat ja lauseet voidaan ymmärtää ainoastaan vertauskuvina hengelle. Fyysisesti ymmärrettynä niissä ei ole mitään järkeä.

      Jumala ei ole ulkoinen hahmo, vaan sisäinen voima, ja sama pätee muihinkin raamatun "hahmoihin" kuten vaikka Luciferiin. Se joka on langennut, ei enää ole taivaassa. Mutta ei kyse ole rangaistuksesta vaan seurauksesta. Logiikka vaatii seurauksensa, loogisella väistämättömyydellä. Jumala on aina Jumala, ja kaikki jumalattomuus on Jumalasta erossa.

      • Anonyymi

        Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa. Todellakin, kuka ikinä uskoo Jeesukseen Kristukseen, saa syntinsä anteeksi Hänen nimensä kautta. Olit sitten missä tahansa maailman kolkassa, rikas tai köyhä, sairas tai terve, muslimi tai kristitty, olet vapaa synneistäsi Jeesuksen veren kautta. Se on ihanin ilosanoma ihmiselle, mitä kuvitella voi. Kuulua Hänelle, joka on luonut taivaat ja maan ja kaikki mitä niissä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa. Todellakin, kuka ikinä uskoo Jeesukseen Kristukseen, saa syntinsä anteeksi Hänen nimensä kautta. Olit sitten missä tahansa maailman kolkassa, rikas tai köyhä, sairas tai terve, muslimi tai kristitty, olet vapaa synneistäsi Jeesuksen veren kautta. Se on ihanin ilosanoma ihmiselle, mitä kuvitella voi. Kuulua Hänelle, joka on luonut taivaat ja maan ja kaikki mitä niissä on.

        https://www.youtube.com/watch?v=_niKE3OcWNo
        KR 1933/-38 10:18 Silloin hän sanoi heille: "Minä näin saatanan lankeavan taivaasta niinkuin salaman. >> Jakeen lisätiedot
        10:19 Katso, minä olen antanut teille vallan tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä mikään ole teitä vahingoittava.
        10:20 Älkää kuitenkaan siitä iloitko, että henget ovat teille alamaiset, vaan iloitkaa siitä, että teidän nimenne ovat kirjoitettuina taivaissa."
        10:21 Sillä hetkellä hän riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.
        10:22 Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne, kuka Poika on, kuin Isä; eikä kukaan muu tunne, kuka Isä on, kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.youtube.com/watch?v=_niKE3OcWNo
        KR 1933/-38 10:18 Silloin hän sanoi heille: "Minä näin saatanan lankeavan taivaasta niinkuin salaman. >> Jakeen lisätiedot
        10:19 Katso, minä olen antanut teille vallan tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä mikään ole teitä vahingoittava.
        10:20 Älkää kuitenkaan siitä iloitko, että henget ovat teille alamaiset, vaan iloitkaa siitä, että teidän nimenne ovat kirjoitettuina taivaissa."
        10:21 Sillä hetkellä hän riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.
        10:22 Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne, kuka Poika on, kuin Isä; eikä kukaan muu tunne, kuka Isä on, kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa."

        Psalmit:
        91:1 Joka Korkeimman suojassa istuu ja Kaikkivaltiaan varjossa yöpyy,
        91:2 se sanoo: "Herra on minun turvani ja linnani, hän on minun Jumalani, johon minä turvaan."
        91:3 Sillä hän päästää sinut linnustajan paulasta, turmiollisesta rutosta.
        91:4 Sulillansa hän sinua suojaa, ja sinä saat turvan hänen siipiensä alla; hänen uskollisuutensa on kilpi ja suojus.
        91:5 Et sinä pelkää yön kauhuja, et päivällä lentävää nuolta,
        91:6 et ruttoa, joka pimeässä kulkee, et kulkutautia, joka päiväsydännä häviötä tekee.
        91:7 Vaikka tuhat kaatuisi sinun sivultasi, kymmenen tuhatta oikealta puoleltasi, ei se sinuun satu.
        91:8 Sinun silmäsi saavat vain katsella ja nähdä, kuinka jumalattomille kostetaan. -
        91:9 Sillä: "Sinä, Herra, olet minun turvani." - Korkeimman olet sinä ottanut suojaksesi.
        91:10 Ei kohtaa sinua onnettomuus, eikä vitsaus lähesty sinun majaasi.
        91:11 Sillä hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi.
        91:12 He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi.
        91:13 Sinä kuljet leijonan ja kyykäärmeen ylitse, sinä tallaat nuorta jalopeuraa ja lohikäärmettä. -
        91:14 "Koska hän riippuu minussa kiinni, niin minä hänet pelastan; minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni.
        91:15 Hän huutaa minua avuksensa, ja minä vastaan hänelle, minä olen hänen tykönänsä, kun hänellä on ahdistus, minä vapahdan hänet ja saatan hänet kunniaan.
        91:16 Minä ravitsen hänet pitkällä iällä ja suon hänen nähdä antamani pelastuksen."

        - Joka kaikkivaltiaan sylissä nukkuu, se perkeleen palleja tallaa?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      73
      3350
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3170
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2682
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2052
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      313
      1864
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1845
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1775
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      129
      1424
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1261
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1238
    Aihe